Connect with us

Actualitate

Pensii 2023: Ce categorii de pensionari pot cere recalcularea pensiilor, ce acte sunt necesare. „Mizeria” din lege

Publicat

Publicitate

Pensii 2023: anumite categorii de pensionari pot cere recalcularea pensiilor. Cum se face și ce acte sunt necesare pentru acest demers, aflați mai jos, relatează alba24.ro.

Pensionarii care consideră că nu le sunt respectate drepturile pot solicita, în anumite condiții, recalcularea pensiilor.

Recalcularea pensiilor se poate face pentru pensionarii care au realizat un stagiu de cotizare după deschiderea dreptului de pensie pentru limita de vârstă și pentru cei care au mai lucrat după ce au împlinit vârsta de pensionare, amânând ieșirea la pensie peste vârsta stabilită prin lege.

Dacă se consideră nedreptățiți, de valoarea veniturilor ce li s-au stabilit, aceștia pot solicita o recalculare a drepturilor de pensie.

  • „Pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege și prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia. Pensionarii pentru limită de vârstă care, după dată înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei, în condițiile legii”, se arată în Legea pensiilor, la articolul 107.

Recalculare pensii 2023:

Drepturile de pensie pentru limită de vârstă se recalculează în următoarele situaţii:

  • Este nevoie de adăugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea pensiei;
  • Pensia trebuie recalculată prin valorificarea stagiilor de cotizare realizate după pensionare;
  • Solicitantul depune documente suplimentare, care nu există la dosarul de pensie, dar care influențează cuantumul drepturilor de pensie.

Dacă se constată că pensionarul are dreptate, pensia recalculată se va acorda începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea.

Publicitate

Pensionarii își vor primi drepturile retroactiv din prima lună după cerere, chiar dacă procesul va dura mai multă vreme, iar decizia cu noua pensie va fi eliberată după mai multe luni.

Pensii 2023: Documentele necesare recalculării pensiei

Pentru a obține o recalculare a pensiei, un solicitant trebuie să depună o serie de documente, la Casa teritorială de Pensii de care aparține. Este nevoie de o cerere, dar și de o serie de documente justificative, după cum urmează:

  • cerere scrisă prin care se solicită recalcularea pensiei;
  • cuponul de pensie;
  • carnetul de muncă în original și copie, cu perioada solicitată;
  • cartea/buletinul de identitate în original și copie.

Formular de cerere pentru recalcularea pensiei:

Pensii 2023: ”Mizeria” din lege care poate duce la scăderea pensiilor pentru femei

Bogdan Hossu, liderul CNS ”Cartel Alfa”, a vorbit despre o problemă care apare la calculul pensiei, potrivit noii legi.

”S-a introdus acest sistem complicat de reevaluare a tuturor problemelor care să permită fiecărui cetățean să conteste și să introducă tot ce are în structura vechimii sale, dar, tehnic, procesul de recalculare ca să elimini coeficientul de corecție, era banal și se putea face de un elev de clasa a cincea, pe calculator.

În funcție de anul de emitere a deciziei, trebuia să împarți punctajul respectiv la valoarea coeficientului de corecție și, automat, îți dădea valoarea corectă a punctajului acumulat conform actualei legi.

Există o problemă legată de noua lege care schimbă sistemul de calcul în sensul în care în prima jumătate este identic cu ceea ce este astăzi, adică se face o calculare a valorii punctului de pensie în anul respectiv, asta însemnând că-n fiecare lună se împart veniturile tale, pentru care ai plătit contribuție de asigurări sociale la salariul mediu din luna respectivă, îți dă un punctaj, se adună toate cele 12 luni, se împarte la 12.

Deci dacă n-ai muncit o lună sau două, evident că tot la 12 se împarte, deci punctajul scade.

În ceea ce privește punctajul actual, e noua lege, 127, nu se mai face încă o ponderare cu vârsta standard de contribuție, adică practic se adunau fiecare an de contribuție și se împărțea ce rezulta la 35 de ani la bărbați, 30 la femei.

Nu se mai face această nouă ponderare, drept pentru care se adună punctajele anuale și se înmulțește rezultatul cu o valoare fixă.

Nu este clar care este valoarea fixă. În momentul respectiv se creează o discriminare esențială pe sexe, în sensul în care femeile muncind mai puțin decât bărbații, în momentul respectiv vor lua cu 16% mai puțin decât bărbații, ceea ce se poate corecta prin noua formulă care ar trebui să apară în noua lege a pensiilor” a spus Bogdan Hossu, liderul CNS ”Cartel Alfa”, în emisiunea ”Totul despre bani”, transmisă pe DCNews.

Liderul sindical a mai spus că probleme sunt și în privința documentelor care n-au putut fi scoase de toți salariații, întreprinderile au plecat.

De fapt, mai spune Hossu, decidenții politici au făcut ”o mizerie personală fiecărui cetățean al României care se pensionează”, în sensul în care, pentru întreprinderile care s-au închis, s-au dat în administrare documentele care ar trebui păstrate 50 de ani, conform legii, unor entități private care nu au nici o responsabilitate și te și jecmănesc pentru un document care ar trebui să existe ca atare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Refacerea bisericii și clopotniței din Negreni prinde contur. Un vis ridicat din credință, donații și munca oamenilor din Știubieni

Publicat

Publicitate

Un vis care părea, pentru multă vreme, doar o dorință rostită în șoaptă a început să capete formă la Negreni, în comuna Știubieni. Și biserica, dar și clopotnița bisericii „Sfântul Ilie Tesviteanul” se ridică pas cu pas, ca o mărturie vie a credinței, a solidarității și a muncii făcute din inimă.

Lucrările avansează vizibil, iar zilele trecute a fost montată și tabla, un moment important care schimbă radical imaginea lăcașului de cult. Exteriorul bisericii este acum mai luminos, mai primitor, iar clopotnița emană siguranță, stabilitate și binecuvântare pentru întreaga comunitate.

„Ce sentiment minunat trăim atunci când vedem că un vis începe să devină realitate”, spun oamenii din parohie. Prin mila Domnului și cu sprijinul oamenilor de bună-credință, există speranța ca lucrările la clopotniță să fie finalizate după Sfintele Sărbători, aducând un nou plus de frumusețe și demnitate bisericii din sat.

Primarul comunei Știubieni, Pavel Ștefanache, subliniază efortul comun depus în ultimele luni: „Se lucrează din luna iulie 2025, prin grija părintelui Dan Muraru, un om cu suflet mare. La final, biserica va fi sfințită, după ce s-a refăcut instalația electrică, s-a realizat izolația cu polistiren și s-a montat un acoperiș nou de tablă. Acum a fost ridicată și clopotnița”.

Potrivit edilului, termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este iunie 2026, astfel încât pe 5 iulie să poată avea loc sfințirea bisericii de la Negreni. „Au ajutat toți oamenii și o să iasă o splendoare de biserică”, spune primarul.

Un sprijin deosebit pentru părintele paroh Dan Muraru a venit și din partea sponsorului Mihai Bâtinaru, care a donat inclusiv piatra pentru soclul bisericii, alături de mulți alți oameni care au răspuns chemării părintelui. Toate lucrările au fost realizate exclusiv din donații, din jertfa și bunătatea celor care au înțeles că biserica este inima satului.

Publicitate

Parohia transmite mulțumiri tuturor celor care au sprijinit acest proiect – prin rugăciune, prin osteneală sau prin contribuții materiale – și îi îndeamnă pe credincioși ca, în această perioadă de sărbătoare, să se aplece cu inimă smerită nu doar spre cele lumești, ci și spre cele duhovnicești.

Cei care doresc să ajute în continuare pot lua legătura cu preotul paroh Dan Muraru sau pot contribui direct în contul parohiei. Orice sprijin, oricât de mic, apropie comunitatea de împlinirea acestui vis comun.

Citeste mai mult

Administratie

Încă 50 de kilometri din Autostrada Moldovei ar putea fi daţi în trafic înainte de Revelion

Publicat

Publicitate

Încă 50 de kilometri din Autostrada Moldovei (A7) ar putea fi dați în trafic înainte de Revelion, între Focșani și Adjud, a anunțat, marți, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook.

‘UMB forțează finalul de an: încă 50 de km pe Autostrada Moldovei înainte de Revelion! Este o cursă contracronometru pe șantierul dintre Focșani și Adjud. Constructorul român (UMB) trage tare, profitând de fiecare moment prielnic, pentru a deschide circulația până la sfârșitul anului. Aștept rezultatele testelor de calitate, iar dacă acestea vor fi conforme voi putea să programez recepția lucrărilor în perioada 23 – 24 decembrie. Dacă totul corespunde standardelor de calitate și siguranță, românii vor primi un cadou binemeritat de sărbători. Odată cu acest lot, adăugăm încă 50 de km Autostrăzii Moldovei’, a notat Pistol.

Șeful CNAIR a subliniat că, în aceste condiții, de la finalul acestui an, se va circula continuu pe aproximativ 250 kilometri, direct de la București până la Adjud.

‘Eforturile constante din 2025, atât ale antreprenorilor, cât și ale colegilor din CNAIR, au făcut ca anul acesta să adăugăm 146 km la rețeaua de drumuri de mare viteză a României. Anul viitor trebuie să finalizăm A7, de la Ploiești la Pașcani. Moldova are o mare nevoie de dezvoltare, iar mobilitatea rapidă și sigură este cheia care va debloca potențialul economic al regiunii’, a transmis el. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Modificări la reevaluarea permisului auto pentru persoanele cu handicap. Abuzuri semnalate și ce schimbări anunță ANPDPD

Publicat

Publicitate

În primele luni ale anului 2025, mii de persoane cu dizabilități au fost chemate la reevaluare, după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 5/2025. Pentru mulți, notificarea a venit cu teamă și confuzie: îmi pierd gradul de handicap? mi se taie indemnizația? îmi ia cineva permisul auto?Ordonanța a introdus posibilitatea reevaluării atunci când există suspiciuni justificate că situația medicală din certificat nu mai corespunde realității sau ridică incompatibilități, explică alba24.ro.

La Școala de Boli Rare pentru Jurnaliști, Monica Solomie, director în cadrul ANPDPD – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a explicat public ce a urmărit ordonanța, unde s-a greșit în aplicare și ce modificări se pregătesc, pentru a evita abuzurile semnalate.

Reevaluarea introdusă prin OUG 5/2025 a pornit de la o problemă reală, dar aplicarea defectuoasă a generat abuzuri, teamă și pierderi temporare de drepturi. ANPDPD recunoaște aceste derapaje și promite corecții legislative, pentru ca persoanele cu dizabilități să nu mai fie tratate ca suspecți, ci ca beneficiari ai unui sistem care ar trebui să îi protejeze.

Pentru cei afectați, informația corectă rămâne cea mai importantă formă de apărare.

Ce a vrut, de fapt, OUG 5/2025

Potrivit explicațiilor ANPDPD, OUG 5/2025 nu a avut ca scop sancționarea persoanelor cu dizabilități, ci clarificarea unor situații apărute în timp, în special cazuri în care existau două documente valabile simultan:

  • certificat de încadrare în grad de handicap pentru o afecțiune gravă,
  • permis de conducere auto, obținut legal, dar neactualizat după apariția dizabilității.
  • Important: Reevaluarea vizează încadrarea în grad de handicap, nu dreptul de a conduce.

Ce NU face comisia de handicap

Unul dintre cele mai importante mesaje transmise de reprezentanta ANPDPD este acesta:

Publicitate
  • Comisiile de evaluare NU decid dacă o persoană mai are voie să conducă.
  • Compatibilitatea cu statutul de șofer ține de evaluarea medicală specifică pentru permis, realizată în rețeaua autorizată de Poliția Rutieră.
  • Comisia de handicap verifică doar dacă încadrarea în grad este corectă, raportat la situația medicală actuală.
  • Confuzia dintre cele două proceduri a generat multe dintre problemele semnalate.

Ce abuzuri și aplicări greșite au fost raportate

La nivel național, ONG-urile și pacienții au semnalat situații grave, recunoscute și de ANPDPD:

  • chemări „la grămadă” la reevaluare, ale tuturor persoanelor cu certificat de handicap care figurau cu permis auto, indiferent dacă permisul
  • era expirat, nefolosit sau valabil doar pentru mașini adaptate;
  • suspendarea automată a indemnizației pe perioada reevaluării, deși procedura nu era finalizată;
  • cazuri în care comisii locale au depășit atribuțiile, făcând mențiuni privind incompatibilitatea cu statutul de șofer;
  • persoane nedeplasabile chemate la sediu, fără alternative reale de evaluare.

ANPDPD a admis că a existat o lipsă de comunicare și interpretări eronate la nivelul unor DGASPC-uri și comisii județene.

Ce spune ANPDPD: „Nu asta a fost intenția”

Monica Solomie a precizat clar că:

  • ordonanța nu urmărește retragerea drepturilor în masă;
  • multe cazuri au apărut din aplicarea defectuoasă a textului legal, nu din conținutul lui;
  • ANPDPD a transmis circulare și instrucțiuni către direcțiile județene pentru a limita abuzurile.

De asemenea, autoritatea a recunoscut că întreruperea beneficiilor pe perioada reevaluării a creat situații inumane, mai ales în cazuri grave sau paliative.

Ce schimbări se pregătesc

Un element-cheie anunțat public la eveniment:

Se lucrează la modificarea ordonanței, astfel încât:

  • beneficiile să nu mai fie suspendate pe perioada reevaluării;
  • întreruperea indemnizației să se facă doar dacă, la final, se constată neîncadrarea în grad de handicap;
  • procedura să fie mai scurtă și mai clară, cu evaluare medicală accelerată și evaluarea nevoilor făcută separat.
  • ANPDPD a subliniat că nu se dorește repetarea situației din 2025, când mii de persoane au fost puse pe drumuri inutil.

Cum se face reevaluarea, în practică

  • Primești notificare de la DGASPC.
  • Te prezinți la Serviciul de Evaluare Complexă, nu direct la comisie.
  • Se analizează documentele medicale + situația actuală.
  • Dosarul ajunge la Comisia de Evaluare, care decide menținerea, modificarea sau neîncadrarea.
  • Procedura durează, în medie, până la 60 de zile (termen recunoscut oficial).
  • Pentru persoanele nedeplasabile, ANPDPD spune că evaluarea la domiciliu trebuie aplicată, acolo unde situația o impune.

Ce trebuie să facă persoanele chemate la reevaluare

  • Nu ignora notificarea – lipsa prezentării poate duce la suspendarea drepturilor.
  • Cere clarificări scrise, dacă motivul reevaluării nu este explicit.
  • Pregătește documente medicale actualizate, relevante pentru afecțiunea din certificat.
  • Dacă ești nedeplasabil, solicită evaluare la domiciliu.
  • Nu renunța automat la permis: reevaluarea handicapului ≠ anularea permisului.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: ,, Școala altfel” petrecută alături de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

O nouă zi de „școală altfel”, petrecută alături de pompieri

 

Programul „Școala altfel” continuă, în această săptămână, în mai multe instituții de învățământ din județ, iar cadrele didactice și elevii își doresc să se întâlnească cu pompierii pentru a învăța cum să-și protejeze viața.

Astăzi, în activitățile de informare și educare preventivă, care s-au derulat la Școala Gimnazială nr. 1 Cândești și Școala Gimnazială „Academician Alexandru Zub” Vârfu Câmpului, au fost angrenați peste 300 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar.

Pornind de la exemple concrete, pompierii le-au vorbit copiilor despre comportamente aparent inofensive, dar care pot implica riscuri majore, oferindu-le totodată recomandări pentru a fi în siguranță. Printre acestea se numără:

– nu vă jucați cu chibrituri, brichete și nu aprindeţi lumânări;

Publicitate

– nu vă cățărați în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;

– nu vă jucați în zona căilor ferate electrificate și nu vă urcați pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face un selfie;

– dacă vedeți un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, îndepărtați-vă și chemați un adult să vadă despre ce este vorba.

Totodată, elevilor le-a fost explicat modul corect de comportare în situația în care o persoană are nevoie de ajutor medical, precum și în cazul producerii unui incendiu, fiind implicați și în exerciții practice de evacuare.

Activitățile au avut ca scop familiarizarea copiilor cu pașii corecți de urmat în cazul izbucnirii unui incendiu: anunțarea imediată a unui adult, păstrarea calmului, părăsirea clădirii sub supravegherea cadrelor didactice, urmarea căilor de evacuare marcate, fără a se întoarce după bunuri personale, viața având prioritate.

Odată ajunși în curtea școlii, elevii s-au deplasat către locurile de adunare stabilite, unde cadrele didactice au efectuat prezența.

Evacuarea s-a desfășurat în mod organizat, demonstrând că elevii și cadrele didactice cunosc și pot aplica procedurile necesare pentru a acționa eficient în situații de urgență.

Activitățile de informare și educare preventivă au fost organizate în baza Protocolului de colaborare încheiat între ISU Botoșani și unitățile de învățământ implicate.

Informații suplimentare privind modul de comportare în situații de urgență pot fi accesate pe portalul fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, disponibilă gratuit în Google Play Store și App Store.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending