Connect with us

Actualitate

Ordonanța austerității a fost publicată în Monitorul Oficial. De unde taie Guvernul

Publicat

Publicitate

Ordonanța de urgență privind reducerea cheltuielile bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ a fost adoptat vineri de Guvern.

Proiectul de ordonanţă prevede o reducere cu 10% a cheltuielilor cu bunurii şi servicii în instituţii publice, interdicţia ca acestea să achiziţioneze autoturisme, mobilier şi birotică, oprirea angajărilor la stat, cu unele excepţii, înjumătăţirea numărului de posturi din Cabinete şi Cancelarii.

„Am adoptat o serie de măsuri în vederea unei chibzuiri a banului public. Față de forma pe care am avut-o în transparență decizională, au apărut și câteva modificări. Pe scurt – stabilirea de limite lunare de cheltuieli de către Guvern și derogarea de la aceste limite doar prin Memorandum aprobat tot de către Guvern, reducerea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii, cu excepția cheltuielilor din domeniul sănătății și educației, interzicerea achiziționării, preluării în leasing sau a închirierii de autoturisme, mobilier și aparatură, birotică, de către autoritățile și instituțiile publice”, spunea atunci Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.

El afirma că există o excepție privind Programul Rabla, pentru autoritățile care achiziționează autoturisme nepoluante.

De asemenea, OUG prevede suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepția posturilor unice.

„Aici, prin memorandum sectoarele vor veni în fața Guvernului, dacă este necesară o derogare pentru acele sectoare unde este necesară în continuare angajarea de personal, inclusiv educație și sănătate. Un nou instrument de flexibilizare a achității facturilor restante către furnizorii de energie electrică, în baza schemei de compensare care funcționează potrivit OUG 27, în sensul în care până când se pot echilibra sumele din Fondul de tranziție, care se alimentează din veniturile excepționale realizate de producătorii din sectorul energetic, ministerul Energiei și Ministerul Muncii pot să achite facturile restante la furnizori, pe baza deconturilor venite de la ANRE, din bugetele proprii, din alte titluri de cheltuieli. Față de actul normativ pus în transparență publică, a fost eliminat articolul legat de sporul de doctorat, în baza discuțiilor pe care le-am avut cu sectoarele. Acest articol din legea salarizării există, rezidă și în legea salarizării și s-a considerat că o complicare a modului în care este acest articol în legea salarizării nu este la acest moment oportună, urmând ca în noua lege a salarizării să se clarifice mai concret modul în care sporul de doctorat va fi acordat”, a adăugat ministrul de Finanțe, potrivit Mediafax.

Publicitate

Cele 10 măsuri de austeritate pe care le ia Guvernul

1. Cheltuielile cu bunuri și servicii vor trebui reduse cu 10%.

Există o excepție: respectiv cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

2. Autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele care au venituri proprii, nu vor mai putea achiziționa, prelua în leasing sau închiria autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică.

Acolo unde este nevoie de astfel de bunuri, vor trebui să se facă redistribuiri inclusiv de la alte instituții.

În ceea ce privește achizițiile publice aflate în curs de desfășurare, acestea vor putea fi finalizate.

3. Îngheață angajările la stat.

În cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene.

Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor, ori proba practică, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

4. Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post.

5. Sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții, a cheltuielilor cu stocurile rezervă de stat și de mobilizare și cheltuielilor aferente despăgubirilor civile.

6. Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare se va înființa în 2024. Practic, prin ordonanță este o amânare de 1 an.

7. Pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 70% din punctajul total și este compusă din: 50% pentru subfactorul „lanțul de aprovizionare” și 20% pentru deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine, după caz, și pentru respectarea legislației privind trasabilitatea produselor agroalimentare.

8. Membru CA la maxim două companii de stat

În anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de

unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

9. După intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul poate adopta proiecte de acte normative/documente de politici publice a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, doar dacă acestea sunt însoțite de fișa financiară.

10. Schimbări în privința numărului de posturi din cadrul cabinetului şi cancelariei

Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:

  • 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;
  • 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;
  • 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
  • 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
  • 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
  • 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cine sunt polițiștii care l-au salvat pe tânărul prins sub tractor la Suharău. Intervenția rapidă a făcut diferența

Publicat

Publicitate

Cine sunt polițiștii care au intervenit primii și au salvat viața tânărului de 26 de ani, prins sub un tractor răsturnat la Suharău? Intervenția lor rapidă, coordonată și plină de curaj a făcut diferența într-o situație limită.

Incidentul a avut loc pe 16 noiembrie 2025, în comuna Suharău, după un apel la 112 care anunța un accident grav. Tractorul condus de un tânăr din localitate s-a răsturnat, iar utilajul l-a prins dedesubt, punându-i viața în pericol.

Primii care au ajuns la fața locului au fost polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 7 Darabani. Agenții Vatel, Răzvan și Olivian, sprijiniți de Cosmin, jandarm aflat în zona de acoperire, nu au ezitat nicio clipă. Într-o intervenție contracronometru, cei patru au stabilizat tractorul, au ridicat utilajul suficient pentru a elibera victima și i-au acordat imediat primul ajutor până la sosirea ambulanței.

Datorită reacției lor rapide, tânărul a fost scos în siguranță, fiind astfel eliminat riscul ca utilajul să îl strivească sub propria greutate.

Reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani transmit că gestul celor patru salvatori este un exemplu de profesionalism și dedicare. „Le mulțumim colegilor noștri pentru curajul, implicarea și devotamentul de care au dat dovadă”, au precizat aceștia, subliniind că astfel de intervenții arată, încă o dată, importanța reacției imediate la situații de urgență.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Avarie majoră la conducta de apă Ștefănești–Călărași: Cinci comune din Botoșani rămân fără apă timp de 48 de ore

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani anunță o avarie serioasă pe conducta de transport apă din material PHD, cu diametrul de 400 mm, care face legătura între Stația de tratare Ștefănești și rezervorul din comuna Călărași, satul Libertatea.

Din cauza defecțiunii, furnizarea apei potabile va fi sistată pentru 48 de ore, începând de astăzi, 16 noiembrie 2025, de la ora 20:00.

Oprirea alimentării îi va afecta pe consumatorii din comunele Călărași, Hlipiceni, Răuseni și Santa Mare, precum și pe locuitorii din satele Dămideni (comuna Românești) și Tudor Vladimirescu (comuna Albești). Autoritățile atrag atenția că și după remedierea avariei, reluarea furnizării apei nu va fi instantanee în toate zonele.

Reprezentanții Nova Apaserv explică faptul că umplerea și reechilibrarea sistemului se vor realiza treptat și controlat, pentru a evita apariția altor defecțiuni. Din cauza configurației terenului și a diferențelor de altitudine, presiunea și debitul vor reveni progresiv, ceea ce înseamnă că unii utilizatori vor resimți alimentarea mai târziu decât alții.

Operatorul de apă a mai adăugat că își cere scuze pentru disconfortul creat și îi roagă pe toți consumatorii afectați să își asigure rezerve minime de apă pentru perioada în care rețeaua va fi oprită. De asemenea, conducerea societății transmite că echipele de intervenție sunt deja pe teren și lucrează pentru remedierea situației în cel mai scurt timp.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

54 de șoferi, amendați pentru viteză în doar câteva ore la Botoșani

Publicat

Publicitate

Polițiștii Serviciului Rutier, sprijiniți de subunitățile din teritoriu, au desfășurat pe 14 noiembrie 2025 o amplă acțiune pentru depistarea conducătorilor auto care nu respectă regimul legal de viteză. Verificările s-au desfășurat pe principalele artere din județ, în zone cunoscute pentru accidente cauzate de viteza excesivă.

În cadrul controalelor, echipajele au monitorizat traficul atât cu aparatele radar din dotare, cât și prin patrule mobile, intervenind punctual în sectoarele de drum unde au fost constatate depășiri semnificative ale vitezei legale.

În urma neregulilor depistate, polițiștii au aplicat 88 de sancțiuni contravenționale, dintre care 54 pentru viteză. Valoarea totală a amenzilor se ridică la aproximativ 60.000 de lei, semn că indisciplina în trafic continuă să fie o problemă majoră.

Totodată, pentru abateri grave, oamenii legii au reținut opt permise de conducere în vederea suspendării dreptului de a conduce. Dintre acestea, șapte au fost retrase conducătorilor auto care au depășit cu mult limita legală de viteză, punând în pericol atât propria siguranță, cât și pe a celorlalți participanți la trafic.

În același context, polițiștii au retras două certificate de înmatriculare, măsura fiind dispusă în urma unor deficiențe tehnice constatate la vehiculele verificate.

Reprezentanții Serviciului Rutier transmit că astfel de acțiuni vor continua și în perioada următoare, cu scopul reducerii numărului de accidente provocate de viteza excesivă și al încurajării unui comportament responsabil în trafic. Autoritățile fac apel la șoferi să respecte limita legală de viteză și să circule cu prudență, mai ales în condițiile meteo tot mai schimbătoare din această perioadă a anului.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Razie rutieră în Botoșani: 170 de persoane verificate, 35 de amenzi și un permis reținut

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni au derulat, pe 15 noiembrie 2025, o acțiune amplă pe principalele drumuri din județ, cu scopul de a preveni accidentele rutiere grave și de a depista conducătorii auto care circulă sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

Verificările au fost efectuate de echipaje ale Biroului Rutier Botoșani, Biroului de Ordine Publică și Secției de Poliție Rurală nr. 1, sprijinite de jandarmi.

În doar câteva ore, forțele de ordine au legitimat aproximativ 170 de persoane și au controlat 117 autovehicule, acțiunea vizând atât zona urbană, cât și arterele rutiere din mediul rural, acolo unde se înregistrează frecvent evenimente rutiere grave.

În urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 35 de sancțiuni contravenționale, însumând aproximativ 9.000 de lei. Cele mai multe dintre acestea – 12 sancțiuni – au vizat depășirea limitei legale de viteză, una dintre principalele cauze generatoare de accidente.

De asemenea, în cadrul raziei, a fost reținut un permis de conducere, iar pentru abateri tehnice a fost retras un certificat de înmatriculare, conducătorul auto fiind depistat cu vehiculul în neregulă.

Poliția Botoșani anunță că astfel de acțiuni vor continua, scopul lor fiind reducerea numărului de accidente și creșterea gradului de siguranță pe șosele.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending