Connect with us

Actualitate

Ministrul Muncii, Marius Budăi: Am terminat de scris la minister un proiect privind orientarea tinerilor în carieră

Publicat

Publicitate

Ministerul Muncii a terminat de redactat un document privind orientarea tinerilor în carieră şi a fost derulat un proiect pilot în Oradea pentru a-l testa, denumit „Îndrăgostirea tinerilor de meserie”, a declarat ministrul Muncii, Marius Budăi, la Bacău, la dezbaterea proiectului naţional „Pactul pentru tineri”.

El a avertizat, în cadrul evenimentului organizat de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), că problema abandonului şcolar este foarte importantă deoarece va influenţa şi evoluţia societăţii româneşti în viitor şi a evocat măsurile cu o influenţă directă luate deja de ministerul pe care-l conduce, punctând asupra nevoii de a oferi tinerilor o orientare profesională acceptabilă, eficientă financiar.

„Da, prevenirea abandonului şcolar este o problemă, nu o să enumăr acum toate măsurile pe care le avem din punct de vedere al protecţiei sociale, al sprijiniri tânărului, al ce înseamnă noile reforme prin venitul minim de incluziune, unde, ca şi componentă principală este încurajarea părinţilor pentru a-şi găsi un loc de muncă, dar şi o componentă de asistenţă socială care se va derula prin autorităţile publice locale, cu sprijinul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, şi anume, prin aceste anchete sociale să vedem de ce anume au nevoie aceşti copii, pentru a nu abandona şcoala, fie pentru a-i încuraja pe aceştia să meargă la şcoală. Am terminat de scris un proiect la Ministerul Muncii privind orientarea tinerilor în carieră, am făcut un proiect pilot în Oradea pentru a-l testa şi l-am intitulat „Îndrăgostirea tinerilor de meserie”. Îi ducem la şcoală pe copii, prevenim abandonul şcolar, dar ce facem cu ei? Nu putem fi toţi medici, nu putem fi toţi jurişti, economişti şi atunci trebuie să gândim foarte mult ce facem cu învăţământul dual, cu învăţământul tehnic. Avem nevoie de parteneriatul pe care Guvernul trebuie să îl facă acum între Muncă, Familie şi Educaţie, pentru că provocările sunt foarte mari”, a spus ministrul, conform unui comunicat al CONAF.

Preşedinta confederaţiei, Cristina Chiriac, a subliniat că nu există o soluţie magică pentru a reduce abandonul şcolar ci „există doar muncă, un dialog constant între cei care activează zi de zi pentru susţinerea mediului educaţional, ONG-uri şi antreprenoriat”.

„Acesta este trioul magic pe care noi am reuşit să îl construim cu ajutorul acestui proiect. Mi-aţi demonstrat şi dumneavoastră lucrul acesta, nevoia de a dezbate situaţia la firul ierbii, soarta abandonului şcolar trebuie să fie o prioritate şi o responsabilitate a fiecărui cetăţean român”, a adăugat Cristina Chiriac.

La rândul său, Gabriela Firea, ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, a confirmat atât efectul „Pactului pentru Tineri” de intensificare a găsirii unor soluţii legislative pentru reducerea abandonului şcolar, cât şi oportunitatea colaborării extinse între autorităţi, profesionişti şi mediul de afaceri.

Publicitate

„Vreau să fac un mic raport în faţa dumneavoastră cu ceea ce am făcut între timp, atât eu, cât şi domnul ministru, Marius Budăi şi colegii din Guvern. Săptămâna trecută am reuşit să prezint în faţa Guvernului României, să dezbatem şi să fie adoptat proiectul de lege de prevenire a separării copilului de familie din cauze şi motive diferite, dar grave, fie că este vorba de resursa financiară existentă, fie că este vorba de abandon, fie că este vorba de abuz sau violenţă domestică. Toate sunt cauze ale societăţii noastre pe care trebuie să le rezolvăm împreună: autorităţile centrale, locale, societatea civilă, mediul de afaceri. Nu putem să le rezolvăm decât împreună. Acesta este sensul şi mersul corect al unei societăţi democratice”, a explicat Gabriela Firea.

Ea a subliniat că legea va crea 150 de centre de zi pentru a-i găzdui pe aceşti copii care nu au condiţii de locuire civilizate, nu au o alimentaţie potrivită vârstei pentru o dezvoltare normală, nu au rechizite, nu au îmbrăcăminte, nu au o susţinere morală, psihologică, vocaţională.

„Ei sunt cei mai expuşi riscului de a abandona şcoala şi de a deveni, până la urmă, o problemă a statului, pe care trebuie să o rezolve ulterior. De ce să nu acţionăm când încă se poate, salvând viaţa acelui copil, a acelei familii, implicându-ne în societate şi contribuind la bunăstarea întregii ţări, pornind de la firul ierbii. Îndemn autorităţile locale să aplice pentru acest proiect până pe data de 9 februarie să obţină finanţare pentru construirea de la zero a unui centru de zi sau pentru amenajarea unei clădiri existente, dar pentru care nu a existat resursă pentru recompartimentare, igienizare. Este important să se depună proiecte, iar după data de 9 februarie voi anunţa câte aplicaţii avem”, a mai spus ministrul Familiei.

Marian Daragiu, subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei, a semnalat, în cadrul dezbaterii, că abandonul şcolar este o problemă care are cauze şi rădăcini în multe domenii, care nu poate fi rezolvată doar de Ministerul Educaţiei.

 

„Privesc abandonul şcolar ca pe un rezultat, o consecinţă a ceva care nu a funcţionat, al unui sistem care, undeva, a dat greş. Părăsirea timpurie a şcolii este de asemenea un rezultat al unui sistem care undeva s-a crăpat, undeva s-a blocat. Când vorbim de abandonul şcolar şi soluţiile pe care le avem la îndemână, venim cu soluţii pe jumătate. Un cadru didactic încearcă să facă ceva, să îl ajute pe copil. Poate că merge până în comunitate şi ajunge la părinţi. Dar acolo se loveşte de o multitudine de factori. Ceea ce se întâmplă atunci când vorbim de abandon şcolar este ca şi cum am vedea doar vârful iceberg-ului, fără să înţelegem complexitatea fenomenului de dedesubtul apei. Iar cadrul didactic pus în faţa unei complexităţi, unei multitudini de factori intercorelaţi, dintr-odată, începe să cocheteze cu ideea de neputinţă. Pentru că problemele de acolo sunt probleme care ţin şi de familie, de domeniul social. Şi îşi dă seama că e doar un cadru didactic, care a doua zi va trebui să meargă la şcoală şi să spere că, toti copiii vor veni şi astăzi la şcoală. Dar copiii încep să nu mai vină, de şase ori mai mult în mediul rural. Conectarea cu piaţa muncii este soluţia, copiii vor să facă o meserie. Înţelegerea de către tineri a peisajului educaţional şi de ocupare a forţei de muncă depinde de experienţa părinţilor şi a familiei lor”, a punctat Marian Daragiu.

Totodată, cu această ocazie, preşedinta CONAF a solicitat miniştrilor şi politicienilor prezenţi la dezbatere o recalibrare a Legii Învăţământului printr-un amendament care să susţină educaţia practică.

„Zona de educaţie practică este esenţială pentru descoperirea vocaţiei tinerilor. Din punctul de vedere al specialiştilor, ar trebui să fie introdusă încă din ciclul gimnazial. Educaţia practică este un element esenţial al oricărei strategii de reţinere a elevilor la şcoală, asigură o tranziţie de la şcoală la locul de muncă şi este un instrument eficient nu numai în prevenirea abandonului şcolar, ci şi în pregătirea forţei de muncă calificate şi poate asigura perspective de carieră favorabile”, a menţionat Cristina Chiriac.

Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederaţie din România ce reuneşte interesele antreprenorilor în spiritul european al egalităţii de gen şi egalităţii de şanse. Organizaţia a luat fiinţă ca urmare a necesităţii de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă şi echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci şi pentru întregul mediu de business. CONAF are în componenţa sa 2 federaţii, 10 patronate, 5 asociaţii, 24 sucursale şi peste 3.200 de companii.

CONAF organizează evenimente importante pentru societatea românească, centrate pe educaţie continuă, conştientizare şi găsire de soluţii pentru probleme şi domenii de larg interes public. Printre proiectele sale se numără „Pactul pentru Muncă”, în parteneriat cu Federaţia Patronală Petrol Gaze, „Pactul pentru Educaţie Antreprenorială” şi seria de dialoguri deschise, „Turismul Românesc: Între impas şi oportunitate”, ce au generat pe lângă ecourile în spaţiul public, decizii legislative şi schimbări pozitive de mentalităţi, relatează AGERPRES.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Serele, solariile și silozurile intră la impozitare de la 1 ianuarie. Cum sunt afectați fermierii, de pachetul 2 de măsuri

Publicat

Publicitate

Serele, solariile și silozurile intră la impozitare de la 1 ianuarie: Fermierii vor fi afectați semnificativ de noile măsuri din al doilea pachet de redresare fiscală, care introduc taxe suplimentare și elimină scutiri existente, scrie alba24.ro.

Impozitele pentru terenurile agricole extravilane vor crește cu aproximativ 135%, iar spațiile de producție și depozitare, precum serele, solariile și silozurile, vor fi impozitate în proporție de 50%, după ce până acum erau scutite integral.

Dar, pe lângă aceasta, Articolul 26 din legea privind modificarea Codului de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015), anulează unele scutiri de impozite, scrie G4Food.

Conform celui de-al doilea pachet de măsuri pentru redresarea fiscală, o mare parte dintre fermierii români vor plăti noi impozite, ceea ce va duce la creșterea costurilor de producție și la presiuni suplimentare asupra sectorului agricol.

 

Baza de calcul a impozitului pentru terenurile agricole situate în extravilan a fost modificată, ceea ce va genera majorări de plată de aproximativ 135%.

Publicitate

Serele, solariile și silozurile intră la impozitare de la 1 ianuarie

Totodată, Articolul 26 din legea de modificare a Codului de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015) elimină anumite scutiri de impozite acordate până în prezent.

Astfel, clădirile utilizate ca sere, solare, răsadnițe, ciupercării, silozuri pentru furaje ori spații de depozitare și conservare a cerealelor vor fi impozitate cu 50%, cu condiția respectării legislației privind ajutorul de stat. Până acum, aceste construcții erau complet scutite de impozite locale.

Măsura survine în contextul în care taxele locale vor fi deja majorate semnificativ de la 1 ianuarie 2026. În ultimii ani, mulți fermieri au investit în silozuri, magazii și alte spații de depozitare pentru a-și proteja producția și a reduce pierderile cauzate de volatilitatea pieței.

De asemenea, programele MADR și APIA au încurajat extinderea suprafețelor cultivate în spații protejate.

Noile prevederi riscă să compromită aceste investiții, generând costuri suplimentare importante pentru fermieri.

Ca efect direct, se anticipează creșterea prețurilor produselor agricole românești, ceea ce poate duce la scăderea cererii interne și la o creștere a importurilor.

Nici producția animală nu este exclusă, întrucât sunt incluse în impozitare și silozurile pentru furaje.

Rămâne neclar dacă spațiile de depozitare pentru legume și fructe vor fi afectate, deoarece textul legislativ se referă explicit doar la „silozuri pentru furaje, silozuri și/sau pătule pentru depozitarea și conservarea cerealelor”.

Totuși, legea acordă autorităților locale autonomie în stabilirea clădirilor scutite sau impozitate, ceea ce ar putea genera interpretări diferite la nivel local.

Citeste mai mult

Eveniment

Elevii botoșăneni au obținut rezultate remarcabile la concursul „Prin labirintul matematicii”, desfășurat la Baia Mare

Publicat

Publicitate

Sfârșitul săptămânii trecute (21–22 noiembrie) a adus în prim-plan performanța în educație la Colegiul Național „Vasile Lucaciu” din Baia Mare, gazda celei de-a XVIII-a ediții a concursului regional de matematică „Prin labirintul matematicii”.

Evenimentul a reunit sute de elevi din opt județe: Bihor, Botoșani, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Mureș, Satu Mare și Sălaj, confirmând reputația competiției drept una dintre cele mai importante din zona de nord-vest a țării.

Faptul că această frumoasă competiție a devenit un eveniment major pentru elevii pasionați de matematică din opt județe ale țării este confirmat de numărul competitorilor. Anul acesta, 533 de elevi de la clasa a IV-a până la clasa a XII-a s-au străduit să găsească ieșiri triumfale din… „Labirint”.

Județul Botoșani a fost reprezentat cu succes, elevii obținând rezultate deosebite la această ediție a concursului:

  • Andronachi Tudor Ciprian, clasa a V-a, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, prof. Daniel PoroșniucPremiul I

  • Țibichi Alexandru, clasa a VIII-a, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, prof. Daniel PoroșniucPremiul II

    Publicitate
  • Baltă Ianis, clasa a VI-a, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, prof. Daniela CohalPremiul II

  • Grădinariu Petru Mihai, clasa a VII-a, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, prof. Ionela CiudinMențiunea I

  • Munteanu Anastasia, clasa a VII-a, Școala Gimnazială „Elena Rareș” Botoșani, prof. Ioan CiobănașuMențiune

  • Crețu Adelin Gabriel, clasa a V-a, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, prof. Daniel PoroșniucMențiune

  • Porof Flavia, clasa a V-a, Școala Gimnazială „Mihail Kogălniceanu” Botoșani, prof. Daniel ȘalabinaMențiune

  • Mancaș Emilian, clasa a V-a, Școala Gimnazială „Mihail Kogălniceanu” Dorohoi, prof. Daniel ȘalabinaMențiune

Rezultatele obținute de elevii botoșăneni evidențiază nivelul ridicat de pregătire și dedicarea cu care profesorii îi ghidează în studiul matematicii. Prezența lor în topurile competiției confirmă prestigiul școlilor din județ și contribuie la promovarea performanței în educație la nivel regional.

„Rezultatele obținute de elevii județului nostru ne onorează și confirmă valoarea actului educațional desfășurat în școlile botoșănene, precum și dedicarea cadrelor didactice care îi îndrumă”, a transmis șeful Inspectoratului Școlar Botoșani, prof. Bogdan Suruciuc.

Citeste mai mult

Eveniment

Mitropolitul Moldovei și Bucovinei a adus bucurie și binecuvântare în comunitatea din satul Tudor Vladimirescu, Albești. Micuțul Teofan a fost botezat în timpul Sfintei Liturghii

Publicat

Publicitate

În dimineața acestei zile, Parohia „Soborul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil” din localitatea Tudor Vladimirescu, județul Botoșani, a trăit momente de aleasă bucurie duhovnicească. Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a poposit în mijlocul comunității, aducând binecuvântare credincioșilor prezenți, relatează DOXOLOGIA.

Ierarhul, împreună cu un sobor de preoți și diaconi, a săvârșit Sfânta Liturghie Baptismală, în cadrul căreia a fost oficiată Taina Sfântului Botez pentru pruncul Teofan, al treilea copil al părintelui paroh Felix-Petru Prisecariu și al doamnei preotese Elena-Paula. Slujba Botezului, unită cu Sfânta Liturghie, a fost un prilej de bucurie duhovnicească atât pentru familia părintelui, cât și pentru întreaga comunitate, care a însoțit cu dragoste începutul vieții creștine a noului membru al Bisericii.

În cuvântul de învățătură, Înaltpreasfinția Sa a vorbit despre echilibrul pe care creștinul este chemat să îl păstreze între cele materiale și cele duhovnicești:

„Noi, oamenii, suntem lăsați să ne îmbogățim în cele materiale și este foarte bine să ne ocupăm de ale noastre: de cele ale trupului, ale gospodăriei, ale casei, de toate cele care ne sunt necesare pentru pâinea noastră cea de toate zilele. Dar, în același timp, ni se cere să nu ne atașăm cu patimă multă de lucrurile materiale, să gândim că acestea sunt date de Dumnezeu pentru binele nostru și pentru a avea ceva de oferit și ca milostenie. Este atât de necesar să ne îmbogățim în Dumnezeu.

Și oare cum se îmbogățește omul în Dumnezeu? Dacă a ales calea mănăstirii, se îmbogățește în Dumnezeu prin ascultare, prin sărăcia cea de bunăvoie, prin curăția trupească și sufletească. Dacă omul a ales, așa cum aleg cei mai mulți, calea familiei, se cuvine să se îmbogățească în Dumnezeu în viața de familie: prin viață curată între soți, prin zămislirea și nașterea de prunci, prin creșterea lor în frică de Dumnezeu și în rușine de oameni; împlinind aici, pe pământ, fie cele ale mănăstirii, pe de o parte, fie cele ale vieții de familie, pe de altă parte.

Scopul viețuirii creștine este dobândirea Duhului Sfânt. Iar dobândirea Duhului Sfânt se împlinește, iată, prin Taina Botezului, prin Taina Mirungerii cu Sfântul Mir, când pe cel nou-botezat îl așezăm sub pecetea Duhului Celui Sfânt. Apoi, crescând mare, pruncul devine sălaș al Duhului Sfânt prin smerenie, prin rugăciune, prin dragoste față de toți și de toate, dobândind împreună cu acestea și duh de pocăință”.

Publicitate

După cântarea Axionului, IPS Teofan l-a hirotonit pe Gheorghe Solomon în treapta de diacon, pe seama Mănăstirii Tărcuța din județul Neamț.

Parohia din Tudor Vladimirescu este continuatoarea unei tradiții de peste un secol. Biserica de bârne ridicată în anul 1850 în satul Sarafinești și strămutată în 1961 la actuala locație a reprezentat, timp de generații, centrul vieții spirituale locale. Distrugerea lăcașului în incendiul din 7 februarie 2021 a fost o încercare grea pentru credincioși, însă comunitatea a rămas unită și a continuat activitatea parohială.

Citeste mai mult

Eveniment

Reguli de aur când dispare un copil. De ce fug de acasă copiii românilor. Ce ar trebui să facă părinții pentru a evita un astfel de eveniment

Publicat

Publicitate

Aproape 10.000 de copii fug de acasă, anual, în România. În ultimii 6 ani, numărul lor aproape s-a triplat. Specialiștii trag un semnal de alarmă și spun că acești copii ajung să părăsească familia din motive multiple, de la cele aparent inofensive până la abuzuri grave ținute sub tăcere, scrie Adevărul.

Conform datelor oferite de Organizația „Salvați Copiii”, în perioada 20 mai 2024-20 mai 2025 au fost înregistrate peste 9500 de sesizări la Poliție privind minori dispăruți. Majoritatea covârșitoare o reprezintă cei fugiți de acasă. La aceste cifre se adaugă și un număr însemnat de copii care vagabondează, pleacă de acasă din familii disfuncționale pentru perioade însemnate, fără ca nimeni să le raporteze dispariția. În România, există câteva proceduri clare atunci când un minor este declarat dispărut și se constată că a fugit de acasă (plecare voluntară). Specialiștii spun că fenomenul este tot mai îngrijorător, existând deja un profil al copilului care fuge de acasă. Motivele sunt variate iar abordarea situației trebuie făcută cu precauție și cu empatie, odată cu aducerea copilului înapoi în familie, arată experții.

Poliția îi adună de pe drumuri, Protecția Copilului investighează

În România, după ce dispariția unui copil este raportată la Poliție prin 112, se trece la căutarea minorului pe baza semnalmentelor. Se fac publice toate datele pentru ca populația să ofere detalii în cazul în care vede pe undeva copilul în cauză. De cele mai multe ori, copiii fugiți de acasă sunt găsiți. Odată cu identificarea lor apar două situații. Fie polițiștii îi duc într-un centru al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului(DGASPC), fie îi aduc acasă, la familie. În ambele cazuri, copiii sunt evaluați de specialiști de la Protecția Copilului. În primul rând, pentru a vedea care a fost motivul plecării minorului de acasă. În funcție de rezultatul evaluărilor, specialiștii DGASPC hotărăsc dacă minorul mai poate rămâne în familie sau dacă ajunge în grija statului.

„Există două situații. Sunt cazurile copiilor care părăsesc voluntar domiciliul sau locuința familiei și sunt aduși de Poliție sau de alte instituții ale statului, precum SPAS, la centrul nostru de primire în regim de urgență. Și mai este cel al copiilor care dispar din mediul familial și sunt aduși de organele de Poliție sau de alte organe ale statului în mediul familial. În ambele cazuri acești copii ajung în atenția noastră. În primul rând, celor aduși în centrul nostru de primire în regim de urgență li se aplică procedura operațională, adică sunt evaluați social, medical, educațional. În funcție de rezultatul evaluării noi luăm o decizie referitor la acești copii. Dacă au fost victima unui abuz sau a unui alt comportament abuziv atunci acești copii rămân cu măsură de protecție în sistem”, spune Alexandru Colbu, director adjunct al DGASPC Botoșani. Și în cazul copiilor care ajung înapoi în familie se fac evaluări și se întocmește un raport. Dacă se constată abuzuri, copiilor li se aplică măsuri de protecție.

„Când un copil fuge de acasă este un semnal de alarmă”

Publicitate

Specialiștii spun că un copil care fuge de acasă trage un semnal de alarmă. De cele mai multe ori nu sunt mofturi din partea copilului, ci o disfuncționalitate în relația dintre părinți și copii, spun specialiștii. Situațiile sunt diverse.

„Când un copil fuge de acasă este clar că avem un semnal de alarmă. Este clar că ceva acolo în dinamica familiei nu funcționează într-un mod sănătos din punct de vedere psiho-emoțional pentru copil. De multe ori constatăm că ar fi un conflict între părinți și copii, conflicte între părinți pe care le somatizează copiii prin introversiune, închidere în sine chiar fugă de acasă. Copilul ajunge să fugă de acasă dacă nu se simt suficient de văzut, ascultat și important în mediul familial, ca membru cu drepturi depline”, precizează Felicia Mihai, șef serviciu în cadrul DGASPC Botoșani. Specialiștii spun că mulți copii suferă din cauza divorțului iminent sau chiar deja încheiat între părinți.

Este un mod de a-și arăta nefericirea și disperarea că nu mai aparțin unei familii. Unora le este greu să aleagă la cine vor merge, la cine vor sta. În situația divorțurilor, de multe ori fuga de acasă este repetată de copil. Sunt cazuri în care copilul nu se simte înțeles și ascultat, i se impun lucruri fără ca părinții să ia în calcul dorințele, aptitudinile sau aspirațiile sale. Cele mai bune exemple sunt cele în care părinții îi obligă să urmeze un traseu școlar pe care nu și-l dorește sau îi interzic o activitate pe care o face cu mare plăcere. De exemplu, un sport sau o activitate extrașcolară preferată care este suspendată abuziv de părinți, pentru a învăța mai mult la școală sau din alte motive abitrare. Interzicerea unei relații sau a unei prietenii mai ales în adolescență se poate solda cu fuga de acasă.

Disperarea de a evada dintr-un iad domestic

Dacă situațiile anterioare pot fi rezolvate prin schimbarea atitudinii, prin reconsiderarea raporturilor în familie și prin consiliere sau terapie, există și situații grave de abuz unde nu mai este vorba doar de o proastă relaționare, ci inclusiv de cazuri penale. Sunt copii care fug de acasă pentru a scăpa din iadul familial. Sunt abuzați fizic, psihic, sexual, sau o combinație terifiantă de forme de abuz.

„Sunt și cazuri grave de abuz și atunci acei copii rămân în sistemul de protecție al statului dacă se confirmă abuzul. Sunt și cazuri grave de neglijare. Sunt copii care sună singuri la 112 sau 119 și raportează astfel de lucruri. Adică faptul că nu mai pot îndura să stea în acel mediu familial. Poate la prima vedere pentru unii pare ceva ușor. „Ei, o altă aventură! Nu mai vrea el acasă”. Din păcate, sunt și cazuri reale în care copiii suferă abuzuri grave și au cu adevărat au nevoie de sprijin”, adaugă Felicia Mihai. În momentul în care nu are cine să raporteze acele abuzuri și rămân în spatele ușilor închise, cu prima ocazie acel copil va fugi. Și, spun specialiștii, nu trebuie să ne gândim doar la familii vicioase.

Se pot întâmpla abuzuri și în familii aparent normale, echilibrate, cu părinți cu un nivel ridicat de studii. Pentru acei copii, fuga de acasă este singura posibilitate de a evada. Speciliștii spun că există cazuri în care copiii sunt abuzați de persoane din anturajul familiei, rude sau prieteni de familie, dar pe care se tem să-i dea în vileag, mai ales fiindcă este temerea că nu vor fi crezuți. Și în acel moment apare fuga de acasă, evadarea.

Profilul copilului care fuge de acasă

Pe baza cazurile investigate, s-a identificat o categorie de copii predispusă la acest fenomen al dispariției de la domiciliu. Este vorba despre adolescenți. Motivele fugii de acasă pot să difere în funcție de sex. Băieții de ciclul gimnazial, de exemplu, pot fugi de acasă de teama unor pedepse, în special legate de activitatea școlară. La vârsta adolescenței fac acest lucru pentru că nu se simt înțeleși în familie, ascultați sau în urma unor conflicte cu părinții. Fetele, de cealaltă parte, dispar de acasă mai ales după ce le sunt interzise relații, fie de iubire, fie de prietenie. În general, totul ține exact de acea relație conflictuală cu părinții, de faptul că nu sunt înțeleși și ascultați. Există și situații în care fetele de vârstă adolescentă fug de acasă după ce s-au îndrăgostit de persoane cunoscute în mediul online. Sau fug cu iubitul respins de familie.

„Adolescenții care au tendința de a fugi de acasă în repetate rânduri fac acest lucru pentru a câștiga putere asupra unei situații în care se simt neputincioși, în timp ce părinții adolescenților care fug au lăsat adesea relația părinte-copil să se deterioreze până în punctul în care comunicarea este fie dificilă, fie inexistentă. Principalele cauze care determină fuga de acasă sunt: absența comunicării eficiente în relația părinte-copil, incapacitatea adolescentului de a-și rezolva problemele personale, maltratarea adolescentului de către părinți sau alți adulți”, arată Asociația Telefonul Copilului. Copiii dispar mai ales la vârsta adolescenței și fiindcă se simt mai independenți, capabili să se descurce singuri, dar și prin prisma problemelor specifice vârstei.

Reguli de aur când dispare un copil

Specialiștii și asociațiile de profil spun că părinții trebuie să ia măsuri imediat ce constată dispariția copilului. Aceștia recomandă să sune imediat la Poliție, fără a aștepta 24 de ore. Este recomandat ca părinții să sune la prietenii copilului și la toți cei care pot oferi lămuriri. Dacă copilul are telefonul la el, se poate încerca localizarea prin GPS. Totodată, important este să se caute în camera sau printre lucrurile lui indicii sau informații importante. Când copilul este adus acasă de Poliție, există un comportament pe care părinții trebuie să-l adopte, tocmai pentru a preveni probleme ulterioare și pentru a încerca relansarea relației cu copilul, aflarea rădăcinii problemelor.

„Acordați-vă reciproc spațiu. Probabil că sunteți extrem de emoționanți, iar momentul în care copilul dumneavoastră se întoarce s-ar putea să nu fie cel mai productiv moment pentru a rezolva situația. Purtati o conversatie deschisă și sinceră, cu scopul de a înțelege motivația care stă la baza comportamentului. Reevaluați regulile. Comunicarea slabă este principalul motiv pentru care adolescenții fug de acasă. Dacă sunteți amândoi calmi, acesta este momentul să examinați regulile, rezultatele și așteptările comportamentale pentru adolescentul dvs. Solicitați ajutor dacă adolescentul fuge de acasă în repetate rânduri, cel mai probabil strategiile utilizate nu funcționează. Asta înseamnă că este timpul să ajungem la rădăcina reală a problemei. Cel mai bun mod de a face acest lucru este apelând la ajutorul unui profesionist din domeniul sănătății mintale specializat în problemele adolescenților”, precizează specialiștii de la Asociația „Telefonul copilului”.

Adevărul

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending