Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (43)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

„Contemporanul. Ideea europeană” nr. 5 (842) din 2022. Şi în acest număr, referirile la Eminescu sunt consistente. Constantina Raveca Buleu construieşte o cronică la volumul Irinei Petraş „Eminescu-începutul continuu” (Editura „Şcoala Ardeleană”, Cluj-Napoca, 2021). Sintagma „începutul continuu” atribuită lui Eminescu vine ca o replică la „sfârşitul continuu” impusă de Ion Caraion pentru George Bacovia.  Autoarea cronicii constată că Irina Petraş  abandonează   axiomatica prin care universul eminescian este pus „sub umbrela epitetului classicus” şi urmează ideea impusă de Tudor Vianu, aceea că trebuie să domine „rolul continuu al hermeneuticii în dezvoltarea relaţiilor operei cu cititorii săi, adică de legătura operei nu atât cu timpul ei, cât mai cu seamă cu timpul receptorilor ei”, perspectiva devenind seducătoare prin „libertatea pe care o lasă interpretărilor şi prin actualitatea imprimată de prezent actului lecturii”. În acelaşi timp, Constantina Raveca Buleu constată că autoarea respectă un alt îndemn al lui Tudor Vianu, acela de a beneficia de sporul de cunoaştere al clasicilor. Reţinem câteva concluzii ale autoarei cronicii. 1. „autoarea nu pledează pentru înlocuirea termenului romantism cu cel de romanitate, ci doar o definire nuanţată a unei identităţi dinamic-creatoare, deschisă faţă de tot, o abandonare a etichetei de romantic întârziat, inerţial şi impropriu atribuită lui Eminescu (dublată de o depăşire a cadrelor romantismului ca atare) şi o recunoaştere a impactului pe care Eminescu îl are asupra ansamblului literaturii române. Toate acestea îi permit Irinei Petraş să realizeze nu doar surprinzătoare arheologii hermeneutice, originate în aserţiunea Zoei Dumitrescu-Buşulenga potrivit căreia „universul eminescian este un produs al unei minţi prin excelenţă integratoare” sau în „dimensiunea plutonică” staturii poetului, propusă de către Ion Negoiţescu, ci şi neaşteptate speculaţii interdisciplinare alimentate de fizicieni precum Stephen Hawking sau Leonard Mlodinow”; 2. „în cazul lui Eminescu – demonstrează Irina Petraş – obsesia noomorfică este copleşitoare, fapt dovedit, pe de o parte, de corespondenţa poetului cu Veronica Micle şi de propriile sale mărturisiri, iar pe de altă parte, de incidenţa gândului / cugetării în creaţia sa lirică”; 3. „explorând vocaţia filosofică a lui Mihai Eminescu, autoarea inventariază sentinţele lansate de exegeză (Maiorescu, Hasdeu, Blaga, Eliade, Ianoşi, Ioan Em. Petrescu) şi izolează câteva dominante ale gândirii eminesciene, precum modelul cosmologic platonician adoptat în prima fază,  motivul luminii  (una dintre constantele operei), nostalgia vârstelor mitice ale umanităţii şi criza gândirii înstrăinate, dihotomia gândire umană / univers sau conştiinţa tragică a existenţei”; 4. „de acelaşi domeniu ţine şi analiza cronotopilor fundamentali ai universului eminescian – cumpăna şi unda -, rafinat armată cu trimiteri la „Caietele” eminesciene, din a căror aventură editorială a făcut parte o vreme şi Irina Petraş”; 5. „consecinţa este că „peisajul eminescian poate fi numit doar impropriu „cadru”. El este mai întotdeauna o „răs-frângere” a înlăuntrului nu are o existenţă de sine stătătoare. Este un peisaj afectiv şi fictiv, psihic”. Concluzionează Constantina  Raveca Buleu: „Irina Petraş propune aici o lectură a „Luceafărului” prin care ea verifică temeinicia unei teorii incitante – androginizarea perspectivei poetice – expresie perfectă a unei atitudini intelectuale provocatoare, în orizontul căreia exerciţiul re-lecturii înseamnă cunoaştere şi re-cunoaştere, erudiţie şi interogaţie continuă”.

Publicitate

Profesorul universitar Vasile Muscă publică eseul „Eminescu. Satul şi copilăria”.  Autorul îşi justifică logica apelând la  Călinescu („Viaţa lui Mihai Eminescu”), Blaga („Trilogia culturii”, „Elogiul satului românesc”), E. Cassirer („Gândirea mitică”) şi Schopenhauer („Lumea ca voinţă şi reprezentare”). Reţinem rândurile cu care debutează eseul: „Eminescu şi-a petrecut anii fericiţi ai copilăriei, poate singurii ani cu adevărat fericiţi din viaţa sa, în mijlocul mediului natural şi social al satului tradiţional românesc, în nordul Moldovei, Bucovina, Ţara de Sus, de la mijlocul secolului al XIX-lea, în localitatea sa natală, Ipoteştii Botoşanilor.  A stat aici nu mult, pentru că, după anii care au trecut repede ai copilăriei, odată cu prima tinereţe când a început ciclul anilor de învăţătură, Lehrjahre (şcoala la Cernăuţi), aceasta a însemnat şi debutul ciclului complementar al anilor de pribegie (Wanderjahre), cele două împreună constituind formula formula goetheană întreagă a formării unei personalităţi umane complete. Maturizarea a însemnat şi pentru el îndepărtarea şi chiar ruptura de spaţiul şi timpul anilor de fericire nevinovată ai copilăriei. Au început anii lungi ai înstrăinării de matca originară a satului natal, pe care îl va purta, de acum, cu sine prin lume doar ca amintire.”. Autorul eseului  găseşte două consecinţe ale copilăriei eminesciene care ar fi în avantajul operei sale: 1. „aflată în intimă apropiere de pulsul de viaţă al naturii. Eminescu va fi cucerit de acel sentiment al naturii care va face din el unul din cei mai mari reprezentanţi ai genului din literatura română. Codrul, lacul, izvoarele, satul din vale, întreg decorul natural al locului devin atât de familiare sufletului său de copil, încât,  mai apoi, aflat undeva în altă parte se simţea ca un refugiat, alungat în străinătate; 2. „tot din interiorul lumii satului, i se deschide un contact înviorător, care îl va inspira apoi toată viaţa, pătrunzând prin emanaţiile sale până în fibrele cele mai ascunse ale operei sale, cu tezaurul de gândiri şi simţiri, mentalităţi de tot felul, al folclorului românesc”.

Merită reţinute cele trei ancore pe care se sprijină eseul, verificabile şi în cazul lui Eminescu: a) copilăria – definită, după Schopenhauer, ca fiind „vârsta care oferă porţia de genialitate de care poate beneficia un om în această viaţă; nenorocirea e că, fiind trecătoare, odată cu copilăria se consumă şi mica porţie de genialitate rezervată unui om”, iar după Blaga, „copilăria şi satul se întregesc reciproc, alcătuind un întreg inseparabil. S-ar putea vorbi chiar despre o simbioză între o copilărie şi sat, o simbioză datorită căreia fiecare din părţi se alege cu un câştig”. Interesant este că din identitatea copilărie = geniu, Schopenhauer scoate concluzia surprinzătoare că geniul rămâne un copil perpetuu, aspect pe care Vasile Muscă îl asociază şi lui Eminescu; b) ieşirea din copilărie – se face prin primul episod de iubire a unui om. Vasile Muscă e convins că la Eminescu „această primă întâlnire cu iubirea s-a petrecut sub privegherea pământeană / maternă a naturii, la care au participat codrii, lacul, dealul,  salcâmii sau teii, în regimul de semiîntuneric al  înserării. Cadrul natural în care se consumă această primă iubire este cel al satului natal, pe care peste ani, poetul îl va evoca într-una din cele mai frumoase poezii ale sale”; c) aşezarea fiecăruia pe linia menirii cosmice – „este diferenţa în care opoziţia atrage pe unul către celălalt, pentru refacerea unităţii lor profunde, ca în mitul platonician al erosului. Este diferenţa în care opoziţia termenilor duce unul înspre celălalt în identitatea unităţii lor primare profunde. Prima dragoste trebuie reţinută ca un eveniment cu adevărat de dimensiuni cosmice, descoperirea identităţii proprii a unuia prin celălalt: Băiatul devine bărbat prin fată, iar fata devine femeie prin băiat. O schimbare radicală care se împlineşte a unuia prin celălalt”.

Aici se termină copilăria, spune Vasile Muscă şi urmează maturitatea pentru băiat şi fată, dar asta numai prin depăşirea unui prag cosmic.

Publicitate

Scriitorul Teşu Solomovici trimite din Ţara Sfântă o corespondenţă cu titlul „Eminescu în ebraică”, „drept încă un semn al universalităţii poetului”,  şi pe care revista o publică la pagina 13.  Autorul se referă la volumul apărut în traducerea profesoarei şi scriitoarei Adina Rosenkranz-Herşcovici şi prin efortul financiar al  primarului Ioan Pavăl din Dumbrăveni: „De peste un secol şi jumătate evreii îl traduc pe Eminescu în ebraică. Am putea spune că acest demers a început odată cu renaşterea limbii ebraice în epoca modernă. Acum 140 de ani după debutul editorial al lui Mihai Eminescu, pentru prima oară, apare această culegere voluminoasă, cuprinzînd 40 de poezii transpuse în limba ebraică. O transpunere într-o ebraică modernă, suculentă, viguroasă, ebraica Israelului de astăzi”. Contrar unor voci , Teşu Solomovici  crede că „evreii l-ai iubit dintotdeauna pe marele poet” şi că „i-au ştiut poeziile pe de rost şi au compus romanţe pe versurile sale”. Se dau citate admirative din Moses Gaster („am stat multă vreme în legătură prietenească cu Eminescu”),  din lingvistul evreu Hayman Tiktin ( „am petrecut cu Eminescu ore minunate în discuţii filologice şi filosofice, şi a fost o mare pierdere pentru mine când el a părăsit Iaşul) şi din Salomon Segal care l-a cunoscut în casa lui Samson Bodnărescu („un fulger de fericire îmi străbătu fiinţa la auzul numelui magic”). Teşu Solomovici e convins că  „figurile acestor trei intelectuali evrei să-i fi inspirat lui Eminescu personajul Ruben, învăţatul evreu din nuvela „Sărmanul Dionis”.  Corespondenţa merită citită fiind completată de exemple de admiraţie reciprocă dintre Eminescu şi evrei, constituind  şi o justificare în plus că Eminescu nu a fost antisemit.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un incendiu violent a mistuit la Hudești 50 de tone de deșeuri . Focul a fost la un pas să facă scrum pădurea din apropiere

Publicat

Publicitate

Aproximativ 50 de tone de deșeuri plastice, menajere și vegetale au ars, în această după-amiază, în localitatea Baranca din comuna Hudești. Puțin a lipsit ca flăcările să nu cuprindă și pădurea la marginea căreia erau depozitate.

Alarma a fost dată de un localnic.

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Punctului de Lucru Darabani, Detașamentului Dorohoi și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Hudești, cu trei autospeciale de stingere. Aceștia au constatat faptul că incendiul se manifesta violent, cu degajări mari, arderea fiind întreținută de vânt.

Publicitate

Intervenția a fost una de durată, având în vedere cantitatea mare de deșeuri care ardea, dar și faptul că trebuia verificat fiecare metru pătrat pentru a elimina riscul de reaprindere. 30 de arbori au fost afectați în urma incendiului.

Misiunea a durat mai bine de patru ore.

Cauza probabilă a fost stabilită ca fiind utilizarea focului deschis în spații deschise.

Publicitate

Reamintim faptul că potrivit legislației privind protecția mediului, este interzisă arderea miriștilor, a turbăriilor, a litierei pădurii, a stufului, a tufărișurilor sau a vegetației ierboase.

Astfel, cetățenii trebuie să respecte prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 195 din 2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare. Conform acestui act normativ, proprietarii și deținătorii de terenuri cu titlu sau fără titlu au obligația de a nu arde și de a preveni arderea miriștilor, turbăriilor, litierelor pădurii, stufului, tufărișurilor sau vegetației ierboase.

Nerespectarea acestor prevederi legale constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei pentru persoane fizice, iar pentru persoanele juridice de la 50.000 lei la 100.000 lei.

Publicitate

Atragem atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot deveni și mai periculoase dacă se manifestă aproape de locuințe, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

FC Botoșani, PRIMUL PAS pentru evitarea RETROGRADĂRII: 1-0 în prima manșă cu FC Mioveni. Victorie în ultimele secunde

Publicat

Publicitate

FC Botoșani a reușit astăzi să învingă FC Mioveni într-un meci cu o miză foarte mare, orice greșeală urmând a trimite echipa din nordul României, după 10 ani, direct în liga a doua.

La FC Botoșani, Bogdan Andone îi trimitea din primul minut în teren pe Kukic, Benzar, Filip, Miron, Țigănașu, David, Dican, Caputa, Florescu, Kaprof și Mailat în timp ce FC Mioveni începea meciul cu Croitoru în poartă, Trașcu, R. Garutti, Cr. Ignat, Burnea, Șerbănică, Cărăruș, Panait, Blănaru, Stan și Guțea.

În fața unui stadion arhiplin, FC Botoșani a dominat meciul din prima până în ultima secundă, însă golul a venit abia în ultimele secunde ale partidei.

Publicitate

Cele mai mari emoții au venit pentru botoșăneni chiar înaintea pauzei când FC Mioveni înscrie prin  Blănaru, însă golul este anulată de VAR pentru o poziție de ofsaid.

Ca și în prima repriză, FC Botoșani a dominat întreaga partidă, iar cu câteva momente înainte de fluierul final al partidei a reușit să înscrie.

În minutul 90+2 Aldair aruncă tribunele în aer după ce înscrie cu un șut imparabil de la 25 de metri și păstrează vii speranțele FC Botoșani pentru a rămâne în prima ligă de fotbal a României.

Publicitate

Pentru FC Botoșani urmează acum returul cu FC Mioveni, un meci de totul sau nimic, în care echipa lui Bogdan Andone nu are voie să piardă.

După victoria de astăzi, FC Botoșani pleacă cu prima șansă în meciul cu FC Mioveni, însă fiecare echipă își va juca șansa până în ultima secundă.

SUrsa foto ilustraiv: ProSport.ro

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Percheziții la persoane care ar fi vândut droguri mai multor adolescenți din Botoșani. Patru persoane au fost reținute

Publicat

Publicitate

Poliţiştii au efectuat percheziţii domiciliare în judeţele Neamţ şi Suceava la bănuiţi de trafic şi deţinere de droguri iar patru persoane au fost reţinute, informează, vineri, IGPR.

“Una dintre cele patru persoane a fost depistată în flagrant delict, în Târgu Neamţ, în timp ce ar fi transportat aproximativ 3 kilograme de canabis destinate comercializării. Din cercetări a reieşit că, în perioada 2023 – mai 2024, în mod repetat, cele patru persoane ar fi deţinut, intermediat şi comercializat, direct, diferite cantităţi de canabis către consumatori, inclusiv minori, din judeţele Neamţ, Suceava, Botoşani şi Iaşi”, precizează IGPR.

Conform sursei citate, joi, au fost efectuate cinci percheziţii domiciliare, în judeţele Neamţ şi Suceava, fiind descoperite şi ridicate cantităţi de droguri de risc (canabis), grindere, cântare electronice, medii de stocare a datelor, telefoane mobile, precum şi 9.300 de lei.

Publicitate

Procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Biroul Teritorial Neamţ au dispus reţinerea a patru persoane, pentru 24 de ore. Vineri a fost sesizat judecătorul de drepturi şi libertăţi din cadrul Tribunalului Neamţ, cu propunerea de arestare preventivă pentru 30 de zile a celor patru persoane.

Suportul de specialitate a fost asigurat de Direcţia Operaţiuni Speciale din Poliţia Română. Acţiunea a fost realizată cu sprijinul poliţiştilor Inspectoratului de Poliţie Judeţean Neamţ şi jandarmilor din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Neamţ şi Grupării Mobile de Jandarmi Bacău. AGERPRES/(AS-Cornelia Dumitru, editor: Antonia Niţă, editor online: Gabriela Badea)

 

Publicitate

* Sursa fotografiilor: IPJ Neamţ

Citeste mai mult

Eveniment

Trei zile fără apă în Dorohoi! Nova Apaserv: Toţi utilizatorii să raţionalizeze consumurile de apă numai pentru nevoile stricte

Publicat

Publicitate

Din cauza avariilor produse în perioada anterioară,  a consumului de apă în creștere urmare a lipsei precipitațiilor, dar și a capacității limitate a conductelor de transport a apei, pentru refacerea rezervei de apă din rezervoarele de stocare de la Dealu Mare, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani restricționează în continuare furnizarea apei în municipiul Dorohoi, în perioada 17.05.2024 – 19.05.2024, în intervalul orar 19:00-9:00, către utilizatorii situați în zona de case și etajele superioare ale blocurilor amplasate în zona centrală.

Pentru utilizatorii situații în zona de înaltă a municipiului Dorohoi, furnizarea apei în perioada 17.05.2024 – 19.05.2024, se va face în intervalul orar 08:00-21:00.

De asemenea, furnizarea apei în localitățile Broscăuți, Șendriceni se va face în perioada 17.05.2024 – 19.05.2024, în intervalul orar 09:00-19:00.

Publicitate

S.C. NOVA APASERV S.A. face apel la toţi utilizatorii să raţionalizeze consumurile de apă numai pentru nevoile stricte, pentru a da posibilitatea tuturor abonaţilor noştri să beneficieze de serviciile de alimentare cu apă.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending