Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (266)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265)

Negându-se tradiţia şi gesturile publicului larg, modernismul impune alte principii  de creaţie. Accentul se pune pe funcţia simbolică a limbajului, pe cultivarea principiului disonanţei sau pe promovarea fragmentarismului. Lor li se adaugă depersonalizarea, dezumanizarea sau metamorfoza. Fiind preocupat de  destinul  poeziei moderne, Virgil Diaconu identifică doi factori care determină valorizarea acestei creaţii: 1. conjunctura politică, economică şi culturală; 2. calitatea lectorului şi a operei.  În ceea ce priveşte lectorul, autorul identifică două tipologii: 1. competent (sensibil, cultivat); 2. necompetent (necultivat, insensibil, profan). Adaugă Virgil Diaconu: „Dacă în timpul vieţii poetul şi generaţia pot să manipuleze destinul operei, de la un moment dat, nici poetul, nici generaţia nu mai au nici o putere asupra operei: ei i se croieşte un destin sau altul de către ceilalţi, de către posteritate”. Din această perspectivă, autorul consideră că există un destin antum al operei şi unul postum. Mai mult,  destinul poate fi fluctuant, în funcţie de epoca în care se face şi generaţia literară la putere, concluzia lui Virgil Diaconu fiind că : „Destinul, ca şi poezia, nu este o fiinţă fixă, ci una în prefacere”.

În ceea ce priveşte generaţia  literară aflată la putere, este  amintit faptul că la început s-a impus termenul de curent literar („cuprinde produsele culturale şi atitudinea comună a spiritelor mai multor naţii şi care dă o direcţie estetică”) şi apoi cel de generaţie.  La noi găsim generaţia interbelică,  proletcultismul, generaţiile  `60, `70, `80, `90 etc. şi care, prin denumirile lor, nu comunică nimic de ordin estetic.  Reţinem una dintre exemplificările făcute de Virgil Diaconu cu privire la generaţia `80, una mult mai scoasă în faţă decât celelalte: „În anii debutului, generaţia `80 nu şi-a conturat nici ea un program literar. Deşi recunoaşte, după 21 de ani, prin Liviu Ioan Stoiciu,  că a intrat în literatură „cu viaţa concretă, de pe stradă, nefardată, plină de „şopârle”, că „a pus în versuri banalul cotidian, realitatea aşa cum e”, generaţia nu şi-a făcut public dintru început un program al ei, ca grupare unitară, şi a rămas nebotezată artistic: termenul „generaţia `80”, care a fost mediatizată intens, este unul biografic – istoric, iar nu estetic, este unul care, prin denumirea sa, nu spune nimic în ordinea literaturii. Ceea ce nu înseamnă, desigur, că ea nu are valori”.

Virgil Diaconu  consideră că rolul în viaţa literară a timpului este dat de generaţia literară aflată la putere. Cum procedează o astfel de generaţie: 1. „îşi consolidează propria poziţie”; 2. „neagă sau ignoră ceea ce nu-i netezeşte drumul”; 3. „îşi exaltă până peste poate valorile, fie şi le  fabrică atunci când ele lipsesc”; 4. „luptă pentru puterea literară, astfel că fiecare nou canon creşte pe compromiterea canoanelor învecinate”; 5. „aşa se face că în patul lui Procust al canonului optzecist, de pildă, Eminescu începe să-şi piardă calitatea de poet – vezi revista „Dilema” din 27 februarie 1998 -, ajungând în final să fie socotit „idiotul naţional” (Călin Vlasie, unul din liderii optzecişti). Cât despre poezia altor generaţii şi îndeosebi generaţia `60, aceasta se găseşte cu picioarele tăiate în patul optzecist, doar pentru că au cutezat să stea sub umbrela propriilor canoane”; 6. „nu poate să-şi ofere un destin favorabil pe termen lung şi nu poate controla nici total nici la nesfârşit mersul şi evoluţia literaturii în geografia locului”.

Publicitate

Astfel că, spune Virgil Diaconu, modernitatea, care ocupă timpul  de la simbolism încoace, generează două tipuri de poetică:  1. poetica generaţionist – canonică (aceea care dă poezia şirului de canoane diferite, inegale valoric şi contradictorii); 2. poetica conceptuală (care produce poezia unui înţeles mai larg şi mai adânc). Pornind de la această clasificare, autorul explică de ce dadaismul, absurdul, futurismul,  proletcultismul sau suprarealismul sunt doar atitudini canonice şi nu artistice, deoarece “din ele istoria literaturii n-a reţinut decât spectacolul incendiar sau carnavalesc”. Pornind de aici, reţinem două concluzii ale  lui Virgil Diaconu:        1. “… nu pot să confirm valoarea unei opera judecând-o în limita canonului, a generaţiei sau curentului literar, ci judecând opera în spiritual unei experienţe poetice mai largi şi oarecum stabile, aşadar, în spiritual conceptului modern de poezie”; 2. “… entităţile care ar trebui să intre în dialogul poetic şi care se cer discutate nu sunt conceptul şi canonul, ci conceptul şi opera unui poet sau altul”.  Ceea ce înseamnă că poetul n-ar trebui să se raporteze la canon ci la poezia modernă, la spiritual ei.

Primul capitol continuă cu problematica “celui mai mare poet în viaţă”,   care îl obligă pe Virgil Diaconu să treacă la  prezenţa unor accente polemice pornind de la cine pe cine propune, dar mai ales cine se autopropune, cum ar fi Mircea Cărtărescu făcând o istorică declaraţie despre o carte a sa: “Levantul a pus  o lespede de neridicat asupra perimatei şi obositei poezii româneşti”. În ceea ce priveşte critica literară, în această zonă Virgil Diaconă constată o “orbecăială” constantă, astfel  că aproape fiecare critic are o nominalizare la statutul de “cel mai mare poet”. Există, din perspectiva lui Virgil Diaconu, trei tipuri de critică:  1. critica autentică (“tratează poezia conform propriilor merite”); 2. critica autistă (“aceea care, lipsită de papile poetice, ignoră sau minimalizează valorile”); 3. critica holografică ( “supradimensionează valoarea poetică, acordă valoare poeţilor modeşti, o valoare pe care opera lor nu o confirmă”).  Virgil Diaconu  dă exemple concrete, Mircea Cărtărescu ocupând un loc important  în vizorul celui de-al treilea tip de critică. Pentru a-l  ridica pe Cărtărescu, spune Virgil Diaconu,  a trebuit să se treacă la “lichidarea lui Eminescu”.

În finalul primului capitol („Orizontul poeziei”), Virgil Diaconu pune problema necesităţii existenţei unor şcoli de poezie în genul  „Şcolii de Literatură şi Critică Literară „Mihai Eminescu”, din comunism, şi a celei de la Mănăstirea Râşca, din postdecembrism. Virgil Diaconu acceptă, dar să fie o şcoală fără ziduri, adică chiar poezia modernă. Şcoala fără ziduri  îşi propune nu să facă poeţi, şi aceasta pentru că „a fi poet înseamnă a fi creator, iar creator nu poţi fi decât „de la natură”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Accident rutier la Zăicești: O persoană a ajuns la spital, după coliziunea dintre două autoturisme

Publicat

Publicitate

Un accident rutier s-a produs, în urmă cu puțin timp, în localitatea Zăicești, unde două autoturisme au fost implicate într-o coliziune. În urma impactului, o persoană a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere echipată cu modul de descarcerare, precum și trei ambulanțe aparținând Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

Echipajele de intervenție au constatat că nu existau persoane încarcerate. Cinci persoane implicate în accident au primit îngrijiri medicale la fața locului, iar una dintre acestea a fost transportată ulterior la spital pentru investigații suplimentare.

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor și au deconectat bornele bateriilor autoturismelor implicate, pentru eliminarea oricărui risc suplimentar.

Cauzele producerii accidentului urmează să fie stabilite de polițiști.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Pompierii din Dorohoi, mesageri ai speranței în prag de sărbători: daruri și emoție pentru familii nevoiașe

Publicat

Publicitate

În pragul Sărbătorilor de Iarnă, pompierii din cadrul Detașamentului de Pompieri Dorohoi au demonstrat, încă o dată, că misiunea lor nu se oprește la intervențiile de urgență. Prin gesturi simple, dar încărcate de omenie, aceștia au ales să fie sprijin și alinare pentru familiile aflate în dificultate.

Încărcați cu daruri, zâmbete și multă emoție, pompierii au ajuns la șapte familii numeroase din localitățile Arborea, municipiul Dorohoi, Trestiana și Dumeni. Acolo unde lipsurile sunt mari, darurile oferite au adus bucurie copiilor și o rază de speranță părinților, chiar înainte de Crăciun.

Acțiunea face parte din campania umanitară desfășurată anual de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, intitulată „Pompierii botoșăneni și copiii acestora aduc speranță de Sărbătorile de Iarnă”. De-a lungul anilor, această inițiativă a devenit o tradiție care pune în prim-plan empatia și solidaritatea.

De la misiuni contra cronometru, la gesturi de suflet, pompierii reușesc să fie aproape de comunitate nu doar prin forță și profesionalism, ci și prin umanitate. Fiecare acțiune umanitară este diferită, însă mesajul rămâne același: adevărata salvare începe din inimă.

Prin implicarea lor, pompierii din Dorohoi au aprins lumina speranței în casele unor oameni care aveau cea mai mare nevoie de ea. Pentru ei, spiritul sărbătorilor înseamnă a dărui, a fi alături și a face bine, dincolo de orice intervenție.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 7.000 de lei confiscați și amendă de 30.000 de lei, în urma unui control economic la un agent din Botoșani

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice au confiscat peste 7.000 de lei și au aplicat o amendă usturătoare unui agent economic din municipiul Botoșani, în urma unui control desfășurat pentru verificarea respectării legislației privind comercializarea produselor din carne.

Controlul a avut loc la data de 19 decembrie 2025, iar în urma verificărilor efectuate, oamenii legii au constatat că operatorul economic nu a emis bon fiscal pentru întreaga cantitate de carne vândută până la momentul controlului.

În urma neregulilor identificate, polițiștii au descoperit suma de peste 7.000 de lei, reprezentând numerar nefiscalizat, bani care au fost confiscați conform prevederilor legale.

Pe lângă confiscarea sumei, agentul economic a fost sancționat contravențional cu o amendă în valoare de 30.000 de lei.

Reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au transmis că astfel de controale vor continua și în zilele următoare, în special în perioada sărbătorilor, pentru combaterea evaziunii fiscale și protejarea consumatorilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Doi bărbați din județul Botoșani, reținuți pentru braconaj, amenințare și arme deținute ilegal

Publicat

Publicitate

Doi bărbați, în vârstă de 38 și 33 de ani, au fost reținuți pentru 24 de ore de polițiștii botoșăneni, fiind cercetați pentru braconaj, nerespectarea regimului armelor și munițiilor și amenințare.

Măsura a fost dispusă la data de 20 decembrie 2025 de către polițiștii din cadrul Serviciului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase, în urma unor cercetări care au scos la iveală activități ilegale desfășurate de cei doi în luna noiembrie a acestui an.

Potrivit anchetatorilor, bărbații ar fi practicat vânătoarea fără drept pe fondul cinegetic al comunei Prăjeni, încălcând grav legislația în vigoare.

În cadrul dosarului penal, polițiștii au pus în aplicare două mandate de percheziție domiciliară la locuințele celor doi. Cu această ocazie, au fost identificate și ridicate două arme – una tip pistol și una cu țeavă lungă, cu pat din lemn, de tip airsoft – împreună cu muniția aferentă.

De asemenea, oamenii legii au descoperit o arbaletă de vânătoare și 15 săgeți cu vârf metalic, bunuri interzise la deținere, precum și peste 600 de articole pirotehnice, aflate în afara cadrului legal.

Cei doi bărbați au fost introduși în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, urmând ca ancheta să continue sub coordonarea procurorilor. Acțiunea a beneficiat de sprijinul jandarmilor și al polițiștilor din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale, intervenția desfășurându-se în condiții de siguranță.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending