Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (221)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Primesc un semnal de la regizorul şi poetul Nicolae Cabel cu referire la recenzia la cartea sa de poezii „Corabia cu plete”, recenzie pe care am publicat-o în „Actualitatea Botoşăneană” din 30 VII 2017: Citit. Mulțumesc!…Cred că ați găsit o „cheie” spre lumea mea interioară…Pe alt palier este tuşantă invocarea lui Biță Banu, colegul meu de promoție din urbea Buzăului, chiar surprinzătoare aş zice…Poate ar trebui trimisă spre el această atît de pertinentă „judecare” estetică…Oricum o îndrept şi spre Titus Vîjeu dar şi spre Marin Ifrim. Aşa cum îi cunosc, se vor bucura…Fie să ne însoțească gînduri generoase şi harnice…Prețuire meritată, NC”;

Nicuşor Deciu, în „Ziarul Lumina”  nr. 172 din 31 iulie 2017, publică eseul „Scopul reeducării de tip marxist” în care este definit „globalismul ateu”:  „În profunzime, acesta nu poate fi privit decât ca o caricaturizare a comunităţii eclesiale, prin intenţia sa de a transforma lumea într-o masă inconştientă proletară, precum şi o pervertire a  caracterului universal al Bisericii lui Hristos – prin care aceasta cuprinde totul şi toate în trupul lui Hristos -, într-o reţea globală controlată, al cărei dumnezeu declarat nu este altul decât vechiul Mamona. Şi odată încheiat tot acest program materialist global, în vremurile de pe urmă, se va afla într-o totală opoziţie cu ethosul creştin”;

Sever Voinescu, în „Dilema veche” nr. 701 din 27 iulie – 2 august 2017, publică un amplu articol care vizează asemănările şi deosebirile dintre „democraţie” şi „populism”: „Democraţie înseamnă conducerea treburilor cetăţii după voinţa majorităţii. Populism înseamnă conducerea treburilor cetăţii dând mereu dreptate membrilor ei, mai precis masei celei mai largi a membrilor ei. Diferenţele dintre democraţie şi populism sunt importante, desigur, dar sunt subtile, ţin de nuanţă”.  Concluzia finală a articolului este clarificatoare: „Ce vreau să spun este că, aidoma bacilului Koch, populismul se găseşte deja în plămânii democraţiei de la naşterea ei. Căci, cum poţi lua poporul alături de tine fără să fii populist? Uneori, sub condiţii favorizante, bacilul iese din tubercul şi declanşează boala. Care, netratată, poate fi mortală. Nu trebuie, aşadar, să vilificăm populismul, să sperăm în eradicarea lui. Să presupunem că am putea da o lege care ar suprima populismul din politică. Şi să presupunem că asta s-ar întâmpla. Am avea o surpriză cu totul neplăcută: democraţia însăşi ar dispărea! Aşadar, cu populismul nu-i de luptat. E, doar, de administrat”;

Vintilă Mihăilescu, în „Dilema veche” nr. 701 din 2017: E un banc frumos, din seria bancurilor filozofice, probabil că-l ştiţi. Cică nişte preoţi budişti se hotărăsc să viziteze Lumea Nouă. Iau avionul şi ajung pe aeroportul din New York. Acolo se aşează pe nişte scaune şi aşteaptă în linişte. Trece o zi, trec două… La un moment dat, un ofiţer din paza aeroportului se apropie de ei, intrigat, şi-i întreabă ce se întâmplă. „Ne-am hotărât să vizităm Lumea Nouă, aşa că am venit la New York. Corpurile noastre au ajuns, acum aşteptăm să ajungă şi sufletele” – îi explică  mai-marele budiştilor”;

Publicitate

Citesc  cartea de sonete a lui Nicolae Cabel, „cititor în rouă” (Editura „Tipografia INTACT”, Bucureşti, 2015).  Scrie poetul pe pagina de dedicaţii: „…poezia rămâne cea mai fidelă şi severă oglindă. Roua este sora ei geamănă”. Reţinem câteva versuri: „cocorii vârstei luminează încă”; „să nu rămân o umbră fără soare”; „din păpădia lunii ţi-s cerceii”; „aşteaptă Sfinxul stelele-supliciu”; „îmbrăţişau cărarea licuricii”; „mă răstigneai în fiece cuvânt”; „un somn cât aripa de flutur”; „mă fereca în nostalgii de aur”; „în lanuri ruginii de stele coapte”; „un mânz al dimineţii ai în strană”; „oglinzi se dezbracă până la os”; „când dorul plânge singur în noroi”; „iar dalta amintirii taie-n mine”; „săgeţile gândirii-au dat în spic”; „să mai coboare steaua în feştile”; „prin trestii adormise-un pui de astru”; „noi împletim neliniştii ghirlandă”; „călcând pe umbra marelui nimic”; „corăbii-fecioare cu păr înspicat”; „iarna vieţii tece-n caprifoi”; „acolo curge prin vitralii vinul”; „copilăria, umbră-ntre castani”; „Steaua Polară a-noptat la strungă”; „adoarme seara singură-ntr-un crin”; „când ne devoră Cronos prin nepoţi” etc.; 

Mircea Platon, în „Contemporanul –  ideea europeană” nr. 7 din 2017, despre critica literară în eseul „Critica criticii şi alte critici”: „Critica e un departament al bunelor maniere. Ea codifică nu numai întâlnirea cititorului cu operele literare, dar şi întâlnirea operelor literare între ele, introduce cărţile noi cărţilor clasice şi substanţialele fantome ale trecutului mai rarefiatelor spirite viitoare. Într-o „soţietate fără prinţipuri, carevasăszică fără maniere, critica literară nu poate supravieţui, aşa cum nu poate supravieţui un alt cod sau ritual complex. E îndreptăţită critica literară să se ocupe de filosofie? Da. Chiar dacă toţi criticii ar fi nişte imbecili, critica în sine tot ar avea căderea să se preocupe de filozofie. De filosofia discursivă, desigur, nu de cea matematică, răsucită din catene algebrice. Cândva, critica literară făcea parte din trivium – gramatică, logică şi retorică -, înmănuncheată logicii. Critica are ca obiect valorile estetice, filosofia are ca obiect valorile existenţei şi cunoaşterii.  Or, noi trăim şi cunoaştem şi prin literatură.  Lucrarea lui Berdiaev despre Dostoievski e una de critică sau de filozofie? E un eseu de critică filosofică sau unul de filozofie critică? Prerogativa unui critic, ca şi aceea a unui filosof e de a distinge, de a discerne”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Rata şomajului înregistrat în evidenţele AJOFM  Botoșani în luna decembrie a anului trecut

Publicat

Publicitate

La sfârșitul lunii decembrie 2024, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani erau înregistrați 4.841 șomeri (din care 2.103 femei), rata șomajului fiind de 4,40%.

Din totalul de 4.841 persoane înregistrate în evidențele AJOFM Botoșani, 1.028 erau beneficiari de indemnizaţie de şomaj, iar 3.813 erau șomeri neindemnizați. În ceea ce privește mediul de rezidență 3.594 șomeri provin din mediul rural și 1.273 sunt din mediul urban.

 

 

Grupa de vârstă Stoc la finele lunii
Total 4.841
< 25 ani    374
între 25-29    200
între 30-39    732
între 40-49       1.258
între 50-55 1.067
peste 55 ani       1.154

 

Șomerii cu nivel de instruire gimnazial au ponderea cea mai mare în totalul şomerilor înregistraţi în evidenţele AJOFM Botoșani 43,85%. Șomerii cu studii primare si fara studii cu reprezintă 21,42% din totalul șomerilor înregistrați, cei cu învățământ liceal 14,27%,  cei cu învățământ profesional 16,71%,cei cu studii superioare sunt 2,66% iar cei cu învățământ postliceal  1,07% .

Publicitate

Structura șomerilor înregistrați pe nivel de ocupabilitate, stabilit prin profilare, se prezintă astfel: 309 persoane foarte greu ocupabile, 3.299 greu ocupabile,1.211 mediu ocupabile, iar 22 sunt persoane ușor ocupabile. Încadrarea  într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele noastre.

Informaţii detaliate despre structura şomajului la nivelul judeţului Botoșani sunt afişate pe pagina agenției la adresa : https://www.anofm.ro/botosani/programe-statistici/.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Conduceți prudent! Județul Botoșani este sub COD GALBEN de ceață și polei

Publicat

Publicitate

Conduceți prudent!

 

Meteorologii au emis un nou Cod galben de ceață și polei, valabil în județ Botoșani, până la ora 09:00.

 

Din această cauză, vizibilitatea va fi redusă sub 200 de metri și, izolat, sub 50 de metri.

 

Publicitate

În funcție și de condițiile locale, fenomenul va favoriza formarea ghețușului.

 

Pentru a preveni evenimentele rutiere, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să reducă viteza și să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

 

De asemenea, pietonii trebuie să traverseze numai prin locurile special marcate și după o asigurare temeinică.

 

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

 

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

 

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și din aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Aducerea Moaștelor Sfântului Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul

Publicat

Publicitate

Aducerea moaștelor Sfântului Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul – 29 ianuarie

Sfântul Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul a suferit moarte de martir la Roma, în timpul domniei împăratului Traian în anul 107 și Aducerea moaștelor Sfântului Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul a avut loc în anul 108. Sfântul Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul a fost al doilea episcop al Antiohiei, după Evod (+68, unul din Cei 70 de Apostoli), pe vremea împăratului Traian (98-117) și împreună cu Policarp, episcopul Smirnei, au fost ucenici ai Evanghelistului Ioan, cuvântătorul de Dumnezeu. Sfântul Mucenic Ignatie Teoforul a fost hirotonit episcop de către Sfântul Apostol Petru. Numele „Teoforul” înseamnă „purtător de Dumnezeu”. El fi fost copilul pe care Hristos l-a luat în brațe pentru a-l arata ucenicilor Săi că model de smerenie: „De nu se va smeri cineva pe sine ca pruncul acesta, nu va intra în împărăția cerurilor.” (Sfântul Apostol Matei 18, 3); și: „Și cine va primi un prunc ca acesta în numele Meu, pe Mine Mă primește” (Sfântul Apostol Matei 18, 5). De aceea a fost numit purtător de Dumnezeu. Când împăratul Traian a trecut prin Antiohia pentru a se lupta împotriva parților (imperiul Persan), Sfântul Ignatie a fost adus înaintea lui. Împăratul l-a cercetat îndelung și a văzut că nu poate fi întors de la credința în Iisus Hristos și pentru aceasta l-a chinuit în felurite chipuri. Arătându-se mai tare decât chinurile, a fost trimis legat la Roma, păzit de zece ostași. A fost arestat, împreună cu alți creștini, în timpul persecuției din Antiohia și pedepsit cu moartea prin aruncare la fiare în amfiteatrul de la Roma. Sfântul Mucenic Ignatie Teoforul i-a implorat pe creștinii din Roma să nu mijlocească în fata autorităților imperiale pentru a obține achitarea lui, spunând: „Lăsați-mă să fiu mâncare fiarelor, prin care pot dobândi pe Dumnezeu. Sunt grâu al lui Dumnezeu și sunt măcinat de dinții fiarelor, că să fiu pâine curata a lui Hristos”. Călătoria Sfântului Sfințit Mucenic Ignatie Teoforul fost a programată, probabil, în așa fel, încât el să ajungă la Roma către sfârșitul spectacolelor oferite de împăratul Traian în cinstea victoriei reputate împotriva dacilor. Dacă războiul cu dacii s-a terminat în anul 106, aceste serbări, care au durat 123 de zile, s-au prelungit și în anul 107. După ce Sfântul Sfințit Mucenic Ignatie este chemat la Domnul, pe 20 decembrie în anul 107, câțiva creștini din Roma, precum și cei care-l însoțiseră din Antiohia la Roma, au adunat cu grijă osemintele ce rămăseseră și le-au pus cu cinste, într-un loc însemnat, afară din cetate. O lună mai târziu, la 29 ianuarie 108, le-au dus din Roma în Antiohia, pentru întărirea și mângâierea păstoriților sfântului. Și a fost călătoria lor cu multă slavă, pentru că toți creștinii doreau să le cinstească. În Antiohia, creștinii îi îngroapă moaștele în cimitirul de lângă Dafne, de la marginea orașului. Astfel, la 29 ianuarie facem pomenirea aducerii moaștelor Sfântului Ignatie Teoforul de la Roma în Antiohia. În anul 438, adică în timpul împăratului Teodosie al II-lea caligraful, au fost mutate în Biserica „Sfântul Ioan Gură de Aur” din mijlocul Antiohiei. În veacul al VII-lea, adică în timpul împăratului Heraclius (610-641), sfintele moaște au fost duse iarăși la Roma și așezate în Biserica „Sfântul Clement”, fiind cinstite de către creștini, ca un adevărat izvor de puteri dumnezeiești.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Cutremur cu magnitudinea de 3,6 grade în zona seismică Vrancea

Publicat

Publicitate

Un cutremur slab cu magnitudinea 3,6 s-a produs marți seara, la ora 16:13, în județul Buzău, zona seismică Vrancea, potrivit informațiilor publicate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), relatrează agerpres.ro

Seismul a avut loc la adâncimea de 133,6 kilometri, în apropierea următoarelor orașe: 51 km vest de Focșani, 58 km nord-vest de Buzău, 64 km sud-est de Sfântu-Gheorghe, 72 km est de Brașov și 85 km nord-est de Ploiești.

De la începutul lunii ianuarie, în România s-au produs 22 cutremure cu magnitudini cuprinse între 2,1 și 3,9.

Cel mai important cutremur din 2024, cu o magnitudine de 5,4 grade, a avut loc în județul Buzău în data de 16 septembrie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending