Ministerul Educației a publicat noile modele de cataloage și carnet de elev, pentru anul școlar 2022-2023, care va fi structurat pe module în loc de semestre, relatează alba24.ro.
Este vorba despre documentele-model după care se tipăresc cataloagele și carnetele de elev, pentru fiecare ciclu de învățământ.
Modele de cataloage aferente nivelurilor de învățământ din sistemul de învățământ preuniversitar au fost publicate conform prevederilor art. 4 din Regulamentul privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare gestionate de unitățile de învățământ preuniversitar (aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.844/2016, cu modificările și completările ulterioare), prin care Ministerul Educației aprobă anual modelul și conținutul documentelor școlare.
Catalogul este un document școlar, iar potrivit legislației în vigoare începând cu 1 septembrie 2022, la fiecare disciplină de studiu/modul se încheie anual o singură medie, precizează ministerul.
Modele cataloage școlare 2022-2023:
Prevederi privind Catalogul pentru gimnaziu
- La începutul anului şcolar, toţi elevii înscrişi în clasa respectivă se trec în catalog, în ordine alfabetică.
- Dirigintele clasei este obligat ca, în primele zile după începerea anului şcolar, să întocmească catalogul clasei, completându-l cu toate datele cerute de formular (numele şi prenumele cadrelor didactice care predau la clasa respectivă, numele şi prenumele elevilor şi datele personale ale acestora).
- Înscrierea disciplinelor în catalogul clasei se face de către profesorul diriginte, citeţ şi în întregime, în conformitate cu planul-cadru de învăţământ şi în funcţie de disciplinele opţionale stabilite.
- Dirigintele are obligaţia să prezinte profesorilor care predau la clasa respectivă normele de utilizare a catalogului.
- La sfârşitul anului şcolar se vor completa datele din tabelul ”Situaţia generală asupra mişcării și frecvenței elevilor şi a rezultatelor obţinute”.
- În cazul elevilor transferaţi sau care nu mai frecventează cursurile, a celor sancţionaţi, corigenţi sau cu studii echivalate, dirigintele face menţiunea respectivă în rubrica rezervată în acest scop. Menţiunea privind transferul sau nefrecventarea cursurilor se va face şi în registrul de înscriere și de evidenţă a elevilor.
- Cadrele didactice sunt obligate să noteze la începutul orei de curs absenţele elevilor în rubricile rezervate pentru fiecare disciplină de învăţământ. Exemplu: IX: 15, 17, 18 etc.; XII: 4, 5, 6 etc.;
- II: 15, 17 etc.
- Motivarea absenţelor se face de către diriginte, prin încercuirea acestora cu cerneală albastră, pe baza documentelor prezentate de părinți.
- Absenţele puse elevilor care au întârziat la orele de curs din cauze obiective se motivează la sfârşitul orei de către profesorul respectiv.
- Notele elevilor, de la 10 la 1, se trec în cifre.
- Notele obţinute cu prilejul evaluărilor se trec în catalog cu cerneală albastră, indicându-se ziua şi luna. Exemplu: 7/8X.
- Toate notele se trec în catalog citeţ, corect şi numai cu cerneală albastră. Mediile se trec în cifre şi litere, cu cerneală roşie.
- Mediile încheiate la examenele de corigenţă constituie şi medii anuale la disciplinele respective, înscriindu-se în rubrica ”Media anuală”.
- Pentru înscrierea absenţelor, precum şi pentru încheierea mediilor anuale răspunde în mod direct titularul de disciplină. Este interzisă înscrierea datelor fără note. Dirigintele răspunde de exactitatea calculului aritmetic al mediei generale anuale.
- Nu se admit modificări de note în cataloagele şcolare.
- Notele/mediile înscrise greşit în catalog se anulează, barându-se cu o linie orizontală şi se înlocuiesc cu notele/mediile corespunzătoare, înscrise cu cerneală roşie, sub semnătura profesorului şi a directorului care aplică sigiliul.
- Eventualele modificări se fac cu tuş sau cu cerneală roşie, menţionând actul în temeiul căruia au fost efectuate.
- La sfârşitul anului şcolar catalogul clasei se completează cu ultimele date prevăzute de reglementărileîn vigoare iar spaţiile şi paginile rămase libere se barează.
- La sfârşitul anului şcolar se întocmeşte, pe ultima pagină a catalogului clasei, un procesverbal privind verificarea mediilor şi a mediilor generale, semnat de diriginte şi titularii de discipline şi vizat de directorul unităţii deînvăţământ.
- Scoaterea catalogului din unitatea de învăţământ este interzisă.
- Directorul este obligat să controleze sistematic completarea la zi şi corectă a cataloagelor cu datele necesare (absenţe, note, situaţii statistice etc.). Catalogul clasei, după completarea procesuluiverbal tipărit pe ultima sa pagină, se arhivează la unitatea de învăţământ preuniversitar, cu termen de păstrare permanent.
În fiecare dintre modelele de mai sus se regăsesc instrucțiuni privind notele, absențele, mediile etc.
Modele carnete școlare 2022-2023
Carnetul de elev este un document de corespondență între unitatea de învățământ și familia elevului.
Structura anului școlar 2022-2023
Anul școlar 2022-2023 va fi organizat pe module de cursuri și vacanțe scurte, în loc de semestre. Va începe în 5 septembrie și include cinci module de cursuri și alte cinci vacanțe.
În total, sunt 36 de săptămâni de cursuri. Prima vacanță va fi din 22 octombrie.
Calendarul anului școlar 2022-2023 diferă în fiecare județ, în funcție de vacanța de o săptămână din februarie, a cărei perioadă a fost aleasă de inspectoratele școlare, la nivel local.
În județul Alba, această vacanță va fi în perioada 20-24 februarie 2023 (a putut fi aleasă o săptămână din intervalul 6 – 26 februarie 2023), ceea ce influențează și finalul modulului 3 de cursuri și începutul celui de-al patrulea. Aici este diferența între județele din țară.
Structura anului școlar 2022-2023: cursuri și vacanțe – JUDEȚUL BOTOȘANI
- cursuri (modulul 1) – de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022
- vacanţă (vacanța 1) – de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022
- cursuri (modulul 2) – de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022
- vacanţă (vacanța 2) – de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023
- cursuri (modulul 3) – de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 17 februarie 2023 (în Alba)
- vacanţă (vacanța 3) – o săptămână: de luni, 20 februarie până vineri, 24 februarie
- cursuri (modulul 4) – de luni, 27 februarie 2023 până joi, 6 aprilie 2023
- vacanţă (vacanța 4) – de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023
- cursuri (modulul 5) – de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023
- vacanţă (vacanța 6, de vară) – de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.
Anul școlar 2022-2023 – „Şcoala altfel”, „Săptămâna verde” și încheierea cursurilor pentru clasele VIII și XII-XIII
În ziua de 5 octombrie – Ziua internaţională a educaţiei şi în zilele nelucrătoare/ de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.
Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ.
Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri (modul de învăţare).
Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023.
Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023.
Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, pentru clasele din învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023.
Vacanța din februarie în celelalte județe
- Vacanță în perioada 6-10 februarie: Ilfov, Suceava
- Vacanță în perioada 13-17 februarie: Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Călărași, Cluj, Dâmbovița, Gorj, Hunedoara, Teleorman, Prahova.
- Vacanță în 20-24 februarie: Sibiu, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Maramureș, Arad, Timiș, Constanța, Tulcea, Giurgiu, Ialomița, Olt, Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Vâlcea, Buzău, Brăila, Galați, Vrancea, Bacău, Vaslui, Neamț, Iași, Botoșani.
Anul școlar 2022-2023 – alte noutăți
În anul școlar 2022-2023, la fiecare disciplină de studiu/modul, se încheie anual o singură medie, scrie în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), ce intră în vigoare de la 1 septembrie.
La fiecare disciplină, numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învăţământ, precum şi cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore.
Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.
La sfârşitul clasei pregătitoare, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
În învăţământul primar, la clasele I – IV, în cel secundar şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.
La fiecare disciplină de studiu/modul, se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferență de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
La clasele I – IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu.
Pentru aceste clase, calificativul pe disciplină se stabileşte astfel: se aleg două calificative cu frecvenţa cea mai mare, acordate în timpul anului școlar, după care, în perioadele de recapitulare şi de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:
a) progresul sau regresul elevului;
b) raportul efort-performanţă realizată;
c) creşterea sau descreşterea motivaţiei elevului;
d) realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic şi care au fost aduse la cunoştinţa părintelui, tutorelui sau reprezentantului legal.
Calificativele la purtare se consemnează în catalog de către învăţători/institutori/profesorii pentru învăţământul primar.
În învăţământul secundar inferior, secundar superior şi postliceal, mediile anuale pe disciplină/ modul se consemnează în catalog de către cadrul didactic care a predat disciplina/modulul. Mediile la purtare se consemnează în catalog de profesorii diriginţi ai claselor.
Elevii scutiți de efort fizic trebuie să fie prezenți la orele de educație fizică.
Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică şi sport. Acestor elevi nu li se acordă calificative/note şi nu li se încheie media la această disciplină în anul în care sunt scutiţi medical.
Mediile minime pentru promovarea anului școlar
Sunt declaraţi promovaţi elevii care, la sfârşitul anului şcolar, obţin la fiecare disciplină de studiu/modul cel puţin media anuală 5 /calificativul „Suficient”, iar la purtare, media anuală 6 / calificativul „Suficient”.
Elevii liceelor pedagogice, ai liceelor teologice şi ai liceelor militare care obţin la purtare media anuală mai mică de 8 nu mai pot continua studiile la aceste profiluri. Aceşti elevi sunt obligaţi să se transfere, pentru anul şcolar următor, la alte profiluri/licee cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor în cauză.
Elevii de la clasele cu profil artistic sau sportiv trebuie să obţină media cel puţin 6 la disciplina principală de specialitate, pentru aceste profiluri/specializări.
Elevii de la clasele cu specializările muzică, coregrafie și arta actorului trebuie să obţină cel puţin nota 6 pentru specializarea respectivă/la examenul de sfârşit de an şcolar.
Elevii de la clasele cu specializările arte vizuale, arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale trebuie să obţină la toate disciplinele practice de specialitate media anuală cel puţin 6.
Elevii de la clasele cu profil pedagogic trebuie să obţină la sfârşitul anului şcolar medii anuale de cel puţin 6 la disciplinele limba şi literatura română/limba şi literatura maternă, matematică/ aritmetică şi la disciplinele pedagogice de profil.
Elevii care nu îndeplinesc condiţiile de mai sus sunt obligaţi să se transfere, pentru anul şcolar următor, la alte profiluri/specializări, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor în cauză.
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News