Connect with us

Actualitate

Ordonanța austerității a fost publicată în Monitorul Oficial. De unde taie Guvernul

Publicat

Publicitate

Ordonanța de urgență privind reducerea cheltuielile bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ a fost adoptat vineri de Guvern.

Proiectul de ordonanţă prevede o reducere cu 10% a cheltuielilor cu bunurii şi servicii în instituţii publice, interdicţia ca acestea să achiziţioneze autoturisme, mobilier şi birotică, oprirea angajărilor la stat, cu unele excepţii, înjumătăţirea numărului de posturi din Cabinete şi Cancelarii.

„Am adoptat o serie de măsuri în vederea unei chibzuiri a banului public. Față de forma pe care am avut-o în transparență decizională, au apărut și câteva modificări. Pe scurt – stabilirea de limite lunare de cheltuieli de către Guvern și derogarea de la aceste limite doar prin Memorandum aprobat tot de către Guvern, reducerea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii, cu excepția cheltuielilor din domeniul sănătății și educației, interzicerea achiziționării, preluării în leasing sau a închirierii de autoturisme, mobilier și aparatură, birotică, de către autoritățile și instituțiile publice”, spunea atunci Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.

El afirma că există o excepție privind Programul Rabla, pentru autoritățile care achiziționează autoturisme nepoluante.

De asemenea, OUG prevede suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepția posturilor unice.

„Aici, prin memorandum sectoarele vor veni în fața Guvernului, dacă este necesară o derogare pentru acele sectoare unde este necesară în continuare angajarea de personal, inclusiv educație și sănătate. Un nou instrument de flexibilizare a achității facturilor restante către furnizorii de energie electrică, în baza schemei de compensare care funcționează potrivit OUG 27, în sensul în care până când se pot echilibra sumele din Fondul de tranziție, care se alimentează din veniturile excepționale realizate de producătorii din sectorul energetic, ministerul Energiei și Ministerul Muncii pot să achite facturile restante la furnizori, pe baza deconturilor venite de la ANRE, din bugetele proprii, din alte titluri de cheltuieli. Față de actul normativ pus în transparență publică, a fost eliminat articolul legat de sporul de doctorat, în baza discuțiilor pe care le-am avut cu sectoarele. Acest articol din legea salarizării există, rezidă și în legea salarizării și s-a considerat că o complicare a modului în care este acest articol în legea salarizării nu este la acest moment oportună, urmând ca în noua lege a salarizării să se clarifice mai concret modul în care sporul de doctorat va fi acordat”, a adăugat ministrul de Finanțe, potrivit Mediafax.

Publicitate

Cele 10 măsuri de austeritate pe care le ia Guvernul

1. Cheltuielile cu bunuri și servicii vor trebui reduse cu 10%.

Există o excepție: respectiv cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

2. Autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele care au venituri proprii, nu vor mai putea achiziționa, prelua în leasing sau închiria autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică.

Acolo unde este nevoie de astfel de bunuri, vor trebui să se facă redistribuiri inclusiv de la alte instituții.

În ceea ce privește achizițiile publice aflate în curs de desfășurare, acestea vor putea fi finalizate.

3. Îngheață angajările la stat.

În cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene.

Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor, ori proba practică, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

4. Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post.

5. Sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții, a cheltuielilor cu stocurile rezervă de stat și de mobilizare și cheltuielilor aferente despăgubirilor civile.

6. Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare se va înființa în 2024. Practic, prin ordonanță este o amânare de 1 an.

7. Pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 70% din punctajul total și este compusă din: 50% pentru subfactorul „lanțul de aprovizionare” și 20% pentru deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine, după caz, și pentru respectarea legislației privind trasabilitatea produselor agroalimentare.

8. Membru CA la maxim două companii de stat

În anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de

unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

9. După intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul poate adopta proiecte de acte normative/documente de politici publice a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, doar dacă acestea sunt însoțite de fișa financiară.

10. Schimbări în privința numărului de posturi din cadrul cabinetului şi cancelariei

Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:

  • 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;
  • 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;
  • 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
  • 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
  • 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
  • 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Camerele de supraveghere din orașe și comune vor fi integrate în sistemul e-Sigur. Amenzile vor fi emise și transmise automat

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Interne pregătește o nouă reformă rutieră, care va schimba radical modul în care sunt aplicate amenzile în România. Secretarul de stat în MAI, Bogdan Despescu, a anunțat marți, în cadrul proiectului „Siguranță în trafic”, principalele modificări propuse pentru Codul Rutier, printre care integrarea camerelor locale în sistemul e-Sigur, introducerea vitezei medii și simplificarea procedurilor de sancționare, scrie Alba24.ro.

Proiectul „Siguranță în trafic” anunțat de secretarul de stat Bogdan Despescu se află în prezent în dezbatere publică, iar forma finală a modificărilor urmează să fie publicată pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne și apoi transmisă Parlamentului pentru adoptare.

Sistemul e-Sigur este deja activ din 2025 și permite Poliției Rutiere să proceseze automat imaginile și datele colectate de camerele mobile și fixe. Prin noul proiect, rețeaua va fi extinsă la camerele din marile orașe și pe drumurile naționale, asigurând o monitorizare continuă a traficului și o aplicare automată a sancțiunilor.

Amenzi automatizate prin e-Sigur centru șoferii care încalcă regulile de circulație

Una dintre cele mai importante schimbări este integrarea camerelor de supraveghere ale administrațiilor publice locale și ale CNAIR în sistemul e-Sigur — platforma digitală care permite identificarea automată a șoferilor care încalcă regulile de circulație.

„Creăm premisele integrării în sistemul e-Sigur a camerelor administrației publice locale și CNAIR, pentru procesarea unui volum masiv de date. Scopul este reducerea costurilor suportate de contribuabili și degrevarea polițiștilor de sarcini administrative”, a precizat Bogdan Despescu.

Publicitate

Astfel, amenzile vor fi generate automat, iar șoferii vor primi procesul-verbal prin mijloace digitale, fără ca un polițist să fie prezent la constatarea abaterii.

Conceptul de viteză medie, introdus în Codul Rutier

O altă noutate importantă este introducerea conceptului de viteză medie, aplicat deja în mai multe țări europene precum Austria, Spania, Olanda și Bulgaria.

„Determinarea vitezei medii se face de la un punct la altul, pe un anumit sector de drum. Este o metodă eficientă și corectă de evaluare a comportamentului rutier”, a explicat Despescu.

Prin această metodă, șoferii care accelerează între două camere pentru a compensa reducerea vitezei în dreptul radarului vor putea fi sancționați corect, pe baza vitezei medii reale.

Procedură digitalizată pentru procesele-verbale. ce se întâmplă dacă nu este proprietarul la volan

Ministerul propune și simplificarea procedurilor de comunicare a proceselor-verbale de contravenție. Dacă proprietarul vehiculului este și conducătorul obișnuit al acestuia, va primi direct amenda în format digital.

În cazul în care confirmă automat că el a condus, procesul-verbal se consideră comunicat, fără alte formalități. Dacă proprietarul nu este cel aflat la volan, va putea indica în sistem, tot digital, persoana care a condus. În această situație, procesul-verbal inițial devine nul de drept, fără a mai fi nevoie de proceduri birocratice.

Parcările neregulamentare: amendă direct proprietarului, fără puncte de penalizare

Poliția Rutieră va aplica un mecanism nou de sancționare a opririlor și parcărilor neregulamentare. Dacă șoferul nu este prezent, amenda va fi aplicată direct proprietarului mașinii, iar punctele de penalizare vor fi eliminate pentru aceste abateri.

Comunicarea sancțiunii se va face rapid, prin lipirea unui autocolant pe parbriz, care va avea valoare de proces-verbal.

„Simplificăm procedura de atragere a răspunderii pentru opriri și parcări neregulamentare. Sancțiunea va fi aplicată direct proprietarului, iar punctele de penalizare vor fi eliminate”, a precizat secretarul de stat.

Permisele de conducere: valabilitate adaptată medical

Noile propuneri includ și modificări privind valabilitatea permiselor de conducere, care ar urma să fie corelată cu evaluările medicale periodice.

MAI intenționează să actualizeze codurile de restricții înscrise pe permise — de exemplu, codul 78, pentru șoferii care au efectuat școala de șoferi pe vehicule cu cutie automată, și care nu pot conduce mașini cu transmisie manuală.

Citeste mai mult

Eveniment

Modern Calor primește cereri în vederea acordării ajutorului pentru încălzirea locuinței

Publicat

Publicitate

Având în vedere că o parte dintre clienții S.C. Modern Calor S.A. se află în situații financiare vulnerabile, societatea informează că, pentru sezonul rece 2025–2026, clienții racordați la sistemul centralizat de termoficare pot depune cererile în vederea acordării ajutorului pentru încălzirea locuințe.

Pentru a beneficia de ajutor începând cu luna noiembrie 2025, este necesar să completați Cererea și Declarația pe proprie răspundere privind acordarea ajutorului, să atașați documentele justificative și să le depuneți la sediul societății din Strada Vârnav – Școala Gimnazială nr. 7, până cel târziu la data de 15 noiembrie 2025.

De asemenea, beneficiarii sunt rugați să atașeze ultimele facturi complete de gaze naturale și/sau energie electrică, care trebuie să conțină în mod obligatoriu codul de client și codul locului de consum în vederea acordării suplimentului pentru energie.

Pentru persoanele care dețin Carte Electronică de Identitate (CEI), este obligatorie prezentarea unei adeverințe care să confirme adresa de domiciliu, întrucât aceasta nu este înscrisă pe documentul de identitate.

Formularele pentru acordarea ajutorului la încălzirea locuinței și suplimentului pentru energie pot fi descărcate de pe site-ul societății –www.moderncalor.ro/comunicate– unde sunt publicate și condițiile de eligibilitate și lista completă a documentelor necesare.

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă familiilor și persoanelor singure (cetățeni români sau străini) care au domiciliul sau reședința în Municipiul Botoșani, în funcție de venitul mediu net lunar pe membru de familie. Limita maximă de venit este de 1.386 lei net/persoană în cazul familiilor și de 2.053 lei net/persoană pentru persoanele singure, a transmis Modern Calor într-un comunicat de presă.

Publicitate

Mulțumim clienților pentru înțelegere și îi asigurăm că venim în ajutorul lor cu orice informație au nevoie și pot apela cu încredere numărul nostru de telefon: 0231 537 100 (interioare 114, 115, 116), pot transmite solicitări și prin e-mail la office@moderncalor.ro și relatii.clienti@moderncalor.ro, precum și pe canalele noastre de social media, inclusiv Facebook.

Citeste mai mult

Eveniment

Zeci de mii de pelerini la slujba liturgică de Sfânta Parascheva de la Catedrala Mitropolitană din Iaşi. ÎPS Teofan a premiat trei familii de preoți cu mulți copii

Publicat

Publicitate

Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, împreună cu un sobor de înalţi ierarhi, a oficiat marţi, la Catedrala Mitropolitană din Iași, Sfânta Liturghie de sărbătoarea Cuvioasei Parascheva. La slujbă sunt prezente zeci de mii de persoane venite în pelerinaj din ţară şi străinătate. ÎPS Teofan a premiat trei familii de preoţi cu mulți copii, scrie adevarul.ro.

Pelerinii veniţi la Sfânta Liturghie de sărbătoarea Cuvioasei Parascheva primesc sarmale calde.

Peste 60.000 de sarmale au fost pregătite de bucătari şi voluntari special pentru această zi.

Porţiile rămase (dacă va fi cazul) vor ajunge la cazurile sociale.

„Multe probleme are această ţară. Dumneavoastră le ştiţi bine, situaţiile dificile sunt multe şi sunt intens mediatizate. Sunt, în acelaşi timp, şi multe lucruri frumoase, despre care se vorbeşte prea puţin: o şcoală, un spital, întoarcerea unor români acasă din străinătate, o carte de excepţie publicată. Un exemplu frumos sunt şi familiile cu mulţi copii. Existenţa lor este cu atât mai meritorie cu cât situaţia demografică a ţării este extrem de dificilă. În 2022 la nivel de ţară erau 1,71 copii pe familie, în timp ce rata de menţinere a numărului locuitorilor este de 2,11 copii pe familie. Diferenţa este uriaşă între ce este şi ce este necesar să fie. Diferenţa ar fi şi mai mare dacă în ţară n-ar fi sute, poate chiar mii, de familii care au mulţi şi foarte mulţi copii”, le-a spus credincioşilor IPS Teofan

Slujba liturgică este oficiat pe un altar special amenajat la limita dintre Catedrala Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei din Iaşi şi pietonalul Ştefan cel Mare.

Publicitate

Sunt prezenţi şi IPS Filoteos, mitropolitul Tesalonicului, ÎPS Ioanichie, Mitropolit de Muntenegru şi Litoral, ÎPS Teofan, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, ÎPS Anastas, mitropolit de Korca, pe scenă fiind şi mitropoliţii celorlalte mitropolii din România, precum şi ÎPS Atanasie, arhiepiscop al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, PS Qais, episcop de Erzurum, PS Antonie, episcop de Bălţi, PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud, PS Macarie, episcopul ortodox român al Europei de Nord.

„Sfânta Parascheva a demonstrat că urmarea lui Hristos este calea adevăratei vieţi. Iar Sfântul Grigorie Palama a explicat că această viaţă nu este o realizare morală, ci un dar al harului dumneziesc. Cine se leapădă de sine şi se deschide luminii, acela «vede împărăţia lui Dumnezeu venind cu putere». Astăzi o prăznuim pe Cuvioasa Parascheva, să o rugăm să ne înveţe răbdarea nevoinţei, a jertfei şi bucuria Învierii; iar Sfântului Grigore Palama să-i cerem cu stăruinţă să ne lumineze mintea, pentru a înţelege că Harul lui Dumnezeu este prezent, viu şi activ în Biserică. Să ne luăm, aşadar, fiecare Crucea cu nădejde, având certitudinea că însuşi Hristos merge înaintea noastră. Şi când omul îl urmează pe Domnul, deşi este Cruce, ea devine lumină, şi atunci, aşa cum spune Sfântul Palama, omul devine «Dumnezeu prin har» „, a spus IPS Filoteos, mitropolitul Tesalonicului, în cuvântarea sa.

Pe o scenă special amenajată, sunt prezenţi și reprezentanţi ai autorităţilor locale, politicieni, consilieri şi secretari de stat.

Marţi, la ora 10, pelerinii sosiţi la Iaşi formau un rând de câţiva kilometri, aşteptând să se închine la racla cu moaştele Sfintei Parascheva.

Peste 170.000 de pelerini s-au închinat la racla Sfintei Parascheva

De miercuri dimineaţă, când a început pelerinajul, până acum, la racla Sfintei s-au închinat peste 170.000 de pelerini. În Curtea Mitropoliei se află peste 4.000 de persoane, iar pe pietonalul şi străzile din apropierea Catedralei Mitropolitane alte zeci de mii de persoane ascultă slujba liturgică. Pentru credincioşii care nu au reuşit să ocupe un loc în apropierea scenei pe care preoţii oficiază slujba liturgică, pe străzile din apropiere sunt amplasate şase ecrane panoramice.

Pelerinajul la racla Sfintei Cuvioase Parascheva, mai ales în ziua de 14 octombrie, este continuu încă din secolul XVII, de pe vremea domnitorului Vasile Lupu.

Cunoscută şi sub numele de Sfânta Vineri, Cuvioasa Parascheva s-a născut în localitatea Epivat, astăzi Capul Kaliacra, din Tracia, pe ţărmul Mării Marmara, în prima jumătate a secolului al XI-lea. Moaştele Cuvioasei au fost păstrate aproape 200 de ani într-o biserică din Epivat, apoi la Târnovo, iar în secolul al XVI-lea au fost duse la Constantinopol.

În anul 1641, pe 13 iunie, voievodul Vasile Lupu a adus la Iaşi Moaştele Sfintei Parascheva, aşezându-le în biserica Mănăstirii „Sfinţii Trei Ierarhi”. De atunci, Sfânta Cuvioasă Parascheva este considerată a fi ocrotitoarea Moldovei şi a celor năpăstuiţi.

În ultimii ani, pelerinajul începe în jurul datei de 8 octombrie şi se sfârşeşte pe 15 octombrie.

Credincioșii care au venit în aceste zile la Mitropolia Moldovei şi Bucovinei au avut ocazia să se închine şi la Sfântul Grigorie Palama, ale cărui moaşte au fost aduse, în cursul nopţii de sâmbătă spre duminică, de o delegaţie din Grecia, condusă de IPS Filoteos, mitropolitul Tesalonicului.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor botoșăneni pentru creșterea siguranței elevilor

Publicat

Publicitate

La data de 13 octombrie 2025, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani, împreună cu polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, polițiști rutieri, de siguranță școlară și prevenire au organizat o acțiune pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și prevenirea incidentelor în proximitatea unităților de învățământ din municipiul Botoșani.

 

Au fost vizate zonele din apropierea a patru unități de învățământ prilej cu care au fost verificate localurile publice din această arie, iar administratorii acestora au fost instruiți cu privire la obligațiile pe care le au.

 

De asemenea, au fost supravegheate arterele rutiere adiacente școlilor, pentru siguranța traficului rutier și a elevilor, participanți la trafic, prilej cu care au fost controlate 24 de autoturisme, iar zece dintre conducătorii auto au fost testați alcoolscopic, rezultatele fiind negative.

 

Publicitate

Astfel de activități vor continua pe perioada întregului an școlar pentru siguranța elevilor și pentru buna desfășurare a procesului educațional.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending