Connect with us

Actualitate

Ordonanța austerității a fost publicată în Monitorul Oficial. De unde taie Guvernul

Publicat

Publicitate

Ordonanța de urgență privind reducerea cheltuielile bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ a fost adoptat vineri de Guvern.

Proiectul de ordonanţă prevede o reducere cu 10% a cheltuielilor cu bunurii şi servicii în instituţii publice, interdicţia ca acestea să achiziţioneze autoturisme, mobilier şi birotică, oprirea angajărilor la stat, cu unele excepţii, înjumătăţirea numărului de posturi din Cabinete şi Cancelarii.

„Am adoptat o serie de măsuri în vederea unei chibzuiri a banului public. Față de forma pe care am avut-o în transparență decizională, au apărut și câteva modificări. Pe scurt – stabilirea de limite lunare de cheltuieli de către Guvern și derogarea de la aceste limite doar prin Memorandum aprobat tot de către Guvern, reducerea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii, cu excepția cheltuielilor din domeniul sănătății și educației, interzicerea achiziționării, preluării în leasing sau a închirierii de autoturisme, mobilier și aparatură, birotică, de către autoritățile și instituțiile publice”, spunea atunci Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.

El afirma că există o excepție privind Programul Rabla, pentru autoritățile care achiziționează autoturisme nepoluante.

De asemenea, OUG prevede suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepția posturilor unice.

„Aici, prin memorandum sectoarele vor veni în fața Guvernului, dacă este necesară o derogare pentru acele sectoare unde este necesară în continuare angajarea de personal, inclusiv educație și sănătate. Un nou instrument de flexibilizare a achității facturilor restante către furnizorii de energie electrică, în baza schemei de compensare care funcționează potrivit OUG 27, în sensul în care până când se pot echilibra sumele din Fondul de tranziție, care se alimentează din veniturile excepționale realizate de producătorii din sectorul energetic, ministerul Energiei și Ministerul Muncii pot să achite facturile restante la furnizori, pe baza deconturilor venite de la ANRE, din bugetele proprii, din alte titluri de cheltuieli. Față de actul normativ pus în transparență publică, a fost eliminat articolul legat de sporul de doctorat, în baza discuțiilor pe care le-am avut cu sectoarele. Acest articol din legea salarizării există, rezidă și în legea salarizării și s-a considerat că o complicare a modului în care este acest articol în legea salarizării nu este la acest moment oportună, urmând ca în noua lege a salarizării să se clarifice mai concret modul în care sporul de doctorat va fi acordat”, a adăugat ministrul de Finanțe, potrivit Mediafax.

Publicitate

Cele 10 măsuri de austeritate pe care le ia Guvernul

1. Cheltuielile cu bunuri și servicii vor trebui reduse cu 10%.

Există o excepție: respectiv cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

2. Autoritățile și instituțiile publice, inclusiv cele care au venituri proprii, nu vor mai putea achiziționa, prelua în leasing sau închiria autoturisme, precum și mobilier și aparatură birotică.

Acolo unde este nevoie de astfel de bunuri, vor trebui să se facă redistribuiri inclusiv de la alte instituții.

În ceea ce privește achizițiile publice aflate în curs de desfășurare, acestea vor putea fi finalizate.

3. Îngheață angajările la stat.

În cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene.

Pentru posturile pentru care s-a desfășurat proba scrisă a concursurilor sau examenelor, ori proba practică, se pot continua procedurile de ocupare a acestora.

Funcțiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.

4. Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.

Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post.

5. Sumele reținute, în proporție de 10% în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se anulează cu ocazia primei rectificări bugetare, cu excepția cheltuielilor de investiții, a cheltuielilor cu stocurile rezervă de stat și de mobilizare și cheltuielilor aferente despăgubirilor civile.

6. Agenția pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare se va înființa în 2024. Practic, prin ordonanță este o amânare de 1 an.

7. Pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare aplică criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită pentru factorul de evaluare privind calitatea va fi de 70% din punctajul total și este compusă din: 50% pentru subfactorul „lanțul de aprovizionare” și 20% pentru deținerea autorizației/înregistrării sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor sau a certificatului fitosanitar sau a certificatului de origine, după caz, și pentru respectarea legislației privind trasabilitatea produselor agroalimentare.

8. Membru CA la maxim două companii de stat

În anul 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice pot deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maxim două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de

unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României.

9. După intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, Guvernul poate adopta proiecte de acte normative/documente de politici publice a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, doar dacă acestea sunt însoțite de fișa financiară.

10. Schimbări în privința numărului de posturi din cadrul cabinetului şi cancelariei

Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:

  • 9 posturi pentru cabinetul prim-ministrului;
  • 6 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat;
  • 4 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
  • 4 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
  • 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
  • 2 posturi pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
  • 1 post pentru cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale”.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Deputatul Marius Budăi: PSD susține investițiile în oameni

Publicat

Publicitate

România are nevoie de tineri pregătiți și de mame sprijinite pentru a construi o economie solidă și durabilă. PSD vine cu un program ambițios, axat pe locuri de muncă, formare profesională și integrarea celor mai vulnerabile categorii pe piața muncii.

Unul dintre pilonii programului este „Primul loc de muncă”, care vizează tinerii NEET – cei care nu urmează niciun program școlar sau de formare profesională și care, în România, au o rată a șomajului de aproximativ 24%. Prin acest program, 28.000 de tineri anual vor avea șansa să fie angajați pentru prima dată pe perioadă nedeterminată. Aceștia vor beneficia de o primă de stabilitate de 1.000 de lei/lună în primul an și de 1.250 de lei/lună în al doilea an, finanțarea provenind fie din fonduri europene nerambursabile, fie din bugetul asigurărilor sociale. „De asemenea, HUB-urile regionale de formare profesională, prevăzute în Programul de Relansare Economică propus de PSD, vor oferi tinerilor între 16 și 35 de ani acces la programe dezvoltate împreună cu mediul privat. Astfel, 5.000 de tineri anual vor beneficia de sprijin pentru cazare, masă și transport, pregătindu-se pentru integrarea pe piața muncii”, a declarat deputatul Marius Budăi, prim-vicepreședinte al PSD Botoșani și unul dintre specialiștii care au lucrat la Programul PSD.

Pe lângă tinerii aflați la început de drum, PSD sprijină și companiile să-și recalifice angajații și să dezvolte competențe în domenii digitale și verzi, esențiale pentru economia viitorului. Programul poate fi finanțat din fondurile europene disponibile și poate pregăti 60.000 de români pentru meserii care includ inteligența artificială, securitate cibernetică, agricultură durabilă, audit de mediu și energie regenerabilă.

Programul PSD nu uită nici de mame. Prin subvenții pentru angajatorii care încadrează mame cu cel puțin trei copii, acestea vor avea șansa de a se reintegra pe piața muncii. Beneficiile includ o subvenție de 2.250 de lei/lună timp de 12 luni, scutire de contribuții sociale, formare profesională și sprijin pentru îngrijirea copiilor. În total, 5.000 de mame vor fi astfel sprijinite anual.

„România trebuie să fie o țară a muncii și a oportunităților. Programul PSD oferă șanse reale tinerilor și mamelor, sprijinind în același timp economia să se adapteze la provocările viitorului digital și verde”, a conchis Marius Budăi.

Cu aceste măsuri, PSD demonstrează că investiția în oameni este investiția în viitorul României.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Bănuit că a furat o mașină de 20.000 € din curtea unui botoșănean și a rupt porțile ca să fugă

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani au reținut pentru 24 de ore, un bărbat, de 35 de ani, din județul Galați, după ce a furat o mașină, care era parcată în curtea locuinței persoanei vătămate.

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că în seara de 14 septembrie a.c., bărbatul ar fi pătruns fără drept, prin escaladarea gardului, în curtea locuinței persoanei vătămate, un bărbat, de 72 ani, din municipiul Botoșani, de unde ar fi sustras un autoturism care era parcat în curtea și avea cheile în interior.

Ulterior, pentru a putea ieși din curte, ar fi rupt mecanismul electric de închidere a porților, trecând cu autoturismul prin acestea.

În urma verificărilor efectuate de către polițiștii de investigații criminale, la data de 15 septembrie a.c., autoturismul respectiv a fost depistat abandonat, în județul Vaslui.

Autoturismul în valoare de aproximativ 20.000 de euro a fost recuperat și restituit persoanei vătămate. Aceasta prezenta câteva avarii la partea din față.

Tânărul bănuit de comiterea faptei a fost identificat în aceeași localitate în care a fost identificat și autoturismul, fiind condus la sediul poliției din municipiul Botoșani, unde, ulterior, față de acesta a fost dispusă măsura reținerii.

Publicitate

Cercetările sunt continuate sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoșani, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de furt calificat și distrugere, urmând ca astăzi să fie să fie prezentat instanței de judecată cu propunere de arestare preventivă.

Pentru prevenirea furturilor din auto, Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani vă recomandă:

– Nu lăsaţi la vedere, în interiorul maşinii, obiecte de valoare (genţi, poşete, borsete, îmbrăcăminte, staţii de emisie-recepţie, sisteme GPS, casetofoane auto, camere video, telefoane mobile etc.)!

– ⁠Evitaţi să păstraţi în autoturism acte de identitate, permis de conducere, documente de înmatriculare a maşinii, documentele firmei, cărţi de credit, ordine de plată sau orice alte înscrisuri de valoare!

– ⁠Închideţi complet geamurile când părăsiţi autoturismul, chiar pentru scurt timp!

– Montaţi un sistem de alarmă antifurt!

Citeste mai mult

Eveniment

Polițistul Gabriel Ilie, eroul unui copil de 3 ani. Poveste cu final fericit, la Săveni

Publicat

Publicitate

În timpul misiunii de asigurare a ordinii și siguranței publice, la un festival din Săveni, Gabriel Ilie, colegul nostru de doar 21 de ani, din cadrul Postului de Poliție Mitoc, a observat o femeie alergând disperată cu un copilaș în brațe, rănit la nivelul capului.

Băiețelul, de doar trei ani, se lovise grav la cap de o statuie din beton, în timp ce se juca.

Fără să stea pe gânduri, Gabriel a preluat copilul din brațele mamei și împreună cu aceasta, l-a transportat cu autospeciala de poliție, în regim de urgență, la cea mai apropiată unitate spitalicească.

În câteva minute Alex, băiețelul de trei ani, a primit îngrijiri medicale, apoi a fost transferat la o unitate medicală din Botoșani. Acum este în afara oricărui pericol.

Gestul colegului nostru a arătat încă o dată că a fi polițist înseamnă mai mult decât a purta o uniformă, înseamnă să fii alături de oameni, exact atunci când au cea mai mare nevoie de tine.

Felicitări, Gabriel! Suntem mândri de tine!

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Lipsa domiciliului de pe noile CI împiedică studenții să beneficieze de reducerea la transport. ANOSR cere modificarea normelor

Publicat

Publicitate

Lipsa domiciliului de pe noile CI împiedică studenții să beneficieze de reducerea la transport. Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) propune modificări ale Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar şi cu metroul pentru studenți, ca urmare a eliminării informațiilor cu privire la domiciliu de pe noua carte de identitate, scrie alba24.ro

ANSOR a înaintat marți, 16 septembrie, către Ministerul Educației, solicitări de modificare a Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar şi cu metroul pentru studenţi, ca urmare a eliminării informațiilor cu privire la domiciliu de pe noua carte de identitate.

„Pe fondul adoptării O.U.G. nr. 156/2024 care limitează aplicarea reducerii de 90% pentru transportul intern feroviar și auto destinat studenților exclusiv pe ruta dintre centrul universitar și localitatea de domiciliu, au fost aduse modificări prin H.G. nr. 535/2025 ale Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar şi cu metroul pentru studenţi, adoptate prin H.G. 811/2023, în acest moment fiind nevoie, pentru a beneficia de reducerea de 90%, ca studenții să prezinte la casele de bilete cartea de identitate, pentru a face dovada localității de domiciliu, alături de legitimația de transport, pentru a fi identificat centrul universitar.

Având în vedere faptul că noile cărți de identitate nu mai prezintă informații referitoare la localitatea de domiciliu, actuala formă a cadrului normativ împiedică studenții care posedă noul document de identitate în procesul de achiziționare a biletelor de transport cu reducerea de 90%, neputând face dovada localității de domiciliu, întrucât aceste date nu mai există în formă scrisă pe respectivul act”, au transmis reprezentanții studenților.

ANSOR a solicitat astfel introducerea unei alternative pentru verificarea domiciliului studenților care posedă o carte de identitate nouă, precum certificatul privind domiciliul și reședința, eliberat pe baza datelor înregistrate în Registrul Național de Evidență a Persoanelor, fiind o variantă facilă, acest certificat putând fi eliberat în format digital.

Totodată, ANOSR subliniază necesitatea accelerării procesului de actualizare a normelor și solicită integrarea cu celeritate a amendamentelor propuse până la începutul anului universitar, pentru a preveni apariția oricăror dificultăți.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending