Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (266)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265)

Negându-se tradiţia şi gesturile publicului larg, modernismul impune alte principii  de creaţie. Accentul se pune pe funcţia simbolică a limbajului, pe cultivarea principiului disonanţei sau pe promovarea fragmentarismului. Lor li se adaugă depersonalizarea, dezumanizarea sau metamorfoza. Fiind preocupat de  destinul  poeziei moderne, Virgil Diaconu identifică doi factori care determină valorizarea acestei creaţii: 1. conjunctura politică, economică şi culturală; 2. calitatea lectorului şi a operei.  În ceea ce priveşte lectorul, autorul identifică două tipologii: 1. competent (sensibil, cultivat); 2. necompetent (necultivat, insensibil, profan). Adaugă Virgil Diaconu: „Dacă în timpul vieţii poetul şi generaţia pot să manipuleze destinul operei, de la un moment dat, nici poetul, nici generaţia nu mai au nici o putere asupra operei: ei i se croieşte un destin sau altul de către ceilalţi, de către posteritate”. Din această perspectivă, autorul consideră că există un destin antum al operei şi unul postum. Mai mult,  destinul poate fi fluctuant, în funcţie de epoca în care se face şi generaţia literară la putere, concluzia lui Virgil Diaconu fiind că : „Destinul, ca şi poezia, nu este o fiinţă fixă, ci una în prefacere”.

În ceea ce priveşte generaţia  literară aflată la putere, este  amintit faptul că la început s-a impus termenul de curent literar („cuprinde produsele culturale şi atitudinea comună a spiritelor mai multor naţii şi care dă o direcţie estetică”) şi apoi cel de generaţie.  La noi găsim generaţia interbelică,  proletcultismul, generaţiile  `60, `70, `80, `90 etc. şi care, prin denumirile lor, nu comunică nimic de ordin estetic.  Reţinem una dintre exemplificările făcute de Virgil Diaconu cu privire la generaţia `80, una mult mai scoasă în faţă decât celelalte: „În anii debutului, generaţia `80 nu şi-a conturat nici ea un program literar. Deşi recunoaşte, după 21 de ani, prin Liviu Ioan Stoiciu,  că a intrat în literatură „cu viaţa concretă, de pe stradă, nefardată, plină de „şopârle”, că „a pus în versuri banalul cotidian, realitatea aşa cum e”, generaţia nu şi-a făcut public dintru început un program al ei, ca grupare unitară, şi a rămas nebotezată artistic: termenul „generaţia `80”, care a fost mediatizată intens, este unul biografic – istoric, iar nu estetic, este unul care, prin denumirea sa, nu spune nimic în ordinea literaturii. Ceea ce nu înseamnă, desigur, că ea nu are valori”.

Virgil Diaconu  consideră că rolul în viaţa literară a timpului este dat de generaţia literară aflată la putere. Cum procedează o astfel de generaţie: 1. „îşi consolidează propria poziţie”; 2. „neagă sau ignoră ceea ce nu-i netezeşte drumul”; 3. „îşi exaltă până peste poate valorile, fie şi le  fabrică atunci când ele lipsesc”; 4. „luptă pentru puterea literară, astfel că fiecare nou canon creşte pe compromiterea canoanelor învecinate”; 5. „aşa se face că în patul lui Procust al canonului optzecist, de pildă, Eminescu începe să-şi piardă calitatea de poet – vezi revista „Dilema” din 27 februarie 1998 -, ajungând în final să fie socotit „idiotul naţional” (Călin Vlasie, unul din liderii optzecişti). Cât despre poezia altor generaţii şi îndeosebi generaţia `60, aceasta se găseşte cu picioarele tăiate în patul optzecist, doar pentru că au cutezat să stea sub umbrela propriilor canoane”; 6. „nu poate să-şi ofere un destin favorabil pe termen lung şi nu poate controla nici total nici la nesfârşit mersul şi evoluţia literaturii în geografia locului”.

Publicitate

Astfel că, spune Virgil Diaconu, modernitatea, care ocupă timpul  de la simbolism încoace, generează două tipuri de poetică:  1. poetica generaţionist – canonică (aceea care dă poezia şirului de canoane diferite, inegale valoric şi contradictorii); 2. poetica conceptuală (care produce poezia unui înţeles mai larg şi mai adânc). Pornind de la această clasificare, autorul explică de ce dadaismul, absurdul, futurismul,  proletcultismul sau suprarealismul sunt doar atitudini canonice şi nu artistice, deoarece “din ele istoria literaturii n-a reţinut decât spectacolul incendiar sau carnavalesc”. Pornind de aici, reţinem două concluzii ale  lui Virgil Diaconu:        1. “… nu pot să confirm valoarea unei opera judecând-o în limita canonului, a generaţiei sau curentului literar, ci judecând opera în spiritual unei experienţe poetice mai largi şi oarecum stabile, aşadar, în spiritual conceptului modern de poezie”; 2. “… entităţile care ar trebui să intre în dialogul poetic şi care se cer discutate nu sunt conceptul şi canonul, ci conceptul şi opera unui poet sau altul”.  Ceea ce înseamnă că poetul n-ar trebui să se raporteze la canon ci la poezia modernă, la spiritual ei.

Primul capitol continuă cu problematica “celui mai mare poet în viaţă”,   care îl obligă pe Virgil Diaconu să treacă la  prezenţa unor accente polemice pornind de la cine pe cine propune, dar mai ales cine se autopropune, cum ar fi Mircea Cărtărescu făcând o istorică declaraţie despre o carte a sa: “Levantul a pus  o lespede de neridicat asupra perimatei şi obositei poezii româneşti”. În ceea ce priveşte critica literară, în această zonă Virgil Diaconă constată o “orbecăială” constantă, astfel  că aproape fiecare critic are o nominalizare la statutul de “cel mai mare poet”. Există, din perspectiva lui Virgil Diaconu, trei tipuri de critică:  1. critica autentică (“tratează poezia conform propriilor merite”); 2. critica autistă (“aceea care, lipsită de papile poetice, ignoră sau minimalizează valorile”); 3. critica holografică ( “supradimensionează valoarea poetică, acordă valoare poeţilor modeşti, o valoare pe care opera lor nu o confirmă”).  Virgil Diaconu  dă exemple concrete, Mircea Cărtărescu ocupând un loc important  în vizorul celui de-al treilea tip de critică. Pentru a-l  ridica pe Cărtărescu, spune Virgil Diaconu,  a trebuit să se treacă la “lichidarea lui Eminescu”.

În finalul primului capitol („Orizontul poeziei”), Virgil Diaconu pune problema necesităţii existenţei unor şcoli de poezie în genul  „Şcolii de Literatură şi Critică Literară „Mihai Eminescu”, din comunism, şi a celei de la Mănăstirea Râşca, din postdecembrism. Virgil Diaconu acceptă, dar să fie o şcoală fără ziduri, adică chiar poezia modernă. Şcoala fără ziduri  îşi propune nu să facă poeţi, şi aceasta pentru că „a fi poet înseamnă a fi creator, iar creator nu poţi fi decât „de la natură”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Moloz, bucăți de cărămizi și plăci de rigips: Poliția Locală aplică sancțiuni pentru abandonarea ilegală a deșeurilor la containere

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali au anunțat astăzi că în perioada 23-30 ianuarie 2025 au desfășurat acțiuni de verificare și sancționare a persoanelor care abandonează deșeuri pe domeniul public sau în coșurile stradale, precum și a celor care extrag ilegal deșeuri din pubelele amplasate la platformele de colectare.

Aceste acțiuni s-au derulat în conformitate cu prevederile Legii nr. 155/2010 privind Poliția Locală, în domeniul protecției mediului.

În urma controalelor efectuate pe străzile Săvenilor, Primăverii și Împărat Traian, polițiștii locali au aplicat 7 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 1.100 lei, conform Hotărârii Consiliului Local nr. 130/2020.

Un caz semnificativ a fost constatat pe 29 ianuarie 2025, în jurul orei 15:00, la platforma de colectare a deșeurilor menajere de pe Aleea Parcul Tineretului nr. 8. Polițiștii locali l-au surprins pe numitul H.G.E. aruncând dintr-un autovehicul deșeuri rezultate din construcții – moloz, bucăți de cărămizi, plăci de rigips, o ușă și obiecte sanitare uzate. Pentru această faptă, bărbatul a fost sancționat cu amendă în valoare de 1.000 lei, conform Regulamentului de organizare și funcționare al serviciului public de salubrizare din municipiul Botoșani, aprobat prin H.C.L. nr. 130/2020.

Reamintim că, potrivit dispozițiilor art. 76, alin. 2, lit. d din același regulament, depozitarea necorespunzătoare a deșeurilor rezultate din reamenajări interioare, a deșeurilor vegetale sau a celor animaliere în recipientele de colectare municipală constituie contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 400 și 1.500 lei pentru persoane fizice și între 500 și 2.500 lei pentru persoane juridice.

Poliția Locală va continua acțiunile de monitorizare și sancționare pentru prevenirea și combaterea acestor fapte, în vederea menținerii unui mediu curat și sănătos în municipiul Botoșani”, a transmis Poliția Locală Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ministerul Sănătății introduce STAREA DE ALERTĂ epidemiologică pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății a anunțat, joi, introducerea stării de alertă epidemiologică pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei, reelatează agerpres.ro.

Având în vedere evoluția rapid crescătoare a infecțiilor gripale din ultimele trei săptămâni, asemănătoare cu cea din sezonul precedent, se introduce starea de alertă epidemiologică, pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei’, a informat ministerul.

Pentru prevenirea infecțiilor respiratorii, Ministerul Sănătății recomandă spălarea regulată a mâinilor cu apă și săpun, respectarea igienei tusei și a strănutului, aerisirea zilnică a încăperilor, evitarea locurilor aglomerate și a intrării în colectivitate a persoanelor cu simptome sugestive pentru gripă (febră, strănut, tuse, dureri în gât, dureri musculare și vaccinarea antigripală cât mai rapidă).

La nivelul unităților școlare și preșcolare, ministerul recomandă triaj observațional zilnic, informarea părinților privind semnele și simptomele infecțiilor respiratorii, izolarea la domiciliu a copiilor cu astfel de simptome, asigurarea materialelor necesare dezinfecției periodice a mâinilor și suprafețelor.

Citeste mai mult

Economie

FOTO: Misiune economică a CCIA Botoșani la evenimentul „Fabricat în Moldova”

Publicat

Publicitate

Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Botoșani a organizat, în data de 29 ianuarie 2025, o misiune economică în Republica Moldova, având ca destinație Chișinău, unde a avut loc Fabricat în Moldova, cel mai important eveniment de business din țara vecină.

La această acțiune economică au participat 22 de firme din județul Botoșani, active în diverse domenii precum:
🔹 Producția echipamentelor electrice de medie și joasă tensiune
🔹 IT
🔹 HORECA
🔹 Construcții
🔹 Industria textilă
🔹 Comerț
🔹 Consultanță și traduceri autorizate
🔹 Domeniul farmaceutic

În cadrul evenimentului, delegația botoșăneană a avut ocazia să viziteze cele 350 de standuri expoziționale și să participe la întâlniri B2B cu agenți economici din Republica Moldova. Scopul principal al acestor întâlniri a fost stabilirea unor contacte directe, explorarea de noi oportunități de afaceri și dezvoltarea unor parteneriate pe termen lung.

Această misiune economică face parte din strategia CCIA Botoșani de sprijinire a mediului de afaceri local, facilitând accesul firmelor botoșănene la piețe externe și promovând colaborarea economică transfrontalieră.

Prezența companiilor botoșănene la Fabricat în Moldova subliniază interesul crescut pentru dezvoltarea relațiilor comerciale între România și Republica Moldova, având în vedere potențialul de cooperare în multiple sectoare economice.

CCIA Botoșani își reafirmă angajamentul de a susține antreprenorii locali și de a facilita accesul acestora la evenimente internaționale relevante, menite să contribuie la creșterea competitivității și dezvoltarea afacerilor.

Publicitate

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

30 Ianuarie – TĂCEREA e tot VIOLENȚĂ! VOCEA ta e SOLUȚIA! Ziua internațională a nonviolenței în școli

Publicat

Publicitate

Cu prilejul ZILEI INTERNAȚIONALE A NONVIOLENȚEI ÎN ȘCOLI și respectiv în cadrul Campaniei ”TĂCEREA e tot VIOLENȚĂ! VOCEA ta e SOLUȚIA!”, astăzi – 30 ianuarie, polițiștii Biroului Siguranța Școlară, cu sprijinul partenerilor instituționali, au desfășurat activități preventiv-educative cu elevii din învățământul preuniversitar.

 

Municipiul Dorohoi a găzduit astăzi o întâlnire a polițiștilor de siguranță școlară cu elevi ai unităților de învățământ liceal. Activitatea s-a desfășurat cu sprijinul și  cooperarea Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Botoșani, respectiv conducerilor unităților de învățământ.

Elevii Colegiului Național ”Grigore Ghica” Dorohoi și respectiv ai Liceului Tehnologic ”Regina Maria” Dorohoi au fost antrenați în discuții legate de aspecte precum:

  • implicațiile legale ale unui comportament violent
  • instrumentele și tehnicile non-violente de soluționare a unui conflict
  • reacțiile adecvate în situația confruntării cu manifestări agresive ale altor persoane
  • importanța sesizării imediate de către oricine ia cunoștință de producerea unor conflicte
  • importanța relaționării armonioase în școală, familie și societate.

 

La activitate au participat peste 250 de elevi și cadre didactice care învață/profesează în unitățile de învățământ menționate anterior.

Publicitate

 

Prilejuit de marcarea Zilei Internaționale a Nonviolenței în Școli, activități similare celor anterior menționate au fost desfășurate și în alte unități de învățământ din județ, prin grija polițiștilor din structurile de ordine publică, atât în mediul urban, cât și în rural.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending