Connect with us
Publicitate

Actualitate

Ministrul Digitalizării anunță că 87 la sută din dosare au fost actualizate. Indexare, din ianuarie 2024

Publicat

Procesul de digitalizare a pensiilor este aproape gata. Astfel, aproximativ 87% din dosare au fost deja actualizate și digitalizate, relatează alba24.ro.

Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării Bogdan Ivan a declarat că digitalizarea dosarelor de pensii este făcută în proporţie de peste 87% şi speră ca până la sfârşitul anului sau cel târziu în primăvara anului viitor să fie finalizată.

„În momentul de faţă colegii mei de la task force-ul ministerului şi de la task force-ul ADR sunt în legătură directă cu cei de la Ministerul Muncii.

Astăzi peste 87% dintre dosare sunt deja actualizate. Se lucrează foarte intens.

Sperăm în cel mai scurt timp să fie finalizată digitalizarea. Ţinta este până la final de an, dar eu aş vrea să iau marja până la începutul anului viitor, până în primăvară”, a declarat Bogdan Ivan, întrebat într-o conferinţă de presă susţinută miercuri la Guvern în ce stadiu se află în prezent digitalizarea dosarelor de pensii.

Pensiile vor crește din ianuarie 2024

Ministrul Finanţelor a spus cu cât vor creşte pensiile românilor în 2024. Marcel Boloș vorbeşte de o creştere de 2 cifre a pensiilor de la 1 ianuarie 2024, an cu 4 rânduri de alegeri.

Şeful de la Finanţe a vorbit de creşterea pensiilor românilor şi a vehiculat un procent, însă a precizat că răspunsul final va fi dat de coaliţia de guvernare.

Boloș: am luat în calcul o creştere a pensiilor cu aproximativ 14%

„Sunt bani pentru creşterea pensiilor, vor fi majorate cu minim 16 miliarde de lei.  (…) În procente înseamnă că am luat în calcul o creştere a pensiilor cu aproximativ 14%, dar procentul final va fi anunţat de coaliţia de guvernare”

Potrivit ministrului Finanțelor, pensiile ar urma să se majoreze cu aproximativ 14%, însă procentual final se va anunța de către coaliția de guvernare. Cu toate acestea, există și varianta care a fost discutată la Bruxelles, care ar constitui 16%. Oficialii au aprobat o astfel de creștere în timpul discuției finale cu reprezentanții Comisiei Europene.

Cu cât vor creşte pensiile românilor în 2024

  • Varianta 1: indexarea cu rata inflaţiei în martie (cum recomandă Banca Mondială)
  • Varianta 2: recalcularea celor cinci milioane de pensii după o nouă formulă din Lega Pensiilor

Punctul de pensie: va fi 40% sau 45% din câştigul salarial mediu brut stabilit anual prin legea bugetului.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Eveniment

UEFA a anunțat sancțiunile după meciul cu Kosovo. Copiii sub 14 ani, singurii spectatori ai meciului România – Andorra

Publicat

UEFA a luat o decizie după incidentele de la România – Kosovo 2-0, unde o parte din galerie a afișat un banner pe care a scris Kosovo e Serbia.

Concret UEFA a decis că partida România – Andorra (15 octombrie, 21:45) se va desfășura cu ușile închise, dar pot intra doar copiii sub 14 ani. De asemenea, FRF a primit o amendă de 52.000 de euro.

Comisia de Disciplină a UEFA a deschis o anchetă pentru a analiza incidentele petrecute la meciul de pe Arena Națională.

Condițiile în care vor putea participa copiii la meciul cu Andorra

Accesul copiilor sub 16 ani va fi GRATUIT. Aceștia trebuie să fie organizați în grupuri, de la unități de învățământ preșcolar și școlar, școli de fotbal, grupe de juniori ale cluburilor de fotbal.

La fiecare grup de 10 copii va putea intra și un însoțitor. Procedura completă de înscriere va fi anunțată în zilele viitoare de FRF.

Cine transmite LIVE la TV meciul România Andorra

Cine transmite live meciurile României în calificări la Campionatul European 2024:

12 octombrie 2023 – 21:45 Cine transmite LIVE Belarus – România / Antena 1

15 octombrie 2023 – 21:45 Cine transmite LIVE România – Andorra / Prima TV

18 noiembrie 2023 – 21:45 Cine transmite LIVE Israel – România / Prima TV

21 noiembrie 2023 – 21:45 Cine transmite LIVE România – Elveția / Antena 1.

Citeste mai mult

Eveniment

Cu cât rămâne în mână un angajat cu salariul minim, după majorarea de la 1 octombrie

Publicat

Cu cât rămâne în mână un angajat cu salariul minim: Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre a Guvernului prin care salariul minim brut pe economie se majorează la 3.300 lei de la 1 octombrie, informează alba24.ro.

Totuși, din această sumă de 300 de lei, angajații din România vor rămâne la salariul net cu doar 93 de lei.

Restul de 207 lei vor merge la stat sub forma diferitor taxe. Asta dacă nu se va menține facilitatea de a scuti de taxe 200 de lei din salariul brut. Noul proiect de hotărâre nu precizează nimic despre acest lucru.

Concret, orice angajat cu salariul minim pe economie va lua, după taxe, 1.981 de lei în mână. Un număr foarte mare de români, peste 1,85 de milioane, supraviețuiesc lunar cu această sumă.

„Prin prezentul act normativ se propune ca salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată să fie majorat la 3.300 lei lunar începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri de Guvern, ceea ce reprezintă o creștere de 10 %, față de luna septembrie 2023.

În luna septembrie din anul 2023 tariful orar este de 18,145 lei/oră pentru un program complet de lucru 165,333 ore pe lună, iar din luna octombrie 2023 tariful orar va fi de 19,96 lei/oră pentru un program complet de lucru de 165,333 ore/lună”, arată proiectul de act normativ.

Aproximativ 28 % din numărul total de salariați activi sunt plătiți cu salariul minim, în România.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (178)

Publicat

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Ovidiu Pecican, în „Apostrof” nr. 1 din 2017,  reţine o demonstraţie convingătoare a lui Garabet Ibrăileanu faţă de junimism: 1.”Junimismul a avut pretenţia…că asistă, în calitate de conştiinţă, la fenomenele politice, sociale şi culturale şi că le defineşte din punct de vedere obiectiv, al adevărului pur… Pretenţia de conştiinţă-oglindă este nefundată fiindcă junimiştii au reprezentat şi ei un ideal, au fost luptători, au fost un fenomen, că atitudinea lor a fost dictată de subiectivitatea lor, că n-au fost, cu un cuvânt, conştiinţe – oglinzi; 2. „Dacă în ideologia patruzecioptistă vorbeşte instinctul revoluţionar, dorinţa de renovare, în ideologia junimistă vorbeşte tendinţa de rezistenţă la inovaţiuni”; 3. „Junimismul este, mai înainte de toate, recomandarea de a ne feri de importarea civilizaţiei”; 4. „Junimismul echivalează cu nerecunoaşterea utilităţii de a transforma România într-o ţară cu caracter curat european”;

Ileana Mălăncioiu, răspunzându-i lui Gheorghe Grigurcu la afirmaţiile acestuia că multe poezii ale ei ar fi „nereuşite”, „bucolice” sau  înregistrări ale „satanismului rural”: „Dacă ne gândim unde s-a născut Eminescu, Blaga, Cioran şi alţi autori români peste numele cărora nu se poate trece, cred că e de prisos să ne mai frământe dilema de la care am plecat. În ce mă priveşte, am mari îndoieli că Petru Popescu ar fi mai rafinat decât Eminescu sau Blaga numai pentru că a scris „Un zeu între blocuri”. N-am auzit pe nimeni că Tolstoi este un scriitor venit de la ţară” (vezi Apostrof” nr. 1 din 2017);

Poeta Mirela Roznoveanu: „Ca într-un adevărat roman grec antic, a doua mea neşansă a fost frumuseţea, pe care am considerat-o un stigmat, care m-a vulnerabilizat, într-un sens, chiar victimizat. Pentru scriitorul român, o femeie inteligentă şi frumoasă nu poate fi nici profundă şi nici talentată. Evident, în România literatura aparţine, teritorial, bărbaţilor, care sunt alergici la intruziunile femeilor. Ca să mă afirm, am muncit enorm, dar am observat că între o mediocritate şi o femeie talentată va fi comentat, preferat, primul”;

Emanuel Modoc despre „douămiism”: „Douămiismul reprezintă, în contemporaneitate, un moment singular: nu există, în momentul de faţă, nici un raport de antagonism generaţional cu acesta.  Douămiismul – fie că a fost emulat în proiect de căutare a propriei individualităţi, fie că a fost de-a dreptul reiterat în imediat următoarea paradigmă de creaţie – nu a existat nici un moment în care acesta să fie contestat din raţiuni de legitimitate estetică. Chiar dacă poezia aşa-numită „postdouămiistă” (termen pe care nu l-aş recomanda tocmai pentru că douămiismul este considerat, pe bună dreptate, ultima generaţie de creaţie din literatura română) este deosebit de activă şi proteică, glisând între acalmie meditativă, nerv post-avangardist, nou ruralism şi postumanism deopotrivă, aceasta şi-a îmbrăţişat precursorii  imediaţi, găsind în ei modele de referinţă pentru raportarea la realităţile sociale ale spaţiului autohton postcomunist.  În acest context, reciclările neoexpresioniste sau biografist-minimaliste din producţiile apărute în acest deceniu au dat măsura influenţei generaţiei douămii în aceeaşi măsură în care au făcut-o  şi despărţirile faţă de milenarism (şi aici mă refer nu la o  detaşare violentă faţă de precursori, cât la prezenţa vădită a exerciţiului mimetic „de probă”, prin care poezia ultimilor cinci-şase ani şi-a dobândit o oarecare autonomie” (vezi „Apostrof” nr. 1 din 2017);

 

Pentru amatorii de statistici privind învăţământul: În „Dilema veche” nr. 681 din 2017, Liviu Papadima face un inventar al schimbării denumirilor Ministerul Învăţământului. Reluăm denumirile până la Revoluţia din 1989: „Se numea, în anul în care România a devenit Regat, „Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice”, denumire care a rezistat, se pare, aproape patru decenii, din 1881 până în 1920. Apoi, între 1920 şi 1929, Cultele s-au separat de Instrucţiunea Publică, pentru  a reveni , într-un interval de doi ani (1929 – 1931), în acelaşi minister, însă cu ordinea schimbată: „Ministerul Instrucţiunii Publice şi Cultelor”. A fost lărgit între 1931 şi 1934 – „Ministerul Instrucţiunii Publice, Cultelor şi Artelor”, pentru a se reorganiza, în perioada 1934-1936, ca „Ministerul Instrucţiunii Publice”. Epitetul „naţional” apare pentru prima dată în titulatura oficială în 1936 şi durează până în 1940: „Ministerul Educaţiei Naţionale”. Noi reorganizări se fac în vremurile tulburi de la începutul celui de-al Doilea Război Mondial, pe perioade chiar de câte jumătate de an: „Ministerul Educaţiei Naţionale, Cultelor şi Artelor” (14 septembrie 1940 – 15 februarie 1941) şi „Ministerul Instrucţiunii, Educaţiei, Cultelor şi Artelor” (15 februarie 1941 – 1 iunie 1941). După 23 august 1944, denumirea se schimbă cam la patru – cinci ani o dată: din nou „Ministerul Educaţiei Naţionale” (până în 1948), apoi „Ministerul Învăţământului Public” (până în 1952), devenit, pentru următorii cinci ani, „Ministerul Învăţământului” (1952 – 1957), expandat, până în 1962, ca „Ministerul Învăţământului şi Culturii”. După ce, pentru un răstimp, „cultura” se substituie „cultelor”, din 1962 până în 1971 se cheamă iarăşi „Ministerul Învăţământului”, rebotezat, pentru o perioadă record – 18 ani! -, „Ministerul Educaţiei şi Învăţământului”;

Gabriel Adrian Mirea (www.bookblog.ro) face o clasificare a comentariilor critice: „Cred că, în linii mari, sunt posibile patru tipuri de comentarii critice: de tip scoică, cu o perlă (poezie) înăuntru, de tip păun, cu un set de poezii răsfirate la sfârşitul comentariului, de tip colier, mai multe poezii ilustrând o anumită idee sau de tip şotron, cu un accentuat caracter aleatoriu, sărind din poem în poem conform unui algoritm subconştient”;

Marius Miheţ, în „România literară” nr. 11 din martie 2017, face un comentariu critic al cărţii „Mâţa Vinerii” („Polirom”, Iaşi, 2017) scrisă de Doina Ruşti. Arhitectura comentariului se pliază pe  trei piloni ce susţin motivul labirintului: 1.  labirintul identitar: bazat pe „conceptul de familie” care imprimă personajelor sensul apartenenţei la o stirpe specială; 2. labirintul magic: autoarea se comportă „ca un veritabil alchimist”, în timp ce tot „de acest labirint ţin şi mirosurile”; 3. labirintul politic: cu accent pe „prezenţa politică a Bisericii”;

 

Horia Vicenţiu Pătraşcu, în „Contemporanul – ideea europeană” nr. 3 din 2017, prezintă două dintre ideile fundamentale ale lui Constantin Noica – „închiderea care se deschide” şi „contradicţia unilaterală”: „Prin „închiderea care se deschide Noica are în vedere integrarea unor unităţi mai mici într-o unitate mai mare: „casa care se deschide în localitate, localitatea în ţară, ţara în continent ş.a.m.d.”. Prin „contradicţia unilaterală”- Noica aminteşte eternul conflict dintre parte şi întreg: „partea contrazice întregul, dar întregul nu contrazice partea”. În cele din urmă „partea” ajunsă la o conştiinţă de sine mai dezvoltată – individul maturizat – se va regăsi pe sine în întregul pe care înainte îl contrazicea într-un mod primitiv şi hotărât: se va descoperi ca „sine”, ca „noi”;

Matei Martin publică în „Dilema  veche” nr. 686 din aprilie 2017 un interviu cu scriitoarea Liliana Corobca. Venind vorba despre cenzură în România comunistă, intervievata prezintă câteva aspecte ale perioadei respective. Liliana Corobca  face referirile pornind de la considerentul că există două etape ale cenzurii comuniste în România: a) perioada anilor `50: 1.”prima operaţiune a fost epurarea cărţilor”; 2. „ cenzorii au fost afiliaţi pe lângă Direcţia Generală a Presei şi Tipăriturilor (DGPT); 3. „cenzorul trebuia să aibă dosar ireproşabil pe linie comunistă”; 4. „cenzorii erau persoane care nu absolviseră şcoala medie şi a căror grad de inteligenţă era relativ”; 5. „la început (1947-1949) era epurată toată literatura de dragoste. Începând cu 1950 „s-a dat drumul la dragoste”, dar era ceva convenţional: un sărut o dată la 300 de pagini sau o îmbrăţişare la câteva poeme” etc.; b) perioada anilor `60: 1. „a avut ca pretext apărarea secretului de stat”; 2. „cenzorii au fost transferaţi de la DGPT la Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste”; 3. „mutarea cenzorilor  la CCES  a fost una de faţadă, Nicolae Ceauşescu vrând să pară mai democrat sau mai rebel în cadrul ţărilor de după Cortina de Fier”; 4. „se schimbă modul de recrutare a cenzorilor, sunt absolvenţi de facultate, sunt obligaţi să înveţe limbi străine, să meargă la cursuri postuniversitare”; 5. „în ceea ce priveşte literatura, partidul nu mai e chiar aşa de sever cu secvenţele de dragoste incluse în texte”etc.;

 

 

 

Citeste mai mult

Administratie

„Invitatul Zilei” la Botoșani24.ro: Verginel Gireadă, primarul comunei Mihai Eminescu

Publicat

„Invitatul Zilei” la Interviurile Botoșani24.ro a fost astăzi primarul comunei Mihai Eminescu din Botoșani, Verginel Gireadă.
Primarul comunei Mihai Eminescu a vorbit despre investițiile aflate în derulare în comună, de la asfaltarea drumurilor la rețeaua de gaz și la extinderea rețelei cu apă. Verginel Gireadă a vorbit despre comuna care face în prezent pași serioși în alinierea la standardele pe care de au doar orașele din România și se poate lăuda cu investiții care multor comune li se par de neatins și care sunt finanțate prin CNI, PNRR, Anghel Saligny, Afir sau inclusiv de la bugetul local.

Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botoșani24.ro de editorul șef Tudor Carare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Trending