Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (82)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

ZIGZAG  EMINESCOLOGIC

Marco Lucchesi, poet, romancier, eseist şi traducător brazilian, referindu-se la Eminescu: „Acum câţiva ani am propus într-un ziar românesc din Craiova să creăm un paşaport haitian. Eliade a scris un studiu foarte important despre Camoes şi Eminescu, cu alte cuvinte, despre extremităţile cuvântului nostru latin. Sper să înfiinţez acel pod peste Ocean între cele două ţări şi, bineînţeles, Academia Română va juca un rol foarte important. Trebuie să rămânem împreună şi să ne inspirăm dintr-o sursă cu rădăcini comune, să descoperim cât de important va fi dialogul dintre fiii lui Camoes şi ai lui Eminescu” (vezi „Dilema veche” nr. 730 din 2018);

Daniel Cristea-Enache, în „România literară” nr. 7 din 2018, publică o cronică la cartea „Eminescu, poem cu poem” de Alex Ştefănescu. Reţinem un punct de vedere: „… văd lucrurile diferit faţă de Ştefănescu în ceea ce priveşte frazele „complicate şi silnice”, stilul „declamativ – romantic”, versurile „încărcate excesiv”, câte o introducere „încâlcită”, câte o strofă „melodramatică” sau „artificială”. Ele îmi par nu defecte ale textelor lirice eminesciene, ci caracteristici ale romantismului care, el, aşa este: melodramatic şi încâlcit, artificial şi excesiv. Ar fi, de altfel, inexplicabil ca un poet cu geniu în „purificarea „ versului (comparat de critic cu Brâncuşi) să facă poeme  lungi şi „declamative” din eroare şi nu din chiar miza poemelor respective. Unde are dreptate autorul în critica făcută versurilor eminesciene este la cele din faza de primă tinereţe.  „La mormântul lui Aron Pumnul” e, într-adevăr, un text declamativ din nepriceperea junelui poet şi nu din arta rafinată pe care el o va stăpâni curând”;

Vintilă Mihăilescu, în „Dilema veche” nr. 730 din 2018, despre Eminescu: „Şi cum vin cu drum de fier, / Toate cântecele pier” – spune Eminescu reticent faţă de aceeaşi „artificialitate” a modernităţii şi destrămare a comuniunii cu natura şi a comunităţii tradiţionale dintre oameni”;

Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 7 din 2018, despre Eminescu: „Eminescu şi când se juca se juca serios, cu o conştiinciozitate simpatic-inadecvată. Semăna, în asemenea momente, cu germanul generic dintr-o altă postumă a sa, „Germanu-i foarte tacticos” (prelucrare după Hoffmann von Fallersleben)”;

Publicitate

Titu Maiorescu, în „Opere II” (Editura „Minerva”, Bucureşti, 1984), despre Eminescu: „Acesta a fost Eminescu, aceasta este opera lui. Pe cât se poate omeneşte prevedea, literatura poetică română va începe secolul al XX-lea sub auspiciile geniului lui, şi forma limbii naţionale, care şi-a găsit în poetul Eminescu cea mai frumoasă înfăptuire până astăzi, va fi punctul de plecare pentru toată dezvoltarea viitoare a veşmântului cugetării româneşti”; 

  1. C. Cuza, în „Mihai Eminescu ca reprezentant al romantismului” (vol. I, Editura „Saeculum I. O.”, Bucureşti, 2010), despre Eminescu: „Aşadar nu Eminescu a fost influenţat de „Junimea”, ci, cum am zis, mai degrabă „Junimea” de Eminescu”;

Alexandru Zub, în „Expres cultural” nr 1 (13) din 2018, scriind despre  Eminescu şi spaţiul istoriei. Privind raportarea lui Eminescu la istorie, distinsul academician  vede  două  aspecte: a) un înţeles larg („de destin al omenirii, desfăşurat în spaţiul temporal”); b) un înţeles restrâns („de actualitate creatoare, de prezent conţinând toate virtualităţile şi generând o istorie îndreptată spre viitor”). Privind judecăţile lui Eminescu în sfera istoriei, spune Alexandru Zub, acestea sunt despre: durată, rostul istoriei, evenimente capitale, finalitatea şi condiţia cercetării istorice, nevoia de rigoare în istorie, imperativul veracităţii, detaşarea de obsesiile prezentului, evoluţia organică, progres, rolul personalităţii şi a maselor şi viaţa internă a istoriei;

Am citit cartea de interviuri ale Elenei Condrei cu academicianul Vasile Tăriţeanu („Arheul eminescian la Cernăuţi”, Editura „Geea”, Botoşani, 2017). Conştientă de calibrul personalităţii pe care o are în faţă, Elena Condrei şi-a exersat cu succes unele abilităţi precum gândirea rapidă, cultura sa generală, deseori curiozitatea… dar mai ales empatia.  Întrebările Elenei Condrei sunt exacte, perfect circumscrise obiectivului propus, ceea ce înseamnă o bună pregătire pentru întâlnirea cu academicianul, poetul, publicistul, editorul şi fruntaşul vieţii publice din Cernăuţi, Vasile Tărâţeanu. Evidentă fiind  dorinţa de exprimare a interlocutorului, Elena Condrei simte acest aspect şi-l lasă să se exprime prin fraze  ferite de un academism supărător,  dominate însă de o coerenţă dulce, ceea ce le face plăcute şi provocatoare de interes.

Elena Condrei, în „Arheul eminescian la Cernăuţi”  (Editura „Geea”, Botoşani, 2017), despre Vasile Tărâţeanu: 1. „uricar la curtea Dorului de Ţară”; 2. „oştean al limbii române”; 3. „un suflet înrămat în poezie”; 4. „şi-a creat universul său poetic  cu o cauză bine definită, de a sluji Patria – Limba – Biserica”; 5. „din „harpa” sufletului lui Vasile Tăriţeanu iese strigătul dezrădăcinaţilor printr-o sârmă ghimpată”; 6. „este „desfrunzirea amintirilor” renăscătoare”; 7. „este spiritul românilor „fărdeţară”; 8. „cu pana înmuiată în istoria Moldovei… strigă pătimirile noastre”; 9. „scrie cu litere de foc despre înaintaşii care au stropit cu sânge glia străbună” etc.;

Constantin Coroiu, în „Contemporanul-ideea europeană” nr. 4 din 2018, redă o afirmaţie a învăţatului bucovinean Traian Chelariu cu privire la femeile din viaţa lui Eminescu: În afară de mamă, care are o rară distincţie şi duioşie în fizionomia cunoscută din fotografia păstrată, Eminescu nu a avut în jurul său femei care să-l promoveze sufleteşte. Diferitele Eufrosine din prima adolescenţă au fost, se pare, marfă de bâlci; Veronica Micle – o femeiuşcă; Harieta, ca soră – geloasă ca o îndrăgostită fără nădejde, şi Mite a cochetat în mod distins, deşi nu mai puţin lucid, deci, vinovat, cu ispita de a fi în atenţia unui poet; însă doamnele gen Emilian nu i-ar fi putut produce decât scârbă… Şi totuşi, toate femeile acestea s-au ridicat în spiritual prin Eminescu, sau s-ar fi putut ridica în spiritual prin Eminescu, chiar dacă s-ar fi găsit şi în mocirlă”; 

Constantin Coroiu, în „Contemporanul-ideea europeană” nr. 4 din 2018, reia un citat  a lui N. Steinhardt despre Veronica Micle: „Ca şi Titu Maiorescu, nu o pot suferi pe Veronica Micle. Cred nu numai că a fost o pacoste în viaţa lui Eminescu, dar că şi a influenţat (pe cât a putut, fireşte, adică foarte puţin) în rău opera sa. E o falsă poetă, o falsă amantă. E o Cătălină prefăcută, vulgară, romanţioasă, o moftangioaică siropoasă. (Drept e  că s-a sinucis: ceea ce e un păcat, dar şi o ieşire din lumea mofturilor şi palavrelor);

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Serialul „Dallas” revine pe micile ecrane. Când va fi difuzat

Publicat

Publicitate

Serialul ”Dallas”, unul dintre cele mai vizionate titluri de televiziune din lume, cu un impact deosebit asupra publicului, inclusiv a celor din România înainte de anul 1989, va putea fi vizionat din nou în România, scrie Protv.

Celebrul serial va fi difuzat din 19 mai pe Acasa TV de la ora 22.00.

De pe 14 aprilie, deja s-a dat startul la vizonarea pe VOYO primele două sezoane ale serialului „Dallas”.

Serialul ”Dallas” a avut un succes extraordinar în întreagă lume, înregistrând o audiență globală de peste 100 de milioane de telespectatori.

În perioada de glorie a serialului, în anii ’80, președintele Nicolae Ceaușescu a permis difuzarea producției în România, pe atunci o țară comunistă, considerând că în acest fel le va arăta cetățenilor români decadența și corupția din țările occidentale.

Larry Hagman, actorul care l-a interpretat pe celebrul J.R Ewing, a spus la un moment dat că acest plan s-a întors împotriva lui Ceaușescu și a fost un factor care a contribuit la declanșarea Revoluției din decembrie 1989 în România și la executarea lui Nicolae Ceaușescu.

Publicitate

„România a difuzat serialul «Dallas» pentru a le arăta românilor cât de corupt era sistemul american, însă totul s-a încheiat cu românii care l-au pus la zid pe Ceaușescu, care era un dictator, și l-au împușcat de 500 de ori – pentru că ei voiau toate acele lucruri pe care le-au văzut în serial și de care nici nu știau că exista”, a declarat Larry Hagman.

La rândul său, fostul președinte sovietic Mihail Gorbaciov i-ar fi spus lui David Stewart, fost component al trupei pop Eurythmics, că serialul Dallas a dus la destrămarea URSS.

„Ruşii au văzut că aşa trăieşte lumea în SUA”, a spus Dave Stewart, referindu-se la stilul opulent de viaţă prezentat în serial. Fapt ce explică în mare măsură pasiunea pentru risipă a multora dintre noii îmbogăţiţi din Rusia, a remarcat el.

Potrivit lui Stewart, Gorbaciov i-a explicat că „cineva a reuşit să introducă casete VHS cu serialul Dallas în URSS, care au fost retransmise ilegal în mare parte a ţării”, suscitând un cult clandestin pentru acest serial american şi personajele sale, în frunte cu carismaticul JR.

În această conversaţie, fostul preşedinte i-a mărturisit şi impactul pe care l-a avut muzica pop asupra prăbuşirii URSS.
Sursă: protv.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Răsturnare de situație: Mama bebelușului ar fi știut despre răpire. Ar fi încercat să îl vândă pe cel mic

Publicat

Publicitate

Incident şocant la Spitalul Județean de Urgență Bacău. Un bebeluş de doar câteva zile a fost răpit din maternitatea unităţii medicale. Deşi născuse gemeni, mama micuţilor a anunţat disperată că unul dintre copii a dispărut. După ore în şir de căutări, nou-născutul a ajuns în sânul familiei, iar cea care l-a luat  – în custodia poliţiştilor. Surse apropiate anchetei spun însă că mama gemenilor ar fi fost la curent cu aşa zisa răpire, relatează observatornews.ro.    

Răsturnare de situaţie în cazul bebeluşului răpit de la Maternitatea din Bacău. Poliţiştii iau în calcul o nouă pistă
Cele nouă ore de căutări, disperare şi furie au avut un final fericit.

„Făcea aşa cu mânuţele, avea nişte ochi, deci era perfect! Cred că era şi el bucuros că s-a întors aici”, spune o rudă.

După ce micuţul a fost furat din unitatea medicală, iar zeci de poliţişti au pornit pe urma lui, bebeluşul a ajuns înapoi lângă geamănul lui şi mamă.

„Copilul a fost identificat în locuinţa unei tinere de 19 ani din municipiul Bacău. Tânăra de 19 ani se află în custodia poliţiştilor şi cercetările continuă pentru lămurirea tuturor aspectelor”, a declarat Gabriel Dumitrache, purtătorul de cuvânt IPJ Bacău.

Incidentul grav s-a petrecut sub ochii mai multor medici şi asistente. Chiar dacă intrarea era păzită, nimeni nu a observat-o pe femeia care l-a luat. Camerele de supraveghere, însă, au surprins-o.

Publicitate

Prima care a observat lipsa bebeluşului a fost mama. Femeia venise să-şi alăpteze copilaşii atunci când a sesizat dispariţia.

„A ieşit la o ţigară. Cât poţi să fumezi o ţigară? 2,3, 5, 10 minute. S-a dus sus şi din doi nu a mai găsit decât un copil”, spune o rudă.

„Cineva dintre asistente, nora mea fiind cu mine în telefon, ţipa foarte tare la ea că a luat copilul şi l-a dus undeva. O învinovăţea pe ea. Nu avea cum să fugă cu copilul. Dacă îl lua şi pe celălalt, da. Şi nu o găsea pe mamă”, a declarat bunica.

Revoltată, familia acuză cadrele medicale de neglijenţă.

„Ce făceau acele doamne care erau de serviciu când s-a furat copilul? De ce nu ne dau informaţii să ştim şi noi? Este o pază la poartă. După jumătate de oră a coborât un doctor şi mi-a spus: Staţi liniştiţi, nu vă agitaţi. Nu este cazul să vă agitaţi”, spune o rudă.

Agenţii au însă alte suspiciuni. Surse din achetă spun că mama gemenilor, care mai are alţi trei minori acasă, ar fi ştiut de fapt despre răpire şi că ar fi încercat să îl vândă pe cel mic. Poliţiştii urmează să desluşească acum care este adevărul.

Sursa: observatornews.ro.

Citeste mai mult

Cultura

Expoziția „Galeria pictorilor botoșăneni la Ipotești – Teodor Valenciuc”

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, continuă seria de activități din anul 2025 cu organizarea unei serii de expoziții cu genericul „Galeria pictorilor botoșăneni la Ipotești”, având la bază lucrări din propriul patrimoniu  și din Colecția de Artă plastică modernă și contemporană românească a Muzeului Județean Botoșani. 

Prima expoziție sub acest generic aduce pe simezele Sălii Portaluri din Muzeul tematic „Mihai Eminescu” o parte din lucrările artistului plastic Teodor Valenciuc.

Teodor Valenciuc (n. 1 martie 1930, Știubeni, Botoșani) este absolvent al Academiei de Artă din Iași, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România. A fost profesor la Liceul de artă „Ștefan Luchian” din Botoșani. A avut numeroase expoziții personale și de grup, fiind remarcat și premiat, iar lucrările sale au ajuns în colecții particulare sau publice din țară și străinătate. Împreună cu alți artiști plastici, Teodor Valenciuc a inițiat organizarea Cenaclului de artă plastică „Ștefan Luchian”.

Teodor Valenciuc este apreciat ca „un declarat liric al modulațiilor tonale, susținute de o construcție echilibrată, robustă. Orchestrarea partiturii cromatice e făcută, în genere, cu o vitalitate cuceritoare, trăind un climat interior generos. Valenciuc preferă culorile de apă și pastelul spre a obține un anume retorism de care avea nevoie pentru a sugera curgerea vremii peste pământuri și vârstele vegetației, dar mai ales materialitatea luminii impregnată în lucruri” („Cronica”, nr. 43, 1979).

Valentin Ciucă, prezent la una dintre expozițiile organizate de artiștii plastici botoșăneni, laudă lucrările acestora, modul de panotare a picturilor și afișul catalog realizat „cu o sugestivă policromie și cu elemente de individualizare strict necesare”, continuând cu descrierea modului de manifestare artistică a fiecărui participant cu lucrări în expoziție. Despre Teodor Valenciuc, Valentin Ciucă menționa: „se vădește același artist împătimit de nevoia de a comunica într-un registru frust, chtonic, că materia, anorganicul, poate fi însuflețită prin atingerea creatorului. Gravitatea are la Valenciuc dimensiunea profunzimii” ( „Convorbiri literare”, nr. 3, 1998).

Teodor Valenciuc a abordat și critica de artă, scriind articole în publicații de specialitate, dar și scrierea memorialistică.   

Publicitate

Vernisarea expoziției „Galeria pictorilor botoșăneni la Ipotești – Teodor Valenciuc” va avea loc în Sala Portaluri din Muzeul tematic „Mihai Eminescu”, în data de 30 aprilie 2025, ora 12:00, în prezența artistului.

Va vorbi în deschiderea expoziției Maria-Laura Tocariu (Muzeul Județean Botoșani). Responsabil cu organizarea expoziției –  Cojocariu Elena-Adina, conservator (Memorialul Ipotești).

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul a decis să suspende aplicarea unor sancțiuni din sistemul RO e-Transport până la sfârșitul anului 2025.

Publicat

Publicitate

Guvernul a suspendat aplicarea unor sancțiuni din sistemul RO e-Transport până la 31 decembrie 2025. Prin Ordonanța de urgență nr. 29/2025, se amână aplicarea anumitor prevederi din Ordonanța de urgență nr. 41/2022, care reglementează funcționarea Sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri (RO e-Transport). Măsura va rămâne valabilă până la sfârșitul anului 2025, relatează alba24.ro.

Decizia vine ca răspuns la solicitările mediului de afaceri, care a semnalat dificultăți în implementarea și testarea completă a noilor cerințe tehnologice impuse de sistem. Guvernul motivează suspendarea prin necesitatea asigurării unei perioade de adaptare pentru contribuabili, evitării blocajelor la frontiere în contextul aderării României la spațiul Schengen, și prevenirii afectării activității operatorilor economici din domeniul transporturilor.

În mod concret, suspendarea vizează aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor referitoare la dotarea vehiculelor de transport cu dispozitive de geolocalizare și transmiterea datelor în timp real, prevăzute la art. 131 alin. (1) lit. d) și e) și alin. (3) și (4) din OUG nr. 41/2022.

Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial pe 24 aprilie 2025 și este semnată de prim-ministrul Ion-Marcel Ciolacu și de miniștrii de resort.

  • Implicatiile suspendării: Suspendarea aplicării unor dispoziții permite autorităților să remedieze eventualele neajunsuri identificate după aplicarea inițială, să ajusteze măsuri care ar putea avea un impact negativ asupra operatorilor din domeniul transporturilor și să asigure un echilibru între nevoile de monitorizare și respectarea drepturilor tuturor părților implicate.

  • Autoritățile guvernamentale subliniază că această decizie nu reprezintă o renunțare la obiectivele de securitate și transparență în transporturi, ci mai degrabă o ajustare a cadrului normativ pentru a facilita o implementare eficientă și echitabilă a sistemului de monitorizare.

    Sancțiunile care au fost suspendate în aplicarea sistemului GPS e-Transport
    • Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

    Publicitate

    • Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit Prevederile nu se aplică în cazul în care datele de poziţionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.

    • Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziţia conducătorului auto codul UIT primit.

    Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către operatorul de transport rutier constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.

    Obligații ale conducătorul vehiculului de transport:

    În cazul transporturilor rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.

    De asemenea acesta este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie.

    Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către conducătorul vehiculului de transport constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

     

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending