Connect with us

Eveniment

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (208)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

UN ROMAN AL VRANCEI MONTANE

„Un om, o viaţă, un destin” (Editura „Betta”, Bucureşti, 2023) nu e primul volum al Ioanei Ichim-Costescu şi pe care l-am citit. “Descătuşarea fericirilor” (2019) este unul dintre ele. Scriam într-o cronică: „Pe parcursul lecturii pe care, vă daţi seama, ca elev al Liceului din Vidra(Vrancea), am fost atent la toate informaţiile, astfel că m-am tot întrebat: de ce autoarea şi-a substituit numele cu Beatrice. Să fie o identificare cu celebra iubire a lui Dante? Se poate, mai ales că liceenele de odinioară se identificau cu personajele unor mari iubiri! Însă eu m-aş duce spre Ioana Pârvulescu şi Patapievici care  susţin că: 1.„ochii Beatricei sunt cei care-l conduc şi-l ţin pe Dante în Paradis”; 2. „metafora ochilor e aceea că îl ajută pe Dante să aibă revelaţia, să-şi deschidă privirea interioară”. Ioana Ichim – Costescu din viaţa de toate zilele, Beatrice din roman, deschide privirea interioară pe care o mulează pe amintiri, descătuşând fericirile. Cartea în discuţie este una pe care ar trebui s-o citească, neapărat, măcar foştii elevi ai Liceului din Vidra”. Am citit şi un alt volum al autoarei: „Sarea reginei” (2017). Spuneam într-o altă cronică: „Calea iniţiatică pe care o adoptă Beatrice are originea în lumea vizibilă (uneori neînţeleasă) a copilăriei, ducând undeva spre lumea invizibilă (dar înţeleasă) imprimată de o serie de oameni şi fapte care au ajutat-o să iasă din labirint astfel încât neînţelesele să fie inteligibile la un nivel superior. Pe o astfel de cale contează foarte mult raportarea la verbele auxiliare. Beatrice şi-a ales două: „a fi” şi „a vrea”. Am putea adăuga că romanul s-a mulat pe efectele celor două verbe. Calea iniţiatică dezvoltă romanul treaptă cu treaptă  pe baza evenimentelor ce au loc la care se adaugă ştiinţa autoarei de a deschide în text zone acoperite de legende, tradiţii şi poveşti cu subînţelesuri.  De fapt romanul abundă în confesiuni care scot în evidenţă calitatea de povestitoare a autoarei. Zonele de care aminteam sunt cutreierate în lung şi-n lat de personaje apropiate  şi care s-au supus timpului şi timpurilor, rezultând o topografie a fiinţei sale în corelaţie cu alte fiinţe”.

Am citit şi am scris  şi despre  un alt volum al Ioanei Ichim-Costescu: „Ander şi cedrii Libanului” (2020). Spuneam:  „Cartea continuă saga Beatricei (vezi celelalte romane ale autoarei), m-a intrigat prezenţa conjuncţiei „şi” în titlu, întrebându-mă dacă îşi are rostul, mai ales că acum e moda titlurilor dintr-un singur cuvânt. Şi am constatat că importanţa ei este foarte mare. Ea leagă  două părţi ale romanului, ambele provocatoare de emoţii puternice produse de  două mari aşteptări: naşterea lui Ander, un copil ce va da „contur cu nimb de fericire tuturor” şi perspectiva vizitării giganticilor şi biblicilor cedri ai Libanului. Înainte de a fi  un roman al familiei tradiţionale ca alcătuire şi al spaţiului  geografic  specific, el este şi un răspuns dat actualelor  tendinţe de redefinire a familiei, a introducerii unor aberaţii privind denumirea principalilor actanţi şi a altor stupidităţi impuse de progresism şi corectitudinea politică”.

Romanul „Un om, o viaţă, un destin” (Editura „Betta”, Bucureşti, 2023) e o continuare a celorlalte, fiind o replică la realismul socialist din jurul anilor 50, la Marea Teroare marca Stalin şi mai mereu  la „porunca unor vremuri păcătoase, grele, de neînţeles”. Autoarea  menţine o regulă a scrisului său: analiza labirintului identitar al unor familii care nu sunt disfuncţionale, dând personajelor  valorile apartenenţei  la toposul din jurul Păuleştiului vrâncean, pe care îl găsim admirabil prezentat mai peste tot în roman, dar cu asupra de măsură în paginile 178 – 180. Faţă de celelalte romane, arhitectura acestuia se raliază conceptului de „închidere care se deschide”. Conform regulilor acestui concept  impus de Constantin Noica,  Ioana Ichim-Costescu ştie să realizeze o armonizare între elementele mici ale toposului şi elementele mari: Ion se deschide în Păuleşti (naştere),  continuă deschiderea în judeţ (Odobeşti), apoi în ţară (Brăneşti) ca  circuitul narativ să se închidă tot în Păuleşti (serviciu, moarte). E un roman al timpului când „Sărăcia umbla cu picioarele goale pe uliţele satelor româneşti. Când seceta din anii trecuţi golise hambarele, când oamenii lui Dej, apostoli ai lui Stalin, confiscaseră bunurile ţăranilor, când cotele la stat deveniseră povară pentru fiecare român.  Aspră, dură,  feroce chiar, plină de presimţiri sumbre se percepea de către orişicine înflorirea bolşevismului sovietic ce-şi întinsese tentaculele acoperite de o zgură neagră până în cele mai pure ţinuturi ale ţării”. Mai e şi un roman al copilăriei, al acelor vremuri „când toamna era toamnă, iarna era iarnă”. Personajele romanului participă  la configurarea demersului autoarei cu toate simţurile, remarcându-se insistenţa cu care pune accent pe universul sonor al zonei: vântul care urla prin pădurile negre asemenea unui  cor de lupi înfometaţi, solemnitatea cântecului fluierului acelui cântăreţ singuratic, clopotul bisericii care suna când a bucurie, când a întristare, glasul plin de duioşie al colindătorilor, glasul tot mai stins al preotului, vocea plină de tulburare a bătrânelului care anunţa un fel de apocalipsă bolşevică, armonia sunetelor încântătoare ale pădurii foşnind vara, cristalinul glas al Putnei,  etc., şi peste toate acestea zgomotul înfricoşător produs de  străinii comunişti pe la porţile oamenilor. În plus, personajele acestei cărţi  împrumută din tăria munţilor la poalele cărora îşi duc traiul, sunt atenţi la semne, sunt plini de harul milosteniei şi robi ai obiceiurilor străvechi (vezi „rotirea mesei” pentru îmbunarea ursitoarelor), au un destin semnat de Divinitate. De fapt, ca din toate romanele Ioanei  Ichim-Costescu, se poate extrage  o tendinţă de a pune în evidenţă eticul, în sensul că nu calităţile fizice ale eroilor sunt relevante, cât cele care se subsumează frumuseţii morale. Femeile şi bărbaţii din romanul autoarei au o discreţie şi eleganţă a lor, aspecte care se răsfrâng şi în scrisul acestei autoare. Cu o fineţe specifică pătrunde în emoţiile şi sentimentele personajelor sale, punând în evidenţă fundamentele culturii  Vrancei montane. Ioana Ichim-Costescu  îşi scrie cărţile, cred eu, aşa cum a scris-o şi pe aceasta, sub semnul unui citat din Voltaire: „adevărata frumuseţe izvorăşte din sublim şi frumuseţe”. Din sublimul şi frumuseţea Vrancei montane.

Publicitate

 

 

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: O femeie de 78 de ani din municipiul Botoșani este de negăsit. Dacă aveți informații, sunați la 112

Publicat

Publicitate

Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea unei femei, de 78 de ani, din municipiul Botoșani, care la data 10 decembrie a.c., în jurul orei 14:00, a părăsit domiciliul iar până în prezent nu a revenit.

 

Semnalmente: 1,54 m înălțime, aproximativ 80 de kg, ochi verzi, păr grizonat, tuns scurt.

 

La momentul plecării purta un pulover din lână de culoare maro, pantaloni de trening de culoare verde , pe cap purta un batic de culoare închisă.

 

Publicitate

Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la această persoană să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție!

 

Citeste mai mult

Educație

Mândrie fără margini pentru Școala Avrămeni: O zi de aur la TYMBARK U12 și CUPA ING U14!

Publicat

Publicitate

Zi de excepție pentru sportul școlar din comuna Avrămeni, unde echipele de fotbal ale Școlii Gimnaziale au reușit rezultate notabile la competițiile TYMBARK U12 – fete și băieți, respectiv Cupa ING U14 – fete. Copiii au intrat pe teren cu determinare și au demonstrat, încă o dată, că această comunitate mică are ambiții mari atunci când vine vorba de performanță sportivă.

Echipa de fete U12 a reușit să câștige competiția, obținând locul I după un parcurs solid, construit pe disciplină și coeziune în joc. De asemenea, echipa de băieți U12 a încheiat competiția pe locul III, un rezultat meritoriu, obținut în urma unor meciuri dificile, în care elevii au arătat caracter și rezistență până la final.

La categoria U14 fete, sportivele pregătite în cadrul școlii au urcat din nou pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, câștigând Cupa ING. Rezultatul confirmă progresul constant al echipei și anii de muncă investiți în pregătirea acestor generații.

Reușitele copiilor sunt cu atât mai importante cu cât pun în valoare tradiția sportivă a Avrămeniului, o comunitate care investește constant în educația prin sport și în formarea tinerilor. Profesorii și părinții au urmărit meciurile de pe margine, susținându-i pe elevi la fiecare fază, iar la final bucuria a fost comună.

„Felicitări tuturor! Continuați să străluciți, să luptați și să duceți numele Avrămeniului tot mai sus”, a transmis profesorul de educație fizică Emanoil Sorin Ignătescu, cel care coordonează programul sportiv al școlii și îi pregătește pe elevi pentru competiții la nivel județean și național.

Prin aceste rezultate, Școala Avrămeni demonstrează că performanța poate apărea oriunde există pasiune, muncă și perseverență. Elevii au arătat că pot concura cu succes și că pot reprezenta cu cinste comunitatea din care provin.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cobza românească a cucerit UNESCO: Un nou triumf pentru patrimoniul național viu

Publicat

Publicitate

România marchează o nouă reuşită culturală la cea de-a 20-a sesiune a Comitetului Interguvernamental pentru Patrimoniul Cultural Imaterial (UNESCO), desfăşurată la New Delhi, în perioada 8 – 13 decembrie 2025.

 

Dosarul „Cobza – cunoştinţe tradiţionale, tehnici şi muzici tradiţionale”, depus de România împreună cu Republica Moldova, a fost oficial înscris pe Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanităţii.Prin această decizie, cobza devine cel de-al 11-lea element românesc de patrimoniu imaterial recunoscut de UNESCO, consolidând parcursul constant al României în protejarea şi promovarea patrimoniului viu — un patrimoniu ancorat în practici transmise din generaţie în generaţie, în continuitate culturală şi responsabilitate faţă de tradiţia care ne defineşte.Înscrierea recunoaşte nu doar sonoritatea cobzei, ci şi meşteşugul confecţionării instrumentului, tehnicile de interpretare şi rolul comunităţilor care au păstrat acest instrument ca simbol identitar şi expresie a unei profunde semnificaţii sociale.

Cu această ocazie, Preşedintele Comisiei pentru relaţia cu UNESCO, doamna deputat Dumitriţa Gliga, a transmis următorul mesaj:„Astăzi celebrăm un nou succes, rezultat al unei munci temeinice, promovat cu perseverenţă şi construit împreună cu oamenii care duc mai departe aceste practici tradiţionale şi dau continuitate unei expresii culturale vii. Ca politician, susţin necesitatea unor politici publice culturale coerente, responsabile şi gândite pe termen lung. Protejarea patrimoniului şi a oamenilor care îl slujesc este un demers de sustenabilitate culturală şi o datorie faţă de generaţiile viitoare.În calitate de for legislativ responsabil cu protejarea identităţii naţionale, Comisia UNESCO îşi reafirmă angajamentul de a susţine politicile şi iniţiativele dedicate meşterilor, transmiterii tehnicilor tradiţionale, precum şi promovării cobzei în programele educaţionale şi în circuitele culturale internaţionale.Ca româncă, am din nou un motiv profund de mândrie şi recunoştinţă.
Această reuşită, care, asemenea sunetului cobzei, ne reconectează la rădăcinile noastre, confirmă forţa culturii româneşti şi responsabilitatea pe care o avem în a-i asigura continuitatea. Lumea întreagă vede astăzi această valoare, iar noi avem datoria să o protejăm, să o cultivăm şi să o transmitem mai departe.În urmă cu trei ani, tot în luna decembrie, România primea un dar simbolic de Ziua Naţională: înscrierea cămăşii cu altiţă în patrimoniul UNESCO, alături de tradiţia creşterii cailor lipiţani. Un an mai târziu, transhumanţa era recunoscută ca element de patrimoniu imaterial.Cobza vine astăzi să întregească firesc această suită de frumuseţi. Ele sunt doar de câţiva ani în UNESCO, dar de mii de ani în cultura, memoria şi ADN-ul românesc. Instrumentul care a însoţit, de secole, horele, ritualurile, nunţile şi cântecele românilor primeşte astăzi recunoaşterea internaţională pe care o merită. Este o realizare importantă, dar şi un angajament pentru viitor: să protejăm instrumentul, să susţinem meşteşugul confecţionării sale, să promovăm arta interpretării şi să transmitem mai departe ceea ce ne defineşte ca naţiune.
Înscrierea cobzei în UNESCO reflectă munca valoroasă a comunităţilor de practicieni, a meşterilor lutieri, a şcolilor tradiţionale, a specialiştilor şi colaborarea instituţională dintre România şi Republica Moldova. România îşi reafirmă angajamentul de a susţine patrimoniul viu ca motor de identitate culturală, educaţie şi dezvoltare durabilă.Mulţumesc Ministerului Culturii, doamnei ambasador Simona-Mirela Miculescu, precum şi doamnei Ioanei Baskerville, punct focal UNESCO, pentru eforturile susţinute — şi tuturor celor ştiuţi şi neştiuţi care au avut curajul de a porni la acest drum şi de a revitaliza un instrument care ne-a însoţit de veacuri”.

Citeste mai mult

Eveniment

Atenție în trafic! COD GALBEN de ceață pentru județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis o avertizare de cod galben de ceață pentru județul Botoșani, valabilă până la ora 23:00. Din această cauză, vizibilitatea pe drumurile din județ scade sub 200 de metri, iar pe alocuri poate coborî chiar sub 50 de metri, ceea ce îngreunează considerabil deplasarea.

În aceste condiții, ISU Botoșani îi îndeamnă pe șoferi să circule cu prudență sporită, să reducă viteza și să respecte cu strictețe regulile de circulație, pentru siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic. Totodată, pietonii sunt sfătuiți să traverseze numai pe trecerile marcate și să se asigure temeinic înainte de a păși pe carosabil.

Pompierii militari rămân mobilizați permanent, 24 de ore din 24, pentru a interveni rapid în cazul situațiilor de urgență și pentru acordarea primului ajutor persoanelor aflate în dificultate. Toate evenimentele apărute la nivel județean sunt monitorizate de Centrul Operațional, care dispune imediat măsurile necesare pentru gestionarea eficientă a intervențiilor.

Informații suplimentare despre comportamentul adecvat în situații de urgență pot fi consultate pe platforma națională fiipregatit.ro, precum și în aplicația DSU, disponibilă gratuit în App Store și Google Play.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending