Pensii 2023: anumite categorii de pensionari pot cere recalcularea pensiilor. Cum se face și ce acte sunt necesare pentru acest demers, aflați mai jos, relatează alba24.ro.
Pensionarii care consideră că nu le sunt respectate drepturile pot solicita, în anumite condiții, recalcularea pensiilor.
Recalcularea pensiilor se poate face pentru pensionarii care au realizat un stagiu de cotizare după deschiderea dreptului de pensie pentru limita de vârstă și pentru cei care au mai lucrat după ce au împlinit vârsta de pensionare, amânând ieșirea la pensie peste vârsta stabilită prin lege.
Dacă se consideră nedreptățiți, de valoarea veniturilor ce li s-au stabilit, aceștia pot solicita o recalculare a drepturilor de pensie.
„Pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege și prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia. Pensionarii pentru limită de vârstă care, după dată înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei, în condițiile legii”, se arată în Legea pensiilor, la articolul 107.
Recalculare pensii 2023:
Drepturile de pensie pentru limită de vârstă se recalculează în următoarele situaţii:
Este nevoie de adăugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea pensiei;
Pensia trebuie recalculată prin valorificarea stagiilor de cotizare realizate după pensionare;
Solicitantul depune documente suplimentare, care nu există la dosarul de pensie, dar care influențează cuantumul drepturilor de pensie.
Dacă se constată că pensionarul are dreptate, pensia recalculată se va acorda începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea.
Publicitate
Pensionarii își vor primi drepturile retroactiv din prima lună după cerere, chiar dacă procesul va dura mai multă vreme, iar decizia cu noua pensie va fi eliberată după mai multe luni.
Pentru a obține o recalculare a pensiei, un solicitant trebuie să depună o serie de documente, la Casa teritorială de Pensii de care aparține. Este nevoie de o cerere, dar și de o serie de documente justificative, după cum urmează:
cerere scrisă prin care se solicită recalcularea pensiei;
cuponul de pensie;
carnetul de muncă în original și copie, cu perioada solicitată;
cartea/buletinul de identitate în original și copie.
Formular de cerere pentru recalcularea pensiei:
Pensii 2023: ”Mizeria” din lege care poate duce la scăderea pensiilor pentru femei
Bogdan Hossu, liderul CNS ”Cartel Alfa”, a vorbit despre o problemă care apare la calculul pensiei, potrivit noii legi.
”S-a introdus acest sistem complicat de reevaluare a tuturor problemelor care să permită fiecărui cetățean să conteste și să introducă tot ce are în structura vechimii sale, dar, tehnic, procesul de recalculare ca să elimini coeficientul de corecție, era banal și se putea face de un elev de clasa a cincea, pe calculator.
În funcție de anul de emitere a deciziei, trebuia să împarți punctajul respectiv la valoarea coeficientului de corecție și, automat, îți dădea valoarea corectă a punctajului acumulat conform actualei legi.
Există o problemă legată de noua lege care schimbă sistemul de calcul în sensul în care în prima jumătate este identic cu ceea ce este astăzi, adică se face o calculare a valorii punctului de pensie în anul respectiv, asta însemnând că-n fiecare lună se împart veniturile tale, pentru care ai plătit contribuție de asigurări sociale la salariul mediu din luna respectivă, îți dă un punctaj, se adună toate cele 12 luni, se împarte la 12.
Deci dacă n-ai muncit o lună sau două, evident că tot la 12 se împarte, deci punctajul scade.
În ceea ce privește punctajul actual, e noua lege, 127, nu se mai face încă o ponderare cu vârsta standard de contribuție, adică practic se adunau fiecare an de contribuție și se împărțea ce rezulta la 35 de ani la bărbați, 30 la femei.
Nu se mai face această nouă ponderare, drept pentru care se adună punctajele anuale și se înmulțește rezultatul cu o valoare fixă.
Nu este clar care este valoarea fixă. În momentul respectiv se creează o discriminare esențială pe sexe, în sensul în care femeile muncind mai puțin decât bărbații, în momentul respectiv vor lua cu 16% mai puțin decât bărbații, ceea ce se poate corecta prin noua formulă care ar trebui să apară în noua lege a pensiilor” a spus Bogdan Hossu, liderul CNS ”Cartel Alfa”, în emisiunea ”Totul despre bani”, transmisă pe DCNews.
Liderul sindical a mai spus că probleme sunt și în privința documentelor care n-au putut fi scoase de toți salariații, întreprinderile au plecat.
De fapt, mai spune Hossu, decidenții politici au făcut ”o mizerie personală fiecărui cetățean al României care se pensionează”, în sensul în care, pentru întreprinderile care s-au închis, s-au dat în administrare documentele care ar trebui păstrate 50 de ani, conform legii, unor entități private care nu au nici o responsabilitate și te și jecmănesc pentru un document care ar trebui să existe ca atare.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Autoritatea Electorală Permanentă reamintește alegătorilor, inclusiv celor din comuna Mihai Eminescu, județul Botoșani, unde pe 7 decembrie au loc alegeri parțiale, că își pot exercita dreptul de vot exclusiv la secția la care sunt arondați potrivit adresei de domiciliu sau, după caz, a adresei de reședință. Reședința trebuie să fi fost stabilită cu cel puțin șase luni înainte de scrutin, respectiv anterior datei de 7 iunie 2025, relatează mediafax.ro.
Instituția precizează că regula este valabilă la nivel național și că alegătorii nu se pot prezenta la o altă secție decât cea la care figurează în Registrul electoral. Pentru verificarea arondării, locuitorii din Mihai Eminescu pot consulta Registrul electoral la adresa www.registrulelectoral.ro, unde pot introduce CNP-ul pentru a afla secția corectă înainte de ziua votului.
În comunicatul AEP se reamintește și situația specială a municipiului București, unde alegătorii pot vota doar în sectorul de domiciliu sau reședință, conform Hotărârii nr. 95/2025. Deși aceste prevederi nu privesc alegătorii din Mihai Eminescu, ele subliniază caracterul strict al regulilor de arondare.
Pentru alegerile locale parțiale – care includ și scrutinul din comuna Mihai Eminescu – au fost înființate 1.771 de secții de votare la nivel național. Votarea va avea loc între orele 7.00 și 21.00, iar AEP recomandă tuturor alegătorilor să verifice din timp secția la care sunt arondați pentru a evita situațiile în care nu li se poate permite votul.
Scrutinul din comuna Mihai Eminescu este unul important pentru comunitate, iar respectarea regulilor privind arondarea secțiilor este esențială pentru buna desfășurare a procesului electoral.
Acte necesare
Alegătoriiîși pot exercita dreptul de votîn baza unui act de identitate valabil în ziua votării, după cum urmează: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor dinşcolile militare).
Publicitate
Cetățenii Uniunii Europene cu domiciliul sau reședințaîn România își pot exercita dreptul de vot la alegerile localeîn aceleași condiții ca cetățenii români, cu respectarea obligațiilor legale deînregistrareși de prezentare a documentelor prevăzute de lege. Aceștia prezintă biroului electoral al secţiei de votare documentul de identitate,împreună cu documentul care atestă adresa din România sau certificatul de înregistrare ori cartea de rezidență permanentă, după caz.
Cum se desfășoară votul
La intrareaîn secția de votare, actul de identitate este scanat și verificatîn Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot (SIMPV).În urma verificăriiînscrierii alegătoruluiîn listele electorale, acesta semneazăîn lista corespunzătoare, după care primește buletinul de vot și ștampila cu mențiunea„VOTAT”.
Votul se exprimăîn cabina de vot, prin aplicareaștampilei„VOTAT”în interiorul patrulaterului corespunzător opțiunii alese. Buletinul de vot pliat se introduceîn urnă, iar ștampila se restituie membrilor biroului electoral al secției de votare.
Este interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot, precum și orice formă de divulgare a opțiunii de votîn incinta secției de votare.
Alegătorii care, din motive obiective, nu pot vota singuri pot fiînsoțițiîn cabina de vot de o persoană aleasă de ei, alta decât membrii biroului electoral, candidații sau persoanele acreditate.
Rețelele de gaze naturale din zona Moldovei, inclusiv cele din județul Botoșani, intră pe lista infrastructurilor pregătite pentru tranziția energetică. Delgaz Grid a anunțat astăzi într-un comunicat că cei peste 26.000 de kilometri de conducte pe care le operează sunt 100% compatibile cu biometanul, iar rețelele din polietilenă – care reprezintă aproximativ 70% din total – sunt parțial pregătite pentru utilizarea hidrogenului.
Compania derulează în prezent trei proiecte pilot în domeniul gazelor verzi, un pas important pentru modernizarea sistemelor de distribuție din cel mai mare județ din nordul Moldovei.
Potrivit datelor prezentate la o masă rotundă organizată la Târgu Mureș, biometanul ar urma să aibă o pondere de 5% în rețeaua națională până în 2030 și de 10% până în 2050, iar producția de hidrogen regenerabil ar putea ajunge la 153 kt/an în 2030. Delgaz Grid subliniază că România are un potențial considerabil în domeniul gazelor verzi, iar Moldova, inclusiv județul Botoșani, poate deveni un actor important în adoptarea noilor tehnologii.
Directorul general al Delgaz Grid, Cristian Secoșan, a transmis că rețelele de gaze vor rămâne esențiale în arhitectura energetică a țării, mai ales în contextul tranziției spre energie curată. Investițiile în hidrogen și biometan sunt considerate obligatorii, nu opționale, iar întârzierea modernizării ar duce la costuri mult mai mari în anii următori.
Pentru Moldova și implicit pentru Botoșani, unde Delgaz Grid operează atât rețele de gaze, cât și rețele electrice, proiectele verzi pot genera locuri de muncă și pot consolida siguranța energetică a regiunii. Testele cu hidrogen în concentrații de 20%, 23% și 30%, precum și proiectul HyGrid100, care urmărește utilizarea hidrogenului pur pe tronsoane existente, sunt prezentate ca prime etape ale unei transformări masive la nivel național.
Compania pregătește și un proiect dedicat biometanului, BioMethaneMix, care va testa producția și injectarea gazului verde în rețele de distribuție. Delgaz Grid subliniază că implementarea acestor soluții necesită modernizarea cadrului legislativ și programe de finanțare care să susțină piața gazelor verzi.
Publicitate
Cu o rețea de gaze care acoperă 20 de județe, printre care Botoșani, Delgaz Grid joacă un rol central în pregătirea infrastructurii pentru energia viitorului, iar schimbările anunțate pot avea un impact major în dezvoltarea regională din nord-estul țării.
Poșta Română anunță că nu mai dorește să se ocupe de distribuirea pensiilor, un serviciu pe care îl consideră o povară pentru companie. Directorul general, Valentin Ștefan, afirmă că distribuirea pensiilor ar trebui scoasă la licitație, astfel încât statul să aleagă operatorul cu cele mai bune costuri și condiții, relatează agerpres.ro.
„Pentru Poșta Română ducerea de pensii reprezintă o povară. Nu este un business sustenabil, sunt costuri foarte mari. Gândiți-vă că noi pentru toate aceste mașini trebuie să instalăm niște elemente de siguranță conform Legii 333, ceea ce înseamnă că e nevoie de un safe, un buton de panică, de dispecerizare, toate acestea sunt niște costuri pe care noi trebuie să le facem. Avem centre de procesare. Nu exagerez, dar cred că cele mai mari centre de procesare de cash din țară sunt deținute de Poșta Română, nu de bănci comerciale, nu de firme care se ocupă cu acest lucru, ci de Poșta Română. Toate lucrurile acestea reprezintă niște cheltuieli în plus pentru Poșta Română care sunt realizate exclusiv pentru parteneriatul cu Ministerul Muncii.
Așa că înțeleg și într-adevăr este o cheltuială mare pentru un minister, mi-aș dori să fie mai mică, dar îmi doresc să existe această modernizare a statului, dar deocamdată cele 60 de milioane (de lei n.r.) nu reprezintă un venit foarte bun pentru Poșta Română. Din contră, trebuie să folosim bani din alte surse ca să acoperim această activitate”, a declarat, joi, Valentin Ștefan, într-o conferință de presă, citat de Agerpres.
Poșta Română vrea să renunțe la distribuirea pensiilor
Directorul general al companiei a explicat că, deși Poșta primește circa 60 de milioane de lei lunar pentru distribuirea pensiilor, o parte semnificativă din sumă se întoarce către stat sub forma costurilor de procurare a numerarului, motiv pentru care compania ar dori ca acest serviciu să fie scos la licitație.
„Asta este cifra pe care noi o primim de la Ministerul Muncii, lunar (60 de milioane de lei – n.r.), pentru cele două convenții, una cu Casa de Pensii, cealaltă cu ANPIS. În acești bani, compania are undeva spre 20% cheltuieli cu achiziționarea de cash. Ce se întâmplă? Casele teritoriale de pensii ne virează anumite sume în conturile Poștei, din trezorerie în contul Poștei, iar noi trebuie să-i transformăm în cash.
Cumpărăm aproximativ 5% din întreaga masă monetară a țării în fiecare lună, în primele două săptămâni. Banii ăștia trebuie să vină de undeva și nimeni nu ți-i dă gratuit. Nici măcar statul nu ți-i dă gratuit. Motiv pentru care cumpărăm banii și de la băncile comerciale, dar în special de la Trezorerie, de la Banca Națională.
Publicitate
Așa că din acele 60 de milioane, cam 15-20% merg către alți concurenți. În mare măsură către stat. Noi avem undeva la 70% din acești bani. Este nedrept să se spună că acești bani vin către Poștă. Pur și simplu sunt mutați dintr-un buzunar în altul, trec și prin conturi ale Poștei și merg mai departe înapoi la stat. Asta ca o explicație. Mai mult: noi ne-am dori ca Ministerul Muncii să organizeze o licitație pentru distribuirea de pensii”, a explicat Ștefan.
El a adăugat că doar în cazul în care se va organiza o licitație pentru distribuirea de pensii se va știi dacă cele 60 de milioane de lei reprezintă „o sumă mică sau o sumă mare”.
„Eu vă spun din start că dacă se organizează această licitație cele 60 de milioane cheltuite de minister în fiecare lună vor reprezenta un mare discount pentru minister. Deci așteptăm să se facă acea licitație, să dicteze piața care este cifra corectă și vedem după aceea dacă Poșta Română beneficiază nedrept de acești bani sau nu.
În altă ordine de idei, ca și cetățean român sunt de acord, statul român cheltuiește foarte mulți bani, multe instituții ar trebui desființate, o bună parte din activitatea acestor instituții ar trebui preluată de Poșta Română prin ghișeul universal care este tot o concepție a statului român, dar știți cum este: vorbe multe fapte puține”, a afirmat Valentin Ștefan.
Potrivit sursei citate, aproape 4 milioane și jumătate de beneficiari, atât pensionari cât și alte persoane, beneficiază de diferite ajutoare, precum alocații sau indemnizație pentru creștere copil, aproximativ 40-45% dintre pensionari primind încă pensiile cash de la Poșta Română.
Întrebat de jurnaliști dacă se teme că Poșta Română ar putea rămâne fără acest serviciu, Ștefan a menționat că ar reprezenta un lucru pozitiv pentru companie.
Nu în ultimul rând, Valentin Ștefan a adăugat că veniturile realizate de Poștă din partea Ministerului Muncii reprezintă undeva la 36-37% de la Casa de Pensii și undeva 7-8% de la ANPIS, dar sunt și „principala cheltuială a companiei”.
Autostrada Unirii A8, proiect strategic pentru Moldova și una dintre cele mai așteptate conexiuni rutiere ale României, avansează în ritm diferit pe cele 13 tronsoane ale sale.
Două dintre segmente se află deja în execuție, iar majoritatea celorlalte sunt în faza de proiectare sau licitație. Cei care luptă pentru acest proiect transmit că anul 2027 trebuie să găsească utilaje pe întreaga lungime a autostrăzii, de la Târgu Mureș la Ungheni, pentru ca finalizarea să fie posibilă în intervalul 2030–2032.
Primul lot, Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (22 km), este în execuție, contractat cu Nurol și gestionat de CNAIR, cu un termen de finalizare în 2026. Următorul tronson, Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), are proiectarea în curs, realizată de Ozaltin, cu termen martie 2026.
Lotul Sărățeni – Joseni (32,4 km), aflat tot în proiectare, este gestionat de CNIR și contractat cu UMB, în timp ce tronsonul Joseni – Ditrău (14,4 km) a fost atribuit către Danlin XXL – Groma Hold, fiind și acesta în faza de proiectare. UMB lucrează și la segmentele Ditrău – Grințieș (38 km) și Grințieș – Pipirig (31,5 km), ultimul având ordin de începere în martie 2026.
Proiectarea continuă și pe tronsonul Pipirig – Leghin (19,3 km), tot cu UMB, în timp ce segmentul Leghin – Tg. Neamț (29,91 km) se află în execuție, cu o valoare de 1,56 miliarde lei și gestionare CNAIR. În zona Iașului, Moțca – Tg. Frumos (27 km) a fost atribuit Danlin XXL – Groma Hold, iar tronsoanele Tg. Frumos – Lețcani (28,6 km) și Lețcani – Iași Nord (17,7 km) sunt în licitație, cu un total de 18 oferte depuse.
Ultimele două segmente, Iași Nord – Golăiești (12,7 km) și Golăiești – Ungheni, inclusiv podul peste Prut (2,77 km), vor avea licitațiile reluate, ambele fiind gestionate de CNIR.
Publicitate
„În 2027 va trebui să avem utilaje pe toată autostrada de la Tg. Mureș la Ungheni Prut. Aceasta este condiția ca A8 să fie finalizată în perioada 2030–2032. Voi continua să mă implic și să duc mai departe această misiune.”, a transmis Cătălin Urtoi, unul dintre oamenii care au inițiat acest proiect și s-a luptat în ultimii 10 ani pentru ca cele două artere importante, Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8, să devină realitate.
Autostrada Unirii rămâne cea mai importantă promisiune de conectare rapidă a Moldovei cu vestul țării și cu rețeaua europeană de transport.