Connect with us

Educație

Opinii. De Cătălin Borangic: Despre profesori dar și despre bazaconii sau alte doine mieroase

Publicat

Publicitate

de Cătălin Borangic, istoric:

Nu știu dacă greva din Educație este minunată sau nu, presimt doar că are ea ceva la bază, dar n-am să o frunzăresc în locul guvernanților.

Am să vă zic însă, animat de blamarea corpului didactic, cam cu jumate de gură, a multora.

Că profesorii nu se mai satură de dat meditații, că-s slab pregătiți, că nu se gândesc la elevi și multe alte bazaconii sau doine mieroase.

Probabil așa o fi, profesorul ponosit de sărăcie și epuizat de un al doilea job, agresat de obrăzniciile tot mai contondente ale elevilor ar trebui să fie obligat prin lege să țină cursurile.

O să glumesc și o să spun că poate n-ar fi rău ca toți elevii să vina la școală cu bricegele la ei. Altă făină s-ar măcina la moară atunci, nici un sărac de profesor n-ar mai crâcni.

Publicitate

Realitatea este că industrializarea educației a dus la intrarea în sistem și a unor nepregătiți, a unor oportuniști. Generația veche de profesori a făcut un pas în spate, depășită de noile cerințe și învinsă de timp.

În ciuda acestui peisaj arid, profesorul rămâne pilonul principal al sistemului de educație. A nu înțelege că oamenii aceștia nu pot veni la școală roși de grija zilei de mâine, agasați de beizadele cu tot felul de dezechilibre hormonale și ideologice, supuși unui lung șir de experimente cu gust de reformă este una din erorile fundamentale care au construit momentul.

O spun din perspectiva unui om, elev la vremea lui, care a jucat permanent cu negrele.

Rezident de periferie muncitorească, cu anturaj specific și predispus la golăneală, am plecat în viață cu toate șansele ca aceasta să se termine prost sau măcar irelevant.

Profesorii mei, din școala generală și apoi și din liceu, au fost cei care m-au pescuit din zona aia crepusculară (social, economic și politic). Nu doar pe mine, pe toți elevii lor care aveau cea mai firavă nevoie de ajutor.

Am avut parte de tipul de educație pe care o oferea sistemul atunci, cu de toate, și da, am evitat, împreună cu dascălii mei, disciplinele ideologice, care se studiau ca religia acum, doar de formă.

Da, am făcut școală cu manualele de atunci, că nu existau alternative. Profesorii le-au folosit cu dibăcie și talent.

Am avut profesori cu adevărat dascăli, care au știut ce au în față, care au știut să manevreze manualele și programa, să exploateze pozitiv elevul și contextul.

Și nu, nu m-a bătut niciodată vreun profesor, doar au vorbit, au îndreptat, au insistat. Uneori mi-au cumpărat caietele și rechizitele pe care nu ni le-am permis.

A se nota că eram unul dintre derbedeii școlii, cu origini sociale nu chiar sănătoase, cu lipsuri acasă destule.

În ciuda acestui pedigree, școala aia, prin oamenii ei, mi-au pus bazele unei educații largi, solide. O fundație pe care facultatea și restul studiilor de mai târziu mi-au fost un fel de joacă, în care mă miram permanent de strofocarea colegilor mai tineri.

Nu o să generalizez, deși cunosc nenumărate situații similare, dar faptul că m-am mutat la vreo 4 școli din două orașe diferite fără ca lucrurile să fie altfel, fără ca să nu dau peste profesori buni, umani, implicați arată că planul orizontal așa era.

Profesorii mei, ai noștri, erau ceea ce se cheamă profesor, și nu slugile prea plecate ale sistemului sau valeții unor cuconeturi cu progenituri nereușite.

Erau niște artiști capabili să sculpteze un om dintr-un bolovan de sărăcie, nervozitate și exuberanță doar pentru că știau, cumva, că miezul merită.

Profesorul, repet, este stâlpul edificiului educațional. El trebuie respectat și de către sistemul politic, prin salarizare corectă și prin instrumentar de calitate, dar și de către societate, prin proto-educarea copiilor trimiși la școală.

O lume care nu-și respectă profesorii se leapădă de singurii oameni care pot sculpta cu adevărat alți oameni.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții Mucenici Luchilian, Ipatie și Paula fecioara

Publicat

Publicitate

Sfântul Luchilian a trăit pe ­vremea împăratului Aurelian (270-275) și a fost păgân o lungă perioadă din viața sa. Dar, întorcându-se de la idoli la credința în Hristos, a primit Sfântul Botez ­și pe mulți îi întorcea de la deșertă­ciunea și pierzarea idolilor.

Pentru că devenise creștin, a fost prins și dus înaintea dregătorului Silvan care îl silea să se lepede de Hristos. Sfântul Luchilian, nevrând să se întoarcă la slujirea idolească, a fost cumplit chinuit, apoi a fost aruncat într-un cuptor cu foc, împreună cu alți creștini, dar au ieșit de acolo nevătămați. Deci, fiind duși la Bizanț, acelora li s-au tăiat capetele, iar pe Sfânt l-au spânzurat pe o cruce și așa și-a dat sufletul în mâinile Domnului.

Și era acolo de față și Sfânta Paula fecioara, care purtase de grijă de rănile sfinților, iar după moartea acestora, de moaștele lor. Deci, fiind și ea prinsă, a fost adusă în faţa judecătorilor şi nevrând să jertfească idolilor a fost bătută crunt cu nuiele. După ce i s-au vindecat rănile, s-a învrednicit a vedea un înger al lui Dumnezeu, care a întărit-o în credinţă şi în suportarea chinurilor ce aveau să vină peste ea.

Deci, la a doua înfăţişare îna­in­tea judecătorului, a fost bătută peste gură şi nevrând să se lepede de Hristos a fost aruncată într-un cuptor încins, de unde a ieşit nevătămată. După multe chinuri, din porunca dregătorului i s-a tăiat capul, chiar în locul în care suferise moarte martirică şi Sfântul Luchilian.

Citeste mai mult

Eveniment

Câinii polițiști din Botoșani intră în era modernă. Echipamente noi pentru Serviciul Criminalistic

Publicat

Publicitate

La nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani a fost înființat în anul 2024, Compartimentului de Poliție Canină, care funcționează în structura Serviciului Criminalistic.

Astăzi, 2 iunie, instituția noastră face un nou pas important în direcția modernizării și eficientizării activității operative, prin achiziția de către Inspectoratul General al Poliției Române, a unor autospeciale marca Dacia Duster, omologate pentru transportul exemplarelor canine.

Autovehiculul care a intrat în dotarea Compartimentului de Poliție Canină al I.P.J. Botoșani este configurat special pentru a asigura condiții optime de siguranță și confort, atât pentru câinii de serviciu, cât și pentru conductorii acestora.

Autospeciala contribuie direct la creșterea eficienței intervențiilor polițiștilor în teren, în misiuni precum: căutarea și prinderea infractorilor, identificarea persoanelor dispărute sau detectarea substanțelor interzise.

Toate dotările Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani sunt realizate cu scopul de a eficientiza munca polițiștilor și de a răspunde prompt și eficient provocărilor operative. Ne aliniem astfel standardelor polițiilor europene, investind constant în resurse umane și logistice performante.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Un tată din municipiul Botoșani a trăit spaima vieții lui, după ce fetița sa cu care se plimba pe Pietonal s-a pierdut în mulțime

Publicat

Publicitate

Aflată cu familia pe Pietonalul Unirii din municipiul Botoșani, la activitățile dedicate celor mici de Ziua Internațională a Copilului, o fetiță s-a pierdut în mulțime, iar tatăl ei a apelat la jandarmii care asigurau ordinea și siguranța publică în zonă, pentru a o găsi.

Trei patrule de jandarmi au început imediat căutarea fetiței, care a fost găsită în scurt timp, vizibil emoționată, în fața Muzeului de Istorie Județean Botoșani.

Jandarmii l-au anunțat telefonic pe tată, iar acesta a răsuflat ușurat când și-a revăzut cu bine fiica.

Recomandăm părinților care participă împreună cu copii la manifestări publice cu prezență numeroasă să îi supravegheze permanent, iar în cazul în care observă lipsa lor să solicite în cel mai scurt timp sprijinul jandarmilor aflați în dispozitivul de misiune.

 

Publicitate

 

 

Citeste mai mult

Actualitate

CFR Călători lansează în circulație „Trenurile Soarelui” în data de 13 iunie

Publicat

Publicitate

CFR Călători lansează în data de 13/14 iunie 2025 programul estival de transport ‘Trenurile Soarelui’, ce se va desfășura până la data de 6/7 septembrie 2025, perioadă în care turiștii vor avea la dispoziție 54 de trenuri directe (32 suplimentare și restul din programul obișnuit), ce vor asigura zilnic legătura dintre principalele orașe din țară și stațiunile de la Marea Neagră.

Potrivit unui comunicat al companiei, regiunile țării vor fi conectate timp de trei luni cu destinațiile de vacanță cele mai căutate de pe litoralul românesc, CFR Călători oferind tuturor posibilitatea de a călători cu cele 32 de trenuri suplimentare directe (16 dus /16 întors) dinspre Oradea, Arad, Deva, Craiova, Timișoara Nord, Reșița Nord, Satu Mare, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Suceava, Iași, Galați, București Nord.

De asemenea, călătorii au la dispoziție și o serie de legături din Capitală, pe fondul existenței mersului de tren cadențat (la 1-2 ore) pe ruta București Nord – Constanța și retur. Durata călătoriei pe această rută este redusă, în medie de 2 ore și 30 de minute cu trenurile InterRegio și de 2 ore și 7 minute cu trenurile InterCtiy.

‘Primele trenuri care vor ajunge în dimineața zilei de 14 iunie 2025 cu turiști pe litoral sunt garniturile dinspre zona Moldovei, dar și tradiționalul tren destinat tinerilor care va circula zilnic pe ruta Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești – București Nord – Constanța & stațiuni – Mangalia și retur. Trenul Tineretului – IR 1912 va pleca din Sibiu la ora 18:38, va circula pe parcursul nopții cu tranzit prin București Nord (plecare ora 03:15) și va ajunge la Constanța la ora 06:11/Mangalia la ora 07:59’, se arată în comunicat.

Potrivit sursei citate, accesul feroviar spre/dinspre Delta Dunării este posibil numai prin stația de cale ferată Tulcea Oraș. În acest sens, turiștii au la dispoziție două trenuri Regio directe din Constanța spre Tulcea Oraș și retur, iar prin intermediul trenurilor care circulă pe ruta Medgidia – Tulcea Oraș la legătură cu celelalte trenuri de pe magistrala 800 București – Constanța, călătorii vor avea posibilitatea să se deplaseze spre Tulcea Oraș, inclusiv cu trenurile estivale.

Trenurile InterRegio estivale au în compunere vagoane clasă climatizate, dotate cu prize electrice pentru încărcarea bateriei laptopului sau a telefonului mobil, toalete ecologice, uși de acces și intermediare semiautomate, iar în garniturile de lung parcurs se află și vagoane cu locuri pentru dormit.

Publicitate

Vagoanele și locomotive modernizate din fonduri PNRR se vor regăsi în compunerea trenurilor InterCity pe ruta Brașov – București Nord – Constanța precum și în compunerea altor trenuri, în timp ce noua ramă electrică Alstom Coradia Strem este utilizată spre/dinspre litoral începând cu data de 1 iunie 2025, prin operarea zilnică a unui număr de patru trenuri InterRegio, pe ruta București Nord – Constanța.

Prețul pentru o călătorie cu loc rezervat București – Constanța, fără reduceri, la casa a II-a, este 43,50 lei la tren Regio, 82,50 lei la tren IR și 94,00 lei la tren IC.

La cumpărarea cu anticipație a legitimațiilor de călătorie pasagerii pot obține reduceri de până la 10% din tariful de transport.

În ceea ce privește accesul în stațiile de pe litoral pentru persoanele cu mobilitate redusă, CFR Călători precizează că, în urma lucrărilor de modernizare/reabilitare a unor stații de cale ferată aflate pe secția București-Constanța, respectiv Constanța-Mangalia, derulate de managerul infrastructurii feroviare CFR SA, lucrări ce prevăd inclusiv realizarea de facilități de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă, accesul spre/dinspre peroane și în incinta stațiilor în vederea debarcării/îmbarcării, va fi posibil în perioada sezonului estival numai în stațiile Constanța și Mangalia.

Astfel, serviciul gratuit de asistență a persoanelor cu mobilitate redusă la peroane în vederea debarcării/îmbarcării în bune condiții poate fi efectuat de CFR Călători, la cerere, doar în stațiile Constanța și Mangalia. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending