Connect with us

Actualitate

Măsuri speciale în cazul șoferilor începători sau al celor vârstnici

Publicat

Publicitate

Având în vedere numărul în creștere al accidentelor rutiere și necesitatea impunerii măsurilor de siguranță rutieră, armonizate la nivelul Uniunii Europene, directiva menționează mai multe aspecte, informează alba24.ro.

O nouă directivă privind reguli rutiere este în discuții la Uniunea Europeană. Aceasta include măsuri speciale, mai ales în cazul șoferilor începători sau a celor vârstnici.

Șoferii începători vor trebui să manifeste atenție sporită, restricțiile luate în calcul fiind o perioadă de probă de doi ani în care riscă pierderea permisului dacă depășesc viteza prea des.

Astfel, potrivit documentului, pentru acești conducători auto începători ar trebui stabilită o perioadă de probă de doi ani, în cursul căreia ei ar trebui să facă obiectul unor norme mai stricte și unor sancțiuni la nivelul întregii Uniuni în caz de încălcare a normelor respective din cauza influenței alcoolului.

Sancțiunile pentru astfel de comportamente ar trebui să fie eficace, proporționale, disuasive și nediscriminatorii, iar severitatea lor ar trebui să țină seama, în cea mai mare măsură posibilă, de obiectivele Uniunii pe termen mediu și lung privind reducerea la jumătate și aproape de zero a deceselor și a vătămărilor grave.

Limitarea vitezei pentru șoferii începători
În ceea ce privește orice alte restricții impuse conducătorilor auto începători, statele membre ar trebui să aibă libertatea de a pune în aplicare norme suplimentare pe teritoriul lor.

Publicitate

Limitele de viteză în cazul acestora vor fi, de exemplu, doar de 90 km/h pe autostrăzi.

Codul Rutier românesc prevede deja că șoferii începători trebuie să circule cu viteză mai mică cu 20 km/h, în primul an de la obținerea permisului, față de limita maxim admisă pentru categoria de autovehicule respectivă. De asemenea, aceștia nu au voie să conducă mașini în regim taxi.

O altă interdicție în discuții, la nivel de UE, este interzicerea conducerii pe timp de noapte.

”Țările membre pot stabili reguli speciale pentru șoferii începători pentru a restricționa conducerea pe timp de noapte, de la miezul nopții până la 6 dimineața”, se arată în proiect, document citat de ziarulromanesc.de.

O nouă directivă privind reguli rutiere este în discuții la Uniunea Europeană. Aceasta include măsuri speciale, mai ales în cazul șoferilor începători sau a celor vârstnici.

Având în vedere numărul în creștere al accidentelor rutiere și necesitatea impunerii măsurilor de siguranță rutieră, armonizate la nivelul Uniunii Europene, directiva menționează mai multe aspecte.

Citește și Modificare în Codul Rutier: Reguli noi la depășirea unei biciclete sau trotinete electrice. Interdicții pentru bicicliști
Șoferii începători vor trebui să manifeste atenție sporită, restricțiile luate în calcul fiind o perioadă de probă de doi ani în care riscă pierderea permisului dacă depășesc viteza prea des.

Astfel, potrivit documentului, pentru acești conducători auto începători ar trebui stabilită o perioadă de probă de doi ani, în cursul căreia ei ar trebui să facă obiectul unor norme mai stricte și unor sancțiuni la nivelul întregii Uniuni în caz de încălcare a normelor respective din cauza influenței alcoolului.

Sancțiunile pentru astfel de comportamente ar trebui să fie eficace, proporționale, disuasive și nediscriminatorii, iar severitatea lor ar trebui să țină seama, în cea mai mare măsură posibilă, de obiectivele Uniunii pe termen mediu și lung privind reducerea la jumătate și aproape de zero a deceselor și a vătămărilor grave.

Limitarea vitezei pentru șoferii începători
În ceea ce privește orice alte restricții impuse conducătorilor auto începători, statele membre ar trebui să aibă libertatea de a pune în aplicare norme suplimentare pe teritoriul lor.

Limitele de viteză în cazul acestora vor fi, de exemplu, doar de 90 km/h pe autostrăzi.

Vezi și Ce alcoolemie a avut un șofer din Alba care a băut cu o seară înainte de a fi testat două pahare de vin. Decizia judecătorilor
Codul Rutier românesc prevede deja că șoferii începători trebuie să circule cu viteză mai mică cu 20 km/h, în primul an de la obținerea permisului, față de limita maxim admisă pentru categoria de autovehicule respectivă. De asemenea, aceștia nu au voie să conducă mașini în regim taxi.

O altă interdicție în discuții, la nivel de UE, este interzicerea conducerii pe timp de noapte.

”Țările membre pot stabili reguli speciale pentru șoferii începători pentru a restricționa conducerea pe timp de noapte, de la miezul nopții până la 6 dimineața”, se arată în proiect, document citat de ziarulromanesc.de.

Și seniorii ar fi vizați de interdicții. Permisele auto ale vârstnicilor ar putea avea o valabilitate mai mică pe viitor.

Nouă categorie de permis
Se ia în calcul și introducerea unei categorii de permis „B+”. Șoferii care au această categorie de permis vor putea să conducă mașini mai grele de 1,8 tone – unde de regulă se regăsesc SUV-urile sau unele mașini electrice.

Totodată, este planificată o vârstă minimă uniformă pentru eliberarea permiselor auto. Acest lucru este menit să asigure că normele mai stricte pentru șoferii începători pot fi implementate mai ușor în Uniunea Europeană.

O nouă directivă privind reguli rutiere este în discuții la Uniunea Europeană. Aceasta include măsuri speciale, mai ales în cazul șoferilor începători sau a celor vârstnici.

Având în vedere numărul în creștere al accidentelor rutiere și necesitatea impunerii măsurilor de siguranță rutieră, armonizate la nivelul Uniunii Europene, directiva menționează mai multe aspecte.

Citește și Modificare în Codul Rutier: Reguli noi la depășirea unei biciclete sau trotinete electrice. Interdicții pentru bicicliști
Șoferii începători vor trebui să manifeste atenție sporită, restricțiile luate în calcul fiind o perioadă de probă de doi ani în care riscă pierderea permisului dacă depășesc viteza prea des.

Astfel, potrivit documentului, pentru acești conducători auto începători ar trebui stabilită o perioadă de probă de doi ani, în cursul căreia ei ar trebui să facă obiectul unor norme mai stricte și unor sancțiuni la nivelul întregii Uniuni în caz de încălcare a normelor respective din cauza influenței alcoolului.

Sancțiunile pentru astfel de comportamente ar trebui să fie eficace, proporționale, disuasive și nediscriminatorii, iar severitatea lor ar trebui să țină seama, în cea mai mare măsură posibilă, de obiectivele Uniunii pe termen mediu și lung privind reducerea la jumătate și aproape de zero a deceselor și a vătămărilor grave.

Limitarea vitezei pentru șoferii începători
În ceea ce privește orice alte restricții impuse conducătorilor auto începători, statele membre ar trebui să aibă libertatea de a pune în aplicare norme suplimentare pe teritoriul lor.

Limitele de viteză în cazul acestora vor fi, de exemplu, doar de 90 km/h pe autostrăzi.

Vezi și Ce alcoolemie a avut un șofer din Alba care a băut cu o seară înainte de a fi testat două pahare de vin. Decizia judecătorilor
Codul Rutier românesc prevede deja că șoferii începători trebuie să circule cu viteză mai mică cu 20 km/h, în primul an de la obținerea permisului, față de limita maxim admisă pentru categoria de autovehicule respectivă. De asemenea, aceștia nu au voie să conducă mașini în regim taxi.

O altă interdicție în discuții, la nivel de UE, este interzicerea conducerii pe timp de noapte.

”Țările membre pot stabili reguli speciale pentru șoferii începători pentru a restricționa conducerea pe timp de noapte, de la miezul nopții până la 6 dimineața”, se arată în proiect, document citat de ziarulromanesc.de.

Și seniorii ar fi vizați de interdicții. Permisele auto ale vârstnicilor ar putea avea o valabilitate mai mică pe viitor.

Nouă categorie de permis
Se ia în calcul și introducerea unei categorii de permis „B+”. Șoferii care au această categorie de permis vor putea să conducă mașini mai grele de 1,8 tone – unde de regulă se regăsesc SUV-urile sau unele mașini electrice.

Totodată, este planificată o vârstă minimă uniformă pentru eliberarea permiselor auto. Acest lucru este menit să asigure că normele mai stricte pentru șoferii începători pot fi implementate mai ușor în Uniunea Europeană.

Vârstele minime pentru eliberarea permisului
Vârste minime

(1) Vârsta minimă pentru eliberarea unui permis de conducere este următoarea:
(a) 16 ani pentru categoriile AM, A1 și B1;

(b) 18 ani pentru categoriile A2, B, BE, C1 și C1E;

(c) în ceea ce privește categoria A:

(i) 20 de ani pentru motociclete. Totuși, pentru a putea conduce motociclete din această categorie, este necesară o experiență de cel puțin doi
ani de conducere a motocicletelor din categoria de permis A2.
Se poate renunța la cerința privind experiența de doi ani în cazul în care candidatul are cel puțin 24 de ani;

(ii) 21 de ani pentru triciclurile motorizate care depășesc 15 kW;
(d) 21 de ani pentru categoriile C, CE, D1 și D1E;

(e) 24 de ani pentru categoriile D și DE.

(2) Statele membre pot majora sau reduce vârsta minimă pentru eliberarea unui permis de conducere:
(a) pentru categoria AM, vârsta poate fi redusă la 14 ani sau poate fi majorată la 18 ani;

(b) pentru categoria B1, vârsta poate fi majorată la 18 ani;

(c) pentru categoria A1, vârsta poate fi majorată la 18 ani dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiții:

(i) există o diferență de doi ani între vârsta minimă pentru categoria A1 și vârsta minimă pentru categoria A2;
(ii) este necesară o experiență de cel puțin doi ani de conducere a motocicletelor din categoria de permis A2 înainte de a putea conduce motociclete din categoria A, astfel cum se prevede la alineatul (1) litera (c) punctul (i);
(d) pentru categoriile B și BE, vârsta poate fi redusă la 17 ani.

(3) Statele membre pot reduce vârsta minimă pentru categoria C la 18 ani, iar pentru categoria D la 21 de ani în cazul următoarelor vehicule:

(a) vehiculele utilizate de pompieri și cele utilizate de forțele de menținere a ordinii publice;
(b) vehiculele supuse unor încercări pe drum, în scopul reparațiilor sau al întreținerii.
(4) Permisele de conducere eliberate în conformitate cu alineatele (2) și (3) sunt valabile numai pe teritoriul statului membru emitent, până la data la care titularul permisului împlinește vârsta minimă prevăzută la alineatul (1).

Conținutul complet al documentului publicat de Comisia Europeană poate fi consultat AICI

Ce are la bază noua inițiativă de modificare a Codului Rutier în toată Europa
Inițiativa se bazează pe Directiva 2006/126/CE, care vizează îmbunătățirea siguranței rutiere și facilitarea liberei circulații prin:

introducerea unui model unic de permis de conducere al Uniunii Europene, obligatoriu pentru toți conducătorii auto începând cu 2033, cu scopul de a asigura o mai bună protecție împotriva fraudei și a falsificării;
clasificarea permiselor de conducere în funcție de tipurile de vehicule și de vârstele minime de la care pot fi conduse acestea;
reînnoirea administrativă obligatorie a tuturor permiselor de conducere noi o dată la 10 ani;
simplificarea sarcinii administrative a conducătorilor auto care își schimbă reședința într-un alt stat membru;
aplicarea unor norme minime comune privind aptitudinile, cunoștințele, aptitudinile fizice și mintale ale conducătorilor auto;
accesul progresiv la motociclete puternice, în funcție de vârsta minimă și de experiența anterioară de conducere a unor motociclete mai puțin puternice;
crearea unei rețele pentru schimbul de informații privind permisele de conducere între autoritățile naționale

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Acțiune amplă a polițiștilor din Dorohoi. Șoferi amendați pe capete

Publicat

Publicitate

În acest zilele de 8 și 9 februarie 2025, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi, împreună cu cei ai Secției de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi, Secției de Poliție Rurală nr. 6 Pomârla și polițiști de frontieră au acționat în cadrul planului de acțiune BLOCADA, pentru prevenirea și combaterea infracțiunilor stradale și pentru menținerea unui climat de ordine și siguranță publică.

 

Astfel, polițiștii au acționat în intervalul orar 07:00-11:00,  prilej cu care au fost legitimate aproximativ 60 de persoane și au fost controlate 54 de autovehicule și un local public.

 

În urma neregulilor constatate au fost aplicate 43 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 10.000 de lei, pentru nerespectarea legislației privind circulația pe drumurile publice.

 

Publicitate

De asemenena, au fost reținute trei certificate de înmatriculare.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Interimatul funcției prezidențiale (procedură)

Publicat

Publicitate

Președintele Klaus Iohannis și-a anunțat, la 10 februarie 2025, demisia din funcția de președinte al României.

El a menționat că va pleca de la Palatul Cotroceni pe data de 12 februarie.

Klaus Iohannis a precizat că decizia vine în contextul în care în Parlamentul României s-a pus în mișcare, la 10 februarie 2025, procedura de suspendare a sa din funcție.

‘Pentru a scuti România și pe cetățenii români de această criză, de această evoluție inutilă și negativă, demisionez din funcția de președinte al României. Voi pleca din funcție poimâine, pe 12 februarie. Dumnezeu să binecuvânteze România!’, a spus Klaus Iohannis într-o conferință de presă susținută la Palatul Cotroceni.

Procedura de suspendare este un demers ‘inutil’, ‘nefondat’ și ‘păgubos’, a mai spus Iohannis.

***

Publicitate

Conform Constituției României, vacanța funcției de președinte al României intervine în caz de demisie, de demitere din funcție, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuțiilor sau de deces (art. 97).

Constituția mai prevede că, în caz de demisie, de demitere din funcție, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuțiilor sau de deces, în termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanța funcției de Președinte al României, guvernul va organiza alegeri pentru un nou președinte.

Dacă funcția de președinte devine vacantă ori dacă președintele este suspendat din funcție sau dacă se află în imposibilitate temporară de a-și exercita atribuțiile, interimatul se asigură, în ordine, de președintele Senatului sau de președintele Camerei Deputaților. (art. 98 din Constituție)

Constituția detaliază, totodată, atribuțiile care nu pot fi exercitate pe durata interimatului funcției prezidențiale: nu se pot adresa Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale națiunii (prerogativă atribuită de art. 88 din Constituție), nu se poate declanșa procedura de suspendare a Parlamentului (prerogativă atribuită de art. 89 din Constituție), nu se poate convoca un referendum național (prerogativă atribuită de art. 90 din Constituție).

Conform volumului ‘Constituția României revizuită. Comentarii și explicații’ (Mihai Constantinescu, Simina Tănăsescu, Ioan Moraru, Elena Simina Tănăsescu, 2003), vacanța funcției are semnificația că președintele, deși nu este demis, nu-și poate exercita atribuțiile. De aceea, se declanșează interimatul, conform art. 98 din Constituție. Acesta, însă, prin natura lui, nu poate fi decât provizoriu, întrucât președintele interimar nu se bucură de legitimitatea celui ales. De aceea, guvernul trebuie să organizeze scrutinul pentru alegerea noului președinte, în maximum trei luni de la data începerii interimatului. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

150 de zile fără permis! O șoferiță vitezomană de 19 ani a rămas câteva luni pieton și a primit și o amendă usturătoare

Publicat

Publicitate

Acțiune a polițiștilor pentru reducerea accidentelor rutiere

În zilele de  8 și 9 februarie 2025, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi, împreună cu polițișiii Serviciului Rutier au acționat, în intervalul orar 18:00-21:00 pe drumul județean D.J. 208H,  în comuna Prăjeni, DE 58 Flămânzi, DE 58 Copălău și DJ 208 H Cerbu/Coșula pentru prevenirea accidentelor rutiere și impunerea unui climat de siguranță rutieră în rândul participanților la trafic.

 

Astfel, au fost legitimate 78 de persoane și au fost controlate 70 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 37 sancțiuni contravenționale, în valoare de  peste 36.000 de lei.

 

Exemplu:

Publicitate

Amendă și 150 de zile fără permis

La data de 9 februarie 2025, pe drumul european DE 58, în localitatea Copălău, a fost depistat un autoturism, al cărui conducător auto a depășit limata legală de viteză și a efectuat depășirea mai multor autoturisme în zona de acțiune a indicatorului ”depășirea interzisă”.

 

Conducătorul auto, o tânără de 19 ani, a fost sancționată contravențional cu amendă în valoare de peste 3.200 de lei, iar ca măsură complementară i-a fost suspendat dreptul de a conduce autoturisme pentru 150 de zile.

Citeste mai mult

Eveniment

Razie a polițișilor din Botoșani în Piața Centrală. Amenzi uriașe pentru comercializarea țigaretelor fără timbru de acciză

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani, împreună cu polițiștii de investigații criminale și cei ai Secțiilor de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani și nr. 3 Hlipiceni au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale, în zona Pieței Centrale din municipiul Botoșani.

 

Activitățile au fost desfășurate în intervalul orar 09:00-13:00, prilej cu care au fost legitimate 128 de persoane, dintre care 6 au fost conduse la sediul poliției unde, față de acestea a fost dispusă măsura sancționării contravenționale pentru nerespectarea normelor de conviețuire socială, cu amendă în valoare totală de 700 de lei.

 

În același context au fost depistate trei persoane care ofereau spere vânzare țigarete de proveniență Republica Moldova, asupra lor fiind identificat aproximativ 200 de pachete cu țigarete. Acestea au fost confiscate, iar cele două persoane au fost sancționate contarvențional cu amendă în valoare totală de 60.000 de lei, pentru nerespectarea Codului fiscal.

De asemenena, au fost vizate arterele rutiere din proximitatea Pieței Centrale, fiind aplicate 15 sancțiuni contravenționale pentru abateri la regimul rutier.

Publicitate

FOTO cu caracter ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending