Connect with us

Actualitate

Peste 50 de milioane de mașini electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030 (raport)

Publicat

Publicitate

Peste 50 de milioane de vehicule electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030, reprezentând 15% din totalul parcului auto, relevă un nou raport realizat de EY și Eurelectric -‘Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EV’, dat luni publicității.

Potrivit sursei citate, până în 2030, VE ar putea contribui cu 4% la aprovizionarea anuală cu energie a Europei, suficient pentru consumul anual de energie a 30 de milioane de locuințe.

‘În contextul accelerării electrificării, asigurarea rentabilității, stabilității și eficienței rețelei electrice va necesita gestionarea modului și momentului în care vehiculele electrice sunt încărcate, precum și utilizarea energiei stocate în acumulatori pentru a oferi rețelei servicii de flexibilitate valoroase’, spune documentul.

Raportul analizează modul în care încărcarea inteligentă unidirecțională, care permite vehiculelor electrice să preia energie din rețea în momente optime, și tehnologia ‘vehicul-rețea’ (vehicle-to-grid, V2G), care permite vehiculelor electrice atât să preia energie, cât și să retrimită energie electrică în rețea, pot reduce costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori, pot oferi soluții pentru echilibrarea rețelei și pot accelera adoptarea energiei regenerabile.

‘Încărcarea inteligentă și vehiculul la rețea (vehicle-to-grid, V2G) nu mai sunt opționale – sunt esențiale pentru economisirea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea surselor de energie regenerabilă. Până în 2030, vehiculele electrice ar putea furniza 4% din aprovizionarea cu energie a Europei, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de gospodării. Pentru România, aceasta reprezintă o oportunitate majoră de a optimiza costurile energetice, de a reduce congestia rețelei și de a accelera tranziția către energia curată’, a declarat Mihai Drăghici, Partener, Consultanță, EY România.

De asemenea, raportul semnalează faptul că flexibilitatea vehiculelor electrice oferă economii de costuri semnificative pentru consumatori. Astfel, valorificarea flexibilității VE poate reduce semnificativ costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori în comparație cu unul cu motor cu combustie internă. EY estimează că, prin simpla trecere la un vehicul electric echivalent, economiile anuale ar putea fi, în medie, de 4% în segmentul compact, de 9% în segmentul automobilelor de familie și de 14% pentru autovehiculele mari/SUV-uri, pe cele șase piețe-cheie din Europa.

Publicitate

Dar, deși economiile variază de la o piață la alta, studiul arată că, atunci când VE sunt încărcate în mod optim și proprietarii acestora sunt recompensați pentru revânzarea energiei în rețea, costul total de deținere a acestora se reduce semnificativ. Mai exact, un deținător de vehicul electric compact din Marea Britanie ar putea face economii de până la 19% (1.230 euro anual). În Germania, Suedia și Spania, costul total de deținere ar putea fi redus cu până la 14%. În Franța și Țările de Jos, economiile pot ajunge la 7% și, respectiv, 9%.

Segmentul automobilelor de familie ar putea oferi șoferilor economii anuale de 15% (1.200 euro) în Franța, ajungând până la 23% (1.800 euro anual) în Germania.

În segmentul SUV-urilor, deținătorii din Marea Britanie ar putea economisi până la 26% anual, în timp ce în Germania ar putea fi obținute economii de 29% (3.000 euro).

Flexibilitatea va contribui la obținerea unor economii anuale de 4 miliarde de euro, susțin autorii raportului.

‘Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G nu sunt doar benefice pentru proprietarii de vehicule electrice, ci sunt și esențiale pentru gestionarea congestiei rețelei și reducerea costurilor cu investițiile în infrastructură. Raportul arată că: prin investiții anticipate în satisfacerea cererii viitoare, prin optimizarea rețelei și prin valorificarea flexibilității oferite de activele disponibile, operatorii de rețea europeni ar putea beneficia de economii anuale estimate la 4 miliarde de euro; până în 2030, vehiculele electrice ar putea să contribuie cu până la 4% din aprovizionarea anuală cu energie a Europei, adică echivalentul a 114 TWh, suficient pentru a asigura alimentarea cu energie a 30 de milioane de locuințe; până în 2040, dacă toate vehiculele electrice vor fi capabile de încărcare bidirecțională, peste 10% din necesarul energetic al Europei ar putea fi stocat și reinjectat în rețea atunci când este necesar’, se menționează în document.

Având în vedere faptul că mixul energetic al Europei se reorientează rapid către sursele regenerabile, devine esențială capacitatea de a stoca și descărca energie, atunci când este necesar. În acest sens, raportul relevă următoarele aspecte: situațiile de prețuri negative la electricitate au crescut cu 160% comparativ cu anul anterior – acestea au fost înregistrate pe aproape toate piețele europene de energie, fiind determinate de creșterea capacităților de producție subvenționate și neafectate de factorul preț, precum energia nucleară și panourile solare rezidențiale, în corelare cu o cerere scăzută; ererea de flexibilitate se va dubla în Europa până în 2030; flexibilitatea oferită de vehiculele electrice ar putea contribui la evitarea limitării producției de energie regenerabilă și la asigurarea disponibilității energiei în momentele de vârf de cerere.

Aceste aspecte fac ca încărcarea unidirecțională și bidirecțională să nu fie doar opțiuni, ci necesități, transmite documentul. Vehiculele electrice au potențialul de a oferi unele dintre cele mai accesibile, scalabile și flexibile soluții pentru nevoile energetice locale, reducând în același timp costul investițiilor în infrastructura rețelei.â

‘Adoptarea în masă a vehiculelor electrice este deja o realitate, dar, pentru a le exploata pe deplin potențialul, trebuie să le integrăm în rețea ca elemente care oferă flexibilitate. Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G vor fi factori cheie ai acestei tranziții’, a afirmat, la rândul său, secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby.

În contextul în care se preconizează că cererea de energie electrică în Europa va depăși 4.500 TWh până în 2050, tehnologiile de încărcare inteligentă și V2G trebuie integrate acum în planificarea sistemului energetic, încurajând consumatorii să participe la asigurarea flexibilității, concluzionează raportul.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Copiii și vârstnicii din Mihălășeni, sprijiniți de Caravana Medicală „Providența”

Publicat

Publicitate

Fundația Medicală „Providența” a Arhiepiscopiei Iașilor, în colaborare cu Policlinica și Spitalul „Providența”, a desfășurat, în perioada 30 octombrie – 6 noiembrie 2025, o nouă caravană medicală în localitatea Mihălășeni, județul Botoșani, dedicată copiilor din familii vulnerabile și persoanelor adulte neasigurate medical, aflate într-o situație de viață precară, care nu au acces la servicii medicale.

Un grup de 47 de beneficiari – copii și persoane vârstnice – au beneficiat gratuit de investigații și recomandări medicale la specialitățile pediatrie și medicină internă.

Activitatea s-a desfășurat în două etape: în data de 30 octombrie au fost recoltate probe de sânge, prelucrate ulterior de laboratorul Spitalului „Providența”, iar în data de 6 noiembrie a avut loc a doua etapă a Caravanei Medicale, când 25 de copii au beneficiat de consult pediatric, iar 22 de persoane adulte au beneficiat de consult de medicină internă.

În cadrul consultului de medicină internă s-au efectuat următoarele investigații: măsurarea tensiunii arteriale, efectuarea electrocardiogramei și ecografia abdominală superioară.

Toate investigațiile efectuate și examinarea clinică s-au finalizat cu întocmirea scrisorii medicale, care a inclus diagnostice, tratamente nou inițiate sau completări de tratamente, iar acolo unde s-a impus, s-au recomandat investigații suplimentare.

Cu sprijinul domnului viceprimar Liviu Edu, consultațiile de medicină internă au fost acordate la cabinetul medical al Primăriei Mihălășeni.

Publicitate

Medicul de familie, dr. Vitalie Munteanu, a pus la dispoziție cabinetul medical pentru ca micii beneficiari să fie evaluați de medicul pediatru.

Pentru organizarea acestei acțiuni umanitare, s-a colaborat cu părintele Petru Hrițac, preot paroh al Parohiei „Sfânta Cuvioasă Parascheva”, și cu doamna asistent medical comunitar Oana Pascaru, care au identificat persoanele vulnerabile din localitate și au contribuit la buna organizare a activității cu caracter socio-medical.

La această caravană a participat o echipă de asistenți medicali ai Policlinicii Providența – Lăcrămioara Cojocaru, Ancuța Balanov și Georgiana Ghiebea – precum și medici specialiști: dr. Andreea-Nicole Bârleanu, medic specialist medicină internă în cadrul Fundației Medicale „Providența”, și dr. Roxana Ianole, medic specialist pediatru la Policlinica „Providența”.

Activitatea socio-medicală a fost coordonată de asistentul social Emilia Gheorghiasa, coordonator al Centrului de suport pentru situații de urgență și criză.

Pe lângă scopul socio-medical, caravana a avut și un important rol de educație și conștientizare a necesității controlului medical de rutină, în vederea depistării timpurii a unor probleme de sănătate care necesită tratament corespunzător.

Dr. Roxana Ianole, medic pediatru, a relatat în urma experienței:

Alături de colegii mei, am ajuns într-o comună din județul Botoșani, la aproape două ore de Iași. Acolo am consultat 25 de copii, fiecare cu propria lui poveste și propriile nevoi medicale. Unii sunt deja urmăriți de medicii din zonă, alții nu au încă un diagnostic cert. Am întâlnit copii care trăiesc departe de părinți plecați la muncă în străinătate, copii care muncesc cot la cot cu adulții sau care se cresc unii pe alții.

Am stat de vorbă cu mame împovărate de griji, vulnerabile, dar pline de curaj. Fiecare familie are o poveste unică, iar fiecare copil are dreptul la grijă, la sănătate și la atenție, indiferent de locul în care s-a născut.

După o astfel de zi, privesc altfel realitatea dintr-un oraș mare, acolo unde existența unui medic pediatru, a unui laborator de analize medicale sau a unei consultații de specialitate pare o normalitate, nu un privilegiu.
Astfel de experiențe ne reamintesc cât de important este accesul echitabil la servicii medicale și cât de mult contează prezența, empatia și continuitatea în îngrijirea copilului, oriunde s-ar afla el.

De asemenea, dr. Andreea-Nicole Bârleanu, medic specialist medicină internă, a afirmat:

În caravana din data de 6 noiembrie 2025, desfășurată în localitatea Mihălășeni, județul Botoșani, am examinat mai mulți pacienți, efectuând examen clinic, măsurarea tensiunii arteriale, electrocardiogramă și ecografie abdominală superioară.

În urma investigațiilor efectuate, am identificat cazuri noi de patologii cardiovasculare, pentru care am inițiat tratament și am recomandat investigații suplimentare, precum și regim igieno-dietetic.

Scopul caravanei a fost și unul de prevenție; astfel, pentru bărbații de peste 50 de ani am recomandat dozarea PSA anual și consult urologic, iar pentru femei am subliniat importanța efectuării ecografiei mamare anuale și a mamografiei la doamnele de peste 40 de ani. De asemenea, am accentuat importanța evaluării ginecologice periodice pentru toate grupele de vârstă.

În calitate de medic, voi onora cu promptitudine orice solicitare de implicare în astfel de acțiuni medicale caritabile, care sunt de un real folos și contribuie direct la îmbunătățirea stării de sănătate a semenilor noștri cu posibilități reduse, manifestând de fiecare dată empatie și profesionalism.

Cei doi medici au recomandat investigații suplimentare la alte specialități medicale. Fundația Medicală „Providența”, prin intermediul asistentului social, va ține în evidență beneficiarii acestei caravane medicale și le va oferi sprijin în vederea facilitării și accesării serviciilor medicale recomandate.

Sursa: DOXOLOGIA

Citeste mai mult

LIFESTYLE

Ultimul domnitor al Moldovei, deshumat în prezența Mitropolitului Iosif. Duminică va fi depus la Palatul Cotroceni

Publicat

Publicitate

Rămășițele pământești ale Domnitorului Grigore Alexandru Ghica au fost deshumate vineri cu rugăciune și onoruri militare din cimitirul localității franceze Le-Mée-sur-Seine și se îndreaptă către România, urmând să fie reînhumate la Iași. La ceremonii a fost prezent Mitropolitul Iosif al Europei Occidentale și Meridionale, scrie basilica.ro.

Administrația Prezidențială a anunțat vineri seară că Președintele Nicușor Dan a decis, în semn de profund respect și considerație, ca trupul domnitorului să fie depus duminică, 9 noiembrie, în Sala Unirii a Palatului Cotroceni.

„Grigore Alexandru Ghyka a pus binele comun mai presus de interesele proprii, promovând principii moderne de guvernare și dreptate socială”, transmite Administrația Prezidențială.

„În timpul domniei sale, au fost adoptate reforme esențiale pentru societate, precum dezrobirea romilor, abolirea cenzurii sau reducerea taxelor comerciale. De numele său se leagă înființarea Jandarmeriei Române, după model francez, dar și prima maternitate publică din țară, Institutul Gregorian, finanțată din fonduri personale.”

Ceremoniile din Franța

Mitropolitul Iosif a oficiat Rânduiala deshumării vineri, 7 noiembrie 2025, la Le-Mée-sur-Seine, pentru osemintele Domnitorului Grigore Alexandru Ghica al Moldovei. Foto: Facebook / Mihai Chirica

La ceremoniile din Franța au participat Mitropolitul Iosif al Europei Occidentale și Meridionale, ES Ioana Bivolaru, Ambasadoarea României în Franța, directorul general adjunct al Jandarmeriei Franceze, general de corp de armată André Petillot, comandantul Academiei Militare a Jandarmeriei Naționale Franceze, general de divizie Frantz Tavart, și prim-adjunctul inspectorului general al Jandarmeriei Române, general-maior Cătălin Stegăroiu.

Au mai fost prezenți Pierre Ory, prefectul departamentului Seine-et-Marne, primarul Frank Vernin al localității Le-Mée-sur-Seine, Primarul Mihai Chirica al Iașilor și descendenți din familia domnitorului.

Publicitate

„Format în spiritul valorilor occidentale și al idealurilor Luminilor, Grigore Alexandru Ghica a fost un suveran al reformelor și al curajului moral”, a transmis pe Facebook Ambasadoarea Ioana Bivolaru.

„Este un eveniment istoric pentru România și un simbol puternic al rădăcinilor noastre. Deshumarea și repatrierea domnitorului Grigore Alexandru Ghyka sunt un semnal esențial pentru identitatea și demnitatea societății românești”,a transmis și Șerban Dimitrie Sturdza, descendent al familiei domnitorului prin alianța dintre ramurile boierești Sturza și Ghica.

La sediul Academiei Militare a Jandarmeriei Naționale Franceze, Garda Republicană Franceză a prezentat onorul militar domnitorului Grigore Alexandru Ghica, sicriul fiind apoi depus pe platoul principal al Academiei.

Ceremoniile de la Le-Mée-sur-Seine. Foto: Facebook / Mihai Chirica

Garda care a purtat pe umeri sicriul cu osemintele Domnitorului a fost alcătuită din jandarmi francezi, precum și jandarmi români din cadrul Gărzii de Onoare a Jandarmeriei Române.

Programul manifestărilor din România

Avionul care aduce rămășițele pământești ale domnitorului aterizează vineri seară, la orele 21:00 pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni, județul Ilfov.

Trupul domnitorului, care a fondat Jandarmeria Română, va fi depus la Biserica „Sfinții Arhangheli Mihail si Gavriil” din incinta Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane.

Sâmbătă, Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal, va oficia Sf. Liturghie și Parastasul pentru eroi cu prilejul hramului bisericii Jandarmeriei.

Rămășițele pământești ale domnitorului vor ajunge ulterior la Iași, unde vor fi reînhumate în apropiere de Palatul Culturii.

Ultimul domnitor al Moldovei a fost unionist convins și istoricii au evaluat moartea lui, inițial prezentată ca sinucidere, drept un asasinat politic.

Foto credit: Facebook / Ioana Bivolaru (deschidere articol)

Citeste mai mult

Eveniment

Este sau nu obligatoriu sacul de nisip în mașină, pe timp de iarnă? Precizări oficiale RAR, cu privire la unele informații false

Publicat

Publicitate

Este sau nu obligatoriu sacul de nisip în mașină? Reprezentanții Registrului Auto Român (RAR) au făcut precizări oficiale după ce, în spațiul public, au apărut informații false cu privire la acest aspect, notează alba24.ro

Concret, este vorba despre o serie de știri care precizau că a fost modificat Codul Rutier și că, în cazul în care mașinile nu sunt dotate iarna cu nisip și lopată, șoferii pot rămâne fără talon și pot primi amenzi uriașe.

RAR precizează că informația este falsă și că nu există o obligație legală pentru șoferi, dar și că ei nu riscă să le fie reținut certificatul de înmatriculare al vehiculului.

”Puteți avea în mașină și niște cabluri de încărcare a bateriei, un cablu de tractare, becuri de rezervă, o canistră cu carburant dacă plecați la un drum lung pe timp de iarnă, dar acestea nu sunt obligații legale, ci recomandări utile” au trasmis public cei de la RAR.

Este sau nu obligatoriu sacul de nisip în mașină, pe timp de iarnă? Clarificările aduse de RAR

”Voi ați auzit că se modifică, din nou (!!!), Codul Rutier? Și că trebuie să dați click AICI ca să aflați vestea BOMBĂ a momentului pentru toți șoferii? Știați că potrivit Codului Rutier 2025 trebuie să aveți nisip și lopată pentru deszăpezire în portbagaj?

Publicitate

Puteți sta liniștiți, am dat noi click pe aceste articole de tip fake-news, ca să nu vă pierdeți voi inutil timpul cu textele care provoacă îngrijorare prin informații false.

Această pseudo-știre circulă în fiecare an, dar fără nicio legătură cu legislația.

Singura obligație a conducătorilor auto este să doteze autoturismul cu anvelope de iarnă, atunci când circulă pe un drum acoperit cu gheață, zăpadă sau polei.

Dincolo de faptul că nu există o obligație legală și că nu riscați să vă fie reținut certificatul de înmatriculare al vehiculului, dacă nu aveți nisip și lopată în portbagaj, sigur că unele accesorii pot fi utile iarna.

Poate chiar și săculețul cu nisip și lopata pot fi folositoare în anumite condiții.

Puteți avea în mașină și niște cabluri de încărcare a bateriei, un cablu de tractare, becuri de rezervă, o canistră cu carburant dacă plecați la un drum lung pe timp de iarnă, dar acestea nu sunt obligații legale, ci recomandări utile.

Pentru vehiculele de mare tonaj, pentru cele care transportă pasageri sau mărfuri periculoase, prevederile legale pot fi distincte, dar șoferii profesioniști știu cu siguranță asta”.

Citeste mai mult

Eveniment

Dispariție misterioasă: Un bărbat din Corni este de negăsit. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unui bărbat, de 64 de ani, din comuna Corni, care la data de 7 noiembrie a.c., a părăsit domiciliul în mod voluntar, pentru a merge cu ovinele la pășunat. Până în acest moment bărbatul nu a revenit la domiciliu și nici nu a fost găsit de familie în zona în care se aflau animalele.

 

Iureț Constantin are următoarele semnalmente:

1,70 m înălțime, aproximativ 70 de kg, păr cărunt, ochi verzi.

 

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană, să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropierea unități de poliție.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending