Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (159)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Puncte de vedere privind istoria ale  prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, în „Lumina” nr. 264 din 11 noiembrie 2016: 1. „Oricare individ este pierdut fără amintiri şi fără memorie, adică fără „materia primă” a trecutului şi, respectiv, fără capacitatea de a reconstitui din fragmente trecutul său”; 2. „ Un popor care nu-şi cunoaşte istoria devine un popor fără identitate, adică fără personalitate”; 3. „Un popor fără cunoaşterea şi experienţa trecutului său este mort, este anonim, este masă amorfă. Şi se topeşte uşor în alt popor, în alte popoare, se stinge…”; 4. „Ţara suntem noi toţi şi o facem aşa cum este, noi toţi. Dacă tragem cu toţii de ea, dacă o sărăcim şi o hulim, dacă o părăsim ori dacă ne ruşinăm de ea, cum să funcţioneze ea bine”; 5. „Iubirea este fundamentală pentru mersul lumii, iar iubirea de ţară nu este decât o componentă a iubirii universale”; 6. „A nu mai da importanţă istoriei poporului nostru este eufemistic spus, fiindcă există factori de decizie care urăsc de-a dreptul trecutul acestui popor, care atunci când aud cuvântul istorie, dacă nu trag cu pistolul (ca să parafrazez o zicere cunoscută), trag cu tirul verbal şi bombardează şcoala cu decizii aberante „; 7. „Se tinde ca toate disciplinele identitare şi de cultură generală, să fie îndepărtate ori diminuate, spre a produce „piese” (în loc de oameni) supuse şi modelabile, fără personalitate, într-un mecanism malefic”; 8. „Istoria creează în mintea elevului conştiinţa valorii comunităţii din care face parte, îi conferă încredere în prezent şi viitor, îl dăruieşte cu acele cunoştinţe necesare ca să poată înţelege şi interpreta lumea, instituţiile, democraţia, valorile, să promoveze binele şi nu răul, să se supună unor reguli indispensabile traiului în societate”;

Poetul  Cezar Ivănescu, în anul 2000 (vezi „Tribuna învăţământului” nr. 526 din 2000): 1. „Eminescu este un autor atât de mare, cum e cazul unor Shakespeare, Dante sau Goethe, încât, în mod categoric, îşi depăşeşte epoca şi depăşeşte toate epocile. Noi ne întoarcem la Eminescu ca la un punct fix. Eminescu îşi pierde pe drum şi adulatorii şi contestatarii, nu are nevoie nici să fie mitizat, nici demitizat,, pentru că prin opera sa, în sine, el covârşeşte toată cultura română. Dar pe lângă operă mai este o datorie morală, pe care contemporanii noştri nu o simt acut, de a i se scrie adevărata biografie şi de a i se edita în întregime opera”; 2. „Viaţa lui Eminescu trebuie din nou scrisă, în sensul că toată acea acreditare infamă, cu boala lui şi cu toate celelalte, trebuie să dispară din biografia poetului. Este evident, s-a făcut dovada foarte clară prin textele tipărite de Nicolae Georgescu, Eminescu a fost primul disident al literaturii române moderne şi prima mare victimă. El a fost o victimă politică a timpului lui. Şi că noi mai rămânem la vechea biografie, pur şi simplu păguboasă şi ruşinoasă, este un foarte mare păcat. Relaţia cu Eminescu ar trebui  stabilită foarte grav, foarte sobru, cu opera, cu biografia lui, cum am spus, şi cu un cult care să ia nişte forme, dacă vreţi, instituţionalizate, dar profunde”;

Poetul Cezar Ivănescu, în anul 2000 (vezi „Tribuna învăţământului” nr. 526 din 2000): 1. „Poetul de geniu, mort tragic la 21 de ani, Nicolae Labiş, este scos din manuale, pe ideea că ar fi poet comunist, iar stalinistul de bază, care trăieşte şi astăzi, Petru Dumitriu este reintrodus, după ce l-am mai prins şi eu, când eram tânăr, în manuale, cu prozele lui antiromâneşti. Cei care fac aceste lucruri şi cultivă falsul, confuzia de valori poartă o grea responsabilitate în România, în clipa de faţă. Eu am scris o carte întreagă, „Timpul asasinilor”, numai ca să dovedesc că Labiş a fost începătorul poeziei autentice de după cel de-al Doilea Război Mondial în România”;  2. „Sigur, ultimele manuale, din ultima vreme, cred că sunt făcute de tembeli sau de cretini, pentru că un criteriu, pe care îl folosesc toţi occidentalii civilizaţi la ora actuală, este acela că în manuale, în general, nu se introduc autori în viaţă. Acesta este un criteriu franţuzesc. Pentru că un autor în timpul vieţii poate să-şi copleşească contemporanii printr-o glorie nemeritată şi atunci copilul nu trebuie să iasă din şcoală învăţând un autor care poate dispărea într-un deceniu sau două. Francezii, deci, în manuale nu introduceau decât autori morţi şi valori bine stabilizate, care-şi aflau locul lor în istoria literaturii. Aşa ar trebui să se întâmple şi la noi, dar aflu că în ultima vreme s-au făcut nişte manuale alternative, toate sub semnul aberantului, sub semnul improvizaţie9i şi poate chiar al afacerilor dubioase”;

Ştefan Marinescu  despre  ideile lui Eminescu privind educaţia şi învăţământul: 1. „ problema educaţiei derivă, la Eminescu, din viziunea sa generală despre cultură”; 2. „în chestiuni pedagogice, ideile sale sunt de bun – simţ”; 3. „locul central este scopul învăţământului: acela (al conştiinţei) de a fi în consens cu natura însăşi”; 4. „Eminescu dovedeşte înţelepciune când vede în învăţământul ce cultivă formele goale (fără idei) unul menit a da ţării „proletari ai condeiului”; 5. „Eminescu recomandă un învăţământ real, practic”; 6. „Spiritul pentru care militează Eminescu este cel clasic, în tradiţia umanităţii fiind inclusă şi cea a naţiunii”; 7. „Spirit conservator, Eminescu gândeşte oarecum elitist, vizând un „clasicism educaţional” doar al clasei culte”; 8. „Eminescu vorbea şi de o „gimnastică morală” care să se răsfrângă şi asupra claselor „pozitive”, predispuse, în concepţia sa, la truda materială”;          9. „pretinde şcolii nu atât programe, abstracţiuni, cât, mai ales o acţiune „pozitivă”, cu profesori bine pregătiţi şi cu un sistem educaţional…nefictiv, apt să ofere doar o imensă plebe de aspiranţi la funcţiuni”; 10. „adoptă metodele treptelor formale, pentru a impune facultăţile mintal-intelectuale, repudiind mecanicismul”; 11. „Dovezile  amendării învăţării mecanice: rapoartele sale de inspecţie din care reiese, graţie exemplelor şi exerciţiilor invocate, cum pot copiii să ajungă la definiţii şi reguli”; 12. „A recuzat, ferm, memorarea de abstracţiuni în favoarea unui „repaus al creierului”; 13. „Principiul eminescian este acela de a învăţa multe (pentru a învăţa…mult), pentru a şti şi…a folosi în viaţă, în societate”; 14. „Niciun om nu se-ntăreşte citind un tractat de gimnastică, ci făcând exerciţii”; 15. „Niciun om nu se-nvaţă a judeca citind judecăţi scrise gata de alţii, ci judecând singur şi dându-şi singur seama de natura lucrurilor”

Publicitate

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

DEZASTRU: Un sfert dintre TINERII români nu au un loc de muncă. Rata șomajului a urcat la 5,6% în februarie 2025

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Statistică (INS) a anunțat marți, 1 aprilie, că rata șomajului în România a ajuns în luna februarie 2025 la 5,6%, în creștere cu 0,1 puncte procentuale față de luna ianuarie. Tendința ascendentă este vizibilă și în comparație cu aceeași lună a anului trecut, când rata era de 5,3%.

Conform datelor oficiale, numărul total al șomerilor cu vârste între 15 și 74 de ani a fost estimat la 456.800 de persoane, față de 450.900 înregistrate în ianuarie și 436.300 în februarie 2024.

Distribuția pe sexe arată că șomajul afectează mai mult bărbații decât femeile. În timp ce rata șomajului în rândul bărbaților a fost de 5,7%, cea a femeilor s-a situat la 5,3%, diferența fiind de 0,4 puncte procentuale.

Cea mai gravă situație se înregistrează în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani, unde rata șomajului rămâne alarmant de ridicată, la 26,3%. Este același nivel înregistrat și în ultimul trimestru al anului 2024, ceea ce indică o problemă structurală pe piața muncii.

În cazul adulților cu vârste între 25 și 74 de ani, rata șomajului a fost estimată la 4,3% în februarie 2025, cu 4,4% pentru bărbați și 4,1% pentru femei. Totodată, această categorie reprezintă 72,5% din totalul șomerilor la nivel național.

Potrivit INS, doar într-o singură săptămână, aproximativ 6.000 de români și-au pierdut locurile de muncă, ceea ce confirmă o dinamică negativă pe piața forței de muncă.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bătaie cu sabie într-un cazinou din Botoșani: Trei bărbați trimiși în judecată pentru tentativă de omor

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani a anunțat astăzi trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv, a trei bărbați acuzați de comiterea unor fapte de o gravitate extremă, petrecute într-o sală de jocuri din centrul municipiului Botoșani.

Potrivit anchetatorilor, este vorba despre B.D., în vârstă de 23 de ani, cercetat pentru săvârşirea infracţiunilor de tentativă la omor, tulburarea ordinii și liniștii publice, precum și portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase. Alături de el, au fost trimiși în judecată și M.C.S., de 19 ani, respectiv P.D., de 42 de ani, ambii acuzați de tentativă la omor și tulburarea ordinii și liniștii publice.

Faptele au avut loc în seara zilei de 9 martie 2025, în jurul orei 23:15, într-un cazinou situat în zona centrală a municipiului. Victima, I.D., se afla în incinta localului când a fost atacată de M.C.S. și P.D., care, ulterior, l-au alertat pe B.D. cu privire la prezența acesteia.

La scurt timp, B.D. a intrat în cazinou și l-a lovit pe I.D. cu o sabie în zona capului și a umerilor. Victima a suferit leziuni care au necesitat între 14 și 15 zile de îngrijiri medicale. Prin actele de violență comise, inculpații au provocat o stare de panică și au tulburat grav ordinea și liniștea publică.

Procurorii au transmis că această etapă a procesului penal marchează trimiterea dosarului în instanță și nu înfrânge în niciun fel principiul prezumției de nevinovăție, care le este garantat tuturor inculpaților până la pronunțarea unei hotărâri definitive.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani

Publicat

Publicitate

În perioada 29-3 martie 2025, polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale în stațiile de călători, în trenurile care circulă pe raza județului, precum și pe arterele rutiere din proximitatea acestora.

 

Astfel,  au fost controlate 18 autovehicule și  fost desfășurate activități specifice în patru trenuri de călători și cinci stații CFR, prilej cu care au fost legitimate 27 de persoane.

 

În urma neregulilor constatate au fost aplicate 14 sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 6.000 de lei și a fost constatată o infracțiune.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Dorohoi, reținut de polițiștii de la Transporturi

Publicat

Publicitate

Duminică, polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 23 de ani, din municipiul Dorohoi, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, ar fi condus  un autoturism, pe drumul public din municipiul Dorohoi, având exercitarea dreptului de a conduce suspendată de pe data de 22 martie a.c. Mai mult decât atât, fiind testat cu aparatul alcooltest, valoarea rezultată a fost de 0,26 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

Cercetările sunt continuate pentru săvârșirea infracțiunii de conducere fără permis.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending