Connect with us

Eveniment

Mărturii din culise: Când, de ce și cum a început tradiția împodobirii baldachinului Sfintei Parascheva

Publicat

Publicitate

Peripeții, ispite și minunate potriviri de întâmplări. Florentina Buștei povestește cum s-a născut, în 2003, o adevărată tradiție – din dragoste și din evlavie față de Cuvioasa Parascheva.

Fiind însărcinată cu fata cea mai mică – în 2001 se întâmpla asta – Cuvioasa Parascheva mi-a apărut în vis și mi-a zis că voi naște o fetiță de care ea va avea grijă. M-am trezit, mi s-a părut un vis altfel, nu că acum orice visez aș lua în considerare. Mi s-a părut un vis altfel și m-am gândit așa: Ia stai să vezi, că eu o să nasc de Sfânta Parascheva! Am născut fetița cu două zile înainte de 14 octombrie. Totul a fost în regulă, un copil sănătos, fără nici un fel de problemă, scrie DOXOLOGIA.

Peste aproape trei ani, doi ani și jumătate, de fapt, iarăși am visat-o pe Sfânta. Eram în curtea Mitropoliei, am intrat, m-am închinat. Și atunci, când m-am trezit, am zis: Ceva se întâmplă și eu trebuie să merg la Iași! Am venit cu soțul undeva prin luna martie, aprilie, ne-am închinat la Sfânta și pe urmă așa de fericiți și de bucuroși am plecat de aici, așa o mulțumire sufletească și un sentiment am trăit, nici nu știu cum să vi le descriu! Pentru că la două, trei săptămâni am revenit. Nu conta ziua, nu conta ora, cum prindeam o fereastră să avem timp să venim, să ne închinăm și să ne întoarcem la București, noi asta făceam. Devenise ca o dependență sufletească, ca un ceva pe care trebuia să-l facem. Parcă-și făcea efectul unui medicament, ceva care te făcea foarte fericit.

Și venind așa câteva luni, soțul meu a spus: Când va fi ziua Sfintei, vreau să-i îmbrac baldachinul cu flori. Și am zis bine, așa facem. Am fost foarte fericită, dar trebuie să recunosc că ideea a fost a soțului meu.

Și înainte, undeva pe la jumătatea lunii septembrie, am luat numărul de telefon de pe internet și am sunat la Mitropolie. Mi-a răspuns părintele Dosoftei, pe vremea aia nu știam cine este, nu-l cunoșteam deloc. I-am spus cine sunt și că vreau să vin de hramul Sfintei, să îmbrac baldachinul cu flori. Nefăcându-se atunci lucrul acesta aici, dânsul cred că nu a înțeles foarte bine ce am spus eu. Poate că nici nu m-am exprimat cum trebuie, poate era și puțin grăbit… și-mi zice: Nu am înțeles ce vrei să faci. Încep să explic.

Știți, noi ne ocupăm cu florile și aș vrea să-i aduc flori Sfintei. Vreau să îmbrac baldachinul în ziua Sfintei cu flori.

Publicitate

Și el a întrebat: Vrei s-o îmbraci pe Sfânta?

La care eu imediat zic: Cum adică? Eu pot s-o îmbrac pe Sfânta, se poate face lucrul ăsta?

Mi-a spus că se poate. M-a întrebat de unde suntem, am spus că din București. Mergeți la Mănăstirea Pasărea și spuneți că vreți un veșmânt pentru Cuvioasa Parascheva și asta e tot ce pot să vă spun, mai departe eu tot nu înțeleg ce vreți să faceți dumneavoastră.

Pe mine mă interesa mai puțin partea cu florile în momentul acela, mă prinsese ideea cu veșmântul Sfintei. I-am explicat soțului, am mers la mănăstire la Pasărea, am ales un material pe care l-am crezut mai frumos și potrivit și am comandat veșmântul Sfintei.

Un camion de flori vrac

Știam că pe 12 octombrie o scoate pe Sfânta afară, în baldachinul din fața Catedralei, așa că pe 11 octombrie, într-o dimineață, am încărcat un camion cu flori. Vrac! Așa cum sunt ele la en gros. Acuma vă puteți da seama, dacă la București se lucrează, 24 de ore 10-12 oameni, la făcut aranjamentele, noi am venit cu florile vrac în fața Mitropoliei. Cu o singură doamnă floristă, cu fetița mea, Maria care la vremea aceea avea 12 ani și cu soțul. Și ne-am trezit în fața Mitropoliei. Ploua torențial, era frig, ne-am cumpărat geci, căciuli, mănuși, cizme și așa mai departe și am zis: Doamne, ce ne facem?

Părinții ieșeau nedumeriți: Dar ce faceți cu florile astea, dar ce se întâmplă aici? Noi cu mașina asta mare, camion: Păi, știți, noi vrem să aranjăm baldachinul. Dădeau din umeri, se uitau, treceau, plecau, doamna Ica, florista, săraca zicea: E foarte mare, e foarte mult, e imposibil ca eu, o persoană, să pot face ceva. Nici nu știu de unde să încep. Am numărat noi suporții de jur împrejur, erau 14. Și zicem, hai să cumpărăm 14 vase, să încercăm să le facem pe astea și cu restul florilor plecăm acasă și asta e… Eram atât de supărată și de mâhnită, aveam un nod în gât și-n mintea mea se petrecea ceva de genul – cine m-a pus, dar de ce am venit, dar de ce n-am gândit toate cum trebuie de dinainte?!…

În momentul acela mă sună Nicu Marin, prieten și client totodată, colaborator. Nu importator, el are o firmă mare de evenimente. Și mă sună așa, puțin panicat:

Ce mă fac, că trebuie să-ți dau o comandă, dar uite, sunt foarte agitat, că nu am cum să ți-o trimit.

Lasă-mă, îi zic, că sunt supărată, nu-mi arde acum de comanda ta, vorbim mâine.

Nu, nu cred că ajung, că zice… sunt plecat din București, sunt tocmai în Iași.

Zic: Nuu, mai repetă o dată!

– Sunt în Iași.

– Și ce faci în Iași?

– Păi, ce să fac, zice, am avut un eveniment mare la Palat, a fost o nuntă și am venit, m-am ocupat de organizare.

Zic: Stai puțin, cu cine ai venit?

– Păi cu toată echipa mea, suntem vreo zece.

Am început: Nicu, mai repetă o dată. Deci sunteți zece. Unde sunteți?

– În fața Mitropoliei.

Zic: Rămâi acolo, rămâi acolo unde ești!

Am simțit pur și simplu că mi se face rău! Și acum, când îmi aduc aminte, mă emoționez foarte tare! Am ajuns plângând după Nicu și i-am spus: Nicule, am venit cu mașina de flori, vreau să merg la Sfânta, nu mă descurc, nu știu cum să fac să fie bine…

– Păi și de ce-ți faci probleme? Hai, toată lumea la treabă!

Și au intrat zece oameni atunci în baldachin și am făcut din ce am avut, cum am avut… a fost roșu cu alb – toată lumea a fost foarte fericită! Cel puțin eu nu mai puteam de fericire! Eram pe punctul de a trăi dezamăgirea de a mă întoarce acasă cu florile. Mai înainte voiam să fac ceva și nu-mi ieșea absolut nimic.

100 de metri de ghirlandă de brad în două ore

Vai, și a ieșit o frumusețe până seara! Veneau părinții din Catedrală, făceau poze: Dar ce frumos! Să vă ajute Dumnezeu! E nemaipomenit! Dar cine sunteți, dar de unde ați apărut? Dar n-aveți brad?! N-avem brad. Mai ieșea un părinte: Vai, ce frumos, nemaipomenit! Dar n-aveți brad? Iese și al treilea părinte, nu știu cine era, ne întreabă același lucru. Al meu soț, care e un perfecționist și el când face un lucru ori îl face până la capăt, ori nu-l face, zice: Eu mă duc prin oraș să fac ghirlandă de brad!

– Măi, băiatule, zic, îți trebuie 100 de metri de ghirlandă, și la aia se lucrează, trebuie trei zile că nu-i ușor… Cine-ți face ție în două ore 100 de metri de ghirlandă, nu judeci?

– Lasă-mă că mă descurc.

– Bine…

La vremea aceea aveam clienți în Iași care veneau la București să ia flori. A făcut ce-a făcut, a adunat câțiva florari, strângeți-vă, puneți, nu știu, descurcați-vă, eu în două ore vreau 100 de metri de ghirlandă. Nu știu dacă în două ore, dar în trei ore au ajuns 100 de metri de ghirlandă la Mitropolie. E un lucru, da? Acum vorbesc cu o săptămână înainte la București să-mi facă ghirlanda de brad! Nu știu dacă înțelegeți dumneavoastră, dar noi știm foarte bine cât de mult timp ia să faci totul și să iasă bine… Și a fost foarte frumos, toată lumea a fost fericită!

După ce am terminat de aranjat baldachinul, mi-am adus aminte că am veșmântul în mașină. Zic, hai să duc veșmântul în biserică. Cred că în timpul acela a fost însărcinat un frate, fratele Liviu, să aibă grijă de noi. Ieșea, îl trimiteau părinții, ne mai aducea un ceai că nu mai puteam de frig, mai una, mai alta, ce mai trebuia pe aici. Și la urmă îl chem pe fratele Liviu și-i spun că am făcut și eu un veșmânt pentru Sfânta. Și-mi răspunde: Ei, doamnă, numai astăzi s-au primit 30 și ceva de veșminte. Credeți că o să îmbrace Sfânta tocmai veșmântul dumneavoastră? Nu știam dacă o să-l îmbrace sau n-o să-l îmbrace, dar eu l-am adus. Acum, trebuie să-l las aici, doar n-o să mă întorc cu el acasă, nu? Poate vreodată o fi de folos undeva. Am dus veșmântul în biserică, când am intrat, îl țineam în mână așa, ca pe un carton cu prăjituri și după vreo cinci minute îi zic soțului: Mă, Sandu, ține și tu că e foarte, foarte greu.

– Ei, e greu acuma, ce să fie așa de greu?

– Chiar e greu, mi-au amorțit mâinile.

– Ei, ți-au amorțit mâinile. Du-te și du-l, nu mi-l dai mie și eu ți-l dau ție.

Era și el obosit și neîncrezător, mai ales că veșmântul chiar nu avea, teoretic, de ce să fie greu. M-am dus, tot părintele Dosoftei mi-a deschis, i-am dat veșmântul împachetat, era într-o hârtie, și acum țin minte cum arăta. Când am ieșit, eu îi arătam soțului: Am mâinile amorțite! Zvâcneau așa, ca după ce duci o greutate mai mare.

„Blocați” în baldachin cu Sfânta Parascheva

A doua zi ne-am trezit, ne-am așezat la rând ca toți oamenii să ne închinăm, să fugim și noi acasă, pentru că era ziua fetiței celei mici. Împlinea 3 ani și-am zis să-i dăm și noi un tortuleț, să ne bucurăm împreună. Și era primul an când a scos-o pe Sfânta pe 12 octombrie, deci de ziua fetei. Și eu zic: Haide să ne închinăm și noi! Dacă vom reuși, bine, dacă nu, asta e. Știe Sfânta că am fost aici, dar că trebuie să ajungem și la copilă acasă. Ne-am așezat la rând și sună fratele Liviu: Doamnă, unde sunteți?

– Ne-am așezat la rând.

Și zice: Stați acolo, că vin după dumneavoastră.

Ia uite, dintr-o dată se schimbaseră lucrurile în mintea mea. A venit fratele Liviu, ne-a adus în biserică și, când am intrat, a spus: Doamnă, să știți că ați fost binecuvântați. Din toate veșmintele care au fost aduse, Sfânta, aseară, pe al dumneavoastră l-a ales și pe al dumneavoastră l-a primit și acum este îmbrăcată cu el! Vai, atât de tare m-am bucurat! A fost o minune, din punctul meu de vedere, sincer!

Însă am realizat: Nu mai reușim să ne închinăm. Dacă ne-a scos și de la rând, și aici era lume atât de multă… Era imposibil să ne închinăm. Am decis: Mai stăm zece minute – eram pe scările Mitropoliei – mai stăm zece minute și plecăm. Din toată mulțimea, din baldachin, ne vede părintele Dosoftei și ne face semn cu mâna să venim. N-am crezut nicio secundă că are cum să mă vadă, în primul rând. Și nici măcar nu mă cunoștea foarte bine – mă văzuse doar un piculeț pe aici. Când și-a dat seama că nu înțeleg că mie îmi face semn, a trimis doi jandarmi, au venit, ne-au luat de mânuță și ne-au spus că trebuie să mergem să ne închinăm. Mi s-a părut că nu-i adevărat. Zic: Cum adică?

– Trebuie să vă închinați. Nu plecați neînchinați la București!

Doar că în momentul în care am intrat în baldachin, se făcea o slujbă…  se pregătea să intre soborul preoțesc. Și atunci au oprit rândul oamenilor de la închinat, iar preoții stăteau încă pe loc. Cert e că noi am rămas blocați, între ghilimele fie spus, cu Sfânta mai bine de zece minute. Noi și Sfânta Parascheva în baldachin! Am zis, hai, aia e coincidență, aia e întâmplare… dar parcă nu e chiar așa. Eu zic că nu e!

Ne-am închinat și am plecat foarte fericiți acasă. Și uite așa ne-am întors și anul următor, și anul următor… și tot așa, în fiecare an. Și Nicu Marin a rămas șef de echipă la tot ceea ce înseamnă decorațiuni.

Încercăm să facem și noi cât mai frumos, cât mai aproape de suflet, cât mai potrivit pentru acest loc. Sunt bucuroasă că și copiii mei au crescut cu tradiția aceasta și că își doresc s-o ducă mai departe. După vreo trei sau patru ani m-a întrebat părintele Serafim de la Catedrală – cel care ne-a devenit duhovnic –  m-a sunat într-o primăvara și mi-a zis: Doamnă, dacă vreodată vă gândiți că nu mai vreți sau că nu mai puteți împodobi baldachinul la ziua Sfintei, să mă anunțați din timp, că mai sunt și alți doritori și că noi chiar trebuie să continuăm să facem lucrul ăsta. I-am răspuns: Părinte, e prima dată când mă întrebați și poate și ultima dată. Atâta timp cât trăiesc și pot o să mă ocup mereu. Când nu voi mai fi, vom vedea.

Anul trecut sau acum doi ani am auzit-o pe fiica mea cea mare care a spus că: Da, într-adevăr părinții fac lucrul ăsta, iar atunci când nu vor mai face ei, îmi doresc să-l duc eu mai departe. Sper să-i ajute Sfânta să și reușească!

(Interviu realizat în octombrie 2019, la Hramul Sfintei Cuvioase Parascheva)

Sursa: DOXOLOGIA

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Hanuka 2025 a început: Sărbătoarea Luminilor, între semnificații profunde și tradiții ale comunității evreiești

Publicat

Publicitate

Hanuka 2025 a început duminică, 14 decembrie, deschizând una dintre cele mai importante și îndrăgite sărbători ale comunității evreiești, cunoscută și sub denumirea de Sărbătoarea Luminilor. Pe parcursul celor opt zile de celebrare, în fiecare seară este aprinsă câte o lumânare, gest simbolic ce amintește de victoria luminii asupra întunericului și de puterea credinței, relatează alba24.ro.

Lumânările sunt așezate într-un sfeșnic special, numit hanuchia, care ocupă un loc central în ritualurile acestei perioade. Aprinderea lor nu este doar un obicei religios, ci și un moment de reflecție, reculegere și transmitere a valorilor tradiționale din generație în generație.

Încărcată de semnificații istorice și spirituale, Hanuka reprezintă pentru comunitatea evreiască o perioadă de unitate, speranță și reafirmare a identității, celebrată în familie și în comunitate, prin lumină, rugăciune și bucurie.

Hanuka 2025: semnificații

De Hanuka se reamintește victoria de acum aproximativ 2.000 de ani a macabeilor asupra monarhiei seleucide din Siria, care încerca să distrugă religia evreiască şi să elenizeze popoarele de sub dominaţia sa, potrivit Agerpres.

Hanuka înseamnă în ebraică „dedicare”. Aceasta amintește și re-dedicarea celui de-al Doilea Templu din Ierusalim, în jurul anului 165 î.Hr. Aceasta re-dedicare a fost necesară deoarece regele seleucid Antioh IV Epifanes profanase Templul prin amplasarea unui altar dedicat lui Zeus, potrivit antena3.ro.

Deși macabeii au găsit doar suficient ulei pentru a aprinde Templul o singură noapte, lumina a durat opt zile, până la sosirea unui nou ulei sfințit. Se consideră a fi un miracol. De aceea, lumânările se aprind câte una în fiecare seară, până ce în ultima zi sunt toate opt aprinse.

Publicitate

Hanuka 2025: tradiții

Sfeşnicul sau lampa se aprinde odată cu lăsarea nopţii şi se aşează undeva la vedere – la geam sau în pragul uşii. De Sabat, lumânările de Hanuka se aprind cu circa jumătate de oră înaintea lumânărilor de Sabat, deci puţin înaintea asfinţitului.

Luminile trebuie să ardă cel puţin 30 de minute şi pot să continue să ardă toată noaptea, undeva într-un loc vizibil.

Ordinea în care trebuie aprinse lumânările de Hanuka – una crescătoare sau descrescătoare – diferă.

În general este acceptată tradiţia după care în prima seară se aprinde o singură lumânare, în a doua două lumânări etc., de la stânga la dreapta, până când, în a opta seară întreaga hanuchia este aprinsă.

Lumânările sunt aprinse cu ajutorul unei lumânări speciale – samas – lumânare ajutătoare, care în hanuchia este şi aşezată ori mai înalt, ori la o parte, în orice caz diferit şi distinct de celelalte.

Ceremonia se desfăşoară în special acasă, în familie, dar de foarte multe ori şi în sinagogi, iar copiii primesc de obicei bani de hanuka (hanuka geld). Aceștia mai primesc dulciuri, alune sau nuci.

Specifice pentru Hanuka şi o încântare pentru cei mici sunt titirezurile, nişte mici jucării din lemn. Aceste titirezuri se numesc dreidel, pe care este scris un acronim, care înseamnă ”Mare minune a fost acolo”, notează Mediafax.

În familii se gătesc mâncărurile tradiționale, precum latkes (clătite din cartofi prăjite în ulei).

Citeste mai mult

Educație

Cupa ING U14: Lecție de caracter la Avrămeni. Victorie dedicată colegului Victor, după pierderea tatălui său, în finală mare

Publicat

Publicitate

Cupa ING – U14 băieți a fost, pentru echipa Școlii Gimnaziale Nr. 1 Avrămeni, mult mai mult decât o competiție sportivă. A fost o lecție de unitate, maturitate și solidaritate, trăită la o vârstă la care astfel de momente lasă urme adânci.

Parcursul sportiv a fost unul perfect, încheiat cu câștigarea locului I, însă adevărata victorie s-a conturat dincolo de scoruri și clasamente. Chiar înaintea finalei, echipa a primit o veste cutremurătoare: tatăl unuia dintre colegii lor, Victor, a trecut la cele veșnice.

Într-un moment care ar fi putut doborî pe oricine, băieții au ales să fie mai mult decât o echipă de fotbal. S-au strâns unii lângă alții, cu lacrimi în ochi, și au intrat pe teren uniți de aceeași durere, dar și de aceeași dorință de a juca pentru colegul lor.

Au jucat cu inima, au transformat suferința în forță și au arătat un caracter rar întâlnit, mai ales la acest nivel de vârstă. Fiecare pas, fiecare fază și fiecare efort au avut o încărcătură emoțională aparte.

La final, trofeul a devenit un simbol. O victorie dedicată lui Victor, un gest de respect și solidaritate care spune mai mult decât orice discurs. „Această victorie este pentru Victor. Suntem mândri de voi, băieți. Respect”, a transmis profesorul de educație fizică Emanoil Sorin Ignătescu, cel care îi antrenează și îi duce spre performanță.

Pentru acești copii, fotbalul a fost, măcar pentru o zi, un limbaj al sufletului. Iar lecția oferită rămâne una de neuitat.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Atenție în trafic: Cod galben de ceață în județul Botoșani, vizibilitate redusă sub 200 de metri în zeci de localități

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis, în această dimineață, o avertizare de cod galben de ceață pentru o parte însemnată a județului Botoșani, valabilă până la ora 10:00. Fenomenul reduce semnificativ vizibilitatea pe mai multe drumuri, îngreunând traficul rutier și pietonal.

Potrivit avertizării, vizibilitatea scade sub 200 de metri, iar izolat poate coborî chiar sub 50 de metri în localitățile Ungureni, Albești, Trușești, Ștefănești, Coțușca, Havârna, Rădăuți-Prut, Călărași, Avrămeni, Gorbănești, Manoleasa, Hlipiceni, Păltiniș, Vlăsinești, Todireni, Mileanca, Dângeni, Santa Mare, Știubieni, Darabani, Drăgușeni, Durnești, Dobârceni, Mihălășeni, Viișoara, Hănești, Săveni, Ripiceni, Concești, Românești, Mitoc, Adășeni și Răuseni.

În acest context, ISU Botoșani îi avertizează pe șoferi să circule cu prudență sporită, să reducă viteza, să folosească luminile de întâlnire și, după caz, luminile de ceață, și să păstreze o distanță corespunzătoare față de celelalte autovehicule. Respectarea regulilor de circulație este esențială pentru prevenirea accidentelor.

Totodată, pietonii sunt sfătuiți să traverseze doar prin locurile marcate, să se asigure temeinic înainte de a păși pe carosabil și să evite deplasările inutile în condiții de vizibilitate extrem de redusă.

Pompierii militari botoșăneni rămân mobilizați 24 de ore din 24, fiind pregătiți să intervină rapid în cazul producerii unor situații de urgență. Evenimentele sunt monitorizate permanent de Centrul Operațional Județean, care dispune măsurile necesare pentru gestionarea eficientă a intervențiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Bijuterii din nuiele, exportate dintr-un sat românesc în America și Germania. Ce a mai rămas din atelierul de odinioară

Publicat

Publicitate

Într-o comună din nordul României a funcționat o cooperativă țărănească care a reușit timp de peste două decenii să exporte produse de lux, din răchită, în Statele Unite și Germania. Oamenii spun că totul s-a prăbușit din cauza concurenței asiatice, relatează adevărul.ro.

În nordul extrem al României, în județul Botoșani, nu departe de granița țării noastre cu Republica Moldova, se află comuna Durnești. O zonă populată cu agriculturi și crescători de animale. Comuna este cunoscută mai ales pentru faptul că pe aceste meleaguri s-a născut faimosul Coroi, ultimul haiduc din istoria României, și pentru codrii și mănăstirea Guranda. Puțini știu însă că pe aceste meleaguri de la capătul țării a funcționat unul dintre cele mai performante ateliere cooperatiste sătești din România. A început să funcționeze în perioada comunistă dar a rezistat și primului deceniu și jumătate de tranziție. Producea marfă de export de cea mai bună calitate, realizată din împletituri de nuiele. Bijuteriile meșteșugărești de la Durnești ajungeau în Statele Unite și Germania.

O cooperativă de la capătul României

Printre cei care au lucrat la atelierul de confecționat artizanat din răchită se numără Georgeta și Costică Ciomaga. Trăiesc într-o casă bătrânească, pe una dintre ulițele satului. Sunt trecuți de 65 de ani, dar sunt în putere și se ocupă de treburile gospodărești. Pentru Georgeta Ciomaga, împletiturile din nuiele de răchită sunt o pasiune. Aproape în fiecare zi își trage „planșeta” de lucru, o scândură lată dotată cu un piron înfipt în partea superioară, și începe cu o îndemânare de invidiat să creeze adevărate mostre ale artei populare. Confecționează în special coșuri simple, care-i sunt utile în gospodărie. Își aduce însă foarte bine aminte de perioada când mâinile sale dibace confecționau obiecte de lux, tot din răchită. O bună parte din viața ei s-a identificat cu atelierul de împletituri răchită din Durnești. A lucrat mai bine de 20 de ani cot la cot cu soțul ei, Costică, la împletit coșuri și tot felul de obiecte din nuiele de răchită.

Povestea atelierului a început în anul 1981, afirmǎ Georgeta Ciomaga, în ultimul deceniu al comunismului românesc: „S-a deschis în anul 1981. Era un atelier de împletituri de pe lângă Ocolul Silvic, la Trușești. S-a deschis pentru că atunci erau tinerii care terminau profesionala, liceul și nu aveau locuri de muncă. Și atunci îi trimiteau la atelier, la prelucrat răchita. Destul de rapid s-au înmulțit angajați. Erau peste 60 de oameni”. Pe vremea aia, avea 21 de ani și era bucuroasă că-și găsise un loc de muncă, mai ales că acolo lucra și soțul ei, Costică. Inițial, tinerii învățau cum să prelucreze răchita. Era un proces migălos și dificil, care a lăsat urme adânci pe mâinile sătencei.

În anii ’80, condițiile erau grele. „Răchita trebuia înmuiată, decojită, să fie așa albă. Care era lăsată nedecojută trebuia fiartă. Era greu în perioada aia fiindcă era foarte frig iarna. M-am îmbolnăvit la mâini”, mărturisește săteanca. Specificul atelierului nu a fost ales întâmplător. În zonă erau multe răchite (n.r. o specie de salcie), date fiind și iazurile și pădurea impunătoare din comună. În plus, oamenii aveau o tradiție și o pricepere aparte în a confecționa obiecte din răchită. Era și firesc, aveau multă materie primă. Inițial, părea doar un atelier ca multe altele din perioada comunistă, puțin profitabil, fără prea mare utilitate economică, dar care dădea de muncă oamenilor și îndeplinea criteriile de 0% șomaj ale strategiei economice naționale din perioada dictaturii ceaușiste.

 „Toate mergeau la export”

În realitate, priceperea meșteșugarilor de la Durnești, câteva mostre bine plasate și mai multe negocieri reușite au pus pe picioare în comuna de la granița României o adevărată mini-industrie de împletituri din răchită. Oamenii de la Durnești nu făceau coșărci de pus ciucălăii de porumb sau merele, ci marfă de lux pentru Occident. Așa cum explică Georgeta Ciomaga, se lucrau diferite modele, diferite forme, cu o multitudine de utilități: „Se produceau lucruri din răchită, dar de cea mai bună calitate. Erau coșuri de rufe, coșuri de umbrelă, coșuri pentru câini, navete, coșuri pentru sticle. Multe s-au lucrat. Era o diversitate foarte mare. Și de o calitate excepțională. Orice cerea angajaților de aici, se făcea. În orice formă, pentru orice aveai nevoie. Doamne ce lucruri se mai făcea aici. Păcat că nu mai sunt”.

Publicitate

Răchita era cojită sau fiartă, în funcție de tipul materialului, bine curățată, împletită în formele dorite și la numărul cerut de cei care făceau comanda. Ulterior, produsul era lăcuit și ambalat corespunzător. „Se uscau coșurile, după aceea se băgau la baia de lac, se lăcuiau, iar după acea se împachetau în hârtie albă cu sfoară. Ca la fabrici care se respectau”, adaugă săteanca. Impresionați de calitatea lucrărilor, occidentalii au cerut pe bandă rulantă obiecte din răchită împletită de la Durnești. Atelierul avea contracte cu agenți economici din Statele Unite și Germania.

„Toate mergeau la export. Erau multe comenzi. Coșuri rotunde de rufe, coșuri pătrate de rufe, erau mai multe specialități. Plecau în America,  în Germania. Absolut toate mergeau la export. Noi primeam comenzile, le executam și le trimiteam”, precizează Georgeta Ciomaga. Pentru o asemenea marfă de export, pentru a primi comenzi în continuare, meșterii împletitori trebuia să aibă câteva calități esențiale. „Trebuia să ai îndemânare, chef de lucru, voință ca să-ți iasă cât mai bun, dragoste de meșteșug. Vagoane de coșuri și tot felul de obiecte am lucrat. Erau multe comenzi”, mărturisește și Costică Ciomaga.

O lume care s-a schimbat

Datorită comenzilor și a exportului susținut, atelierul de la Durnești a rezistat și comunismului și primului deceniu și jumătate de tranziție. Nu a mai rezistat însă schimbărilor de pe piață și noilor tendințe. Soții Ciomaga și alți săteni mărturisesc că toate aceste lucrări de artizanat au devenit deodată prea scumpe pentru o piață pe care-și făcuseră loc obiecte asemănătoare, dar din plastic, venite mai ales din zona asiatică, mult mai ieftine. „Erau comenzi tot mai puține și în 2004 s-a închis atelierul. De atunci am mai lucrat dar așa pentru ceea ce-mi trebuia pe lângă casă. Găsim niște răchită, ici pe colo, pentru noi, pentru casă”, mărturisește tanti Georgeta.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending