Connect with us

Actualitate

Peste 50 de milioane de mașini electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030 (raport)

Publicat

Publicitate

Peste 50 de milioane de vehicule electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030, reprezentând 15% din totalul parcului auto, relevă un nou raport realizat de EY și Eurelectric -‘Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EV’, dat luni publicității.

Potrivit sursei citate, până în 2030, VE ar putea contribui cu 4% la aprovizionarea anuală cu energie a Europei, suficient pentru consumul anual de energie a 30 de milioane de locuințe.

‘În contextul accelerării electrificării, asigurarea rentabilității, stabilității și eficienței rețelei electrice va necesita gestionarea modului și momentului în care vehiculele electrice sunt încărcate, precum și utilizarea energiei stocate în acumulatori pentru a oferi rețelei servicii de flexibilitate valoroase’, spune documentul.

Raportul analizează modul în care încărcarea inteligentă unidirecțională, care permite vehiculelor electrice să preia energie din rețea în momente optime, și tehnologia ‘vehicul-rețea’ (vehicle-to-grid, V2G), care permite vehiculelor electrice atât să preia energie, cât și să retrimită energie electrică în rețea, pot reduce costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori, pot oferi soluții pentru echilibrarea rețelei și pot accelera adoptarea energiei regenerabile.

‘Încărcarea inteligentă și vehiculul la rețea (vehicle-to-grid, V2G) nu mai sunt opționale – sunt esențiale pentru economisirea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea surselor de energie regenerabilă. Până în 2030, vehiculele electrice ar putea furniza 4% din aprovizionarea cu energie a Europei, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de gospodării. Pentru România, aceasta reprezintă o oportunitate majoră de a optimiza costurile energetice, de a reduce congestia rețelei și de a accelera tranziția către energia curată’, a declarat Mihai Drăghici, Partener, Consultanță, EY România.

De asemenea, raportul semnalează faptul că flexibilitatea vehiculelor electrice oferă economii de costuri semnificative pentru consumatori. Astfel, valorificarea flexibilității VE poate reduce semnificativ costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori în comparație cu unul cu motor cu combustie internă. EY estimează că, prin simpla trecere la un vehicul electric echivalent, economiile anuale ar putea fi, în medie, de 4% în segmentul compact, de 9% în segmentul automobilelor de familie și de 14% pentru autovehiculele mari/SUV-uri, pe cele șase piețe-cheie din Europa.

Publicitate

Dar, deși economiile variază de la o piață la alta, studiul arată că, atunci când VE sunt încărcate în mod optim și proprietarii acestora sunt recompensați pentru revânzarea energiei în rețea, costul total de deținere a acestora se reduce semnificativ. Mai exact, un deținător de vehicul electric compact din Marea Britanie ar putea face economii de până la 19% (1.230 euro anual). În Germania, Suedia și Spania, costul total de deținere ar putea fi redus cu până la 14%. În Franța și Țările de Jos, economiile pot ajunge la 7% și, respectiv, 9%.

Segmentul automobilelor de familie ar putea oferi șoferilor economii anuale de 15% (1.200 euro) în Franța, ajungând până la 23% (1.800 euro anual) în Germania.

În segmentul SUV-urilor, deținătorii din Marea Britanie ar putea economisi până la 26% anual, în timp ce în Germania ar putea fi obținute economii de 29% (3.000 euro).

Flexibilitatea va contribui la obținerea unor economii anuale de 4 miliarde de euro, susțin autorii raportului.

‘Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G nu sunt doar benefice pentru proprietarii de vehicule electrice, ci sunt și esențiale pentru gestionarea congestiei rețelei și reducerea costurilor cu investițiile în infrastructură. Raportul arată că: prin investiții anticipate în satisfacerea cererii viitoare, prin optimizarea rețelei și prin valorificarea flexibilității oferite de activele disponibile, operatorii de rețea europeni ar putea beneficia de economii anuale estimate la 4 miliarde de euro; până în 2030, vehiculele electrice ar putea să contribuie cu până la 4% din aprovizionarea anuală cu energie a Europei, adică echivalentul a 114 TWh, suficient pentru a asigura alimentarea cu energie a 30 de milioane de locuințe; până în 2040, dacă toate vehiculele electrice vor fi capabile de încărcare bidirecțională, peste 10% din necesarul energetic al Europei ar putea fi stocat și reinjectat în rețea atunci când este necesar’, se menționează în document.

Având în vedere faptul că mixul energetic al Europei se reorientează rapid către sursele regenerabile, devine esențială capacitatea de a stoca și descărca energie, atunci când este necesar. În acest sens, raportul relevă următoarele aspecte: situațiile de prețuri negative la electricitate au crescut cu 160% comparativ cu anul anterior – acestea au fost înregistrate pe aproape toate piețele europene de energie, fiind determinate de creșterea capacităților de producție subvenționate și neafectate de factorul preț, precum energia nucleară și panourile solare rezidențiale, în corelare cu o cerere scăzută; ererea de flexibilitate se va dubla în Europa până în 2030; flexibilitatea oferită de vehiculele electrice ar putea contribui la evitarea limitării producției de energie regenerabilă și la asigurarea disponibilității energiei în momentele de vârf de cerere.

Aceste aspecte fac ca încărcarea unidirecțională și bidirecțională să nu fie doar opțiuni, ci necesități, transmite documentul. Vehiculele electrice au potențialul de a oferi unele dintre cele mai accesibile, scalabile și flexibile soluții pentru nevoile energetice locale, reducând în același timp costul investițiilor în infrastructura rețelei.â

‘Adoptarea în masă a vehiculelor electrice este deja o realitate, dar, pentru a le exploata pe deplin potențialul, trebuie să le integrăm în rețea ca elemente care oferă flexibilitate. Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G vor fi factori cheie ai acestei tranziții’, a afirmat, la rândul său, secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby.

În contextul în care se preconizează că cererea de energie electrică în Europa va depăși 4.500 TWh până în 2050, tehnologiile de încărcare inteligentă și V2G trebuie integrate acum în planificarea sistemului energetic, încurajând consumatorii să participe la asigurarea flexibilității, concluzionează raportul.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

De astăzi bicicletele și trotinetele electrice trebuie să plătească RCA. Amenzi de 2.000 de lei pentru cei fără asigurare

Publicat

Publicitate

Noile reguli privind asigurarea obligatorie RCA au intrat oficial în vigoare începând de sâmbătă, 13 decembrie, aducând schimbări importante în legislația din domeniul asigurărilor auto. Pentru prima dată, cadrul legal a fost extins astfel încât să vizeze și bicicletele, precum și trotinetele electrice, în contextul creșterii numărului de astfel de mijloace de transport pe drumurile publice și al riscurilor asociate traficului.

Nerespectarea acestei obligații poate atrage amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei, iar autoritățile au dreptul să rețină certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al vehiculului.

RCA pentru biciclete și trotinete electrice

Legea nr. 181/2025, care completează Legea nr. 132/2017, stabilește clar că toate vehiculele – inclusiv bicicletele și trotinetele electrice – trebuie să fie asigurate. Perioada de grație de 30 de zile s-a încheiat, iar autoritățile pot aplica sancțiuni imediat, fără avertisment prealabil.

Măsura vine pe fondul creșterii numărului de vehicule electrice în trafic și a accidentelor în care acestea sunt implicate. Scopul principal: protejarea persoanelor prejudiciate și asigurarea despăgubirilor, indiferent de tipul vehiculului care a cauzat daunele.

Suspendarea RCA și imobilizarea vehiculului

Legea clarifică și situația suspendării poliței RCA, care coincide, de obicei, cu suspendarea înmatriculării. În această perioadă, vehiculul trebuie imobilizat într-un spațiu privat și nu poate fi lăsat pe domeniul public, inclusiv în parcări. Nerespectarea acestei reguli atrage sancțiuni suplimentare.

Amenzi de până la 2.000 de lei

Încălcarea obligațiilor legate de RCA poate duce la amenzi între 1.000 și 2.000 de lei. Poliția Rutieră poate reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, documentele fiind returnate doar după dovada încheierii unei polițe RCA valabile.

Publicitate

Cât costă RCA pentru trotinetele electrice?

Costurile pentru perioada 2025-2026 variază în funcție de puterea vehiculului:

  • Trotinete electrice uzuale: 100-300 lei/an
  • Modele 500-1.000 W (până la ~45 km/h): 135-280 lei/an
  • Modele 1.000-2.000 W: 320-580 lei/an
  • Modele foarte puternice (ex: Dualtron, Kaabo): 650-950 lei/an

Majoritatea polițelor pot fi încheiate online, iar unele companii oferă și opțiuni pe 6 luni la aproximativ 65-70% din costul anual. Pentru utilizare personală, prețul mediu anual se situează în jur de 150 de lei, însă pentru activități comerciale (livrări) costurile pot fi mai mari.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor rutieri la Tudora: Zeci de sancțiuni și permise reținute

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier Botoșani au desfășurat, la data de 13 decembrie 2025, o acțiune amplă pentru creșterea siguranței rutiere pe raza comunei Tudora, vizând prevenirea și combaterea principalelor cauze generatoare de accidente rutiere grave.

În cadrul activităților derulate, oamenii legii au legitimat 60 de persoane și au oprit pentru control 45 de autoturisme care circulau în zonă.

În urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 38 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind suma de 20.000 de lei.

De asemenea, ca măsură complementară, au fost reținute 11 permise de conducere, iar un certificat de înmatriculare a fost retras, în situațiile în care s-a constatat că autovehiculele sau conducătorii auto nu respectau condițiile legale de circulație.

Acțiunea a avut ca scop principal responsabilizarea participanților la trafic și reducerea riscurilor de producere a accidentelor, în special în zonele rurale cu trafic intens sau comportamente rutiere periculoase.

Polițiștii rutieri anunță că astfel de controale vor continua și în perioada următoare, pentru a menține un climat de siguranță pe drumurile publice și pentru a preveni evenimentele rutiere cu consecințe grave și recomandă șoferilor să respecte regulile de circulație, limitele de viteză și indicațiile polițiștilor, pentru siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Percheziție la Văculești: Peste 8.000 de articole pirotehnice ilegale, descoperite la un tânăr de 18 ani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi au desfășurat, la data de 13 decembrie 2025, o percheziție domiciliară în comuna Văculești, într-un dosar ce vizează fapte grave legate de regimul articolelor pirotehnice.

Mandatul de percheziție a fost pus în aplicare la domiciliul unui tânăr în vârstă de 18 ani, cercetat pentru prepararea, producerea, experimentarea, deținerea, transmiterea, depozitarea, distrugerea, comercializarea și folosirea de articole pirotehnice fără drept.

În urma percheziției, polițiștii au identificat peste 8.000 de articole pirotehnice din categoria P1, acestea fiind interzise la deținere de către persoane neautorizate.

Potrivit anchetatorilor, tânărul nu este autorizat să dețină, să depoziteze, să transporte sau să comercializeze astfel de materiale, faptele sale intrând sub incidența legislației privind regimul materiilor explozive.

Cantitatea totală de materiale pirotehnice ridicate se ridică la aproximativ 10 kilograme, acestea fiind confiscate în vederea continuării cercetărilor și administrării probelor necesare în dosar.

Cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunilor privind prepararea, producerea, experimentarea, deținerea, transmiterea sub orice formă, depozitarea, distrugerea, comercializarea și folosirea de articole pirotehnice din categoriile F2, F3, F4, T1, T2, P1 și P2, efectuate fără drept.

Publicitate

Polițiștii atrag atenția asupra riscurilor majore pe care le presupune deținerea și manipularea neautorizată a articolelor pirotehnice, subliniind că astfel de acțiuni pot pune în pericol viața și bunurile persoanelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Șofer din Botoșani, depistat băut la volan în timpul unui control rutier. Depășise viteza legală

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 42 de ani, din municipiul Botoșani, este cercetat penal după ce a fost depistat de polițiști conducând un autoturism sub influența băuturilor alcoolice.

Incidentul a avut loc la data de 13 decembrie 2025, când polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au oprit pentru control un autoturism care se deplasa pe o stradă din municipiu.

În urma verificărilor efectuate, oamenii legii au constatat că șoferul emana halenă alcoolică, motiv pentru care acesta a fost testat cu aparatul etilotest.

Rezultatul testării a indicat o valoare de 0,59 mg/l alcool pur în aerul expirat, depășind limita legală admisă pentru conducerea unui autovehicul.

Ca urmare a rezultatului, bărbatul a fost condus la o unitate spitalicească, unde i-au fost recoltate probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei exacte.

Polițiștii continuă cercetările în acest caz sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului.

Publicitate

Oamenii legii reamintesc faptul că șofatul sub influența alcoolului reprezintă un pericol major pentru siguranța rutieră și poate avea consecințe grave atât pentru conducătorul auto, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending