Connect with us

Actualitate

Modificări importante la atestarea asistenților maternali. Sunt introduse condiții de studii

Publicat

Publicitate

Modificări importante la atestarea asistenților maternali. Printr-o hotărâre de Guvern, se schimbă condițiile în care persoanele vor putea desfășura această activitate.Sunt introduse condiții de studii și limită de vârstă și este extinsă valabilitatea atestatului, scrie alba24.ro.

Principalele elementele de noutate introduse prin prezentul proiect de act normativ sunt:

  • condiția de studii pentru persoanele care vor să devină asistent maternal, respectiv absolvent de învățământ liceal
  • cel puțin unul dintre membrii familiei asistentului maternal să obțină venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuiește cu unul sau m ai mulți adulți
  • limitarea desfășurării activității de asistent maternal până la împlinirea vârstei standard de pensionare
  • limite minime și maxime ale diferenței dintre vârsta asistentului maternal și copilul pe care acesta îl poate lua în plasament, în vederea asigurării premiselor de a fi corelate nevoile copilului cu abilitățile asistentului maternal
  • extinderea valabilității atestatului asistentului maternal de la 3 ani, la perioadă neterminată.

Modificări importante de atestare pentru asistenții maternali. Evaluarea candidaților

Elemente de noutate sunt introduse și în ceea ce privește procesul de evaluare a persoanei care dorește să devină asistent maternal.

Acesta va fi realizat de o echipă formată din psiholog și asistent social, în cadrul unui număr minim de întâlniri, care sunt expres prevăzute prin proiectul de act normativ.

În vederea evitării apariției unor situații de risc la adresa siguranței și bunăstării copiilor aflați în plasament, sunt introduse prevederi ce vizează:

  •  evaluarea din doi în doi ani de către specialiștii DGASPC a activității desfășurate de asistentul maternal
  • întocmirea unui raport de evaluare a activității, în care se menționează aspecte care privesc modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în contractul individual de muncă şi dacă se mențin condițiile care au stat la baza eliberării atestatului.

Introducerea modificărilor mai sus menționate a avut la bază pe de o parte concluziile și recomandările analizelor și studiilor realizate de ANPDCA, iar pe de altă parte propunerile de îmbunătățire a cadrului normativ vizând această categorie profesională, primite din partea furnizorilor publici sau privați de servicii sociale sau ai organizațiilor sindicale din domeniu, se arată în documentație.

Publicitate

Atestarea asistenților maternali. Condiții

Poate fi atestată ca asistent maternal persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  • a împlinit vârsta de 21 de ani și are capacitate deplină de exerciţiu
  • a absolvit învățământul liceal
  • prin comportamentul său în societate şi profilul psihologic prezintă garanții morale cu privire la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor
  • persoana şi soţul/soţia prezintă disponibilităţi afective în relaţiile cu copiii, confirmate în urma evaluării psihologice
  • soţul/soţia şi copiii care au împlinit vârsta de 14 ani și care au acelaşi domiciliu sau, după caz, reședință, cu solicitantul își exprimă acordul cu privire la primirea în familie a unui copil/a unor copii
  • are domiciliul sau, după caz, reședința, într-o localitate cu acces la servicii educaționale, medicale pentru copilul/copiii pe care îi va primi în plasament şi, după caz, la servicii de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilități
  • are drept de folosinţă asupra unei locuinţe care acoperă în mod corespunzător necesităţile de preparare a hranei, de igienă, educaţie şi odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copilului/copiilor care urmează a fi primiţi în plasament şi pentru care se poate asigura un spaţiu individualizat de odihnă şi efectuare a temelor
  • cel puţin unul dintre membrii adulţi ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuiește cu unul sau mai mulți membri.

Cine nu poate fi asistent maternal

Nu poate fi asistent maternal persoana care se află în una dintre situațiile următoare:

  • a depășit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
  • a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârșirea cu intenţie a unor infracţiuni contra persoanei, contra autorității, contra înfăptuirii justiției, de corupție și de serviciu, precum și pentru infracțiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanțele dopante, de efectuare de operațiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor
  • are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnați prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o faptă penală din categoria celor prevăzute mai sus
  • sau sunt înscriși cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor

Cine nu poate fi asistent maternal. Alte condiții

  • a fost decăzută din drepturile părinteşti prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-au fost interzise drepturile părinteşti ca pedeapsă complementară
  • suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului
  • are în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului
  • are istoric de violență pentru care a fost emis ordin de protecție provizoriu sau, după caz, ordin de protecție conform prevederilor Legii nr. 217/2023 / Legii nr. 26/2004 sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menționate
  • a avut sau, după caz, are unul sau mai mulți copii naturali în sistemul de protecţie specială
  • a consimţit la adopţia propriului copil, cu excepția situației în care copilul a fost adoptat de către soț
  • suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale
  • are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale
  •  i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepția situației în care atestatul a fost retras la cerere

Procedura de atestare a asistentului maternal

Persoana care doreşte să devină asistent maternal adresează o cerere de evaluare direcției din judeţul/ sectorul municipiului Bucureşti, pe teritoriul căruia îşi are domiciliul sau, după caz, reședința.

Menţionează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiţii optime de creștere, îngrijire și educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de frați, copii cu dizabilități, precum și disponibilitatea de a prelua copii în regim de urgenţă sau în perioada de respiro a altui asistent maternal.

Atestarea asistenților maternali. Documente necesare

La cererea de evaluare se anexează în mod obligatoriu următoarele documente

  • curriculum vitae al solicitantului
  • copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de ședere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidență permanentă a solicitantului și, după caz, a fiecărei persoane cu care acesta locuiește
  • copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de naștere al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane cu care acesta locuiește
  • copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorț/certificatul de divorț, dacă este cazul
  • copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant de pe diploma de studii a acestuia
  • copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosință a locuinței

Alte acte necesare

  • certificatul de cazier judiciar al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuiește
  • certificatul de integritate comportamentală al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește
  • adeverință de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului sau, după caz, ale cel puțin unuia dintre membrii adulți ai familiei cu care acesta locuiește
  • adeverință medicală eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate în care se precizează că nu suferă de boli transmisibile, și, după caz, a fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește
  • certificat medical eliberat de medicul specialist în care se precizează că solicitantul sau, după caz, persoanele majore cu care acesta locuiește, nu suferă de boli psihice
  • declarație autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 4 lit. d), h), i) și l)
  • recomandări ale vecinilor, rudelor solicitantului, altor membri ai comunității/persoane din cercul social al acestuia sau, după caz, din partea reprezentanților autorităților administrației publice locale, cu privire la comportamentul social al solicitantului și, după caz, al membrilor familiei cu care acesta locuiește.

Evaluarea asistentului maternal

Evaluarea este realizată de o echipă, desemnată de direcție, formată din psiholog și asistent social, acesta din urmă având de regulă și responsabilitatea întocmirii raportului final, și cuprinde următoarele etape:

  • evaluarea socială
  • evaluarea psihologică

Evaluarea socială se realizează de către un asistent social pe parcursul unui număr de minimum 4 întâlniri, iar la finalul fiecărei întâlniri se întocmește o notă de întâlnire care conține observațiile și concluziile rezultate.

Evaluarea psihologică se realizează de către un psiholog și presupune parcurgerea unui număr de cel puțin 2 întâlniri de evaluare și, după caz, consiliere, iar rezultatele evaluării psihologice și recomandările formulate sunt consemnate în fișe de evaluare psihologică clinică.

 

Atestarea asistenților maternali. Context

Condițiile de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului maternal sunt reglementate, în prezent, prin Hotărârea de Guvern nr. 679/2003.

În ultimii cinci ani, rețeaua națională de asistență maternală a revenit la o tendință de creștere, potrivit Executivului.

Rețeaua națională este un mix între rețele județene dezvoltate la începutul anilor 2000 și consolidate după 2011, unele predominant urbane și altele rurale.

Dincolo de aceste diferențe, rețeaua de asistență maternală este înalt feminizată, îmbătrânită și cu un nivel mediu-scăzut de educație. În medie, experiența ca asistent maternal este de 11 ani, dar experiența de lucru cu copiii cu dizabilități, precum și cu grupurile de frați este redusă în rândul asistenților maternali.

Nici formarea de care beneficiază asistenții maternali nu este suficientă pentru a crea o masă critică de specializare în lucrul cu copiii.

Una dintre propunerile specialiștilor din sistemul de protecție specială pentru a crește gradul de profesionalizare a actualei rețele de asistență maternală a fost impunerea unor condiții privind vârsta și nivelul de educație pentru atestarea ca asistent maternal.

După 21 de ani de implementare se impune reevaluarea condițiilor de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului maternal.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Tehnologie coreană pe drumurile României: CNAIR cumpără parapete care „împing” mașinile înapoi pe carosabil în caz de accident

Publicat

Publicitate

Trei companii românești s-au înscris în cursa pentru un contract uriaș lansat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care vizează montarea pe drumurile naționale și autostrăzile din România a unor parapete inovatoare pe rulouri, concepute să reducă gravitatea accidentelor și să redirecționeze vehiculele înapoi pe carosabil, în cazul unui impact, relatează alba24.ro.

Potrivit portalului Economedia, ofertele au fost depuse de Delta Bloc, MBS Group și Central Board of Smart Consultants. Valoarea totală a contractului se ridică la 350 de milioane de lei, iar acordul-cadru va fi valabil patru ani (48 de luni).

Parapete care absorb șocul și redirecționează vehiculul

Investiția vizează achiziția, transportul și montarea parapetelor pe rulouri pe o distanță de aproximativ 70 de kilometri de drumuri naționale și autostrăzi, inclusiv pe bretelele acestora.

Sistemul, originar din Coreea de Sud, a fost testat în numeroase țări și a obținut rezultate remarcabile la testele de impact, datorită designului său tehnic inovator.
Spre deosebire de parapetele metalice clasice, care doar absorb o parte din șoc, cele pe rulouri dispersează energia de impact și, datorită rolelor, redirecționează vehiculul înapoi pe carosabil, prevenind ieșirea în afara drumului și reducând riscul de accidente fatale.

CNAIR: „Un sistem inovativ care salvează vieți”

„Parapetele pe rulouri este un sistem de protecție inovativ conceput pentru a evita evenimentele rutiere soldate cu leziuni mortale, datorită capacității acestuia de dispersare a energiilor în lungul parapetului, cu ajutorul rolelor. Vehiculele care intră în contact cu acest sistem sunt redirecționate înapoi pe calea de rulare, fiind astfel evitată părăsirea carosabilului”, precizează CNAIR.

Reprezentanții instituției susțin că performanțele superioare ale acestor sisteme se datorează elementelor avansate de design și siguranță, iar implementarea lor la nivel național ar putea duce la scăderea semnificativă a numărului de accidente grave pe drumurile României.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Hram de toamnă la Parohia Manolești Vale, în cinstea Maicii Domnului „Pantanassa” și a Sfântului Evanghelist Luca

Publicat

Publicitate

Credincioșii din Manolești Vale se pregătesc de o sărbătoare cu totul specială. În zilele de 17 și 18 octombrie 2025, Parohia Manolești Vale își va serba hramul de toamnă, închinat Icoanei Maicii Domnului „Pantanassa” – Izbăvitoarea de cancer, precum și Sfântului Apostol și Evanghelist Luca, primul iconar al lumii creștine, cel care, potrivit tradiției, a zugrăvit prima icoană a Maicii Domnului cu Pruncul în brațe.

Programul liturgic va începe vineri, 17 octombrie, la ora 17:00, cu Slujba Vecerniei unită cu Litia, oficiată în sobor de preoți și diaconi. Sărbătoarea va continua sâmbătă, 18 octombrie, de la ora 09:00, cu Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, prilej de rugăciune și binecuvântare pentru toți cei care vor trece pragul bisericii.

În centrul acestei sărbători se află Icoana Maicii Domnului „Pantanassa”, adusă din Sfântul Munte Athos, cunoscută în întreaga lume pentru vindecările minunate și ajutorul oferit celor care suferă de boli grave. Este o icoană cinstită de mii de credincioși, simbol al nădejdii, credinței și iubirii pe care Maica Domnului o revarsă asupra tuturor celor ce o cheamă în rugăciune.

Părintele paroh Ionuț Cașcaval a transmis un mesaj de încurajare pentru întreaga comunitate.

„Maica Domnului este izvor de binecuvântare și nădejde pentru toți cei care o cheamă cu credință. Prin rugăciunea noastră comună, ne unim inimile în iubire și mulțumire, aducând cinstire și Sfântului Evanghelist Luca, cel care, potrivit tradiției, a dăruit lumii chipul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu”, a spus Părintele paroh Ionuț Cașcaval

Evenimentul este așteptat cu emoție de credincioșii din Manolești Vale, dar și din împrejurimi, care vor avea prilejul de a se bucura de un moment de har, rugăciune și comuniune în preajma Maicii Domnului „Pantanassa”.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Poveste plină de farmec la Teatrul „Vasilache” din Botoșani: „Elefănțelul curios”, un spectacol pentru cei mici și nu numai

Publicat

Publicitate

Copiii botoșăneni sunt așteptați să se bucure de o nouă aventură pe scena Teatrului pentru Copii și Tineret „Vasilache”, care va prezenta în această săptămână spectacolul muzical și interactiv „Elefănțelul curios”, de Valentin Dobrescu, inspirat dintr-o idee de Rudyard Kipling.

Reprezentațiile vor avea loc joi, 16 octombrie 2025, de la ora 18:00, și duminică, 19 octombrie 2025, de la orele 11:00 și 12:30.

Regia artistică este semnată de Valentin Dobrescu, muzica aparține compozitorului Constantin Panaite, iar scenografia este realizată de Mihai Pastramagiu. Pe scenă vor urca îndrăgiții actori Anamaria Chelaru, Ioana Buta, Oana Asofiei și Andrei Bordianu, care vor da viață personajelor din această poveste plină de culoare și voie bună.

„Vă invităm să urmăriţi povestea unui pui de elefant, pe nume Dodo, care e foarte curios şi vrea să ştie tot ce se întâmplă în jurul său. O întrebare aparent banală – ce mănâncă crocodilul la cină? – ajunge să îi pună viaţa în pericol. Totuși, concluzia e că e frumos și important să fii curios”, a transmis regizorul artistic Valentin Dobrescu.

Spectacolul promite să aducă zâmbete nu doar celor mici, ci și părinților care îi vor însoți, fiind o producție plină de ritm, culoare și învățăminte simple, dar esențiale despre curaj și descoperire.

Prețul unui bilet este de 20 de lei. Biletele pot fi cumpărate online, de pe www.entertix.ro sau accesând www.teatrulvasilache.ro, secțiunea Cumpără bilet. De asemenea, pot fi achiziționate de la sediul instituției, de marți până vineri, între orele 10:30 și 12:30, dar și înainte de începerea spectacolelor, în limita locurilor disponibile.

Publicitate

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începere.

Teatrul „Vasilache” îi așteaptă pe toți cei care iubesc poveștile să redescopere bucuria copilăriei, în compania unui elefănțel curios care dovedește că întrebările pot fi începutul celor mai frumoase aventuri.

Citeste mai mult

Economie

Inflația a urcat din nou: 9,88% în septembrie. Deciziile Guvernului Bolojan au aruncat în aer scumpirile la energie și alimente

Publicat

Publicitate

Rata anuală a inflației a urcat în luna septembrie 2025 la 9,88%, de la 9,85% în august, potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS).

Creșterea vine pe fondul măsurilor economice adoptate de Guvernul Bolojan, între care se numără eliminarea plafonării prețurilor la energie electrică și majorările fiscale aplicate în vară, care au avut efect direct asupra costurilor de producție și transport.

Efectele se văd acum în toate sectoarele: energia, alimentele și serviciile au devenit mai scumpe, iar presiunea asupra bugetelor populației continuă să crească. Potrivit INS, mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 11,09%, serviciile cu 10,36%, iar alimentele cu 7,86% în ultimul an.

„Indicele prețurilor de consum în luna septembrie 2025 comparativ cu luna august 2025 a fost 100,36%. Rata inflației de la începutul anului (septembrie 2025 comparativ cu decembrie 2024) a fost 8,5%, iar rata medie a modificării prețurilor de consum din ultimele 12 luni a fost de 6,1%”, se arată în comunicatul INS.

Energia electrică, principalul motor al inflației

Cea mai mare creștere de preț s-a înregistrat la energia electrică, care s-a scumpit cu 69,16% în ultimul an, după eliminarea schemei de plafonare prin OUG 6/2025, o măsură controversată luată de Guvernul Bolojan în numele „liberalizării pieței energetice”.

Alte scumpiri importante s-au consemnat la energia termică (+13,63%), detergenți (+8,83%), tricotaje (+8,46%), tutun și țigări (+7,05%) și medicamente (+5,56%).

Publicitate

Alimentele de bază, tot mai greu de suportat

Românii simt creșterea prețurilor la raft, în special la produsele de bază. Fructele proaspete s-au scumpit cu 32,42%, conservele din fructe cu 19,26%, iar cafeaua și cacao cu 19,23%.

Zahărul și produsele zaharoase au crescut cu 12,6%, uleiul comestibil cu 10,63%, margarina cu 10,13%, pâinea cu 9,40%, iar laptele de vacă cu 11,02%. Ouăle sunt mai scumpe cu 9,01%, iar o ceașcă de cafea costă acum cu 17,08% mai mult decât anul trecut.

La băuturi, berea s-a scumpit cu 7,45%, vinul cu 6,63%, iar carnea de vită cu 9,41% față de septembrie 2024. Totuși, unele produse au înregistrat scăderi: cartofii (-10,43%), zahărul (-2,44%) și mălaiul (-0,93%).

Serviciile, o nouă sursă de presiune pe buget

Și sectorul serviciilor resimte efectele deciziilor fiscale recente. Cele mai mari creșteri de tarife s-au înregistrat la serviciile de igienă și cosmetică (+19,52%), călătoriile cu trenul (+18,59%), reparațiile auto (+15,76%), asistența medicală (+13,75%) și transportul urban (+11,74%).

Chiriile au urcat cu 10,11%, în timp ce transportul aerian s-a ieftinit cu 14,91%, iar serviciile telefonice și de telecomunicații au scăzut ușor, cu până la 1,3%.

Inflația rămâne una dintre cele mai mari din Uniunea Europeană, iar analiștii economici avertizează că eliminarea subvențiilor și creșterile de taxe ar putea menține prețurile ridicate până la începutul anului viitor. În lipsa unor măsuri de compensare, impactul asupra puterii de cumpărare va fi tot mai dureros.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending