Connect with us

Actualitate

Ministerul Educaţiei estimează o SCĂDERE alarmantă a numărului de elevi care susţin examenele naţionale

Publicat

Publicitate

Ministerul Educaţiei a publicat Planul Strategic Instituţional 2024-2027, semnat în perioada Ligia Deca, care estimează un număr tot mai scăzut de elevi care vor participa la examenele naţionale. Documentul arată un număr mai mic cu trei mii de elevi a celor care ar trebui să susţină examenele naţionale în 2025 faţă de anul trecut, iar numărul scade şi pentru 2026 şi 2027, relatează mediafax.ro.

Dacă în 2023 peste 345.000 de elevi erau înscrişi, pentru 2025 cifra scade la 302.000. În 2024, doar 271.000 de elevi au participat la Evaluare şi Bacalaureat, conform datelor oficiale. Ministerul Educaţiei nu menţionează în document şi care sunt motivele pentru care estimează că va scădea numărul de elevi care susţin examenele naţionale.

„Cred că motivele sunt mult mai prozaice, dacă îmi pot permite să spun aşa. Este de fapt o constatare, nu mi se pare că este nici o strategie, nici un obiectiv. Asta este demografia în România. Numărul elevilor scade de la un an la altul. Iar în acest an, în 2025, în mod excepţional, la bacalaureat vom avea cea mai mică cohortă din istoria învăţământului, din istoria bacalaureatului, pentru că sunt cei care au făcut 13 ani de şcoală. E prima generaţie care a avut clasa pregătitoare. Iar atunci, la intrarea în clasa pregătitoare, s-au înscris mai puţini decât în anii următori, pentru că generaţia s-a împărţit în două. Puteau să se înscrie în clasa întâi sau în clasa pregătitoare. Deci există o explicaţie foarte logică pentru scăderea numărului în acest an 2025. Mai puţin elevi au intrat în clasa pregătitoare acum 13 ani şi, în plus, pe fiecare an, numărul de elevi scade de la un an la altul, pentru că asta este demografia. Avem mai puţini copii şi această scădere se va vedea, de fapt, dacă ne uităm la câţi elevi se înscriu acum în anii de început a şcolii obligatorii, clasa pregătitoare, respectiv ulterior la liceu, numărul acesta va scădea în continuare. Este o constatare, nu poate fi o strategie, pentru că, evident, ministerul nu are cum să-şi dorească să scadă numărul celor prezenţi. Ar fi foarte bine dacă, între obiective, ar fi ca toţi aceşti 302.000 chiar se vor prezenta şi vor participa la evaluarea naţională şi vor avea rezultate bune şi la evaluarea şi la bacalaureat. Dar acolo trebuie intervenit. Obiectivul este să participe toţi. Câţi vor participa, vom vedea în iunie. Pentru că şi anul trecut doar 270 din 300 şi ceva de mii au participat. Deci nu cred că cifra în sine este problema. Este o constatare, cum spuneam. Reflectă realitatea din teritoriu. Atâţia copii sunt înscrişi în clasa 12 şi a 8-a în acest moment”, declară Radu Szekely, expert în educaţie, pentru Aleph News.

Aceste rapoarte arată absenteismul care rămâne ridicat la examenele naţionale.

„În primul rând, relevanţa evaluării naţionale ar trebui regândită. De ce avem nevoie de acest examen de etapă în cazul învăţământului obligatoriu? Atâta vreme cât el nu condiţionează decât repartizarea la un liceu sau altul, el devine, de fapt, un examen nu de evaluare naţională, ci un concurs de repartizare. Şi atunci, cei care nu doresc să participe la acest concurs, pentru că ori nu sunt motivaţi, nu-i interesează un liceu bun sau ştiu că nu au nicio şansă să ia, nu vor participa. Se autoscutesc de acest stres al unei competiţii care îi repartizează. Din păcate, scopul iniţial, acela de a da o imagine clară a situaţiei în învăţământul românesc la finalizarea învăţământului obligatoriu, la acea vreme, de 9 ani, de la pregătitoare până la clasa 8-a, nu se îndeplineşte acest obiectiv în momentul de faţă. Majoritatea elevilor învaţă exclusiv la acele două discipline, dacă vor să intre la un liceu bun. Evaluarea naţională a fost deturnată oarecum şi regândită de către public, nu de către minister, ci de către public, într-un examen de repartizare. Deci, ce se poate face este să vedem în ce măsura acest examen mai este necesar în forma actuală, având în vedere că acum, conform legii, învăţământul este obligatoriu până la finalul clasei a 12-a”, încheie Szekely.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 19 octombrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 19 octombrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 19 octombrie 2025:

Loto 6/49: 14, 11, 21,16, 5, 10

Loto 5/40: 17, 34, 25, 18, 26, 31

Noroc: 8 8 6 6 0 8 4

Noroc Plus: 5 5 1 6 5 3

Publicitate

Super Noroc: 6 6 7 1 1 0

Joker: 13, 28, 14, 15, 11, +19

Citeste mai mult

Economie

Județul Botoșani, în topul furturilor de energie. Delgaz Grid: Aproape 1000 de cazuri de consum fraudulos în primele 9 luni din 2025

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani se numără printre zonele cu cele mai multe cazuri de consum fraudulos de energie electrică și gaze naturale descoperite în primele nouă luni ale anului 2025, potrivit unui raport al companiei Delgaz Grid.

În total, compania a identificat aproape 1000 de cazuri de potențial consum fraudulos în 18 dintre cele 20 de județe în care operează. Dintre acestea, 618 au vizat sustrageri de energie electrică, majoritatea în regiunea Moldovei – în județele Botoșani, Iași, Vaslui, Suceava, Neamț și Bacău. Alte 364 de cazuri au fost descoperite la rețeaua de gaze naturale, inclusiv în județul Botoșani.

Cantitatea totală de energie furată depășește 14 milioane kWh, dintre care circa 8,9 milioane kWh energie electrică și 5,2 milioane kWh gaze naturale. Prejudiciul estimat este de peste 11,5 milioane de lei.

Pericol pentru locuințe și vieți omenești

Reprezentanții Delgaz Grid atrag atenția că intervențiile neautorizate asupra contoarelor și instalațiilor electrice pot duce la incendii, explozii, intoxicații sau electrocutări, cu consecințe tragice.

„Reducerea facturii prin evitarea înregistrării consumului real nu este o soluție. Riscurile la care se expun cei care recurg la astfel de metode depășesc cu mult sumele «economisite». Nicio economie nu merită pusă mai presus de siguranța familiei”, avertizează compania.

Sesizările cetățenilor, esențiale

Delgaz Grid anunță că a formulat plângeri penale în toate cazurile depistate și încurajează populația să raporteze suspiciunile de furt de energie. Sesizările pot fi transmise prin e-mail la adresa raporteazafrauda@delgaz-grid.ro, prin apel gratuit la 031 782 9807 (PIN 1838) sau direct la cea mai apropiată secție de poliție.

Publicitate

„Fiecare caz de consum fraudulos eliminat reprezintă o situație cu potențial periculos neutralizată. Toate sesizările sunt verificate cu respectarea confidențialității identității celor care le transmit”, precizează compania.

Rețea extinsă și investiții în județ

Delgaz Grid, parte a grupului german E.ON, administrează în județul Botoșani rețele de energie electrică și gaze naturale, deservind zeci de mii de clienți casnici și instituționali.

Compania operează o rețea de 82.000 km de electricitate în cele șase județe ale Moldovei – Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui – și o rețea de 26.000 km de gaze naturale în 20 de județe din nordul și vestul țării. De la intrarea pe piața românească, în 2005, E.ON a investit peste 2,4 miliarde de euro în modernizarea infrastructurii energetice și a virat către stat taxe și impozite de peste 3,8 miliarde de euro.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (396)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

DUMITRU MONACU ȘI MANIA REÎNTOARCERII ÎN TIMP

Finalizând de citit  volumul lui Dumitru Monacu, „Culegere de… soluții” (Editura „Axa”, Botoșani, 2011),  un fel de antologie a întâmplărilor  care l-au vizat, mă simt obligat  să mă întreb: câte sunt adevărate?  Mă salvează  Răzvan Voncu printr-o recentă explicație găsită în revista  „Apostrof”: „Conceptul de „verosimilitate”  nu se suprapune decât parțial celui de „adevăr”. Verosimilul este ceea ce POATE fi crezut, oricând și de către oricine, într-un cod narativ de tip realist, iar nu ceea ce TREBUIE crezut, pe baza evidenței că s-a întâmplat. Verosimilitatea este un concept deopotrivă mai restrâns și mai larg decât cel de adevăr.  Mai restrâns pentru că tinde să excludă „extravaganțele” și extremele, faptele imposibil de acceptat într-o logică obișnuită, și mai larg deoarece, paradoxal, chiar într-un cod realist poate fi făcut credibil, de către prozator, ceva care nu s-a întâmplat niciodată în realitate. Verosimilitatea tinde către tip și tipizare și se bazează nu pe totalitatea faptelor care s-au petrecut vreodată în realitate, ci pe anumite tipare evenimențiale și psihologice, pe care logica obișnuită le cunoaște aprioric.” N-or fi toate întâmplările narate în acest volum  adevărate, dar sunt verosimile. Cele șase capitole care întregesc arhitectura volumului („Acasă”, „Ani de liceu”, „Militar, milităraș”, „Ecouri”, „Iași” și „Botoșani”)  se vor a pune în evidență o frescă socială, însă eu cred că, de fapt,  prin apartenența la autobiografic, relevă o frescă sufletească care asigură bucuria scrierii..  Autorul o face dintr-o mare iubire față de cei cu care s-a intersectat în periplurile sale.  Multitudinea secvențelor  pline de incizii realiste sunt verosimile  prin priceperea lui Dumitru Monacu de a asigura fluiditatea  descrierilor: copilăria petrecută într-un sat, anii de liceu cu profesorii, colegii, practica agricolă, chiulul de la școală. Acestora li se adaugă anii de militărie, viața de student la Iași și anii de serviciu la Botoșani care vizează repartiția, delegațiile și popasurile prin hoteluri, colegii de muncă, șefii dintre care îl veți recunoaște , cei mai în vârstă, pe celebrul Răcnea. E o carte care merită citită de toate vârstele. Mai ales că demersul narativ este salvat, în plus, și de ochiul ironic, din fiecare întâmplare extrăgându-se și acea doză de umor, unul cu un timbru mansuet. De aceea, Dumitru Monacu adaugă titlului volumului și sintagma „Schițe vesele”.  Verosimilitatea de care vorbeam este asigurată  și de  lipsa confabulațiilor ramificate,  în sensul că autorul face distincție între adevăr și fabulație, accentul fiind pus pe cele trăite cu adevărat.

Dacă e să fim realiști, opera lui Dumitru Monacu, exceptând-o pe cea epigramatică,  este un rezultat al maniei de a se reîntoarce în timp, aceste popasuri constituind romanele de mai târziu.  Să mai reținem un aspect: autorul pune în fiecare frază  doze mari de echilibru spiritual, mai ales în secvențele în care îi recuperează  pe cei cu care s-a intersectat. Volumul lui Dumitru Monacu se termină cu un „Final… așteptat”: „Se spune că un om își desăvârșește cu adevărat menirea pe pământ numai după ce a plantat un copac, a crescut un copil și a clădit o casă. Două dintre aceste nobile misiuni le îndeplinisem bine până în acest an (2011, n,n,). Fetele mele și uriașul nuc rotat din spatele casei de la Cotu Băii sunt adevărurile frumoase, vii și scumpe din viața mea. Cum o casă nu am ajuns să clădesc, am solicitat divinității o derogare pentru altceva. O carte”. „Culegere de … soluții” este o carte în care găsești, adeseori, secvențe  rezultate din obsesia reîntoarcerii în timp pe care o au autorii români și nu numai.

Citeste mai mult

Educație

Noi reguli pentru excursiile elevilor. Ce trebuie respectat dacă deplasările au loc în timpul programului școlar

Publicat

Publicitate

Noi reguli pentru organizarea excursiilor școlare. Timpul petrecut de elevi în deplasări, atunci când acestea au loc în timpul orelor de curs, trebuie recuperat ulterior. Prevederea apare într-o scrisoare metodică transmisă unităților de învățământ, care vizează eficientizarea activităților extrașcolare, potrivit edupedu.ro, relatează alba24.ro.

În condițiile în care excursia se desfăşoară în timpul orarului şcolar, este necesar un program de recuperare a orelor. Modificarea orarului unității de învățământ, care cuprinde orele de recuperare, se face cu acordul Consiliului de administrație al unității de învățământ, potrivit sursei citate.

Fiecare grup de 10 elevi trebuie să aibă un cadru didactic însoțitor.

Profesorii și/sau școlile care organizează tabere, excursii, expediţii şi alte activităţi de timp liber au obligaţia să ia toate măsurile în vederea asigurării condiţiilor de siguranţă ale elevilor/preşcolarilor pe durata activităţii respective.

Regulile de siguranță trebuie respectate și în cazul excursiilor organizate în zilele libere.

Școala altfel și Săptămâna verde

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară până în 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare. Planificarea se face de către unitatea de învățământ.

Publicitate

Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

Prima vacanță din anul școlar 2025-2026

Prima vacanță pentru elevi în anul școlar 2025-2026 începe în 25 octombrie. Elevii vor avea liber o săptămână.

Cursurile se încheie, înaintea vacanței de toamnă, în 24 septembrie. Elevii revin la ore în 3 noiembrie.

Următoarea vacanță va fi cea a sărbătorilor de iarnă, în perioada 20 decembrie – 7 ianuarie.

Vacanța de schi în Botoșani va fi în 23 februarie – 1 martie.

Calendar an școlar 2025-2026

Anul școlar 2025 – 2026 este structurat pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:

  • cursuri: de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025
  • vacanța de toamnă: de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025
  • cursuri: de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025
  • vacanța de iarnă: de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026
  • cursuri: de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026 sau vineri, 13 februarie 2026 / vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare
  • vacanța de schi: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare în perioada 9 februarie – 1 martie 2026
    • În Botoșani, vacanța de schi va fi în perioada 23 februarie – 1 martie
  • cursuri: de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare până vineri, 3 aprilie 2026
    • În Botoșani, cursurile încep din 2 martie
  • vacanța de primăvară: de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026
  • cursuri: miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026
  • vacanța de vară: de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending