Connect with us

Actualitate

Ordonanța austerității a fost publicată în Monitorul Oficial. De unde taie Guvernul

Publicat

Publicitate

Ordonanța de urgență privind reducerea cheltuielile bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ a fost adoptat vineri de Guvern.

Proiectul de ordonanţă prevede o reducere cu 10% a cheltuielilor cu bunurii şi servicii în instituţii publice, interdicţia ca acestea să achiziţioneze autoturisme, mobilier şi birotică, oprirea angajărilor la stat, cu unele excepţii, înjumătăţirea numărului de posturi din Cabinete şi Cancelarii.

„Am adoptat o serie de măsuri în vederea unei chibzuiri a banului public. Față de forma pe care am avut-o în transparență decizională, au apărut și câteva modificări. Pe scurt – stabilirea de limite lunare de cheltuieli de către Guvern și derogarea de la aceste limite doar prin Memorandum aprobat tot de către Guvern, reducerea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii, cu excepția cheltuielilor din domeniul sănătății și educației, interzicerea achiziționării, preluării în leasing sau a închirierii de autoturisme, mobilier și aparatură, birotică, de către autoritățile și instituțiile publice”, spunea atunci Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.

El afirma că există o excepție privind Programul Rabla, pentru autoritățile care achiziționează autoturisme nepoluante.

De asemenea, OUG prevede suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepția posturilor unice.

„Aici, prin memorandum sectoarele vor veni în fața Guvernului, dacă este necesară o derogare pentru acele sectoare unde este necesară în continuare angajarea de personal, inclusiv educație și sănătate. Un nou instrument de flexibilizare a achității facturilor restante către furnizorii de energie electrică, în baza schemei de compensare care funcționează potrivit OUG 27, în sensul în care până când se pot echilibra sumele din Fondul de tranziție, care se alimentează din veniturile excepționale realizate de producătorii din sectorul energetic, ministerul Energiei și Ministerul Muncii pot să achite facturile restante la furnizori, pe baza deconturilor venite de la ANRE, din bugetele proprii, din alte titluri de cheltuieli. Față de actul normativ pus în transparență publică, a fost eliminat articolul legat de sporul de doctorat, în baza discuțiilor pe care le-am avut cu sectoarele. Acest articol din legea salarizării există, rezidă și în legea salarizării și s-a considerat că o complicare a modului în care este acest articol în legea salarizării nu este la acest moment oportună, urmând ca în noua lege a salarizării să se clarifice mai concret modul în care sporul de doctorat va fi acordat”, a adăugat ministrul de Finanțe, potrivit Mediafax.

Publicitate

Cele 10 măsuri de austeritate pe care le ia Guvernul

1. Cheltuielile cu bunuri și servicii vor trebui reduse cu 10%.

Există o excepție: respectiv cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

2. Autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele care au venituri proprii, nu vor mai putea achiziționa, prelua în leasing sau închiria autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică.

Acolo unde este nevoie de astfel de bunuri, vor trebui să se facă redistribuiri inclusiv de la alte instituții.

În ceea ce privește achizițiile publice aflate în curs de desfășurare, acestea vor putea fi finalizate.

3. Îngheață angajările la stat.

În cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene.

Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor, ori proba practică, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

4. Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post.

5. Sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții, a cheltuielilor cu stocurile rezervă de stat și de mobilizare și cheltuielilor aferente despăgubirilor civile.

6. Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare se va înființa în 2024. Practic, prin ordonanță este o amânare de 1 an.

7. Pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 70% din punctajul total și este compusă din: 50% pentru subfactorul „lanțul de aprovizionare” și 20% pentru deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine, după caz, și pentru respectarea legislației privind trasabilitatea produselor agroalimentare.

8. Membru CA la maxim două companii de stat

În anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de

unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

9. După intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul poate adopta proiecte de acte normative/documente de politici publice a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, doar dacă acestea sunt însoțite de fișa financiară.

10. Schimbări în privința numărului de posturi din cadrul cabinetului şi cancelariei

Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:

  • 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;
  • 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;
  • 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
  • 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
  • 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
  • 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vaticanul are un nou Papă: Fumul alb a anunțat alegerea noului papă, Leon al XIV-lea

Publicat

Publicitate

Cardinalii reuniți în conclav la Vatican au ales noul papă iar începând de astăzi Biserica Catolică are un nou lider spiritual.

Joi seară, pe coșul instalat deasupra Capelei Sixtine de la Vatican a ieșit fum alb, semn că un nou Papă a fost ales. Cardinalul protodiacon a ieșit la balconul central al Bazilicii Sfântul Petru pentru a face anunțul „Habemus Papam!” și pentru a dezvălui lumii numele noului suveran pontif.

YouTube video

Cei 133 de cardinali cu vârste sub 80 de ani au început miercuri procesul de vot pentru Suveranul Pontif, închiși în totală izolare pentru a alege un succesor al Papei Francisc.

După fiecare rundă de vot, aceștia ard buletinele și le amestecă cu substanțe chimice pentru a arăta dacă a fost ales un nou Papă.

Negru semnalează că nu a fost încă ales un papă, iar alb care anunță alegerea unui nou Suveran Pontif.

Noul papă, cardinalul american Robert Francis Prevost, va fi cunoscut ca Papa Leon al XIV-lea, potrivit BBC.

Publicitate

Noul Papă a fost întâmpinat cu ovații și aplauze de miile de credincioși reuniți în Piața Sfântul Petru. ‘Trăiască Papa!’, au strigat credincioșii, în timp ce mulți dintre ei se fotografiau la Capela Sixtină cu telefoanele lor mobile.

Citeste mai mult

Administratie

Drumul Buzeni – Zăicești va fi asfaltat: Contractul a fost semnat astăzi. Lucrările încep în curând

Publicat

Publicitate

Primarul comunei Bălușeni, Claudiu Doroftei, a anunțat marți, 7 mai, că a fost semnat contractul pentru execuția lucrărilor de asfaltare a drumului comunal DC50, care leagă satele Buzeni și Zăicești.

Contractul a fost atribuit firmei S.C. VULTURII S.R.L., în urma unei licitații publice.

„Facem apel către cetățenii care locuiesc pe tronsonul de asfaltare să se branșeze la rețeaua de apă și canalizare, deoarece în următoarele săptămâni va începe execuția lucrărilor!”, a transmis edilul pe o rețea de socializare.

Acesta a subliniat importanța finalizării lucrărilor de utilități înainte de turnarea asfaltului, pentru a evita intervențiile ulterioare care ar putea afecta noua infrastructură rutieră.

Asfaltarea acestui tronson este parte a strategiei administrației locale de modernizare a infrastructurii rutiere din comună. Investiția este una așteptată de locuitori, întrucât va îmbunătăți semnificativ condițiile de trafic și va contribui la dezvoltarea zonei.

„Continuăm dezvoltarea!”, a conchis primarul Claudiu Doroftei.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Sunați la 112 dacă l-ați văzut. Un botoșănean a dispărut și este căutat cu disperare de familie

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni au anunțat în această seară că efectuează verificări pentru localizarea unui bărbat, de 47 de ani, din municipiul Botoșani, care la data de 30.04.2025 ar fi părăsit domiciliul pentru a se deplasa la o fermă de animale, din comuna Dângeni.

Acesta a ajuns la locația respectivă, însă, ulterior a părăsit-o și nu a revenit, iar familia nu a mai fost contactată de către acesta.

Sararu Adrian Emanoil are următoarele semnalmente: 1,80 m înălțime, aproximativ 50 de kg, ochi albaștri, păr șaten, poartă barbă.

Vestimentația cunoscută: pantaloni albaștri, tricou portocaliu pălărie de culoare galbenă.

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție!

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Ați putea avea acțiuni din timpul Cuponiadei fără să știți: Cum le poți verifica și ce sume ai putea descoperi

Publicat

Publicitate

Este posibil ca în urma Cuponiadei, celebra privatizare în masă din anii ’90, să fi devenit acționar fără să fi știut. De-a lungul anilor, unele acțiuni nevalorificate au generat dividende care nu au fost niciodată revendicate. Dacă te întrebi ce s-a întâmplat cu cupoanele tale sau ale familiei tale, trebuie să știi că există o cale simplă de a afla: Depozitarul Central îți oferă posibilitatea de a verifica dacă deții acțiuni și ce sume s-ar fi putut acumula în contul tău, relatează alba24.ro.

Cuponiada a fost un proces de privatizare în masă desfășurat în România în anii 1990, imediat după căderea regimului comunist.

Scopul principal a fost trecerea unui număr mare de întreprinderi de stat în proprietate privată, oferindu-le cetățenilor certificate de proprietate (cunoscute și sub numele de cupoane valorice) pe care le puteau folosi pentru a cumpăra acțiuni la societăți comerciale.

În perioada 1991–1992, fiecare cetățean român major a primit un cupon valoric de 25.000 de lei, echivalentul unei cote-părți din capitalul social al firmelor de stat.

Aceste cupoane puteau fi folosite pentru achiziționarea de acțiuni la una dintre sutele de societăți comerciale listate în program, păstrate, vândute sau transferate altor persoane sau depuse în fonduri de investiții (celebrele FPP-uri – Fondurile Proprietății Private, apoi transformate în SIF-uri – Societăți de Investiții Financiare).

Multe persoane au pierdut din vedere ce s-a întâmplat cu cupoanele lor, le-au vândut sau au fost dezinformate în procesul de tranzacționare.

Publicitate

În multe cazuri, acțiunile au fost transformate în participații la fonduri de investiții, iar beneficiarii pot fi în continuare acționari fără să știe.

Depozitarul Central păstrează registrele cu acționarii acestor companii, estimând că aproximativ opt milioane de persoane au primit acțiuni atunci.

Însă, aproximativ jumătate dintre aceștia nu și-au revendicat niciodată dividendele și nici nu au cerut informații despre valoarea actuală a acțiunilor.

Cum poți afla dacă ai acțiuni din timpul Cuponiadei?

Trebuie să începi prin a verifica la Depozitarul Central. Este instituția care păstrează evidența acționarilor la nivel național.

Dacă ai date precum CNP-ul și o copie a buletinului, poți iniția o solicitare simplă. Este important să îți verifici situația, pentru că în unele cazuri, foști acționari au descoperit că dețineau mii de lei în acțiuni sau dividende neîncasate.

Poți face o solicitare personal, la sediul din București, sau online, printr-o cerere scrisă și o copie a actului de identitate (autentificată notarial, în unele cazuri).

Dacă ai depus cupoanele într-un FPP, este posibil să fi devenit acționar într-una din cele cinci SIF-uri (Moldova, Muntenia, Oltenia, Transilvania, Banat-Crișana). Poți verifica la fiecare dintre ele dacă figurezi în registrul de acționari.

Este posibil ca acțiunile să fi generat dividende în trecut, pe care nu le-ai încasat. Poți recupera aceste sume dacă ești în continuare înregistrat ca acționar.

Pentru a verifica dacă mai deții acțiuni, trebuie să soliciți un „sumar al pozițiilor de cont” de la Depozitarul Central.

Taxa percepută pentru acest sumar este de 26 de lei per solicitare.

Dacă nu ești sigur că ai avut vreodată acțiuni, poți cere un „istoric de cont”. Acesta va detalia cronologic toate modificările aduse acțiunilor tale din perioada privatizării.

Pentru detalii puteți apela Departamentul Relații cu Clienții al Depozitarului Central – Relații acționari, la numărul 021.408.58.00 sau puteți face demersul online.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending