Connect with us
Publicitate

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (266)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265)

Negându-se tradiţia şi gesturile publicului larg, modernismul impune alte principii  de creaţie. Accentul se pune pe funcţia simbolică a limbajului, pe cultivarea principiului disonanţei sau pe promovarea fragmentarismului. Lor li se adaugă depersonalizarea, dezumanizarea sau metamorfoza. Fiind preocupat de  destinul  poeziei moderne, Virgil Diaconu identifică doi factori care determină valorizarea acestei creaţii: 1. conjunctura politică, economică şi culturală; 2. calitatea lectorului şi a operei.  În ceea ce priveşte lectorul, autorul identifică două tipologii: 1. competent (sensibil, cultivat); 2. necompetent (necultivat, insensibil, profan). Adaugă Virgil Diaconu: „Dacă în timpul vieţii poetul şi generaţia pot să manipuleze destinul operei, de la un moment dat, nici poetul, nici generaţia nu mai au nici o putere asupra operei: ei i se croieşte un destin sau altul de către ceilalţi, de către posteritate”. Din această perspectivă, autorul consideră că există un destin antum al operei şi unul postum. Mai mult,  destinul poate fi fluctuant, în funcţie de epoca în care se face şi generaţia literară la putere, concluzia lui Virgil Diaconu fiind că : „Destinul, ca şi poezia, nu este o fiinţă fixă, ci una în prefacere”.

În ceea ce priveşte generaţia  literară aflată la putere, este  amintit faptul că la început s-a impus termenul de curent literar („cuprinde produsele culturale şi atitudinea comună a spiritelor mai multor naţii şi care dă o direcţie estetică”) şi apoi cel de generaţie.  La noi găsim generaţia interbelică,  proletcultismul, generaţiile  `60, `70, `80, `90 etc. şi care, prin denumirile lor, nu comunică nimic de ordin estetic.  Reţinem una dintre exemplificările făcute de Virgil Diaconu cu privire la generaţia `80, una mult mai scoasă în faţă decât celelalte: „În anii debutului, generaţia `80 nu şi-a conturat nici ea un program literar. Deşi recunoaşte, după 21 de ani, prin Liviu Ioan Stoiciu,  că a intrat în literatură „cu viaţa concretă, de pe stradă, nefardată, plină de „şopârle”, că „a pus în versuri banalul cotidian, realitatea aşa cum e”, generaţia nu şi-a făcut public dintru început un program al ei, ca grupare unitară, şi a rămas nebotezată artistic: termenul „generaţia `80”, care a fost mediatizată intens, este unul biografic – istoric, iar nu estetic, este unul care, prin denumirea sa, nu spune nimic în ordinea literaturii. Ceea ce nu înseamnă, desigur, că ea nu are valori”.

Virgil Diaconu  consideră că rolul în viaţa literară a timpului este dat de generaţia literară aflată la putere. Cum procedează o astfel de generaţie: 1. „îşi consolidează propria poziţie”; 2. „neagă sau ignoră ceea ce nu-i netezeşte drumul”; 3. „îşi exaltă până peste poate valorile, fie şi le  fabrică atunci când ele lipsesc”; 4. „luptă pentru puterea literară, astfel că fiecare nou canon creşte pe compromiterea canoanelor învecinate”; 5. „aşa se face că în patul lui Procust al canonului optzecist, de pildă, Eminescu începe să-şi piardă calitatea de poet – vezi revista „Dilema” din 27 februarie 1998 -, ajungând în final să fie socotit „idiotul naţional” (Călin Vlasie, unul din liderii optzecişti). Cât despre poezia altor generaţii şi îndeosebi generaţia `60, aceasta se găseşte cu picioarele tăiate în patul optzecist, doar pentru că au cutezat să stea sub umbrela propriilor canoane”; 6. „nu poate să-şi ofere un destin favorabil pe termen lung şi nu poate controla nici total nici la nesfârşit mersul şi evoluţia literaturii în geografia locului”.

Publicitate

Astfel că, spune Virgil Diaconu, modernitatea, care ocupă timpul  de la simbolism încoace, generează două tipuri de poetică:  1. poetica generaţionist – canonică (aceea care dă poezia şirului de canoane diferite, inegale valoric şi contradictorii); 2. poetica conceptuală (care produce poezia unui înţeles mai larg şi mai adânc). Pornind de la această clasificare, autorul explică de ce dadaismul, absurdul, futurismul,  proletcultismul sau suprarealismul sunt doar atitudini canonice şi nu artistice, deoarece “din ele istoria literaturii n-a reţinut decât spectacolul incendiar sau carnavalesc”. Pornind de aici, reţinem două concluzii ale  lui Virgil Diaconu:        1. “… nu pot să confirm valoarea unei opera judecând-o în limita canonului, a generaţiei sau curentului literar, ci judecând opera în spiritual unei experienţe poetice mai largi şi oarecum stabile, aşadar, în spiritual conceptului modern de poezie”; 2. “… entităţile care ar trebui să intre în dialogul poetic şi care se cer discutate nu sunt conceptul şi canonul, ci conceptul şi opera unui poet sau altul”.  Ceea ce înseamnă că poetul n-ar trebui să se raporteze la canon ci la poezia modernă, la spiritual ei.

Primul capitol continuă cu problematica “celui mai mare poet în viaţă”,   care îl obligă pe Virgil Diaconu să treacă la  prezenţa unor accente polemice pornind de la cine pe cine propune, dar mai ales cine se autopropune, cum ar fi Mircea Cărtărescu făcând o istorică declaraţie despre o carte a sa: “Levantul a pus  o lespede de neridicat asupra perimatei şi obositei poezii româneşti”. În ceea ce priveşte critica literară, în această zonă Virgil Diaconă constată o “orbecăială” constantă, astfel  că aproape fiecare critic are o nominalizare la statutul de “cel mai mare poet”. Există, din perspectiva lui Virgil Diaconu, trei tipuri de critică:  1. critica autentică (“tratează poezia conform propriilor merite”); 2. critica autistă (“aceea care, lipsită de papile poetice, ignoră sau minimalizează valorile”); 3. critica holografică ( “supradimensionează valoarea poetică, acordă valoare poeţilor modeşti, o valoare pe care opera lor nu o confirmă”).  Virgil Diaconu  dă exemple concrete, Mircea Cărtărescu ocupând un loc important  în vizorul celui de-al treilea tip de critică. Pentru a-l  ridica pe Cărtărescu, spune Virgil Diaconu,  a trebuit să se treacă la “lichidarea lui Eminescu”.

În finalul primului capitol („Orizontul poeziei”), Virgil Diaconu pune problema necesităţii existenţei unor şcoli de poezie în genul  „Şcolii de Literatură şi Critică Literară „Mihai Eminescu”, din comunism, şi a celei de la Mănăstirea Râşca, din postdecembrism. Virgil Diaconu acceptă, dar să fie o şcoală fără ziduri, adică chiar poezia modernă. Şcoala fără ziduri  îşi propune nu să facă poeţi, şi aceasta pentru că „a fi poet înseamnă a fi creator, iar creator nu poţi fi decât „de la natură”. (VA URMA)

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Marius Budăi: Iftime n-ar fi trebuit să se ENERVEZE când PSD i-a cerut să prezinte afacerile sale cu BANI PUBLICI

Publicat

Publicitate

Prim-vicepreședinte al PSD Botoșani, deputatul Marius Budăi, a declarat că solicitarea adresată de PSD președintelui ales al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, de a prezenta informații despre afacerile sale cu banii publici ai județului sau cu administrațiile locale conduse de PNL, nu reprezintă un atac politic, ci un apel la transparență și integritate.

Social-democratul consideră că această solicitare nu ar trebui să-l deranjeze pe șeful PNL Botoșani, pentru că îi oferă prilejul de a demonstra că este transparent și integru, așa cum susținea în campania electorală.

Nu am înțeles de ce s-a enervat domnul Iftime când i-am adresat acea solicitare. Nu l-am jignit și nu l-am acuzat că a furat sau că s-a îmbogățit pe baza relațiilor sale politice. I-am cerut doar informații despre banii publici încasați de firmele sale, adică despre banii contribuabililor din Botoșani sau din restul țării. De luni, devine demnitar și va trebui să răspundă la astfel de întrebări în fața cetățenilor. Toți demnitarii prezintă periodic astfel de informații”, a explicat Marius Budăi.

Social-democratul a explicat că, începând de săptămâna viitoare, Valeriu Iftime nu mai poate face afaceri și că va trebui să renunțe la contractele pe bani publici pe care le are acum în județul Botoșani.

Am numit acel set de informații <Lista incompatibilităților>, pentru că, de luni, domnul Iftime nu mai poate face afaceri fără a intra în incompatibilitate.  Deci, i-am dat șansa să arate că este transparent, cum promitea în campanie. Dacă n-ar fi avut nimic de ascuns, n-ar fi trebuit să se enerveze”, a mai precizat Budăi.

La începutul săptămânii, PSD Botoșani i-a cerut noului președinte ales al Consiliului Județean să prezinte informații despre afacerile pe care le-a făcut sau le are încă în derulare pe banii publici ai județului Botoșani sau cu administrațiile PNL din toată țara. Cele patru întrebări din „Lista incompatibilităților” sunt următoarele:

Publicitate
  1. Numărul și valoarea contractelor încă în vigoare, între firmele pe care le-a administrat (sau la care a fost/este acționar) și autoritățile locale din județul Botoșani.
  2. Numărul și valoarea contractelor derulate în ultimii 3 ani, de firmele pe care le-a condus (sau la care a fost/este acționar) și administrațiile locale sau naționale conduse de colegii săi din PNL.
  3. Numele firmelor deținute de membrii familiei sale până la gradul al II-lea, care nu ar trebui să aibă relații contractuale cu Consiliul Județean sau cu instituțiile aflate în subordinea sau în coordonarea Consiliului Județean.
  4. Beneficiarii reali, în sensul legislației privind combaterea spălării banilor, ai firmelor pe care le-a condus până în acest moment.

Citeste mai mult

Economie

Se apropie Black Friday: Președintele ANPC, sfaturi pentru cetățeni în perioada reducerilor

Publicat

Publicitate

Sebastian Hotca, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a recomandat consumatorilor să se informeze temeinic pentru a se asigura că beneficiază, cu adevărat, de oferte, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, relatează alba24.ro.

„Recomandăm consumatorilor verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice”, scrie Sebastian Hotca într-o postare pe Facebook.

Potrivit șefului ANPC, cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă:

  • Întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
  • Verificați stocul existent;
  • Verificați prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
  • Verificați dacă prețul include și costul de livrare.
  • În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
  • Dacă aveți nelămuriri, contactati comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări va poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.

Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informații:

  • Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
  • Caracteristicile esențiale ale produsului;
  • Prețul cu toate taxele incluse;
  • Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • Modalitățile de plată și de livrare;
  • Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
  • Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
  • Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital și a serviciilor digitale;
  • Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

ANPC recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul.

Publicitate

Pentru siguranța contului dumneavoastră, când doriţi să achizitionaţi online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.

Potrivit sursei citate, indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul). În plus, există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Aceasta posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face ca magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale.

De asemenea, orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Publicitate

Totodată, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă / preţului anterior. ANPC subliniază că preţul de referinţă / preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin intermediul Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania, a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziţioneze produse în perioada marilor reduceri de preţuri de Black Friday.

Citeste mai mult

Administratie

Luptă până în ultima secundă: Doina Federovici anunță finalizarea asfaltărilor pe încă două drumuri județene

Publicat

Publicitate

Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani, a transmis astăzi că proiectele Consiliului Județean Botoșani privind modernizarea drumurilor județene, Avrămeni – Panaitoaia – Dimitrie Cantemir – DN24 (Mitoc) și Dobârceni – Murguța – Ștefănești, se apropie de final, ambele având un stadiu de execuție de peste 95%.

Doina Federovici predă mâine, luni, președinția Consiliului Județean Botoșani, dar pare că urmărește până în ultima secundă derularea investițiilor din județul Botoșani.

La DJ294A, Avrămeni – Panaitoaia – Dimitrie Cantemir – DN24 (Mitoc), constructorul mai are de realizat rosturile la poduri și semnalizarea pe verticală, urmând ca zilele următoare să notifice Direcția Județeană de Drumuri și Poduri pentru realizarea recepției la finalizarea lucrărilor.

Și DJ294B, Dobârceni – Murguța – Ștefănești, va fi recepționat în câteva săptămâni. Și la acest proiect de modernizare s-a finalizat asfaltarea, constructorul mai având de făcut câteva accese pe proprietăți, marcajele și semnalizarea pe verticală.

„Modernizarea rețelei de drumuri a fost obiectivul principal al mandatului meu de președinte al Consiliului Județean, pentru că fără o infrastructură modernă nu putem vorbi de dezvoltare. Prin finalizarea celor două drumuri, am rezolvat practic problemele de conectivitate din partea de est și sud-est a județului. Sunt investiții cerute de mult timp de locuitorii din zonă și pentru care noi am găsit soluția de a le realiza”, a declarat Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani.

Un alt proiect finanțat prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, care este aproape finalizat, este cel al modernizării drumului județean DJ291K, Lozna – Călinești – Talpa.

Publicitate

„Avem un stadiu al execuției foarte bun și în cazul acestui proiect. S-a turnat primul strat de asfalt pe întreaga lungime a drumului, s-au realizat șanțurile și rigolele betonate, accesele pe proprietăți și intersecțiile, urmând ca, cel mai probabil în primăvara anului viitor, să se toarne stratul de uzură și să se realizeze marcajele”, a declarat Dorin Birta.

Ultimul proiect pentru care Consiliul Județean Botoșani a atras o finanțare PNI, cel privind modernizarea DJ291D, Oroftiana; Baranca – Bajura, are un stadiu de realizare de aproximativ 30%, lucrările fiind suspendate până când autoritățile din Darabani și Hudești vor finaliza lucrările la rețelele de apă și canalizare.

„Este firesc să se finalizeze întâi lucrările de apă și canalizare și apoi să se asfalteze, pentru a nu sparge un drum nou. Imediat ce proiectele locale vor fi finalizate, lucrările se vor relua. Acum, stadiul lucrărilor este de 25%-30%. Este de datoria noului executiv al Consiliului Județean de a finaliza acest drum”, a mai spus Doina Federovici, care a subliniat că drumurile județene de piatră care nu sunt prinse în proiecte de modernizare reprezintă aproximativ 2% din totalul rețelei de drumuri județene.

Publicitate

„Investițiile în infrastructura rutieră au atins niveluri fără precedent. Am modernizat și reabilitat peste 300 de kilometri, adică jumătate din rețeaua de drumuri județene și am demarat proiecte pentru modernizarea a încă 50 de kilometri. Acest ritm trebuie continuat, pentru a menține infrastructura rutieră la un standard ridicat”, a conchis Doina Federovici.

Citeste mai mult

Eveniment

Cătălin Silegeanu: Subdezvoltarea județului Botoșani este rezultatul promisiunilor DEȘARTE ale partidelor politice din trecut

Publicat

Publicitate

Cătălin Silegeanu, prim vicepreședinte al Alianței pentru Unirea Românilor (AUR) Botoșani, a transmis un mesaj clar și sincer cetățenilor din județ, în contextul informațiilor recente apărute despre Partidul AUR în spațiul public.

Silegeanu a dorit să aducă câteva clarificări importante, subliniind impactul acestor informații asupra candidaților și persoanelor publice din partid.

“Am fost și sunt un om foarte echilibrat, corect și implicat în viața socială a Botoșaniului și a botoșănenilor”, a declarat Cătălin Silegeanu. Decizia sa de a candida la Senatul României este motivată de dorința de a transforma județul Botoșani, care se confruntă cu sărăcie și lipsa de investiții, într-un loc prosper, unde tinerii să se întoarcă și economia să înflorească.

Silegeanu a subliniat că subdezvoltarea județului este rezultatul promisiunilor deșarte ale partidelor politice din trecut, care au câștigat mandate bazându-se pe emoțiile cetățenilor. În calitate de om de afaceri, el caută mereu cele mai inovative și moderne metode pentru a dezvolta afacerea, respectând legislația României, chiar dacă aceasta este adesea ambiguă și contradictorie.

“Îmi doresc ca legile României să fie făcute pentru a susține o dezvoltare normală, fără efecte negative”, a afirmat Silegeanu, accentuând importanța respectării tradițiilor și culturii românești și protejarea istoriei noastre.

El a criticat atitudinea autorităților, care ar trebui să fie un exemplu de corectitudine și să colaboreze cu cetățenii pentru a promova libertatea, democrația și progresul. De asemenea, a evidențiat gestionarea inadecvată a economiei și resurselor de către politicieni care nu au reușit să schimbe destinul României în bine.

Publicitate

“Acest lucru trebuie să se oprească”, a declarat Silegeanu, subliniind angajamentul AUR, alături de președintele George Simion, de a aduce schimbarea necesară pentru România. “Suntem uniți, devotați și credincioși doar steagului României.”

Cătălin Silegeanu încurajează cetățenii să vină la sediul de campanie  AUR din strada Ion Pilat nr.9  pentru a discuta despre dorințele și nemulțumirile lor. “Sunt deschis la negocieri și discuții, însă principiile mele nu sunt negociabile. Valoarea unui om este dată de respectarea cuvântului dat!”

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending