Connect with us

Actualitate

Pensia de urmaș. Termen la depunerea unor acte în cazul elevilor și studenților

Publicat

Publicitate

Până la data de 25 septembrie, elevii care au împlinit vârsta de 16 ani si au dreptul la pensie de urmaş  trebuie să prezinte adeverința în original din care să rezulte că urmează o formă de învățământ organizată, anunță alba24.ro.

În cazul studenţilor, aceştia vor trebui să prezinte, în primă fază, o declaraţie pe propria răspundere, până în 25 septembrie, iar adeverinţa, până cel târziu în 25 octombrie.

Potrivit prevederilor art. 84 lit. b) din Legea nr 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, copiii au dreptul la pensie de urmaş dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani.

În cazul nedepunerii adeverinței,respectiv declarației, pensia de urmaș aferentă lunii octombrie 2023 se reține de la plată, anunță Casa de Pensii

Pensia de urmaș. Cum se acordă, documente necesare, cine poate beneficia

Potrivit prevederilor Legii nr.9/2023, a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de către beneficiari a copiilor documentelor prevazute de legislația din domeniul de activitate al caselor teritoriale de pensii, fotocopierea gratuită a documentelor originale  fiind asigurată de instituțiile în cauză.

Documentele necesare înscrierii la PENSIE DE URMAȘ, după caz:

  •     • cerere pentru înscrierea la pensie de urmaş (anexa nr. 8 la norme);
  •     • actele de stare civilă ale urmaşilor şi reprezentantului legal, după caz, original  şi copie;
  •     • decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original), după caz;
  •     • decizia de pensie/talonul de plată a pensiei, pentru cazurile în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
  •     • adeverinţa de studii (elev sau student), în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original;
  •     • actul doveditor al cauzei decesului, cu excepţia situaţiilor în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
  •     • copie FIAM, pentru decesul cauzat de accident de muncă;

• copie BP2 şi copie certificat medical constatator al decesului, pentru decesul cauzat de boală profesională.

Publicitate

• declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că urmaşul nu a fost condamnat prin sentinţă rămasă definitivă pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor comisă asupra susţinătorului.

Pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente:

  •     • carnetul de muncă (original si copie);
  •     • carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie);
  •     • carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
  •     • alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
  •     • livretul militar (original şi copie);
  •     • diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
  •     • dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
  •     • adeverinţă privind stagiile de cotizare realizate în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul public, în original;
  •     • adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original (anexa nr. 15 la norme);
  •     • adeverinţă privind stagiul de cotizare realizat în grupa I de muncă, grupa a II a de muncă, în condiţii de muncă speciale și deosebite, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme);
  •     • acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-Lege nr. 118/1990, Legii nr. 341/2004;
  •     • alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.

!!! Legea nr.76/2022 pentru completarea art. 106 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice reglementează obligația caselor teritoriale de pensii de a comunica angajatorului – în 5 zile de la emiterea unei decizii de pensionare – o informare care va cuprinde numele şi prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum şi data emiterii acesteia.

Pentru a putea comunica angajatorului informaţiile cu privire la emiterea deciziei de pensionare, persoana care solicită înscrierea la pensie trebuie să prezinte, pe lângă documentele prevăzute de legislaţia cadru în domeniul pensiilor, o adeverinţă eliberată de angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea la data solicitării înscrierii la pensie, din care să rezulte datele de identificare ale angajatorului, (adresa, e-mail, fax, nr. telefon).

Facem precizarea că, în cazul persoanelor care desfăşoară concomitent activitate la mai mulţi angajatori, la dosarul de pensie se vor depune adeverinţe eliberate de fiecare angajator în parte. !!!

În situaţia decesului asiguratului sau pensionarului, copiii şi soţul supravieţuitor  au dreptul la pensie de urmaş, în următoarele condiţii:

Copiii:

  •     • până la vârsta de 16 ani;
  •     • dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
  •     • pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă aceasta s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile prevăzute mai sus.

Soţul supravieţuitor:

• la împlinirea vârstei-standard de pensionare, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani. Dacă durata căsătoriei a fost mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş cuvenit se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv 6% pentru fiecare an de căsătorie în minus;

• indiferent de vârstă, pe perioada în care este invalid de gradul l sau II, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 1 an;

• indiferent de vârstă şi de durata căsătoriei, dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale şi dacă nu realizează venituri lunare din activităţi dependente:

a. în baza unui contract individual de muncă;

b. în baza unui raport de serviciu;

c. din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.

!!! Ori dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

• care nu îndeplineşte condiţiile de mai sus, beneficiază de pensie de urmaş pe o perioadă de 6 luni de la data decesului dacă în această perioadă nu realizează venituri lunare din activităţi dependente

a. în baza unui contract individual de muncă;

b. în baza unui raport de serviciu;

c. din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.

• care are în îngrijire la data decesului susţinătorului unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 7 ani, beneficiază de pensie de urmaş până la data împlinirii de către ultimul copil a vârstei de 7 ani, în perioadele în care nu realizează venituri lunare din activităţi dependente:

a. în baza unui contract individual de muncă;

b. în baza unui raport de serviciu;

c. din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.

!!! Ori dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Copiii şi soţul supravieţuitor care au dreptul la o pensie proprie şi îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru obţinerea pensiei de urmaş după susţinătorul decedat pot opta pentru cea mai avantajoasă pensie.

Cuantumul pensiei de urmaş

Pensia de urmaş se calculează din:

  •     • pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
  •     • pensia de invaliditate gradul I, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă, inclusiv în situațiile în care era în plată cu pensie de invaliditate de orice grad, pensie anticipată sau pensie anticipată parţială.

Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din punctajul mediu anual realizat de susţinător, aferent pensiei pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat sau, după caz, din punctajul mediu anual aferent pensiei de invaliditate gradul I, în funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, astfel:

  •     a. 50% – pentru un singur urmaş;
  •     b. 75% – pentru 2 urmaşi;
  •     c. 100% – pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.

Excepţie!!! Cuantumul pensiei de urmaş, în cazul orfanilor de ambii părinţi, se stabileşte prin însumarea drepturilor de pensie de urmaş, calculate după fiecare părinte.

Pensia de urmaş se cuvine de la data îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, se acordă şi se plăteşte:

  •     • din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;
  •     • de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;
  •     • de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare, ulterior decesului susţinătorului;

• în situaţia în care cererea a fost depusă cu depăşirea termenului de 30 de zile, pensia de urmaş se acordă şi se plăteşte de la data înregistrării cererii.

Pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente:

  •     • carnetul de muncă (original si copie);
  •     • carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie);
  •     • carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
  •     • alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
  •     • livretul militar (original şi copie);
  •     • diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
  •     • dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
  •     • adeverinţă privind stagiile de cotizare realizate în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul public, în original;
  •     • adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original (anexa nr. 15 la norme);
  •     • adeverinţă privind stagiul de cotizare realizat în grupa I de muncă, grupa a II a de muncă, în condiţii de muncă speciale și deosebite, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme);
  •     • acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-Lege nr. 118/1990, Legii nr. 341/2004;
  •     • alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.

Modalităţi de plată a drepturilor de pensie de urmaş

Drepturile de pensie se plătesc lunar, titularului, tutorelui sau curatorului acestuia, persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor sau, după caz, mandatarului desemnat prin procură specială.

În funcţie de opțiune, plata pensiei se face:

  •     • prin mandat poştal, la domiciliul beneficiarului drepturilor de pensie;
  •     • în cont curent sau cont de card la una din băncile cu care Casa Naţională de Pensii Publice a încheiat convenţii pentru plata drepturilor de pensie (listă bănci).

Cererea de pensionare, împreună cu actele doveditoare, se depune de către solicitant la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu a persoanei îndreptățite la acordarea pensiei de urmaș.

Recalcularea şi revizuirea pensiei de urmaş

Pensia de urmaș se poate recalcula prin:

  •     • adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare;
  •     • valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, care nu au fost valorificate la stabilirea acesteia;
  •     • depunerea unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia.

Drepturile recalculate se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Documente necesare:

  •     • talon de pensie;
  •     • actul de identitate al solicitantului: BI/CI
  •     • adeverințe pentru valorificarea eventualelor venituri/sporuri cu caracter permanent/stagii de cotizare realizate anterior perioadei de 01.04.2001 și nevalorificate la stabilirea drepturilor inițiale.

!!! Nu sunt necesare adeverințe pentru perioadele de stagiu realizate ulterior datei de 01.04.2001, aceste informații fiind în evidența CNPP, în baza declaraţiei nominale de asigurare depuse de angajator.

Revizuirea pensiei de urmaș se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi/sau plătite şi cele legal cuvenite. Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie  de 3 ani, calculat de la data constatării acestor diferenţe.

Suspendarea plăţii pensiei de urmaş

• pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat, cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, dacă potrivit prevederilor acesteia pensia se plăteşte de către celălalt stat;

• pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la revizuirea medicală obligatorie sau la convocarea Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă sau a Centrelor Regionale de Expertiză Medicală a Capacităţii de Muncă;

  •     • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu mai urmează programele recuperatorii, întocmite de medicul expert al asigurărilor sociale;
  •     • pensionarul urmaş, încadrat în gradul I sau II, realizează venituri lunare:

a. în baza unui contract individual de muncă;

b. în baza unui raport de serviciu;

c. din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.

• copilul pensionar de urmaş, încadrat în gradul III de invaliditate realizează venituri lunare :

a. în baza unui contract individual de muncă;

b. în baza unui raport de  serviciu;

c. din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi ca membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.

!!! Depăşind jumătate din programul normal de lucru al locului de muncă respectiv.

  •     • copilul beneficiar al pensiei de urmaş cu vârsta mai mare de 16 ani, dar până la 26 de ani daca nu face dovada continuării studiilor într-o formă de învățământ organizată potrivit legii, situație în care plata pensiei se suspendă cu 1 octombrie a anului în curs;
  •     • soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş (vezi art. 118 alin.(2) din lege), realizează venituri lunare mai mari de 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat:

a. în baza unui contract individual de muncă;

b. în baza unui raport de serviciu;

c. din activități în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti ale căror drepturi și obligații sunt asimilate în condițiile Legii nr. 263/2010 cu cele ale persoanelor prevăzute la art. I din lege.

  •     • soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, s-a recăsătorit;
  •     • soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem, sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale, neintegrat sistemului public de pensii;
  •     • la cererea pensionarului, situaţie în care suspendarea plăţii se face începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Încetarea plăţii pensie de urmaş

  •     • pensionarul a decedat;
  •     • pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia;
  •     • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, şi-au redobândit capacitatea de muncă, potrivit legii;
  •     • au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicală obligatorie;
  •     • au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la convocarea la INEMRCM sau a centrelor regionale de expertiză medicală a capacităţii de muncă;
  •     • au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu a mai urmat programele recuperatorii întocmite de medicul expert al asigurărilor sociale;
  •     • copilul, beneficiar al unei pensii de urmaş, a împlinit vârsta de 26 de ani, cu excepţia copiilor pensionari de urmaş încadraţi în grad de invaliditate survenită până la 16 ani sau, după caz, pe perioada studiilor până la vârsta de 26 ani.;
  •     • pensionarul urmaş a fost condamnat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor, comisă asupra susţinătorului.

Reluarea plăţii pensiei de urmaş la cerere

  •     • începând cu luna următoare celei în care a fost înlăturată cauza care, potrivit legii, a dus la suspendarea plăţii pensiei, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data la care cauza suspendării a fost înlăturată;
  •     • începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea, dacă depunerea acesteia  s-a făcut după expirarea termenului de 30 de zile;
  •     • în situaţia copiilor, pensionari de urmaş care au vârsta între 16 şi 26 de ani, ale căror drepturi au fost suspendate datorită faptului că nu au făcut dovada continuării studiilor, drepturile se repun în plată de la data începerii anului şcolar, în baza adeverinţelor de continuare a studiilor, cu respectarea termenului general de prescripţie de 3 ani;
  •     • de la data suspendării la cerere, numai dacă , între data suspendării şi data reluării plăţii nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plăţii.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Vești mai bune pentru românii cu credite ipotecare. A scăzut valoarea IRCC. Cum sunt influențate ratele la bănci

Publicat

Publicitate

Vești mai bune pentru românii cu credite ipotecare. Valoarea Indicelui de Referință pentru Creditele Consumatorilor (IRCC) scade ușor, de la 5,66% la 5,55%. Aceasta va afecta, în principal, ratele celor care au credite ipotecare cu dobândă variabilă, în special cei care au accesat programul „Noua Casă”, potrivit Băncii Naționale a României (BNR), informează alba24.ro.

BNR a publicat luni noul indice IRCC pentru perioada 1 aprilie – 30 iunie 2025. Astfel, valoarea indicelui scade ușor, de la 5,66% la 5,55%, ceea ce va afecta, în principal, ratele celor care au credite ipotecare cu dobândă variabilă, în special cei care au accesat programul „Noua Casă”, notează Mediafax.

A scăzut valoarea IRCC. Cum sunt influențate ratele la bănci
Într-un calcul standard, pentru un credit ipotecar de 50.000 de euro (echivalent lei), rata lunară va scădea de la 1.792 de lei, cât este în prezent cu IRCC de 5,66%, la 1.773 de lei, de la 1 aprilie, odată cu aplicarea noii valori a indicelui de 5,55%.

Astfel, scăderea ratelor va fi modestă, de aproximativ 1-2%, după cum explică Claudiu Trandafir, Business Development Director la Kiwi Finance, potrivit Gândul.

Deși majoritatea românilor au ales să-și fixeze dobânzile, iar fluctuațiile IRCC nu le mai influențează ratele, această schimbare este importantă pentru persoanele care au credite ipotecare cu dobândă variabilă. Aceștia vor simți o reducere ușoară a ratelor lunare.

IRCC ar putea continua să scadă

Publicitate

Pentru cei care urmează să își plătească ratele în următoarele trimestre, IRCC ar putea continua să scadă. Dacă nu vor exista modificări neprevăzute, IRCC ar putea ajunge la 5,44% sau chiar 5,25% în lunile următoare.

Totuși, diferența între dobânzile fixe și cele variabile va rămâne considerabilă, cu un decalaj de peste 250 de puncte de bază în 2025.

IRCC este stabilit trimestrial de BNR și reprezintă media aritmetică a valorilor IRCC zilnice din perioada precedentă, luând în considerare toate zilele lucrătoare din acel trimestru. Acest indice este aplicat de băncile comerciale pentru creditele cu dobândă variabilă, iar valoarea sa este utilizată pentru stabilirea dobânzii aplicate de instituțiile de credit pentru trimestrul următor.

Citeste mai mult

Eveniment

România produce carne de pui în proporție de 100% față de nevoile naționale, cu posibilități de export

Publicat

Publicitate

România produce carne de pui, în ferme, în proporție de 100% față de nevoile naționale, având și posibilități de export, a afirmat luni Ioan Popa, președinte și fondator Transavia.

”Este singura zonă, mă refer la mâncare, la produse alimentare, în care producem în proporție de 100% față de nevoile naționale. Avem și posibilități de export. Asta nu înseamnă că nu importăm, dar importul și exportul sunt undeva aproape la același nivel. În schimb, avem o mare problemă cu carnea de porc, care peste 85% este din import. În ceea ce privește carnea de vită, chiar dacă nu avem un obicei foarte mare de consum, suntem destul de deficitari – nu mai vorbesc de alte specii. Ca un om care are o bogată experiență în zona aceasta de activitate, vă garantez că nici în următorii 10 ani nu vom produce carne de porc în România, cât este nevoie să acopere consumul național, pentru că sunt niște probleme foarte spinoase de care nu se ocupă nimeni – și statul nu vrea să le rezolve. Nu mai investește nimeni banii într-un sector ca acesta, atât timp cât sunt riscuri colaterale extraordinare în spate”, a menționat Ioan Popa, la ”Conferința ZF TOP 1.000 cele mai mari companii: o mie de motive de încredere în România”.

Potrivit acestuia, gripa aviară și pesta porcină ar putea fi eradicate în România prin vaccinare.

”Vă dau două exemple care vizează carnea de pasăre și carnea de porc. La nivel european și mondial, avem o problemă cu gripa aviară. Asta este o boală virală. Orice boală virală poate fi eradicată doar prin vaccinare, fie că este vorba de specii de păsări, animale sau oameni. Unele țări vaccinează de gripă aviară păsările. Noi, în Europa, cu fițele pe care le avem în cap și alții, probabil și americanii, din diverse motive pe care nu le discutăm aici – că sunt treburi de specialitate și putem avea opinii diferite – nu rezolvăm asta. Aceeași problemă este cu pesta porcină. Dacă nu rezolvăm vânatul și nici nu vaccinăm, nu avem nicio șansă să rezolvăm problema asta niciodată”, a adăugat Ioan Popa.

În ceea ce privește compania Transavia, Ioan Popa estimează o triplare a afacerilor în următorii 5 ani.

”Compania funcționează fără credite, fără ajutoare de stat, fără fonduri europene sau alte programe. Domeniul acesta este un domeniu puțin diferit față de alte business-uri în care faci lucrări, de exemplu, domeniul construcției. Noi, pentru a crea plus valoare, pentru a ne dezvolta business-ul, avem nevoie de spații de producție. Compania noastră deține circa 1 milion de metri pătrați de spații de producție astăzi și construim în continuare. Chiar anul acesta sper să mai construiesc vreo 100.000 de metri pătrați. Mi-am propus ca, în următorii cinci ani, să îmi triplez cifra de afaceri și profitul”, a mai spus șeful Transavia.

Publicitate

În ceea ce privește parteneriatul cu statul, acesta consideră că este un obiectiv greu de atins.

”Este greu de crezut că vom face un parteneriat cu statul. Din ce observăm, relațiile sunt în deteriorare, nu sunt nici cel puțin cum au fost acum 2-3 ani. Și vă pun o întrebare retorică. Vi se pare normal pentru o investiție importantă să aștept doi ani să îmi dea o autorizație de construcție? Probabil pe stat nu-l interesează dacă eu fac profit în acești doi ani, dar poate îl interesează dacă îi dau taxe și impozite și dacă angajez populația care nu are unde lucra. Aceasta l-ar putea interesa. (…) Cea mai mare problemă o avem cu autoritățile statului care ne pun piedici de la un cap la altul, în tot ceea ce facem. Noi avem activitate în 8 județe ale țării. Nu există zi de la Dumnezeu să nu avem o instituție a statului în control. Ce tot controlează, habar n-am. Că de câte ori vin, ne găsesc în regulă. Poate se mai duc și în alte părți, pe unde lucrurile nu sunt chiar în regulă. Un lucru pe care îl poți face astăzi cu 1.000 de euro, s-ar putea peste 5 ani să te costă 2.000 de euro sau să constați că nu mai e nevoie să-l faci. Păi dacă statul așteaptă să-mi dea tot felul de autorizații și să facă tot felul de studii ca să-mi dea în 2 ani o autorizație de construcție, s-ar putea să-mi treacă pofta să mai fac investiția respectivă”, a adăugat Ioan Popa.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Un șofer a murit după o coliziune între un autoturism și un TIR, la Suceava

Publicat

Publicitate

Un bărbat a murit în urma unui accident rutier produs, luni, pe raza localității Poiana Stampei, au anunțat reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgentă (ISU) Suceava.

Potrivit acestora, în accident au fost implicate un autoturism și un autotren, victima fiind șoferul autoturismului.

La fata locului au intervenit pompierii militari, cu două autospeciale cu accesorii pentru descarcerare și o ambulanță SMURD, cu sprijinul unui echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean, cu medic.

‘În autoturism se afla doar conducătorul auto, care a rămas încarcerat. Victima încarcerată a fost extrasă (în stare de inconștientă) și predată echipajelor medicale și paramedicale. Din nefericire. medicul aflat la fata locului a declarat decesul victimei’, au transmis oficialii ISU.

Șoferul camionului a primit îngrijiri medicale la locul accidentului și a refuzat să fie transportat la spital. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Rezultate simulare Evaluare Națională 2025: Peste 30% dintre elevi au luat note sub 5 la Română. Note mai bune la Matematică

Publicat

Publicitate

Rezultate simulare Evaluare Națională 2025: peste 30% dintre elevi au luat note sub 5 la Română. La Matematică, procentul este de 28,03%. Ministerul Educației a prezentat, luni, sinteza rezultatelor la simularea din martie, scrie alba24.ro

Rezultatele obținute de elevii claselor a VIII-a care au participat la simularea probelor scrise din cadrul EN VIII 2025 au fost centralizate de către Ministerul Educației și Cercetării. Acestea nu se comunică individual, nu prin afișare. Lucrărila eu fost corectate digitalizat.

Rezultate Simulare Evaluare Națională 2025

Potrivit rapoartelor statistice furnizate de platforma informatică, se înregistrează următoarea situație pe probe și tranșe de note:

Limba și literatura română

  • Număr lucrări evaluate: 161.883
  • Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 103.629
  • Procentul notelor mai mari sau egale cu 5: 64,01%.

Rezultate Simulare Evaluare Națională 2025. Matematică

  • Număr lucrări evaluate: 161.004
  • Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 115.879
  • Procentul notelor mai mari sau egale cu 5: 71,97%.

Este cel mai mare procent de note peste 5 la matematică în cadrul sesiunilor de simulare din ultimii 6 ani, notează edupedu.ro. Nota 5 nu reprezintă un criteriu de departajare la examen, însă este orientativ pentru nivelul de pregătire al elevilor.

Limba și literatura maternă

Publicitate
  • Număr lucrări evaluate: 9.607
  • Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 8.566
  • Procentul notelor mai mari sau egale cu 5: 89,16%.

Rezultate simulare Evaluare Națională 2025. Corectarea lucrărilor

Au fost implicați în procesul de evaluare 13.785 de profesori evaluatori, după cum urmează:

  • Limba română: 6.913;
  • Matematică: 6.367;
  • Limba maternă: 505.

La nivelul celor 3.581 de centre în care s-a desfășurat simularea, peste 12.000 de profesori asistenți au asigurat scanarea și încărcarea lucrărilor pe platforma informatică. Platforma a funcționat în parametri optimi pe întreaga durată a simulării.

Evaluarea lucrărilor s-a derulat în condiții similare cu cele de examen, digitalizat. În acest context, lucrările au fost distribuite aleatoriu evaluatorilor din toată țara, transmite ministerul.

Lucrări reevaluate

Conform metodologiei, la o diferență mai mare de un punct între notele acordate de cei doi evaluatori, lucrările sunt recorectate de alți doi evaluatori, nota finală fiind obținută ca medie aritmetică a celor două note cu valori centrale, după eliminarea notelor extreme (cea mai mare și cea mai mică).

Din acest punct de vedere, față de sesiunea similară a anului trecut, se remarcă o creștere semnificativă a acurateței evaluării:

  • 8,81% lucrări reevaluate la limba și literatura română anul acesta, față de 11,39% în 2024;
  • 0,1% lucrări reevaluate la matematică anul acesta, față de 0,25% în 2024
  • 4,8% lucrări reevaluate la limba și literatura maternă anul acesta, față de 8% în 2024.

Distribuția lucrărilor reevaluate la simularea din acest an este următoarea:

Analizarea rezultatelor

Rezultatele au fost transmise către Inspectoratele Școlare Județene/al Municipiului București și sunt în curs de a fi transmise de la nivelul inspectoratelor școlare către fiecare unitate de învățământ atât sub forma cataloagelor cu notele finale, cât și sub forma borderourilor asociate fiecărei evaluări.

Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare.

Lucrările scrise ale elevilor care au susținut simularea evaluării naționale se află în unitățile de învățământ în care elevii au susținut probele scrise.

Profesorii care predau disciplinele la care s-au susținut probele simulării (limba română, matematică, respectiv limba maternă) au acces la lucrările elevilor din clasele la care predau, precum și la borderourile de evaluare corespunzătoare, pentru a le discuta cu aceștia.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending