O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…
INNAMORAMENTO-UL: Concept pe care l-am întâlnit explicat dintr-o perspectivă atmosferico-afectivă de Aurel Maria Baros în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 7 din 2020. El constituie subiectul unui studiu cu privire la volumul lui Costache Olăreanu „Ficţiune şi infanterie” (Editura „Cartea Românească”, Bucureşti, 1980). Explică Aurel Maria Baros: „Toposul „innamoramento”-ului traduce întâlnirea dintre un erou şi o eroină care trăiesc experienţa iubirii la prima vedere. Această secvenţă înscrisă în arsenalul amoros tradiţional comportă trei etape canonice: apariţia obiectului dorinţei, schimbul vizual şi schimbul verbal. Cine spune inamorare se gândeşte instantaneu şi la retorica tradiţională: iubirea fulgerătoare, ca explozie afectivă, este ilustrată, metaforic vorbind, de o furtună care antrenează diferite descărcări electrice”.
Publicitate
ÎNTREBAREA NORA IUGA: Am întâlnit-o în „România literară” nr. 5 din 2012, în eseul „Perla din scoică: Florin Hălălău”: „Care actor e mai actor, cel care rămâne acelaşi în toate rolurile sau cel care se ascunde până la neidentificare în spatele personajului?” Continuă Nora Iuga: „În faţa poetului dilema mea nu este mai mică. Există cei care rămân ei în acelaşi costum o viaţă întreagă – un Bacovia, un Mircea Ivănescu (exceptându-l pe „Mopete”) – şi alţii care schimbă registrele cum îşi schimbă şosetele: Octavian Soviany, Constantin Abăluţă. Personal mă simt mai atrasă de cea de-a doua categorie, fiindcă altfel de ce ar fi apărut noţiuni ca PLURIVALENT, HAETERONIM, POLISEMANTISM. Pessoa de ce a simţit nevoia mai multor identităţi şi vioara lu Paganini cum de şi-a descoperit mai multe sunete?”
MEMORICID:Termen introdus adesea în discursurile lor de Ana Blandiana şi Romulus Rusan cu intenţia de a semnaliza existenţa unui pericol, acela al tinerilor de a uita şi a nu fi interesaţi de memoria comunismului. Spun cei doi: „A apărut memoricidul. Tinerii nu mai ştiu nimic despre comunism. La Sighet nu se pot face decât întâlniri cu foştii deţinuţi politici şi Şcoala de vară. Iar Statului român nu-i dă prin cap să înfiinţeze un Muzeu al Comunismului şi nici un memorial al poeţilor necunoscuţi din închisori.” (vezi „Observator cultural” nr. 453 din februarie 2014).
TEAMA DE SUCCES:Cătălin Turliuc, în „Cronica” nr. 12 din 2011, prezintă cinci motive pentru care ne e teamă de succes: 1. TEAMA DE SCHIMBARE (succesul ne scoate din zona de confort şi ne aruncă în incertitudine şi necunoscut); 2. TEAMA DE ÎNĂLŢIME (cu cât urci mai sus în ierarhie cu atât pericolul de a cădea de mai sus creşte); TEAMA DE A FI DIFERIT (a ieşi din norma anonimatului de masă e un motiv de a fi respins de cei frustraţi); TEAMA DE REACŢIILE CELORLALŢI (izbânda stârneşte invidia şi implicit represaliile); TEAMA DE PROPRIILE REACŢII (când ţi se urcă succesul la cap degradarea personalităţii e evidentă, mai ales în universul oamenilor de cultură).
REGISTRE ALE IMAGINARULUI LINGVISTIC VIOLENT:Au fost inventariate de Ruxandra Cesereanu în cartea sa „Imaginarul violent al românilor”(„Humanitas”, 2003). Cele nouă registre pe care Ruxandra Cesereanu le consideră simptomatice pentru mentalul românesc sunt:
subuman
igienizant
infracţional
de tip bestiariu
religios (cu subdiviziunile sale punitiv, desacralizant şi satanizator)
putridului şi al excrementalului
sexual şi libidinos
funebru
xenofob şi rasist
METAFORA VÂNĂTORII DE FLUTURI:Am întâlnit-o în eseul „Despre prostie” a lui Robert Musil şi se referă la situaţia în care cineva asaltat de o multitudine de idei nu reuşeşte să se oprească la / fixeze pe o idee: „Încerci să nu scapi din vedere ceea ce crezi că ai reuşit să fixezi cu privirea, dar, pentru că alţi fluturi identici apar în continuare, din toate direcţiile, zburând în zigzag, nu mai ştii dacă pe acela care îl priveşti mai este unul şi acelaşi cu cel pe care îl priveai înainte”.
URŞII GRIZZLY ŞI „PILDA” LUI BLAGA: Am întâlnit-o în „Ramuri” nr. 12 din 2020 expusă de Daniel Cristea-Enache într-un interviu pe care i-l acordă Simonei Preda: „Voi încheia repovestind o „pildă” dată de Blaga contrat dur de Beniuc, istorisită de I. D. Sârbu, fostul discipol al lui Blaga. Fiindcă Beniuc era mic de statură, „pilda” lui Blaga arată cum tranşează urşii grizzly disputa pentru întâietate. Nu, nu se bat între ei, cum am fi tentaţi să credem. Rivalii se duc spre un copac înalt, se întind şi zgârie cu ghearele scoarţa copacului. Ursul care zgârie copacul mai sus decât celălalt câştigă competiţia, iar învinsul se retrage, înţelegând…ce? Înţelegându-şi limitele.”
DROMOCRAŢIA: Termen (concept) introdus de arhitectul Paul Virilio care vine de la grecescul dromos = viteză. L-am întâlnit explicat în volumul „Întrebări pentru sfârşit de mileniu” (convobiri cu „Le Monde”, „Humanitas”, Bucureşti, 1992) de către traducătoarea textului, Gina Vieru: „Paul Virilio îşi pune problema vitezei şi spaţiului plecând de la experienţa războaielor. Pentru el puterea înseamnă stăpânirea timpului. Cu o erudiţie uimitoare care amestecă DISTANŢELE – SPAŢII şi DISTANŢELE – TIMPURI, acest cercetător deschide un CÂMP LARG DE ÎNTREBĂRI FILOZOFICE pe care îl numeşte DROMOCRAŢIE. Urmărind apariţia noilor tehnici, ca şi a logisticilor militare, el reperează clase de viteză pe care le consideră vectori de putere.”
„PISA MI-SI”:Reprezintă înjurătura iubitei lui Emil Cioran, Simone Boue. Am aflat-o dintr-o povestire a Eleonorei Cioran, cumnata lui Emil Cioran, reluată în „Jurnalul naţional” din 16 februarie 2012: „Simone era gospodină, schimba faţa de masă de fiecare dată. Însă, la un moment dat, , a adus o tartă din care a curs siropul pe masă, ceea ce a făcut-o să exclame: „PISA MI-SI!”. Era tot ce învăţase din limba română”.
ELECTROLIZA SENTIMENTELOR: Sintagmă introdusă de Sorin Lavric cu scopul de a putea explica cât mai intuitiv posibil dialogul dintre Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu, dialog ce constituie conţinutul volumului „Despre destin” („Humanitas”, 2020). Am întâlnit-o explicată în eseul „Litigiu prietenesc” din „România literară” nr. 1 din 2021: „La cât de mare le e diferenţa dintre viziuni, te-ai fi aşteptat ca despărţirea să le fi fost înscrisă în fire, şi totuşi ELECTROLIZA SENTIMENTELOR le-a conferit rolul ANODULUI privind cu speranţe spre cer (e cazul lui Andrei Pleşu în virtutea umorii de sarcină pozitivă ce-i animă concepţia despre om) şi al CATODULUI colţos (cazul lui Gabriel Liiceanu, a cărui umoare negativă în judecarea omului îi împrumută un aer dezamăgit, de intelectual dezbărat de iluzii). Că între ANODUL evlaviei înfiorate şi CATODUL lucidităţii dizolvante s-a putut isca un dialog, rămâne un mister descins din afinităţi neştiute. Probabil că, dincolo de contrastul vehement dintre ideile pe care le proferează, o simbioză atavică i-a ţinut pe cei doi laolaltă.”
PRAGURI ALE APROPIERII DE POEZIE PENTRU UN ACTOR:Le-am întâlnit enumerate de actorul Ion Caramitru în „România literară nr. 2 din 2021”, într-un interviu acordat lui Cristian Pătrăşconiu: „UNUL e când răsfoieşti cartea şi citeşti poezia. Apoi, ai o senzaţie despre ea, o emoţie, un interes. MAI APOI, şi ca să verifici dacă ea corespunde pretenţiilor tale de frumuseţe sonoră. Ţi-o citeşti ţie cu voce tare. Dacă e pentru tine, îţi vei spune: da, e o poezie pe care va trebui să o învăţ şi SĂ O PUN ÎN „RAFTURILE” MELE INTIME. O citeşti cu voce tare, ca să o înveţi, ca să adaugi acestei alchimii şi sonorităţi, în aşa fel încât memoria mea să fie pregătită să o accepte. Şi ultimul prag: când O SCOŢI ÎN LUME, când o spui publicului; o ştii, o ai în posesie şi o transmiţi mai departe, o transferi publicului. Poeezia e a ta de cele mai multe ori, eu nici nu mai spun autorii poeziilor, când sunt pe scenă-şi pentru că lumea ghiceşte imediat ale cui sunt, dar şi pentru că acele versuri sunt, în acest chip subtil, făcute să fie cumva ale mele.”
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
A fost aleasă culoarea anului 2026, a anunțat Institutul Pantone. Aceasta va influența tendințele în design, anul viitor.
Culoarea anului 2026 este „Cloud Dancer” (PANTONE 11-4201), o nuanță de alb pur, ușor aerat și echilibrat.
Specialiștii Pantone văd în acest alb-calm un simbol al resetării emoționale, al spațiului interior necesar reflecției și al reconectării cu lucrurile esențiale.
Culoarea anului 2026. Semnificații
Potrivit Institutului Pantone, culoarea anului 2026 este un „alb elevat” care inspiră liniște, deschidere și creativitate, notează Mediafax.
Nuanța permite minții „să respire” și oferă un cadru vizual ideal pentru relaxare și concentrare.
Leatrice Eiseman, director executiv al Pantone Color Institute, descrie „Cloud Dancer” drept o culoare structurală esențială, extrem de versatilă, capabilă să susțină orice paletă cromatică. Folosită fie singură, fie alături de tonuri vibrante sau pasteluri, această nuanță aduce armonie, contrast și o senzație de lejeritate în orice proiect de design, modă sau branding.
Publicitate
Culori Pantone din anii precedenți
Numirea culorii Pantone a anului 2026 Cloud Dancer continuă tradiția începută în 2000, când Pantone a introdus conceptul Culorii Anului, prima aleasă fiind „Cerulean Blue”.
În ultimii ani, alegerile au reflectat schimbările culturale globale: în 2024 s-a remarcat „Peach Fuzz”, o nuanță caldă și catifelată.
Pentru 2025, Pantone a optat pentru „Mocha Mousse”, un maro intens asociat cu confortul.
Procesul de selecție implică o analiză amplă a tendințelor din artă, modă, tehnologie și cultură, realizată de o echipă internațională de experți.
Prin alegerea „Cloud Dancer”, Pantone transmite pentru 2026 un mesaj puternic de calm, echilibru și claritate — un apel la simplitate, introspecție și spațiu creativ într-o perioadă marcată de schimbări accelerate.
În zilele de 03 și 04 decembrie, în contextul celebrării Zilei Internaționale Anticorupție – 9 Decembrie și sub egida campaniei naționale „E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA!”, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au desfășurat activități de educație pentru promovarea integrității, dedicate funcționarilor din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor Botoșani și cetățenilor care interacționează cu aceștia.
Ne-am adresat polițiștilor examinatori și funcționarilor de la ghișee, candidaților care s-au prezentat pentru susținerea probei teoretice în scopul obținerii permisului de conducere, cetățenilor care s-au adresat în vederea prestării de servicii în legătură cu înmatricularea vehiculelor, cursanților care urmau a susține proba practică în scopul obținerii permisului de conducere, instructorilor, administratorilor școlilor de șoferi de pe raza municipiului Botoșani.
Scopul acțiunilor noastre a constat în informarea unui număr cât mai mare de cetățeni cu privire la identitatea și competența DGA, infracțiunile de corupție și noțiunile incidente domeniului, conștientizarea acestora cu privire la riscurile și consecințele implicării în astfel de fapte, promovarea atitudinii civice și de semnalare a faptelor de corupție, prezentarea canalelor de comunicare și a modurilor de sesizare, inclusiv prin apelarea sistemului telefonic Call-center anticorupție 0800806806.
La nivel județean, Direcția Generală Anticorupție este reprezentată de Serviciul Județean Anticorupție Botoșani, cu sediul în municipiul Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu nr. 57, jud. Botoșani, telefon 0231507128, fax 0231507120, e-mail botosani.dga@mai.gov.ro.
O nouă întâlnire a Cercului de lectură va avea loc luni, 8 decembrie 2025, începând cu ora 17.00. Pornind de la romanul Sticlăreasa, scris de Tracy Chevalier și tradus de Veronica D. Niculescu, participanții vor explora teme precum arta, dragostea și reziliența.
Întâlnirea va avea loc într-un cadru potrivit cu tema romanului, în atelierul unei creatoare de „bijuterii” (Atelierul „Agnes Design”). Invitatele, dna Alina Caliniuc (Atelierul „Agnes Design”), dna Felicia Nistor și Teodora Prodan (elevă la Liceul de Artă „Ștefan Luchian”), creatoare de bijuterii, vor prezenta tehnici de realizare a acestora, oferindu-le participanților prilejul de a descoperi o parte dintre „secretele” acestui delicat meșteșug. Cercul de lectură este organizat de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”.
La Botoșani elevii învăța legea prin artă, film, joc de rol și vizite la Tribunal. Proiectul „Cunoaște-ți drepturile, respectă-ți obligațiile!” a ajuns în școli
Un proiect educațional de amploare a debutat în acest an în școlile din județul Botoșani. Intitulat „Cunoaște-ți drepturile, respectă-ți obligațiile!”, programul este coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și îi are în prim-plan pe elevii de gimnaziu, care vor învăța legea într-un mod complet diferit: prin film, desen, joc de rol, vizite tematice și activități colaborative.
Inițiativa, aflată la prima ediție, se desfășoară între octombrie 2025 și iunie 2026, implicând aproximativ 1.500 de elevi, alături de cadre didactice, părinți și parteneri din comunitatea locală. Proiectul își propune să îi ajute pe copii să înțeleagă nu doar drepturile pe care le au, ci și responsabilitățile pe care le presupune viața de zi cu zi.
Reprezentanții Inspectoratului subliniază că demersul vine într-un moment în care elevii au nevoie de instrumente clare pentru a naviga situațiile juridice și civice cotidiene. „Legea poate fi prietena copiilor atunci când este înțeleasă. Vrem ca elevii să dobândească o cultură juridică de bază și să se raporteze responsabil la lumea din jur”, a transmis inspectorul școlar pentru disciplinele socio-umane din cadrul ISJ Botoșani, profesor Ana Gabriela Tănasă.
Activități pentru fiecare lună: de la afișe și filme educative la simulări de procese
Proiectul include nouă activități principale, distribuite pe durata întregului an școlar. Fiecare etapă are un obiectiv clar și implică elevii în forme variate de exprimare:
„Legea e prietena noastră!” (octombrie 2025) – elevii realizează afișe tematice despre rolul legii, reunite ulterior într-un colaj digital comun.
Publicitate
„Drepturile mele, respectul tău!” (noiembrie 2025) – copii ilustrează drepturile copilului, iar lucrările sunt publicate într-un album digital interșcolar.
„Legea pe ecran!” (decembrie 2025) – vizionarea unui film educativ, urmată de reflecții scrise, selectate și centralizate într-un document comun.
„Fapta are consecințe” (ianuarie 2026) – elevii devin „judecători pentru o zi” în simulări de procese, totul fiind filmat și montat într-un video colectiv.
„Spune NU violenței – Legea te apără” (februarie 2026) – campanie anti-violență cu mesaje pe pancarte, transformate într-un poster digital comun.
„Legea în desen, cuvânt și culoare” (martie 2026) – concurs interșcolar de artă juridică, una dintre cele mai vizibile activități ale proiectului.
„Campionii legii!” (aprilie 2026) – quiz online simultan, cu întrebări despre Constituție, răspunderea minorului și situații reale.
„Legea la ea acasă!” (mai 2026) – vizite la Tribunalul Botoșani, unde elevii descoperă direct cum funcționează sistemul juridic.
„Legea în viața mea!” (iunie 2026) – activitate finală cu prezentări, interviuri, feedback și un raport de evaluare.
Concursul-cheie: „Legea în desen, cuvânt și culoare”
Cea mai amplă componentă a proiectului este concursul de educație juridică „Legea în desen, cuvânt și culoare”, care le oferă elevilor libertatea de a crea desene, postere, colaje sau eseuri originale pe tema educației juridice.
Lucrările vor fi transmise digital către Inspectoratul Școlar Botoșani, în perioada 1–25 martie 2026, iar cele mai inspirate creații vor fi premiate cu diplome de merit. Toți participanții vor primi diplome de participare.
Concursul pune accent pe mesaj, originalitate, claritate și expresivitate artistică. Profesorii vor centraliza lucrările, iar rezultatele vor fi anunțate pe 30 martie 2026, pe pagina oficială a ISJ Botoșani.
Parteneriate solide și impact asupra comunității
Proiectul beneficiază de sprijinul unei rețele extinse de instituții partenere: Tribunalul Botoșani, Casa Corpului Didactic, Round Table 20 Botoșani, licee și școli din întreg județul. Vizitele tematice vor aduce elevii în contact direct cu profesioniști ai dreptului, pentru a înțelege cum se aplică legea în situații reale.
Impactul proiectului este unul semnificativ: creșterea nivelului de responsabilitate civică, reducerea comportamentelor violente, dezvoltarea creativității și consolidarea relației dintre școală, familie și comunitate. Profesorii subliniază că activitățile sunt gândite astfel încât elevii să simtă că legea nu este o noțiune abstractă, ci un instrument care protejează și organizează viața cotidiană.
Elevii, în centrul unui demers educațional modern
Proiectul are un buget estimat de 1.000 de lei, dedicat achiziționării materialelor necesare, iar toate activitățile sunt gândite cu accesibilitate, implicare și relevanță pentru vârsta gimnazială.
„Ne dorim ca fiecare copil să înțeleagă, prin ochii lui, ce înseamnă să fii responsabil, să îți cunoști drepturile și să respecți legea. Activitățile sunt create special pentru ei, astfel încât legea să devină un subiect ușor de înțeles și apropiat de realitatea lor”, a transmis și unul dintre inițiatorii proiectului, prof. Anca Colescu.