Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (269)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

 

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265, 266, 267, 268)

Referirile la Eminescu sunt completate  cu secvenţa “Receptarea actuală şi destinul poeziei lui Mihai Eminescu. Celălalt Eminescu”. Aceast eseu pleacă de la observaţia lui Virgil Diaconu că, Eminescu fiind deja  un mit impus, s-a instalat un sentiment de platitudine şi o lene de a regândi opera sa în sensul recunoaşterii situaţiei că poezia eminesciană este scindată valoric, fiind evident dipolul  operă majoră – operă minoră. Virgil Diaconu identifică şase factori  ce determină destinul poeziei eminesciene prin valorizarea ei: 1. calitatea receptorului  ( după cum acesta este competent sau necompetent, rezultând o valorizare sub semnul esteticii, respectiv, neesteticii);  2. biografia poetului ( care, după Virgil Diaconu,  poate fi prelucrată estetic în propria operă, dar biografia  în sine nu constituie un fapt estetic, astfel că ea  nu poate deveni un criteriu în judecarea operei. La Eminescu „biografia este  una stranie, „romantică”, dureroasă”, şi nu ar trebui „să-i apreciem poezia având ca „argument” chiar această biografie, chiar sentimentul pe care ea ni l-a lăsat”); 3. conjunctura politică ( a. „a fost valorizată de-a lungul mai multor tipuri de regimuri politice”; b. „dezavuată în proletcultism, poezia lui Eminescu a fost redusă la „Împărat şi proletar” şi „Scrisoare III”; c. „scoasă de sub cenzură în anii 70, a însemnat tratarea ei într-un canon politic ceva mai lejer”; d. „prin „Împărat şi proletar” şi datorită naţionalismului său, Eminescu a putut fi anexat marxismului”; e. „până în anul 1990, despre Eminescu aproape că nu s-a vorbit decât la superlativ”; f. „după 1990 nu putem rămâne la înţelesul pe care l-a primit opera poetică eminesciană sub ghilotina politică a criticilor devotaţi puterii totalitare”; g. „libertatea politică de astăzi ne îngăduie să (…) divulgăm receptarea parţial deformată şi păgubitoare a poeziei eminesciene”). 4. poetul fără cărţi (Virgil Diaconu ne aminteşte faptul că  Eminescu „nu şi-a publicat nici o carte de poezie întocmită, gândită de el însuşi”. De fapt, adaugă autorul,   Eminescu nu a semnat nici o carte de proză sau de publicistică, asta însemnând că „judecăţile critice nu au ca obiect, aşadar,  cartea întocmită de Eminescu însuşi, ci doar cărţile altora”);  5. calitatea poeziei lui Eminescu (Virgil Diaconu  e tot mai convins că  „una şi aceeaşi operă de valoare se constituie din poeme de valoare şi din poeme de valoare medie sau de-a dreptul minore”.  De aceea, „în cazul lui Eminescu, pentru că nu există o carte a sa, obiectul judecăţilor rămâne să fie opera poetică, operă ce este împărţită valoric”. Astfel că , spune Virgil Diaconu, şi  la Eminescu se poate vorbi de o operă majoră –  „o secţiune înalt lirică şi vizionară, meditativă, originală şi novatoare poetic”, cât şi de o operă minoră„o secţiune romanţioasă, mimetică din punct de vedere vizionar, naivă, descriptiv-naturalistă, pregnant epică, narativă, adevărate poeme epice scrise în vers clasic, lipsită de tensiune lirică şi poetică”. Întrebarea care se pune ar fi: „Ce destin poate avea poezia  lui Eminescu, dacă ea este scindată calitativ?”); 6. mitul poeziei lui Eminescu (este surprins un adevăr sesizat la cei mai mulţi, contactul cu poezia lui Eminescu nu se face prin lecturarea întregii poezii, ci pe bucăţi, de multe ori poezii nesemnificative, dar care beneficiază de comentarii părtinitoare.  Explică Virgil Diaconu: „Noi suntem îndoctrinaţi cu povestea măreţiei unei opere, cu mitul ei şi, fiind astfel, avem cele mai sigure şanse să deformăm şi să fetişizăm la rându-ne. Din nefericire, noi nu mai judecăm cu propria sensibilitate poezia  lui Eminescu, ci ne facem criteriu de judecare şi evaluare din mitul poeziei: gândim prin ceea ce se gândeşte în genere, adică prin ceea ce gândeşte media neiniţiată poetic sau opinia publică”). Volumul (suma de eseuri, cercetarea…)  lui Virgil Diaconu se închide  cu o serie de sintagme  dure faţă de Nichita Stănescu („un destin poetic ambiguu”, „prezenţa unor cedări etice şi estetice”, „o critică literară contradictorie”, „o poetică eşuată”). Exemplele alese de Virgil Diaconu ne conduc spre concluzia că şi Nichita Stănescu a fost şi este valorizat nu numai de critica autentică, ci şi de critica autistă (care a refuzat să vadă poemele de valoare) şi, mai cu seamă, de critica holografică (care a văzut valoare şi în poemele minore). Se continuă cu Marin Sorescu, pus sub auspiciile unei „ascensiuni în vremuri tulburi”, una „bine instrumentată”. Spune Virgil Diaconu despre Marin Sorescu: „…s-a slujit însă de Putere, de toate tipurile de putere politică fără a-şi trăda opera”. Se citeşte cu interes freudian rândurile dedicate Lui Emil Brumaru, autorul unor „spumoase şi mlăştinoase” poeme. În ceea ce priveşte poezia tânără, reţinem o concluzie  care trebuie raportată la nivelul anului la care a fost scrisă cartea: „Un singur lucru le lipseşte în acest moment noilor sosiţi: opera! Intrăm în noul mileniu fără poezie tânără”.

Publicitate

Percep acest volum ca un răspuns dat atât zelatorilor lui Eminescu, cât şi delatorilor acestuia, ca o invitaţie la descoperirea „Celuilalt Eminescu”. (SFÂRŞIT)

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Antreprenorii pot stabili sediul social la poștă. Tarife și acte necesare pentru noul serviciu

Publicat

Publicitate

Antreprenorii își vor putea înființa sedii sociale în oficiile poștale. Antreprenorii români care vor să-și înființeze o firmă sau doresc relocarea sediului social pot accesa noul serviciu de business „StartPost”, a anunțat, luni, directorul general al Companiei Naționale „Poșta Română” (CNPR), Valentin Ștefan, scrie alba24.ro. 

„(…) ne-am gândit să dezvoltăm <Poșta Română – ghișeu universal> și să oferim românilor posibilitatea de a-și înființa sedii sociale și firme în oficiile poștale.

Sunt convins că ați observat și dumneavoastră dezbaterea din societate, în ultimele zile, în ultimele săptămâni, în care vedem mii de firme înființate în tot felul de locuri obscure, fie că sunt apartamente dezafectate sau pur și simplu în câmp, unde nu există niciun fel de construcție, se identifică sedii sociale ale firmelor. (…) ne-am spus că este bine să venim în sprijinul antreprenorilor români și să încercăm să-i ajutăm cu un mod facil de a înființa o firmă. Nu în ultimul rând, eu cred că statul român își dorește mai degrabă să interacționeze cu Poșta Română decât cu Dumnezeu știe ce alte locații greu de accesat.

Acest serviciu – StartPost – pe care astăzi îl inițiem și îl lansăm are obiective multiple și sperăm să fie de bun augur și bine primit în societate. Ne așteptăm ca foarte mulți antreprenori români să nu-și mai bată capul unde să-și găsească un sediu social de unde să înceapă un business, ci să vină la Poșta Română și să plece acasă cu contractul în zece minute dacă sunt pregătiți cu toate documentele sau în maximum o zi, dacă e nevoie să aducă și alte documente. Deci, toți cei aproape 80.000 de români care își înființează firme în fiecare an au această variantă (…)”, a explicat Ștefan, într-o conferință de presă, citat de Agerpres.

Potrivit șefului CNPR, statul român are un „monopol traumatizant” pe anumite servicii, ce poate fi rezolvat prin „acordarea unei mai mari încrederi Poștei Române”.

„Am stat o perioadă mai lungă în America, aproape 10 ani de zile, și mă gândeam ca orice bun diasporez român, ce o să fac când mă întorc acasă și ce pot să învăț din societatea în care trăiesc. Evident că nu anticipam unde o să ajung când mă întorc acasă, dar nu am putut să nu observ simplitatea cu care societatea americană este construită pentru interacțiunea cu cetățeanul și unul dintre aceste lucruri este comasarea serviciilor.

Publicitate

La Poșta din America poți să te duci să-ți faci pașaportul. Acest monopol pe care îl are statul român, într-un mod traumatizant atât pentru stat, cât și pentru cetățeni, pe anumite servicii, cred că poate fi rezolvat prin acordarea unei încrederi mai mari Poștei Române.

În programul de guvernare este prins <Poșta Română – ghișeu universal>. Acum puțin peste o lună de zile, Guvernul României a hotărât să recomande Poștei să devină un ghișeu universal pentru serviciile statului, motiv pentru care noi am îmbrățișat acest lucru și ne-am uitat la experiențele din alte țări, cum a fost în America unde pașapoartele sunt făcute la oficiul poștal, astfel încât statul american să nu mai aibă această presiune în a gestiona interacțiunea cu cetățenii ca să le colecteze datele.

Pe de altă parte, ne uităm și la portofoliul de servicii pe care Poșta Română îl are în prezent, și anume faptul că se pot plăti taxele și impozite la Poștă. Acest lucru se poate generaliza, astfel încât primăriile să nu mai aibă nevoie de salariați care să lucreze doar două sau trei luni pe an, în primăvară, când se plătesc taxele, ci să fie externalizate către Poșta Română, așa cum fac un număr mare de primării din țară”, a explicat Valentin Ștefan.

Ce reprezintă serviciul „StartPost – Găzduire sedii sociale”

Poșta Română a organizat, luni, conferința de lansare a unui nou produs business, dedicat mediului de afaceri.

Astfel, „StartPost – Găzduire sedii sociale”, disponibil din 1 august, este o inițiativă concepută pentru a sprijini antreprenorii, start-up-urile și companiile care au nevoie de o soluție accesibilă, sigură și legală pentru găzduirea sediului social.

Scopul înființării acestui serviciu este să susțină dezvoltarea mediului de afaceri prin următoarele avantaje:

  • contract de închiriere pentru sediul social al companiei, disponibil rapid și la costuri reduse, oriunde în țară;
  • adresă oficială de sediu social, recunoscută de Registrul Comerțului;
  • contract legal, parafat fie fizic, fie electronic, prin portalul online dedicat;
  • primirea și notificarea corespondenței oficiale (ANAF, instanțe etc.) prin SMS;
  • cutiile poștale securizate și numerotate, amplasate în oficii poștale; suport digital dedicat antreprenorilor.

Ce documente sunt necesare

Documentele necesare pentru înființarea firmei sunt:

  • dovada denumirii, înregistrării și rezervării la ONRC,
  • actul constitutiv,
  • cartea de identitate a administratorului.

În același timp, pentru categoria de relocare a sediului social vor fi necesare acte, precum: CUI firmă, cartea de identitate a administratorului și certificatul constatator.

Cât costă noul serviciu

Contractele se pot perfecta cu Poșta Română pe o perioadă de 1, 2, 3 sau 4 ani.

În situația în care clientul optează pentru doi ani, acesta primește o bonificație de 5%, în situația accesării pentru trei ani, o reducere de 7%, iar pentru contractul perfectat pe patru ani o bonificație de 10%.

Costul lunar este 100 de lei, plus TVA.

CNPR este operatorul național din domeniul serviciilor poștale și deține, în prezent, o rețea de peste 5.000 de subunități poștale la nivel național. Dintre acestea, 676 sunt oficii poștale și 1.054 ghișee poștale.

sursa: agerpres

Citeste mai mult

Administratie

Atenție, angajatori! Doar șase luni pentru înregistrarea în platforma REGES-ONLINE. Amenzi de până la 20.000 de lei pentru cei care ignoră termenul

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Botoșani le reamintește angajatorilor că au la dispoziție șase luni pentru a se înregistra în noua platformă REGES-ONLINE, începând cu data de 27 martie 2025, odată cu intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 295/2025.

Ce trebuie să știe angajatorii?

În această perioadă de tranziție, firmele sunt obligate să introducă în REGES-ONLINE toate datele legate de contractele de muncă active, date care nu se regăsesc în actualul sistem REVISAL. Practic, orice informație lipsă trebuie completată integral în noua platformă.

ATENȚIE:

Angajatorii care nu aveau registre transmise până la data de 27 martie 2025, vor folosi exclusiv REGES-ONLINE.
Cei care au folosit REVISAL până acum mai pot transmite date din această aplicație, însă doar până la momentul înregistrării lor în REGES-ONLINE.
Important de reținut este că, indiferent dacă un angajator externalizează acest serviciu, responsabilitatea legală pentru corectitudinea datelor rămâne exclusiv a angajatorului.

Ce riscă angajatorii care nu se conformează?

Publicitate

Neînregistrarea în REGES-ONLINE la termen: amendă între 15.000 lei și 20.000 lei.
Netransmiterea și necompletarea tuturor elementelor contractuale: amendă între 5.000 lei și 10.000 lei.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor revine inspectorilor de muncă.

ITM Botoșani vine în sprijinul angajatorilor

Echipa ITM Botoșani, condusă de Inspector-Șef Daniela Petronela Lozneanu, a transmis că este pregătită să acorde sprijin angajatorilor pentru o tranziție cât mai facilă către noua platformă digitală.

Date de contact pentru suport tehnic:

Angajatori: regesonlinesuport.angajator@inspectiamuncii.ro
Salariați: regesonlinesuport.salariat@inspectiamuncii.ro
Ghid interactiv: 0800 500 166

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul vrea să reducă cu 20% posturile din administrația publică. Care ar urma să fie criteriile pentru tăierea posturilor

Publicat

Publicitate

Guvernul vrea să reducă cu 20% numărul de posturi din administrația publică, atât centrală, cât și locală, a anunțat luni ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, scrie alba24.ro.

Potrivit acestuia, reducerile ar urma să se aplice diferențiat, în funcție de gradul localităților și de numărul de locuitori. 

YouTube video

„Sunt prevăzute propuneri de reducere a personalului bugetar pe partea de autorități ale administrației publice locale.

Înainte de a spune despre ele, vă spun că este nevoie de eficientizare pe ambele laturi, adică pe partea autorităților locale, cât și pe partea autorităților centrale. Și pe partea autorităților centrale, la ministere și la structurile subordonate ministerelor, vor trebui luate măsuri”, a explicat ministrul, într-o intervenție la B1 TV.

Ministrul Dezvoltării a precizat că obiectivul apare și în programul de guvernare, unde este menționată „o reducere cu 20% a numărului de posturi în administrația publică, fie ea centrală, fie ea locală”.

Publicitate

De asemenea, propunerea a fost susținută și în discuțiile purtate de minister cu autoritățile locale, unde s-a conturat această idee de reducere a numărului de posturi cu 20%.

Scăderea cu 20% a numărului de posturi se va aplica diferențiat

„Este o propunere care s-ar aplica pe Ordonanța 63/2010, care stabilește limitele minimale și maximale de posturi în funcție de gradul localității, comună, oraș, municipiu, județ și așa mai departe sectoare și municipul București, și în limita numărului de populație.

Acest sistem, scăderea cu 20% a numărului de posturi pe acest sistem Ordinanța 63, are un avantaj pe care noi îl susținem și anume acela că nu taie de la toată lumea la fel.

În sensul în care o autoritate locală unde s-a gestionat eficient activitatea și unde organigrama nu este complet folosită, această reducere s-ar putea să nu determine în mod obligatoriu eliberarea din funcție, reorganizarea instituției, în sensul în care trebuie unei angajați să fie dați afară.

În schimb, acolo unde organigrama este plină, adică unde poate eficiența a lăsat de dorit de-a lungul timpului, acolo va fi nevoie de o reorganizare, pentru că reducerea numărului de posturi cu 20% înseamnă și reducerea posturilor ocupate.

Unde primarul a fost mai eficient, a fost mai corect și a gestionat situația într-un cadru de resurse umane mai limitat, dar eficient, acolo va fi oarecum în câștig. Adică acest sistem permite de a face diferențieri între merituoși și mai puțin merituoși”, a anunțat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.

Citeste mai mult

Eveniment

Razie de amploare la Hlipiceni: Amenzi de peste 4.000 de lei aplicate de polițiști

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 3 Hlipiceni au organizat, pe 4 august 2025, o acțiune de verificare în trafic și prevenire a faptelor antisociale, menită să crească siguranța rutieră în localitatea Hlipiceni și împrejurimi.

Pe parcursul raziei, au fost legitimate aproximativ 100 de persoane și controlate 46 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 8 sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind 4.000 de lei.

Acțiunile de acest tip vor continua și în perioada următoare, pentru prevenirea accidentelor rutiere și descurajarea comportamentelor care pun în pericol siguranța publică.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending