Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (266)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265)

Negându-se tradiţia şi gesturile publicului larg, modernismul impune alte principii  de creaţie. Accentul se pune pe funcţia simbolică a limbajului, pe cultivarea principiului disonanţei sau pe promovarea fragmentarismului. Lor li se adaugă depersonalizarea, dezumanizarea sau metamorfoza. Fiind preocupat de  destinul  poeziei moderne, Virgil Diaconu identifică doi factori care determină valorizarea acestei creaţii: 1. conjunctura politică, economică şi culturală; 2. calitatea lectorului şi a operei.  În ceea ce priveşte lectorul, autorul identifică două tipologii: 1. competent (sensibil, cultivat); 2. necompetent (necultivat, insensibil, profan). Adaugă Virgil Diaconu: „Dacă în timpul vieţii poetul şi generaţia pot să manipuleze destinul operei, de la un moment dat, nici poetul, nici generaţia nu mai au nici o putere asupra operei: ei i se croieşte un destin sau altul de către ceilalţi, de către posteritate”. Din această perspectivă, autorul consideră că există un destin antum al operei şi unul postum. Mai mult,  destinul poate fi fluctuant, în funcţie de epoca în care se face şi generaţia literară la putere, concluzia lui Virgil Diaconu fiind că : „Destinul, ca şi poezia, nu este o fiinţă fixă, ci una în prefacere”.

În ceea ce priveşte generaţia  literară aflată la putere, este  amintit faptul că la început s-a impus termenul de curent literar („cuprinde produsele culturale şi atitudinea comună a spiritelor mai multor naţii şi care dă o direcţie estetică”) şi apoi cel de generaţie.  La noi găsim generaţia interbelică,  proletcultismul, generaţiile  `60, `70, `80, `90 etc. şi care, prin denumirile lor, nu comunică nimic de ordin estetic.  Reţinem una dintre exemplificările făcute de Virgil Diaconu cu privire la generaţia `80, una mult mai scoasă în faţă decât celelalte: „În anii debutului, generaţia `80 nu şi-a conturat nici ea un program literar. Deşi recunoaşte, după 21 de ani, prin Liviu Ioan Stoiciu,  că a intrat în literatură „cu viaţa concretă, de pe stradă, nefardată, plină de „şopârle”, că „a pus în versuri banalul cotidian, realitatea aşa cum e”, generaţia nu şi-a făcut public dintru început un program al ei, ca grupare unitară, şi a rămas nebotezată artistic: termenul „generaţia `80”, care a fost mediatizată intens, este unul biografic – istoric, iar nu estetic, este unul care, prin denumirea sa, nu spune nimic în ordinea literaturii. Ceea ce nu înseamnă, desigur, că ea nu are valori”.

Virgil Diaconu  consideră că rolul în viaţa literară a timpului este dat de generaţia literară aflată la putere. Cum procedează o astfel de generaţie: 1. „îşi consolidează propria poziţie”; 2. „neagă sau ignoră ceea ce nu-i netezeşte drumul”; 3. „îşi exaltă până peste poate valorile, fie şi le  fabrică atunci când ele lipsesc”; 4. „luptă pentru puterea literară, astfel că fiecare nou canon creşte pe compromiterea canoanelor învecinate”; 5. „aşa se face că în patul lui Procust al canonului optzecist, de pildă, Eminescu începe să-şi piardă calitatea de poet – vezi revista „Dilema” din 27 februarie 1998 -, ajungând în final să fie socotit „idiotul naţional” (Călin Vlasie, unul din liderii optzecişti). Cât despre poezia altor generaţii şi îndeosebi generaţia `60, aceasta se găseşte cu picioarele tăiate în patul optzecist, doar pentru că au cutezat să stea sub umbrela propriilor canoane”; 6. „nu poate să-şi ofere un destin favorabil pe termen lung şi nu poate controla nici total nici la nesfârşit mersul şi evoluţia literaturii în geografia locului”.

Publicitate

Astfel că, spune Virgil Diaconu, modernitatea, care ocupă timpul  de la simbolism încoace, generează două tipuri de poetică:  1. poetica generaţionist – canonică (aceea care dă poezia şirului de canoane diferite, inegale valoric şi contradictorii); 2. poetica conceptuală (care produce poezia unui înţeles mai larg şi mai adânc). Pornind de la această clasificare, autorul explică de ce dadaismul, absurdul, futurismul,  proletcultismul sau suprarealismul sunt doar atitudini canonice şi nu artistice, deoarece “din ele istoria literaturii n-a reţinut decât spectacolul incendiar sau carnavalesc”. Pornind de aici, reţinem două concluzii ale  lui Virgil Diaconu:        1. “… nu pot să confirm valoarea unei opera judecând-o în limita canonului, a generaţiei sau curentului literar, ci judecând opera în spiritual unei experienţe poetice mai largi şi oarecum stabile, aşadar, în spiritual conceptului modern de poezie”; 2. “… entităţile care ar trebui să intre în dialogul poetic şi care se cer discutate nu sunt conceptul şi canonul, ci conceptul şi opera unui poet sau altul”.  Ceea ce înseamnă că poetul n-ar trebui să se raporteze la canon ci la poezia modernă, la spiritual ei.

Primul capitol continuă cu problematica “celui mai mare poet în viaţă”,   care îl obligă pe Virgil Diaconu să treacă la  prezenţa unor accente polemice pornind de la cine pe cine propune, dar mai ales cine se autopropune, cum ar fi Mircea Cărtărescu făcând o istorică declaraţie despre o carte a sa: “Levantul a pus  o lespede de neridicat asupra perimatei şi obositei poezii româneşti”. În ceea ce priveşte critica literară, în această zonă Virgil Diaconă constată o “orbecăială” constantă, astfel  că aproape fiecare critic are o nominalizare la statutul de “cel mai mare poet”. Există, din perspectiva lui Virgil Diaconu, trei tipuri de critică:  1. critica autentică (“tratează poezia conform propriilor merite”); 2. critica autistă (“aceea care, lipsită de papile poetice, ignoră sau minimalizează valorile”); 3. critica holografică ( “supradimensionează valoarea poetică, acordă valoare poeţilor modeşti, o valoare pe care opera lor nu o confirmă”).  Virgil Diaconu  dă exemple concrete, Mircea Cărtărescu ocupând un loc important  în vizorul celui de-al treilea tip de critică. Pentru a-l  ridica pe Cărtărescu, spune Virgil Diaconu,  a trebuit să se treacă la “lichidarea lui Eminescu”.

În finalul primului capitol („Orizontul poeziei”), Virgil Diaconu pune problema necesităţii existenţei unor şcoli de poezie în genul  „Şcolii de Literatură şi Critică Literară „Mihai Eminescu”, din comunism, şi a celei de la Mănăstirea Râşca, din postdecembrism. Virgil Diaconu acceptă, dar să fie o şcoală fără ziduri, adică chiar poezia modernă. Şcoala fără ziduri  îşi propune nu să facă poeţi, şi aceasta pentru că „a fi poet înseamnă a fi creator, iar creator nu poţi fi decât „de la natură”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Bărbat de 51 de ani, din Leorda, dat jos de la volan pentru că a condus fără permis

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din Dorohoi au oprit pentru control, în localitatea Brăești, un autoturism condus de către un bărbat, de 51 de ani, din comuna Leorda.

 

În urma verificărilor efectuate, s-a stabilit faptul că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule, iar autoturismul pe care îl conducea i-ar fi fost încredințat spre a fi condus, de fiica sa, de 20 de ani.

 

În cauză se continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere fără permis și încredințarea unui autoturism unei persoane care nu deține permis de conducere.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii botoșăneni, cu ochii pe șoferii care apasă pedala de accelerație peste limita legală

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au organizat o acțiune pe linia prevenirii și combaterii abaterilor la regimul legal de viteză, pe raza județului Botoșani, în zonele identificate cu risc ridicat de producerea accidentelor rutiere.

 În acest context, în urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 32 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 40.000 lei.

 

Dintre sancțiuni, 22 au fost aplicate pentru depășirea limitei legale de viteză, 6 pentru nefolosirea centurii de siguranță iar 4 pentru alte abateri la regimul rutier.

 

Totodată, au fost reținute 9 permise de conducere pentru depășirea vitezei cu mai mult de 50km/h și 70 km/h.

Publicitate

 

Astfel de activități vor continua pe raza județului Botoșani, pentru combaterea principalelor cauze generatoare de risc rutier, în vederea consolidării unui climat de siguranță rutieră.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor rutieri botoșăneni. Sute de șoferi verificați, zeci de amenzi

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier au organizat o acțiune pentru combaterea conducerii pe drumurile publice sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive, pe raza județului Botoșani.

 

În cadrul activităților desfășurate, au fost testați pentru consumul de alcool 290 de participanți la trafic, dintre care 5 au fost depistați în timp ce se aflau sub influența băuturilor alcoolice, fiind constatată și o infracțiune de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului.

 

În urma neregulilor constatate de către polițiști, au fost aplicate 109 de sancțiuni contravenționale.

 

Publicitate

Totodată, au fost reținute 22 permise de conducere și retrase 6 certificate de înmatriculare.

 

Consumul de alcool la volan se pedepsește indiferent de valoarea indicată de aparatul etilotest, dacă aceasta nu este negativă, refuzul șoferului de a se supune la prelevarea de mostre biologice este infracțiune și se pedepsește cu închisoare.

 

Riscurile implicării într-un accident rutier pot fi dintre cele mai grave, acestea crescând exponențial ! Nu riscați, nu urcați la volan dacă ați consumat alcool sau alte substanțe.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din municipiul Botoșani, arestat la domiciliu pentru încălcarea ordinului de protecție provizoriu și amenințare

Publicat

Publicitate

Duminică, instanța de judecată și-a însușit propunerea organelor judiciare și a dispus măsura arestului la domiciliu pentru 30 de zile față de un tânăr, de 36 ani, din municipiul Botoșani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de încălcarea ordinului de protecție provizoriu și amenințare.

 

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că la data de 13 decembrie a.c, tânărul s-ar fi deplasat la locuința soției sale, situată în municipiul Botoșani, încălcând astfel măsurile impuse prin ordinul de protecție provizoriu emis în aceeași zi împotriva sa.

 

Mai mult decât atât, tânărul ar fi amenințat-o pe soția sa cu acte de violență, provocându-i acesteia o stare de temere.

 

Publicitate

Inițial față de tânăr a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore, ulterior fiind dispusă măsura arestului la domiciliu pentru 30 de zile.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending