Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (59)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

ZIGZAG EMINESCOLOGIC:

Dr. Valeriu Lupu publică în „Lumina” nr. 76(3668) din 1 aprilie 2017 eseul „Eminescu, din perspectivă religioasă”. Reţinem: 1. „să nu uităm că Eminescu avea din familie o puternică formaţie religioasă, fapt mai puţin subliniat în abordările biografice, şi atunci doar de o manieră superficială”; 2. „religiozitatea familiei sale era o caracteristică pe ambele linii: maternă şi paternă, dar cu deosebire pe linie maternă”; 3. „gândirea eminesciană nu putea decât să penduleze între diverse concepte filosofice, mituri, tradiţii şi religii, în căutarea adevărului. Şi nici nu se putea altfel, atâta timp cât pentru Eminescu teza morţii (a trecerii în nefiinţă) şi nădejdea învierii (revenirii la viaţă după judecată) erau cele două aspecte care oglindeau, pe de o parte, pesimismul schopenhauerian şi, pe de altă parte, speranţa învierii adusă lumii prin Iisus Hristos”; 4. „răspunsurile la marile întrebări existenţiale au variat în opera eminesciană de la dezamăgire la entuziasm, de la un pesimism ireductibil la o optimism debordant, în funcţie de starea lui de spirit, de asperităţile vieţii pe care trebuia să le înfrunte, de conjuncturile socio-politice cu care era în război şi, desigur de evoluţia cunoaşterii”; 5. „Eminescu însă, prin afinitatea sa absolută pentru tradiţia şi istoria poporului său, nu putea fi decât un om al credinţei strămoşeşti, pentru că el şi-a iubit patria şi neamul cu toată puterea fiinţei sale, s-a contopit cu trăirea şi aspiraţia neamului său, prin urmare, conceptual, în gândire şi în faptă, nu poate fi decât în sânul Bisericii Ortodoxe naţionale”;

Pictorul basarabean Ion Daghi (născut la 16 august 1936 în Olişcani, Orhei) cu privire la modul cum l-a descoperit pe Eminescu: „De mic (mai ales toamna, când se organizau clăcile la ţară) cântam împreună cu alţi săteni melodii pe versurile lui Eminescu: „De ce nu-mi vii”, „Mai am un singur dor”, „Pe lângă plopii fără soţ”…, dar declamam şi „Revedere”, „Dorinţa”, „La steaua” etc. Cel mai straniu era că eu nu cunoşteam titlurile acestor opere şi nici autorul lor. Abia mai târziu, fiind deja student la Şcoala de Arte Plastice din Chişinău (1953), am cumpărat clandestin de la un evreu o carte de poezii de-ale lui Eminescu. Şi mare mi-a fost mirarea când am aflat că operele lui mi-au însoţit copilăria, au pus prima piatră de formare a atitudinii mele faţă de lume, natură şi societate şi m-au făcut să mă simt fericit în cele mai grele momente ale vieţii noastre sub jugul ocupaţiei ruseşti, sovietice” (revista „Limba română” nr. 1-2 din 2010);

Cassian Maria Spiridon despre Mihai Eminescu: „Mihai Eminescu, pentru naţiunea română, a devenit un mit, alături de „Mioriţa”, de „Meşterul Manole”, de „Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte” şi alături chiar de poemul lui, „Luceafărul”.  După cum Ştefan cel Mare a devenit sfânt în ochii poporului, înainte ca  Biserica noastră să-l canonizeze, aşa şi Eminescu a devenit exponenţial pentru naţiunea noastră. El a fost cel care ne-a scos din mediocritate, ne-a ridicat la acelaşi nivel cu marile culturi ale lumii. Spun aceasta pentru că Eminescu este unul dintre poeţii comparabili cu Dante, Goethe, Baudelaire: este un poet, şi clasic, şi modern şi romantic, având toate faţetele. O dovadă la cele spuse este şi faptul că poeţii care l-au urmat pe Eminescu, precum Bacovia, Blaga, Barbu, Arghezi, se revendică din Eminescu şi sunt toţi eminescieni vrând-nevrând, pentru că direcţia pe care a dat-o marele poet în cultura naţională este una pe care Titu Maiorescu o prevedea, afirmând că veacul al XX-lea va fi sub semnul lui Eminescu. Iată, ne aflăm în veacul al XXI-lea şi tot sub semnul lui Eminescu existăm, pentru că el este o valoare care ne obligă şi care ne dă şansa de a fi în rândul marilor culturi ale lumii. Mai mult decât atât, Eminescu a dat matricea limbii pe care o vorbim astăzi” (din prezentarea făcută în cadrul activităţii „În umbra versului eminescian”, la Colegiul Tehnic de Transporturi şi Construcţii Iaşi);

Publicitate

Cassian Maria Spiridon despre Mihai Eminescu şi atitudinea sa faţă de religie„Eminescu a fost un credincios şi ţinea foarte mult la învăţătura creştin-ortodoxă, dovadă fiind articolele despre religie foarte frumoase din publicistica lui, dintre care unul de excepţie, despre sărbătoarea Paştelui. Aduc aici şi un amănunt interesant, mai ales că astăzi există numeroase discuţii despre necesitatea construirii Catedralei Neamului, anume că Eminescu a susţinut ideea ridicării unei Catedrale a Neamului în Bucureşti. În China există un parc uriaş, în care se găsesc cele mai importante monumente ale lumii. Unul dintre aceste monumente prezente în acest parc este Mănăstirea „Sfinţii Trei Ierarhi” din Iaşi, ceea ce spune multe despre importanţa unor biserici reprezentative pentru poporul român. Revenind la Eminescu, acesta a fost un susţinător al ideii că avem nevoie de o Catedrală a Neamului, şi, probabil, dacă ar fi contemporan cu noi, ar fi scris pozitiv despre acest lucru. De asemenea, el nu era exclusivist, arătând importanţa romano-catolicismului pentru cultura lumii, însă a fost un creştin ortodox autentic, vorbind despre cei trei stâlpi pe care s-a ridicat şi s-a menţinut neamul nostru: credinţa, tradiţia şi limba (vezi „Ziarul Lumina” din 14 ianuarie 2014);

Despre Eminescu în „România literară” nr. 19 din 28 aprilie 2017: Ştefan Cazimir în „Amintirea lui Petru Creţia” : „Petru Creţia va prelua ducerea mai departe şi îngrijirea filologică a ediţiei Eminescu începute de Perpessicius. Acribia lui exemplară va depăşi operaţie în sine a editării, adăugându-i reconstituirea, din membra disjecte, a unor poeme eminesciene inedite. Şi tot lui i se datorează prestigiul Centrului de la Ipoteşti, dedicat promovării studiilor despre viaţa şi opera poetului naţional” ; Mircea Mihăieş în „Urmaşii lui Don Basilio”: Deşi am întrebat câţiva oameni competenţi, niciunul nu a putut să evoce o împrejurare în care, de pildă, Eminescu, să fi participat la „linşarea” vreunui confrate. Dimpotrivă, a fost chiar el victimă a numeroase cabale – iar post-mortem atacurile s-au înmulţit exponenţial (dacă se poate spune aşa)”;Alex Ştefănescu în „Ce bine se scria pe vremuri!”: „Unii scriitori nu-i văd pe semenii lor, văd doar cerul înstelat (este cazul unor poeţi). Alţii văd existenţa umană şi o descriu, uneori în pagini zguduitoare, dar atât fac, o descriu. Alţii, puţini la număr, văd comedia existenţei umane. Printre aceştia se numără Gogol, comparabil din acest punct de vedere cu Balzac şi cu…Eminescu”; Gheorghe Grigurcu, în „Eminescu în Gorj”, despre cartea „Mihai Eminescu – drumuri şi popasuri în Gorj” scrisă de Zenovia Cârlugea: 1. „Ce s-ar putea spune cu exactitate, de pildă, despre trecerea lui Eminescu, la vârsta de 16 ani, prin Novaci? E o ipoteză asupra unei verigi a traseului pe care cu siguranţă l-a parcurs de la Răşinari, prin Horezu, până la Giurgiu”; 2. „Stând de vorbă cu „venerabilul cărturar novăcean” Gheorghe Ciorogariu, scriitorul Ion Filipoiu, citat de Z. Cârlugea, primeşte informaţii asupra prezenţei poetului în localitatea gorjeană, în 1986, în termenii următori:”Dar interlocutorul meu nu vorbea despre o amintire colectivă, ci despre o amintire personală, rămasă în familia bătrânului dascăl Constantin Flitan, din comuna Cernădia, în casa căruia adolescentul pribeag fusese găzduit, spălat şi primenit cu ţoale curate, şi care e dascăl, după atingerea notorietăţii de către poet, evoca, mândru, întâmplarea de – atunci, iar el,  Gheorghe Ciorogariu, o ştia de la socrul său, fostul învăţător Ion Giugiulan, care, la rându-i, o aflase în „cercul învăţătorimii novăcene”; 3. „Istoria literară a aruncat însă o lumină suficient de puternică  asupra unui alt episod al vieţii lui Eminescu., cel al vacanţei petrecute la Floreşti, în vara anului 1878. Aici a fost oaspetele lui Nicolae Mandrea, amic al său, junimist cu studii la Berlin, profesor la Facultatea de Drept din Iaşi”;

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

 

 

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Impozitul auto în 2026: Majorări importante dar și reduceri pentru anumite categorii de mașini. Exemple de calcul

Publicat

Publicitate

Impozitul auto în 2026. Noul impozit care se va aplica de anul viitor pentru autovehicule va suferi modificări semnificative și va fi calculat în baza unei formule care va ține cont atât de capacitatea motorului, cât și nivelul de poluare al mașinii, informează alba24.ro.

Vor exista majorări importante pentru anumite categorii de mașini. Schimbările privind impozitul auto vor afecta mașinile mild hybrid și full hybrid, care vor avea un impozit aproape cât autovehiculele pe benzină sau motorină.

Mașinile electrice vor avea un impozit de 40 de lei/an (redus de la 80 de lei în prezent), iar pentru autoturismele cu motoare de până la 1.600 cmc, impozitul se va dubla.

Impozitul auto în 2026. Cum se calculează

Potrivit legii, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia și norma de poluare, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu o anumită sumă, în funcție de norma de poluare.

Astfel, în cazul motocicletelor, triciclurilor, cvadriciclurilor și autoturismelor cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 19,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 18,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 17,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 16,5 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 16,2 lei

În prezent, pentru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 8 lei, indiferent de norma de poluare.

Publicitate

În cazul motocicletelor, triciclurilor și cvadriciclurilor cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 22,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 21,3 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 19,9 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 18,7 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 18,4 lei

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc și 2.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 29,7 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 28,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 27,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 25,1 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 24,6 lei

În prezent, entru categoriile de autovehicule menționate, impozitul pe mijlocul de transport se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma de 18 lei, indiferent de norma de poluare.

În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc și 2.600 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 92,2 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 88,6 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 82,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 77,8 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 76,4 lei

În cazul autoturismelor cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc și 3.000 cmc inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 182,9 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 172,8 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 154,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 151,2 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 149,8 lei

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 319,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 297,3 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 294,4 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 290,0 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 275,5 lei

În cazul autobuzelor, autocarelor și microbuzelor, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 31,2 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 30,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 28,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 26,4 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 25,9 lei

Pentru alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv, valoarea fiecărei grupe de 200 cmc va fi:

  • în cazul normelor de depoluare Non-Euro – Euro 3 – 39,0 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 4 – 37,5 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 5  – 35,1 lei
  • în cazul normei de poluare Euro 6 – 33,0 lei
  • pentru hibride cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km – 32,4 lei

Valoarea impozitului pentru mașini electrice, tractoare și alte categorii de vehicule

Potrivit noii legi, în cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracțiune din aceasta cu suma corespunzătoare din lista de mai jos:

  • Tractoare înmatriculate – 18 lei/200 cmc
  • Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cmc – 2 – 4 lei/200 cmc
  • Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cmc – 4 – 6 lei/200 cmc
  • Vehicule fără capacitate cilindrică evidențiată – 50-150 lei/an

În cazul mijloacelor de transport hibride cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km, impozitul se poate reduce cu maximum 30%, prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al municipiului București, după caz.

În cazul autovehiculelor acționate electric, impozitul pe mijloacele de transport este în valoarea de 40 lei/an.

Impozitul auto în 2026: Exemple de calcul

Spre exemplu, în cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 1.600 cmc, încadrate la Non-Euro, (E0 – E3), impozitul auto va fi în anul 2026 de:

  • 8 x 19,5 lei = 156 lei/an

În prezent, pentru aceeași mașină impozitul este de 64 lei/an.

Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual în 2026 va fi de 132 de lei pentru norma Euro 6, 140,8 lei pentru Euro 5 și de 150 lei pentru cele încadrate la Euro 4.

În cazul unei mașini cu capacitatea cilindrică de 2.000 cmc, Euro 5, impozitul auto în 2026 va fi de:

  • 2.000 cmc : 200 cmc = 10
  • 10 x 27,6 lei = 276 lei/an

Pentru aceeași capacitate cilindrică, impozitul anual va fi de 251 de lei pentru norma Euro 6, 285 de lei pentru Euro 4 și 297 de lei pentru Non-Euro, (E0 – E3).

În cazul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 3.000 cmc, Euro 6, impozitul auto va fi în 2026 de:

  • 3.000 cmc : 200 cmc = 15
  • 15 x 151,2 lei = 2.268 lei/an

În cazul unui autoturism hibrid, cu motor de 2.000 cmc, cu emisii mai mari de 50 gr. CO2/km, impozitul auto va fi anul viitor de:

  • 2.000 cmc : 200 cmc = 10
  • 10 x 24,6 lei = 246 lei/an

Categoriile de mijloace de transport pentru care nu se datorează impozit

Potrivit legii, nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:

  • a) mijloacele de transport ale instituțiilor publice;
  • b) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localități, dacă tariful de transport este stabilit în condiții de transport public;
  • c) vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;
  • d) autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă și care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing
  • e) un mijloc de transport aflat în proprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, și a persoanelor fizice
    prevăzute la art. 1 din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerea contribuabilului;
  • f) mijloacele de transport aflate în proprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport.

Consiliile locale pot acorda scutirea sau reducerea impozitului auto

Conform legii adoptate de Parlament, Consiliile locale/Consiliul General al municipiului București pot/poate hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport pentru:

  • a) mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol. În cazul scutirii sau reducerii impozitului pe mijloacele de transport acordate persoanelor juridice se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare privind acordarea ajutorului de stat;
  • b) navele fluviale de pasageri, bărcile și luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei și Insula Balta Ialomiței, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%;
  • c) mijloacele de transport ale fundațiilor înființate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a întreține, dezvolta și ajuta instituții de cultură națională, precum și de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social și cultural;
  • d) mijloacele de transport ale organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate, în condițiile legii;
  • e) un mijloc de transport în cazul celor aflate în proprietatea persoanelor care locuiesc efectiv în localitățile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996, cu modificările și completările ulterioare și în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, în cazul cărora impozitul se poate reduce cu până la 50%.

Prin hotărârea prin care s-a stabilit să se acorde scutirea sau reducerea impozitului pe mijloacele de transport, se dispune și cu privire la documentele justificative pentru fiecare situație în parte, după caz.

Scutirea sau reducerea se aplică, persoanelor care dețin documente justificative ce sunt depuse la organul fiscal local în termenul stabilit prin hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București și care și-au îndeplinit obligația de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost emisă hotărârea consiliului local/Consiliului General al municipiului București.

Citeste mai mult

Eveniment

A murit medicul botoșănean Flavia Groșan

Publicat

Publicitate

Medicul pneumolog Flavia Groșan, devenită în timpul pandemiei o figură controversată pentru pozițiile anti-vaccin și teoriile conspirației promovate online, a murit după ce a fost internată în stare gravă la Spitalul Județean din Oradea. Potrivit presei locale, suferea de cancer în stadiu avansat, cu multiple metastaze. 

Flavia Groșan era internată de la jumătatea lunii octombrie în secția de Terapie Intensivă a Spitalului Județean din Oradea, în comă profundă. Surse medicale citate de Digi24 au precizat că medicul avea metastaze cerebrale, pulmonare, hepatice și suprarenale. Potrivit acelorași informații, aceasta „avea convulsii, a făcut stop-cardiorespirator și a fost resuscitată”.

Pe 10 octombrie, chiar Flavia Groșan publica un mesaj pe pagina de Facebook PneumoMed, unde activa ca pneumolog, în care mărturisea că suferea de „tuse epuizantă” și o „durere atroce la întreg plămân”.

Controversată pentru teoriile din pandemie
Medicul devenise cunoscut în mediul online prin promovarea unor teorii conspiraționiste despre COVID-19, vaccinare și tratamente neconvenționale. Într-una dintre postările criticate de specialiști și verificate ulterior ca fiind fără dovezi, Groșan susținea că o persoană vaccinată ar putea îmbolnăvi o persoană nevaccinată „prin relații intime”. Declarația a determinat Colegiul Medicilor din România să deschidă o anchetă disciplinară.

În altă ocazie, după ce fostul președinte american Donald Trump a afirmat că ar exista o legătură între paracetamol și autism, Flavia Groșan a reacționat susținând că ea nu a prescris niciodată acest medicament, adăugând: „Știința? Poate. Intuiție, sigur”.

Încă din perioada pandemiei, Groșan s-a remarcat prin opinii contrare recomandărilor medicale oficiale, contestând protocoalele de tratament, vaccinurile și strategiile de sănătate publică.

Publicitate

Moartea ei a fost anunțată marți, presa locală relatând că încercările medicilor de a o stabiliza au eșuat, pe fondul agravării bolii oncologice.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Asociația H.A.P.P.Y. deschide înscrierile la cursurile de Empatie, Comunicare și Voluntariat pentru generația Z. „Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”

Publicat

Publicitate

Asociația H.A.P.P.Y. lansează un nou program educațional dedicat copiilor, menit să dezvolte abilități esențiale într-o lume în continuă schimbare: empatia, comunicarea și implicarea comunitară. Proiectul propune o abordare „cu suflet”, așa cum spun organizatorii, punând accent pe formarea copiilor ca oameni capabili să înțeleagă, să ajute și să contribuie la binele colectiv.

„Educația începe cu inima. Restul vine de la sine”, transmit inițiatorii programului, care își propun să creeze un spațiu în care copiii învață nu prin tehnici rigide, ci prin interacțiune umană autentică. Cursurile sunt gândite pentru copii din generația Z care vor să își dezvolte inteligența emoțională și spiritul civic. Indiferent dacă sunt timizi sau extrovertiți, energici sau liniștiți, participanții sunt încurajați să își descopere potențialul interior și să își exprime propriile trăiri.

Ce vor învăța copiii?

Programul include activități care îi ajută pe cei mici să înțeleagă mai bine atât propriile emoții, cât și pe ale celor din jur. Printre competențele dezvoltate se numără:

identificarea și gestionarea emoțiilor;
implicarea în situații reale de ajutor și sprijin;
lucrul în echipe de voluntari;
exersarea responsabilității și a bunătății în contexte practice;
dezvoltarea abilitaților de dialog, ascultare activă și empatie.

Cum se desfășoară cursurile

Publicitate

Metodologia pune accent pe joc și experiență directă. Copiii participă la povești, activități interactive, exerciții practice și acțiuni de voluntariat organizate de Asociația H.A.P.P.Y. Nu există note și nici presiune, doar un mediu sigur în care cei mici pot învăța să devină adulți responsabili și empatici.

De ce este important acest program?

Organizatorii subliniază că empatia nu este o materie, ci o valoare, iar valorile se formează timpuriu. Într-o societate în care comunicarea autentică și responsabilitatea devin tot mai necesare, programele de acest tip pot contribui la crearea unei generații care să influențeze pozitiv comunitatea.

Înscrieri

Părinții interesați pot solicita detalii despre program, grupele de vârstă și calendarul activităților trimițând un mesaj pe WhatsApp la 0749 707 038.

Programul este coordonat de Corina Macsim, profesor de logică, comunicare, filosofie și socio-umane.

Citeste mai mult

Eveniment

Ninsoare și temperaturi scăzute pe DN 67C Transalpina. Drumarii acționează cu utilaje și material antiderapant

Publicat

Publicitate

Pe DN 67C – Transalpina, în zona montană, drumarii acționează cu utilaje cu lamă și material antiderapant pentru îndepărtarea efectelor fenomenelor meteo.

„În zona montană se înregistrează ninsori și temperaturi scăzute. Nu vă deplasați în zonele afectate de ninsoare cu autovehiculele neechipate corespunzător”, au transmis reprezentanții DRDP Craiova.

 

Un strat de zăpadă s-a așternut și la Șureanu, în județul Alba. 

Potrivit imaginilor surprinse pe camerele live, pârtia A1 – Ausel este acoperită cu zăpadă, miercuri dimineața.

Publicitate

Ninsori abundente în Covasna și Harghita

Noapte albă pentru drumarii din cadrul DRDP Brașov, aflați în zonele montane din estul Transilvaniei.

Aceștia au acționat cu aproximativ 50 de utilaje de deszăpezire care au răspândit 300 de tone de materiale antiderapante.

Zonele afectate au fost în special culoarele de trecere din zona munților: Pasul Oituz, zona Lacul Roșu și Bucin.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending