Connect with us

Actualitate

Noi reguli privind portarea numărului de telefon mobil. Operatorii, obligați să acorde despăgubiri p

Publicat

Publicitate

ANCOM a stabilit noi reguli privind portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet. Potrivit acestor reglementări  portarea se face în cel mult o zi lucrătoare, în caz contrar, clienții având dreptul de a primi despăgubiri din partea operatorilor, relatează alba24.ro.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a stabilit  și care sunt regulile de acordare a despăgubirilor în cazul abonaților afectați de nerespectarea obligațiilor legate de portarea numerelor de telefon, dar și sumele pe care le vor putea primi aceștia.

Legea 198/ 2022 prevede ca portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet să se facă în maximum o zi lucrătoare. Același act normativ prevede că furnizorii care nu se achită de obligație trebuie să plătească celor afectați despăgubiri.

ANCOM a stabilit și modul de acordare a despăgubirilor către abonații afectați de nerespectarea obligațiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor, inclusiv valoarea acestora.

Astfel, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a hotărât prin Decizia nr. 72/2023 acordarea unor despăgubiri pentru abonații ale căror drepturi au fost încălcate, pentru fiecare zi de calcul, în valoare de:

5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicații electronice furnizate la puncte mobile;
5 lei pentru fiecare cartelă preplătită;
5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicații electronice furnizate la puncte fixe.
Dacă beneficiarul unui contract are mai mult de 50 de numere, cuantumul zilnic al despăgubirilor nu poate depăși suma de 250 de lei.

Publicitate

Prin acordul expres al părților contractante, se pot stabili valori mai mari ale acestui plafon.

Furnizorii vor acorda aceste despăgubiri doar la cererea clienților. Mai exact, furnizorul acceptor va trebui să acorde, la cerere, despăgubiri abonaților în următoarele situații:

portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare;
întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare a depășit o zi lucrătoare.
Cum se face portarea unui număr de telefon de la un operator la altul
Prin depunerea unei cereri de portare, utilizatorii solicită implicit și încetarea contractului de telefonie pe care îl au cu furnizorul donor.

Prin urmare, nu trebuie depusă cerere de reziliere la furnizorul donor.

Contractul între abonat și furnizorul donor cu privire la furnizarea serviciilor prin intermediul numărului portat încetează la data portării.

Dacă serviciile de telefonie sunt parte a unui pachet de servicii, celelalte servicii pot continua, în funcție de prevederile contractuale.

Rezilierea contractului între abonat și furnizorul donor se realizează cu respectarea condițiilor prevăzute în contractul respectiv.

Solicitantul portării are obligațiile prevăzute în contractul cu furnizorul donor, născute și neexecutate anterior încetării acestuia.

Portarea se realizează la data convenită între abonat și furnizorul de servicii. De regulă, portarea are loc în a treia zi lucrătoare de la depunerea cererii dar, la solicitarea abonatului, termenul poate fi amânat fără a putea depăși 25 de zile lucrătoare de la data solicitării portării.

Întreruperea serviciului de comunicații electronice, la data stabilită pentru portare, nu trebuie să depășească termenele prevăzute în Condițiile tehnice și comerciale de implementare a portabilității numerelor (CTC)

Obligațiile operatorilor în cazul portării
Data convenită pentru portare este data comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat dintr-un proces de portare, potrivit proiectului.

Furnizorii vor avea obligația de a pune la dispoziția abonaților modalități facile de transmitere a cererilor de despăgubire, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, în cazul în care acceptă primirea cererilor de portare și a celor de anulare prin astfel de mijloace scrie avocatnet.ro

În cât timp se pot transmite cererile de despăgubire
Termenul-limită până la care persoanele îndreptățite vor putea transmite cereri de despăgubire va fi de 60 de zile de la data portării, dacă furnizorii nu stabilesc termene mai extinse.

Apoi, în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii unei cereri de despăgubire, furnizorul va trebui să transmită solicitantului dacă acesta are sau nu dreptul să primească despăgubiri, care este cuantumul total al despăgubirilor la care abonatul are dreptul și modalitatea și termenul de acordare a acestora, indicând în plus, dacă este cazul, perioada de eșalonare.

Despăgubirile vor trebui acordate în cel mult 60 de zile de la data la care furnizorul a primit cererea de despăgubire a abonatului îndreptățit, dacă nu a stabilit în contractul încheiat cu abonatul acordarea lor eșalonată. Perioada de eșalonare nu poate fi mai mare de un an.

În plus, despăgubirile pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă distinct în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament, sau sub formă de credit, în cazul serviciilor cu plata în avans.

Când poate fi refuzată cererea de portare?
Operatorul acceptor poate refuza portarea numărului în cazul în care nu furnizează tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).

Operatorul donor poate refuză cererea de portare în următoarele condiții:

cererea nu este corect completată;
datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui portare se solicită;
numărul se regăsește în una dintre categoriile de resurse de numerotație exceptate de la portabilitatea numerelor;
operatorul donor nu furnizează servicii prin intermediul numărului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului că urmare a unei solicitări venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare);
de aceea, utilizatorii sunt sfatuiți să NU solicite încetarea contractului încheiat cu furnizorul donor în situația în care doresc să își porteze numărul de telefon;

numărul pentru care se solicită portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în rețeaua operatorului donor;
cartelă SIM este declarată pierdută/furată.
Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:
existența unor datorii ale abonatului către operatorul donor;
existența unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;
suspendarea furnizării serviciului prin intermediul numărului respectiv.
Ce, cum si unde reclami?
În cazul în care întâmpina orice dificultati pe parcursul procesului de portare, utilizatorii pot face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portarii), dar se pot adresa și ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.

Informații suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt disponibile pe site-ul portabilitate.ro.

Ce numere se pot porta
Se pot porta următoarele categorii de numere:

– numerele de telefonie fixă – orice abonat de telefonie fixă poate să îşi păstreze numărul de telefon atunci când doreşte să renunţe la abonamentul la un furnizor şi să se aboneze la alt furnizor de servicii de telefonie fixă.
– numerele de telefonie mobilă – orice abonat la un serviciu de telefonie mobilă are posibilitatea păstrării numărului atunci când se va transfera de la un operator la altul, indiferent de tehnologia utilizată de acesta pentru furnizarea serviciilor (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid) sau de tipul de servicii furnizate (voce, fax, transmisiuni de date).
– alte tipuri de numere – în această categorie sunt cuprinse numerele de telefon destinate serviciilor de apel gratuit (de tip 0800), serviciilor bazate pe numere de acces universal (de tip 0801) şi pe numerele personale universale (de tip 0802) şi serviciilor cu tarif special (de tip 0900, 0903 si 0906);
Utilizatorii acestor servicii vor putea păstra numărul de telefon atunci când solicită transferul de la un furnizor la altul, cu condiţia păstrării destinaţiei iniţiale a numărului.

Portarea numerelor de telefonie fixe către reţele de telefonie mobilă şi invers NU este posibilă.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Eliminarea pensiilor speciale pentru corupți: Propunere legislativă pentru stoparea privilegiilor acordate condamnaților

Publicat

Publicitate

USR propune eliminarea pensiilor speciale pentru corupți: Proiect de lege în Parlament pentru tăierea privilegiilor condamnaților definitiv. Un deputat USR a depus în Parlament un nou proiect legislativ care urmărește eliminarea pensiilor speciale pentru persoanele condamnate definitiv pentru fapte de corupție, scrie scrie alba24.ro.

Inițiativa este descrisă ca un gest de „bun-simț și justiție publică”, menit să restabilească încrederea în instituțiile statului.

Ce prevede propunerea legislativă
Potrivit proiectului de lege:

Orice persoană condamnată definitiv pentru fapte de corupție își va pierde automat dreptul la pensia specială.
Decizia de pierdere a pensiei va fi menționată expres de judecător în sentința definitivă.
Dacă sentința este anulată ulterior, persoana va fi repusă automat în drepturi.
Guvernul va transmite anual Parlamentului un raport privind toate sentințele definitive care au dus la pierderea pensiilor speciale.

Măsura nu se aplică retroactiv, respectând astfel principiile constituționale și jurisprudența Curții Constituționale a României, care a interzis tăierea retroactivă a pensiilor speciale.

Toate categoriile vizate, inclusiv magistrații

Publicitate

Inițiativa se deosebește de alte proiecte similare prin aria largă de aplicare:

Se aplică tuturor beneficiarilor de pensii speciale: parlamentari, magistrați, militari, polițiști, diplomați, foști angajați SRI etc.

Vizează atât faptele de corupție din Codul Penal, cât și cele din legi speciale precum Legea 78/2000.

„Scopul acestui demers este de a transmite un semnal clar că privilegiile speciale nu pot fi păstrate de cei care au trădat încrederea statului și a societății”, a declarat inițiatorul proiectului de lege, deputatul Ștefan Tanasă.

Pușcăriași cu pensii speciale

Tema pensiei speciale pentru condamnații penal este una sensibilă și de mare interes public. În trecut, mai multe persoane aflate în închisoare pentru corupție au continuat să beneficieze de pensii de serviciu, unele chiar de peste 10.000 lei lunar.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Municipiul Dorohoi rămâne în continuare fără apă. Anunțul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani revine cu informații suplimentare privind sistarea furnizării apei potabile și informează consumatorii că, din cauza imposibilității de a asigura un debit suficient pentru alimentarea întregului sistem, va fi necesară întreruperea furnizării apei potabile începând din seara de 14 iunie 2025 și în municipiul Dorohoi, pentru o perioadă estimată de 24 ore.

Această măsură este necesară pentru refacerea stocurilor din rezervoarele de înmagazinare și stabilizarea presiunii în sistemul de alimentare. Inițial s-a încercat menținerea alimentării municipiului Dorohoi, însă consumul ridicat și rezervele insuficiente au impus extinderea întreruperii.

Estimăm că, după cele 24 de ore necesare refacerii stocurilor și echilibrării sistemului, vom putea relua alimentarea cu apă în condiții optime de siguranță pentru întreaga zonă supusă restricțiilor.

Rămân afectate în continuare localitățile: Dealu Mare, Broscăuți, Corlăteni, Șendriceni, cărora li se adaugă temporar și municipiul Dorohoi.

„Ne cerem scuze pentru diconfortul creat și mulțumim pentru răbdare și înțelegere”, a transmis conducerea operatorului de apă botoșănean.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Românii de peste 40 de ani beneficiază anual de analize gratuite de prevenție. Cei mai mulți nu le folosesc

Publicat

Publicitate

Persoanele de peste 40 de ani beneficiază anual, gratuit, de analize și consultații medicale oferite de stat, cu scopul de a preveni apariția unor afecțiuni grave, scrie alba24.ro

Casa Națională de Sănătate vrea să schimbe regulile, astfel încât mai multe persoane să beneficieze de investigațiile care pot depista din timp boli grave. În alte țări, acest set de analize este obligatoriu.

Pachetul anual de prevenție pentru persoanele asimptomatice care au depășit vârsta de 40 de ani include până la 3 consultații pe an și 16 analize medicale.

În cadrul acestora se evaluează:

  • stilul de viață
  • riscul cardiovascular (tensiune arterială, colesterol, glicemie)
  • riscul oncologic
  • riscul unei boli cronice de rinichi
  • riscul privind sănătatea mintală
  • riscul privind sănătatea reproducerii
  • riscul de melanom malign

Anul trecut, mai puțin de 250.000 de persoane peste 40 de ani au beneficiat de analizele incluse în pachetul gratuit de prevenție.

Aceasta în condițiile în care reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate susțin că nu există nicio limitare de buget pentru aceste servicii, potrivit PRO TV.

Publicitate

Românii de peste 40 de ani pot beneficia anual de analize gratuite

Medicii de familie spun că trebuie să facă aceste consultații printre urgențe și pacienții cu boli cronice.

Dr. Mihaela Udrescu, medic primar medicină de familie: „O astfel de examinare, o primă examinare de exemplu, durează o jumătate de oră. Trebuie evaluat, cântărit, măsurat, circumferința abdominală, făcut interviu, completată o riscogramă, lucruri care durează”.

Dr. Horațiu Moldovan, președintele CNAS, a declarat că intenția este ca aceste consultații să fie realizate în afara programului obișnuit al medicului de familie, astfel încât să poată fi plătite suplimentar în medie 2-3 consultații de prevenție pe zi, ceea ce ar crește motivarea medicilor de familie.

Așadar, analizele preventive ajută la depistarea din timp a bolilor și pot preveni complicații serioase.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Accident grav la Mășcăteni: Un rănit după ce un tren de călători a lovit un autoturism

Publicat

Publicitate

O coliziune puternică între un tren de călători și un autoturism a avut loc în urmă cu puțin timp, la o trecere la nivel cu calea ferată, fără barieră, în localitatea Mășcăteni. În urma impactului, o persoană a fost rănită. Trenul implicat circula pe ruta Iași – Dorohoi.

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii Gărzii de Intervenție Trușești și Detașamentului Botoşani, cu o autospecială de stingere cu apă, una de descarcerare, autospeciala de transport personal și victime multiple, două ambulanțe SMURD, printre care și cea de terapie intensivă mobilă SMURD, dar și o ambulanță SAJ.

Aceștia au constatat faptul că șoferița autoturismului, o femeie, în vârstă de 27 de ani, era încarcerată. Cu ajutorul accesoriilor specifice, pompierii militari au tăiat caroseria care bloca accesul la victimă. Femeia, conștientă și cooperantă, a fost scoasă din autovehicul. Aceasta a fost preluată de un echipajul de terapie intensivă mobilă SMURD și transportată la spital pentru îngrijiri de specialitate.
Cele 35 de persoane din tren au fost evaluate medical. Un copil, în vârstă de 11 ani, a suferit un atac de panică, fiind preluat de echipajul SMURD, care i-a acordat îngrijiri medicale la fața locului. Celelalte persoane din tren nu au avut nevoie de îngrijiri medicale.

Pompierii au acționat pentru prevenirea izbucnirii unui incendiu.

Cazul a rămas în atenția Poliției pentru cercetări.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending