Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (43)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

„Contemporanul. Ideea europeană” nr. 5 (842) din 2022. Şi în acest număr, referirile la Eminescu sunt consistente. Constantina Raveca Buleu construieşte o cronică la volumul Irinei Petraş „Eminescu-începutul continuu” (Editura „Şcoala Ardeleană”, Cluj-Napoca, 2021). Sintagma „începutul continuu” atribuită lui Eminescu vine ca o replică la „sfârşitul continuu” impusă de Ion Caraion pentru George Bacovia.  Autoarea cronicii constată că Irina Petraş  abandonează   axiomatica prin care universul eminescian este pus „sub umbrela epitetului classicus” şi urmează ideea impusă de Tudor Vianu, aceea că trebuie să domine „rolul continuu al hermeneuticii în dezvoltarea relaţiilor operei cu cititorii săi, adică de legătura operei nu atât cu timpul ei, cât mai cu seamă cu timpul receptorilor ei”, perspectiva devenind seducătoare prin „libertatea pe care o lasă interpretărilor şi prin actualitatea imprimată de prezent actului lecturii”. În acelaşi timp, Constantina Raveca Buleu constată că autoarea respectă un alt îndemn al lui Tudor Vianu, acela de a beneficia de sporul de cunoaştere al clasicilor. Reţinem câteva concluzii ale autoarei cronicii. 1. „autoarea nu pledează pentru înlocuirea termenului romantism cu cel de romanitate, ci doar o definire nuanţată a unei identităţi dinamic-creatoare, deschisă faţă de tot, o abandonare a etichetei de romantic întârziat, inerţial şi impropriu atribuită lui Eminescu (dublată de o depăşire a cadrelor romantismului ca atare) şi o recunoaştere a impactului pe care Eminescu îl are asupra ansamblului literaturii române. Toate acestea îi permit Irinei Petraş să realizeze nu doar surprinzătoare arheologii hermeneutice, originate în aserţiunea Zoei Dumitrescu-Buşulenga potrivit căreia „universul eminescian este un produs al unei minţi prin excelenţă integratoare” sau în „dimensiunea plutonică” staturii poetului, propusă de către Ion Negoiţescu, ci şi neaşteptate speculaţii interdisciplinare alimentate de fizicieni precum Stephen Hawking sau Leonard Mlodinow”; 2. „în cazul lui Eminescu – demonstrează Irina Petraş – obsesia noomorfică este copleşitoare, fapt dovedit, pe de o parte, de corespondenţa poetului cu Veronica Micle şi de propriile sale mărturisiri, iar pe de altă parte, de incidenţa gândului / cugetării în creaţia sa lirică”; 3. „explorând vocaţia filosofică a lui Mihai Eminescu, autoarea inventariază sentinţele lansate de exegeză (Maiorescu, Hasdeu, Blaga, Eliade, Ianoşi, Ioan Em. Petrescu) şi izolează câteva dominante ale gândirii eminesciene, precum modelul cosmologic platonician adoptat în prima fază,  motivul luminii  (una dintre constantele operei), nostalgia vârstelor mitice ale umanităţii şi criza gândirii înstrăinate, dihotomia gândire umană / univers sau conştiinţa tragică a existenţei”; 4. „de acelaşi domeniu ţine şi analiza cronotopilor fundamentali ai universului eminescian – cumpăna şi unda -, rafinat armată cu trimiteri la „Caietele” eminesciene, din a căror aventură editorială a făcut parte o vreme şi Irina Petraş”; 5. „consecinţa este că „peisajul eminescian poate fi numit doar impropriu „cadru”. El este mai întotdeauna o „răs-frângere” a înlăuntrului nu are o existenţă de sine stătătoare. Este un peisaj afectiv şi fictiv, psihic”. Concluzionează Constantina  Raveca Buleu: „Irina Petraş propune aici o lectură a „Luceafărului” prin care ea verifică temeinicia unei teorii incitante – androginizarea perspectivei poetice – expresie perfectă a unei atitudini intelectuale provocatoare, în orizontul căreia exerciţiul re-lecturii înseamnă cunoaştere şi re-cunoaştere, erudiţie şi interogaţie continuă”.

Profesorul universitar Vasile Muscă publică eseul „Eminescu. Satul şi copilăria”.  Autorul îşi justifică logica apelând la  Călinescu („Viaţa lui Mihai Eminescu”), Blaga („Trilogia culturii”, „Elogiul satului românesc”), E. Cassirer („Gândirea mitică”) şi Schopenhauer („Lumea ca voinţă şi reprezentare”). Reţinem rândurile cu care debutează eseul: „Eminescu şi-a petrecut anii fericiţi ai copilăriei, poate singurii ani cu adevărat fericiţi din viaţa sa, în mijlocul mediului natural şi social al satului tradiţional românesc, în nordul Moldovei, Bucovina, Ţara de Sus, de la mijlocul secolului al XIX-lea, în localitatea sa natală, Ipoteştii Botoşanilor.  A stat aici nu mult, pentru că, după anii care au trecut repede ai copilăriei, odată cu prima tinereţe când a început ciclul anilor de învăţătură, Lehrjahre (şcoala la Cernăuţi), aceasta a însemnat şi debutul ciclului complementar al anilor de pribegie (Wanderjahre), cele două împreună constituind formula formula goetheană întreagă a formării unei personalităţi umane complete. Maturizarea a însemnat şi pentru el îndepărtarea şi chiar ruptura de spaţiul şi timpul anilor de fericire nevinovată ai copilăriei. Au început anii lungi ai înstrăinării de matca originară a satului natal, pe care îl va purta, de acum, cu sine prin lume doar ca amintire.”. Autorul eseului  găseşte două consecinţe ale copilăriei eminesciene care ar fi în avantajul operei sale: 1. „aflată în intimă apropiere de pulsul de viaţă al naturii. Eminescu va fi cucerit de acel sentiment al naturii care va face din el unul din cei mai mari reprezentanţi ai genului din literatura română. Codrul, lacul, izvoarele, satul din vale, întreg decorul natural al locului devin atât de familiare sufletului său de copil, încât,  mai apoi, aflat undeva în altă parte se simţea ca un refugiat, alungat în străinătate; 2. „tot din interiorul lumii satului, i se deschide un contact înviorător, care îl va inspira apoi toată viaţa, pătrunzând prin emanaţiile sale până în fibrele cele mai ascunse ale operei sale, cu tezaurul de gândiri şi simţiri, mentalităţi de tot felul, al folclorului românesc”.

Merită reţinute cele trei ancore pe care se sprijină eseul, verificabile şi în cazul lui Eminescu: a) copilăria – definită, după Schopenhauer, ca fiind „vârsta care oferă porţia de genialitate de care poate beneficia un om în această viaţă; nenorocirea e că, fiind trecătoare, odată cu copilăria se consumă şi mica porţie de genialitate rezervată unui om”, iar după Blaga, „copilăria şi satul se întregesc reciproc, alcătuind un întreg inseparabil. S-ar putea vorbi chiar despre o simbioză între o copilărie şi sat, o simbioză datorită căreia fiecare din părţi se alege cu un câştig”. Interesant este că din identitatea copilărie = geniu, Schopenhauer scoate concluzia surprinzătoare că geniul rămâne un copil perpetuu, aspect pe care Vasile Muscă îl asociază şi lui Eminescu; b) ieşirea din copilărie – se face prin primul episod de iubire a unui om. Vasile Muscă e convins că la Eminescu „această primă întâlnire cu iubirea s-a petrecut sub privegherea pământeană / maternă a naturii, la care au participat codrii, lacul, dealul,  salcâmii sau teii, în regimul de semiîntuneric al  înserării. Cadrul natural în care se consumă această primă iubire este cel al satului natal, pe care peste ani, poetul îl va evoca într-una din cele mai frumoase poezii ale sale”; c) aşezarea fiecăruia pe linia menirii cosmice – „este diferenţa în care opoziţia atrage pe unul către celălalt, pentru refacerea unităţii lor profunde, ca în mitul platonician al erosului. Este diferenţa în care opoziţia termenilor duce unul înspre celălalt în identitatea unităţii lor primare profunde. Prima dragoste trebuie reţinută ca un eveniment cu adevărat de dimensiuni cosmice, descoperirea identităţii proprii a unuia prin celălalt: Băiatul devine bărbat prin fată, iar fata devine femeie prin băiat. O schimbare radicală care se împlineşte a unuia prin celălalt”.

Aici se termină copilăria, spune Vasile Muscă şi urmează maturitatea pentru băiat şi fată, dar asta numai prin depăşirea unui prag cosmic.

Publicitate

Scriitorul Teşu Solomovici trimite din Ţara Sfântă o corespondenţă cu titlul „Eminescu în ebraică”, „drept încă un semn al universalităţii poetului”,  şi pe care revista o publică la pagina 13.  Autorul se referă la volumul apărut în traducerea profesoarei şi scriitoarei Adina Rosenkranz-Herşcovici şi prin efortul financiar al  primarului Ioan Pavăl din Dumbrăveni: „De peste un secol şi jumătate evreii îl traduc pe Eminescu în ebraică. Am putea spune că acest demers a început odată cu renaşterea limbii ebraice în epoca modernă. Acum 140 de ani după debutul editorial al lui Mihai Eminescu, pentru prima oară, apare această culegere voluminoasă, cuprinzînd 40 de poezii transpuse în limba ebraică. O transpunere într-o ebraică modernă, suculentă, viguroasă, ebraica Israelului de astăzi”. Contrar unor voci , Teşu Solomovici  crede că „evreii l-ai iubit dintotdeauna pe marele poet” şi că „i-au ştiut poeziile pe de rost şi au compus romanţe pe versurile sale”. Se dau citate admirative din Moses Gaster („am stat multă vreme în legătură prietenească cu Eminescu”),  din lingvistul evreu Hayman Tiktin ( „am petrecut cu Eminescu ore minunate în discuţii filologice şi filosofice, şi a fost o mare pierdere pentru mine când el a părăsit Iaşul) şi din Salomon Segal care l-a cunoscut în casa lui Samson Bodnărescu („un fulger de fericire îmi străbătu fiinţa la auzul numelui magic”). Teşu Solomovici e convins că  „figurile acestor trei intelectuali evrei să-i fi inspirat lui Eminescu personajul Ruben, învăţatul evreu din nuvela „Sărmanul Dionis”.  Corespondenţa merită citită fiind completată de exemple de admiraţie reciprocă dintre Eminescu şi evrei, constituind  şi o justificare în plus că Eminescu nu a fost antisemit.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Salariul minim brut va crește la 4.325 de lei de la 1 iulie 2026. Aproape 1,76 milioane de salariați vor beneficia de majorare

Publicat

Publicitate

Ministerul Muncii a publicat, vineri, proiectul de hotărâre privind majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, care urmează să intre în vigoare la 1 iulie 2026. Potrivit documentului, salariul minim brut va ajunge la 4.325 de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 6,8% față de nivelul aplicabil în luna iunie 2026, scrie alba24.ro.

Conform notei de fundamentare care însoțește proiectul, aproape 1,76 milioane de salariați vor beneficia de această majorare. În prezent, 831.382 de angajați sunt plătiți cu salariul minim brut garantat, reprezentând 14,6% din totalul salariaților activi din România. După aplicarea noii valori, numărul beneficiarilor va ajunge la 1.759.027 de persoane, potrivit datelor citate de Agerpres.

Crește tariful orar
Majorarea salariului minim va avea impact și asupra tarifului orar. Astfel, în luna iunie 2026, acesta este de 24,496 lei/oră, pentru un program complet de lucru de 165,334 ore pe lună. Din luna iulie, tariful orar va crește la 25,949 lei/oră, corespunzător unui program complet de 166,667 ore lunar.

Impact economic și social
Reprezentanții Ministerului Muncii susțin că majorarea salariului minim va avea efecte pozitive asupra economiei, prin stimularea ocupării forței de muncă, creșterea puterii de cumpărare a salariaților și reducerea muncii nedeclarate. Totodată, creșterea veniturilor populației este de așteptat să influențeze pozitiv consumul, cu impact inclusiv asupra importurilor de bunuri de consum.

Efecte indirecte: amenzi și contribuții mai mari
Inițiatorii proiectului atrag atenția că majorarea salariului minim va avea efecte și asupra altor drepturi și obligații legale. Astfel, contribuția datorată de angajatorii care nu încadrează persoane cu handicap va crește, întrucât aceasta este raportată la salariul minim brut. De asemenea, valoarea punctului de amendă va fi majorată, fiind calculată în funcție de același indicator.

Proiectul de hotărâre urmează să fie supus procesului de consultare și aprobare, înainte de a intra în vigoare de la 1 iulie 2026.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Carburanții se scumpesc din nou de la 1 ianuarie 2026. Șoferii vor plăti sute de lei în plus pe an

Publicat

Publicitate

Șoferii din România vor resimți noi scumpiri la carburanți începând cu 1 ianuarie 2026, ca urmare a majorării accizelor și a TVA-ului, avertizează expertul în energie Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energie Inteligentă (AEI), citat de alba24.ro.

Acesta spune că, deși modificările fiscale par moderate pe hârtie, efectul cumulat se traduce prin zeci de lei în plus la fiecare plin și câteva sute de lei pe an pentru fiecare șofer. 

Creșterea treptată a taxelor pentru carburanți

Potrivit expertului, în 2024, acciza la benzină era de 2,38 lei/litru, iar la motorină de 2,32 lei/litru, cu un TVA de 19%.

Situația se schimbă însă din vara lui 2025, când acciza la benzină crește la 2,78 lei/litru, iar acciza la motorină ajunge la 2,55 lei/litru. De asemenea, TVA-ul aplicat carburantului este majorat la 21%.

Dumitru Chisăliță spune că în anul 2026, accizele vor continua să crească, la 3,06 lei/litru pentru benzină și 2,80 lei/litru pentru motorină, în timp ce TVA-ul rămâne la 21%.

Carburanții se scumpesc din nou, din 2026

Majorările fiscale se traduc direct în prețuri mai mari la pompă.

Publicitate

Pentru benzină, creșterea accizei și TVA-ul aferent duc la o scumpire totală estimată de aproximativ 0,28 lei pe litru, ceea ce înseamnă o majorare de circa 3,8%, raportată la un preț de referință de 7,36 lei/litru.

În cazul motorinei, scumpirea este de aproximativ 0,25 lei pe litru, aproximativ 3,3%, calculată la un preț de 7,56 lei/litru.

Prețuri aproape de 8 lei litrul de la 1 ianuarie 2026

Potrivit președintelui Asociației Energie Inteligentă, dacă astăzi un litru de benzină costă aproximativ 7,61 lei, iar unul de motorină 7,73 lei, după aplicarea noilor accize prețurile pot ajunge la:

  • 7,68 lei/litru pentru benzină,
  • 7,81 lei/litru pentru motorină.

„Pragul psihologic de 8 lei pe litru probabil va fi depășit și prețul nu va mai reveni sub 8 lei/litru după anul 2026”, spune Dumitru Chisăliță.

Cât costă un plin după scumpire

Diferența se va vedea clar la fiecare alimentare, spune expertul:

  • un plin de 50 de litri de benzină va costa cu 14 lei mai mult, iar la 60 de litri, creșterea ajunge la 15 lei;
  • un plin de 50 de litri de motorină va costa cu 12,5 lei mai mult, iar la 60 de litri, creșterea ajunge la 15 lei.

Impactul anual: sute de lei în plus pentru fiecare șofer

Președintele AEI spune că pe termen lung, costurile se adună.

La un rulaj mediu de 1.000 km pe lună, cu un consum de 7 l/100 km, un șofer va plăti în anul 2026:

  • 235,20 lei în plus pentru benzină,
  • 210 lei în plus pentru motorină.

Pentru cei care care parcurg aproximativ 15.000 km pe an, costurile suplimentare ajung la:

  • 294 lei pe an pentru benzină,
  • 262,5 lei pe an pentru motorină.

„Deși scumpirea de 30 – 33 de bani pe litru poate părea mică, efectul ei este constant și inevitabil. Fiecare plin devine mai scump, iar la final de o nota de plată ajunge la câteva sute de lei. Creșterea accizelor și a TVA-ului confirmă, încă o dată, că politicile fiscale se văd cel mai clar la pompă — acolo unde șoferii plătesc direct”, a mai transmis Dumitru Chisăliță.

Citeste mai mult

Eveniment

Festivalul de datini și obiceiuri de iarnă ,,Din străbuni, din oameni buni”, sub lupa jandarmilor

Publicat

Publicitate

În ziua de duminică, 21 decembrie, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani, în cooperare cu efective de poliție, pompieri și poliție locală, va adopta măsurile necesare în vederea desfășurării în condiții de siguranță a celei de-a cincizecea ediții a Festivalului de datini și obiceiuri de iarnă ,,Din străbuni, din oameni buni”, organizat în Centrul Istoric al municipiului Botoșani de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani.

Având în vedere că, între orele 11.00 – 12.00, circulația autovehiculelor pe traseul Centrul Istoric – Biserica Uspenia – str. Calea Națională – Direcția Muncii – str. Cuza Vodă – str. Nicolae Iorga – Pod de Piatră – Sens giratoriu bazar – str. Calea Națională – str. 1 Decembrie va fi restricționată progresiv de echipaje de poliție rutieră, pentru a permite deplasarea fără incidente a Paradei formațiilor, recomandăm participanților la trafic să aleagă alte trasee de deplasare, iar in cazul în care întâlnesc coloana aflată în mișcare, să manifeste înțelegere față de măsurile luate de autorități și să reducă viteza de deplasare până la limita evitării oricărui pericol.

După terminarea paradei, jandarmii vor acționa în zona scenei amplasate în apropierea casei Ankele din Centrul Istoric, pentru a preîntâmpina producerea unor fapte antisociale de natură penală și contravențională ce ar putea afecta siguranța participanților la spectacolul cultural-artistic ce se va desfășura până la ora 21.00.
Pompierii vor fi prezenți cu o autospecială de stingere a incendiilor, fiind pregătiți să intervină imediat în cazul producerii unor situații de urgență și să acorde primul-ajutor medical la nevoie, potrivit competențelor instituționale.

Tot în acest sfârșit de săptămână, în ziua de sâmbătă, 20 decembrie, jandarmii botoșăneni vor fi alături de participanții la prima ediție a Festivalului de datini și obiceiuri de iarnă din orașul Ștefănești, pentru ca evenimentul să nu fie afectat de producerea unor incidente nedorite.

De asemenea, în prima zi a săptămânii viitoare, pe 22 decembrie, efectivele de jandarmerie vor avea în atenție desfășurarea în condiții de siguranță a manifestărilor comemorative prilejuite de sărbătorirea ,,Zilei Victoriei Revoluției Române și a Libertății”, organizate la biserica Sfânta Cuvioasă Parascheva din municipiul Botoșani.
Recomandăm participanților să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine și să solicite sprijinul jandarmilor în mod direct în cazul sesizării unor fapte antisociale.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii militari de la Stația Săveni, ajutoarele lui Moș Crăciun

Publicat

Publicitate

Încă de la primele ore ale dimineții au pornit la drum, cu mașinile încărcate de cadouri și cu dorința sinceră de a aduce bucurie acolo unde este cea mai mare nevoie. Însoțiți de Moș Crăciun, au ajuns la patru familii cu mulți copii din localitățile Vlăsinești, Crasnaleuca, Coțușca și Avram Iancu.

Pentru cei mici, intalnirea cu pompierii a însemnat emoție, zâmbete și surprize, iar pentru părinți, un semn ca nu sunt singuri.

Bucuria copiilor și emoția părinților au fost cea mai mare răsplată pentru salvatorii care, dincolo de misiunile operative, demonstrează constant că solidaritatea și empatia fac parte din valorile profesiei.

Astfel de gesturi nu sunt o premieră pentru pompierii din Saveni. De-a lungul timpului, aceștia s-au implicat în numeroase acțiuni caritabile, confirmând încă o dată că sunt alaturi de comunitate nu doar în situații de urgență, ci și în momentele în care sprijinul uman este cel mai important.

Prin aceasta inițiativă, pompierii militari de la Statia Saveni transmit un mesaj de speranță, generozitate și unitate, reamintind tuturor ca spiritul Craciunului înseamnă, înainte de toate, a dărui.

Acțiunea face parte din campania derulată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani, „Pompierii și copiii lor aduc speranța de Sărbătorile de Iarnă ”, un demers devenit deja tradiție, prin care cadrele militare, alături de familiile lor, se implică activ în sprijinirea comunităților mai puțin favorizate.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending