Connect with us

Eveniment

Mâine, creștini din toată țara, în pelerinaj la Crăiniceni. Este prăznuit Sfântul Ioan Iacob de la Neamț, născut la Botoșani

Publicat

Publicitate

Casa natala a Sfantului Ioan Iacob de la Neamt, numit si „Hozevitul”, dupa locul petrecerii sale in sfinte nevointe, se afla in localitatea Horodistea, comuna Paltinis, pe Drumul National 29A, in judetul Botosani, la o distanta de numai 15 kilometri de Radauti Prut, pe drumul spre Dorohoi. Casa sfantului este astazi casa memoriala si muzeu, informează crestinortodox.ro.

Tanarul Ilie, devenit mai apoi Parintele Cuvios Ioan Iacob de la Neamt, numit si „Hozevitul”, s-a nascut in satul Crainiceni, in data de 23 iulie 1913, intr-o familie de tarani simpli si evlaviosi, pe numele lor Ecaterina si Maxim Iacob. In anul 1968, satul Crainiceni s-a unit cu localitatea Horodistea, iar astazi Horodistea face parte din comuna Paltinis.

Intru Tine Parinte, cu osardie s-a mantuit Cel dupa Chip, caci lasand lumea si patria Ta, ai luat Crucea lui Hristos si in Valea Iordanului Te-ai asezat, spre nevointa. Pentru aceasta si cu ingerii impreuna se bucura Prea Cuvioase Parinte Ioane, Duhul Tau. Roaga-te Lui Hristos Dumnezeu sa se mantuiasca sufletele noastre!

Crainiceni – satul Sfantului Ioan Iacob de la Neamt

Satul Crainiceni are o vechime de mai bine de 500, el fiind initial asezat pe valea raului Prut. Denumirea satului vine de la acei „crainici” pe care Sfantul domnitor Stefan cel Mare i-a asezat pe dealuri inalte, pentru a da de stire cand veneau tatarii.

Satul a fost imprejmuit cu gard inalt, iar intrarea si iesirea din sat se facea numai pe o poarta mare. Din cauza unor alunecari masive de teren dar si datorita improprietaririi taranilor, satul s-a extins pe deal, de o parte si de alta a Drumului National 29A, ce leaga orasele Dorohoi si Radauti Prut.

Publicitate

 

Satul, neavand locas de cult a fost inzestrat cu biserica de lemn inchinata Sfantului Ioan Botezatorul. Din cauza alunecarilor de teren, biserica a fost mutata pe deal, pe partea dreapta a soselei nationale. Biserica, zidita din piatra, este masiva avand numerosi contraforti la exterior, si o turla deasupra naosului. Este compartimentata in pronaos, naos si altar. Altarul, la miazanoapte si la miazazi are proscomidiarul si diaconiconul scobite in zid. Catapeteasma bisericii este din lemn de brad cu pictura in ulei.

Biserica in forma actuala a fost sfintita in anul 1931, cu hramul Sfanta Treime, prin osardia preotului paroh Aristotel Popescu, cu ajutorul localnicilor. Biserica este lipsita de pistura murala, cu exceptia boltei. Clopotnita bisericii se afla la exterior, la poarta, fiind refacuta prin efortul localnicilor, in anul 1984.

Ioan Iacob de la Neamt – Sfantul din Crainiceni

La numai sase luni de la nastere, pruncul Ilie va ramane orfan de mama, iar in toamna lui 1916, el va ramane orfan si de tata, acesta murind pe front, in cadrul Primului Razboi Mondial. Ramas orfan inca de mic, tanarul Ilie a fost crescut de bunica lui, Maria, care l-a deprins cu rugaciunea si cu vietuirea curata. In anul 1924, cand copilul a implinit varsta de 11 ani, bunica lui a trecut la cele vesnice.

 

In anul 1920, copilul va incepe scoala primara, in satul Crainiceni. Dupa ce termina scoala generala, la Lipcani, in Hotin, si liceul, la Cozmeni, in Cernauti, in anul 1932, tanarul Ilie isi va indrepta pasii spre viata monahala din tinutul Neamtului.

In data de 15 august 1933, la numai 20 de ani, tanarul Ilie intra in obstea monahala de la Manastirea Neamt, unde va face ascultare la farmacie si la biblioteca. Staretul il trimite pe tanar la Bucuresti, spre a studia la Facultatea de Medicina. Terminand studiile, sfantul a petrecut o perioada la Manastirea Turnu, in Episcopia Argesului, dupa care s-a intoars iarasi la Manastirea Neamt, urmand ca in anul 1936, dupa terminarea stagiului militar, sa fie tuns in monahism.

In toamna anului 1936, tanarul nevoitor Ioan Iacob va pleca spre Tara Sfanta, impreuna cu alti doi monahi, Claudie Derebreanu si Damaschin Ignat, costul calatoriei fiind suportat de Cuviosul Ioan, din mostenirea ramasa de la parintii sai.

 

Cuviosul Ioan se va retrage intr-o pestera din pustia Iordanului, unde va sihastri timp de doi ani. Dupa aceasta perioada de timp, santul va intra in Manastirea Sfantul Sava cel Sfintit, de langa Betleem. Sfantul se va nevoi aici vreme de opt ani, ajutand manastirea ca paraclisier, bibliotecar, ajutor de econom si infirmier.

Intre anii 1939-1940, cuviosul Ioan va petrece in pustiul Qumran, intr-o pestera din apropierea Marii Moarte, impreuna cu alt calugar roman. Din cauza razboiului, intre 1940-1941, cuviosul Ioan va patimi intr-un lagar de pe Muntele Maslinilor, dupa care se va reintoarce la Manastirea Sfantul Sava.

In anul 1952, impreuna cu ucenicul sau, Ioanichie, se va retrage in pustiul Hozeva, la Manastirea Sfantul Gheorhge Hozevitul, iar din anul urmator, vor vietui intr-o pestera din apropiere, numita Chilia Sfanta Ana, unde vor ramane pana la sfarsitul vietii Cuviosului Ioan. Astfel vietuind, in data de 5 august 1960, in varsta de 47 de ani, Cuviosul Ioan isi va incredinta sufletul in mainile Domnului, fiind inmormantat in pestera in care a vietuit in ultima parte a vietii sale.

 

Vreme de 20 de ani, trupul sfantului a stat in pestera, nestiut de nimeni. Apoi, din mila lui Dumnezeu, minunile au inceput sa izvorasca in jurul sfantului. La cererea obstii manastirii, adresata patriarhului Benedict al Ierusalimului, Moastele sfantului Ioan Iacob au fost asezate in biserica centrala, langa cele ale Sfantului Gheorghe Hozevitul. Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane l-a trecut in randul sfintilor in anul 1992, sub numele de Sfantul Ioan cel Nou de la Neamt „Hozevitul”, avand ca zi de praznuire data trecerii sale la cele vesnice, anume 5 august.

Procesiunea cu Moastele Sfantului Ioan Iacob de la Neamt – satul Crainiceni

In anul 2010, in satul Crainiceni, a avut loc un pelerinaj (procesiune) cu Moastele Sfantului Cuvios Ioan Iacob de la Neamt, cu ocazia implinirii a 50 de ani de la trecerea la cele vesnice a sfantului si a 97 de ani de la nasterea sa.

Moastele Sfantului au plecat de la Biserica Sfantul Ioan Iacob de la Neamt, aflata in curtea Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Veniamin Costachi”, de la Manastirea Neamt, catre satul natal, Crainiceni.

 

Cinstitele moaste au fost aduse de un sobor de preoti, care a fost insotit de un grup de credinciosi, fiind intampinate de preotii din Protopopiatul Darabani, dar si din parohia Sfanta Treime, Crainiceni. In curtea bisericii s-a citit Acatistul Sfantului Ioan Iacob de la Neamt, apoi s-a savarsit Sfanta Liturghie, la finalul careia s-a rostit un cuvant de invatatura.

Moastele si icoana Sfantului au pornit intr-o procesiune la cimitirul satului de pe malul Prutului. Aici s-a oficiat o slujba de pomenire pentru rudele Sfantului Ioan Iacob. Atat dupa Sfanta Liturghie, cat si dupa slujba de parastas s-au citit mai multe poezii ale Sfantului. De la cimitir, procesiunea a continuat catre casa Sfantului Cuvios Ioan, iar apoi catre Biserica Sfanta Treime din Crainiceni, unde pelerinii au participat la o agapa frateasca.

Particica din Mostele Sfantului Ioan Iacob de la Neamt (anume, degetul cel mic) a fost daruita Preafericitului Parinte Daniel, de catre Patriarhia Ierusalimului, in data de 14 octombrie 1992, atunci cand s-a facut proclamarea solemna a canonizarii sfantului in Romania. Sfintele moaste intregi ale Sfantului Ioan Iacob, cu exceptia degetului mic, se afla la Manastirea Sfantul Gheorghe din Hozeva.

Sursa: Teodor Danalache, crestinortodox.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Directorul ANPC explodează: Suntem bătaia de joc a importatorilor. Citrice pentru furaj animal, vândute românilor ca „Calitatea I”

Publicat

Publicitate

Suntem în perioada sărbătorilor de iarnă, toți românii aleargă pentru produseșe cele mai ieftine, iar în aceste condiții un semnal extrem de dur vine din interiorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Paul Anghel, director general în cadrul ANPC, acuză public importatorii de citrice și lanțurile de retail că tratează consumatorii români ca pe o piață de mâna a doua, vânzând produse care, în alte state europene, ar ajunge direct la animale sau la procesare industrială.

Potrivit acestuia, lămâile cu diametrul sub 45 de milimetri și portocalele sub 60 de milimetri sunt considerate, conform normelor europene, neconforme pentru consum uman atunci când sunt subcalibrate. În orice țară civilizată, astfel de produse au o singură destinație clară: furaj animal, procesare industrială sau compostare.

„În multe hiper și supermarketuri din România, aceste citrice sunt puse la raft și prezentate consumatorilor ca fiind Calitatea I. Este o bătaie de joc”, transmite Paul Anghel pe pagina sa de Facebook.

Conform explicațiilor făcute de oficialul ANPC, citricele neconforme ar trebui folosite exclusiv:
– ca furaj direct, în special pentru bovine și porcine;
– pentru procesare (sucuri, piureuri, alcool);
– pentru compostare, dacă nu sunt apte pentru hrană.

Cu toate acestea, ele ajung pe mesele românilor, ambalate frumos și etichetate înșelător, în timp ce consumatorii plătesc prețuri de produse premium pentru marfă care, în alte state UE, nici măcar nu ar fi acceptată pentru vânzare.

Publicitate

„Cum ajung la raft? Este un drum lung, dar interesant”, avertizează directorul ANPC, sugerând existența unui lanț bine pus la punct, în care importatorii și achizitorii din marile magazine profită de lipsa de reacție și de controalele insuficiente.

Declarațiile ridică semne serioase de întrebare asupra modului în care sunt respectate standardele europene în România și asupra protecției reale a consumatorului. Practic, românii ajung să mănânce ceea ce, în alte țări, este considerat hrană pentru animale.

ANPC anunță controale dure, iar mesajul directorului pare a fi clar: piața românească nu mai poate fi tratată ca o groapă de descărcare pentru produsele refuzate în restul Europei. Rămâne de văzut dacă controalele vor avea vreun efect sau nu în piața românească..

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 21 decembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 21 decembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 21 decembrie 2025:

Loto 6/49: 43, 5, 22, 34, 11, 42

Loto 5/40: 22, 25, 2, 15, 10, 30

Joker: 10, 16, 45, 27, 20 + 3

Noroc: 1 6 5 8 2 4 6

Publicitate

Noroc Plus:  8 0 1 0 6 8

Super Noroc: 0 2 9 2 4 3

Citeste mai mult

Eveniment

Șoferi băuți scoși din trafic pe drumurile județului Botoșani: Polițiștii au găsit alcoolemii peste limita penală

Publicat

Publicitate

Doi șoferi au fost scoși din trafic de polițiști, în ultimele zile, după ce au fost depistați conducând sub influența alcoolului pe drumuri județene din Botoșani. În ambele cazuri, valorile indicate de aparatul etilotest au depășit limita legală, iar polițiștii au deschis dosare penale.

Primul caz a fost înregistrat la data de 20 decembrie 2025, când polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 6 Pomârla au oprit pentru control un autoturism care circula pe DJ 291C, în comuna Șendriceni. La volan se afla un bărbat de 66 de ani, din aceeași localitate.

Întrucât acesta emana halenă alcoolică, a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul indicând o valoare de 0,41 mg/l alcool pur în aerul expirat. Polițiștii au demarat cercetări sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

Un al doilea șofer a fost depistat în seara zilei de 19 decembrie 2025 de către polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani. Aceștia au oprit pentru control, pe DJ 293A, în comuna Păltiniș, un autoturism condus de un tânăr de 33 de ani, din localitate.

Testarea cu aparatul alcooltest a indicat o valoare de 0,69 mg/l alcool pur în aerul expirat, semnificativ peste limita admisă de lege. Și în acest caz, polițiștii continuă cercetările pentru conducere sub influența alcoolului.

Reprezentanții IPJ Botoșani reamintesc șoferilor că urcarea la volan sub influența alcoolului reprezintă un pericol major pentru siguranța rutieră și poate avea consecințe grave, atât legale, cât și umane.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (414)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Reţinute din cartea lui Nicu Gavriluţă „Mama proştilor e mereu gravidă” (Editura „Institutul European”, Iaşi, 2010):

  1. „Ca românul nu-i niciunul…unde-s mulţi putea fi unul”;
  2. „Ce poţi face azi, lasă pe mâine,…că poate uiţi…”;
  3. „Cine ne vizitează ne face onoare…Cine nu…plăcere…”;
  4. „Ne naştem goi, uzi şi flămânzi…După aceea lucrurile se înrăutăţesc…”;
  5. „Dacă totul a ieşit bine, înseamnă că ai greşit undeva…”;
  6. „Nicio faptă bună nu scapă nepedepsită…în şedinţa de partid”;
  7. „Eu sunt cineva în… ochii mei”;
  8. „Capul care a plecat, sabia nu-l taie!”;
  9. „Cine fură azi un ou şi se lasă prins…e bou”;
  10. „Cine sapă groapa altuia, departe ajunge”;
  11. „Prietenul la bani se cunoaşte”;
  12. „Fie pâinea cât de rea, tot ţi-o fură cineva…”;

 Tot citind  şi scriind, de o vreme, despre cărţile epigramiştilor, am putut constata că există un caricaturist remarcabil care aduce plusvaloare  volumelor acestora: Costel Pătrăşcan.  Mi-a trecut prin gând să scriu ceva şi despre el, dar am tot amânat.  Iată că, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 9 din 2020, Alex Ştefănescu şi-a făcut timp să scrie şi despre Costel Pătrăşcan. Reţin: 1. „are mai mult talent literar decât unii scriitori de profesie”; 2. „inventează, cu predilecţie, jocuri de cuvinte, combinând ingenios textul cu caricatura”; 3. „expresii uzuale îşi dezvăluie, prin desen, sensuri neaşteptate, de un comic irezistibil”; 4. „caricaturistul cunoaşte foarte bine limba română de azi, se joacă dezinvolt cu sensurile cuvintelor, aşa cum pistolarul din western-uri răsuceşte pe deget un pistol”; 5. „trebuie remarcat faptul că, în marea majoritate a cazurilor, nu este vorba de glume ilustrate, ci de o combinaţie ingenioasă între desen şi text”; 6. „textul n-ar avea nici un haz fără desen, iar desenul, la rândul lui, n-ar avea nici un haz fără text. Abia la întâlnirea dintre ele se produce, ca o scânteie electrică, umorul”; 

Recent, pe 26 octombrie 2025, am împlinit o vârstă. Dar ce s-o mai dau cotită, am împlinit 73 de ani. Anul acesta, ca şi de acum încolo, mi se potrivesc perfect versurile lui Octavian Soviany, extrase din volumul „Călcâiul lui Magellan (Editura „Cartea Românească”, Bucureşti, 2014): „s-ar cuveni să fiu / un crescător de pisici / şi să mă uit la coapsele / femeilor tinere / ca la cărţile acelea prăfuite din bibliotecă / pe care ştii / că n-o să le mai citeşti niciodată”;

 Vlad Alui Gheorghe publică în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 9 din 2020 o scrisoare  a lui Aurel Dumitraşcu către Nichita Stănescu. Scrisoarea e datată 18 martie 1982. Reţinem câteva idei:

Publicitate
  1. „marile cărţi se scriu nemenajând nimic”;
  2. „Marin Preda, simplificând, împărţea oamenii în două: proşti şi deştepţi”;
  3. „emergenţa e un fenomen inventat de mistici, părerea mea e că totul vine din ceva, însă nu neapărat după anumite legi”;
  4. „eu acord hazardului şi simţurilor în plus pe care le avem un mare rol în devenire”
  5. „tot ceea ce scriu este o cumplită obsesie despre rictus, breşă, nemărginire şi luciditate”;
  6. „am impresia că obsesia s-a născut din aşteptare – şi-n aşteptare totdeauna putrezeşte ceva”;
  7. „acceptarea e o chestiune de gust. A crede înseamnă a te implica, a căuta alt drum”;
  8. „trebuie să fii pus într-o imposibilitate, într-o deznădejde pentru a găsi „fisura”, nu abisul, pentru a intra – prin creier – cu cosmosul”;

 Sorin Lavric, într-o cronică la cartea „Răni deschise” de Solomon Marcus, prezintă rolul metaforei în explorarea infinitului mic şi al infinitului mare: „Dincolo de infinitul mic şi infinitul mare, limba naturală e neputincioasă. Nu ştim să vorbim despre ceea ce nu putem percepe şi atunci se întâmplă un lucru mirabil: pentru a suplini această neputinţă, evoluţia a inventat metafora. Metafora e încercarea de a surprinde prin aprecieri insolite fenomene pe care limba nu le poate arăta. Potrivit acestei logici, metafora nu descinde din ifosul artistic al rapsozilor, ci din nevoia profundă de a da un nume inefabilului.” Conform celor spuse de Sorin Lavric, Universul  s-ar putea reprezenta după diagrama: Infinitul mic (cel CUANTIC) se intersectează cu Infinitul mare (cel COSMIC). La intersecţia lor se găseşte  Universul VIZIBIL, accesibil tuturor. În rest intrăm doar cu ajutorul metaforei;

Poiana lui Iocan este identificată ca fiind un spaţiu al libertăţii sociale. Răzvan Voncu, în „România literară” nr.  34 din 2020, identifică în „Intrusul” lui Marin Preda încă două spaţii ale libertăţii sociale, mahalaua şi salonul doamnei Sorana: „ Mahalaua lui Preda este un spaţiu al libertăţii sociale, în care lozincile şi directivele de partid pătrund doar ca un zgomot de fond, difuz, trecut prin filtrele libertăţii interioare a unor oameni care, neavând mare lucru de pierdut, nu se grăbesc să se alinieze. Dar nu numai mahalaua îşi trăieşte, sub lacătele totalitarismului comunist, libertatea. Salonul doamnei Sorana este, în „Intrusul”, un alt spaţiu al libertăţii. O libertate mai restrânsă decât cea a mahalalei, dar şi mai conştientă de ea însăşi. Artiştii se refugiază în arta lor, Sorana în meditaţiile lor teozofice.”;

 Dan Stanca, în „România literară” nr. 10 din 2020,  vorbeşte despre  iubirea de sine la  creatori.  Conform lui Dan Stanca, a existat o primă etapă a iubirii de sine specifică epocii clasice. Reţinem: 1. „victimele ei sunt creatorii de orice fel”; 2. „creatorii sunt condamnaţi la narcisism”; 3. „oricât ar pretinde că sunt de modeşti, până la urmă tot îşi pun în faţă oglinda pentru a vedea cât de deştepţi, de frumoşi şi de talentaţi sunt”; 4. „în vremea epocii clasice autorii se răsfăţau pe ei înşişi, îşi închipuiau că au atins forma perfectă şi deci se pot admira la nesfârşit”; 5. „acestei etape îi e specific frumosul natural”.  A doua etapă a iubirii de sine este impusă de postmoderni. Spune Dan Stanca: 1. „stau în faţa oglinzii şi nici nu le-o poţi lua, pentru că ei simt nevoia permanentă de a se admira”; 2. „narcisismul lor este doctrină împietrită”; 3. „sunt imuni şi la ura de sine”; 4. „nu văd mai departe de orizontul sufocant al propriului eu”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending