Connect with us

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (266)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Prin intermediul scriitorului Al. D. Funduianu citesc lunar revista “Cafeneaua literară”, aflată sub directoratul lui Virgil Diaconu. În aceste zile toride mi-am propus să citesc şi cartea aceluiaşi Virgil Diaconu, “Destinul poeziei moderne” (Editura “Brumar”, Timişoara, 2008).

(urmare din “Momentul de cultură” nr. 264, 265)

Negându-se tradiţia şi gesturile publicului larg, modernismul impune alte principii  de creaţie. Accentul se pune pe funcţia simbolică a limbajului, pe cultivarea principiului disonanţei sau pe promovarea fragmentarismului. Lor li se adaugă depersonalizarea, dezumanizarea sau metamorfoza. Fiind preocupat de  destinul  poeziei moderne, Virgil Diaconu identifică doi factori care determină valorizarea acestei creaţii: 1. conjunctura politică, economică şi culturală; 2. calitatea lectorului şi a operei.  În ceea ce priveşte lectorul, autorul identifică două tipologii: 1. competent (sensibil, cultivat); 2. necompetent (necultivat, insensibil, profan). Adaugă Virgil Diaconu: „Dacă în timpul vieţii poetul şi generaţia pot să manipuleze destinul operei, de la un moment dat, nici poetul, nici generaţia nu mai au nici o putere asupra operei: ei i se croieşte un destin sau altul de către ceilalţi, de către posteritate”. Din această perspectivă, autorul consideră că există un destin antum al operei şi unul postum. Mai mult,  destinul poate fi fluctuant, în funcţie de epoca în care se face şi generaţia literară la putere, concluzia lui Virgil Diaconu fiind că : „Destinul, ca şi poezia, nu este o fiinţă fixă, ci una în prefacere”.

În ceea ce priveşte generaţia  literară aflată la putere, este  amintit faptul că la început s-a impus termenul de curent literar („cuprinde produsele culturale şi atitudinea comună a spiritelor mai multor naţii şi care dă o direcţie estetică”) şi apoi cel de generaţie.  La noi găsim generaţia interbelică,  proletcultismul, generaţiile  `60, `70, `80, `90 etc. şi care, prin denumirile lor, nu comunică nimic de ordin estetic.  Reţinem una dintre exemplificările făcute de Virgil Diaconu cu privire la generaţia `80, una mult mai scoasă în faţă decât celelalte: „În anii debutului, generaţia `80 nu şi-a conturat nici ea un program literar. Deşi recunoaşte, după 21 de ani, prin Liviu Ioan Stoiciu,  că a intrat în literatură „cu viaţa concretă, de pe stradă, nefardată, plină de „şopârle”, că „a pus în versuri banalul cotidian, realitatea aşa cum e”, generaţia nu şi-a făcut public dintru început un program al ei, ca grupare unitară, şi a rămas nebotezată artistic: termenul „generaţia `80”, care a fost mediatizată intens, este unul biografic – istoric, iar nu estetic, este unul care, prin denumirea sa, nu spune nimic în ordinea literaturii. Ceea ce nu înseamnă, desigur, că ea nu are valori”.

Virgil Diaconu  consideră că rolul în viaţa literară a timpului este dat de generaţia literară aflată la putere. Cum procedează o astfel de generaţie: 1. „îşi consolidează propria poziţie”; 2. „neagă sau ignoră ceea ce nu-i netezeşte drumul”; 3. „îşi exaltă până peste poate valorile, fie şi le  fabrică atunci când ele lipsesc”; 4. „luptă pentru puterea literară, astfel că fiecare nou canon creşte pe compromiterea canoanelor învecinate”; 5. „aşa se face că în patul lui Procust al canonului optzecist, de pildă, Eminescu începe să-şi piardă calitatea de poet – vezi revista „Dilema” din 27 februarie 1998 -, ajungând în final să fie socotit „idiotul naţional” (Călin Vlasie, unul din liderii optzecişti). Cât despre poezia altor generaţii şi îndeosebi generaţia `60, aceasta se găseşte cu picioarele tăiate în patul optzecist, doar pentru că au cutezat să stea sub umbrela propriilor canoane”; 6. „nu poate să-şi ofere un destin favorabil pe termen lung şi nu poate controla nici total nici la nesfârşit mersul şi evoluţia literaturii în geografia locului”.

Publicitate

Astfel că, spune Virgil Diaconu, modernitatea, care ocupă timpul  de la simbolism încoace, generează două tipuri de poetică:  1. poetica generaţionist – canonică (aceea care dă poezia şirului de canoane diferite, inegale valoric şi contradictorii); 2. poetica conceptuală (care produce poezia unui înţeles mai larg şi mai adânc). Pornind de la această clasificare, autorul explică de ce dadaismul, absurdul, futurismul,  proletcultismul sau suprarealismul sunt doar atitudini canonice şi nu artistice, deoarece “din ele istoria literaturii n-a reţinut decât spectacolul incendiar sau carnavalesc”. Pornind de aici, reţinem două concluzii ale  lui Virgil Diaconu:        1. “… nu pot să confirm valoarea unei opera judecând-o în limita canonului, a generaţiei sau curentului literar, ci judecând opera în spiritual unei experienţe poetice mai largi şi oarecum stabile, aşadar, în spiritual conceptului modern de poezie”; 2. “… entităţile care ar trebui să intre în dialogul poetic şi care se cer discutate nu sunt conceptul şi canonul, ci conceptul şi opera unui poet sau altul”.  Ceea ce înseamnă că poetul n-ar trebui să se raporteze la canon ci la poezia modernă, la spiritual ei.

Primul capitol continuă cu problematica “celui mai mare poet în viaţă”,   care îl obligă pe Virgil Diaconu să treacă la  prezenţa unor accente polemice pornind de la cine pe cine propune, dar mai ales cine se autopropune, cum ar fi Mircea Cărtărescu făcând o istorică declaraţie despre o carte a sa: “Levantul a pus  o lespede de neridicat asupra perimatei şi obositei poezii româneşti”. În ceea ce priveşte critica literară, în această zonă Virgil Diaconă constată o “orbecăială” constantă, astfel  că aproape fiecare critic are o nominalizare la statutul de “cel mai mare poet”. Există, din perspectiva lui Virgil Diaconu, trei tipuri de critică:  1. critica autentică (“tratează poezia conform propriilor merite”); 2. critica autistă (“aceea care, lipsită de papile poetice, ignoră sau minimalizează valorile”); 3. critica holografică ( “supradimensionează valoarea poetică, acordă valoare poeţilor modeşti, o valoare pe care opera lor nu o confirmă”).  Virgil Diaconu  dă exemple concrete, Mircea Cărtărescu ocupând un loc important  în vizorul celui de-al treilea tip de critică. Pentru a-l  ridica pe Cărtărescu, spune Virgil Diaconu,  a trebuit să se treacă la “lichidarea lui Eminescu”.

În finalul primului capitol („Orizontul poeziei”), Virgil Diaconu pune problema necesităţii existenţei unor şcoli de poezie în genul  „Şcolii de Literatură şi Critică Literară „Mihai Eminescu”, din comunism, şi a celei de la Mănăstirea Râşca, din postdecembrism. Virgil Diaconu acceptă, dar să fie o şcoală fără ziduri, adică chiar poezia modernă. Şcoala fără ziduri  îşi propune nu să facă poeţi, şi aceasta pentru că „a fi poet înseamnă a fi creator, iar creator nu poţi fi decât „de la natură”. (VA URMA)

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Trotinetele electrice luate la ochi de polițiștii din Botoșani

Publicat

Publicitate

*Activități preventive pentru siguranța bicicliștilor și trotinetiștilor, desfășurate în municipiul Botoșani*

 

Polițiștii din cadrul Biroului Rutier au desfășurat, în aceste zile, activități preventiv-educative pentru reducerea riscului de victimizare a bicicliștilor și trotinetiștilor prin accidente rutiere.

 

Acțiunile au avut loc în municipiul Botoșani, în zonele frecventate de astfel de participanți la trafic: Pietonalul Unirii, Parcul „Mihai Eminescu” și Parcul „Curcubeului”.

 

Publicitate

Peste 100 de flayere cu recomandări privind deplasarea în siguranță au fost distribuite, iar polițiștii au purtat discuții directe cu cetățenii, explicând principalele reguli de circulație aplicabile bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete electrice.

 

În sprijinul acestor activități a fost folosit și autolaboratorul de educație rutieră, un mijloc modern și interactiv prin care participanții au putut accesa informații utile și demonstrații practice legate de siguranța în trafic.

Citeste mai mult

Eveniment

Mai multe autoturisme noi înmatriculate în iulie, mai puține electrice vândute

Publicat

Publicitate

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în luna iulie, comparativ cu perioada similară de anul trecut. Însă vânzările de mașini electrice înregistrează scăderi.

Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de mașini noi au crescut cu 26% în perioada amintită.

Au fost comercializate 16.276 unități.

Însă autoturismele pur electrice au înregistrat o scădere de 17,8% și o cotă de piață de 3,2%, potrivit Mediafax.

APIA arată că, în primele șapte luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi au atins 80.615 unități, cu o scădere de 15.3% față de perioada similară a anului 2024.

sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu izbucnit în timpul Sf. Maslu la o anexă a Mănăstirii Râșca, stins cu sprijinul pompierilor și al comunității

Publicat

Publicitate

Un incendiu a izbucnit vineri seara la o fostă fânărie dezafectată din curtea Mănăstirii Râșca, scrie newsbucovina.ro.Alerta a fost dată la ora 20:31, prin apel la 112, de către starețul mănăstirii, care a observat fum în timp ce se afla în curtea lăcașului de cult.

Potrivit verificărilor efectuate de Secția de Poliție Rurală 1 Vadu Moldovei, starețul, împreună cu mai mulți enoriași prezenți la slujba Sfântului Maslu, a intervenit pentru a limita extinderea focului până la sosirea echipajelor specializate.

La fața locului s-au deplasat două autospeciale din cadrul ISU Bucovina – Detașamentul Fălticeni, o autospecială a Primăriei Râșca și Autospeciala de Pompieri Bogdănești.

Echipajele au acționat rapid și au lichidat în totalitate incendiul, prevenind propagarea acestuia la o altă fânărie dezafectată din apropiere, aflată și ea în proces de demolare.

Pompierii din cadrul ISU Bucovina au stabilit că incendiul a fost declanșat de o scânteie mecanică. Nu au fost raportate victime sau pagube materiale semnificative, iar autoritățile au confirmat că nu există suspiciuni privind o faptă de natură penală.

Comunicatul Mănăstirii Râșca

Publicitate

„În seara de 1 august a avut loc un incident nefericit la Mănăstirea Râșca. De la o scânteie mecanică a pornit un incendiu în partea posterioară a unei anexe gospodărești. În timpul oficierii Sfântului Maslu s-au observat câteva scântei și s-a apelat 112. Primăria Râșca, cu o inițiativă promptă din partea domnului primar Ionuț Andreica, s-a prezentat cu o autospecială la locul incendiului în 7 minute și a mobilizat Serviciul de Ambulanță al comunei, precum și Detașamentul de Pompieri din Fălticeni. Mulțumim în mod deosebit domnului primar pentru acest sprijin oferit! În urma operațiunii, incendiul a fost lichidat. Nouă ne revine să mulțumim Bunului Dumnezeu și Maicii Domnului pentru apărarea de evenimente mai grave. Totodată, aducem mulțumire tuturor enoriașilor care au acționat rapid pentru limitarea și stingerea incendiului, dar și Autospecialei de Pompieri Bogdănești.”

Citeste mai mult

Eveniment

Depozit de furaje incendiat de mână criminală, la Mihălășeni! Zece tone de fân s-au făcut scrum

Publicat

Publicitate

Un incendiu violent s-a produs, noaptea trecută, într-o gospodărie din localitatea Păun. Un depozit de furaje a fost cuprins de flăcări. Alarma a fost dată puțin după ora 21:00.

La caz au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii militari de la Garda de Intervenție Ștefănești, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Mihălășeni, cu două autospeciale de stingere. Aceștia au constatat că ardeau peste zece baloți de fân și au intervenit rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la un alt depozit de furaje, dar și la casă.

Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a acționat mai bine de două ore.
Misiunea pompierilor a fost una de durată, deoarece trebuia verificat fiecare metru pătrat pentru a elimina riscul de reaprindere.

Au ars aproximativ zece tone de fân.
Au fost protejate de foc casa și un alt depozit de furaje.

Cauza probabilă a fost stabilită ca fiind acțiunea intenționată. Cazul a rămas în atenția Poliției.

Pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Publicitate

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending