Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (71)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

„Dilema veche” nr. 960 din 1-7 septembrie 2022.   Profesor de drept, Valeriu Stoica transferă partea teoretică a  meseriei pe care o practică, cea de avocat, în domeniul atât de delicat al poeziei, publicând în acest număr al „Dilemei vechi” eseul „Legile poeziei – libertate şi constrângere”. Valeriu Stoica pleacă de la ideea că „raportul dintre libertate şi constrângere este o temă recurentă nu numai în etică, în filosofia politică şi în teoria juridică, ci şi în arta poetică”. O explicaţie de substanţă o constituie partea de debut a eseului: „Proporţia dezirabilă dintre libertate şi constrângere depinde de modul în care sunt elaborate normele sau canoanele din fiecare domeniu şi de imaginaţia destinatarilor, dublată de experienţa acestora.  În sfera etică şi în cea estetică, la normele şi canoanele exterioare se adaugă reguli proprii, pe care fiecare persoană şi le creează pentru sine, pe temeiul experienţei de viaţă sau al celei artistice. Există canoane specifice diferitelor epoci şi curente artistice.  În plus, fiecare artist îşi elaborează propriile reguli în cadrul acestor canoane. Substanţa şi matricea creaţiei personale suportă atât constrângerea normelor specifice unei anumite epoci şi unui anumit curent artistic, cât şi autoconstrângerea rezultată din regulile proprii. Paradoxal, această autoconstrângere este expresia libertăţii creatoare. Oricum, se verifică încă o dată afirmaţia că nu există libertate fără constrângere.” Valeriu Stoica  face o evidenţă a transformărilor care au vizat mecanismele creaţiei poetice de-a lungul timpului: 1. „până în zorii modernităţii, legile prozodiei erau comune pentru toate genurile, poezia fiind considerată numitorul comun al tuturor genurilor literare”; 2. „au urmat secole după care singura schimbare importantă a fost înlocuirea piciorului metric format din silabe lungi şi silabe scurte cu acela format din silabe accentuate şi silabe neaccentuate”; 3. „o transformare radicală s-a produs  în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când poezia a încetat să mai fie numitorul comun al tuturor genurilor literare, devenind sinonimă cu genul liric”; 4. „treptat, poezia s-a eliberat şi de legile prozodiei, ceea ce nu înseamnă că versul alb este lipsit de ritm şi armonie, de muzică interioară. Acestea nu se mai nasc însă din aplicarea unor legi obiective, ci sunt creaţia personală a fiecărui poet”. Ca studiu de caz în descifrarea raportului dintre libertate şi constrângere, cum se putea altfel, Valeriu Stoica îl alege pe Eminescu, poetul nostru naţional, cu poezia „Sara pe deal”: „Aşadar, poetul îşi creează trei reguli şi îşi asumă tot atâtea constrângeri, care organizează formal materia poetică, născută din liberele asocieri ale inspiraţiei. În urzeala asocierilor vizuale (sub un salcâm; lângă salcâm; înaltul; vechiul salcâm; frunza cea rară, valea-i în fum) şi a asocierilor sonore, cu intensităţi molcome sau urcătoare (buciumul sună cu jale; scârţâie-n vânt cumpăna de la fântână; fluiere murmură-n stână;  toaca răsună mai tare; clopotul vechi împle cu sunetul lui sara; satul în vale-amuţeşte) se desfăşoară mişcarea pastoral-agricolă (turmele-l urc; osteniţi oameni cu coasa-n spinare; vin de la câmp) şi mişcarea cosmică  (stele le scapără-n cale; apele curg clar izvorând din fântâne; luna pe cer trece-aşa sfântă şi clară; stelele nasc umezi pe bolta senină; nourii curg). Tabloul idilic este îmbogăţit de emoţiile îndrăgostiţilor.

Eseul, pe care eu îl consider o sclipire a lui Valeriu Stoica, e şi un îndemn la studiul  poeziei eminesciene şi din altă perspectivă: „ dacă descifrarea raportului dintre libertate şi constrângere  ar continua şi cu alte poezii scrise de Eminescu, s-ar putea ajunge la concluzia că poeţii români fie au intrat (precursorii), fie au ieşit (succesorii) din „manta” celui care „nu credea să-nveţe a muri vreodată”.

Publicitate

„România literară” nr. 36 din 9 septembrie 2022.  Gellu Dorian publică un articol intitulat „Bastarzii” lui Eminescu”, pornind de la constatarea că „de o bucată de vreme, prin diverse medii, a apărut ideea „progeniturilor”lui Eminescu”. Pe lângă valoarea documentară a articolului, eu cred că este şi unul scris cu intenţia de a-l pune la punct pe un personaj care e din Botoşani şi se revendică „strănepot” al lui Eminescu. Pe baza unei documentări serioase, Gellu Dorian vine cu referiri la: 1. „Faptul că din relaţia lui Eminescu cu Veronica Micle, spre finalul vieţii, ar fi apărut un copil, o fată, despre care nu aflăm nimic din corespondenţa acestora, aşa cum nici biografii poetului nu fac caz de aşa ceva, ar putea avea şi un dram de adevăr, dacă numele copilei nu ar fi acelaşi cu al primei fete a Veronicăi Micle, Valeria, născută în 1864. Se spune că , pentru a ascunde această aventură cu rod, comuniştii ar fi devastat mormântul Valeriei Sturdza, soţie de moşier, şi ar fi distrus şi orice alt semn al existenţei acesteia. Această Valerie s-ar fi născut chiar în anul morţii părinţilor ei. Însă cum am putea să ne imaginăm că o mamă şi-ar lua zilele când avea un copil de nici o lună, ştiind că Veronica s-a sinucis în ziua de 3 august 1889? Sau aceasta să nu-i fi spus nimic lui Eminescu, intrat iarăşi în crizele bolii fatale, „ascuns” de prieteni şi autorităţi în spitalul doctorului Şuţu?  Şi e greu de presupus ca Eminescu, după atâtea tratamente dure să mai fi fost fertil! Întrebări îndreptăţite, chiar dacă retorice.”;  2. „Însă dacă ar fi să-l credem pe Mihai Drăgan, această  presupusă fiică a lui Eminescu, devenită Valeria Sturdza după  căsătoria cu Mihai Sturdza, a existat cu adevărat, a scris chiar şi poezii, ca presupuşii ei părinţi, a avut un copil, deci nepot al lui Eminescu, pe Ghighi Sturdza, fugit la Paris odată cu întreaga familie odată cu venirea comuniştilor la putere. Valeria Sturdza a murit în anul 1929, la vârsta de 39 de ani, vârstă speculată de „cercetătorii” poetei ca fiind izvorâtă din gena presupuşilor părinţi. Or, Valeria Micle,  prima fiică a Veronicăi Micle, a avut un prim soţ, pe Nicolae Gh. Nanu, cu care a avut doi copii, iar pe cel de-al doilea soţ, pe Dimitrie-Mihai (Popovici) Sturdza, l-a cunoscut abia în 1904, la Paris, pe când era cântăreaţă de operă. A murit în 1929, la vârsta de 65 de ani. Acestei fiice a Veronicăi Micle i se atribuie o afirmaţie, nefondată însă, că din dragostea lui Eminescu cu Veronica ar fi rezultat un copil, care a murit la naştere, în 1880. Chestiuni care nu pot fi luate în calcul decât ca fabulaţii.”

Gellu Dorian consideră că adevăraţii urmaşi ai poetului sunt „cei ce se trag din Matei Eminescu, tatăl lui Gheorghe Eminescu, a cărui fiică, Yolanda, a născut-o pe Roxana Eminescu, al cărui fiu trăieşte la Paris cu numele Ion Teodor Eminescu-Iacobescu şi care, probabil, are şi el urmaşi. Despre presupusul nepot al lui Eminescu, Ghighi Sturdza, fiul Valeriei, nu se ştie nimic, dar cert este că nu are nici o legătură de sânge cu Eminescu”

            În ceea ce priveşte „strănepotul” care trăieşte în oraşul pe care l-a dat lumii pe Eminescu”, şi al cărui nume îl bănuiesc, despre care , pe un ton maliţios, Gellu Dorian spune că este robul unor „cercetări acribioase, dar şi susţinute şi de dorinţa expresă de a se afla pe ultima creangă a arborelui genealogic eminescian”,  s-ar fi declarat urmaş direct al lui Eminescu pornind de la o relaţie a poetului cu o femeie frumoasă, slujnică în casa Eminovicilor. Augustin Z. N. Pop ar fi spus-o  tangenţial, dar I. D. Marin, un eminescolog botoşănean, a stabilit exact relaţia lui Eminescu cu Ipoteştii şi relaţia Eminescu – fata din casă nu apare. Continuă Gellu Dorian: „Chestiunea a rămas în aer, până la acest auto-presupus strănepot de la Botoşani, care stabileşte, peste alte lucruri încetăţenite deja de cercetători, după ce consultă pas cu pas arhivele unui întreg secol, că adevărul este altul, şi anume cel pe care el îl scoate la iveală.”

Publicitate

Noi, cititorii, ce să zicem? „Auto-presupusul strănepot de la Botoşani”, dacă se recunoaşte în acest articol, este obligat să vină cu documente. Pentru că, dacă are dreptate? N-ar afecta cu nimic biografia lui Eminescu, mai mult, ar completa-o.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O mămică din Hudești și fiul ei de 4 ani au plecat de acasă și rudele au anunțat poliția. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei femei, de 49 de ani, din comuna Hudești, care a părăsit domiciliul în data de 22 aprilie a.c., împreună cu fiul său, de 4 ani, iar până în prezent nu a revenit și nici nu și-a contactat familia.

CHEAPTANARU MARIANA are 1,65 m înălțime, 77 de kg, păr șaten închis, ochi căprui.

Vestimentația cunoscută la momentul plecării: trening de culoare gri.

Publicitate

Cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană sunt rugați să apeleze 112 sau să se adrezese celei mai apropiate unități de poliție!

Citeste mai mult

Eveniment

OPINII. Cătălin Silegeanu: Îmi propun să transform Centrul Vechi într-un pol de atracție turistică

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani este singurul oraș din regiunea Moldovei al cărui Centru Istoric este inclus în patrimoniul cultural național, ansamblul urban fiind declarat prin Legea 5/2000 sit de arhitectură medievală. Acest centru poate fi restaurat și pus în valoare printr-un parteneriat între Primărie și societatea civilă, după modelul orașelor Oradea, Sibiu, Brașov, Timișoara sau Curtea de Argeș.

 

În calitate de candidat la Primăria municipiului Botoșani, îmi propun să transform Centrul Vechi într-un pol de atracție turistică. Niciunul dintre conducătorii succedați la putere în perioada postdecembristă nu s-a preocupat cu adevărat de acest centru. Lucrurile făcute în perioada administrației actuale reprezintă prea puțin: un spațiu în care s-au pus câteva panouri, televizoare și manechine, generos declarat ca fiind muzeu multimedia, nu va atrage prea mulți curioși nici după acreditare. Propun o strategie de revitalizare reală a Centrului Vechi, pe care primarul în funcție a promis-o cu mare ardoare, dar nu a împlinit-o. Nu se poate ca într-un areal protejat să mai existe locuințe sociale.

Publicitate

 

Nu voi sta pe gânduri dacă va fi necesară o investiție masivă și o reorganizare din temelii. Împreună cu specialiștii, vom identifica toate clădirile și spațiile aflate în administrarea Primăriei și vom amenaja pe cât posibil locuințe noi pe care să le oferim celor care locuiesc cu chirie în această zonă, până la construirea unor noi blocuri ANL. Imediat ce avem soluții pe masă, chiriașii vor fi somați să elibereze în cel mai scurt timp Centrul Vechi. În paralel, vom face o consultare publică pentru a discuta cu întreaga comunitate din Botoșani oportunitatea restituirii sumelor pe care proprietarii le-au achitat, precum și acordarea de compensații și asistență pentru ca aceștia să își cumpere locuințe în alte zone ale orașului. Centrul Vechi nu mai trebuie sub nicio formă să fie o zonă rezidențială, ci exclusiv o zonă turistică și economică. Un pol de atracție care să întoarcă în bugetul local întregul efort financiar inițial.

 

Publicitate

Monumente restaurate, clădiri înfrumusețate, restaurante selecte, acestea sunt principalele obiective pe care trebuie să le regăsim în Centrul Vechi. În completare, propun ca Primăria să finanțeze și să deruleze proiecte educaționale și culturale în parteneriat cu organizațiile de tineret, pentru ca generațiile care ne moștenesc patrimoniul să înțeleagă valoarea acestuia. Centrul Vechi poate deveni, periodic, scena unor piese de teatru, a unor concerte susținute de Filarmonică sau chiar un cinematograf în aer liber, care ar reuni comunitatea sub egida cultivării, îmbogățirii sau pur și simplu pentru socializare.

 

Lansez această inițiativă în dezbatere publică și aștept cu mare interes propuneri sau sugestii din partea botoșănenilor. Împreună, putem reda Centrului Vechi gloria de odinioară.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Concursul Național Catehetic în Protopopiatul Darabani

Publicat

Publicitate

În ziua de 22 aprilie, la sediul Protopopiatului Darabani a avut loc etapa locală a Concursului Național Catehetic „Hristos – Cuvântul care vindecă”.

Anul acesta în Protopopiatul Darabani s-au înscris un număr de 4 parohii, dintre care 3 au reușit să finalizeze proiectul:

– Parohia „Sfântul Gheorghe” Horodiștea a prezentat proiectul: „Iisus Hristos – doctorul sufletelor și a trupurilor noastre”, coordonat de părintele paroh Ciprian Aboșculesei

Publicitate

– Parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena” – Alba – Hudești a prezentat proiectul „Tinerii de astăzi  – sprijinul și mângâierea bătrânilor”, coordonat de părintele David Dan Stoean

– Parohia „Sfântul Pantelimon” – Bașeu – Hudești a prezentat proiectul  „Biserica – loc, spațiu și timp al tămăduirii”,  coordonat de părintele Ionuț Viorel Pușcașu

Echipele au fost întâmpinate la sediul Protopopiatului de părintele protopop Costică Pînzariu, de părintele Alin Constantin Aroșoaie, coordonatorul Biroului de cateheză la nivel de protopopiat și de către prof. Elena Avîrvărei care au și constituit comisia de jurizare.

Publicitate

Proiectul câștigător a fost cel al Parohiei „Sfinții Împărați Constantin și Elena” – Alba – Hudești, desemnat să reprezinte protopopiatul Darabani la etapa eparhială a Concursului Național Catehetic „Hristos – Cuvântul care vindecă”, ce va avea loc la Iași în data de 25 aprilie 2024, în Sala „Sinaxar” a Muzeului Mitropolitan din Iași. (pr. Alin-Constantin Aroșoaie, responsabil cateheză)

Citeste mai mult

Cultura

Ediția anuală a Săptămânii Naționale a Bibliotecilor, la Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești ‒ Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează, în perioada 23-29 aprilie 2024, ediția anuală Săptămânii Naționale a Bibliotecilor.

Cu acest prilej, din anul 2021, s-a derulat proiectul Biblioteci în dialog, ocazie cu care biblioteci specializate sau generaliste au participat prin conferențieri și prezentări ale specificului patrimoniului fiecărei biblioteci. Amintim, dintre participanți, Biblioteca Judeţeană Mihai Eminescu Botoşani, Biblioteca Universităţii Ştefan cel Mare din Suceava, Biblioteca Centrală Universitară Mihai Eminescu Iaşi, Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu Neamţ, Biblioteca Universității Iu. Fedkovich din Cernăuți, Biblioteca Județeană George Coșbuc Bistrița Năsăud.

La activitățile din anul acesta, care se vor derula pe 25 aprilie, începând cu ora 11:00, în Sala de expoziții temporare Horia Bernea, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” Iaşi revine, în cadrul proiectului Biblioteci în dialog, cu conferențierea Bibliotecile ca liant comunitar: bilanț, protagoniști, susținută de Carmen Voroneanu ‒ Serviciul de Comunicarea Colecțiilor.

Publicitate

O premieră este participarea Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova cu o suită de trei conferențieri, care urmăresc să facă cunoscut publicului participant patrimoniul și inițiativele specifice instituției naționale din Chișinău, după cum urmează: Biblioteca Națională a Republicii Moldova – instituție identitară a țării ‒ Elena Pintilei, director general; Colecțiile de patrimoniu ale Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova ‒ Veronica Cosovan, șef secție Carte Veche și Rară; Dezvoltarea programelor naționale de promovare a cărții și lecturii ‒ Victoria Vasilica, șef secție Studii și Cercetări.

Biblioteca Națională de Poezie Mihai Eminescu Ipotești propune participanților o expoziție de carte Eminescu în ediții de patrimoniu și o prezentare a Fondului Documentar Ipotești ‒ unicate. Activitățile sunt organizate în parteneriat cu Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și Colegiul Economic Octav Onicescu Botoșani (responsabili-coordonatori: prof. Anca Ifrim și bibliotecar Niculina Petrea).

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending