Connect with us

Actualitate

Pensii 2023: Ce categorii de pensionari pot cere recalcularea pensiilor, ce acte sunt necesare. „Mizeria” din lege

Publicat

Publicitate

Pensii 2023: anumite categorii de pensionari pot cere recalcularea pensiilor. Cum se face și ce acte sunt necesare pentru acest demers, aflați mai jos, relatează alba24.ro.

Pensionarii care consideră că nu le sunt respectate drepturile pot solicita, în anumite condiții, recalcularea pensiilor.

Recalcularea pensiilor se poate face pentru pensionarii care au realizat un stagiu de cotizare după deschiderea dreptului de pensie pentru limita de vârstă și pentru cei care au mai lucrat după ce au împlinit vârsta de pensionare, amânând ieșirea la pensie peste vârsta stabilită prin lege.

Dacă se consideră nedreptățiți, de valoarea veniturilor ce li s-au stabilit, aceștia pot solicita o recalculare a drepturilor de pensie.

  • „Pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege și prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia. Pensionarii pentru limită de vârstă care, după dată înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei, în condițiile legii”, se arată în Legea pensiilor, la articolul 107.

Recalculare pensii 2023:

Drepturile de pensie pentru limită de vârstă se recalculează în următoarele situaţii:

  • Este nevoie de adăugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea pensiei;
  • Pensia trebuie recalculată prin valorificarea stagiilor de cotizare realizate după pensionare;
  • Solicitantul depune documente suplimentare, care nu există la dosarul de pensie, dar care influențează cuantumul drepturilor de pensie.

Dacă se constată că pensionarul are dreptate, pensia recalculată se va acorda începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea.

Publicitate

Pensionarii își vor primi drepturile retroactiv din prima lună după cerere, chiar dacă procesul va dura mai multă vreme, iar decizia cu noua pensie va fi eliberată după mai multe luni.

Pensii 2023: Documentele necesare recalculării pensiei

Pentru a obține o recalculare a pensiei, un solicitant trebuie să depună o serie de documente, la Casa teritorială de Pensii de care aparține. Este nevoie de o cerere, dar și de o serie de documente justificative, după cum urmează:

  • cerere scrisă prin care se solicită recalcularea pensiei;
  • cuponul de pensie;
  • carnetul de muncă în original și copie, cu perioada solicitată;
  • cartea/buletinul de identitate în original și copie.

Formular de cerere pentru recalcularea pensiei:

Pensii 2023: ”Mizeria” din lege care poate duce la scăderea pensiilor pentru femei

Bogdan Hossu, liderul CNS ”Cartel Alfa”, a vorbit despre o problemă care apare la calculul pensiei, potrivit noii legi.

”S-a introdus acest sistem complicat de reevaluare a tuturor problemelor care să permită fiecărui cetățean să conteste și să introducă tot ce are în structura vechimii sale, dar, tehnic, procesul de recalculare ca să elimini coeficientul de corecție, era banal și se putea face de un elev de clasa a cincea, pe calculator.

În funcție de anul de emitere a deciziei, trebuia să împarți punctajul respectiv la valoarea coeficientului de corecție și, automat, îți dădea valoarea corectă a punctajului acumulat conform actualei legi.

Există o problemă legată de noua lege care schimbă sistemul de calcul în sensul în care în prima jumătate este identic cu ceea ce este astăzi, adică se face o calculare a valorii punctului de pensie în anul respectiv, asta însemnând că-n fiecare lună se împart veniturile tale, pentru care ai plătit contribuție de asigurări sociale la salariul mediu din luna respectivă, îți dă un punctaj, se adună toate cele 12 luni, se împarte la 12.

Deci dacă n-ai muncit o lună sau două, evident că tot la 12 se împarte, deci punctajul scade.

În ceea ce privește punctajul actual, e noua lege, 127, nu se mai face încă o ponderare cu vârsta standard de contribuție, adică practic se adunau fiecare an de contribuție și se împărțea ce rezulta la 35 de ani la bărbați, 30 la femei.

Nu se mai face această nouă ponderare, drept pentru care se adună punctajele anuale și se înmulțește rezultatul cu o valoare fixă.

Nu este clar care este valoarea fixă. În momentul respectiv se creează o discriminare esențială pe sexe, în sensul în care femeile muncind mai puțin decât bărbații, în momentul respectiv vor lua cu 16% mai puțin decât bărbații, ceea ce se poate corecta prin noua formulă care ar trebui să apară în noua lege a pensiilor” a spus Bogdan Hossu, liderul CNS ”Cartel Alfa”, în emisiunea ”Totul despre bani”, transmisă pe DCNews.

Liderul sindical a mai spus că probleme sunt și în privința documentelor care n-au putut fi scoase de toți salariații, întreprinderile au plecat.

De fapt, mai spune Hossu, decidenții politici au făcut ”o mizerie personală fiecărui cetățean al României care se pensionează”, în sensul în care, pentru întreprinderile care s-au închis, s-au dat în administrare documentele care ar trebui păstrate 50 de ani, conform legii, unor entități private care nu au nici o responsabilitate și te și jecmănesc pentru un document care ar trebui să existe ca atare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Femeie de 47 de ani, din Botoșani, urmărită internațional pentru săvârșirea infracțiunii de furt, adusă cu escortă din Polonia

Publicat

Publicitate

Joi, Poliția Română a adus în țară 5 persoane, pe numele cărora au fost emise mandate de executare a unor pedepse privative de libertate sau mandate de arestare preventivă.

Polițiștii au adus în țară un tânăr, de 18 de ani, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de tâlhărie calificată. Acesta a fost adus din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, având emis pe numele său, de către Judecătoria Piatra-Neamț, un mandat de arestare preventivă.

De asemenea, a fost adusă în țară o femeie, de 47 de ani, din Botoșani, urmărită internațional pentru săvârșirea infracțiunii de furt. Aceasta a fost adusă din Polonia, având emis pe numele ei, de către Judecătoria Botoșani, un mandat de arestare preventivă.

Totodată, a fost adus în țară un bărbat, de 37 de ani, din Tulcea, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de lipsirea de libertate în mod ilegal. Acesta a fost adus din Portugalia, având emis pe numele său, de către Judecătoria Constanța, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de un an.

Polițiștii au adus în țară un bărbat, de 39 de ani, din Ialomița, urmărit internațional pentru săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală. Acesta a fost adus din Belgia, având emis pe numele său, de către Tribunalul Constanța, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de 5 ani și 4 luni.

La aceeași dată, a fost adus în țară un alt bărbat, de 38 de ani, din Gorj, urmărit internațional pentru săvârșirea de infracțiuni la regimul rutier. Acesta a fost adus din Belgia, având emis pe numele său, de către Judecătoria Târgu Cărbunești, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea de un an.

Publicitate

Persoanele în cauză au fost introduse în unități de detenție, în vederea executării mandatelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Reforma administrației locale. Câte posturi vor fi desființate și când încep concedierile. Anunțul ministrului Dezvoltării

Publicat

Publicitate

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a explicat planurile privind reforma administrației locale și măsuri de reducere a cheltuielilor. Ar urma să fie reduse 13.000 de posturi ocupate, reprezentând 10% din total, informează alba24.ro

În anul 2026 se va aplica o măsură tranzitorie temporară, în baza căreia va fi posibilă fie reducerea numărului de posturi, fie diminuarea cheltuielilor de personal cu 10%.

În schimb, în anul 2027 va fi necesară inclusiv tăierea numărului de posturi.

”La nivelul autorităților locale sunt două modalități de reducere a cheltuielilor.

O modalitate de reducere a posturilor ce pornește de la 30% aplicabilă tuturor autorităților locale. Dacă în cadrul celor 30% avem numai posture vacante, înseamnă că nu trebuie desființate posture ocupate, deși această posibilitate există, pe Codul administrativ.

În aplicarea acestui procent de 30% am propus o frână de 20%, care înseamnă că, atunci când am mai mult de 20% posturi ocupate care ar fi afectate, să ne oprim la fiecare autoritate locală la 20%, să nu afectăm în mod major prin reducerea de 30%.

Publicitate

Aceste procente generate pe sistemul de autorități publice locale, cunoscând cifrele din teritoriu și din toată țara generează o reducere de 10% de posturi ocupate, aproape 13.000 de posturi ocupate”, a explicat ministrul.

 

Nu vor fi afectate autoritățile locale unde primarii au fost ”gospodari mai buni”

Cseke Attila a declarat că reducerea numărului de posturi ocupate nu va afecta autoritățile locale unde primarii au fost ”gospodari mai buni”.

În simularea Guvernului, este vorba despre circa 700 de unități administrativ-teritoriale unde nu va fi necesară aplicarea acestui procent de reducere, având în vedere că există multe posturi vacante.

”Există posibilitatea reducerii cheltuielilor de personal cu 10% de posturi ocupate, pe care autoritatea locală o poate alege în 2026. Este o măsură tranzitorie, temporară, pentru că din 2027 toate autoritățile trebuie să ajungă pe această procedură, care pornește de la 30% și ajunge la reducere de posturi necesare, dacă este necesar, în cadrul aceluiași UAT.

De ce 10%? Același procent este prevăzut în proiect privind autoritățile publice centrale”, mai spune ministrul.

Reduceri de personal în autoritățile publice centrale

Ministrul a precizat că reducerea cu 10% a cheltuielilor de personal ar urma să aibă loc și în cazul autorităților publice centrale. Însă în aceste situații, ordonatorul principal de credite va putea aplica în mod diferențiat reducerea la nivelul autorităților subordonate.

”Adică, dacă un minister are în subordine mai multe autorități în coordonare, în mod cert există situații în care, la unele instituții în subordine, se impune o reducere mai semnificativă și la altele poate o reducere mai puțin. Dar în ansamblu, pe ordonatorul principal de credite, trebuie să rezulte o reducere de cheltuieli de personal de 10%.

Proiectul prevede și faptul că în Legea bugetului de stat pe anul viitor acești ordonatori principali de credite pe administrația publică centrală vor primi o alocare a cheltuielilor de personal cu 10% redusă. Excepție în proiect, în această fază, fac creșele, învățământul preuniversitar și spitalele”, a precizat ministrul.

Economiile din reducerile de personal la stat

Ministrul Dezvoltării a precizat că, în urma reformei privind posturile din administrația locală, este așteptat un impact bugetar de 1,7 miliarde lei.

În ceea ce privește măsurile de eficientizare pe administrația centrală, ”ne așteptăm la o sumă mai mare”, susține Cseke Attila. ”Deci undeva la 3,5-4,5 miliarde lei în total, pe administrația publică locală și centrală.

Concursuri pe post

Ministrul susține că nu este vorba despre datul oamenilor afară, fără niciun fel de concurs.

”Ordonatorul principal de credit are obligația de a face o analiză asumată, prin care propune și decide care posturi, din ce direcții și din ce servicii vor fi desființate. Dacă sunt mai mulți angajati cu aceeași calitate, cu aceeași treaptă profesională, se organizează concurs în mod obligatoriu pentru ocuparea posturilor care au rămas în organigramă”, a declarat Cseke Attila.

În urma acestui concurs, există un rezultat, se dă un preaviz pentru cei care nu au luat acest concurs. Evident că se pot adresa instanței, pentru că accesul la justiție este liber în România. Orice act administrativ poate fi atacat de către un cetățean care se consideră lezat în persoana lui sau în activitatea lui, mai precizează ministrul.

Reduceri de posturi de consilieri din cabinetele aleșilor locali și demnitarilor

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, anunța, în august, și numărul de posturi de consilieri din cabinetele aleșilor locali și demnitarilor ce este vizat de reduceri.

„De la 10.700 de posturi în cabinetele aleşilor locali şi demnitari, de la prim-ministru până la secretarii de stat, se reduc aproape 6.000 de posturi. La cabinetele aleşilor locali, avem consilieri. Până la momentul de faţă aveam consilieri şi la viceprimarii până la 10.000 de locuitori.

La primarii de această categorie avem doi consilieri, va rămâne unul. La viceprimari desfiinţăm postul de consilier. La fel, la secretarii de stat şi la miniştri. Miniştrii au 4 consilieri astăzi, vom propune să aibă 3. La premier, în loc de 8 vor fi 5. La viceprim-miniştri, la fel”, a explicat Cseke Attila, în august, la Antena 3.

Premierul Ilie Bolojan a anunțat, joi, că pachetul legislativ privind reforma administraţiei urmează să fie pus în transparenţă decizională săptămâna viitoare.

Citeste mai mult

Actualitate

Criză de medici de familie în județul Botoșani. Prefectul aduce la aceeași masă instituțiile și autoritățile locale pentru identificarea soluțiilor

Publicat

Publicitate

Criză de medici de familie în județul Botoșani. Prefectura aduce la aceeași masă instituțiile și autoritățile locale pentru identificarea soluțiilor

Județul Botoșani se confruntă cu o problemă majoră în ceea ce privește asistența medicală primară: șapte localități nu au, în prezent, medic de familie, iar 44% dintre medicii de familie activi au vârsta de peste 60 de ani. Situația ridică semne de întrebare privind accesul populației rurale la servicii medicale de bază și necesită intervenții coordonate.

În acest context, la inițiativa prefectului Raluca Curelariu, joi, 13 noiembrie 2025, a fost organizată o întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai Casei de Asigurări de Sănătate (CASS), ai Direcției de Sănătate Publică (DSP), ai Colegiului Medicilor, precum și primarii localităților care nu beneficiază în prezent de serviciile unui medic de familie.

Discuțiile au vizat dificultățile reale cu care se confruntă comunitățile fără acoperire medicală, modalitățile de sprijin prevăzute de legislație pentru medicii care aleg să profeseze în mediul rural și facilitățile pe care autoritățile locale le pot oferi, în mod legal, pentru a atrage specialiști.

Măsuri adoptate în urma întâlnirii

În cadrul ședinței au fost stabilite două direcții imediate de acțiune:

Publicitate
  • CASS va transmite tuturor primăriilor din mediul rural o informare oficială privind beneficiile prevăzute în convențiile destinate medicilor nou-veniți.

  • Prefectura va pune la dispoziția autorităților locale un material sintetic în care vor fi detaliate facilitățile legale pe care le pot oferi medicilor de familie interesați să practice în comunitățile rurale.

Declarația prefectului Raluca Curelariu

„Lipsa medicilor de familie afectează direct viața comunităților rurale. Am considerat necesar să reunim instituțiile și autoritățile locale pentru a evalua situația și a identifica soluții aplicabile. Vom continua acest dialog și vom sprijini comunitățile în eforturile lor de a atrage medici. Este o responsabilitate comună, care trebuie asumată din timp”, a declarat prefectul.

La final, reprezentanții CASS, DSP și ai Colegiului Medicilor, alături de primarii prezenți, și-au exprimat deschiderea pentru continuarea colaborării. Instituția Prefectului a subliniat că acest demers face parte dintr-o strategie mai amplă de îmbunătățire a accesului la servicii medicale pentru locuitorii județului.

Autoritățile anunță că vor menține dialogul și vor urmări aplicarea măsurilor adoptate, astfel încât botoșănenii din mediul rural să beneficieze de un acces mai bun la serviciile medicale esențiale.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Asociația „Nectarie & Prietenii” și Școala Iurești marchează o nouă activitate în proiectul „O zi de bucurie pentru fiecare copil”

Publicat

Publicitate

O zi de sărbătoare în cadrul proiectului educațional „O zi de bucurie pentru fiecare copil”

Astăzi, în cadrul proiectului educațional „O zi de bucurie pentru fiecare copil”, derulat în parteneriat cu Asociația „Nectarie & Prietenii”, comunitatea școlară a Liceului Tehnologic Todireni, structura Școala Primară nr. 3,  Iurești a marcat un moment special: aniversarea Andreei, o fetiță de cinci ani, cunoscută pentru delicatețea ei, ochii albaștri expresivi și zâmbetul luminos.

Învățătoarea Liliana Brașoveanu, care este și preoteasă, cu sprijinul Florentinei și a Alexandrei, două coordonatoare dedicate, care dau mereu un plus de emoție și sens activităților derulate,  ziua Andreei s-a transformat într-o adevărată sărbătoare. Atmosfera caldă, gesturile pline de atenție și implicarea celor prezenți au creat un cadru în care emoția și bucuria au fost la ele acasă.

Înconjurată de colegi, susținută de familie și celebrată de întreaga comunitate, Andreea s-a simțit cu adevărat specială. Proiectul și-a atins încă o dată obiectivul: acela de a aduce un strop de lumină în viața fiecărui copil.

La mulți ani, Andreea!

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending