Connect with us

Actualitate

Ministrul Muncii, Marius Budăi: Am terminat de scris la minister un proiect privind orientarea tinerilor în carieră

Publicat

Publicitate

Ministerul Muncii a terminat de redactat un document privind orientarea tinerilor în carieră şi a fost derulat un proiect pilot în Oradea pentru a-l testa, denumit „Îndrăgostirea tinerilor de meserie”, a declarat ministrul Muncii, Marius Budăi, la Bacău, la dezbaterea proiectului naţional „Pactul pentru tineri”.

El a avertizat, în cadrul evenimentului organizat de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), că problema abandonului şcolar este foarte importantă deoarece va influenţa şi evoluţia societăţii româneşti în viitor şi a evocat măsurile cu o influenţă directă luate deja de ministerul pe care-l conduce, punctând asupra nevoii de a oferi tinerilor o orientare profesională acceptabilă, eficientă financiar.

„Da, prevenirea abandonului şcolar este o problemă, nu o să enumăr acum toate măsurile pe care le avem din punct de vedere al protecţiei sociale, al sprijiniri tânărului, al ce înseamnă noile reforme prin venitul minim de incluziune, unde, ca şi componentă principală este încurajarea părinţilor pentru a-şi găsi un loc de muncă, dar şi o componentă de asistenţă socială care se va derula prin autorităţile publice locale, cu sprijinul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, şi anume, prin aceste anchete sociale să vedem de ce anume au nevoie aceşti copii, pentru a nu abandona şcoala, fie pentru a-i încuraja pe aceştia să meargă la şcoală. Am terminat de scris un proiect la Ministerul Muncii privind orientarea tinerilor în carieră, am făcut un proiect pilot în Oradea pentru a-l testa şi l-am intitulat „Îndrăgostirea tinerilor de meserie”. Îi ducem la şcoală pe copii, prevenim abandonul şcolar, dar ce facem cu ei? Nu putem fi toţi medici, nu putem fi toţi jurişti, economişti şi atunci trebuie să gândim foarte mult ce facem cu învăţământul dual, cu învăţământul tehnic. Avem nevoie de parteneriatul pe care Guvernul trebuie să îl facă acum între Muncă, Familie şi Educaţie, pentru că provocările sunt foarte mari”, a spus ministrul, conform unui comunicat al CONAF.

Preşedinta confederaţiei, Cristina Chiriac, a subliniat că nu există o soluţie magică pentru a reduce abandonul şcolar ci „există doar muncă, un dialog constant între cei care activează zi de zi pentru susţinerea mediului educaţional, ONG-uri şi antreprenoriat”.

„Acesta este trioul magic pe care noi am reuşit să îl construim cu ajutorul acestui proiect. Mi-aţi demonstrat şi dumneavoastră lucrul acesta, nevoia de a dezbate situaţia la firul ierbii, soarta abandonului şcolar trebuie să fie o prioritate şi o responsabilitate a fiecărui cetăţean român”, a adăugat Cristina Chiriac.

La rândul său, Gabriela Firea, ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, a confirmat atât efectul „Pactului pentru Tineri” de intensificare a găsirii unor soluţii legislative pentru reducerea abandonului şcolar, cât şi oportunitatea colaborării extinse între autorităţi, profesionişti şi mediul de afaceri.

Publicitate

„Vreau să fac un mic raport în faţa dumneavoastră cu ceea ce am făcut între timp, atât eu, cât şi domnul ministru, Marius Budăi şi colegii din Guvern. Săptămâna trecută am reuşit să prezint în faţa Guvernului României, să dezbatem şi să fie adoptat proiectul de lege de prevenire a separării copilului de familie din cauze şi motive diferite, dar grave, fie că este vorba de resursa financiară existentă, fie că este vorba de abandon, fie că este vorba de abuz sau violenţă domestică. Toate sunt cauze ale societăţii noastre pe care trebuie să le rezolvăm împreună: autorităţile centrale, locale, societatea civilă, mediul de afaceri. Nu putem să le rezolvăm decât împreună. Acesta este sensul şi mersul corect al unei societăţi democratice”, a explicat Gabriela Firea.

Ea a subliniat că legea va crea 150 de centre de zi pentru a-i găzdui pe aceşti copii care nu au condiţii de locuire civilizate, nu au o alimentaţie potrivită vârstei pentru o dezvoltare normală, nu au rechizite, nu au îmbrăcăminte, nu au o susţinere morală, psihologică, vocaţională.

„Ei sunt cei mai expuşi riscului de a abandona şcoala şi de a deveni, până la urmă, o problemă a statului, pe care trebuie să o rezolve ulterior. De ce să nu acţionăm când încă se poate, salvând viaţa acelui copil, a acelei familii, implicându-ne în societate şi contribuind la bunăstarea întregii ţări, pornind de la firul ierbii. Îndemn autorităţile locale să aplice pentru acest proiect până pe data de 9 februarie să obţină finanţare pentru construirea de la zero a unui centru de zi sau pentru amenajarea unei clădiri existente, dar pentru care nu a existat resursă pentru recompartimentare, igienizare. Este important să se depună proiecte, iar după data de 9 februarie voi anunţa câte aplicaţii avem”, a mai spus ministrul Familiei.

Marian Daragiu, subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei, a semnalat, în cadrul dezbaterii, că abandonul şcolar este o problemă care are cauze şi rădăcini în multe domenii, care nu poate fi rezolvată doar de Ministerul Educaţiei.

 

„Privesc abandonul şcolar ca pe un rezultat, o consecinţă a ceva care nu a funcţionat, al unui sistem care, undeva, a dat greş. Părăsirea timpurie a şcolii este de asemenea un rezultat al unui sistem care undeva s-a crăpat, undeva s-a blocat. Când vorbim de abandonul şcolar şi soluţiile pe care le avem la îndemână, venim cu soluţii pe jumătate. Un cadru didactic încearcă să facă ceva, să îl ajute pe copil. Poate că merge până în comunitate şi ajunge la părinţi. Dar acolo se loveşte de o multitudine de factori. Ceea ce se întâmplă atunci când vorbim de abandon şcolar este ca şi cum am vedea doar vârful iceberg-ului, fără să înţelegem complexitatea fenomenului de dedesubtul apei. Iar cadrul didactic pus în faţa unei complexităţi, unei multitudini de factori intercorelaţi, dintr-odată, începe să cocheteze cu ideea de neputinţă. Pentru că problemele de acolo sunt probleme care ţin şi de familie, de domeniul social. Şi îşi dă seama că e doar un cadru didactic, care a doua zi va trebui să meargă la şcoală şi să spere că, toti copiii vor veni şi astăzi la şcoală. Dar copiii încep să nu mai vină, de şase ori mai mult în mediul rural. Conectarea cu piaţa muncii este soluţia, copiii vor să facă o meserie. Înţelegerea de către tineri a peisajului educaţional şi de ocupare a forţei de muncă depinde de experienţa părinţilor şi a familiei lor”, a punctat Marian Daragiu.

Totodată, cu această ocazie, preşedinta CONAF a solicitat miniştrilor şi politicienilor prezenţi la dezbatere o recalibrare a Legii Învăţământului printr-un amendament care să susţină educaţia practică.

„Zona de educaţie practică este esenţială pentru descoperirea vocaţiei tinerilor. Din punctul de vedere al specialiştilor, ar trebui să fie introdusă încă din ciclul gimnazial. Educaţia practică este un element esenţial al oricărei strategii de reţinere a elevilor la şcoală, asigură o tranziţie de la şcoală la locul de muncă şi este un instrument eficient nu numai în prevenirea abandonului şcolar, ci şi în pregătirea forţei de muncă calificate şi poate asigura perspective de carieră favorabile”, a menţionat Cristina Chiriac.

Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederaţie din România ce reuneşte interesele antreprenorilor în spiritul european al egalităţii de gen şi egalităţii de şanse. Organizaţia a luat fiinţă ca urmare a necesităţii de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă şi echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci şi pentru întregul mediu de business. CONAF are în componenţa sa 2 federaţii, 10 patronate, 5 asociaţii, 24 sucursale şi peste 3.200 de companii.

CONAF organizează evenimente importante pentru societatea românească, centrate pe educaţie continuă, conştientizare şi găsire de soluţii pentru probleme şi domenii de larg interes public. Printre proiectele sale se numără „Pactul pentru Muncă”, în parteneriat cu Federaţia Patronală Petrol Gaze, „Pactul pentru Educaţie Antreprenorială” şi seria de dialoguri deschise, „Turismul Românesc: Între impas şi oportunitate”, ce au generat pe lângă ecourile în spaţiul public, decizii legislative şi schimbări pozitive de mentalităţi, relatează AGERPRES.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Alegeri în comuna Mihai Eminescu: Alegătorii pot vota doar la secția arondată domiciliului sau reședinței stabilite înainte de 7 iunie

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă reamintește alegătorilor, inclusiv celor din comuna Mihai Eminescu, județul Botoșani, unde pe 7 decembrie au loc alegeri parțiale, că își pot exercita dreptul de vot exclusiv la secția la care sunt arondați potrivit adresei de domiciliu sau, după caz, a adresei de reședință. Reședința trebuie să fi fost stabilită cu cel puțin șase luni înainte de scrutin, respectiv anterior datei de 7 iunie 2025, relatează mediafax.ro.

Instituția precizează că regula este valabilă la nivel național și că alegătorii nu se pot prezenta la o altă secție decât cea la care figurează în Registrul electoral. Pentru verificarea arondării, locuitorii din Mihai Eminescu pot consulta Registrul electoral la adresa www.registrulelectoral.ro, unde pot introduce CNP-ul pentru a afla secția corectă înainte de ziua votului.

În comunicatul AEP se reamintește și situația specială a municipiului București, unde alegătorii pot vota doar în sectorul de domiciliu sau reședință, conform Hotărârii nr. 95/2025. Deși aceste prevederi nu privesc alegătorii din Mihai Eminescu, ele subliniază caracterul strict al regulilor de arondare.

Pentru alegerile locale parțiale – care includ și scrutinul din comuna Mihai Eminescu – au fost înființate 1.771 de secții de votare la nivel național. Votarea va avea loc între orele 7.00 și 21.00, iar AEP recomandă tuturor alegătorilor să verifice din timp secția la care sunt arondați pentru a evita situațiile în care nu li se poate permite votul.

Scrutinul din comuna Mihai Eminescu este unul important pentru comunitate, iar respectarea regulilor privind arondarea secțiilor este esențială pentru buna desfășurare a procesului electoral.

Acte necesare

Alegătorii își pot exercita dreptul de vot în baza unui act de identitate valabil în ziua votării, după cum urmează: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din şcolile militare).

Publicitate

Cetățenii Uniunii Europene cu domiciliul sau reședința în România își pot exercita dreptul de vot la alegerile locale în aceleași condiții ca cetățenii români, cu respectarea obligațiilor legale de înregistrare și de prezentare a documentelor prevăzute de lege. Aceștia prezintă biroului electoral al secţiei de votare documentul de identitate, împreună cu documentul care atestă adresa din România sau certificatul de înregistrare ori cartea de rezidență permanentă, după caz.

Cum se desfășoară votul

La intrarea în secția de votare, actul de identitate este scanat și verificat în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot (SIMPV). În urma verificării înscrierii alegătorului în listele electorale, acesta semnează în lista corespunzătoare, după care primește buletinul de vot și ștampila cu mențiunea „VOTAT”.

Votul se exprimă în cabina de vot, prin aplicarea ștampilei „VOTAT” în interiorul patrulaterului corespunzător opțiunii alese. Buletinul de vot pliat se introduce în urnă, iar ștampila se restituie membrilor biroului electoral al secției de votare.

Este interzisă fotografierea sau filmarea buletinului de vot, precum și orice formă de divulgare a opțiunii de vot în incinta secției de votare.

Alegătorii care, din motive obiective, nu pot vota singuri pot fi însoțiți în cabina de vot de o persoană aleasă de ei, alta decât membrii biroului electoral, candidații sau persoanele acreditate.

Citeste mai mult

Economie

Delgaz Grid pregătește rețelele pentru hidrogen și biometan. Botoșani, printre județele-cheie în tranziția energetică la gazele verzi

Publicat

Publicitate

Rețelele de gaze naturale din zona Moldovei, inclusiv cele din județul Botoșani, intră pe lista infrastructurilor pregătite pentru tranziția energetică. Delgaz Grid a anunțat astăzi într-un comunicat că cei peste 26.000 de kilometri de conducte pe care le operează sunt 100% compatibile cu biometanul, iar rețelele din polietilenă – care reprezintă aproximativ 70% din total – sunt parțial pregătite pentru utilizarea hidrogenului.

Compania derulează în prezent trei proiecte pilot în domeniul gazelor verzi, un pas important pentru modernizarea sistemelor de distribuție din cel mai mare județ din nordul Moldovei.

Potrivit datelor prezentate la o masă rotundă organizată la Târgu Mureș, biometanul ar urma să aibă o pondere de 5% în rețeaua națională până în 2030 și de 10% până în 2050, iar producția de hidrogen regenerabil ar putea ajunge la 153 kt/an în 2030. Delgaz Grid subliniază că România are un potențial considerabil în domeniul gazelor verzi, iar Moldova, inclusiv județul Botoșani, poate deveni un actor important în adoptarea noilor tehnologii.

Directorul general al Delgaz Grid, Cristian Secoșan, a transmis că rețelele de gaze vor rămâne esențiale în arhitectura energetică a țării, mai ales în contextul tranziției spre energie curată. Investițiile în hidrogen și biometan sunt considerate obligatorii, nu opționale, iar întârzierea modernizării ar duce la costuri mult mai mari în anii următori.

Pentru Moldova și implicit pentru Botoșani, unde Delgaz Grid operează atât rețele de gaze, cât și rețele electrice, proiectele verzi pot genera locuri de muncă și pot consolida siguranța energetică a regiunii. Testele cu hidrogen în concentrații de 20%, 23% și 30%, precum și proiectul HyGrid100, care urmărește utilizarea hidrogenului pur pe tronsoane existente, sunt prezentate ca prime etape ale unei transformări masive la nivel național.

Compania pregătește și un proiect dedicat biometanului, BioMethaneMix, care va testa producția și injectarea gazului verde în rețele de distribuție. Delgaz Grid subliniază că implementarea acestor soluții necesită modernizarea cadrului legislativ și programe de finanțare care să susțină piața gazelor verzi.

Publicitate

Cu o rețea de gaze care acoperă 20 de județe, printre care Botoșani, Delgaz Grid joacă un rol central în pregătirea infrastructurii pentru energia viitorului, iar schimbările anunțate pot avea un impact major în dezvoltarea regională din nord-estul țării.

Citeste mai mult

Eveniment

Poșta Română nu mai vrea să distribuie pensiile. Directorul cere ca serviciul să fie scos la licitație

Publicat

Publicitate

Poșta Română anunță că nu mai dorește să se ocupe de distribuirea pensiilor, un serviciu pe care îl consideră o povară pentru companie. Directorul general, Valentin Ștefan, afirmă că distribuirea pensiilor ar trebui scoasă la licitație, astfel încât statul să aleagă operatorul cu cele mai bune costuri și condiții, relatează agerpres.ro.

„Pentru Poșta Română ducerea de pensii reprezintă o povară. Nu este un business sustenabil, sunt costuri foarte mari. Gândiți-vă că noi pentru toate aceste mașini trebuie să instalăm niște elemente de siguranță conform Legii 333, ceea ce înseamnă că e nevoie de un safe, un buton de panică, de dispecerizare, toate acestea sunt niște costuri pe care noi trebuie să le facem. Avem centre de procesare. Nu exagerez, dar cred că cele mai mari centre de procesare de cash din țară sunt deținute de Poșta Română, nu de bănci comerciale, nu de firme care se ocupă cu acest lucru, ci de Poșta Română. Toate lucrurile acestea reprezintă niște cheltuieli în plus pentru Poșta Română care sunt realizate exclusiv pentru parteneriatul cu Ministerul Muncii.

Așa că înțeleg și într-adevăr este o cheltuială mare pentru un minister, mi-aș dori să fie mai mică, dar îmi doresc să existe această modernizare a statului, dar deocamdată cele 60 de milioane (de lei n.r.) nu reprezintă un venit foarte bun pentru Poșta Română. Din contră, trebuie să folosim bani din alte surse ca să acoperim această activitate”, a declarat, joi, Valentin Ștefan, într-o conferință de presă, citat de Agerpres.

Poșta Română vrea să renunțe la distribuirea pensiilor

Directorul general al companiei a explicat că, deși Poșta primește circa 60 de milioane de lei lunar pentru distribuirea pensiilor, o parte semnificativă din sumă se întoarce către stat sub forma costurilor de procurare a numerarului, motiv pentru care compania ar dori ca acest serviciu să fie scos la licitație.

„Asta este cifra pe care noi o primim de la Ministerul Muncii, lunar (60 de milioane de lei – n.r.), pentru cele două convenții, una cu Casa de Pensii, cealaltă cu ANPIS. În acești bani, compania are undeva spre 20% cheltuieli cu achiziționarea de cash. Ce se întâmplă? Casele teritoriale de pensii ne virează anumite sume în conturile Poștei, din trezorerie în contul Poștei, iar noi trebuie să-i transformăm în cash.

Cumpărăm aproximativ 5% din întreaga masă monetară a țării în fiecare lună, în primele două săptămâni. Banii ăștia trebuie să vină de undeva și nimeni nu ți-i dă gratuit. Nici măcar statul nu ți-i dă gratuit. Motiv pentru care cumpărăm banii și de la băncile comerciale, dar în special de la Trezorerie, de la Banca Națională.

Publicitate

Așa că din acele 60 de milioane, cam 15-20% merg către alți concurenți. În mare măsură către stat. Noi avem undeva la 70% din acești bani. Este nedrept să se spună că acești bani vin către Poștă. Pur și simplu sunt mutați dintr-un buzunar în altul, trec și prin conturi ale Poștei și merg mai departe înapoi la stat. Asta ca o explicație. Mai mult: noi ne-am dori ca Ministerul Muncii să organizeze o licitație pentru distribuirea de pensii”, a explicat Ștefan.

El a adăugat că doar în cazul în care se va organiza o licitație pentru distribuirea de pensii se va știi dacă cele 60 de milioane de lei reprezintă „o sumă mică sau o sumă mare”.

„Eu vă spun din start că dacă se organizează această licitație cele 60 de milioane cheltuite de minister în fiecare lună vor reprezenta un mare discount pentru minister. Deci așteptăm să se facă acea licitație, să dicteze piața care este cifra corectă și vedem după aceea dacă Poșta Română beneficiază nedrept de acești bani sau nu.

În altă ordine de idei, ca și cetățean român sunt de acord, statul român cheltuiește foarte mulți bani, multe instituții ar trebui desființate, o bună parte din activitatea acestor instituții ar trebui preluată de Poșta Română prin ghișeul universal care este tot o concepție a statului român, dar știți cum este: vorbe multe fapte puține”, a afirmat Valentin Ștefan.

Potrivit sursei citate, aproape 4 milioane și jumătate de beneficiari, atât pensionari cât și alte persoane, beneficiază de diferite ajutoare, precum alocații sau indemnizație pentru creștere copil, aproximativ 40-45% dintre pensionari primind încă pensiile cash de la Poșta Română.

Întrebat de jurnaliști dacă se teme că Poșta Română ar putea rămâne fără acest serviciu, Ștefan a menționat că ar reprezenta un lucru pozitiv pentru companie.

Nu în ultimul rând, Valentin Ștefan a adăugat că veniturile realizate de Poștă din partea Ministerului Muncii reprezintă undeva la 36-37% de la Casa de Pensii și undeva 7-8% de la ANPIS, dar sunt și „principala cheltuială a companiei”.

Citeste mai mult

Economie

Autostrada Unirii A8: Situația la zi pe toate cele 13 tronsoane. Lucrările trebuie să fie în plină desfășurare pe tot traseul până în 2027

Publicat

Publicitate

Autostrada Unirii A8, proiect strategic pentru Moldova și una dintre cele mai așteptate conexiuni rutiere ale României, avansează în ritm diferit pe cele 13 tronsoane ale sale.

Două dintre segmente se află deja în execuție, iar majoritatea celorlalte sunt în faza de proiectare sau licitație. Cei care luptă pentru acest proiect transmit că anul 2027 trebuie să găsească utilaje pe întreaga lungime a autostrăzii, de la Târgu Mureș la Ungheni, pentru ca finalizarea să fie posibilă în intervalul 2030–2032.

Primul lot, Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (22 km), este în execuție, contractat cu Nurol și gestionat de CNAIR, cu un termen de finalizare în 2026. Următorul tronson, Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), are proiectarea în curs, realizată de Ozaltin, cu termen martie 2026.

Lotul Sărățeni – Joseni (32,4 km), aflat tot în proiectare, este gestionat de CNIR și contractat cu UMB, în timp ce tronsonul Joseni – Ditrău (14,4 km) a fost atribuit către Danlin XXL – Groma Hold, fiind și acesta în faza de proiectare. UMB lucrează și la segmentele Ditrău – Grințieș (38 km) și Grințieș – Pipirig (31,5 km), ultimul având ordin de începere în martie 2026.

Proiectarea continuă și pe tronsonul Pipirig – Leghin (19,3 km), tot cu UMB, în timp ce segmentul Leghin – Tg. Neamț (29,91 km) se află în execuție, cu o valoare de 1,56 miliarde lei și gestionare CNAIR. În zona Iașului, Moțca – Tg. Frumos (27 km) a fost atribuit Danlin XXL – Groma Hold, iar tronsoanele Tg. Frumos – Lețcani (28,6 km) și Lețcani – Iași Nord (17,7 km) sunt în licitație, cu un total de 18 oferte depuse.

Ultimele două segmente, Iași Nord – Golăiești (12,7 km) și Golăiești – Ungheni, inclusiv podul peste Prut (2,77 km), vor avea licitațiile reluate, ambele fiind gestionate de CNIR.

Publicitate

„În 2027 va trebui să avem utilaje pe toată autostrada de la Tg. Mureș la Ungheni Prut. Aceasta este condiția ca A8 să fie finalizată în perioada 2030–2032. Voi continua să mă implic și să duc mai departe această misiune.”, a transmis Cătălin Urtoi, unul dintre oamenii care au inițiat acest proiect și s-a luptat în ultimii 10 ani pentru ca cele două artere importante, Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8, să devină realitate.

Autostrada Unirii rămâne cea mai importantă promisiune de conectare rapidă a Moldovei cu vestul țării și cu rețeaua europeană de transport.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending