Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (159)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Puncte de vedere privind istoria ale  prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, în „Lumina” nr. 264 din 11 noiembrie 2016: 1. „Oricare individ este pierdut fără amintiri şi fără memorie, adică fără „materia primă” a trecutului şi, respectiv, fără capacitatea de a reconstitui din fragmente trecutul său”; 2. „ Un popor care nu-şi cunoaşte istoria devine un popor fără identitate, adică fără personalitate”; 3. „Un popor fără cunoaşterea şi experienţa trecutului său este mort, este anonim, este masă amorfă. Şi se topeşte uşor în alt popor, în alte popoare, se stinge…”; 4. „Ţara suntem noi toţi şi o facem aşa cum este, noi toţi. Dacă tragem cu toţii de ea, dacă o sărăcim şi o hulim, dacă o părăsim ori dacă ne ruşinăm de ea, cum să funcţioneze ea bine”; 5. „Iubirea este fundamentală pentru mersul lumii, iar iubirea de ţară nu este decât o componentă a iubirii universale”; 6. „A nu mai da importanţă istoriei poporului nostru este eufemistic spus, fiindcă există factori de decizie care urăsc de-a dreptul trecutul acestui popor, care atunci când aud cuvântul istorie, dacă nu trag cu pistolul (ca să parafrazez o zicere cunoscută), trag cu tirul verbal şi bombardează şcoala cu decizii aberante „; 7. „Se tinde ca toate disciplinele identitare şi de cultură generală, să fie îndepărtate ori diminuate, spre a produce „piese” (în loc de oameni) supuse şi modelabile, fără personalitate, într-un mecanism malefic”; 8. „Istoria creează în mintea elevului conştiinţa valorii comunităţii din care face parte, îi conferă încredere în prezent şi viitor, îl dăruieşte cu acele cunoştinţe necesare ca să poată înţelege şi interpreta lumea, instituţiile, democraţia, valorile, să promoveze binele şi nu răul, să se supună unor reguli indispensabile traiului în societate”;

Poetul  Cezar Ivănescu, în anul 2000 (vezi „Tribuna învăţământului” nr. 526 din 2000): 1. „Eminescu este un autor atât de mare, cum e cazul unor Shakespeare, Dante sau Goethe, încât, în mod categoric, îşi depăşeşte epoca şi depăşeşte toate epocile. Noi ne întoarcem la Eminescu ca la un punct fix. Eminescu îşi pierde pe drum şi adulatorii şi contestatarii, nu are nevoie nici să fie mitizat, nici demitizat,, pentru că prin opera sa, în sine, el covârşeşte toată cultura română. Dar pe lângă operă mai este o datorie morală, pe care contemporanii noştri nu o simt acut, de a i se scrie adevărata biografie şi de a i se edita în întregime opera”; 2. „Viaţa lui Eminescu trebuie din nou scrisă, în sensul că toată acea acreditare infamă, cu boala lui şi cu toate celelalte, trebuie să dispară din biografia poetului. Este evident, s-a făcut dovada foarte clară prin textele tipărite de Nicolae Georgescu, Eminescu a fost primul disident al literaturii române moderne şi prima mare victimă. El a fost o victimă politică a timpului lui. Şi că noi mai rămânem la vechea biografie, pur şi simplu păguboasă şi ruşinoasă, este un foarte mare păcat. Relaţia cu Eminescu ar trebui  stabilită foarte grav, foarte sobru, cu opera, cu biografia lui, cum am spus, şi cu un cult care să ia nişte forme, dacă vreţi, instituţionalizate, dar profunde”;

Poetul Cezar Ivănescu, în anul 2000 (vezi „Tribuna învăţământului” nr. 526 din 2000): 1. „Poetul de geniu, mort tragic la 21 de ani, Nicolae Labiş, este scos din manuale, pe ideea că ar fi poet comunist, iar stalinistul de bază, care trăieşte şi astăzi, Petru Dumitriu este reintrodus, după ce l-am mai prins şi eu, când eram tânăr, în manuale, cu prozele lui antiromâneşti. Cei care fac aceste lucruri şi cultivă falsul, confuzia de valori poartă o grea responsabilitate în România, în clipa de faţă. Eu am scris o carte întreagă, „Timpul asasinilor”, numai ca să dovedesc că Labiş a fost începătorul poeziei autentice de după cel de-al Doilea Război Mondial în România”;  2. „Sigur, ultimele manuale, din ultima vreme, cred că sunt făcute de tembeli sau de cretini, pentru că un criteriu, pe care îl folosesc toţi occidentalii civilizaţi la ora actuală, este acela că în manuale, în general, nu se introduc autori în viaţă. Acesta este un criteriu franţuzesc. Pentru că un autor în timpul vieţii poate să-şi copleşească contemporanii printr-o glorie nemeritată şi atunci copilul nu trebuie să iasă din şcoală învăţând un autor care poate dispărea într-un deceniu sau două. Francezii, deci, în manuale nu introduceau decât autori morţi şi valori bine stabilizate, care-şi aflau locul lor în istoria literaturii. Aşa ar trebui să se întâmple şi la noi, dar aflu că în ultima vreme s-au făcut nişte manuale alternative, toate sub semnul aberantului, sub semnul improvizaţie9i şi poate chiar al afacerilor dubioase”;

Ştefan Marinescu  despre  ideile lui Eminescu privind educaţia şi învăţământul: 1. „ problema educaţiei derivă, la Eminescu, din viziunea sa generală despre cultură”; 2. „în chestiuni pedagogice, ideile sale sunt de bun – simţ”; 3. „locul central este scopul învăţământului: acela (al conştiinţei) de a fi în consens cu natura însăşi”; 4. „Eminescu dovedeşte înţelepciune când vede în învăţământul ce cultivă formele goale (fără idei) unul menit a da ţării „proletari ai condeiului”; 5. „Eminescu recomandă un învăţământ real, practic”; 6. „Spiritul pentru care militează Eminescu este cel clasic, în tradiţia umanităţii fiind inclusă şi cea a naţiunii”; 7. „Spirit conservator, Eminescu gândeşte oarecum elitist, vizând un „clasicism educaţional” doar al clasei culte”; 8. „Eminescu vorbea şi de o „gimnastică morală” care să se răsfrângă şi asupra claselor „pozitive”, predispuse, în concepţia sa, la truda materială”;          9. „pretinde şcolii nu atât programe, abstracţiuni, cât, mai ales o acţiune „pozitivă”, cu profesori bine pregătiţi şi cu un sistem educaţional…nefictiv, apt să ofere doar o imensă plebe de aspiranţi la funcţiuni”; 10. „adoptă metodele treptelor formale, pentru a impune facultăţile mintal-intelectuale, repudiind mecanicismul”; 11. „Dovezile  amendării învăţării mecanice: rapoartele sale de inspecţie din care reiese, graţie exemplelor şi exerciţiilor invocate, cum pot copiii să ajungă la definiţii şi reguli”; 12. „A recuzat, ferm, memorarea de abstracţiuni în favoarea unui „repaus al creierului”; 13. „Principiul eminescian este acela de a învăţa multe (pentru a învăţa…mult), pentru a şti şi…a folosi în viaţă, în societate”; 14. „Niciun om nu se-ntăreşte citind un tractat de gimnastică, ci făcând exerciţii”; 15. „Niciun om nu se-nvaţă a judeca citind judecăţi scrise gata de alţii, ci judecând singur şi dându-şi singur seama de natura lucrurilor”

Publicitate

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Sesizări anonime privind consumul de droguri și cazuri de violență în școli. Când vor fi aplicate

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că săptămâna viitoare va semna un ordin prin care se vor putea face și sesizări anonime cu privire la consumul de droguri și violență. Acesta consideră că trebuie acționat pe mai multe niveluri și că în jurul școlilor ”trebuie făcută curățenie”.

Potrivit ministrului, profesorii trebuie să fie antrenați mai bine în a detecta primele semne ale consumului de droguri. Iar ”copiii trebuie să știe și să poată identifica astfel de lucruri și trebuie să fie semnalate după niște mecanisme foarte clare”.

Sesizări anonime cu privire la consumul de droguri și cazuri de violență în școli. Măsuri

”Vorbim despre droguri și violență, se iau măsuri peste măsuri, eu am baza de date la minister, sunt zeci de mii de activități, nu exagerez, dacă pun împreună drog și violență în cele 6.000 plus unități școlare cu personalitate juridică în fiecare an.

Problema este că nici noi nu le facem de multe ori bine și toată lumea așteaptă cumva greșit ca doar școala să facă ceva. Eu mereu am spus că pentru droguri, de exemplu, și violență, noi avem nevoie de acțiuni la mai multe niveluri.

În primul rând, în jurul școlilor trebuie să facem curățenie, și nu noi, Ministerul de Interne și autoritățile locale, efectiv curățenie, fără dealeri, fără droguri, cine are comportament agresiv – monitorizat și întrebat cu ce se ocupă. În cadrul școlii noi trebuie să fim foarte atenți la acest lucru, ne trebuie o cultură organizațională care să promoveze valori opuse violenței și consumului de droguri, dar nu numai în teorie, trebuie să fie valori asumate de școală, un regulament pe care părinții trebuie să-l cunoască, copiii trebuie să-l cunoască.

Faptul că raportezi astfel de comportamente nu înseamnă că ești pârâciosul clasei, înseamnă că ești un om căruia îi pasă ca lucrurile să funcționeze bine”, a afirmat Daniel David, citat de Agerpres.

Publicitate

Sesizări anonime privind consumul de droguri. Context

”Ca să încurajăm și mai mult această cultură prin care promovăm o atitudine antidrog și antiviolență, probabil că săptămâna viitoare voi semna ordinul, este pe circuit, pentru a putea face și sesizări anonime. Fiindcă de multe ori oamenii au această reținere să facă ssizare cu nume semnat, că după aceea cel despre care am spus că am văzut ceva în neregulă se supără pe mine.

Facem anonim, pentru că problemele sunt foarte, foarte grave și nu vizează doar comportamentul profesorilor față de elevi sau al elevilor între ei, ci invers, și comportamentele violente sau agresive ale elevilor față de profesori, că suntem toți în aceeași comunitate.

Și aici avem forme, și avem forme destul de bune, nu știu cum, parcă e blestem pentru noi să ducem mereu această bătălie a formelor fără fond, tot creăm forme, tot creăm reguli și când să le implementăm, nu vedem conținutul. Trebuie să construim împreună”, a mai spus ministrul.

Citeste mai mult

Eveniment

Substanțe chimice din plastic, asociate cu peste 350.000 de decese cauzate de boli cardiovasculare (studiu)

Publicat

Publicitate

Substanțe chimice prezente în ambalaje alimentare, materiale plastice și articole de uz casnic din plastic, dar și loțiuni sau șampoane, au fost asociat cu sute de mii de decese la nivel mondial cauzate de boli cardiovasculare, conform unui studiu publicat marți, relatează agențiile Xinhua și AFP.

Studiul a fost publicat marți în eBioMedicine al Lancet și a fost condus de cercetători de la Spitalul NYU Langone din New York. Cercetarea s-a bazat pe date privind mortalitatea cardiovasculară atribuită materialelor plastice în Statele Unite, dintr-un studiu din 2024, și estimări privind expunerea la un anumit ftalat, DEHP – Di(2-etilhexil)ftalat.

Expunerea zilnică la acest ftalat, DEHP, ‘ar putea fi asociată cu peste 356.000 de decese cauzate de boli de inimă la nivel mondial numai în 2018’, trei sferturi dintre acestea având loc în Orientul Mijlociu, Asia de Sud și de Est și regiunea Pacificului, conform studiului.

Aceasta reprezintă ‘peste 13% din mortalitatea la nivel global cauzată de bolile de inimă în 2018 în rândul bărbaților și femeilor cu vârste cuprinse între 55 și 64 de ani’, au notat autorii, menționând că riscul este mai redus în cazul persoanelor din țările cu venituri ridicate.

‘În timp ce cercetătorii recunosc că expunerea la ftalați coincide cu alți factori de risc, cum ar fi obezitatea și tulburările metabolice, aceste constatări se adaugă dovezilor tot mai numeroase conform cărora substanțele chimice utilizate în materiale plastice vin cu riscuri grave pentru sănătate’, a notat The Washington Post într-un articol referitor la acest studiu.

Ftalații sunt un grup de substanțe chimice care sunt adăugate plasticului pentru a-l face mai elastic, mai moale, mai flexibil.

Publicitate

Aceste substanțe chimice, atât de comune încât unii cercetători le-au supranumit ‘omniprezente’, au stârnit îngrijorarea oamenilor de știință.

În studiile epidemiologice, ftalații au fost asociați cu probleme de fertilitate masculină, boli cardiovasculare, obezitate și ADHD.

Statele Unite, spre exemplu, permit utilizarea a nouă tipuri de ftalați în ambalajele alimentare, potrivit The Washington Post. ‘Ele sunt un exemplu pentru ceea ce oamenii de știință numesc ‘substanțe chimice care perturbă sistemul endocrin’, care pot ajuta și modifica hormonii din organism, cauzând multiple probleme de sănătate’, se arată în articol.

Deși studiul nu a examinat originile expunerii la DEHP, cele mai ridicate niveluri au fost identificate în țări precum India și China, state în care există o combinație între ‘o industrie a materialelor plastice, o reglementare precară a produselor plastice și cantități mari de deșeuri de plastic’, a căror ‘gestionare este subdezvoltată’, au indicat cercetătorii.

Aceste asocieri au fost stabilite ‘de zeci de ani’ prin studii între problemele de sănătate și expunerea la ftalați prezenți ‘în cosmetice, detergenți, solvenți, țevi de plastic, insecticide’, au amintit oamenii de știință. Deoarece ‘atunci când aceste substanțe chimice se descompun în particule microscopice și sunt ingerate’ ele au fost asociate cu ‘un risc crescut de afecțiuni, de la obezitate și diabet până la probleme de fertilitate și cancer’.

‘Evidențiind legătura dintre ftalați și o cauză majoră de deces la nivel mondial, constatările noastre contribuie la numărul mare de dovezi care arată că aceste substanțe chimice reprezintă o amenințare semnificativă la adresa sănătății umane’, a declarat autoarea principală a studiului, Sara Hyman.

Autorii studiului au subliniat necesitatea unor estimări la nivel global în vederea informării negocierilor pentru un tratat internațional împotriva poluării cu plastic. Până acum, aceste negocieri au eșuat, după o întâlnire nereușită din decembrie la Busan, Coreea de Sud, iar o nouă sesiune este planificată pentru 5-14 august, la Geneva, notează AFP. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Descoperit la Frontiera Stânca cu un permis de conducere  fals

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca efectuează cercetări în privinţa unui bărbat cu cetățenie Republica Moldova asupra căruia a fost descoperit un permis de conducere, similar celor emise de autoritățile din R.Moldova, ce s-a dovedit a fi fals.

 

În data de 29 aprilie a.c., în jurul orei 21.45, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca – ITPF Iaşi s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de control, pasager într-un autovehicul, un bărbat cu cetățenie Republica Moldova, în vârstă de 33 de ani.

La controlul de frontieră, colegii noștri au descoperit asupra bărbatului un permis de conducere similar celor emise de către autoritățile din Republica Moldova.

Având suspiciuni cu privire la autenticitatea permisului de conducere, polițiștii de frontieră au efectuat verificări suplimentare, ocazie cu care au constatat că documentul nu îndeplineşte condiţiile de formă şi fond ale unuia autentic, fiind fals.

În cauză, poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de instigare la fals material în înscrisuri oficiale, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Locuri de muncă prin intermediul reţelei EURES pentru botoșănenii care vor să muncească în străinătate

Publicat

Publicitate

Angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 253 locuri de muncă vacante, după cum urmează:

Danemarca – 30 locuri de muncă vacante pentru : tehnician de  automatizări (ucenic) cu vârsta cuprinsă între 18-23 de ani ( îndeplinirea cerințelor de vârstă pentru ucenicie)  și instalator țevi (tubulator naval) – calificare si experiență profesională în domeniu. Cunostințe de limba engleză;

Finlanda – 14 locuri de muncă vacante pentru: sudor TIG, muncitor la demolari, culegatori de fructe de padure, taietor de lemne. Se solicită experienţă și cunostințe de limba engleză pentru sudor TIG, muncitor la demolari şi taietor de lemne;

Germania – 51 locuri de muncă vacante pentru: lucrator in productie – procesare produse din carne, operator stivuitor, lucrător ajutor la prelucrarea metalelor, electrician, sudor MAG, lucrător ferma. Calificare și experienţa în domeniu. Cunoştinţe de limbă germană;

Irlanda – 3 locuri de muncă vacante pentru : Îngrijitor persoane, specialist in domeniul stiintelor medicale de laborator, specialist clinician in domeniul stiintelor medicale de laborator. Se solicită experiență și cunostințe de limba engleză;

Italia – 56 locuri de muncă vacante pentru :  lucrători în domeniul sportului și al pregătirii fizice – animator/animatoare centru de vacanță, specialiști în vânzări, marketing și relații publice, lucratori in gospodarie. Se solicită cunoștințe de limba engleză sau italiană.

Malta – 3 locuri de muncă vacante pentru: (Senior) Dezvoltator software – BAS (Business Administration Systems), specialist Procese Operationale (vorbitor de limba romana). Se solicită calificare, experienţă şi cunostințe de limba engleză;

Publicitate

Norvegia – 85 locuri de muncă vacante pentru: Muncitor in productie – industria piscicola, electrician, personal bucatarie, șofer camion colectare deșeurilor, zugrav, dulgher de interior (producție artizanală), betonist, ngrijitor caini, montator folie autovehicule, designer grafică, montator pardoseli. Se solicită calificare și experienţă şi cunostințe de limba engleză sau limbă scandinavă;

Polonia – 8 locuri de muncă vacante pentru reprezentant de vanzari in Romania (la angajare vor fi doua saptamani de pregatire  in Grudziadz). Se solicită diploma universitara in domeniul economic sau similar, experiență și cunostințe limba engleza.

Slovenia – 3 locuri de muncă vacante pentru muncitor forestier. Se solicită experiență in domeniu și limba engleză sau slovenă.

Persoanele interesate să ocupe un loc de muncă Spaţiul Economic European pot consulta ofertele accesând https://www.anofm.ro/legaturi-eures/

Informaţii suplimentare la Consilierul EURES, telefon 0231536791 sau e-mail gabriela.drobota.bt@anofm.gov.ro

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending