Connect with us

Actualitate

Noi reguli privind portarea numărului de telefon mobil. Operatorii, obligați să acorde despăgubiri p

Publicat

Publicitate

ANCOM a stabilit noi reguli privind portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet. Potrivit acestor reglementări  portarea se face în cel mult o zi lucrătoare, în caz contrar, clienții având dreptul de a primi despăgubiri din partea operatorilor, relatează alba24.ro.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a stabilit  și care sunt regulile de acordare a despăgubirilor în cazul abonaților afectați de nerespectarea obligațiilor legate de portarea numerelor de telefon, dar și sumele pe care le vor putea primi aceștia.

Legea 198/ 2022 prevede ca portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet să se facă în maximum o zi lucrătoare. Același act normativ prevede că furnizorii care nu se achită de obligație trebuie să plătească celor afectați despăgubiri.

ANCOM a stabilit și modul de acordare a despăgubirilor către abonații afectați de nerespectarea obligațiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor, inclusiv valoarea acestora.

Astfel, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a hotărât prin Decizia nr. 72/2023 acordarea unor despăgubiri pentru abonații ale căror drepturi au fost încălcate, pentru fiecare zi de calcul, în valoare de:

5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicații electronice furnizate la puncte mobile;
5 lei pentru fiecare cartelă preplătită;
5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicații electronice furnizate la puncte fixe.
Dacă beneficiarul unui contract are mai mult de 50 de numere, cuantumul zilnic al despăgubirilor nu poate depăși suma de 250 de lei.

Publicitate

Prin acordul expres al părților contractante, se pot stabili valori mai mari ale acestui plafon.

Furnizorii vor acorda aceste despăgubiri doar la cererea clienților. Mai exact, furnizorul acceptor va trebui să acorde, la cerere, despăgubiri abonaților în următoarele situații:

portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare;
întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare a depășit o zi lucrătoare.
Cum se face portarea unui număr de telefon de la un operator la altul
Prin depunerea unei cereri de portare, utilizatorii solicită implicit și încetarea contractului de telefonie pe care îl au cu furnizorul donor.

Prin urmare, nu trebuie depusă cerere de reziliere la furnizorul donor.

Contractul între abonat și furnizorul donor cu privire la furnizarea serviciilor prin intermediul numărului portat încetează la data portării.

Dacă serviciile de telefonie sunt parte a unui pachet de servicii, celelalte servicii pot continua, în funcție de prevederile contractuale.

Rezilierea contractului între abonat și furnizorul donor se realizează cu respectarea condițiilor prevăzute în contractul respectiv.

Solicitantul portării are obligațiile prevăzute în contractul cu furnizorul donor, născute și neexecutate anterior încetării acestuia.

Portarea se realizează la data convenită între abonat și furnizorul de servicii. De regulă, portarea are loc în a treia zi lucrătoare de la depunerea cererii dar, la solicitarea abonatului, termenul poate fi amânat fără a putea depăși 25 de zile lucrătoare de la data solicitării portării.

Întreruperea serviciului de comunicații electronice, la data stabilită pentru portare, nu trebuie să depășească termenele prevăzute în Condițiile tehnice și comerciale de implementare a portabilității numerelor (CTC)

Obligațiile operatorilor în cazul portării
Data convenită pentru portare este data comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat dintr-un proces de portare, potrivit proiectului.

Furnizorii vor avea obligația de a pune la dispoziția abonaților modalități facile de transmitere a cererilor de despăgubire, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, în cazul în care acceptă primirea cererilor de portare și a celor de anulare prin astfel de mijloace scrie avocatnet.ro

În cât timp se pot transmite cererile de despăgubire
Termenul-limită până la care persoanele îndreptățite vor putea transmite cereri de despăgubire va fi de 60 de zile de la data portării, dacă furnizorii nu stabilesc termene mai extinse.

Apoi, în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii unei cereri de despăgubire, furnizorul va trebui să transmită solicitantului dacă acesta are sau nu dreptul să primească despăgubiri, care este cuantumul total al despăgubirilor la care abonatul are dreptul și modalitatea și termenul de acordare a acestora, indicând în plus, dacă este cazul, perioada de eșalonare.

Despăgubirile vor trebui acordate în cel mult 60 de zile de la data la care furnizorul a primit cererea de despăgubire a abonatului îndreptățit, dacă nu a stabilit în contractul încheiat cu abonatul acordarea lor eșalonată. Perioada de eșalonare nu poate fi mai mare de un an.

În plus, despăgubirile pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă distinct în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament, sau sub formă de credit, în cazul serviciilor cu plata în avans.

Când poate fi refuzată cererea de portare?
Operatorul acceptor poate refuza portarea numărului în cazul în care nu furnizează tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).

Operatorul donor poate refuză cererea de portare în următoarele condiții:

cererea nu este corect completată;
datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui portare se solicită;
numărul se regăsește în una dintre categoriile de resurse de numerotație exceptate de la portabilitatea numerelor;
operatorul donor nu furnizează servicii prin intermediul numărului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului că urmare a unei solicitări venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare);
de aceea, utilizatorii sunt sfatuiți să NU solicite încetarea contractului încheiat cu furnizorul donor în situația în care doresc să își porteze numărul de telefon;

numărul pentru care se solicită portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în rețeaua operatorului donor;
cartelă SIM este declarată pierdută/furată.
Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:
existența unor datorii ale abonatului către operatorul donor;
existența unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;
suspendarea furnizării serviciului prin intermediul numărului respectiv.
Ce, cum si unde reclami?
În cazul în care întâmpina orice dificultati pe parcursul procesului de portare, utilizatorii pot face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portarii), dar se pot adresa și ANCOM, parcurgând pașii detaliați aici.

Informații suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt disponibile pe site-ul portabilitate.ro.

Ce numere se pot porta
Se pot porta următoarele categorii de numere:

– numerele de telefonie fixă – orice abonat de telefonie fixă poate să îşi păstreze numărul de telefon atunci când doreşte să renunţe la abonamentul la un furnizor şi să se aboneze la alt furnizor de servicii de telefonie fixă.
– numerele de telefonie mobilă – orice abonat la un serviciu de telefonie mobilă are posibilitatea păstrării numărului atunci când se va transfera de la un operator la altul, indiferent de tehnologia utilizată de acesta pentru furnizarea serviciilor (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid) sau de tipul de servicii furnizate (voce, fax, transmisiuni de date).
– alte tipuri de numere – în această categorie sunt cuprinse numerele de telefon destinate serviciilor de apel gratuit (de tip 0800), serviciilor bazate pe numere de acces universal (de tip 0801) şi pe numerele personale universale (de tip 0802) şi serviciilor cu tarif special (de tip 0900, 0903 si 0906);
Utilizatorii acestor servicii vor putea păstra numărul de telefon atunci când solicită transferul de la un furnizor la altul, cu condiţia păstrării destinaţiei iniţiale a numărului.

Portarea numerelor de telefonie fixe către reţele de telefonie mobilă şi invers NU este posibilă.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Simion pregătește concedieri în masă: 500.000 de bugetari vor fi puși pe liber. „Ca să evităm falimentul”

Publicat

Publicitate

Liderul AUR, George Simion, a declarat astăzi, într-o intervenție la Digi24, că România are nevoie urgentă de o reformă a aparatului administrativ. Potrivit acestuia, pentru a evita falimentul economic, este necesară reducerea numărului de bugetari cu aproximativ 500.000 de persoane.

Simion a acuzat actuala coaliție de guvernare că a amânat o reformă esențială, pe care a invocat-o doar la nivel declarativ. Într-un comentariu citat de G4Media, liderul AUR a afirmat că la începutul anului în sistemul public erau aproximativ 800.000 de angajați, iar acum cifra a crescut la 1,3 milioane.

Trebuie să ajungem înapoi, la 800.000 de angajați. 500.000 ar trebui să plece. Dar să nu alarmăm pe cineva, se va întâmpla treptat”, a precizat Simion. El a adăugat că există funcționari, inclusiv în Senat, care reacționează negativ atunci când li se solicită un raport de activitate.

Totodată, George Simion a sugerat că mulți dintre angajații din administrația centrală și locală sunt „oameni de partid”, angajați pe criterii politice. În opinia sa, programul AUR reprezintă „singura soluție” viabilă pentru ieșirea din criza actuală, afirmând că formațiunea sa intenționează să se implice activ în desemnarea persoanelor-cheie în eventualitatea preluării guvernării.

„Soluțiile AUR nu-s departe de celelalte partide, doar că la noi chiar vor fi puse în aplicare”, a completat liderul suveraniștilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Minivacanța de 4 zile cu probleme la Botoșani: Amenzi de peste 6.000 de lei, grătar ilegal în Centru Istoric și zeci de șoferi sancționați

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din Botoșani au anunțat astăzi că au fost în teren în perioada 1–4 mai 2025, acționând pentru menținerea ordinii publice și prevenirea incidentelor în minivacanța de 1 Mai. Potrivit unui comunicat oficial, în doar patru zile au fost constatate 60 de fapte contravenționale, soldate cu amenzi în valoare totală de 6.035 de lei.

Zonele vizate de controale au fost parcurile, locurile de joacă, pietonalele și piețele din municipiu, unde s-au făcut verificări privind respectarea normelor de conviețuire socială, liniște publică și comerț stradal.

Un caz aparte s-a petrecut în data de 1 mai, în Centrul Istoric, unde polițiștii locali au identificat un grătar amplasat în fața unei firme, pregătit pentru prepararea unor produse alimentare. Administratorul nu a putut prezenta niciun acord de la municipalitate pentru desfășurarea activității de picnic, conform Legii nr. 54/2012 și HCL nr. 44/2025. În plus, acesta a reacționat agresiv verbal la adresa echipajului de control, motiv pentru care a fost sancționat și în baza Legii nr. 61/1991, pentru proferarea de injurii.

Traficul rutier a fost și el atent monitorizat în zonele predispuse aglomerării, iar polițiștii locali au aplicat 19 sancțiuni contravenționale. Dintre acestea, 14 au vizat opriri și staționări interzise (OUG nr. 195/2002), iar 5 sancțiuni au fost date pentru parcări fără tichet afișat sau ocuparea abuzivă a locurilor concesionate (HCL nr. 292/2017).

Poliția Locală transmite înyr-un comunicat că acțiunile preventive vor continua, scopul principal fiind asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică pe întreg teritoriul municipiului Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Colaborare România – SUA la Botoșani: Prefectul Dan Nechifor a primit vizita unei echipe mixte specializate în cooperare civil-militară

Publicat

Publicitate

Prefectul județului Botoșani, Dan Nechifor, a primit astăzi vizita unei echipe mixte România – SUA, formată din specialiști în cooperare civil-militară și afaceri civile. Întâlnirea a avut loc în contextul consolidării colaborării instituționale și a intensificării schimbului de bune practici între cele două state în domeniul gestionării situațiilor de criză.

Discuțiile s-au concentrat pe identificarea celor mai eficiente mecanisme de intervenție în cazuri de urgență, precum și pe modalitățile concrete de sprijin reciproc pe care România și Statele Unite le pot oferi în astfel de situații. Potrivit prefectului Dan Nechifor, parteneriatul cu specialiștii americani contribuie semnificativ la dezvoltarea capacităților locale de reacție rapidă și la întărirea rezilienței comunităților din județ.

„Astfel de întâlniri nu doar că ne consolidează legăturile internaționale, dar oferă și un cadru practic de pregătire și coordonare pentru eventualele situații critice cu care ne-am putea confrunta. Este un schimb de experiență extrem de valoros”, a precizat prefectul.

Reprezentanții americani au subliniat, la rândul lor, importanța unei cooperări solide între instituții civile și militare, mai ales în contextul provocărilor de securitate tot mai complexe la nivel global. România este considerată un partener strategic de încredere al Statelor Unite, cu un angajament ferm în ceea ce privește securitatea regională și capacitatea de răspuns în situații de urgență.

Evenimentul face parte dintr-o serie de acțiuni comune desfășurate la nivel național, menite să întărească relațiile bilaterale și să eficientizeze intervenția în fața amenințărilor moderne, de la dezastre naturale la situații generate de conflicte sau pandemii.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Salariile românilor sunt mai MICI decât duminică dimineață: Cursul oficial euro a trecut astăzi de 5 lei

Publicat

Publicitate

După votul de duminică, românii se trezesc cu încă o veste proastă: euro a trecut astăzi oficial de pragul de 5 lei, potrivit cursului anunțat de BNR. Într-un context de incertitudine economică și ca urmare a votului românilor pentru dreapta extremistă, salariile au devenit mai mici ca niciodată, iar scumpirile care vin par mai greu de suportat, relatează alba24.ro. Ziua de leafă se topește rapid în fața unei inflații care dă semne a explodat din nou în România.

BNR cota euro la 5,0378 lei, iar dolarul la 4,4517 lei, marți în jurul prânzului.

Cursul a fluctuat pe parcursul zilei. A crescut și a scăzut succesiv. În jurul orei 12:00, acesta ajunsese la  5,1 lei, după care a scăzut din nou la 5,0985.

Luni, euro era cotat la 4,9775, iar vineri, înainte de alegeri, era 4,9773.

Fluctuațiile de curs sunt puse pe seama instabilității politice generate de primul tur al alegerilor, câștigat de George Simion, care a dus și la demisia premierului.

Reamintim că BNR a cheltuit 2 miliarde de euro într-o singură zi ca să mențină cursul stabil al leului după victoria lui George Simion în turul întâi, potrivit G4Media.

Publicitate

Dacă cursul leu-euro fluctuează semnificativ într-o singură zi, acest lucru poate avea o serie de efecte în economie, atât pe termen scurt, cât și mediu, în funcție de direcția și amploarea fluctuației.

Dacă leul se depreciază brusc față de euro, importurile se scumpesc, afectând consumatorii și firmele dependente de materii prime externe.

De asemenea, deprecierea leului crește inflația și deja se poate spune că astăzu salariile românilor sunt deja mai mici decât diminică dimineață, înainte de startul alegerilor prezidențiale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending