Connect with us

Actualitate

Noi reguli privind portarea numărului de telefon mobil. Operatorii, obligați să acorde despăgubiri p

Publicat

Publicitate

ANCOM a stabilit noi reguli privind portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet. Potrivit acestor reglementări  portarea se face în cel mult o zi lucrătoare, în caz contrar, clienții având dreptul de a primi despăgubiri din partea operatorilor, relatează alba24.ro.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a stabilit  și care sunt regulile de acordare a despăgubirilor în cazul abonaților afectați de nerespectarea obligațiilor legate de portarea numerelor de telefon, dar și sumele pe care le vor putea primi aceștia.

Legea 198/ 2022 prevede ca portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet să se facă în maximum o zi lucrătoare. Același act normativ prevede că furnizorii care nu se achită de obligație trebuie să plătească celor afectați despăgubiri.

ANCOM a stabilit și modul de acordare a despăgubirilor către abonații afectați de nerespectarea obligațiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor, inclusiv valoarea acestora.

Astfel, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a hotărât prin Decizia nr. 72/2023 acordarea unor despăgubiri pentru abonații ale căror drepturi au fost încălcate, pentru fiecare zi de calcul, în valoare de:

5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicații electronice furnizate la puncte mobile;
5 lei pentru fiecare cartelă preplătită;
5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicații electronice furnizate la puncte fixe.
Dacă beneficiarul unui contract are mai mult de 50 de numere, cuantumul zilnic al despăgubirilor nu poate depăși suma de 250 de lei.

Publicitate

Prin acordul expres al părților contractante, se pot stabili valori mai mari ale acestui plafon.

Furnizorii vor acorda aceste despăgubiri doar la cererea clienților. Mai exact, furnizorul acceptor va trebui să acorde, la cerere, despăgubiri abonaților în următoarele situații:

portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare;
întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare a depășit o zi lucrătoare.
Cum se face portarea unui număr de telefon de la un operator la altul
Prin depunerea unei cereri de portare, utilizatorii solicită implicit și încetarea contractului de telefonie pe care îl au cu furnizorul donor.

Prin urmare, nu trebuie depusă cerere de reziliere la furnizorul donor.

Contractul între abonat și furnizorul donor cu privire la furnizarea serviciilor prin intermediul numărului portat încetează la data portării.

Dacă serviciile de telefonie sunt parte a unui pachet de servicii, celelalte servicii pot continua, în funcție de prevederile contractuale.

Rezilierea contractului între abonat și furnizorul donor se realizează cu respectarea condițiilor prevăzute în contractul respectiv.

Solicitantul portării are obligațiile prevăzute în contractul cu furnizorul donor, născute și neexecutate anterior încetării acestuia.

Portarea se realizează la data convenită între abonat și furnizorul de servicii. De regulă, portarea are loc în a treia zi lucrătoare de la depunerea cererii dar, la solicitarea abonatului, termenul poate fi amânat fără a putea depăși 25 de zile lucrătoare de la data solicitării portării.

Întreruperea serviciului de comunicații electronice, la data stabilită pentru portare, nu trebuie să depășească termenele prevăzute în Condițiile tehnice și comerciale de implementare a portabilității numerelor (CTC)

Obligațiile operatorilor în cazul portării
Data convenită pentru portare este data comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat dintr-un proces de portare, potrivit proiectului.

Furnizorii vor avea obligația de a pune la dispoziția abonaților modalități facile de transmitere a cererilor de despăgubire, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, în cazul în care acceptă primirea cererilor de portare și a celor de anulare prin astfel de mijloace scrie avocatnet.ro

În cât timp se pot transmite cererile de despăgubire
Termenul-limită până la care persoanele îndreptățite vor putea transmite cereri de despăgubire va fi de 60 de zile de la data portării, dacă furnizorii nu stabilesc termene mai extinse.

Apoi, în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii unei cereri de despăgubire, furnizorul va trebui să transmită solicitantului dacă acesta are sau nu dreptul să primească despăgubiri, care este cuantumul total al despăgubirilor la care abonatul are dreptul și modalitatea și termenul de acordare a acestora, indicând în plus, dacă este cazul, perioada de eșalonare.

Despăgubirile vor trebui acordate în cel mult 60 de zile de la data la care furnizorul a primit cererea de despăgubire a abonatului îndreptățit, dacă nu a stabilit în contractul încheiat cu abonatul acordarea lor eșalonată. Perioada de eșalonare nu poate fi mai mare de un an.

În plus, despăgubirile pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă distinct în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament, sau sub formă de credit, în cazul serviciilor cu plata în avans.

Când poate fi refuzată cererea de portare?
Operatorul acceptor poate refuza portarea numărului în cazul în care nu furnizează tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).

Operatorul donor poate refuză cererea de portare în următoarele condiții:

cererea nu este corect completată;
datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui portare se solicită;
numărul se regăsește în una dintre categoriile de resurse de numerotație exceptate de la portabilitatea numerelor;
operatorul donor nu furnizează servicii prin intermediul numărului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului că urmare a unei solicitări venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare);
de aceea, utilizatorii sunt sfatuiți să NU solicite încetarea contractului încheiat cu furnizorul donor în situația în care doresc să își porteze numărul de telefon;

numărul pentru care se solicită portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în rețeaua operatorului donor;
cartelă SIM este declarată pierdută/furată.
Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:
existența unor datorii ale abonatului către operatorul donor;
existența unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;
suspendarea furnizării serviciului prin intermediul numărului respectiv.
Ce, cum si unde reclami?
În cazul în care întâmpina orice dificultati pe parcursul procesului de portare, utilizatorii pot face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portarii), dar se pot adresa și ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.

Informații suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt disponibile pe site-ul portabilitate.ro.

Ce numere se pot porta
Se pot porta următoarele categorii de numere:

– numerele de telefonie fixă – orice abonat de telefonie fixă poate să îşi păstreze numărul de telefon atunci când doreşte să renunţe la abonamentul la un furnizor şi să se aboneze la alt furnizor de servicii de telefonie fixă.
– numerele de telefonie mobilă – orice abonat la un serviciu de telefonie mobilă are posibilitatea păstrării numărului atunci când se va transfera de la un operator la altul, indiferent de tehnologia utilizată de acesta pentru furnizarea serviciilor (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid) sau de tipul de servicii furnizate (voce, fax, transmisiuni de date).
– alte tipuri de numere – în această categorie sunt cuprinse numerele de telefon destinate serviciilor de apel gratuit (de tip 0800), serviciilor bazate pe numere de acces universal (de tip 0801) şi pe numerele personale universale (de tip 0802) şi serviciilor cu tarif special (de tip 0900, 0903 si 0906);
Utilizatorii acestor servicii vor putea păstra numărul de telefon atunci când solicită transferul de la un furnizor la altul, cu condiţia păstrării destinaţiei iniţiale a numărului.

Portarea numerelor de telefonie fixe către reţele de telefonie mobilă şi invers NU este posibilă.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Incendiu la Orășeni Deal. O magazie a fost cuprinsă de flăcări. Proprietarul a suferit arsuri

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în urmă cu puțin timp, într-o gospodărie din localitatea Orășeni Deal. O magazie a fost cuprinsă de flăcări. Proprietarul a încercat să stingă focul și a suferit arsuri la față și mâini. O vecină a sunat la pompieri, îngrijorată că flăcările s-ar putea extinde la casă.

 

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani. Aceștia au constatat că magazia, cu o suprafață de aproximativ 15 metri pătrați, ardea în totalitate. Incendiul a fost stins înainte ca flăcările să ajungă la casă.

 

Proprietarul a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

 

Publicitate

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost stabilită ca fiind foc deschis în spații închise ( mijloc de preparare a hranei în funcțiune, lăsat nesupravegheat).

 

Respectarea unor reguli simple poate preveni producerea unui incendiu cauzat de lăsarea nesupravegheată a aparatelor de gătit. De aceea, vă recomandăm:

 

✔ să nu lăsaţi mâncarea pe foc, nesupravegheată;

 

✔ după ce aţi terminat de gătit asiguraţi-vă că aţi oprit cuptorul, aragazul și butelia;

 

✔ curăţaţi şi îndepărtaţi depunerile de grăsime şi resturile de mâncare de pe aragazurile, plitele şi grătarele din bucătărie, deoarece acestea pot lua foc uşor;

 

✔ nu lăsaţi copiii singuri în bucătărie. Păstraţi chibriturile şi brichetele acolo unde aceștia nu pot ajunge şi amplasaţi un dispozitiv de siguranţă la uşa de la cuptor.

 

Dacă ia foc uleiul sau conținutul dintr-o tigaie:

 

✔ opriţi alimentarea cu gaz/energie electrică a aragazului/maşinii de gătit pe care este tigaia (dacă puteţi să o faceţi în siguranţă) şi lăsaţi-o să se răcească;

 

✔ nu aruncaţi tigaia pe jos sau pe mobilierul de bucătărie şi nu turnaţi apă peste aceasta;

 

✔ stingeţi tigăile care sunt în flăcări acoperindu-le cu un capac sau punând un prosop ud peste acestea.

 

Limitarea aportului de oxigen necesar arderii duce la stingerea focului.

Citeste mai mult

Eveniment

Al doilea caz de lepră a fost confirmat la Cluj, de autoritățile de sănătate. Ce măsuri sunt luate

Publicat

Publicitate

Direcția de Sănătate Publică (DSP) Cluj anunță că vineri, 12 decembrie, a fost confirmat al doilea caz de lepră, dintre cele patru suspecte. Primul, o femeie de 44 de ani, a fost confirmat joi, informează alba24.ro.

Persoanele în cauză sunt femei, originare din Asia, angajate ca maseuze la un salon SPA din Cluj-Napoca.

”În data de 11.12.2025 a fost confirmat un caz de lepră (boala Hansen), și astăzi, 12.12.2025, a fost confirmat al doilea caz de lepră și alte două cazuri sunt în curs de evaluare clinică și microbiologică, în baza leziunilor cutanate și a criteriilor epidemiologice.

Toate cele patru persoane sunt de sex feminin, originare din Asia, angajate ca maseuze la un salon SPA din Cluj-Napoca. Primele două paciente, în vârstă de 21 și 25 de ani, s-au prezentat la SCJU Cluj pe 26 noiembrie 2025.

Acestea au fost supuse investigațiilor medicale specifice pe baza cărora au fost confirmate cele două cazuri, iar celelalte două cazuri sunt în monitorizare clinică și epidemiologică. Pentru cazurile confirmate a fost început tratamentul specific OMS pentru lepră. În conformitate cu protocoalele internaționale, după inițierea tratamentului, riscul de transmitere scade până la dispariție”, a transmis DSP Cluj, într-un comunicat de presă.

Măsuri luate de DSP Cluj

DSP Cluj a luat măsuri ferme pentru limitarea oricărui risc:

Publicitate
  • suspendarea activității salonului până la finalizarea anchetei epidemiologice
  • dezinfecție cu ozon în toate spațiile utilizate în cadrul salonului în care au lucrat persoanele în cauză
  • verificarea vestiarelor și a spațiilor de depozitare individuală
  • intensificarea procedurilor de igienizare cu biocide avizate
  • programarea angajaților la control medical la medicul de medicina muncii
  • extinderea anchetei epidemiologice
  • intensificarea supravegherii epidemiologice
  •  monitorizarea clinică a cazurilor și suspecților
  • extinderea testării contacților
  • evaluarea condițiilor de muncă și locuire ale angajaților străini.

Precizările ministrului Sănătății

Clienții salonului SPA din Cluj-Napoca unde a fost confirmat un caz de lepră nu trebuie să își facă griji și nici controale medicale suplimentare, a declarat, vineri, ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, precizând că autoritățile efectuează o anchetă epidemiologică extinsă.

”(Clienți salonului n.r. ) nu trebuie să-și facă probleme și nici controale, pentru că Inspecția Sanitară de Stat și Direcția de Sănătate Publică vor face o anchetă epidemiologică extinsă, inclusiv cu clienții din ultima perioadă”, a afirmat ministrul.

Rogobete a explicat că transmiterea bolii necesită un contact prelungit.

”Persoana care s-a confirmat a stat împreună cu mama dânsei, în Asia, o lună de zile, în același apartament. Mama dânsei este acum în spital, confirmată cu această bacterie, deci cel mai probabil că de acolo a fost luat contactul. Este nevoie de un contact prelungit. Când spun prelungit, mă refer 2-3-4 săptămâni. De la o sesiune de masaj nu poate fi transmisă atât de ușor această boală”, a punctat acesta.

Ministrul a adăugat că activitatea salonului a fost suspendată temporar, dar la începutul săptămânii viitoare lucrurile vor reveni la normal.

”În salon au fost luate, la indicațiile Inspecției Sanitare de Stat, absolut toate măsurile specifice pentru dezinfecție, deci nu există niciun pericol. Oamenii trebuie să înțeleagă acest lucru”, afirmă ministrul Sănătății.

În context, Rogobete a subliniat că nu este vorba despre o alertă de sănătate publică.

”Este, într-adevăr, efervescentă informația pentru că din 1981 nu am mai avut niciun caz de lepră confirmată în România, dar nu este o alertă de sănătate publică, nu este o alertă epidemiologică. În momentul de față monitorizăm și controlăm situația. Sigur că, dacă se confirmă mai multe persoane, atunci vom institui toate măsurile specifice. Dar în momentul de față nu este cazul”, a conchis acesta.

Ce este lepra

Lepra este o boală cu evoluție lentă și contagiozitate redusă, potrivit DSP Cluj. Transmiterea bolii necesită expunere prelungită. Boala nu se transmite prin strângerea mâinii, îmbrățișare, călătorii în mijloacele de transport în comun, proximitate scurtă, folosirea spațiilor comune. După începerea tratamentului, riscul de răspândire dispare.

”Subliniem că riscul pentru populația generală rămâne scăzut, iar situația este gestionată cu maximă responsabilitate”, menționează DSP Cluj.

Citeste mai mult

Eveniment

O nouă tulpină virusului gripal, ce circulă la nivel internațional, confirmată în România. Recomandări pentru locuitori

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) atenționează că a debutat sezonul gripal, iar subclada K a virusului gripal A (H3N2), ce circulă la nivel internațional a fost detectată și în România.

”Analiza epidemiologică realizată de CNSCBT pentru săptămâna 49 a anului 2025 (1-7 decembrie 2025) a relevat faptul că s-a înregistrat debutul sezonului gripal. Au fost raportate la nivel național 3.018 cazuri de gripă clinică, număr dublu față de cel  înregistrat în săptămâna precedentă (1.504).

Aceeași subcladă K a virusului gripal A(H3N2) care circulă la nivel internațional a fost detectată și în România. Primele rezultate ale secvențierii au fost comunicate de INCDMM Cantacuzino către INSP-CNSCBT în cursul zilei de 11 decembrie.

Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC) evaluează riscul pentru populația generală a UE/SEE ca fiind moderat”, a anunțat INSP.

Recomandări pentru locuitori

INSP precizează că riscul de a dezvolta o boală severă este ridicat pentru persoanele cu vârsta de peste 65 de ani, persoanele cu boli metabolice, pulmonare, cardiovasculare, neuromusculare și alte boli cronice preexistente, pentru femeile însărcinate, persoanele imunocompromise și cele care trăiesc în centrele de îngrijire pe termen lung.

”Se așteaptă ca vaccinul să ofere în continuare protecție împotriva bolii severe, așa încât acesta rămâne un instrument vital de sănătate publică”, potrivit INSP.

Publicitate

Recomandări:

  • Persoanele eligibile pentru vaccinare, în special cele cu risc crescut de boală severă, ar trebui să se vaccineze fără întârziere.
  • Respectarea igienei mâinilor este deosebit de importantă, având în vedere faptul că virusul gripal se poate transmite și prin contact cu obiecte contaminate cu particule virale.
  • Respectarea etichetei respiratorii se referă la utilizarea batistei de unică utilizare când tușim sau strănutăm, urmată de aplicarea unui antiseptic pentru mâini sau spălarea lor cu apă și săpun. Dacă acestea nu sunt accesibile pentru moment, ar trebui să tușim/strănutăm în unghiul pe care îl formează brațul cu antebrațul.
  • Evitarea, pe cât posibil, a aglomerației, iar dacă acest lucru nu poate fi realizat, purtarea măștii în spații închise (ex.în mijloacele de transport în comun)
  • Aerisirea corectă a încăperilor
  • Alimentație echilibrată care să includă proteine (dacă anumite afecțiuni medicale nu le contraindică), având în vedere faptul că anticorpii cu care ne apărăm față de gripă se formează din proteine. De asemenea, o hidratare corectă (2 litri de apă/zi) contribuie la menținerea bunei funcționalități a mucoasei respiratorii.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Biserica „Sfântul Spiridon” din Botoșani, înveșmântată în sărbătoare. Credincioșii au venit în număr mare la hramul ocrotitorului parohiei

Publicat

Publicitate

Atmosferă de sărbătoare la Botoșani, unde parohia cu hramul Sfântului Ierarh Spiridon și-a cinstit ocrotitorul spiritual prin slujbe deosebite, momente de rugăciune și o participare impresionantă a credincioșilor. Lăcașul de cult, monument istoric cu o vechime de peste două secole, a devenit în aceste zile loc de binecuvântare pentru botoșăneni și pentru pelerinii veniți din toate colțurile orașului.

Biserica „Sfântul Spiridon”, înscrisă în Lista Monumentelor istorice din România, a fost construită în anul 1789, pe fundația unei vechi biserici de lemn. A fost sfințită pe 8 noiembrie 1801 de Mitropolitul Iacob Stamate, în timpul slujirii preotului iconom Iftimie Bâțgan. De atunci, biserica rămâne un reper spiritual și cultural al municipiului.

Cuvintele liturgice „În Biserica slavei Tale stând, în cer ni se pare a sta” au căpătat sens deplin în atmosfera încărcată de rugăciune a hramului.

Vecernia cu Litie – începutul sărbătorii

Sărbătoarea a debutat joi seară cu slujba Vecerniei cu Litie, oficiată de părintele protopop Petru Fercal, înconjurat de un sobor numeros de preoți din municipiu și din localitățile învecinate. Biserica a fost neîncăpătoare, credincioșii umplând lăcașul până la refuz.

Răspunsurile la strană au fost oferite de un grup de cântăreți de la bisericile din oraș, oferind un moment duhovnicesc deosebit.

Publicitate

Părintele protopop Petru Fercal a rostit rugăciunea Litiei, binecuvântând „în­mulțirea roadelor pământului și a surselor de întreținere ale credincioșilor”. La finalul slujbei, părintele Petru Fercal a ținut un cuvânt de învățătură în care a prezentat momente din viața și minunile Sfântului Ierarh Spiridon, Episcopul Trimitundei.

„Dacă dorim să ne apropiem de Dumnezeu trebuie să avem inimă curată, ca să încapă acolo Hristos și lumea întreagă… Nu numai trupul cere hrană, ci și sufletul. Trebuie să ne întărim sufletul cu rugăciunea, cu citirea cărților sfinte, cu Sfânta Liturghie, cu Sfânta Împărtășanie mai deasă, ca Hristos să rămână neîncetat în vasul inimii noastre”, a subliniat părintele protopop, îndemnând credincioșii să urmeze exemplul de bunătate și milă al Sfântului Spiridon.

În ziua prăznuirii Sfântului Spiridon, lăcașul de cult a fost din nou arhiplin. Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, săvârșită în sobor, a adus împreună sute de credincioși care au venit să se roage și să primească binecuvântare în această zi sfântă.

Sărbătoarea hramului s-a încheiat cu o agapă frățească, oferită comunității, potrivit tradiției.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending