Connect with us

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (157)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

Eugen Simion, în „Tribuna învăţământului” nr. 1227 din 2014, despre unul din aforismele lui Eminescu: „…unul îmi revine mai des , în ultima vreme, în minte: Nu poţi fi drept dacă nu eşti liber. Aforismul este tot aşa de profund şi dacă inversăm ordinea propoziţiilor: Nu poţi fi liber dacă nu eşti drept. Este splendid, e plin de adâncă înţelepciune, în fine, se potriveşte bine cu multe dintre disciplinele morale şi spirituale, inclusiv cu politica şi critica literară. Să luăm cazul din urmă. Nu poţi da o judecată dreaptă despre o carte sau un autor dacă spiritul tău este nevoit să ţină seama tot timpul de una şi de alta, dacă trebuie să fii mereu cu ochii în patru pentru a nu supăra pe unul şi pe altul. Imposibil, aici ca şi în alte situaţii, să împaci pe toată lumea, totdeauna se găseşte cineva care să fie nemulţumit pe cine lauzi sau pe cine judecata ta estetică respinge. Având o lungă experienţă în această direcţie şi fiind foarte interesat de cei ce vin în literatură – şi ei ne vor judeca mâine -, sfătuiesc pe tinerii mei colaboratori: fiţi drepţi ca să puteţi fi liberi şi, invers eliberaţi-vă spiritul de prejudecăţi şi, mai ales, de teama de a supăra pe potentaţii momentului pentru a putea da judecăţi drepte despre literatură şi despre oamenii care o fac…”;

Ca trăitor pe Başeu (jud. Botoşani), adică undeva cu mult de “cum treci Siretul”, nu pot să nu-i dau dreptate lui Ion Creangă: “Aşa-i viaţa câmpenească, zise moş Luca, cioşmolindu-se şi învârtindu-se ca pe jăratic, de răul ţânţărimii. Cum treci Siretul, apa-i  rea şi lemnele pe sponci; iar vara te înăduşi de căldură, şi ţânţarii te chinuiesc amarnic. N-aş trăi la câmp, Doamna fereşte! Halal pe la noi! Apele-s dulci, limpezi ca cristalul şi reci ca gheaţa; lemne, de-ajuns; vara, umbră şi răcoare în toate părţile; oamenii, mai sănătoşi, mai puternici, mai voinici şi mai voioşi, iar nu ca işti de pe camp: sarbezi la faţă şi zbârciţi, de parcă se hrănesc numai cu ciuperci fripte, în toată viaţa lor”(“Amintiri din copilărie”);

Eugen Simion, în 2000,  despre receptarea contemporană a lui Eminescu: „A revizui critic pe Eminescu (adică a da deoparte clişeele şi a impune un alt punct de vedere despre opera lui) este o operaţie firească. George Călinescu n-a revizuit radical critica anterioară? Numai că publiciştii care îl atacă azi pe Eminescu nu vor să dea o altă interpretare operei lui, ei îi contestă în chip barbar valoarea. Şi pentru aceasta aleg ca instrument de comunicare batjocura sau, altfel zis, zeflemeaua”. Eminescu – ca orice mare poet – „se oferă” tuturor. Depinde de tine, cititor, ce  ştii şi ce poţi să alegi din el. Fiecare generaţie descoperă un Eminescu al ei.  Mai mult: fiecare individ poate avea, la vârste diferite, opţiuni diferite. Unele poeme de început îmi par, azi, datate. Maşinăria retoricii romantice „bate” aici prea zgomotos. Îmi plac acum cu precădere „poemele de interior” – dacă le putem spune astfel, poemele meditative, melancolizante, îmi place în Eminescu poetul „depărtărilor” şi descopăr, cu o bucurie neaşteptată, blestemele eminesciene în care rugăciunea şi imprecaţia se unesc şi se confundă”; 

În caietele mele de „Însemnări de cititor” găsesc aceste vorbe spuse de poetul Daniel Corbu: 1. „Cred în poezie nu ca într-o profesiune ci ca într-un miracol. Un miracol care ţi-e dat sau nu”; 2. „M-am considerat întotdeauna un locuitor al emoţiei”; 3. „Lumea e un copac cu hieroglife ademenitoare”; 4. „Întâlnirile cu poezia sunt rare. Poezia vine şi pleacă. Te lasă de multe ori deznădăjduit. Şi cu mâinile goale. S-o opreşti, imposibil.. E ca şi cum ai vrea să păstrezi cu tot dinadinsul mireasma florii în pumn”; 5. „Poetul e  corăbierul de cuvinte pe o corabie de  vorbe”; 6. „Toată copilăria am crezut că citind îmi vor creşte aripi”; 7. „A scrie poezie: încă un mod de a te convinge că exişti. Şi o faci permanent, convins că numai scriind poţi alunga moartea cu câţiva paşi mai încolo”;

Caroline Francois, în „Timpul” nr. 208 din 2016, despre Benjamin Fondane: „…aparţine istoriei universale, un autor român exilat în Franţa fugind de antisemitism, care denunţă în textele sale creşterea pericolelor în anii `30, fascismul şi nazismul, şi care crede că şi-a găsit în Franţa ţara de exil. Ocupaţia germană a Franţei începând cu luna iunie 1940 şi instaurarea legilor rasiale de Guvernul de la Vichy nu îi vor lăsa nici timpul, nici oportunitatea să transmită generaţiilor viitoare valorile sale, dragostea pentru literatură şi umanismul”;

Publicitate

În „Lumina de Duminică” nr. 40, din 9 octombrie 2016  citesc un interviu pe care distinsa poetă Paula Romanescu îl acordă lui Augustin Păunoiu. La recenta ediţie  „Steaua Nordului” de la Botoşani, Paula Romanescu a fost unul dintre laureaţi, iar alocuţiunea sa, dublată şi de un veritabil talent actoricesc, a lăsat o impresie plăcută auditoriului prezent în Sala Oglinzilor  de la Muzeul Judeţean Botoşani. Reţinem din interviul acordat: 1. „Şi totuşi, poet devii din chiar neostoita nevoie a raţiunii de a cunoaşte. Dar cum şi inima are raţiuni de care raţiunea n-are ştire, singurul mod de a le împăca pe-aceste două mari necunoscute rămâne armonia din cuvânt”; 2. În regatul poeziei se intră cu sfială, cu sufletul în palmă, gata de a se deschide în lumina cuvântului cântător”; 3. „Abia după ce vei fi trecut prin „nebănuitele trepte” ale marii poezii din graiul tău, din alte graiuri, poţi să-ţi deschizi cărarea către propriul cânt”; 4. „Poezie este (trebuie să fie) ecou fără de sfârşit la marele cântec al lumii”; 5. „Să luăm exemplu de la înţeleptul popor evreu, care, spre a nu îngădui uitării  să se înstăpânească peste memoria omenirii, a inclus terifiantul fenomen care a fost Holocaustul ca studiu obligatoriu al istoriei omenirii”; 6. „Poezia nu-i decât adevărul cel de toate nuanţele în care, iată, până şi suferinţa devine cânt”;

Citesc în „Dilema veche” nr. 660 din 2016 un articol al lui Liviu Papadima  intitulat „Homo academicus”.  Autorul defineşte astfel „homo academicus”: 1. „nu este un titlu pe care îl obţii trecând diverse probe , încununat cu vreo diplomă oarecare”; 2. „calitatea respectivă nu o obţii nici în urma străbaterii cursei cu obstacole a suişului în ierarhia gradelor didactice”; 3. „reprezintă un prototip uman, care nu are de a face cu locul în care cineva poate fi aruncat pe tabla de şah a nomenclatorului poziţiilor sociale şi profesionale”; 4. „e un prototip deopotrivă al lumii reale şi al celei la care visezi, o specie umană a cărei încarnare o poţi întâlni, când şi când, în ocazii fericite”; 6. „este acel tip uman al cărui reper existenţial cardinal îl constituie două valori conjugate: adevărul şi libertatea”.   Continuă Liviu Papadima: „În lumea de azi, homo academicus ar trebui inclus în lista speciilor ameninţate. Iar ameninţările vin, în principal, din două direcţii: dinspre economie, pe plan internaţional şi, în plus, dinspre politic, în lumea noastră cea românească”;

Câteva mirări şi întrebări: 1. Propoziţia etică Arghezi: „Fă-te, suflete, copil!”; 2. Întrebarea Basarab Nicolescu: „Moartea entropică, viaţa antropică – unde se află terţiul tainic inclus?”; 3. Ontologia interogativă personală Basarab Nicolescu: „Să devii tu însuţi întrebare”; 4. G. Călinescu scriindu-i lui Alexandru Rosetti: „Avem o literatură mică, dar să nu mai spui la nimeni”; 5. Replica Magda Ursache la cele scrise de Călinescu: „O literatură mică, dar nu minoră”; 6. Ce face un poet: „Îşi umple cartea cu propriile himere”;

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

VIDEO: Ecaterina Mihăilă, eleva din Botoșani care a cântat la Marele Bal al Prinților și Prințeselor, din Londra, după ce a deschis la București concertul lui Richard Clayderman

Publicat

Publicitate

La doar 16 ani, Ecaterina Mihăilă nu este doar o adolescentă talentată. Este o luptătoare cu degete fine, care transformă fiecare zi într-o lecție de dăruire, disciplină și pasiune pură. Elevă la Liceul de Artă din Botoșani, la clasa profesoarei Marina Mihalenco-Prisacaru, Ecaterina a început să cânte la pian la doar 6 ani. De atunci, clapele au devenit pentru ea o extensie a sufletului.

Mâinile ei par să poarte grația unui întreg univers muzical. Nu doar că interpretează partituri cu o maturitate ce depășește cu mult vârsta ei, dar le și trăiește, cu fiecare notă, ca și cum viața însăși ar curge prin clapele pianului.

A cântat în deschiderea spectacolului lui Richard Clayderman – un vis pe care mulți artiști îl ating poate într-o viață întreagă. Pentru ea, a fost începutul. Nu al celebrității, ci al recunoașterii unei munci tăcute, zilnice, a câte șase ore pe zi, de studiu, cu disciplină, lacrimi, emoție și speranță. În spatele aplauzelor și al zâmbetului ei cald, se ascunde o poveste de voință rară. A fost un moment care i-a luminat drumul.

În urmă cu câteva zile, Ecaterina Mihăilă a trăit una dintre cele mai emoționante experiențe, și anume a avut privilegiul incredibil de The Grand Ball of Princes and Princesses – un eveniment de o rară eleganță, găzduit de prestigiosul hotel The Dorchester din Londra, un loc-simbol al rafinamentului, al aristocrației și al marilor spirite culturale ale lumii. Într-o atmosferă de vis, învăluită în lumini calde, rochii strălucitoare și emoții nerostite, a cântat pentru prinți, prințese și personalități remarcabile venite din toate colțurile globului. Muzica ei a prins glas într-un cadru regal, deschizând o seară în care emoția și eleganța au dansat la unison.

Și nu a cântat singură, ci alături de fratele ei, Emanuel-Emilian, care este student la Conservatorul ,,George Enescu’’ din Iași, anul 2, Secția pian. De asemeni este considerat un este pianist extrem de talentat și compozitor adaptat vremurilor.

„Am ajuns să cânt în deschiderea acestui eveniment, în primul cu ajutorul lui Dumnezeu și al Maicii Domnului. Apoi, am fost remarcată la București și la Cluj, unde am cântat în deschiderea spectacolului celebrului pianist Richard Clayderman. Am fost remarcată și am fost invitată la Londra, la The Grand Ball of Princes and Princesses, spune cu modestie Ecaterina. A îmbrăcat o rochie ca în povești și s-a bucurat de fiecare moment petrecut în cadrul evenimentului.

Publicitate

Puterea exemplului a răscolit talentul

De altfel, fratele Ecaterinei a fost cel care i-a deschis inima ca să încapă acolo dragostea pentru dansul notelor pe clapele pianului. I-a spus mamei că vrea la școala de pian și determinarea ei a adus-o elevă la Liceul de Artă Ștefan Luchian din Botoșani, la clasa reputatei profesoare Marina Mihalenco-Prisacaru, care i-a văzut potențialul și a pregătit-o cu rigurozitate. Însă, Ecaterina a surprins-o de multe ori cu partituri grele învățate de pe internet, pe lângă temele pe care le primea.

A moștenit talentul de la o bunică care în tinerețe a câștigat marele premiu la Concursul de talente „Cântarea României”. Dumnezeu i-a înzestrat cu talent pe toți cei trei copii ai familiei Dan și Daniela Mihăilă din Cătămărăști. După Ecaterina, fratele cel mic a ales tot Liceul de Artă pentru a deveni un artist celebru.

Ecaterina Mihăilă spune, cu ochii mari și limpezi, că vrea să devină o mare pianistă. Nu pentru faimă, ci pentru că muzica este felul ei de a vorbi cu lumea. De a vindeca, de a dărui, de a spune tot ce uneori cuvintele nu pot. Pianul e locul ei sigur, refugiul și zborul ei în același timp.

Ecaterina nu doar învață muzică. O trăiește. O duce cu ea în fiecare gest, în fiecare privire visătoare, în fiecare zi în care renunță la tot ceea ce alți adolescenți consideră esențial, pentru că știe că visurile mari cer jertfă și răbdare. A câștigat numeroase concursuri și chiar premiul al doilea la Olimpiada de muzică, faza zonală.

Profesoara ei, Marina Mihalenco-Prisacaru, o descrie ca fiind o elevă foarte ambițioasă și foarte talentată. „Muncește foarte mult, are performanțe și tot ce îi trebuie ca să ajungă unde își dorește”, a spus distinsa profesoară.

Ecaterina nu visează la faimă, ci la profunzime. Își dorește să devină o mare pianistă nu pentru a fi în lumina reflectoarelor, ci pentru a da lumină. Pentru a duce mai departe ceva ce nu se învață din manuale: sensibilitatea, forța blândă a muzicii și harul muncii făcute cu sufletul.

În spatele notelor, Ecaterina trăiește o poveste rară, a unei adolescente care a ales să creadă în visul ei, zi după zi, oră după oră. Poate că într-o zi numele ei va apărea pe marile afișe ale lumii. Poate că va înregistra concerte și va cutreiera continente. Dar dincolo de toate, cel mai important e că, la 16 ani, o fată a învățat ce înseamnă vocația și îndrăznește să viseze. Nu cu ochii închiși, ci cu mâinile pe clape și inima larg deschisă, cu credință puternică în Dumnezeu și cu nădejde în ajutorul Maicii Domnului.

 

 

 

 

 

Citeste mai mult

Educație

Monitorizare audio-video în școli și licee: Ce prevede noua procedură privind supravegherea elevilor în unitățile de învățământ

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a aprobat procedura pentru instalarea sistemelor de supraveghere audio-video în școli și licee. Potrivit noilor reglementări, monitorizarea se va putea face în sălile de clasă, pe holuri, în sălile de sport și în alte spații din unitățile de învățământ preuniversitar. Documentul stabilește condițiile de instalare a camerelor, durata de stocare a înregistrărilor, tipurile de echipamente permise, precum și modul în care se poate accesa conținutul captat, informează alba24.ro.

Potrivit documentului, pentru a instala camere, unitățile de învățământ au nevoie de acordul scris al majorității părinților, elevilor majori și angajaților.

Ordinul nr. 3.781 din 15 aprilie 2025 pentru aprobarea Procedurii privind monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ preuniversitar a fost publicat în Monitorul Oficial pe 30 aprilie.

Ordinul de ministru face parte din demersurile de prevenire a comportamentelor violente și de reducere a fenomenului violenței în mediul școlar.

Supraveghere video în școli și licee

Conform procedurii, școlile au obligația:

Publicitate
  • de a folosi înregistrările doar pentru cercetarea cazurilor de violență, respectiv a cazurilor ce vizează protecția bunurilor și a valorilor;
  • de a nu folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice sau în soluționarea contestațiilor privind evaluarea elevilor;
  • de a utiliza numai camere sau dispozitive de supraveghere configurate cu circuit închis, care nu permit configurarea sau accesul din afara unității de învățământ;
  • de a desemna o persoană cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio-video, precum și un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal.

Sistemele audio-video pot fi instalate în sălile de clasă, în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de festivități, pe holurile căminelor sau ale internatelor, precum și în sălile de sport, cu excepția vestiarelor și a grupurilor sanitare.

Accesul la înregistrările audio-video se face în baza unei cereri scrise, motivată, aprobată de directorul unității de învățământ, numai prin vizualizarea acestora, de părintele sau reprezentantul legal al elevului minor, elevul major sau personalul unității de învățământ preuniversitar, reprezentații inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, ai Ministerului Educației și Cercetării și ai direcției generale de asistență socială și protecția copilului, psihologul/consilierul școlar din unitatea de învățământ preuniversitar.

Cererea trebuie să conțină și perioada de timp corespunzătoare pentru care se solicită accesul la înregistrări.

Condiții pentru instalarea sistemelor de supraveghere video în școli și licee

În scopul luării deciziei cu privire la instalarea sistemului de supraveghere audio-video, unitățile de învățământ vor întocmi lista cu salariații, cu părinții/reprezentanții legali ai elevilor minori, precum și cu elevii majori.

Ulterior exprimării sau neexprimării acordului se întocmește un proces-verbal în care se menționează numărul persoanelor și tipul voturilor exprimate.

Decizia cu privire la instalarea unui sistem de supraveghere audio-video se ia dacă există un acord al majorității simple a părinților sau reprezentanților legali ai elevilor minori, a elevilor majori și salariaților unității de învățământ, care au participat la luarea acestei decizii.

Acordul sau lipsa acestuia în ceea ce privește un singur elev minor se exprimă doar de către un părinte/un reprezentant legal al minorului.

În situații excepționale, atunci când există un risc crescut de violență în spațiul școlar, fiind înregistrat un număr semnificativ de sesizări privind săvârșirea unor acte de violență fizică și/sau psihică, săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală, în vederea asigurării pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, precum și în scopul prevenirii actelor de violență fizică și/sau psihică, decizia privind instalarea unui sistem de supraveghere poate fi efectuată doar cu informarea părinților sau a reprezentanților legali ai elevilor și a salariaților unității de învățământ.

Hotărârea de instalare și/sau de punere în funcțiune a sistemelor de supraveghere audio-video, se ia de către consiliul de administrație pentru o perioadă de maximum 1 an calendaristic. Perioada de 1 an calendaristic poate fi prelungită, prin hotărâre a consiliului de administrație, în situația în care circumstanțele care au stat la baza luării acesteia se mențin. Hotărârea de supraveghere audio-video și hotărârea de prelungire a supravegherii audio-video se iau în baza consultării prealabile a personalului didactic, a personalului didactic auxiliar, precum și a personalului administrativ și cu informarea persoanelor vizate.

Perioada de stocare a înregistrărilor audio-video

Unitatea de învățământ preuniversitar are obligația de a asigura stocarea și păstrarea, în condiții de siguranță și confidențialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungește până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informații se șterg automat.

Supraveghere video în școli și licee. Tipul camerelor și modul de acces

Unitățile de învățământ preuniversitar utilizează numai camere sau dispozitive de supraveghere configurate cu circuit închis, care nu permit accesul la înregistrări din afara unității de învățământ.

Persoanele care au acces la înregistrările audio-video din spațiul școlar nu pot publica aceste materiale și nu le pot folosi ca mijloc pentru prejudicierea imaginii sau integrității fizice sau psihice a beneficiarilor primari, a părinților sau reprezentanților legali ai acestora sau a personalului angajat în unitățile de învățământ preuniversitar.

Sistemul de supraveghere audio-video nu este utilizat în alt scop decât cel stabilit în decizia privind instalarea sistemului de supraveghere audio-video.

Înregistrările audio-video sunt puse la dispoziția organelor de urmărire penală, dacă există o solicitare în acest sens din partea acestora.

Zonele supravegheate

Sisteme audio-video pot fi instalate în spațiul școlar după cum urmează:

  • în sălile de clasă,
  • în exteriorul clădirilor,
  • pe holuri,
  • în sălile de festivități,
  • pe holurile căminelor sau internatelor,
  • în sălile de sport, cu excepția vestiarelor și a grupurilor sanitare.

Unitățile de învățământ preuniversitar sunt obligate să stabilească unde și când sunt strict necesare măsurile de supraveghere audio-video. De regulă, un sistem de supraveghere care funcționează pe timpul nopții, precum și în afara programului de lucru obișnuit răspunde nevoilor operatorului pentru prevenirea oricărui pericol la adresa unității de învățământ.

Supraveghere video în școli și licee. Accesul la înregistrările audio-video

Accesul la înregistrările audio-video se face în baza unei cereri scrise, motivată, aprobată de directorul unității de învățământ, numai prin vizualizarea acestora, de părintele sau reprezentantul legal al elevului minor, elevul major sau personalul unității de învățământ preuniversitar, reprezentații inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, ai Ministerului Educației și Cercetării și ai direcției generale de asistență socială și protecția copilului, psihologul/consilierul școlar din unitatea de învățământ preuniversitar.

Cererea trebuie să conțină și perioada de timp corespunzătoare pentru care se solicită.

Imaginile vizualizate vor fi clare în măsura posibilității – conform înregistrării originale, cu condiția să nu prejudicieze dreptul terților. Se pot folosi sisteme care permit mascarea sau distorsionarea zonelor irelevante pentru supraveghere sau eliminarea din înregistrare a imaginii persoanelor terțe – fără legătură cu subiectul înregistrării, atunci când înregistrările audio-video se pun la dispoziția persoanelor vizate.

Măsurile care sprijină controlul accesului fizic și logic cuprind:

  • garantarea faptului că toate spațiile în care se realizează monitorizarea prin supraveghere audio-video și în care sunt stocate înregistrările audio-video sunt asigurate împotriva accesului nesupravegheat al terților;
  • poziționarea monitoarelor astfel încât numai persoanele autorizate să poată vizualiza imaginile;
  • definirea și aplicarea de proceduri de acordare, schimbare și revocare a accesului fizic și logic;
  • punerea în aplicare de metode și mijloace de autentificare și autorizare a utilizatorilor, inclusiv, de exemplu, lungimea parolelor și frecvența schimbării acestora;
  • înregistrarea și analiza periodică a acțiunilor efectuate de utilizatori (atât la nivel de sistem, cât și în ceea ce privește datele);
  • monitorizarea și detectarea tentativelor nereușite de acces, care se desfășoară permanent, iar punctele slabe sunt identificate cât mai curând.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Târgul regional de zootehnie, utilaje agricole și produse tradiţionale la Botoşani   

Publicat

Publicitate

În perioada 10 – 11 mai 2025, la Stațiunea de Cercetare Dezvoltare pentru Creșterea Ovinelor și Caprinelor Popăuți, va avea loc Târgul regional de zootehnie, utilaje agricole și produse tradiţionale, ediţia a XVII- a.

Programul evenimentelor:

10 mai ora 14:00  – Conferinţa Fermierilor din Regiunea Moldovei

10 mai ora 17:00  – Seara Fermierului

11 mai ora 10:30  – Parada cailor de rasă

11 mai ora 12:30  – Parada câini din rasa Ciobănesc de Bucovina

Publicitate

11 mai ora 15:00  – Parada și premierea berbecilor din rasa „Karakul” de Botoşani

Pe toată perioada celor 2 zile, vor avea loc dansuri populare cu artişti și ansambluri din judeţul Botoşani și Republica Moldova.

Citeste mai mult

Eveniment

Maica Penelope Ianolide, soția mărturisitorului lui Hristos Ioan Ianolide, a împlinit astăzi 100 de ani

Publicat

Publicitate

La venerabila vârstă de 100 de ani, maica Penelope continuă să fie o prezență luminoasă și o sursă de pace pentru toți cei care o cunosc. Cunoscută pentru bunătatea sa necondiționată, oferită nu doar apropiaților, ci și celor care i-au fost potrivnici, maica a primit, de-a lungul vieții, nenumărate binecuvântări, pe care le-a împărtășit cu generozitate celor din jur.

Astăzi, centenara monahie este considerată un izvor de har și o mărturie vie a sfințeniei tăcute, trăite cu discreție și profundă iubire de aproapele. Cei care o vizitează sau o cunosc spun că prezența ei aduce liniște, iar cuvintele – adesea puține – poartă greutatea unei vieți dedicate credinței și slujirii lui Dumnezeu.

Pentru bunătatea ei, pe care o împărtășea nu doar celor dragi dar chiar și vrăjmașilor ei, Dumnezeu i-a dăruit ani de viață și multe binecuvântări, prin care i-a bucurat pe toți cei din jurul ei. Încă și acum, la cei 100 de ani, maica Penelope este o bucurie pentru noi, toți și ne împărtășește și nouă picături de pace și harul sfinților Mărturisitori.

La mulți ani în bucuria Harului lui Dumnezeu, maica Penelope!

Mulțumim autorităților locale și prietenilor maicii Penelope, cinstitori ai memoriei Sfinților din închisori, pentru participarea la acest eveniment de sărbătorire” , este mesajul evidențiat pe pagina Mănăstirii Paltin

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending