Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (59)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

ZIGZAG EMINESCOLOGIC:

Dr. Valeriu Lupu publică în „Lumina” nr. 76(3668) din 1 aprilie 2017 eseul „Eminescu, din perspectivă religioasă”. Reţinem: 1. „să nu uităm că Eminescu avea din familie o puternică formaţie religioasă, fapt mai puţin subliniat în abordările biografice, şi atunci doar de o manieră superficială”; 2. „religiozitatea familiei sale era o caracteristică pe ambele linii: maternă şi paternă, dar cu deosebire pe linie maternă”; 3. „gândirea eminesciană nu putea decât să penduleze între diverse concepte filosofice, mituri, tradiţii şi religii, în căutarea adevărului. Şi nici nu se putea altfel, atâta timp cât pentru Eminescu teza morţii (a trecerii în nefiinţă) şi nădejdea învierii (revenirii la viaţă după judecată) erau cele două aspecte care oglindeau, pe de o parte, pesimismul schopenhauerian şi, pe de altă parte, speranţa învierii adusă lumii prin Iisus Hristos”; 4. „răspunsurile la marile întrebări existenţiale au variat în opera eminesciană de la dezamăgire la entuziasm, de la un pesimism ireductibil la o optimism debordant, în funcţie de starea lui de spirit, de asperităţile vieţii pe care trebuia să le înfrunte, de conjuncturile socio-politice cu care era în război şi, desigur de evoluţia cunoaşterii”; 5. „Eminescu însă, prin afinitatea sa absolută pentru tradiţia şi istoria poporului său, nu putea fi decât un om al credinţei strămoşeşti, pentru că el şi-a iubit patria şi neamul cu toată puterea fiinţei sale, s-a contopit cu trăirea şi aspiraţia neamului său, prin urmare, conceptual, în gândire şi în faptă, nu poate fi decât în sânul Bisericii Ortodoxe naţionale”;

Pictorul basarabean Ion Daghi (născut la 16 august 1936 în Olişcani, Orhei) cu privire la modul cum l-a descoperit pe Eminescu: „De mic (mai ales toamna, când se organizau clăcile la ţară) cântam împreună cu alţi săteni melodii pe versurile lui Eminescu: „De ce nu-mi vii”, „Mai am un singur dor”, „Pe lângă plopii fără soţ”…, dar declamam şi „Revedere”, „Dorinţa”, „La steaua” etc. Cel mai straniu era că eu nu cunoşteam titlurile acestor opere şi nici autorul lor. Abia mai târziu, fiind deja student la Şcoala de Arte Plastice din Chişinău (1953), am cumpărat clandestin de la un evreu o carte de poezii de-ale lui Eminescu. Şi mare mi-a fost mirarea când am aflat că operele lui mi-au însoţit copilăria, au pus prima piatră de formare a atitudinii mele faţă de lume, natură şi societate şi m-au făcut să mă simt fericit în cele mai grele momente ale vieţii noastre sub jugul ocupaţiei ruseşti, sovietice” (revista „Limba română” nr. 1-2 din 2010);

Cassian Maria Spiridon despre Mihai Eminescu: „Mihai Eminescu, pentru naţiunea română, a devenit un mit, alături de „Mioriţa”, de „Meşterul Manole”, de „Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte” şi alături chiar de poemul lui, „Luceafărul”.  După cum Ştefan cel Mare a devenit sfânt în ochii poporului, înainte ca  Biserica noastră să-l canonizeze, aşa şi Eminescu a devenit exponenţial pentru naţiunea noastră. El a fost cel care ne-a scos din mediocritate, ne-a ridicat la acelaşi nivel cu marile culturi ale lumii. Spun aceasta pentru că Eminescu este unul dintre poeţii comparabili cu Dante, Goethe, Baudelaire: este un poet, şi clasic, şi modern şi romantic, având toate faţetele. O dovadă la cele spuse este şi faptul că poeţii care l-au urmat pe Eminescu, precum Bacovia, Blaga, Barbu, Arghezi, se revendică din Eminescu şi sunt toţi eminescieni vrând-nevrând, pentru că direcţia pe care a dat-o marele poet în cultura naţională este una pe care Titu Maiorescu o prevedea, afirmând că veacul al XX-lea va fi sub semnul lui Eminescu. Iată, ne aflăm în veacul al XXI-lea şi tot sub semnul lui Eminescu existăm, pentru că el este o valoare care ne obligă şi care ne dă şansa de a fi în rândul marilor culturi ale lumii. Mai mult decât atât, Eminescu a dat matricea limbii pe care o vorbim astăzi” (din prezentarea făcută în cadrul activităţii „În umbra versului eminescian”, la Colegiul Tehnic de Transporturi şi Construcţii Iaşi);

Publicitate

Cassian Maria Spiridon despre Mihai Eminescu şi atitudinea sa faţă de religie„Eminescu a fost un credincios şi ţinea foarte mult la învăţătura creştin-ortodoxă, dovadă fiind articolele despre religie foarte frumoase din publicistica lui, dintre care unul de excepţie, despre sărbătoarea Paştelui. Aduc aici şi un amănunt interesant, mai ales că astăzi există numeroase discuţii despre necesitatea construirii Catedralei Neamului, anume că Eminescu a susţinut ideea ridicării unei Catedrale a Neamului în Bucureşti. În China există un parc uriaş, în care se găsesc cele mai importante monumente ale lumii. Unul dintre aceste monumente prezente în acest parc este Mănăstirea „Sfinţii Trei Ierarhi” din Iaşi, ceea ce spune multe despre importanţa unor biserici reprezentative pentru poporul român. Revenind la Eminescu, acesta a fost un susţinător al ideii că avem nevoie de o Catedrală a Neamului, şi, probabil, dacă ar fi contemporan cu noi, ar fi scris pozitiv despre acest lucru. De asemenea, el nu era exclusivist, arătând importanţa romano-catolicismului pentru cultura lumii, însă a fost un creştin ortodox autentic, vorbind despre cei trei stâlpi pe care s-a ridicat şi s-a menţinut neamul nostru: credinţa, tradiţia şi limba (vezi „Ziarul Lumina” din 14 ianuarie 2014);

Despre Eminescu în „România literară” nr. 19 din 28 aprilie 2017: Ştefan Cazimir în „Amintirea lui Petru Creţia” : „Petru Creţia va prelua ducerea mai departe şi îngrijirea filologică a ediţiei Eminescu începute de Perpessicius. Acribia lui exemplară va depăşi operaţie în sine a editării, adăugându-i reconstituirea, din membra disjecte, a unor poeme eminesciene inedite. Şi tot lui i se datorează prestigiul Centrului de la Ipoteşti, dedicat promovării studiilor despre viaţa şi opera poetului naţional” ; Mircea Mihăieş în „Urmaşii lui Don Basilio”: Deşi am întrebat câţiva oameni competenţi, niciunul nu a putut să evoce o împrejurare în care, de pildă, Eminescu, să fi participat la „linşarea” vreunui confrate. Dimpotrivă, a fost chiar el victimă a numeroase cabale – iar post-mortem atacurile s-au înmulţit exponenţial (dacă se poate spune aşa)”;Alex Ştefănescu în „Ce bine se scria pe vremuri!”: „Unii scriitori nu-i văd pe semenii lor, văd doar cerul înstelat (este cazul unor poeţi). Alţii văd existenţa umană şi o descriu, uneori în pagini zguduitoare, dar atât fac, o descriu. Alţii, puţini la număr, văd comedia existenţei umane. Printre aceştia se numără Gogol, comparabil din acest punct de vedere cu Balzac şi cu…Eminescu”; Gheorghe Grigurcu, în „Eminescu în Gorj”, despre cartea „Mihai Eminescu – drumuri şi popasuri în Gorj” scrisă de Zenovia Cârlugea: 1. „Ce s-ar putea spune cu exactitate, de pildă, despre trecerea lui Eminescu, la vârsta de 16 ani, prin Novaci? E o ipoteză asupra unei verigi a traseului pe care cu siguranţă l-a parcurs de la Răşinari, prin Horezu, până la Giurgiu”; 2. „Stând de vorbă cu „venerabilul cărturar novăcean” Gheorghe Ciorogariu, scriitorul Ion Filipoiu, citat de Z. Cârlugea, primeşte informaţii asupra prezenţei poetului în localitatea gorjeană, în 1986, în termenii următori:”Dar interlocutorul meu nu vorbea despre o amintire colectivă, ci despre o amintire personală, rămasă în familia bătrânului dascăl Constantin Flitan, din comuna Cernădia, în casa căruia adolescentul pribeag fusese găzduit, spălat şi primenit cu ţoale curate, şi care e dascăl, după atingerea notorietăţii de către poet, evoca, mândru, întâmplarea de – atunci, iar el,  Gheorghe Ciorogariu, o ştia de la socrul său, fostul învăţător Ion Giugiulan, care, la rându-i, o aflase în „cercul învăţătorimii novăcene”; 3. „Istoria literară a aruncat însă o lumină suficient de puternică  asupra unui alt episod al vieţii lui Eminescu., cel al vacanţei petrecute la Floreşti, în vara anului 1878. Aici a fost oaspetele lui Nicolae Mandrea, amic al său, junimist cu studii la Berlin, profesor la Facultatea de Drept din Iaşi”;

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

 

 

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Doliu în fotbalul românesc: Antrenorul Emeric Ienei a decedat la vârsta de 88 de ani

Publicat

Publicitate

Antrenorul de fotbal, Emeric Ienei a decedat miercuri, la vârsta de 88 de ani. Decesul a fost confirmat de reporterii publicației bihoreanul.ro

Potrivit unor surse medicale, la mijlocul lunii octombrie Ienei a fost internat în secția de Pneumologie a Spitalului Clinic Județean de Urgență Bihor, fiind externat la finele săptămânii trecute. El a decedat la domiciliu, în cursul dimineții de miercuri, 5 noiembrie 2025. 

„A murit acasă, a stat două săptămâni în spital, dar familia l-a externat pentru că medicii nu mai aveau ce să facă. A murit în această dimineață, liniștit, la el acasă. Avea mai multe afecțiuni, cea mai gravă fiind cea cardiacă”, a declarat pentru ziarul din Bihor, un membru al familiei.

Reacția Clubului FC Bihor Oradea

Fotbalul românesc și bihorean este în doliu. A plecat dintre noi marele Emeric Ienei, o adevărată legendă a sportului, la vârsta de 88 de ani.

Născut la Arad, dar stabilit mulți ani la Oradea, Emeric Ienei a avut o legătură specială cu orașul nostru și cu fotbalul bihorean. În perioada 1978–1979, el a antrenat FC Bihor Oradea, lăsând în urmă profesionalism, eleganță și respect.

De numele său se leagă și cea mai mare performanță din istoria fotbalului românesc – câștigarea Cupei Campionilor Europeni în 1986 cu Steaua București, un moment care a făcut întreaga țară mândră.

Publicitate

Prin caracterul, calmul și înțelepciunea sa, Emeric Ienei a inspirat generații întregi de jucători și antrenori. Rămâne un exemplu de demnitate și valoare, un simbol al fotbalului românesc.

Clubul F.C. Bihor Oradea transmite sincere condoleanțe familiei îndoliate și tuturor celor care l-au iubit.

sursă foto: bihoreanul.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

ALERTĂ: Două surori din Botoșani au dispărut în drum spre școală. Polițiștii scotocesc orașul. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni desfășoară activități de căutare pentru găsirea a două surori, Armașaru Daria Mirabela, în vârstă de 17 ani, și Armașaru Maria Gabriela, în vârstă de 13 ani, ambele din localitatea Socrujeni, județul Botoșani.

Potrivit informațiilor oferite de familie, în dimineața zilei de 5 noiembrie 2025, în jurul orei 07:30, cele două minore au plecat împreună din imobilul din municipiul Botoșani unde locuiau, fără forme legale, cu scopul de a merge la școală. Niciuna dintre ele nu a mai ajuns la cursuri și nu s-a mai întors acasă.

Semnalmente – Armașaru Daria Mirabela (17 ani):
– înălțime: aproximativ 1,60 m
– greutate: aproximativ 70 kg
– constituție atletică
– la momentul plecării purta geacă neagră cu glugă, pantaloni gri, adidași albaștri și avea asupra sa un ghiozdan roșu marca Nike.
Tânăra nu deține telefon mobil.

Semnalmente – Armașaru Maria Gabriela (13 ani):
– înălțime: aproximativ 1,40 m
– greutate: aproximativ 50 kg
– păr șaten, ochi căprui
– purta haine de culoare închisă și avea ghiozdanul pregătit pentru școală.

Cele două fete sunt surori și au plecat împreună, însă nu se știe în ce direcție s-au îndreptat. Familia a anunțat dispariția la scurt timp după ce a constatat că fetele nu s-au prezentat la cursuri.

Polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, împreună cu jandarmi și reprezentanți ai altor structuri, au demarat activități de căutare și verificare în teren, pentru a le găsi pe cele două minore.

Publicitate

Oricine poate oferi informații cu privire la locul în care se află cele două fete este rugat să sune de urgență la numărul unic 112 sau să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție.

Vrei să îți formulez și o variantă scurtă, cu ton de alertă, potrivită pentru postare pe Facebook / rețele sociale, așa cum apar apelurile Poliției (cu emoji și structură clară)?

Citeste mai mult

Eveniment

O adolescentă 14 ani, din Cristești, a plecat de la școală și nu a mai ajuns acasă. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni desfășoară activități pentru localizarea minorei Durneac Bianca Maria, în vârstă de 14 ani, din comuna Cristești, județul Botoșani, care a plecat de la școală și nu a mai ajuns la domiciliu.

Potrivit informațiilor oferite de familie, în ziua de 4 noiembrie 2025, în jurul orei 15:30, minora nu s-a mai întors acasă după terminarea orelor de curs la Școala Gimnazială nr. 1 Cristești.

Semnalmente:
– înălțime: aproximativ 165 cm
– greutate: aproximativ 70 kg
– păr șaten, ochi căprui

La momentul plecării, fata purta pantaloni și geacă de culoare neagră, era încălțată cu adidași negri și avea un ghiozdan de culoare neagră.

Orice persoană care poate oferi informații cu privire la locul în care se află minora este rugată să sune de urgență la 112 sau să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

Expoziția „Dascăli și artiști botoșăneni” în spațiul  Galeriei „Colecția de Artă” Botoșani

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani organizează, în perioada 4-30 noiembrie 2025, în spațiul  Galeriei „Colecția de Artă” Botoșani, expoziția „Dascăli și artiști botoșăneni”.

Vor fi  expuse 31 de lucrări semnate de 9 artiști profesioniști, cu studii universitare absolvite la diverse  facultăți de artă din țară, a căror activitate artistică s-a împletit în mod fericit cu o carieră didactică de succes, desfășurată în instituții de învățământ botoșănene: Liceul „Ștefan Luchian” Botoșani,  Liceul Pedagogic ,,Nicolae Iorga” Botoșani, Școala Populară de Arte „George Enescu” Botoșani, Școala nr. 8 „Elena Doamna” Botoșani și Școala  Gimnazială „Mihai Eminescu” Stâncești, comuna Mihai Eminescu.

Artiștii Dumitru Agavriloaie, Mihai Bejenaru (1955-2008), Radu Cotișel, Constantin Doroftei, Victor Foca, Victor Hreniuc, Gheorghe Stanciu, Teodor Valenciuc și Aristotel Vasiliu (1946-2021), ale căror lucrări se regăsesc și în patrimoniul Muzeului Județean Botoșani,  au fost dascăli care au influențat  destinul a numeroase generații de pasionați de artă, de diverse vârste și profesii, elevi de gimnaziu și de liceu sau persoane care și-au regăsit drumul spre artă la vârste adulte, coordonându-i pe drumul sinuos al artelor vizuale.

Lucrările expuse – picturi în ulei pe pânză/ulei pe carton, lucrări figurative, cu tematică diferită, trecând de la portrete compoziționale la peisaje și naturi statice – merg către zona abstractului, reușind împreună să contureze o imagine de ansamblu a ceea ce se „producea” la Botoșani în artele vizuale ale anilor ʼ80-ʼ90.

În cadrul evenimentului expozițional va avea loc și lansarea cărții dedicate lui Teodor Valenciuc, decanul de vârstă al artiștilor-profesori botoșăneni, un volum scris de cunoscutul scriitor botoșănean Corneliu Filip, denumit ,,Punte peste generații – mărturii ale unui artist plastic nonagenar – Teo Valˮ.

Vernisajul expoziției se va desfășura sâmbătă, 8 noiembrie 2025, ora 11.30.

Publicitate

Prezintă: Ana Coșereanu – muzeograf. Curator: Liviu Șoptelea – conservator, artist vizual.

Intrarea la vernisaj este gratuită.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending