Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (314)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Cristian Pătrăşconiu, în „România literară” nr. 12 din 2019, publică un interviu cu scriitoarea  Clara Uson, autoarea romanului „Fiica Estului”. Reţinem: 1. „În ce mă priveşte, nu cred că am dat vreodată textul perfect; prin urmare, cu fiecare text nou, cu fiecare carte nouă încerc să scriu şi mai bine”; 2. „…am intenţionat să fiu mai mult decât epică în ceea ce am scris. Ştiu că o asemenea ţintă este foarte ambiţioasă. Dar am considerat că trebuie să încerc să fac ceva mai mult decât să povestesc; 3. „Un scriitor poate să pună, într-un discurs coerent, suficient de multe detalii despre contradicţiile naturii umane”; 4. „Scriitorii nu scriu despre ceva totalmente rău sau totalmente bun. Scriitorii nu sunt sau nu trebuie să fie în primul rând profesori de etică. Alb şi negru. Nu”; 5. „A fi scriitor este despre ceea ce e la mijloc, despre spaţiile acestea intermediare dintre alb şi negru, atât de generoase. Viaţa e gri şi despre această viaţă, despre acest gri scriu astăzi scriitorii”; 6. „Cehov, un scriitor de care mă simt, şi afectiv, foarte apropiată, a fost acuzat de către unii dintre contemporanii săi că textele sale „nu au morală”, că nu sunt morale. Cred că nici nu e nevoie. Nu trebuie să judeci, să dai sentinţe; trebuie doar să spui, să povesteşti”; 7. „O lecţie importantă pe care o învăţăm din istorie este aceea că nu învăţăm mai nimic din istorie”; 8. „Istoria poate fi manipulată pentru a inocula ură şi teamă”; 9. „Scriitorii, poeţi sau prozatori, pot face oamenii să înţeleagă mai bine ceea ce trăiesc şi îi pot apropia unii de alţii”;

Adrian Mureşan, în „Dilema veche” nr. 783 din 2019,  reia un sfat al lui Nicolae Steinhardt către ucenicul său Radu Săplăcan: „Fiţi deci tare pe avantajoasa poziţie adoptată. Nu vă lăsaţi amăgit şi tulburat de enunţări tăioase. Obrăznicia nu-i recomandabilă în viaţa de toate zilele.  Acolo-s bune respectul, cuviinţa, amabilitatea. În domeniul ideilor nu-i aşa: aici rostirile şi sloganele găunoase va să fie – cu hotărâre şi necruţare – înfruntate, ba, de este trebuinţă, demascate, despicate, spintecate, ca balaurii; pulverizate…” ( vezi Nicolae Steinhardt, „Escale în timp şi spaţiu, Polirom, 2010); 

Ca un mare consumator de lactate, dar şi fiindcă ne aflăm în anul omagierii satului românesc, nu puteam să nu apreciez articolul lui Lorin Niculae, intitulat „Vacile”. Scris în urma unei discuţii cu Jozsef Banyasz, ţăran cu studii superioare de teologie din Suseni şi hotărât să crească vaci, merită să reţinem: 1. „Ţăranul avea satisfacţia recoltei doar după ce muncise din greu pentru ea. În ceea ce mă priveşte, eu sunt un ţăran leneş, care foloseşte tot felul de scurtături: am aspirator ca să urc fânul, am termometre,  malaxoare electrice, calorifere şi Internet. Cu toate acestea, să creşti vaci nu este foarte uşor: trebuie să te scoli din pat în fiecare dimineaţă la 5, să le duci apă, indiferent dacă este vacanţă sau duminică, trebuie să te trezeşti noaptea, dacă latră câinele, să nu vină lupul sau ursul, trebuie să aduni bălegarul, ca să le asiguri un mediu curat…”; 2. „Sunt foarte inteligente vacile, dar încă nu le-am putut învăţa la litieră…Iarba pe care o mănâncă trebuie să fie bună, pentru a fi fericite…”; 3. „O vacă dintr-o fermă îşi merită furajarea continuă pentru că dă suficient lapte, la fel ca omul care, muncind eficient, îşi merită salariul. Însă a da lapte într-o fermă de ciment, fără a simţi iarba sau soarele, comunicând doar cu o mulgătoare electrică, este ca şi când ai lucra nemişcat într-un birou, ai interacţiona doar cu un ecran…”; 4. „La vacă şi la om, deopotrivă, calitatea vieţii înseamnă să trăieşti în armonie cu natura, controlând-o fără a o înjosi, înseamnă să te poţi baza pe cei din jurul tău, să ai prieteni, afecţiune, să iubeşti şi să fii iubit, să fii apreciat şi să ai stimă de sine”; 

„Contemporanul – ideea europeană” nr. 2 din 2019 şi-a pus toate paginile la dispoziţia unei idei: omagierea directorului său, Nicolae Breban, la împlinirea vârstei de 85 de ani.  Reţinem din interviul pe care îl acordă Mihaelei Helmis: 1. „Toată tinereţea mea împreună cu prietenul meu cel mai apropiat, singurul meu egal în literatura română de astăzi, Nichita Stănescu, noi doi ne-am petrecut serile şi nopţile nu numai în discuţii, ci şi în lupte ca să convingem”; 2. „Eu sunt un constructor, romanul e o construcţie, una din cele mai teribile în afară de sistemele filosofice, o construcţie în care literatura română e foarte, foarte slabă”; 3. „După părerea mea Balzac a propus o lume, iar Stendhal a fost primul mare psiholog al romanului mondial”; 4. „…mi-am găsit propriile mele teme. De fapt, era o singură temă, pe care eu o numesc temă obsesivă, pentru care am fost şi atacat sub comunism enorm, tema relaţia între stăpân şi sclav, între stăpân şi serv. După 20 de ani am descoperit această temă în „Fenomenologia spiritului” de Hegel. Apoi am descoperit-o la Dostoievski şi la câţiva, foarte puţini. În câteva piese de Shakespeare, de pildă. Deci, asta a fost tema mea ax, cum îi zic eu, axul întregii mele opere până astăzi”; 5. „Am încercat să înţeleg cel mai mare fenomen cultural al Europei, Renaşterea, pe care, din păcate, cultura română şi românii n-au trăit-o; cultura română nu-i îmbibată, nu-i fundată de Renaştere, de aceea unii vorbesc de lipsa de organicitate a culturii noastre şi de tentaţia spre imitaţie”

Publicitate

Tudor Nedelcea, în „Lumina literară şi artistică” nr. 5(26) din 2016, despre Marin Sorescu: „…a fost directorul Editurii „Scrisul Românesc” (1990-1996), eu fiindu-i subaltern. Avea, într-adevăr, geniu. Era introvertit, timid. Sub modestia sa de origine ţărănească, era un OM, drept, cu drag de Dumnezeu (a reparat, cu ajutorul lui IPS Nestor, biserica din satul său natal, Bulzeşti), om ce-şi iubea sincer confratele, chiar şi pe cei care i-au făcut mult rău (şi nu sunt puţini), trei scriitori reclamându-l Academiei Suedeze spre a-l deposeda de Premiul Nobel, pe care-l merita pe deplin. A fost poet, prozator, dramaturg, eseist, critic şi istoric literar, traducător, pictor. Îşi iubea cu sinceritate ţara, valorile cultural naţionale, pe creatorii acestora. Ca ministru al culturii, auzind că la Târgu Jiu vântul şi viscolul au doborât un copac pe un scaun din Ansamblul „Brâncuşi”, a plecat imediat în Gorj, pe o vreme total nefavorabilă, spre a lua măsurile de rigoare. Avea mult umor, preţuia ţăranul, de la care a cules atâtea întâmplări pentru ciclul „La Lilieci”. Merita mai multă consideraţie din partea confraţilor (a fost nevoit să-şi dea demisia din Uniunea Scriitorilor);

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 19 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 19 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 19 iunie 2025:

Loto 6/49: 25, 28, 32, 23, 42, 39

Loto 5/40: 27, 31, 24, 29, 7, 13

Joker: 44, 38, 29, 24, 9 +4

Noroc: 2, 3, 8, 8, 5, 7, 1

Publicitate

Noroc Plus: 2, 1, 3, 2, 2, 8

Super Noroc: 6, 2, 8, 2, 3, 7

Citeste mai mult

Educație

Educația, mai puternică decât gratiile: 85 de deținuți au absolvit anul școlar la Penitenciarul Botoșani

Publicat

Publicitate

În spatele zidurilor reci ale Penitenciarului Botoșani, ziua de marți a marcat nu doar încheierea unui an școlar, ci începutul unui nou drum – al speranței, al demnității regăsite și al unei vieți posibile dincolo de greșelile trecutului.

În anul școlar 2024–2025, nu mai puțin de 117 persoane private de libertate s-au înscris la cursurile organizate în penitenciar, iar dintre aceștia, 85 au reușit să finalizeze cu succes anul de studiu, obținând statutul de absolvenți.

Orele de curs s-au desfășurat în parteneriat cu Școala Specială „Sfântul Stelian” din Botoșani, iar oferta educațională a acoperit ciclurile primar, gimnazial și liceal, cu profil tehnician în confecții. Fiecare zi de școală a fost, pentru acești oameni, o confruntare cu renunțarea, dar și o investiție în propria devenire.

Festivitatea de încheiere a anului școlar a fost onorată de prezența unor reprezentanți importanți ai Inspectoratului Școlar Județean Botoșani: prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, inspector școlar general, prof. Ciprian Manolache, inspector școlar general adjunct, și prof. Loredana Secrieru, directorul Școlii „Sfântul Stelian”.

Pentru cei prezenți, momentul festiv a fost mai mult decât o simplă ceremonie – a fost o reafirmare a puterii educației de a transforma vieți, chiar și în cele mai limitative condiții.

„Un caiet poate fi mai puternic decât o cheie”, au transmis organizatorii pe pagina de socializare, subliniind ideea că educația nu cunoaște gratii și că fiecare om merită o a doua șansă, dacă își dorește să devină mai bun decât ieri.

Publicitate

Într-un loc unde timpul pare suspendat, școala oferă direcție. Pentru unii, poate fi chiar începutul libertății – nu neapărat fizice, ci interioare. Iar viitorul, așa cum au învățat marți cei din Penitenciarul Botoșani, nu este o linie de sosire, ci un drum care se construiește pas cu pas, alegere cu alegere.

Citeste mai mult

Eveniment

CNAS: Rețeta pe hârtie nu mai este obligatorie pentru ridicarea medicamentelor compensate

Publicat

Publicitate

Asigurații pot primi medicamente compensate din farmacii fără să mai prezinte rețeta în format tipărit sau electronic. Anunțul a fost făcut joi de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), care a precizat că, în cazul în care medicamentele sunt prescrise online, prin sistemul de rețetă electronică, nu mai este necesară prezentarea rețetei de către pacient, relatează alba24.ro.

Această măsură se aplică atât pentru medicamentele cu, cât și pentru cele fără contribuție personală. Practic, dacă medicul utilizează sistemul electronic și emite rețeta în format online, farmaciile pot accesa direct informațiile necesare pentru eliberarea tratamentului.

„Farmaciștii pot elibera medicamentele prin utilizarea Sistemului Informatic al Prescripției Electronice (SIPE), pe baza cardului național de asigurări sociale de sănătate sau a documentului înlocuitor pe care pacientul asigurat trebuie să-l prezinte la farmacie”, susține CNAS într-un comunicat.

Prescripția electronică, valabilă doar în farmaciile care au contract cu CNAS

Potrivit sursei citate, prescripția electronică este valabilă doar în farmaciile care au contract cu o casă de asigurări de sănătate, de aceea beneficiarii sunt rugați să verifice dacă farmacia căreia i se adresează este parteneră a CNAS.

„CNAS a luat măsuri de reinformare a farmaciilor și a medicilor prescriptori despre prevederile Contractului-cadru și ale normelor metodologice de aplicare a acestuia referitoare la procedura de prescriere și de eliberare a medicamentelor cu și fără contribuție personală (compensate).

Disponibilă din 2023, dar insuficient cunoscută de către medici și pacienți, această reglementare stă la baza setului de măsuri la care se lucrează în acest moment la CNAS, pentru implementarea obiectivului <zero hârtie> în cabinetele medicale, prin care se dorește eliminarea tuturor formularelor imprimate”, susține CNAS.

Publicitate

Instituția precizează că această măsură vine în sprijinul pacienților, simplifică procesul de eliberare a medicamentelor, reduce birocrația și consumul de hârtie, oferind totodată medicului timp suplimentar pentru activitatea medicală propriu-zisă.

Citeste mai mult

Educație

„Eu sunt stăpânul furiei mele”. Lecția de viață pe care elevii de la Școala „Sfântul Nicolae” Botoșani nu o vor uita niciodată

Publicat

Publicitate

La Școala Gimnazială „Sfântul Nicolae” din Botoșani, finalul anului școlar a venit cu mai mult decât medii încheiate și festivități de absolvire. A venit cu o lecție de viață: cum să ne înțelegem emoțiile, cum să ne controlăm furia și, mai ales, cum să ne regăsim pe noi înșine în relație cu ceilalți.

Toate acestea au fost posibile prin proiectul „Eu sunt stăpânul furiei mele”, derulat din martie până în iunie 2025, cu sprijinul Fundației Botnar – School of Health.

Cu un buget de 14.000 de lei, proiectul a adus împreună elevi, profesori și părinți într-un efort comun de educație emoțională și dezvoltare personală. Au fost organizate lecții despre autocunoaștere, empatie, gestionarea furiei și fotografii din viitor – activități care i-au ajutat pe copii să-și înțeleagă reacțiile și emoțiile într-un mod profund și constructiv.

Unul dintre momentele-cheie ale proiectului a fost excursia organizată pentru toți elevii din ciclul gimnazial – 39 de copii însoțiți de 6 cadre didactice. Departe de școală, într-un mediu relaxant și deschis, copiii au învățat prin joacă, observație și dialog ce înseamnă respectul față de sine și față de ceilalți.

„Pentru mulți dintre ei, această ieșire a fost o evadare necesară din rutina și, uneori, din tensiunile zilnice. Le-am oferit o experiență de învățare altfel – una care se trăiește, nu se notează”, a precizat coordonatorul activităților.

De Ziua Copilului, școala a oferit fiecărui elev o masă caldă – un gest simbolic dar profund emoționant. „Pentru mulți copii, o masă caldă înseamnă mai mult decât mâncare. Înseamnă siguranță, apartenență, grijă. Le-am arătat că școala e o a doua casă”, a declarat consilierul școlar Baciu Ecaterina.

Publicitate

În paralel, au fost achiziționate o tablă interactivă și materiale didactice pentru cabinetul de asistență psihopedagogică, instrumente care vor susține pe termen lung activitatea de consiliere și sprijin emoțional.

Proiectul a implicat 36 de cadre didactice și a avut un impact direct asupra a 55 de elevi și tot atâția părinți. Valoarea educației emoționale a fost trăită, nu doar predată. Copiii au învățat despre comunicare, adaptabilitate, colaborare și respect – abilități care nu se regăsesc în manuale, dar care le vor folosi întreaga viață.

Coordonat de directorul Ana-Lăcrămioara Sandu și o echipă de profesori dedicați, proiectul „Eu sunt stăpânul furiei mele” a devenit un model de bună practică în educația socio-emoțională la nivel județean.

Școala „Sfântul Nicolae” demonstrează, încă o dată, că dincolo de lecții și teze, și în ciuda tuturor obstacolelor, rolul educației este de a forma oameni – echilibrați, empatici, pregătiți pentru viață.

Iată și câteva imagini surprinse în cadrul acestui proiect:

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending