Connect with us

Actualitate

Peste 50 de milioane de mașini electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030 (raport)

Publicat

Publicitate

Peste 50 de milioane de vehicule electrice vor circula pe șoselele din Europa, până în 2030, reprezentând 15% din totalul parcului auto, relevă un nou raport realizat de EY și Eurelectric -‘Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EV’, dat luni publicității.

Potrivit sursei citate, până în 2030, VE ar putea contribui cu 4% la aprovizionarea anuală cu energie a Europei, suficient pentru consumul anual de energie a 30 de milioane de locuințe.

‘În contextul accelerării electrificării, asigurarea rentabilității, stabilității și eficienței rețelei electrice va necesita gestionarea modului și momentului în care vehiculele electrice sunt încărcate, precum și utilizarea energiei stocate în acumulatori pentru a oferi rețelei servicii de flexibilitate valoroase’, spune documentul.

Raportul analizează modul în care încărcarea inteligentă unidirecțională, care permite vehiculelor electrice să preia energie din rețea în momente optime, și tehnologia ‘vehicul-rețea’ (vehicle-to-grid, V2G), care permite vehiculelor electrice atât să preia energie, cât și să retrimită energie electrică în rețea, pot reduce costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori, pot oferi soluții pentru echilibrarea rețelei și pot accelera adoptarea energiei regenerabile.

‘Încărcarea inteligentă și vehiculul la rețea (vehicle-to-grid, V2G) nu mai sunt opționale – sunt esențiale pentru economisirea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea surselor de energie regenerabilă. Până în 2030, vehiculele electrice ar putea furniza 4% din aprovizionarea cu energie a Europei, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de gospodării. Pentru România, aceasta reprezintă o oportunitate majoră de a optimiza costurile energetice, de a reduce congestia rețelei și de a accelera tranziția către energia curată’, a declarat Mihai Drăghici, Partener, Consultanță, EY România.

De asemenea, raportul semnalează faptul că flexibilitatea vehiculelor electrice oferă economii de costuri semnificative pentru consumatori. Astfel, valorificarea flexibilității VE poate reduce semnificativ costul total al deținerii unui vehicul pentru consumatori în comparație cu unul cu motor cu combustie internă. EY estimează că, prin simpla trecere la un vehicul electric echivalent, economiile anuale ar putea fi, în medie, de 4% în segmentul compact, de 9% în segmentul automobilelor de familie și de 14% pentru autovehiculele mari/SUV-uri, pe cele șase piețe-cheie din Europa.

Publicitate

Dar, deși economiile variază de la o piață la alta, studiul arată că, atunci când VE sunt încărcate în mod optim și proprietarii acestora sunt recompensați pentru revânzarea energiei în rețea, costul total de deținere a acestora se reduce semnificativ. Mai exact, un deținător de vehicul electric compact din Marea Britanie ar putea face economii de până la 19% (1.230 euro anual). În Germania, Suedia și Spania, costul total de deținere ar putea fi redus cu până la 14%. În Franța și Țările de Jos, economiile pot ajunge la 7% și, respectiv, 9%.

Segmentul automobilelor de familie ar putea oferi șoferilor economii anuale de 15% (1.200 euro) în Franța, ajungând până la 23% (1.800 euro anual) în Germania.

În segmentul SUV-urilor, deținătorii din Marea Britanie ar putea economisi până la 26% anual, în timp ce în Germania ar putea fi obținute economii de 29% (3.000 euro).

Flexibilitatea va contribui la obținerea unor economii anuale de 4 miliarde de euro, susțin autorii raportului.

‘Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G nu sunt doar benefice pentru proprietarii de vehicule electrice, ci sunt și esențiale pentru gestionarea congestiei rețelei și reducerea costurilor cu investițiile în infrastructură. Raportul arată că: prin investiții anticipate în satisfacerea cererii viitoare, prin optimizarea rețelei și prin valorificarea flexibilității oferite de activele disponibile, operatorii de rețea europeni ar putea beneficia de economii anuale estimate la 4 miliarde de euro; până în 2030, vehiculele electrice ar putea să contribuie cu până la 4% din aprovizionarea anuală cu energie a Europei, adică echivalentul a 114 TWh, suficient pentru a asigura alimentarea cu energie a 30 de milioane de locuințe; până în 2040, dacă toate vehiculele electrice vor fi capabile de încărcare bidirecțională, peste 10% din necesarul energetic al Europei ar putea fi stocat și reinjectat în rețea atunci când este necesar’, se menționează în document.

Având în vedere faptul că mixul energetic al Europei se reorientează rapid către sursele regenerabile, devine esențială capacitatea de a stoca și descărca energie, atunci când este necesar. În acest sens, raportul relevă următoarele aspecte: situațiile de prețuri negative la electricitate au crescut cu 160% comparativ cu anul anterior – acestea au fost înregistrate pe aproape toate piețele europene de energie, fiind determinate de creșterea capacităților de producție subvenționate și neafectate de factorul preț, precum energia nucleară și panourile solare rezidențiale, în corelare cu o cerere scăzută; ererea de flexibilitate se va dubla în Europa până în 2030; flexibilitatea oferită de vehiculele electrice ar putea contribui la evitarea limitării producției de energie regenerabilă și la asigurarea disponibilității energiei în momentele de vârf de cerere.

Aceste aspecte fac ca încărcarea unidirecțională și bidirecțională să nu fie doar opțiuni, ci necesități, transmite documentul. Vehiculele electrice au potențialul de a oferi unele dintre cele mai accesibile, scalabile și flexibile soluții pentru nevoile energetice locale, reducând în același timp costul investițiilor în infrastructura rețelei.â

‘Adoptarea în masă a vehiculelor electrice este deja o realitate, dar, pentru a le exploata pe deplin potențialul, trebuie să le integrăm în rețea ca elemente care oferă flexibilitate. Încărcarea inteligentă și tehnologia V2G vor fi factori cheie ai acestei tranziții’, a afirmat, la rândul său, secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby.

În contextul în care se preconizează că cererea de energie electrică în Europa va depăși 4.500 TWh până în 2050, tehnologiile de încărcare inteligentă și V2G trebuie integrate acum în planificarea sistemului energetic, încurajând consumatorii să participe la asigurarea flexibilității, concluzionează raportul.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ambulanță distrusă de un șofer din Botoșani

Publicat

Publicitate

O autospecială a Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Bistrița-Năsăud, care transporta un pacient, a fost implicată în noaptea de vineri spre sâmbătă într-un accident pe DN 17, pe raza localității Șieu-Sfântu, a informat managerul instituției, Annabella Muzsi.

Accidentul s-a produs în jurul orei 02:00, iar în urma lui atât membrii echipajului, cât și celălalt conducător auto implicat au fost răniți.Potrivit lui Muzsi, ambulanța avea semnalele de avertizare în funcțiune.

‘Ambulanța era în misiune, cu semnale de avertizare în funcțiune, derulând transferul unui pacient din CPU Beclean la UPU Bistrița. Din accident a rezultat rănirea asistentei șef de echipaj, care prezintă un politraumatism, fiind preluată de echipajul de terapie intensivă SMURD. Ambulanțierul și șoferul celuilalt autovehicul prezintă multiple contuzii, fără risc vital’, a transmis managerul SAJ Bistrița-Năsăud.

Annabella Muzsi a precizat că pacientul transportat de ambulanță nu prezenta leziuni rezultate din accidentul rutier.

Toate persoanele implicate în accident au fost transportate cu echipaje SAJ și SMURD la spitalul din Bistrița.

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Bistrița-Năsăud, șoferul mașinii care a lovit ambulanța este din județul Botoșani.

Publicitate

Niciunul dintre cei doi conducători auto implicați nu consumase alcool.

‘La locul evenimentului polițiștii au constatat că un autoturism care se deplasa pe direcția Bistrița înspre Dej, condus de un bărbat de 58 de ani din județul Botoșani, a intrat în coliziune cu o ambulanță care se deplasa din sens opus, condusă de un bărbat de 42 de ani din Mititei. În urma impactului, șoferul de 42 de ani și un pasager din același autovehicul, o femeie de 46 de ani din Chiuza, au fost răniți, necesitând acordarea de îngrijiri medicale de specialitate la spital. Cei doi conducători auto au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative’, a transmis IPJ sâmbătă.

Polițiștii continuă cercetările în cadrul unui dosar penal, urmând să fie stabilite cauza și circumstanțele producerii evenimentului rutier. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Seminariștii din Dorohoi au luat aurul la concursul dedicat elevilor de gimnaziu și liceu, „Cu viața mea apăr viața”

Publicat

Publicitate

Peste 40 de elevi au participat, astăzi, la concursul cu tematică de protecţie civilă „Cu viaţa mea apăr viaţa”, organizat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

Probele s-au desfășurat pe terenul de sport al Liceului cu Program Sportiv Botoșani și au reunit la start nouă echipaje de la școli și licee din Botoșani, Dorohoi, Dumbrăvița, Dersca și Ipotești.

Concursul a avut ca scop cunoaşterea şi aprecierea factorilor de risc ce pot genera situaţii de urgenţă sau dezastre, a modului de acţiune în cazul iminenţei producerii unei situaţii de urgenţă, precum și formarea spiritului de solidaritate şi implicarea în acţiunile de prevenire şi de intervenţie în astfel de cazuri.

Concurenții au avut de susținut trei probe: una teoretică şi două practice. La proba teoretică, elevii au completat un chestionar cu întrebări din domeniul protecţiei civile. Probele practice au constat în transportarea unei persoane accidentate pe targă pe o distanță de 50 m și deplasarea cu masca pe figură într-un raion cu obstacole, contracronometru.

La final, clasamentul se prezintă astfel:

Categoria gimnaziu:

Publicitate

Locul I – Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Dumbrăvița

Locul II – Școala Gimnazială „Spiru Haret” Dorohoi

Locul III – Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Dersca

La categoria liceu:

Locul I – Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sf. Ioan Iacob” Dorohoi

Locul II – Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani

Locul III – Liceul cu Program Sportiv Botoșani

Competiția s-a încheiat cu o festivitate de premiere, la care a participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școalar Județean Botoșani, profesor Bogdan Gheorghe Suruciuc.

Câștigătorii au primit diplome, medalii și cupe.

Adresăm felicitări tuturor elevilor care au participat și instituțiilor de învățământ din care aceștia au făcut parte: Școala Gimnazială „Spiru Haret” Dorohoi, Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Dumbrăvița, Școala Gimnazială nr. 10 Botoșani, Școala „Mihai Eminescu” Ipotești, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”‘ Dersca, Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sf. Ioan Iacob” Dorohoi, Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul „Regina Maria” Dorohoi și Liceul Tehnologic „Gheorghe Asachi” Botoșani.

Competiția a fost organizată cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Botoșani, a Filialei Județene a Societății Naționale de Cruce Roșie Botoșani și Liceului cu Program Sportiv Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Orașul Săveni și mai multe comune din județ rămân fără apă

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, începând cu data de 31 mai 2025, ora 18:00, se vor înregistra inițial scăderi semnificative de presiune, urmate de sistarea totală a furnizării apei potabile, pentru o perioadă estimată de 48h.

Această situație este determinată de lucrările efectuate de Administrația Națională Apele Române -Exploatarea Complexă Stânca Costești, care intervine asupra prizei de captare a apei, în urma unor  disfuncționalități apărute ca efect al creșterii  accentuate a debitului cursului de apă și a condițiilor meteorologice nefavorabile. În urma acestor fenomene, priza a fost înfundată cu resturi vegetale, aluviuni și alte materiale, ceea ce face imposibilă asigurarea volumului de apă brută pentru tratare și distribuție.

Astfel, apa potabilă va fi furnizată cu presiune redusă, apoi sistată, către consumatorii din orașul Ștefănești, orașul Săveni, respectiv din comunele: Adășeni, Albești, Avrămeni, Călărași, Coțușca, Dângeni, Dobârceni, Durnești,  Drăgușeni, Hănești,  Hlipiceni, Manoleasa, Mihălășeni, Românești, Răuseni, Santa Mare, Știubieni, Todireni, Trușești, Ungureni și Vlăsinești.

De asemenea, facem mențiunea că umplerea și reechilibrarea sistemului sunt operațiuni ce trebuie să se facă lent și treptat, pentru evitarea producerii unor eventuale avarii și corelat cu configurația terenului în zonele de distribuție, informăm consumatorii că reluarea furnizării apei va fi resimțită diferențiat de către aceștia.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Părintele Andrei Anușca a fost hirotesit iconom stavrofor de PS Nichifor. Sfânta Liturghie arhierească la Biserica Vovidenia

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, Biserica Vovidenia din Botoșani a răsunat de glasurile a sute de copii și tineri, adunați pentru a participa la Sfânta Liturghie arhierească, moment de înălțare sufletească și comuniune profundă. Evenimentul s-a desfășurat în cadrul întâlnirii anuale a tinerilor din protopopiat, aducând împreună suflete curate, preoți slujitori și ierarhul locului, Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul.

Dincolo de solemnitatea slujbei, s-a petrecut o clipă cu adânc ecou duhovnicesc. Părintele Andrei Anușcă, păstorul iubitor al credincioșilor din Parohia Vorona Centru, a fost hirotesit iconom stavrofor. Cu epitrahilul purtat cu demnitate și cu crucea stavroforă așezată la piept, părintele Andrei a primit o recunoaștere nu doar din partea ierarhiei bisericești, ci și din partea lui Dumnezeu, prin dragostea și aprecierea credincioșilor. Această distincție, vizibilă în fața altarului, este pecetea unei lucrări tăcute, dar roditoare, în mijlocul tinerilor, pe care i-a condus cu blândețe și înțelepciune spre Hristos.

Cu sensibilitatea specifică, Preasfințitul Nichifor a binecuvântat-o și pe preoteasa Ramona, cea care îl sprijină tainic și statornic pe părintele Andrei, precum și pe cei patru copii ai lor, o familie cu adevărat pilduitoare, icoană vie a dragostei curate și a slujirii în unitate.

La finalul Sfintei Liturghii, ierarhul a rostit un cuvânt de învățătură care a mișcat inimile tuturor:

„Îl simțim pe Hristos atunci când ne iubim unii pe alții, atunci când suntem încredințați că Dumnezeu lucrează în viața noastră, atunci când răspundem chemării Lui și împlinim voia Lui și ne împlinim rostul pe pământ. De aceea această întâlnire de astăzi ne cheamă să înnoim în noi această înțelegere, să luminăm în noi această putere de a fi cu Domnul, de a-I sluji și de a-L cunoaște, mai ales”, a spus PS Nichifor.
Aceste cuvinte, rostite cu blândețe, au fost primite emoție de cei implicați. Tinerii prezenți au trăit nu doar un eveniment organizat, ci o adevărată experiență de har și întărire în credință.

Ca semn al prețuirii și legăturii neîntrerupte cu poporul dreptcredincios, PS Nichifor a primit în dar o sfântă cruce de binecuvântare. Cu acest simbol a binecuvântat pentru prima dată adunarea de credincioși, într-un gest ce a pecetluit o zi de neuitat. O zi în care Dumnezeu a fost simțit aproape, viu, prezent în iubirea dintre oameni și în curăția inimilor celor mici.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending