Connect with us

Eveniment

Poliția reamintește că s-au modificat regulile de circulație în sensurile giratorii din România. Ce prevede legea

Publicat

Publicitate

Poliția Română reamintește că regulile de circulație în sensurile giratorii au fost modificate, schimbarea având loc în februarie, cu publicarea legii în Monitorul Oficial pe 17 februarie.

„Știați că regulile de circulație în sensurile giratorii s-au schimbat? Nu mai este permis să ieșiți direct de pe banda a 2-a sau a 3-a a sensului giratoriu și să tăiați fața celor de pe celelalte benzi.

Pentru a efectua această manevră, trebuie să semnalizați intenția, să vă asigurați că puteți face acest lucru fără să periclitați siguranța celorlalți participanți la trafic.

Vechea practică nu mai este valabilă conform ultimelor modificări! Conduceți prudent!”, a comunicat Poliția Română, citată de știrileprotv.ro.

Marian Godina, unul dintre cei care au comentat postarea Poliției, a declarat:

„Am lucrat 11 ani la Poliția Rutieră și am soluționat numeroase accidente de acest gen, sancționând persoanele care ieșeau din sensul giratoriu direct de pe banda a doua sau a treia fără să se asigure.

Publicitate

În 2016, am explicat într-o postare de ce este vinovată persoana care iese din sens și taie benzile fără să se asigure, însă unii, chiar și polițiști, mi-au contestat argumentele.

Așadar, ”vechea practică” nu a fost niciodată corectă, doar pentru cei care nu doreau să înțeleagă că nu au dreptate. Sper că acum s-au lămurit”, a scris polițistul.

Principalele măsuri adoptate:

  • stabilirea aspectelor procedurale aferente dispunerii măsurii tehnico-administrative a retragerii permisului de conducere;
  • reglementarea obligației administratorului drumului public cu privire la amenajarea stațiilor de tramvaie și la aplicarea marcajelor necesare pentru stațiile de tramvaie care nu sunt prevăzute cu refugiu pentru pietoni;
  • definirea intersecției cu sens giratoriu și clarificarea regulilor de circulație aplicabile în cazul acesteia;
  • corelarea normei de conduită privind interdicția conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier de a circula pe drumurile publice având montate pe autovehicul şi tractor agricol sau forestier anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, cu norma de sancționare din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice;
  • reglementarea posibilității poliției de frontieră de a efectua verificări în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie;
  • stabilirea circuitului administrativ al permiselor de conducere reținute în funcție de natura faptelor săvârșire;
  • corelarea prevederilor Regulamentului cu noile cazuri în care se eliberează dovadă înlocuitoare a permisului de conducere fără drept de circulație;
  • completarea Regulamentului cu prevederile necesare punerii în aplicare a măsurii tehnico – administrative a interdicției de a conduce autovehicule pe teritoriul României pentru titularii permiselor de conducere eliberate de o autoritate străină;
  • completarea Regulamentului cu prevederile necesare punerii în aplicare a beneficiului reducerii perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce.

În mod special, în cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, documentul precizează că toți conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.

De asemenea, hotărârea de guvern introduce o definiție mai clară a sensului giratoriu.

Codul rutier va fi adaptat astfel noilor măsuri.

Amenzile de circulație ar putea să crească

Amenzile de circulație ar putea să crească de anul acesta. Punctul de amendă se calculează prin lege la o valoare de 10% din salariul minim brut pe economie. În mod normal, atunci când crește salariul minim crește și punctul de amendă.

Până acum, Guvernul a decis de două ori să înghețe valoarea punctului de amendă, prin ordonanța de urgență.

Prima dată în 2017, pentru 2018 și a doua oară în 2018, pentru 2019.Valoarea punctului de amendă a rămas la 145 lei, deși salariul minim brut pe economie a crescut în 2018 la 1900 lei și în 2019 la 2080 de lei.

Iar, fără această măsură, punctul de amendă ar fi crescut la 190, respectiv 208 lei.

Toate modificările, pe articole

1. La articolul 2, după punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 41, cu următorul cuprins:

„41. intersecție cu sens giratoriu – intersecție dirijată, semnalizată ca atare, prevăzută cu una sau mai multe benzi de circulație, în care circulația se desfășoară într-o singură direcție în jurul unei zone centrale.”

2. La articolul 2, punctul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:

„6. retragerea permisului de conducere – măsură tehnico-administrativă constând în reținerea documentului și interzicerea dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie, dispusă de poliția rutieră în cazurile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările
ulterioare.”

3. La articolul 6, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Administratorul drumului public este obligat să delimiteze stațiile mijloacelor de transport public de persoane care nu sunt prevăzute cu alveole/refugii, prin aplicarea marcajului „Stație autobuz, troleibuz, tramvai.”

4. La articolul 76 litera d), punctul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:

„4. Pentru stații de autobuze, troleibuze, taximetre, precum și pentru stațiile de tramvaie care
nu sunt prevăzute cu refugiu pentru pietoni.”

5. La articolul 83, alineatele (3) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnifică interzicerea staționării vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat. O astfel de linie completată cu înscrisul „Bus”, „Taxi” sau ”Tram” poate fi folosită pentru semnalizarea stațiilor de autobuze, troleibuze, taximetre, respectiv a stațiilor de tramvaie care nu sunt prevăzute cu refugiu pentru pietoni.

(6) Marcajele sunt de regulă de culoare albă, cu excepția celor ce se aplică pe elementele laterale drumului, care sunt de culoare albă, neagră sau galbenă și neagră, precum și a celor temporare, folosite la organizarea circulației în zona lucrărilor, care sunt de culoare galbenă.

În zonele periculoase sau unde staționarea vehiculelor este limitată în timp, marcajele pot fi și de alte
culori.”

6. La articolul 107, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:

„(11) În cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.”

7. La articolul 148, punctul 15 se modifică și va avea următorul cuprins:

,,15. să circule având montate pe autovehicul și tractor agricol sau forestier anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele pentru care au fost omologate ori care prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita admisă;”

8. La articolul 178, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) În exercitarea atribuției prevăzute la alin. (1), polițiștii de frontieră pot efectua verificări în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere, ori tramvaie.”

9. La articolul 190, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1), cu următorul cuprins:

„(11) În situațiile prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. g) și h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dovada înlocuitoare a permisului de conducere se eliberează cu drept de circulație pentru o perioadă de 15 zile.”

10. Articolul 191 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În situaţia în care contravenientul a săvârşit fapta pe raza de competenţă a altui judeţ decât cel care îl are în evidenţă, permisul de conducere se păstrează la serviciul poliţiei rutiere pe teritoriul căruia a fost constatată contravenţia până la expirarea termenului prevăzut de lege pentru introducerea plângerii împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei, după care se trimite serviciului poliţiei rutiere al judeţului care îl are în evidenţă.

(2) Permisul de conducere se păstrează la serviciul poliției rutiere din județul care are în evidență titularul, până la restituire.

(3) În situațiile prevăzute la art. 111 alin. (1) lit. b) și alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, permisul de conducere se păstrează la serviciul poliției rutiere pe teritoriul căruia a fost constatată fapta, până la restituire, anulare sau dispunerea interdicției de a conduce autovehicule pe teritoriul României, după caz.”

11. La articolul 196, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Dacă cea de-a doua faptă este una dintre cele prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) sau art. 102 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, polițistul rutier eliberează titularului permisului o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.”

12. După articolul 196 se introduce un nou articol, articolul 1961, cu următorul cuprins:

„Art. 1961

– (1) În cazul prevăzut la art. 221 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu ocazia retragerii permisului de conducere, polițistul rutier înmânează titularului acestuia dispoziția de retragere.

(2) Dispoziția prevăzută la alin.(1) cuprinde data, ora și locul unde este încheiată, gradul profesional, numele și prenumele polițistului rutier, unitatea din care acesta face parte, numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința titularului, numărul și seria actului de identitate ori, în cazul cetățenilor străini, al persoanelor fără cetățenie sau al cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, seria și numărul pașaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberării acestuia și statul emitent, numărul permisului de conducere, respectiv perioada și motivul pentru care a fost dispusă măsura.

(3) Permisul de conducere retras se păstrează la sediul structurii de poliție din care face parte polițistul rutier care a dispus retragerea până la expirarea perioadei pentru care a fost dispusă măsura tehnico-administrativă.

Permisul de conducere poate fi restituit, la cererea titularului, după expirarea perioadei pentru care a fost dispusă măsura tehnico-administrativă și până la expedierea acestuia la serviciul poliției rutiere pe raza căruia a fost dispusă măsura tehnico-administrativă, dacă nu a intervenit unul dintre cazurile de reținere prevăzute la art. 111 alin. (1) lit. b), c), e) și g) din

Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, republicată, cu modificările și completările
ulterioare.

(4) În situația în care permisul de conducere este restituit titularului, structura de poliție prevăzută la alin. (3) trimite o copie a dispoziției de retragere a permisului de conducere, cel mai târziu în prima zi lucrătoare care urmează celei în care a fost emisă, la serviciul poliției rutiere pe raza căruia a fost dispusă măsura tehnico-administrativă.

(5) În cazul în care permisul de conducere nu a fost restituit potrivit alin. (3), în prima zi lucrătoare care urmează celei în care expiră perioada pentru care a fost dispusă retragerea, permisul de conducere se trimite la serviciul poliției rutiere pe raza căruia a fost dispusă măsura tehnicoadministrativă, însoțit de o copie a dispoziției de retragere a permisului de conducere.

(6) După primirea documentelor prevăzute la alin. (4) sau (5), după caz, serviciul poliției rutiere pe raza căruia a fost dispusă măsura tehnico-administrativă efectuează imediat mențiunile corespunzătoare în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie.

Permisul de conducere, cu excepția celui eliberat de o autoritate străină, se înaintează la serviciul poliției rutiere care îl are în evidență în vederea restituirii, în prima zi lucrătoare care urmează celei în care au fost efectuate mențiunile, dacă titularul acestuia nu a solicitat restituirea la nivelul acestei structuri ori nu a intervenit unul dintre cazurile de reținere prevăzute la art. 111 alin. (1) lit. b), c), e) și g) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

13. La Capitolul VII Secțiunea a 2-a, titlul paragrafului 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

„§ 3. Anularea permisului de conducere eliberat de autoritatea română sau interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României pentru titularii permiselor de conducere eliberate de o
autoritate străină.”
14. Articolul 203 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) – Anularea permisului de conducere eliberat de autoritatea română, în cazurile prevăzute la art. 114 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se dispune:

a) de şeful serviciului poliţiei rutiere pe raza căruia a fost constatată fapta, în baza hotărârii judecătoreşti rămase definitivă, dispusă de o instanţă din România;

b) de şeful poliţiei rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă, pronunţată de către o autoritate străină competentă, pentru o infracţiune săvârşită de titular pe teritoriul statului respectiv, dacă pentru fapta săvârşită legislaţia română prevede această măsură.

(2) În cazul titularului unui permis de conducere eliberat de o autoritate străină, interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României pe o perioadă de 1 an se dispune de către șeful serviciului poliției rutiere pe a cărei rază de competență a fost constatată fapta, în baza unei hotărâri judecătorești rămase definitive.

(3) Dispoziția privind interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României se emite de către șeful serviciului poliției rutiere prevăzut la alin. (2) la data la care a luat cunoștință de hotărârea judecătorească rămasă definitivă. Din perioada prevăzută la alin. (2), în executarea acesteia, se deduce perioada cuprinsă între momentul rămânerii definitive a hotărârii judecătorești și momentul emiterii dispoziției privind interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României calculată pe zile pline.

(4) Perioada de 1 an prevăzută la alin. (2) se calculează pe zile pline. Ziua în care începe executarea interdicției și ziua în care încetează se socotesc în durata executării.

(5) Dispoziția privind interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României se comunică titularului permisului de conducere la adresa de domiciliu, reședință sau rezidență din România.

(6) Permisul de conducere reținut, însoțit de dispoziția privind interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României, se transmite de către serviciul poliției rutiere care a dispus interdicția la autoritatea străină care l-a eliberat, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la emiterea dispoziției.

(7) În situația în care titularul permisului de conducere nu are adresă de domiciliu, reședință sau rezidență în România, la documentele prevăzute la alin. (6) se atașează o solicitare ca titularul permisului de conducere să fie înștiințat cu privire la măsura dispusă împotriva sa.

(8) Anularea permisului de conducere al persoanei decedate se dispune de şeful serviciului poliţiei rutiere pe raza căruia titularul a domiciliat, în condiţiile existenţei unui certificat de deces.

(9) Măsura anulării permisului de conducere se comunică, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare, titularului permisului de conducere, la domiciliul acestuia, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1).

(10) În termenul prevăzut la alin. (9 ab24), permisul de conducere se transmite de serviciul poliţiei rutiere care a dispus anularea la autoritatea competentă care l-a eliberat, în vederea efectuării menţiunii în evidenţă.”

15. Articolul 205 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Punctele de penalizare se înscriu în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie de către:

a) serviciul poliției rutiere pe raza căruia a fost constatată fapta în cel mult 7 zile de la data
primirii procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției în condițiile art. 204 alin. (2).

b) poliția locală în termen de cel mult 7 zile de la data întocmirii procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției, în condițiile legii”.

16. La articolul 219 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„b) la expirarea termenului de suspendare, când sancțiunea a fost aplicată ca urmare a săvârșirii unei contravenții pentru care legea prevede suspendarea dreptului de a conduce sau, după caz, a fost majorată cu 30 de zile;”

17. La articolul 2201, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Cererea se depune în primele două treimi ale perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pentru care titularul permisului de conducere solicită reducerea.”

Art. II – Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, se republică în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Burse sociale 2025-2026. Criterii și documente necesare. Dosarele se depun până pe 2 octombrie

Publicat

Publicitate

Burse sociale 2025-2026. Elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal pot beneficia, în anul școlar 2025-2026, de burse sociale în cuantum minim de 300 de lei lunar. Cererile și dosarele cu documentele necesare trebuie depuse la secretariatele școlilor până la 2 octombrie 2025, potrivit metodologiei-cadru adoptate de Ministerul Educației, scrie alba24.ro.

Până pe 20 octombrie, școlile vor transmite la inspectoratele școlare prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse, sumele estimate pentru luna septembrie și octombrie, urmând ca elevii să primească banii la data de 20 noiembrie. 

Potrivit reglementărilor legale, valoarea burselor sociale poate fi suplimentată prin hotărâre a consiliilor de administraţie ale unităţilor de învăţământ în funcţie de sumele alocate de autorităţile administraţiei publice locale/alte venituri obţinute de unitățile de învățământ și care pot fi utilizate cu această destinație.

În anul școlar 2025 – 2026, bursele școlare se acordă în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 732 din 4 septembrie 2025, care aprobă metodologia-cadru de acordare a burselor și cuantumul acestora.

Potrivit Ministerului Educațiie, elevii de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul preuniv

ersitar de stat obligatoriu beneficiază de:

  • bursă de merit (în cuantum de 450 de lei/lună)
  • bursă socială (300 de lei/lună)
  • bursă tehnologică (300 de lei/lună)
  • bursa pentru sprijinirea reintegrării școlare a mamelor minore (conform legii).

Elevii din unităţile de învăţământ preuniversitar particular şi confesional beneficiază de:

Publicitate
  • burse sociale, pentru elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi, nivel primar, gimnazial şi liceal, dacă sunt şcolarizaţi fără taxe;
  • burse tehnologice, pentru elevii de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul profesional, dacă se încadrează în specializările şi condiţiile stabilite prin metodologia-cadru.

Burse sociale 2025-2026

Bursele sociale reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic, din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, în vederea susținerii participării la activitățile didactice, precum și pentru prevenirea abandonului școlar.

Acestea se acordă pentru elevii de nivel primar, gimnazial, liceal și profesional înscrişi la cursurile cu frecvenţă de zi, inclusiv pentru cei şcolarizaţi la domiciliu sau care urmează cursurile în „Școala din spital”.

Bursele sociale se acordă la cerere, în funcție de situația materială/socială/medicală a elevului.

Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidențialității asupra identității, datelor cu caracter personal și informațiilor referitoare la situația de dificultate în
care se află.

Burse sociale 2025-2026. Care sunt criteriile de acordare

Bursa socială se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat înscriși la cursurile cu frecvență de zi, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în „Școala din spital”, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

  • elevi proveniți din familii care realizează un venit mediu net pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie. Se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;
  • elevi cu unul sau ambii părinți decedați și elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială, respectiv plasamentul/plasamentul de urgență, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;
  • elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, încadrate conform criteriilor din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, și structurate tipologic conform aceluiași act normativ, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;
  • elevi cu afecțiuni oncologice și/sau cronice școlarizați, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Școlii din spital” sau la domiciliu, fără a se lua în considerare nivelul
    venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;
  • elevi care revin după școlarizarea din cadrul „Școlii din spital” în unitatea de învățământ la care au fost înmatriculați anterior, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;
  • elevi proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului.

Bursa socială se acordă sub condiţia ca elevul să fi promovat la toate disciplinele şi să fi obţinut media 10 la purtare sau calificativul „foarte bine” la purtare, la finalul anului şcolar anterior.

De asemenea, bursa socială se acordă şi în perioada vacanţelor şcolare (cu excepția: elevilor care nu au promovat anul școlar, a celor care sunt corigenți la mai mult de o disciplină și au acumulat mai mult de 20 de absențe nemotivate/an, a elevilor care nu au fost admiși la liceu/învățământ profesional, cursuri cu frecvență/a celor care repetă anul școlar din alte motive decât cele medicale).

Cum se pot obține bursele sociale. Documente necesare

Pentru obţinerea bursei sociale elevii majori sau părinţii/reprezentanţii legali ai elevilor minori depun la secretariatul unității de învăţământ o cerere însoţită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei sociale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar.

Documentele care vor fi depuse, în termen de 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar, de către părinții/reprezentanții legali/elevii majori pentru acordarea
burselor sociale prevăzute sunt:

  • cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
  • declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
  • documente doveditoare ale componenței familiei:
    • certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani,
    • actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani,
    • acte referitoare la starea civilă de la momentul depunerii cererii,
    • declarația pe proprie răspundere dată de ambii părinți, necăsătoriți, că locuiesc împreună,
    • certificatul de divorț și convenția notarială încheiată în cadrul procesului de divorț cu copii minori,
    • sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți,
    • certificat de deces,
    • decizia instanței de menținere a stării de arest,
    • raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.

Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului de încadrare în grad de handicap sau a certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5), cu luarea în evidență de către medicul de la cabinetul școlar/medicul de familie — acolo unde nu există medic școlar.

Prin excepție, acordarea burselor sociale pentru elevii proveniți din familii care beneficiază de venit minim net de incluziune se face în urma comunicării la inspectoratele școlare județene/al municipiului București, denumite în continuare ISJ/ISMB, de către agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, a listei elevilor înscriși în învățământul cu frecvență, proveniți din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.

Lista elevilor care beneficiază de burse sociale poate fi revizuită lunar, la cererea beneficiarilor, prin completarea cu elevii a căror situație financiară/socială/medicală s-a modificat pe parcursul anului școlar și fac dovada încadrării în condițiile prevăzute.

La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile nete realizate de membrii familiei. Prin venituri nete se înțelege totalitatea sumelor primite/realizate de fiecare membru al familiei, conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Verificarea documentelor privind veniturile declarate de părinții/reprezentanții legali ai elevilor minori se face de către una sau mai multe persoane desemnate de conducerea unității
de învățământ.

În situația în care personalul unității de învățământ are suspiciuni privind îndeplinirea condițiilor de acordare a bursei sociale, directorul sesizează situația autorităților administrației
publice locale și solicită efectuarea unei anchete sociale.

Personalul unităților de învățământ nu efectuează anchete sociale în vederea acordării burselor sociale.

Directorul unității de învățământ emite decizie de retragere a bursei în situația în care, în urma primirii raportului de anchetă socială, Comisia de management al burselor constată neîndeplinirea condițiilor de acordare a bursei sociale.

Bursele sociale se acordă și în perioada vacanțelor. Excepții

Potrivit legii, bursele sociale se acordă și în perioada vacanțelor școlare.

Prin excepție, nu primesc bursa socială în perioada vacanței de vară:

  • elevii care nu au promovat anul școlar;
  • elevii care la sfârșitul cursurilor anului școlar sunt corigenți la mai mult de o disciplină și au acumulat mai mult de 20 de absențe nemotivate/an. Bursa pe perioada vacanței de vară nu este suspendată dacă este îndeplinită doar una dintre cele două condiții;
  • absolvenții învățământului gimnazial care nu au fost admiși la liceu/în învățământul profesional, cursuri cu frecvență, într-o unitate de învățământ preuniversitar de stat;
  • elevii care repetă anul școlar din alte motive decât cele medicale.

Pentru elevii din anii terminali, bursele sociale se acordă și în perioada primei sesiuni a examenului național de bacalaureat sau a examenului de certificare a calificării profesionale, până la comunicarea rezultatelor finale, conform formulei de calcul prevăzute mai jos, cu condiția ca elevii bursieri să se prezinte la examene.

Formula de calcul al burselor sociale pentru perioada primei sesiuni a examenului de bacalaureat este (CmB / NZL) x NZLCRF, unde:

  • CmB = cuantumul bursei, stabilit prin lege/hotărâre de Guvern;
  • NZL = numărul de zile lucrătoare din luna respectivă;
  • NZLCRF = numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, până la data comunicării rezultatelor finale.

Decizia de retragere a bursei sociale în situațiile prevăzute se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.

Citeste mai mult

Eveniment

Programul PSD – investiții și locuri de muncă pentru dezvoltarea Moldovei

Publicat

Publicitate

România are nevoie de investiții care să creeze locuri de muncă și să stimuleze dezvoltarea regională. Prin Programul Național de Relansare propus de PSD, județele din Moldova pot deveni un pol de creștere economică durabilă.

La capitolul „Investiții”, Programul PSD propune opt măsuri principale, menite să aducă valoare adăugată economiei, să stimuleze producția și să creeze locuri de muncă, cu impact direct asupra bugetului de stat.

„Reducerea deficitului bugetar este necesară, dar nu suficientă. Trebuie să schimbăm abordarea. Avem nevoie, în paralel, și de măsuri care să creeze valoare economică, locuri de muncă și exporturi. Investițiile reprezintă cheia dezvoltării Moldovei și a județului nostru. Programul PSD oferă cadrul și instrumentele necesare pentru recuperarea decalajelor de către regiunile mai puțin dezvoltate”, a declarat Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Programul PSD prevede dezvoltare echilibrată în întreaga țară astfel încât și zonele mai puțin dezvoltate să devină atractive pentru investitori. Stimularea investițiilor de producție devine prioritară în aceste zone. „Susținerea investițiilor de minim 5 milioane de euro în activități de producție în aceste zone va genera locuri de muncă și creștere economică. Propunem o schemă de sprijinire a investițiilor care să nu afecteze bugetul statului, ci, dimpotrivă, să genereze venituri suplimentare din TVA și impozite. Programul PSD vine cu o reformă reală și nu doar cu măsuri de austeritate, care, în definitiv, ar conduce la contracția PIB-ului și la noi presiuni fiscale pentru menținerea deficitului într-o zonă sustenabilă”, a declarat deputatul Marius Budăi, prim-vicepreședintele PSD Botoșani.

Programul mai include: susținerea investițiilor în sectoarele strategice, tehnologii moderne, cercetare-dezvoltare, debirocratizare prin ghișeu unic pentru autorizații, garanții pentru IMM-uri și instrumente de cofinanțare prin fonduri europene. „Toate aceste măsuri au un obiectiv clar: investiții eficiente, creștere economică și locuri de muncă durabile în Moldova și nu numai”, a conchis Doina Federovici.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Să ne amintim de Dinu Buceceanu, avocatul copiilor: „Un om normal, care a luptat pentru dreptate”

Publicat

Publicitate

Astăzi, 15 septembrie, Dinu Buceceanu ar fi împlinit 57 de ani. Au trecut opt ani de când a plecat dintre noi, dar amintirea sa rămâne la fel de vie și puternică în inimile celor care l-au cunoscut.

Soț, tată și avocat dedicat, Dinu Buceceanu a lăsat în urmă nu doar o familie iubitoare, ci și un adevărat drum deschis în justiție pentru drepturile mamelor și ale copiilor. Lupta sa pentru ca mamele cu nașteri multiple să primească indemnizație pentru fiecare copil născut este doar una dintre mărturiile faptului că a fost, în adevăratul sens al cuvântului, „avocatul copiilor”.

Cei care l-au cunoscut îl descriu ca pe un om modest, care prețuia mai mult decât orice somnul liniștit și normalitatea unei vieți trăite în familie. „Nu se temea de nimic altceva decât de păcatul ridicolului – ridicolul de a poza în mai mult decât era”, își amintește soția sa. „Nu a dorit să fie important pentru lume, ci doar pentru familia lui. Se descria simplu: un om normal.”

Dinu Buceceanu a fost și un model de comportament pentru cei înzestrați cu minte: „Mai greu decât să fii inteligent este să te porți și să vorbești ca un om inteligent. Ne-a arătat că păcatul cel mare al oamenilor înzestrați cu minte este să nu se comporte pe măsura ei.”

A rămas în urma sa demnitatea – demnitatea unui avocat care a știut că „pentru nimic în lume nu merită să fii nici măcar o secundă de partea cealaltă”, adică în locul celui acuzat de necinste sau infracțiune.

Astăzi, îl pomenim cu respect și recunoștință: un om modest, demn, un soț și tată iubitor, un apărător al dreptății. În memoria lui, continuăm să prețuim liniștea, normalitatea și adevărul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii din Botoșani acționează împotriva pirateriei auto

Publicat

Publicitate

Pe 13 septembrie 2025, polițiștii rutieri din județul Botoșani au organizat o acțiune pentru prevenirea și descurajarea fenomenului de piraterie auto.

În cadrul controalelor, au fost verificate 28 de autovehicule. Doi șoferi au fost depistați efectuând transport de persoane fără autorizație. Aceștia au fost sancționați contravențional cu amendă, iar dreptul de a folosi autovehiculul a fost suspendat pentru șase luni.

Pe parcursul acțiunii, polițiștii au aplicat în total 22 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 9.000 de lei, pentru diferite abateri de la regimul rutier.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending