Connect with us
Publicitate

Eveniment

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (208)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

UN ROMAN AL VRANCEI MONTANE

Publicitate

„Un om, o viaţă, un destin” (Editura „Betta”, Bucureşti, 2023) nu e primul volum al Ioanei Ichim-Costescu şi pe care l-am citit. “Descătuşarea fericirilor” (2019) este unul dintre ele. Scriam într-o cronică: „Pe parcursul lecturii pe care, vă daţi seama, ca elev al Liceului din Vidra(Vrancea), am fost atent la toate informaţiile, astfel că m-am tot întrebat: de ce autoarea şi-a substituit numele cu Beatrice. Să fie o identificare cu celebra iubire a lui Dante? Se poate, mai ales că liceenele de odinioară se identificau cu personajele unor mari iubiri! Însă eu m-aş duce spre Ioana Pârvulescu şi Patapievici care  susţin că: 1.„ochii Beatricei sunt cei care-l conduc şi-l ţin pe Dante în Paradis”; 2. „metafora ochilor e aceea că îl ajută pe Dante să aibă revelaţia, să-şi deschidă privirea interioară”. Ioana Ichim – Costescu din viaţa de toate zilele, Beatrice din roman, deschide privirea interioară pe care o mulează pe amintiri, descătuşând fericirile. Cartea în discuţie este una pe care ar trebui s-o citească, neapărat, măcar foştii elevi ai Liceului din Vidra”. Am citit şi un alt volum al autoarei: „Sarea reginei” (2017). Spuneam într-o altă cronică: „Calea iniţiatică pe care o adoptă Beatrice are originea în lumea vizibilă (uneori neînţeleasă) a copilăriei, ducând undeva spre lumea invizibilă (dar înţeleasă) imprimată de o serie de oameni şi fapte care au ajutat-o să iasă din labirint astfel încât neînţelesele să fie inteligibile la un nivel superior. Pe o astfel de cale contează foarte mult raportarea la verbele auxiliare. Beatrice şi-a ales două: „a fi” şi „a vrea”. Am putea adăuga că romanul s-a mulat pe efectele celor două verbe. Calea iniţiatică dezvoltă romanul treaptă cu treaptă  pe baza evenimentelor ce au loc la care se adaugă ştiinţa autoarei de a deschide în text zone acoperite de legende, tradiţii şi poveşti cu subînţelesuri.  De fapt romanul abundă în confesiuni care scot în evidenţă calitatea de povestitoare a autoarei. Zonele de care aminteam sunt cutreierate în lung şi-n lat de personaje apropiate  şi care s-au supus timpului şi timpurilor, rezultând o topografie a fiinţei sale în corelaţie cu alte fiinţe”.

Am citit şi am scris  şi despre  un alt volum al Ioanei Ichim-Costescu: „Ander şi cedrii Libanului” (2020). Spuneam:  „Cartea continuă saga Beatricei (vezi celelalte romane ale autoarei), m-a intrigat prezenţa conjuncţiei „şi” în titlu, întrebându-mă dacă îşi are rostul, mai ales că acum e moda titlurilor dintr-un singur cuvânt. Şi am constatat că importanţa ei este foarte mare. Ea leagă  două părţi ale romanului, ambele provocatoare de emoţii puternice produse de  două mari aşteptări: naşterea lui Ander, un copil ce va da „contur cu nimb de fericire tuturor” şi perspectiva vizitării giganticilor şi biblicilor cedri ai Libanului. Înainte de a fi  un roman al familiei tradiţionale ca alcătuire şi al spaţiului  geografic  specific, el este şi un răspuns dat actualelor  tendinţe de redefinire a familiei, a introducerii unor aberaţii privind denumirea principalilor actanţi şi a altor stupidităţi impuse de progresism şi corectitudinea politică”.

Romanul „Un om, o viaţă, un destin” (Editura „Betta”, Bucureşti, 2023) e o continuare a celorlalte, fiind o replică la realismul socialist din jurul anilor 50, la Marea Teroare marca Stalin şi mai mereu  la „porunca unor vremuri păcătoase, grele, de neînţeles”. Autoarea  menţine o regulă a scrisului său: analiza labirintului identitar al unor familii care nu sunt disfuncţionale, dând personajelor  valorile apartenenţei  la toposul din jurul Păuleştiului vrâncean, pe care îl găsim admirabil prezentat mai peste tot în roman, dar cu asupra de măsură în paginile 178 – 180. Faţă de celelalte romane, arhitectura acestuia se raliază conceptului de „închidere care se deschide”. Conform regulilor acestui concept  impus de Constantin Noica,  Ioana Ichim-Costescu ştie să realizeze o armonizare între elementele mici ale toposului şi elementele mari: Ion se deschide în Păuleşti (naştere),  continuă deschiderea în judeţ (Odobeşti), apoi în ţară (Brăneşti) ca  circuitul narativ să se închidă tot în Păuleşti (serviciu, moarte). E un roman al timpului când „Sărăcia umbla cu picioarele goale pe uliţele satelor româneşti. Când seceta din anii trecuţi golise hambarele, când oamenii lui Dej, apostoli ai lui Stalin, confiscaseră bunurile ţăranilor, când cotele la stat deveniseră povară pentru fiecare român.  Aspră, dură,  feroce chiar, plină de presimţiri sumbre se percepea de către orişicine înflorirea bolşevismului sovietic ce-şi întinsese tentaculele acoperite de o zgură neagră până în cele mai pure ţinuturi ale ţării”. Mai e şi un roman al copilăriei, al acelor vremuri „când toamna era toamnă, iarna era iarnă”. Personajele romanului participă  la configurarea demersului autoarei cu toate simţurile, remarcându-se insistenţa cu care pune accent pe universul sonor al zonei: vântul care urla prin pădurile negre asemenea unui  cor de lupi înfometaţi, solemnitatea cântecului fluierului acelui cântăreţ singuratic, clopotul bisericii care suna când a bucurie, când a întristare, glasul plin de duioşie al colindătorilor, glasul tot mai stins al preotului, vocea plină de tulburare a bătrânelului care anunţa un fel de apocalipsă bolşevică, armonia sunetelor încântătoare ale pădurii foşnind vara, cristalinul glas al Putnei,  etc., şi peste toate acestea zgomotul înfricoşător produs de  străinii comunişti pe la porţile oamenilor. În plus, personajele acestei cărţi  împrumută din tăria munţilor la poalele cărora îşi duc traiul, sunt atenţi la semne, sunt plini de harul milosteniei şi robi ai obiceiurilor străvechi (vezi „rotirea mesei” pentru îmbunarea ursitoarelor), au un destin semnat de Divinitate. De fapt, ca din toate romanele Ioanei  Ichim-Costescu, se poate extrage  o tendinţă de a pune în evidenţă eticul, în sensul că nu calităţile fizice ale eroilor sunt relevante, cât cele care se subsumează frumuseţii morale. Femeile şi bărbaţii din romanul autoarei au o discreţie şi eleganţă a lor, aspecte care se răsfrâng şi în scrisul acestei autoare. Cu o fineţe specifică pătrunde în emoţiile şi sentimentele personajelor sale, punând în evidenţă fundamentele culturii  Vrancei montane. Ioana Ichim-Costescu  îşi scrie cărţile, cred eu, aşa cum a scris-o şi pe aceasta, sub semnul unui citat din Voltaire: „adevărata frumuseţe izvorăşte din sublim şi frumuseţe”. Din sublimul şi frumuseţea Vrancei montane.

Publicitate

 

 

 

Publicitate

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Peste 25.000 de firme au fost radiate la nivel naţional, în primul trimestru al acestui an, cu 40,53% mai mult față de anul trecut în aceeași perioadă

Publicat

Publicitate

Un număr de 25.292 de firme au fost radiate la nivel naţional, în primele trei luni din 2024, cu 40,53% mai multe comparativ cu perioada similară din 2023, conform statisticilor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC).

Cele mai multe radieri au fost înregistrate în Municipiul Bucureşti, respectiv 3.826 (în creştere cu 39,23% faţă de ianuarie-martie 2023) şi în judeţele Cluj (1.291 +53,14%), Dâmboviţa (1.189, +148,74%), Timiş (998, +18,25%) şi Constanţa (949, +8,46%).

La polul opus, cele mai puţine radieri au fost consemnate în judeţele Ialomiţa (164, în creştere cu 49,09% faţă de primul trimestru al anului trecut), Călăraşi (168, +6,33%), Giurgiu (196, +31,54%) şi Covasna (197, +52,71%).

Publicitate

Creşterile cele mai semnificative ale numărului de radieri s-au înregistrat în judeţele Dâmboviţa (+148,74%), Harghita (+125,4%) şi Maramureş (+88,7%). Singura scădere a fost înregistrată în judeţul Olt, unde numărul de radieri s-a diminuat cu 3,13% (248) în primele trei luni din acest an, comparativ cu ianuarie-martie 2023.

Pe domenii de activitate, numărul cel mai mare de radieri a fost înregistrat în comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, repararea autovehiculelor şi motocicletelor, respectiv 5.843 (+21,25%, raportat la perioada similară din 2023), agricultură, silvicultură şi pescuit (2.935, +116,29%) şi informaţii şi comunicaţii (2.262, +86,94%).

În martie 2024 au fost radiate 7.892 firme, cele mai multe din Bucureşti (1.202) şi judeţele Cluj (382), Timiş (314), Constanţa (313) şi Ilfov (292).AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Următorul sfânt al României, propus pentru canonizare în 2025. „Ştia să îi facă pe toți să își găsească pacea sufletului”

Publicat

Publicitate

Părintele Paisie Olaru de la Sihăstria este unul dintre acei oameni ai bisericii care a schimbat destinul multor oameni. Cei care au bătut drumul Sihăstriei au găsit întotdeauna la Părintele Paisie o vorbă bună şi o mângâiere sufletească.Vestea despre minunile sale s-a răspândit în toată ţara, astfel că Sihăstria devenise loc de pelerinaj. Părintele Paisie este unul dintre duhovnicii propuşi la canonizare anul viitor, când Patriarhia Bisericii Ortodoxe Române împlineşte 100 de ani, scrie realitatea.net.

Părintele Paisie Olaru s-a născut in comuna Lunca, județul Botoșani, fiind cel mai mic dintre cei cinci copii ai familiei. Peste niște ani, avea sa devina unul dintre cei mai cunoscuți duhovnici ai Moldovei. A făcut ascultare la mai multe mânăstiri, însă cele mai dragi sufletului sau au rămas schitul Sihla si mânăstirea Sihăstria.

“A fost cel mai mare călugăr al bisericii noastre, așa spun cei care au apreciat în mod just istoria ultimelor două veacuri. Se spune despre Paisie Olaru că a fost cel mai mare călugăr de la Sfântul Calinic încoace. De la jumătatea veacului al 19-lea până în prezent”, spune PS. Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei București.

Publicitate

 „Se urcă până la părintele Cleopa, venea înapoi…toată ziua citea o Psaltire, toți psalmii. Era aici o persoană care îngrijea de biserica și îi zicea: hai părinte și mănâncă ceva și i-au adus mâncare. S-a dus în chilie să guste și când s-a dus și s-a întors din chilie…mai avea niște rugăciuni de citit”, declară Ierodiaconul Teodosie, Mănăstirea Sihăstria.

Tată a mii de credincioși
Paisie Duhovnicul știa să îi facă pe toți să își găsească pacea sufletului. De altfel, cel mai des canon pe care părintele îl dădea era: “să nu mai faci!”.

“Ne-au insuflat duhovnicește, au făcut să căutăm veșnicia și așa am renunțat la cele ale lumii acesteia, am simțit chemarea prin puterea rugăciunii lor și a cuvintelor duhovnicești pe care le-am ascultat. Așa am ajuns mulți dintre tinerii acestei mănăstiri să le urmăm viață călugărească”, spune Ierodiaconul Sofian, Mănăstirea Sihăstria.

Publicitate

Cei care veneau la Paisie Duhovnicul cu greu se mai puteau dezlipi de bătrân. Părintele Paisie a avut o prietenie sfântă cu părintele Cleopa.

“Doamne binecuvântează făgăduința noastră că să fim amândoi împreună, şi în veacul acesta şi în cel ce o să fie. De voi muri eu întâi, să fie el la capul meu, iar de o muri el întâi, să fiu eu la capul lui!”

Cu o viață întreagă vorbită despre Răi și sfinți, Paisie Olaru, prietenul pământenilor și al lui Dumnezeu, avea să meargă la cer la vârstă de 94 de ani, condus în rugăciune de mulți dintre cei care l-au iubit.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

2 Mai 2024: Ziua Naţională a Tineretului în România

Publicat

Publicitate

2 MAI 2024: Ziua Naţională a Tineretului. În fiecare an, în România, un oraș este desemnat capitală a tineretului. Aniversarea acestei zile se realizează prin textul Legii nr. 425/2004. Proiectul legislativ privind decretarea marcării acestei zile a fost iniţiat în 2004, de 15 deputaţi din formaţiunile politice parlamentare, scrie alba24.ro. Respinsă de Senat, la 1 aprilie 2004, propunerea legislativă a fost adoptată de plenul Camerei Deputaţilor, for decizional, la 5 octombrie 2004.

Legea nr. 425 privind instituirea Zilei naţionale a tineretului a fost adoptată la 25 octombrie 2004.

Pentru marcarea acestei zile, sunt organizate şi promovate activităţi sociale, culturale, artistice şi sportive, care vizează domeniile de interes ale tineretului.

Publicitate

Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care au atribuţii în domeniul tineretului se implică în sprijinirea materială, financiară şi organizatorică a evenimentelor dedicate acestei zile.

Începând cu 2016, anual, un oraş din România reprezintă Capitala Tineretului din România, similar titulaturii Capitala Europeană a Tineretului.

Este vorba despre un program naţional destinat tinerilor, ce are drept scop dezvoltarea ecosistemelor de tineret din zonele româneşti, în general, şi din mediul urban, în mod special.

Publicitate

Desemnarea acestui oraş se face în urma unui concurs de concepte, iar anul acesta a fost desemnat orașul Ploiești.

Primul oraş desemnat Capitala Tineretului din România a fost Timişoara, în perioada 2 mai 2016 – 1 mai 2017.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Sfânta și Marea Joi: DENIA celor douăsprezece Evanghelii

Publicat

Publicitate

La Cina cea de Taină din joia mare, Domnul Iisus Hristos a întemeiat cea mai mare dintre Tainele creştineşti: Taina Împărtăşaniei. El a săvârşit un lucru neobişnuit de tainic şi de sfânt: a luat pâinea, a binecuvântat-o, şi-a înălţat privirile către cer, a lăudat pe Dumnezeu, a frânt pâinea şi a dat-o ucenicilor Săi spunând uluitoarele, cu totul neobişnuitele cuvinte pe care le auzim la fiecare Sfântă Liturghie: „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu, care se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor”.

După aceea, Domnul Iisus Hristos a binecuvântat potirul cu vin şi, dându-l ucenicilor, a grăit: „Beţi dintru acesta toţi: acesta este Sângele Meu, al Legii celei Noi, care pentru voi şi pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor. Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea” (Matei 26, 28). Noi facem asta spre pomenirea Lui la fiecare Sfântă Liturghie prin Taina Euharistiei. Mai înainte, El spusese: „Eu sunt Pâinea vieţii… Eu sunt Pâinea cea vie, Care S-a pogorât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta viu va fi în veci – iar pâinea pe care Eu o voi da pentru viaţa lumii este trupul Meu… Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu are viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi” (Ioan 6, 48-51, 53-56).

Aceste cuvinte au fost atât de şocante când oamenii le-au auzit pentru prima dată încât mulţi, chiar dintre ucenicii Lui, L-au părăsit, neputând înţelege cum avea El să le dea de mâncat Trupul Său şi de băut Sângele Său, cum putea să îşi dea numele de „Pâinea Cerească”. Dar cei doisprezece apostoli, pe care Domnul Iisus Hristos i-a întrebat: „Nu vreţi şi voi să Mă părăsiţi?”, i-au răspuns prin gura Sfântului Apostol Petru: „Doamne, unde să mergem? Doar Tu ai cuvintele vieţii veşnice” (Ioan 6, 67-68). Apostolii au primit, au făcut loc în inimile lor pentru cuvintele tainice ale Domnului, au crezut în faptul că Domnul Iisus Hristos este Pâinea vieţii, care s-a pogorât din cer – iar la Cina cea de Taină, când El le-a dat Trupul şi Sângele Său sub chipul pâinii şi al vinului, şi-au amintit cu adâncă credinţă de ceea ce le spusese Hristos.

Publicitate

Şi noi, creştinii, suntem datori să primim în inimile noastre aceste mari şi sfinte cuvinte ale lui Hristos, suntem datori să ne amintim ce ne-a spus Hristos în minunatul Său cuvânt despre viţa de vie: „Eu sunt Viţa cea adevărată şi Tatăl Meu este lucrătorul. Eu sunt Viţa, voi sunteţi mlădiţele. Cel ce rămâne întru Mine şi Eu întru el, acela aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteţi face nimic” (Ioan 15, 1-6). Dacă noi suntem mlădiţe ale Viţei lui Hristos, înseamnă că ne hrănim cu seva acestei Viţe, aşa cum viţa de vie obişnuită se hrăneşte cu seva pe care o primeşte de la rădăcinile sale. Nu putem trăi fără hrana tainică primită de la Viţa Hristos, ale cărei mlădiţe El ne-a învrednicit să fim. El ne-a învrednicit să fim.

Suntem datori să credem din toată inima în faptul că, împărtăşindu-ne cu Trupul şi Sângele lui Hristos sub chipul pâinii şi al vinului, cu adevărat mâncăm Trupul lui Hristos şi bem Sângele Lui. Şi nimeni dintre noi să nu se îndoiască văzând că pâinea rămâne pâine şi vinul rămâne vin şi că ele au gust de pâine şi de vin. Să nu se îndoiască nimeni de faptul că nu sunt pâine simplă şi vin simplu, ci adevăratul Trup şi adevăratul Sânge al lui Hristos.

În Taina Euharistiei, la Liturghie, se săvârşeşte cu adevărat neasemuita minune a prefacerii pâinii şi vinului în Trupul şi Sângele lui Hristos. Episcopii şi preoţii care săvârşesc cu mare evlavie Taina Euharistiei, simt limpede că se petrece o Taină foarte mare, simt cum Se pogoară Duhul Sfânt asupra pâinii şi a vinului. Să ne apropiem și noi de marea Taină a Împărtăşaniei cu frică, cutremur, cu credinţă adâncă în faptul că sub chipul pâinii şi al vinului ne împărtăşim cu Trupul şi cu Sângele lui Hristos, că se împlinesc asupra noastră cuvintele lui Hristos: „Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu întru Mine rămâne şi Eu întru el”. Amin.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending