Connect with us

Actualitate

Peste 50 de milioane de mașini electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030 (raport)

Publicat

Publicitate

Peste 50 de milioane de vehicule electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030, reprezentând 15% din totalul parcului auto, relevă un nou raport realizat de EY și Eurelectric -‘Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EV’, dat luni publicității.

Potrivit sursei citate, până în 2030, VE ar putea contribui cu 4% la aprovizionarea anuală cu energie a Europei, suficient pentru consumul anual de energie a 30 de milioane de locuințe.

‘În contextul accelerării electrificării, asigurarea rentabilității, stabilității și eficienței rețelei electrice va necesita gestionarea modului și momentului în care vehiculele electrice sunt încărcate, precum și utilizarea energiei stocate în acumulatori pentru a oferi rețelei servicii de flexibilitate valoroase’, spune documentul.

Raportul analizează modul în care încărcarea inteligentă unidirecțională, care permite vehiculelor electrice să preia energie din rețea în momente optime, și tehnologia ‘vehicul-rețea’ (vehicle-to-grid, V2G), care permite vehiculelor electrice atât să preia energie, cât și să retrimită energie electrică în rețea, pot reduce costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori, pot oferi soluții pentru echilibrarea rețelei și pot accelera adoptarea energiei regenerabile.

‘Încărcarea inteligentă și vehiculul la rețea (vehicle-to-grid, V2G) nu mai sunt opționale – sunt esențiale pentru economisirea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea surselor de energie regenerabilă. Până în 2030, vehiculele electrice ar putea furniza 4% din aprovizionarea cu energie a Europei, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de gospodării. Pentru România, aceasta reprezintă o oportunitate majoră de a optimiza costurile energetice, de a reduce congestia rețelei și de a accelera tranziția către energia curată’, a declarat Mihai Drăghici, Partener, Consultanță, EY România.

De asemenea, raportul semnalează faptul că flexibilitatea vehiculelor electrice oferă economii de costuri semnificative pentru consumatori. Astfel, valorificarea flexibilității VE poate reduce semnificativ costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori în comparație cu unul cu motor cu combustie internă. EY estimează că, prin simpla trecere la un vehicul electric echivalent, economiile anuale ar putea fi, în medie, de 4% în segmentul compact, de 9% în segmentul automobilelor de familie și de 14% pentru autovehiculele mari/SUV-uri, pe cele șase piețe-cheie din Europa.

Publicitate

Dar, deși economiile variază de la o piață la alta, studiul arată că, atunci când VE sunt încărcate în mod optim și proprietarii acestora sunt recompensați pentru revânzarea energiei în rețea, costul total de deținere a acestora se reduce semnificativ. Mai exact, un deținător de vehicul electric compact din Marea Britanie ar putea face economii de până la 19% (1.230 euro anual). În Germania, Suedia și Spania, costul total de deținere ar putea fi redus cu până la 14%. În Franța și Țările de Jos, economiile pot ajunge la 7% și, respectiv, 9%.

Segmentul automobilelor de familie ar putea oferi șoferilor economii anuale de 15% (1.200 euro) în Franța, ajungând până la 23% (1.800 euro anual) în Germania.

În segmentul SUV-urilor, deținătorii din Marea Britanie ar putea economisi până la 26% anual, în timp ce în Germania ar putea fi obținute economii de 29% (3.000 euro).

Flexibilitatea va contribui la obținerea unor economii anuale de 4 miliarde de euro, susțin autorii raportului.

‘Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G nu sunt doar benefice pentru proprietarii de vehicule electrice, ci sunt și esențiale pentru gestionarea congestiei rețelei și reducerea costurilor cu investițiile în infrastructură. Raportul arată că: prin investiții anticipate în satisfacerea cererii viitoare, prin optimizarea rețelei și prin valorificarea flexibilității oferite de activele disponibile, operatorii de rețea europeni ar putea beneficia de economii anuale estimate la 4 miliarde de euro; până în 2030, vehiculele electrice ar putea să contribuie cu până la 4% din aprovizionarea anuală cu energie a Europei, adică echivalentul a 114 TWh, suficient pentru a asigura alimentarea cu energie a 30 de milioane de locuințe; până în 2040, dacă toate vehiculele electrice vor fi capabile de încărcare bidirecțională, peste 10% din necesarul energetic al Europei ar putea fi stocat și reinjectat în rețea atunci când este necesar’, se menționează în document.

Având în vedere faptul că mixul energetic al Europei se reorientează rapid către sursele regenerabile, devine esențială capacitatea de a stoca și descărca energie, atunci când este necesar. În acest sens, raportul relevă următoarele aspecte: situațiile de prețuri negative la electricitate au crescut cu 160% comparativ cu anul anterior – acestea au fost înregistrate pe aproape toate piețele europene de energie, fiind determinate de creșterea capacităților de producție subvenționate și neafectate de factorul preț, precum energia nucleară și panourile solare rezidențiale, în corelare cu o cerere scăzută; ererea de flexibilitate se va dubla în Europa până în 2030; flexibilitatea oferită de vehiculele electrice ar putea contribui la evitarea limitării producției de energie regenerabilă și la asigurarea disponibilității energiei în momentele de vârf de cerere.

Aceste aspecte fac ca încărcarea unidirecțională și bidirecțională să nu fie doar opțiuni, ci necesități, transmite documentul. Vehiculele electrice au potențialul de a oferi unele dintre cele mai accesibile, scalabile și flexibile soluții pentru nevoile energetice locale, reducând în același timp costul investițiilor în infrastructura rețelei.â

‘Adoptarea în masă a vehiculelor electrice este deja o realitate, dar, pentru a le exploata pe deplin potențialul, trebuie să le integrăm în rețea ca elemente care oferă flexibilitate. Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G vor fi factori cheie ai acestei tranziții’, a afirmat, la rândul său, secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby.

În contextul în care se preconizează că cererea de energie electrică în Europa va depăși 4.500 TWh până în 2050, tehnologiile de încărcare inteligentă și V2G trebuie integrate acum în planificarea sistemului energetic, încurajând consumatorii să participe la asigurarea flexibilității, concluzionează raportul.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

România joacă diseară meciul decisiv cu Austria pentru calificarea la Cupa Mondială. Unde poți urmări partida la TV

Publicat

Publicitate

Naționala României întâlnește în această seară echipa Austriei, pe Arena Națională, de la ora 21:45, într-un joc din grupa H a preliminariilor europene pentru Cupa Mondială 2026. Meciul va fi condus de arbitrul italian Davide Massa și va putea fi urmărit în direct pe Antena 1, relatează medifax.ro.

Clasamentul grupei H

  • Austria – 15 puncte (5 meciuri)

  • Bosnia-Herțegovina – 13 puncte (6 meciuri)

  • România – 7 puncte (5 meciuri)

  • Cipru – 5 puncte (6 meciuri)

  • San Marino – 0 puncte (6 meciuri)

    Publicitate

Tot astăzi, în grupa H se joacă și confruntarea dintre San Marino și Cipru.

Pe 15 noiembrie sunt programate partidele Cipru – Austria și Bosnia – România, iar pe 18 noiembrie se vor disputa duelurile Austria – Bosnia și România – San Marino.

Echipa care termină pe primul loc se califică direct la turneul final, iar cea de pe locul doi merge la baraj pentru un loc la Cupa Mondială.

Lupta României pentru locul 2 în grupă

Tricolorii pot ajunge la barajul pentru CM 2026 și datorită rezultatelor din Liga Națiunilor.

În acest caz, România nu ar fi cap de serie și ar disputa semifinala barajului într-o singură manșă, în deplasare. Barajul include o semifinală și o finală, ambele jucate într-un singur meci.

Dacă România termină pe locul secund în grupă, toate echipele aflate pe poziția a doua vor fi ordonate în funcție de clasamentul FIFA din luna noiembrie.

Primele opt echipe din acest clasament vor fi cap de serie și vor juca semifinala barajului pe teren acasă, în fața unui adversar considerat mai accesibil.

Lotul României pentru meciuri

Selecționerul Mircea Lucescu a anunțat jucătorii care fac parte din lotul României pentru partidele cu Moldova și Austria.

Portari
Ionuț RADU (Celta de Vigo | Spania, 4/0), Ștefan TÂRNOVANU (FCSB, 3/0), Răzvan SAVA (Udinese | Italia, 0/0)

Fundași
Andrei RAȚIU (Rayo Vallecano | Spania, 33/1), Cristian MANEA (FC Rapid 1923, 25/2), Andrei BURCĂ (Yunnan Yukun | China, 43/1), Virgil GHIȚĂ (Hannover 96 | Germania, 5/0), Bogdan RACOVIȚAN (Raków | Polonia, 4/0), Mihai POPESCU (FCSB, 5/1), Lisav EISSAT (Maccabi Haifa | Israel, 0/0), Alexandru CHIPCIU (Universitatea Cluj, 47/6), Raul OPRUȚ (Dinamo, 4/0), Kevin CIUBOTARU (Hermannstadt, 0/0)

Mijlocași
Marius MARIN (Pisa | Italia, 33/0), Vladimir SCRECIU (Universitatea Craiova, 4/0), Răzvan MARIN (AEK Atena | Grecia, 70/12), Vlad DRAGOMIR (Pafos | Cipru, 1/0), Dennis MAN (PSV | Țările de Jos, 39/10), Olimpiu MORUȚAN (Aris Thessaloniki | Grecia, 16/1), Ianis HAGI (Alanyaspor | Turcia, 47/6), Florin TĂNASE (FCSB, 23/5), Cătălin CÎRJAN (Dinamo, 0/0), Ștefan BAIARAM (Universitatea Craiova, 0/0), Valentin MIHĂILĂ (Caykur Rizespor | Turcia, 31/5), Alexandru DOBRE (FC Rapid 1923, 4/0)

Atacanți
Louis MUNTEANU (CFR Cluj, 1/0), Daniel BÎRLIGEA (FCSB, 4/1), David MICULESCU (FCSB, 4/0)

Citeste mai mult

Economie

Cozonacul Domnesc de Botoșani, vedetă la Ministerul Agriculturii: Gust autentic și mândrie locală

Publicat

Publicitate

Cozonacul Domnesc de Botoșani a fost prezentat cu mândrie în curtea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la Ziua Națională a Produselor Agroalimentare Românești.

Timp de trei zile, între 10 și 12 octombrie, botoșănenii au reprezentat cu onoare gustul autentic românesc prin Cofetăria Mami, unul dintre brandurile locale care au cucerit publicul din întreaga țară.

În fruntea „expediției dulci” s-a aflat Doru, maestrul cofetar al Cofetăriei Mami, îmbrăcat tradițional și plin de voie bună. Acesta le-a povestit vizitatorilor despre secretele Cozonacului Domnesc – desertul care a devenit simbol al sărbătorilor botoșănene și a ajuns să fie apreciat de români din toate colțurile țării.

Cu tricolorul alături, zâmbete, prăjituri proaspete și arome care amintesc de copilărie, standul botoșănean a adus în Capitală un strop din bucuria și tradiția nordului Moldovei.

Evenimentul dedicat produselor agroalimentare românești se desfășoară în perioada 10–12 octombrie, între orele 9:00 și 19:00, în curtea Ministerului Agriculturii, reunind zeci de producători din toate regiunile țării.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Primarii și șefii de consilii județene care nu își respectă promisiunile ar putea fi EXCLUȘI din viitoarele alegeri. Nu se aplică la parlamentari

Publicat

Publicitate

Promisiunile electorale care nu sunt respectate ar putea deveni, în curând, motiv de sancțiune. Un proiect de lege depus în Parlament prevede ca primarii și președinții de consilii județene care nu își onorează angajamentele din campanie să fie amendați, iar în unele cazuri, să li se interzică dreptul de a mai candida pentru o nouă funcție publică, relatează alba24.ro.

Registru Național al Promisiunilor Electorale doar pentru aleși locali

Inițiativa aparține unui deputat (POT), și prevede înființarea unui Registru Național al Promisiunilor Electorale, gestionat de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Legea propusă de parlamentarul partidului care l-a susținut pe Georgescu nu prevede însă sancțiuni și pentru candidații la prezidențiale și la parlament care mint sau fac promisiuni aberante.

În acest registru vor fi trecute toate promisiunile făcute de candidații aleși în funcțiile de primar și președinte al consiliului județean. Fiecare ales va fi obligat, în termen de 30 de zile de la preluarea mandatului, să depună un formular de angajament electoral, care să conțină principalele promisiuni din campanie.

Ulterior, anual, acesta va trebui să prezinte un raport privind stadiul îndeplinirii promisiunilor, care va fi publicat de AEP.

Amenzi și interdicții de candidatură pentru declarații false

Cei care nu respectă obligațiile de raportare sau depun declarații false ori incomplete riscă amenzi între 10.000 și 50.000 de lei.

Mai mult, AEP ar putea sesiza Agenția Națională de Integritate (ANI) sau instanțele de judecată, dacă se constată că un ales local nu și-a respectat promisiunile. În cazul în care se dovedește că acesta a mințit în campanie, ar putea pierde dreptul de a mai candida la viitoarele alegeri.

Publicitate

Potrivit ProTV, Deputatul Sergiu Matei spune că proiectul este menit să aducă mai multă responsabilitate în administrația locală:

„Odată la patru ani de zile vine câte un primar și spune: o să fac canalizarea, voi asfalta drumuri. Ajuns în funcție, uită ce a promis. Nu mai putem să acceptăm așa ceva. Dacă nu-și fac promisiunile, să plece, să lase pe altcineva care poate”, a declarat parlamentarul.

Candidații mincinoși pentru Parlament și Președinție excluși de la sancțiuni

Deși inițiativa vorbește despre „răspunderea candidaților pentru promisiunile electorale neonorate”, proiectul nu se aplică parlamentarilor.

Astfel, un deputat sau senator care face promisiuni nerealiste în campanie nu ar fi sancționat.

Exemplul cel mai evident este al liderului AUR, George Simion, care a promis în campania electorală că le va oferi românilor case la 35.000 de euro, dacă partidul său va ajunge la guvernare. Promisiunea, considerată de mulți imposibil de aplicat, nu ar fi sancționată dacă legea ar fi adoptată în forma actuală.

Această excludere a parlamentarilor din sfera de aplicare a legii a fost criticată de mai mulți comentatori, care susțin că proiectul „lovește doar în administrațiile locale”, fără să atingă clasa politică de la vârf.

Proiectul de lege, înregistrat la Senat sub numărul L255/2025, urmează să fie analizat în comisiile de specialitate. Inițiativa a stârnit deja reacții mixte, unii o consideră o măsură necesară pentru creșterea transparenței și responsabilității, alții o califică drept „populistă” și greu de aplicat în practică.

Citeste mai mult

Eveniment

Hoți prinși: Utilaj agricol de 35.000 de euro furat și revopsit, recuperat de polițiștii din Botoșani la Săveni

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni au reușit să dea de urma unui utilaj agricol furat, în valoare de aproximativ 35.000 de euro, după ce hoții au încercat să-l „mascheze” prin revopsire și ștergerea seriei de identificare.

La data de 11 octombrie 2025, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 5 Mihăileni au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore pe numele a doi bărbați de 24 și 39 de ani, ambii din orașul Săveni, cercetați pentru furt calificat.

Ancheta a stabilit că, în perioada 3–6 octombrie, cei doi ar fi sustras de la o fermă din comuna Vârfu Câmpului un tractor și un plug, motivând că proprietarul fermei le-ar datora bani. După furt, aceștia ar fi revopsit utilajul în culoarea albastră și ar fi șters seria de identificare, încercând astfel să șteargă urmele faptei. Ulterior, l-ar fi vândut unei persoane din județul Botoșani.

În urma investigațiilor desfășurate, polițiștii au reușit să identifice utilajul într-o comună din județ și să îl recupereze integral, acesta fiind restituit persoanei păgubite.

Cei doi bărbați au fost reținuți pentru 24 de ore, iar ulterior instanța de judecată a dispus arestarea lor preventivă. În prezent, aceștia se află în arestul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending