Connect with us

Eveniment

Până la 15.000 de lei de la stat pentru instalarea de garduri electrice, care să țină animalele sălbatice la distanță. CONDIȚII

Publicat

Publicitate

Persoanele fizice care au suferit pagube provocate de animalele sălbatice, în gospodării sau terenuri, vor putea solicita finanțări de până la 15.000 de lei de la stat pentru instalarea de garduri electrice sau alte mijloace asemănătoare permise de lege.

Ordinul Ministerului Mediului nr. 827/2023, pentru aprobarea ghidului de finanțare a Programului privind protecția speciilor de faună sălbatică, prin instalarea de echipamente și/sau dispozitive de tipul gardurilor electrice ori a altor mijloace asemănătoare permise de lege, în vederea diminuării conflictelor și reducerii pagubelor cauzate de animale sălbatice, a fost publicat luni, 3 aprilie, în Monitorul Oficial.

Potrivit documentului, obiectul programului îl reprezintă acordarea finanțării nerambursabile din Fondul pentru mediu pentru:

1. achiziția, instalarea de echipamente și/sau montajul de dispozitive de tipul gardurilor electrice (generator de impulsuri, fir gard electric, izolator inel gard electric, conectori fir gard electric, tijă împământare etc.), panou solar, regulator tensiune, cablu împământare ori a altor mijloace asemănătoare permise de lege (instalații cu fascicule luminoase, sunete/ultrasunete etc. și care nu contravin prevederilor art. 3, 10 și 12 din Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică), destinate reducerii conflictelor om-animal și implementării măsurilor de intervenție în zone populate cu animale din specii de faună sălbatică ori amplasate pe traseele acestora, respectiv pe raza exploatațiilor agricole/pomicole/stupine/arii naturale protejate;

2. efectuarea de lucrări specifice în vederea montării de echipamente și/sau dispozitive de tipul gardurilor electrice la limita culturilor sau așezărilor aflate în zone populate cu animale din specii de faună sălbatică ori amplasate pe traseele acestora, respectiv pe raza exploatațiilor agricole/pomicole/stupine/arii naturale protejate.

Scopul programului îl reprezintă protecția speciilor de faună sălbatică, prin instalarea de echipamente și/sau montajul de dispozitive de tipul gardurilor electrice ori a altor mijloace asemănătoare permise de lege ori prin efectuarea de lucrări specifice în vederea montării de echipamente și/sau dispozitive de tipul gardurilor electrice sau al altor dispozitive destinate
reducerii conflictelor om—animal, implementării măsurilor de intervenție, precum și în vederea alungării sau împiedicării pătrunderii animalelor sălbatice în interiorul culturilor sau așezărilor.

Publicitate

Programul are caracter multianual și se aplică la nivel național.

Valoarea finanțării acordate pentru persoane fizice și juridice

În cadrul programului se acordă o finanțare nerambursabilă, reprezentând 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, după cum urmează:

a) în cazul persoanelor juridice:

  • maximum 5.000.000 lei pentru autoritățile administrației publice centrale sau instituția publică din subordinea autorității administrației publice centrale și titularii dreptului de administrare a imobilului proprietate publică, având regim de arie naturală protejată;
  • maximum 1.000.000 lei pentru unitățile administrativ-teritoriale;
  • maximum 500.000 lei pentru celelalte tipuri de persoane juridice;

b) maximum 15.000 lei pentru persoanele fizice.

Valoarea aprobată spre finanțare nu poate fi suplimentată față de cea aprobată inițial, beneficiarul având obligația să asigure din surse proprii finalizarea investiției.

Cheltuieli eligibile în cadrul programului

Potrivit documentului, sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:

a) pentru persoanele juridice:

  • cheltuielile pentru investiția de bază evidențiate în devizul estimativ
  • cheltuieli cu manopera/lucrări de construcții aferente investiției de bază;
  • cheltuieli pentru informare și publicitate
  • cheltuieli diverse și neprevăzute, în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente
  • cheltuielile privind lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier
  • cheltuielile pentru proiectare, asistență tehnică și studii sunt eligibile cumulat, în limita a 6% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente investiției de bază
  • consultanță în procent de maximum 4% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente investiției de bază

b) pentru persoanele fizice:

  • cheltuielile pentru investiția de bază evidențiate în cererea de finanțare
  • cheltuieli cu manopera/lucrări de construcții aferente investiției de bază
  • cheltuieli pentru informare și publicitate

TVA aferentă cheltuielilor eligibile ale proiectului este eligibilă în condițiile în care aceasta a fost solicitată și nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice alte mijloace, potrivit prevederilor legale.

Cheltuielile efectuate pentru achiziția de echipamente/dispozitive/materiale se încadrează la cheltuieli eligibile cu îndeplinirea condiției ca produsele achiziționate să fie noi.

Criterii de eligibilitate a proiectului

Este eligibil proiectul care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) imobilul-teren pe care se implementează proiectul este în proprietatea/administrarea solicitantului;

b) este implementat pe teritoriul României;

c) imobilul-teren pe care se implementează proiectul se află în zone populate cu animale din specii de faună sălbatică ori este amplasat pe traseele acestora, astfel încât pot apărea conflicte om—animal ori pot produce pagube în proprietăți, inclusiv la animale domestice;

d) proiectul nu a mai beneficiat de finanțare publică pentru același tip de activități realizate asupra acelorași imobile și nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare;

e) finanțarea proiectului propus nu intră sub incidența regulilor de ajutor de stat, având în vedere că sunt îndeplinite cumulativ următoarele criterii:

  • nu este acordată de stat sau prin intermediul resurselor de stat;
  • nu favorizează una sau mai multe întreprinderi;
  • nu denaturează sau are potențialul de a denatura concurența;
  • nu afectează schimburile comerciale dintre țările Uniunii Europene;
  • măsurile ce vor fi finanțate sunt circumscrise îndeplinirii unor prerogative ale statului/autorităților publice.

Pentru un imobil-teren se poate acorda finanțare o singură dată în cadrul programului.

Criterii de eligibilitate a solicitanților

Este considerat eligibil solicitantul care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) este persoană fizică cu domiciliul în România;

b) este persoană juridică română cu sediul în România;

c) este proprietar/administrator al imobilului-teren pe care se implementează proiectul, după caz;

d) nu se află în procedură de dizolvare/lichidare/radiere/faliment, criză financiară, executare silită ori alte situații similare — pentru persoanele juridice;

e) nu este înregistrat cu fapte sancționate de legislația fiscală, potrivit certificatului de cazier fiscal;

f) nu este înregistrat cu obligații de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetele locale, conform prevederilor legale în vigoare;

g) nu este înregistrat cu obligații de plată către bugetul Fondului pentru mediu, pentru persoanele juridice;

h) nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;

i) nu a beneficiat de finanțare nerambursabilă din altă sursă pentru același proiect.

Etapele programului

Etapele programului sunt următoarele:

a) publicarea pe pagina de internet a AFM a informațiilor necesare demarării programului și de deschidere a sesiunii de finanțare;

b) depunerea dosarelor de finanțare;

c) analiza dosarelor de finanțare;

d) comunicarea rezultatelor analizei dosarelor de finanțare;

e) depunerea și soluționarea contestațiilor;

f) evaluarea dosarelor de finanțare în urma soluționării contestațiilor;

g) încheierea contractelor de finanțare;

h) implementarea proiectelor;

i) monitorizarea proiectelor.

Conținutul dosarului de finanțare

Dosarul de finanțare se depune prin intermediul platformei informatice puse la dispoziție de AFM și conține următoarele documente:

a) cererea de finanțare, al cărei formular este prevăzut în anexa nr. 1, completată integral prin tehnoredactare și semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;

b) actul de identitate al solicitantului/al reprezentantului legal al solicitantului/persoanei împuternicite, după caz, valabil la data depunerii cererii de finanțare;

c) împuternicirea notarială/actul administrativ, în situația în care cererea de finanțare este semnată de un împuternicit;

d) certificatul de cazier fiscal emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului
de finanțare;

e) certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanțare;

f) certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are sediul/domiciliul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanțare;

g) document care să ateste dreptul de proprietate/administrare asupra terenului-imobil pentru care se solicită finanțare;

h) document emis de agenția județeană pentru protecția mediului/primărie care să ateste faptul că imobilul-teren pe care se implementează proiectul se află în zonele populate cu animale din specii de faună sălbatică ori este amplasat pe traseele acestora;

i) documentul doveditor al deschiderii contului bancar, doar pentru persoanele fizice;

j) nota conceptuală, doar pentru persoanele juridice, asumată prin semnătură de solicitant, cuprinzând:

  • oferta de achiziție a instalațiilor/dispozitivelor/gardurilor/împrejmuirilor/altor măsuri dintre cele prevăzute;
  • planul de amplasare a instalațiilor/dispozitivelor/gardurilor/împrejmuirilor/altor măsuri dintre cele prevăzute,extras din Google maps;

k) deviz estimativ, doar pentru persoanele juridice, care să evidențieze categoriile de cheltuieli eligibile;

l) certificatul de atestare privind obligațiile la Fondul pentru mediu, doar pentru persoanele juridice, eliberat de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de
finanțare;

m) documentul doveditor al deschiderii la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, care va avea codul/indicatorul bugetar 21.43.02.20 — „alte subvenții primite de la administrația centrală pentru finanțarea unor activități”, doar pentru persoanele juridice;

n) hotărârea autorităților deliberative a solicitantului sau orice act administrativ privind participarea la program, după caz, doar pentru persoanele juridice, care va conține:

  • acordul de participare în cadrul programului;
  • acordul privind asigurarea și susținerea, din surse proprii, a cheltuielilor neeligibile.

În cadrul aceleiași sesiuni de depunere, un solicitant poate depune mai multe dosare de finanțare pentru imobile-terenuri diferite, până la atingerea valorii prevăzute. Depunerea dosarelor de finanțare se realizează în limita a 150% din bugetul alocat programului.

Vezi AICI ghidul de finanțare (.pdf)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lovitură pentru șoferi: scumpiri la mașini noi după majorarea TVA. Cât ajung să coste modelele de top

Publicat

Publicitate

Începând cu 1 august 2025, cota de TVA aplicată autoturismelor vândute pe piața din România a fost majorată de la 19% la 21%. Măsura fiscală are un impact direct asupra prețurilor finale plătite de cumpărători, iar producătorii auto au început deja să ajusteze listele de prețuri, scrie alba24.ro.

Dacia: scumpiri de până la 2% pe întreaga gamă

Dacia, unul dintre cei mai populari producători de autoturisme din România, a majorat prețurile pentru toate modelele din portofoliu. De exemplu, un Logan în echipare Essential costa anterior 14.250 de euro, iar acum are un preț de 14.450 de euro.

Și alte modele au fost afectate:

  • Sandero: de la 14.850 euro la 15.150 euro

  • Sandero Stepway: de la 15.350 euro la 15.600 euro

  • Jogger: de la 18.140 euro la 18.400 euro

    Publicitate
  • Duster: de la 19.250 euro la 19.500 euro

  • Bigster: de la 23.000 euro la 23.350 euro

În medie, prețurile Dacia cresc cu sume cuprinse între 200 și 350 de euro, în funcție de model și echipare.

Ford păstrează bonusurile pentru electrice, dar ajustează prețurile

Ford România a anunțat că va adapta prețurile la noile reglementări fiscale, însă menține, pentru moment, bonusul de 9.600 de euro acordat clienților care achiziționează vehicule electrice din gama sa. Această facilitate rămâne activă până la reluarea programului Rabla, însă nu va mai putea fi cumulată ulterior cu ecotichetul oferit de stat.

Kia, MG Motor, Hyundai și BMW: scumpiri similare

Și alți producători, precum Kia și MG Motor România, au confirmat că vor majora prețurile autoturismelor vândute pe piața locală cu aproximativ 2%, începând cu 1 august. Astfel, o Kia Sportage în echipare de bază are acum un preț de listă de 30.047 de euro, cu TVA inclus.

Hyundai și BMW vor aplica, la rândul lor, creșteri de prețuri similare, în conformitate cu noua cotă TVA.

Impactul asupra pieței auto

Majorarea TVA-ului la 21% vine într-un context deja marcat de scumpiri la nivel global în industria auto, iar dealerii anticipează că aceste ajustări ar putea tempera cererea pe termen scurt. Rămâne de văzut dacă programele de subvenții și ofertele speciale vor reuși să echilibreze efectele fiscale asupra vânzărilor.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Trotinetele electrice luate la ochi de polițiștii din Botoșani

Publicat

Publicitate

*Activități preventive pentru siguranța bicicliștilor și trotinetiștilor, desfășurate în municipiul Botoșani*

 

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier au desfășurat, în aceste zile, activități preventiv-educative pentru reducerea riscului de victimizare a bicicliștilor și trotinetiștilor prin accidente rutiere.

 

Acțiunile au avut loc în municipiul Botoșani, în zonele frecventate de astfel de participanți la trafic: Pietonalul Unirii, Parcul „Mihai Eminescu” și Parcul „Curcubeului”.

 

Publicitate

Peste 100 de flayere cu recomandări privind deplasarea în siguranță au fost distribuite, iar polițiștii au purtat discuții directe cu cetățenii, explicând principalele reguli de circulație aplicabile bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete electrice.

 

În sprijinul acestor activități a fost folosit și autolaboratorul de educație rutieră, un mijloc modern și interactiv prin care participanții au putut accesa informații utile și demonstrații practice legate de siguranța în trafic.

Citeste mai mult

Eveniment

Mai multe autoturisme noi înmatriculate în iulie, mai puține electrice vândute

Publicat

Publicitate

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în luna iulie, comparativ cu perioada similară de anul trecut. Însă vânzările de mașini electrice înregistrează scăderi.

Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de mașini noi au crescut cu 26% în perioada amintită.

Au fost comercializate 16.276 unități.

Însă autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere de 17,8% și o cotă de piață de 3,2%, potrivit Mediafax.

APIA arată că, în primele șapte luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi au atins 80.615 unități, cu o scădere de 15.3% față de perioada similară a anului 2024.

sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu izbucnit în timpul Sf. Maslu la o anexă a Mănăstirii Râșca, stins cu sprijinul pompierilor și al comunității

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit vineri seara la o fostă fânărie dezafectată din curtea Mănăstirii Râșca, scrie newsbucovina.ro.Alerta a fost dată la ora 20:31, prin apel la 112, de către starețul mănăstirii, care a observat fum în timp ce se afla în curtea lăcașului de cult.

Potrivit verificărilor efectuate de Secția de Poliție Rurală 1 Vadu Moldovei, starețul, împreună cu mai mulți enoriași prezenți la slujba Sfântului Maslu, a intervenit pentru a limita extinderea focului până la sosirea echipajelor specializate.

La fața locului s-au deplasat două autospeciale din cadrul ISU Bucovina – Detașamentul Fălticeni, o autospecială a Primăriei Râșca și Autospeciala de Pompieri Bogdănești.

Echipajele au acționat rapid și au lichidat în totalitate incendiul, prevenind propagarea acestuia la o altă fânărie dezafectată din apropiere, aflată și ea în proces de demolare.

Pompierii din cadrul ISU Bucovina au stabilit că incendiul a fost declanșat de o scânteie mecanică. Nu au fost raportate victime sau pagube materiale semnificative, iar autoritățile au confirmat că nu există suspiciuni privind o faptă de natură penală.

Comunicatul Mănăstirii Râșca

Publicitate

„În seara de 1 august a avut loc un incident nefericit la Mănăstirea Râșca. De la o scânteie mecanică a pornit un incendiu în partea posterioară a unei anexe gospodărești. În timpul oficierii Sfântului Maslu s-au observat câteva scântei și s-a apelat 112. Primăria Râșca, cu o inițiativă promptă din partea domnului primar Ionuț Andreica, s-a prezentat cu o autospecială la locul incendiului în 7 minute și a mobilizat Serviciul de Ambulanță al comunei, precum și Detașamentul de Pompieri din Fălticeni. Mulțumim în mod deosebit domnului primar pentru acest sprijin oferit! În urma operațiunii, incendiul a fost lichidat. Nouă ne revine să mulțumim Bunului Dumnezeu și Maicii Domnului pentru apărarea de evenimente mai grave. Totodată, aducem mulțumire tuturor enoriașilor care au acționat rapid pentru limitarea și stingerea incendiului, dar și Autospecialei de Pompieri Bogdănești.”

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending