Connect with us
Publicitate

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (159)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Puncte de vedere privind istoria ale  prof. univ. dr. Ioan Aurel Pop, rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, în „Lumina” nr. 264 din 11 noiembrie 2016: 1. „Oricare individ este pierdut fără amintiri şi fără memorie, adică fără „materia primă” a trecutului şi, respectiv, fără capacitatea de a reconstitui din fragmente trecutul său”; 2. „ Un popor care nu-şi cunoaşte istoria devine un popor fără identitate, adică fără personalitate”; 3. „Un popor fără cunoaşterea şi experienţa trecutului său este mort, este anonim, este masă amorfă. Şi se topeşte uşor în alt popor, în alte popoare, se stinge…”; 4. „Ţara suntem noi toţi şi o facem aşa cum este, noi toţi. Dacă tragem cu toţii de ea, dacă o sărăcim şi o hulim, dacă o părăsim ori dacă ne ruşinăm de ea, cum să funcţioneze ea bine”; 5. „Iubirea este fundamentală pentru mersul lumii, iar iubirea de ţară nu este decât o componentă a iubirii universale”; 6. „A nu mai da importanţă istoriei poporului nostru este eufemistic spus, fiindcă există factori de decizie care urăsc de-a dreptul trecutul acestui popor, care atunci când aud cuvântul istorie, dacă nu trag cu pistolul (ca să parafrazez o zicere cunoscută), trag cu tirul verbal şi bombardează şcoala cu decizii aberante „; 7. „Se tinde ca toate disciplinele identitare şi de cultură generală, să fie îndepărtate ori diminuate, spre a produce „piese” (în loc de oameni) supuse şi modelabile, fără personalitate, într-un mecanism malefic”; 8. „Istoria creează în mintea elevului conştiinţa valorii comunităţii din care face parte, îi conferă încredere în prezent şi viitor, îl dăruieşte cu acele cunoştinţe necesare ca să poată înţelege şi interpreta lumea, instituţiile, democraţia, valorile, să promoveze binele şi nu răul, să se supună unor reguli indispensabile traiului în societate”;

Publicitate

Poetul  Cezar Ivănescu, în anul 2000 (vezi „Tribuna învăţământului” nr. 526 din 2000): 1. „Eminescu este un autor atât de mare, cum e cazul unor Shakespeare, Dante sau Goethe, încât, în mod categoric, îşi depăşeşte epoca şi depăşeşte toate epocile. Noi ne întoarcem la Eminescu ca la un punct fix. Eminescu îşi pierde pe drum şi adulatorii şi contestatarii, nu are nevoie nici să fie mitizat, nici demitizat,, pentru că prin opera sa, în sine, el covârşeşte toată cultura română. Dar pe lângă operă mai este o datorie morală, pe care contemporanii noştri nu o simt acut, de a i se scrie adevărata biografie şi de a i se edita în întregime opera”; 2. „Viaţa lui Eminescu trebuie din nou scrisă, în sensul că toată acea acreditare infamă, cu boala lui şi cu toate celelalte, trebuie să dispară din biografia poetului. Este evident, s-a făcut dovada foarte clară prin textele tipărite de Nicolae Georgescu, Eminescu a fost primul disident al literaturii române moderne şi prima mare victimă. El a fost o victimă politică a timpului lui. Şi că noi mai rămânem la vechea biografie, pur şi simplu păguboasă şi ruşinoasă, este un foarte mare păcat. Relaţia cu Eminescu ar trebui  stabilită foarte grav, foarte sobru, cu opera, cu biografia lui, cum am spus, şi cu un cult care să ia nişte forme, dacă vreţi, instituţionalizate, dar profunde”;

Poetul Cezar Ivănescu, în anul 2000 (vezi „Tribuna învăţământului” nr. 526 din 2000): 1. „Poetul de geniu, mort tragic la 21 de ani, Nicolae Labiş, este scos din manuale, pe ideea că ar fi poet comunist, iar stalinistul de bază, care trăieşte şi astăzi, Petru Dumitriu este reintrodus, după ce l-am mai prins şi eu, când eram tânăr, în manuale, cu prozele lui antiromâneşti. Cei care fac aceste lucruri şi cultivă falsul, confuzia de valori poartă o grea responsabilitate în România, în clipa de faţă. Eu am scris o carte întreagă, „Timpul asasinilor”, numai ca să dovedesc că Labiş a fost începătorul poeziei autentice de după cel de-al Doilea Război Mondial în România”;  2. „Sigur, ultimele manuale, din ultima vreme, cred că sunt făcute de tembeli sau de cretini, pentru că un criteriu, pe care îl folosesc toţi occidentalii civilizaţi la ora actuală, este acela că în manuale, în general, nu se introduc autori în viaţă. Acesta este un criteriu franţuzesc. Pentru că un autor în timpul vieţii poate să-şi copleşească contemporanii printr-o glorie nemeritată şi atunci copilul nu trebuie să iasă din şcoală învăţând un autor care poate dispărea într-un deceniu sau două. Francezii, deci, în manuale nu introduceau decât autori morţi şi valori bine stabilizate, care-şi aflau locul lor în istoria literaturii. Aşa ar trebui să se întâmple şi la noi, dar aflu că în ultima vreme s-au făcut nişte manuale alternative, toate sub semnul aberantului, sub semnul improvizaţie9i şi poate chiar al afacerilor dubioase”;

Ştefan Marinescu  despre  ideile lui Eminescu privind educaţia şi învăţământul: 1. „ problema educaţiei derivă, la Eminescu, din viziunea sa generală despre cultură”; 2. „în chestiuni pedagogice, ideile sale sunt de bun – simţ”; 3. „locul central este scopul învăţământului: acela (al conştiinţei) de a fi în consens cu natura însăşi”; 4. „Eminescu dovedeşte înţelepciune când vede în învăţământul ce cultivă formele goale (fără idei) unul menit a da ţării „proletari ai condeiului”; 5. „Eminescu recomandă un învăţământ real, practic”; 6. „Spiritul pentru care militează Eminescu este cel clasic, în tradiţia umanităţii fiind inclusă şi cea a naţiunii”; 7. „Spirit conservator, Eminescu gândeşte oarecum elitist, vizând un „clasicism educaţional” doar al clasei culte”; 8. „Eminescu vorbea şi de o „gimnastică morală” care să se răsfrângă şi asupra claselor „pozitive”, predispuse, în concepţia sa, la truda materială”;          9. „pretinde şcolii nu atât programe, abstracţiuni, cât, mai ales o acţiune „pozitivă”, cu profesori bine pregătiţi şi cu un sistem educaţional…nefictiv, apt să ofere doar o imensă plebe de aspiranţi la funcţiuni”; 10. „adoptă metodele treptelor formale, pentru a impune facultăţile mintal-intelectuale, repudiind mecanicismul”; 11. „Dovezile  amendării învăţării mecanice: rapoartele sale de inspecţie din care reiese, graţie exemplelor şi exerciţiilor invocate, cum pot copiii să ajungă la definiţii şi reguli”; 12. „A recuzat, ferm, memorarea de abstracţiuni în favoarea unui „repaus al creierului”; 13. „Principiul eminescian este acela de a învăţa multe (pentru a învăţa…mult), pentru a şti şi…a folosi în viaţă, în societate”; 14. „Niciun om nu se-ntăreşte citind un tractat de gimnastică, ci făcând exerciţii”; 15. „Niciun om nu se-nvaţă a judeca citind judecăţi scrise gata de alţii, ci judecând singur şi dându-şi singur seama de natura lucrurilor”

Publicitate

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

E gata: Începem să spargem munții pentru a lega Moldova de Transilvania. Toate loturile MONTANE de pe Autostrada A8, scoase la licitație

Publicat

Publicitate

De astăzi, toate loturile montane de pe secțiunea montană de pe A8 sunt în licitație de Proiectare și Execuție, odată cu lansarea de astăzi în SEAP a lotului Grințieș-Pipirig. Anunțul a fost făcut de  președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

1.Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunere ofertelor : 16.12. 2024

Publicitate

2.Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor : 18.12.2024

3.Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Publicat în SEAP.

Publicitate

Termen pentru depunerea ofertelor : 19.12.2024

4.Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – Publicat în SEAP.

Termen pentru depunerea ofertelor: 15 Ianuarie 2025

Publicitate

La aceste patru loturi se adaugă loturile Miercurea Nirajului-Sărățeni și Pipirig-Leghin care sunt în licitație de Proiectare și Execuție la CNAIR, care după finalizarea acestei etape vor trece la CNIR.

“Odată cu finalizarea acestei etape, pot să răspund celor care m-au întrebat în ultima perioadă de ce secțiunea montană și nu Motca-Leţcani-Ungheni?

Deoarece secțiunea montană este mult mai dificilă din toate punctele de vedere, iar strategia pe care am gândit-o împreună cu cei din asociația #HaiCaSePoate în februarie 2022 și pe care am prezentat-o domnului ministru Sorin Grindeanu și premierului Marcel Ciolacu a fost ca până în noiembrie 2024 să avem acest tronson de la Miercurea Nirajului la Leghin în licitație de Proiectare și Execuție!

Dar asta nu înseamnă că am abandonat tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni, iar vineri este pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație CNIR pe care îl conduc din poziția de președinte și în care urmează să fie aprobată necesitatea și oportunitatea demarării licitației de Proiectare și Execuție!

Închei spunând doar atât: Tot respectul pentru ministrul transporturilor Sorin Grindeanu care s-a ținut de cuvânt în acești aproape trei ani de zile cu privire la Autostrada UNIRII-A8! Urmează o perioadă complicată, cea a licitației, dar o vom depăși! În perioada Decembrie 2026 – Decembrie 2030 va fi predată etapizat această autostradă!”, a transmis președintele Consiliului de Administrație al CNIR, Cătălin Urtoi.

Citeste mai mult

Economie

Lege adoptată în Parlament: Operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul

Publicat

Publicitate

În cel mai scurt timp operatorii economici nu mai trebuie să elibereze bon fiscal la plățile cu cardul. Prevederea se regăsește într-un proiect adoptat luni de plenul Camerei Deputaţilor.

Propunerea legislativă a fost adoptată cu 163 de voturi „pentru” şi 51 de abţineri.

Publicitate

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art.1 din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Soluţiile legislative preconizate au în vedere eliminarea obligaţiei utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale de a elibera, din oficiu, bon fiscal pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.

Obiectivul este optimizarea operaţiunilor şi reducerea costurilor aferente, consecutiv stimulării inovaţiei şi dezvoltării tehnologice.

Publicitate

În cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

Scutire de la emiterea facturii pentru mai multe operațiuni

Deputaţii au adoptat un amendament, iniţial respins, care modifică articolul 319 (referitor la facturare), alin.(10) lit.a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, potrivit căruia:

persoana impozabilă este scutită de obligaţia emiterii facturii pentru mai multe operaţiuni, cu excepţia cazului în care beneficiarul solicită factura.

Publicitate

Între aceste operațiuni sunt:

  • livrările de bunuri prin magazinele de comerţ cu amănuntul şi prestările de servicii către populaţie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale
  • livrările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează exclusiv pe bază de plăţi cu cardul,

conform OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Scopul acestui ultim amendament este acela de a simplifica operaţiunile comerciale aferente tranzacţiilor efectuate prin carduri de credit sau debit, potrivit Agerpres.

De ce au fost aprobate modificările legislative

În contextul modificării legislaţiei care elimină obligaţia de a emite bon fiscal pentru aceste tranzacţii, ”este necesar să eliminăm şi obligaţia de a emite factură, pentru a evita suprapunerea unor proceduri administrative inutile”, arată în motivare iniţiatoarea acestuia, deputata USR Cristina Prună.

Emiterea unei facturi în locul bonului fiscal ar crea o povară birocratică suplimentară pentru comercianţi, contrară obiectivului de simplificare pe care proiectul de lege îl urmăreşte. În acest sens, amendamentul propus urmăreşte să asigure o fluidizare a tranzacţiilor realizate prin carduri, menţinând posibilitatea emiterii unei facturi doar la cererea expresă a clientului, în conformitate cu bunele practici comerciale şi cerinţele de transparenţă fiscală.

„Acest amendament se aliniază eforturilor de modernizare şi digitalizare a economiei, sprijinind atât comercianţii, cât şi consumatorii prin simplificarea proceselor asociate tranzacţiilor electronice”, precizează motivarea.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 9 octombrie 2023, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

Citeste mai mult

Eveniment

Precizia ceasului elvețian chiar există: Într-o gară din Botoșani un ceas merge perfect de aproape 140 de ani

Publicat

Publicitate

La Botoșani există un ceas care funcționează perfect de aproape 140 de ani și care arată și acum ora exactă. Practic, într-un colț liniștit al județului Botoșani, timpul pare să curgă mai încet, dar cu aceeași precizie ca în urmă cu aproape 140 de ani.

În gara din Hlipiceni, o clădire istorică inaugurată în 1886, funcționează un ceas elvețian care continuă să indice ora exactă, neîntrerupt, din 1888. Acest mecanism impresionant a fost instalat odată cu darea în folosință a căii ferate Dorohoi – Iași și este un simbol al măiestriei și durabilității ceasurilor elvețiene, ne-a spus profesorul de istorie de la școala din localitate Ovidiu Ioan Cherniciuc, cel care a și documentat prezența ceasului în gara din localitate.

Ceasurile elvețiene sunt renumite în întreaga lume pentru calitatea, precizia și designul lor impecabil. De-a lungul timpului, ele au devenit sinonime cu excelența tehnologică și luxul. Fabricarea unui astfel de ceas este un proces meticulos, care implică sute de componente asamblate manual și testate riguros. În plus, multe dintre ele sunt echipate cu mecanisme complexe, cum ar fi tourbillonul, concepute pentru a reduce erorile cauzate de gravitație.

Publicitate

Ceasul din gara Hlipiceni este o mărturie a acestui standard de excelență. Deși au trecut mai bine de un secol de la instalarea sa, continuă să funcționeze fără cusur, oferind localnicilor și vizitatorilor un reper temporal și istoric. Această relicvă a trecutului reamintește de vremurile când infrastructura feroviară era considerată un simbol al progresului, iar fiecare detaliu, inclusiv ceasurile din gări, era proiectat să reziste în timp.

Astăzi, ceasurile elvețiene rămân o alegere de top pentru cei care apreciază arta orologeriei. Însă, ceasul din gara Hlipiceni dovedește că adevărata valoare a unui astfel de mecanism nu constă doar în prestigiu, ci și în capacitatea de a sfida timpul, păstrându-și utilitatea și farmecul de-a lungul generațiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Miercuri se deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7. UMB termină 30,8 kilometri cu 6 luni mai devreme

Publicat

Publicitate

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat astăzi că miercuri va deschide circulația pe un nou tronson al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău – Focșani.

Este vorba despre lotul 2, care măsoară 30,8 kilometri, între nodurile Buzău Nord (Vadu Pașii) și Râmnicu-Sărat, precum și despre 8 kilometri de drumuri de legătură de pe lotul 1, esențiale pentru funcționalitatea acestuia.

“Mâine, 20 noiembrie 2024, la ora 16.00, deschidem circulația pe încă 32 de km din A7 (secțiunea de autostradă Buzău – Focșani)!

Publicitate

Sectorul de autostradă cuprins între Buzău și Râmnicu Sărat se adaugă celor 11 km dintre Mândrești Munteni și Focșani, deschiși în urmă cu două săptămâni”, a transmis Directorul General al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, Cristian Pistol.

Lotul, construit de compania lui Umbrărescu, UMB, va fi inaugurat cu mult înaintea termenului contractual stabilit pentru finalul lunii aprilie 2025.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending