Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (333)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…

INNAMORAMENTO-UL: Concept pe care l-am întâlnit explicat dintr-o perspectivă atmosferico-afectivă de Aurel Maria Baros în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 7 din 2020. El constituie subiectul unui studiu cu privire la volumul lui Costache Olăreanu „Ficţiune şi infanterie” (Editura „Cartea Românească”, Bucureşti, 1980). Explică Aurel Maria Baros: „Toposul „innamoramento”-ului traduce întâlnirea dintre un erou şi o eroină care trăiesc experienţa iubirii la prima vedere. Această secvenţă înscrisă în arsenalul amoros tradiţional comportă trei etape canonice: apariţia obiectului dorinţei, schimbul vizual şi schimbul verbal. Cine spune inamorare se gândeşte instantaneu şi la retorica tradiţională: iubirea fulgerătoare, ca explozie afectivă, este ilustrată, metaforic vorbind, de o furtună care antrenează diferite descărcări electrice”.

 

 

Publicitate

ÎNTREBAREA NORA IUGA: Am întâlnit-o în „România literară” nr. 5 din 2012, în eseul „Perla din scoică: Florin Hălălău”: „Care actor e mai actor, cel care rămâne acelaşi în toate rolurile sau cel care se ascunde până la neidentificare în spatele personajului?” Continuă Nora Iuga: „În faţa poetului dilema mea nu este mai mică. Există cei care rămân ei în acelaşi costum o viaţă întreagă – un Bacovia, un Mircea Ivănescu (exceptându-l pe „Mopete”) – şi alţii care schimbă registrele cum îşi schimbă şosetele: Octavian Soviany, Constantin Abăluţă. Personal mă simt mai atrasă de cea de-a doua categorie, fiindcă altfel de ce ar fi apărut noţiuni ca PLURIVALENT, HAETERONIM, POLISEMANTISM. Pessoa de ce a simţit nevoia mai multor identităţi şi vioara lu Paganini cum de şi-a descoperit mai multe sunete?”

 

 

MEMORICID:  Termen introdus adesea în discursurile lor de Ana Blandiana şi Romulus Rusan cu intenţia de a semnaliza existenţa unui pericol, acela al tinerilor de a uita şi a nu fi interesaţi de memoria comunismului. Spun cei doi: „A apărut memoricidul. Tinerii nu mai ştiu nimic despre comunism. La Sighet nu se pot face decât întâlniri cu foştii deţinuţi politici şi Şcoala de vară. Iar Statului român nu-i dă prin cap să înfiinţeze un Muzeu al Comunismului şi nici un memorial al poeţilor necunoscuţi din închisori.” (vezi „Observator cultural” nr. 453 din februarie 2014).

 

 

TEAMA DE SUCCES:   Cătălin Turliuc, în „Cronica” nr. 12 din 2011, prezintă cinci motive pentru care ne e teamă de succes: 1. TEAMA DE SCHIMBARE (succesul ne scoate din zona de confort şi ne aruncă în incertitudine şi necunoscut); 2. TEAMA DE ÎNĂLŢIME (cu cât urci mai sus în ierarhie cu atât pericolul de a cădea de mai sus creşte); TEAMA DE A FI DIFERIT (a ieşi din norma anonimatului de masă e un motiv de a fi respins de cei frustraţi); TEAMA DE REACŢIILE CELORLALŢI (izbânda stârneşte invidia şi implicit represaliile); TEAMA DE PROPRIILE REACŢII (când ţi se urcă succesul la cap degradarea personalităţii e evidentă, mai ales în universul oamenilor de cultură).

 

REGISTRE ALE IMAGINARULUI LINGVISTIC VIOLENT:   Au fost inventariate de Ruxandra Cesereanu în cartea sa „Imaginarul violent al românilor” („Humanitas”, 2003). Cele nouă registre pe care Ruxandra Cesereanu le consideră simptomatice pentru mentalul românesc sunt:

  1. subuman
  2. igienizant
  3. infracţional
  4. de tip bestiariu
  5. religios (cu subdiviziunile sale punitiv, desacralizant şi satanizator)
  6. putridului şi al excrementalului
  7. sexual şi libidinos
  8. funebru
  9. xenofob şi rasist

 

METAFORA VÂNĂTORII DE FLUTURI:  Am întâlnit-o în eseul „Despre prostie” a lui Robert Musil şi se referă la situaţia în care cineva asaltat de o multitudine de idei nu reuşeşte să se oprească la / fixeze pe o idee: „Încerci să nu scapi din vedere ceea ce crezi că ai reuşit să fixezi cu privirea, dar, pentru că alţi fluturi identici apar în continuare, din toate direcţiile, zburând în zigzag, nu mai ştii dacă pe acela care îl priveşti mai este unul şi acelaşi cu cel pe care îl priveai înainte”.

 

 

URŞII GRIZZLY ŞI „PILDA” LUI BLAGA: Am întâlnit-o în „Ramuri” nr. 12 din 2020 expusă  de Daniel Cristea-Enache într-un interviu pe care i-l acordă Simonei Preda: „Voi încheia repovestind o „pildă” dată de Blaga contrat dur de Beniuc, istorisită de I. D. Sârbu, fostul discipol al lui Blaga. Fiindcă Beniuc era mic de statură, „pilda” lui Blaga arată cum tranşează urşii grizzly disputa pentru întâietate. Nu, nu se bat între ei, cum am fi tentaţi să credem. Rivalii se duc spre un copac înalt, se întind şi zgârie cu ghearele scoarţa copacului. Ursul care zgârie copacul mai sus decât celălalt câştigă competiţia, iar învinsul se retrage, înţelegând…ce? Înţelegându-şi limitele.”

 

 

DROMOCRAŢIA:  Termen (concept) introdus de arhitectul Paul Virilio care vine de la grecescul dromos = viteză. L-am întâlnit explicat în volumul „Întrebări pentru sfârşit de mileniu” (convobiri cu „Le Monde”, „Humanitas”, Bucureşti, 1992) de către traducătoarea textului, Gina Vieru: „Paul Virilio îşi pune problema vitezei şi spaţiului plecând de la experienţa războaielor. Pentru el puterea înseamnă stăpânirea timpului. Cu o erudiţie uimitoare care amestecă DISTANŢELE – SPAŢII şi DISTANŢELE – TIMPURI, acest cercetător deschide un CÂMP LARG DE ÎNTREBĂRI FILOZOFICE pe care îl numeşte DROMOCRAŢIE. Urmărind apariţia noilor tehnici, ca şi a logisticilor militare, el reperează clase de viteză pe care le consideră vectori de putere.”

 

 

„PISA MI-SI”:  Reprezintă înjurătura iubitei lui Emil Cioran, Simone Boue. Am aflat-o dintr-o povestire a Eleonorei Cioran, cumnata lui Emil Cioran, reluată în „Jurnalul naţional” din 16 februarie 2012: „Simone era gospodină, schimba faţa de masă de fiecare dată. Însă, la un moment dat, , a adus o tartă din care a curs siropul pe masă, ceea ce a făcut-o să exclame: „PISA MI-SI!”. Era tot ce învăţase din limba română”.

 

ELECTROLIZA SENTIMENTELOR: Sintagmă introdusă de Sorin Lavric cu scopul de a putea explica cât mai intuitiv posibil dialogul dintre Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu, dialog ce constituie conţinutul volumului „Despre destin” („Humanitas”, 2020). Am întâlnit-o explicată în eseul „Litigiu prietenesc” din „România literară” nr. 1 din 2021: „La cât de mare le e diferenţa dintre viziuni, te-ai fi aşteptat ca despărţirea să le fi fost înscrisă în fire, şi totuşi ELECTROLIZA SENTIMENTELOR le-a conferit rolul ANODULUI privind cu speranţe spre cer (e cazul lui Andrei Pleşu în virtutea umorii de sarcină pozitivă ce-i animă concepţia despre om) şi al CATODULUI colţos (cazul lui Gabriel Liiceanu, a cărui umoare negativă în judecarea omului îi împrumută un aer dezamăgit, de intelectual dezbărat de iluzii). Că între ANODUL evlaviei înfiorate şi CATODUL lucidităţii dizolvante s-a putut isca un dialog, rămâne un mister descins din afinităţi neştiute. Probabil că, dincolo de contrastul vehement dintre ideile pe care le proferează, o simbioză atavică i-a ţinut pe cei doi laolaltă.”

 

 

PRAGURI ALE APROPIERII DE POEZIE PENTRU UN ACTOR:   Le-am întâlnit enumerate de actorul Ion Caramitru în „România literară nr. 2 din 2021, într-un interviu acordat lui Cristian Pătrăşconiu: „UNUL e când răsfoieşti cartea şi citeşti poezia. Apoi, ai o senzaţie despre ea, o emoţie, un interes. MAI APOI, şi ca să verifici dacă ea corespunde pretenţiilor tale de frumuseţe sonoră. Ţi-o citeşti ţie cu voce tare. Dacă e pentru tine, îţi vei spune: da, e o poezie pe care va trebui să o învăţ şi SĂ O PUN ÎN „RAFTURILE” MELE INTIME. O citeşti cu voce tare, ca să o înveţi, ca să adaugi acestei alchimii şi sonorităţi, în aşa fel încât memoria mea să fie pregătită să o accepte. Şi ultimul prag: când O SCOŢI ÎN LUME, când o spui publicului; o ştii, o ai în posesie şi o transmiţi mai departe, o transferi publicului. Poeezia e a ta de cele mai multe ori, eu nici nu mai spun autorii poeziilor, când sunt pe scenă-şi pentru că lumea ghiceşte imediat ale cui sunt, dar şi pentru că acele versuri sunt, în acest chip subtil, făcute să fie cumva ale mele.”

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Intervenție emoționantă la Flămânzi: Un câine lovit de o mașină, salvat de pompieri după ce a rămas blocat între bara din față și radiator

Publicat

Publicitate

O intervenție mai puțin obișnuită, dar încărcată de emoție, a avut loc astăzi după-amiază, la ieșirea din localitatea Cotu, spre Flămânzi. Un câine rătăcit pe șosea a fost lovit accidental de un autoturism, iar în urma impactului animalul a rămas prins între bara din față și radiatorul mașinii.

Deși situația părea imposibilă, finalul a fost unul fericit datorită promptitudinii și profesionalismului pompierilor botoșăneni.

Șoferul care a lovit câinele a oprit imediat, speriat de ce ar fi putut să se întâmple. A încercat să elibereze animalul pe cont propriu, însă acesta rămăsese blocat între elementele caroseriei. Înțelegând că orice mișcare greșită i-ar fi putut provoca răni suplimentare patrupedului, bărbatul a solicitat sprijinul pompierilor.

La fața locului a sosit echipajul din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, cu o autospecială de stingere și accesorii pentru descarcerare. Misiunea nu a fost deloc simplă. Militarii au fost nevoiți să demonteze apărătoarea de la roată și bara din față a autoturismului, lucrând cu grijă și calm, pentru a nu provoca animalului dureri sau leziuni.

După minute bune de efort atent, pompierii au reușit să elibereze câinele, care, spre surpriza tuturor, a ieșit teafăr, fără răni vizibile. Salvatorii i-au oferit apă și l-au supravegheat câteva momente pentru a se asigura că starea lui este stabilă. În cele din urmă, patrupedul și-a continuat drumul, părând speriat, dar nevătămat.

Intervenția a stârnit emoție în rândul celor prezenți, dar și admirație pentru pompieri, care și de această dată și-au demonstrat profesionalismul și compasiunea. Pentru ei, o viață rămâne o viață — fie că are două picioare sau patru.

Publicitate

Un gest simplu, dar care spune multe: umanitatea rămâne cel mai important echipament de intervenție.

Citeste mai mult

Eveniment

Performanță de top pentru LPS Botoșani: Aur, Argint și Locul III pe echipe la Cupa României U15

Publicat

Publicitate

Performanță remarcabilă pentru echipa de lupte greco-romane a Liceului cu Program Sportiv Botoșani, care a participat în weekend la Finala Cupei României U15, desfășurată în perioada 24-26 octombrie, la Târgu Mureș.

Evenimentul a reunit peste 600 de sportivi din întreaga țară, transformând competiția într-una dintre cele mai puternice și disputate ediții din ultimii ani.

Luptătorii botoșăneni au urcat pe podium la mai multe categorii, confirmând progresul și pregătirea solidă din ultimele luni.

Diaconu Albert a devenit campion național la categoria 41 kg, reușind să treacă rând pe rând de adversari cu experiență, demonstrând tehnică și determinare. La categoria 48 kg, Cîrlan Andrei a obținut medalia de argint, în timp ce Robert Talpiz s-a situat pe locul V la categoria 44 kg, clasare importantă în contextul valorii competiției.

Pe 26 octombrie a avut loc și finala pe echipe, unde LPS Botoșani a reușit să se claseze pe locul III, depășind formații puternice precum cele din Suceava și Constanța. Rezultatul confirmă atât valoarea individuală a sportivilor, cât și coeziunea grupului.

Din echipa botoșăneană au făcut parte: Serediuc Cristian, Diaconu Albert, Talpiz Robert, Cîrlan Andrei, Vasilică Denis, Belinschi Emanuel, Adrobotoaei Marian, Dăscălescu Spiridon, Șuliuc Iannis și Vrînceanu Florin.

Publicitate

Rezultatele obținute la Târgu Mureș consolidează poziția LPS Botoșani printre cluburile de referință ale luptei greco-romane din România și reprezintă un pas important în pregătirea viitoarelor competiții naționale și internaționale.

Bravo, băieți!

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Wizz Air anunță rute noi către Europa de la aeroportul din Iași. Zboruri directe la Praga, Copenhaga și Valencia

Publicat

Publicitate

Compania low-cost Wizz Air continuă să își consolideze prezența în România, iar una dintre cele mai vizate baze rămâne Aeroportul Internațional Iași, care beneficiază în această săptămână de trei noi conexiuni aeriene.

Astfel, în datele de 27 și 28 octombrie, Wizz Air a inaugurat zboruri directe din Iași către Praga (Cehia), Copenhaga (Danemarca) și Valencia (Spania) – destinații cu potențial ridicat atât pentru mobilitate academică și de afaceri, cât și pentru turism.

Extinderea rutelor de la Iași are loc în contextul unui plan operațional amplu al companiei. Între 26 și 29 octombrie, Wizz Air lansează 11 rute noi de pe București Otopeni către orașe precum Erevan, Praga, Turku, Bordeaux, Paris Orly, Berlin, Köln, Pescara, Gdansk, Porto și Bratislava. Totodată, operatorul a alocat a doua aeronavă bazei din București Băneasa, relocând nouă rute de pe Otopeni pe aeroportul secundar din Capitală, printre care Bruxelles Charleroi, Milano Bergamo, Torino și Barcelona.

Și alte orașe din România beneficiază de extinderea operațiunilor Wizz Air:

  • Cluj-Napoca va avea noi rute către Billund, Marrakesh, Oslo Sandefjord Torp, Stockholm Skavsta și Tel Aviv;

  • Craiova va deschide conexiuni către Paris Beauvais, Atena și Napoli;

    Publicitate
  • Brașovul va fi legat de Memmingen și Milano Malpensa;

  • Sibiul va primi o rută directă către Birmingham.

În acest tablou al extinderii rețelei companiei, Iașiul pare că se detașează prin consolidarea statutului său de cel mai important aeroport al Regiunii de Nord-Est, cu o cerere în creștere constantă și perspective favorabile pe termen lung, inclusiv prin dezvoltarea Terminalului T4.

Noile rute Wizz Air facilitează accesul direct către Europa Centrală, Scandinavia și Peninsula Iberică, reducând nevoia pasagerilor din Moldova de a zbura din București sau de pe alte aeroporturi din țară.

Citeste mai mult

Economie

S.C. MODERN CALOR S.A. Botoşani: Anunț de LICITAŢIE CU STRIGARE

Publicat

Publicitate

S.C. MODERN CALOR S.A. Botoşani cu sediul în str. Pacea nr.43, organizează la sediul societăţii, procedura de LICITAŢIE CU STRIGARE, pentru închirierea spaţiului din punctul termic PALAT, – Stada Teatrului – lângă sediul ACR, suprafaţă de închiriat – 179,93 mp. Spaţiul este racordat la următoarele utilităţi: apa rece/canalizare, energie electrică.

Preţul minimal de pornire este de 3,1 euro/mp/lună, fără TVA, pasul de strigare este de 10% din preţul de pornire.

Solicitanţii vor depune o cerere de participare la secretariatul societăţii şi vor achita garanţia de participare de 3,500 lei, la casieria societăţii până la data de 04.11.2025, ora 15.00.

Documente de participare:

– persoane fizice:

– chitanţă achitare taxă de participare;

Publicitate

– copie carte de identitate.

– persoane juridice:

– chitanţă achitare taxă de participare;

– copie certificat de înregistrare societate;

– împuternicire participant;

– copie carte de identitate participant.

LICITAŢIA va avea loc pe data de 05.11.2025, ora 09.00, la sediul din str. Pacea, nr. 43. Informaţii suplimentare pot fi obținute la tel. 0231/537100 int.121.

Contractul de închiriere va intra în vigoare din momentul preluării spaţiului de către chiriaş, în baza unui proces-verbal de predare-primire.

Dacă nu va fi oferit preţul minimal la şedinţa de pe 12.11.2025, licitaţia se va repeta în fiecare zi de miercuri la ora 09:00, până la adjudecarea spaţiului disponibil pentru închiriere.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending