Connect with us

Actualitate

Locul din România considerat un adevărat ”leagăn al geniilor”. Care este explicația specialiștilor

Publicat

Publicitate

Botoșaniul a fost un teritoriu atins de genialitatea. Cel puțin asta arată statisticile dar și specialiștii. La Botoșani s-au născut zeci de personalități marcante pentru societatea românească, în diferite domenii, cu o incidență mai mare în a doua jumătate a secolului al XIX lea, scrie ADEVĂRUL.

Botoșaniul este considerat, și din punct de vedere statistic, unul dintre cele mai sărace din România. Se află la coada clasamentului ca număr de angajați sau ca PIB pe cap de locuitor. Are o populație îmbătrânită și sate depopulate. Cu toate acestea, așa cum o arată atât specialiștii, dar și datele statistice, este o adevărată comoară, din păcate puțin pusă în valoare, mai ales din punct de vedere agricol, turistic, arheologic, al tradițiilor, dar mai ales al minților sclipitoare. Județul nord moldav este un adevărat leagăn al personalităților care au clădit România modernă, în toate domeniile, de la cel artistic până la cel tehnic și agricol. În plus, și astăzi, mulți tineri botoșăneni excelează în domeniile lor, inclusiv la concursuri internaționale. Specialiștii în medicină, dar și istoricii au încercat mereu să găsească explicații pentru această infuzie de genialitate la Botoșani, mai ales pentru perioada de final de secol XIX și început de secol XX. Unii fac referire la o genetică aparte, alții la un mediu educațional și cosmopolit aparte.

 

Secolul geniilor din nordul Moldovei

Așa cum ușor se poate observa chiar și la o simplă căutare pe internet, în județul Botoșani s-au născut numeroase personalități românești din aproape toate domeniile. Și nu orice fel de personalități, ci simboluri ale culturii și științei românești, adevărate genii. Iată câteva exemple elocvente. Începem cu Mihai Eminescu, un geniu al literaturii românești, poet, jurnalist, pasionat de știință și poliglot. Acesta s-a născut chiar în municipiul Botoșani, în anul 1850. De asemenea, George Enescu, considerat un geniu al muzicii clasice românești, muzician de talie internațională, s-a născut în satul Liveni, astăzi comuna George Enescu, județul Botoșani, în anul 1881. Ștefan Luchian, considerat un artist cu totul și cu totul original, un adevărat ”poet plastic al florilor”, s-a născut în târgul Ștefănești, județul Botoșani, în anul 1868. Tot la capitolul artiști plastici născuți la Botoșani, poate fi încadrat și Octav Băncilă, un rege al picturii realiste românești.

Tot la Botoșani s-au născut Nicolae Iorga, mare personalitate enciclopedică, istoric, Grigore Antipa, biolog de talie internațională, marele inginer Elie Radu-geniul structurilor metalice, matematicianul Octav Onicescu, părintele școlii românești de teoria probabilităților, lingvistul Alexandru Graur, bacteriologul Mihai Ciucă, fizicianul Dimitrie Negreanu, filologul Barbu Lăzăreanu, romancierul Max Blecher, dramaturgul Mihail Sorbul,prozatoarea și publicista Sofia Nădejde, matematicianul Dimitrie Pompeiu.

Publicitate

Lista ar putea continua fiindcă sunt zeci de personalități marcante ale culturii și științei românești, născute și crescute în județul nord-moldav. Ușor de observat este faptul că majoritatea covârșitoare a acestor personalități de top ale României s-au născut la Botoșani în secolul al XIX lea. Mai precis, în a doua jumătate. Este un adevărat ”secol al geniului” la Botoșani. ”Este interesant de observat că la Botoșani, în secolul al XIX-lea și începutul secolului XX, s-au născut și au învățat carte aici foarte multe personalități marcante pentru cultura și știința românească. A fost perioada în care efectiv Botoșaniul dădea oameni valoroși, exponențiali, cu o frecvență foarte ridicată”, precizează istoricul Dănuț Huțu, directorul Direcției de Cultură Botoșani.

”Condiţia de geniu ţine şi de caracteristicile genetice ale acelei persoane”

Specialiștii au încercat să găsească o explicație privind geniul botoșănean. Una dintre supoziții se leagă de genetică. Mai precis, o predispoziție genetică în acest sens. „Condiția de geniu ține și de caracteristicile genetice ale acestei persoane. Părinții nu trebuie să fi fost neapărat geniali. Totul depinde de mai mulți factori. În plus, această condiție genetică trebuie și cultivată”, spune medicul botoșănean Corneliu Saradan.

Medicul psihiastru și doctor în medicină Nicolae Vlad mărturisea că geniul botoșănean se trage de la heterozigotism, adică prezența a două alele diferite ale unei gene, în același organism. Practic medicul evidenția faptul că zona Botoșaniului a fost un loc unde s-au amestecat de-a lungul secolelor etnii diverse, care au contribuit la diversitate genetică și implicit a favorizat apariția unor indivizi cu o inteligență superioară. „Cu cât partenerii sunt mai diferiţi, cu atât posibilitatea ca inteligenţa copilului să fie una deosebită, creşte. Este vorba şi de performanţă din punct de vedere genetic. Au fost multe speculații în mediul academic privind sursa geniului la Botoșani, mai ales într-o anumită perioadă. Profesorul Scripcaru( n.r. medicul Gheorghe Scripcaru, profesor universitar la UMF Iași), a spus că cea mai plauzibilă variantă este cea a heterozigotismului. Cu cât doi parteneri provin din medii geografice, etnice sau rasiale mai diferite, produsul lor prin combinarea genetică este mai reuşit”, adăuga Nicolae Vlad.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ninsorile opresc lucrările pe Transalpina: Redeschiderea drumului, amânată din cauza vremii

Publicat

Publicitate

Transalpina rămâne temporar închisă, după ce ninsorile recente au determinat autoritățile să suspende lucrările de redeschidere a unuia dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din România – DN 67C.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova a anunțat luni că operațiunile de curățare și reabilitare au fost întrerupte din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile din zonă.

Lucrările pentru redeschiderea circulației între Rânca și Obârșia Lotrului, suspendate din cauza condițiilor meteo

Stratul de zăpadă proaspăt depus între Rânca și Obârșia Lotrului face imposibilă continuarea în condiții de siguranță a lucrărilor pentru redeschiderea circulației rutiere pe DN 67C – Transalpina, între Rânca și Obârșia Lotrului.

„Lucrările de punere în siguranță în vederea redeschiderii circulației rutiere se suspendă până când condițiile meteo permit efectuarea lucrărilor în siguranță”, a transmis DRDP Craiova luni, într-o postare pe Facebook.

 

Transalpina, cunoscută și sub denumirea de Drumul Național 67C sau „Drumul Regelui”, este cel mai înalt drum rutier din România, atingând altitudinea maximă de 2.145 metri în Pasul Urdele.

Publicitate

În fiecare an, redeschiderea acestui drum montan reprezintă o provocare pentru drumari, fiind direct dependentă de condițiile meteorologice din zonă.

Citeste mai mult

Educație

„Nu e corect să evaluăm doar la două materii!”. Ce planuri are ministrul Educației pentru admiterea în liceu

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe.

Fiindcă întrebarea e: și cu celelalte competențe cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niște valori standardizate, ca să știm – le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, să știm cum se compară o școală cu o altă școală, să știm cum se comportă profesorii?! (…). Și atunci corect este să evaluăm toate competențele cheie.

Acum este o discuție, că am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, că ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe-cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci ‘basic skills’, adică cinci competențele focalizate pe abilități’, a declarat Daniel David, potrivit Agerpres.

Admiterea la liceu: metodologie de ocupare a locurilor

El a spus că ia în calcul și o metodologie pentru ocuparea locurilor în licee.

„Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege (…) ca măcar până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee. Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. (…)

Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la Biologie și Chimie și pur și simplu la Matematică și Limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de Științe.

El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci, aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariul și lucrurile incorecte care pot să apară”, a explicat ministrul Educației.

Publicitate

Tot ca ”principiu”, a arătat el, ar descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar, ca să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională.

”Din nou mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Adică, când noi știm că învățământul obligatoriu va merge până la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii, care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului, cred că este incorect”, a transmis ministrul Educației.

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025: Nicușor Dan spune că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare

Publicat

Publicitate

Președintele ales, Nicușor Dan, a afirmat că ar putea depune jurământul în fața Parlamentului lunea viitoare, în condițiile în care Curtea Constituțională urmează să valideze joi rezultatul alegerilor prezidențiale.

‘Dacă nu se întâmplă nimic extraordinar, o să fie o ședință a Curții Constituționale joi, la amiază, în care se validează alegerile și jurământul se depune în fața Parlamentului, foarte probabil, luni, la amiază’, a declarat Nicușor Dan, luni, pentru B1 Tv.

El a spus că ar putea efectua prima vizită externă la Bruxelles. ‘Chișinău, Bruxelles sau Washington. Probabil că Bruxelles’, a menționat Nicușor Dan.

Președintele ales i-a indicat pe Valentin Naumescu, Corneliu Bjola, Iulian Fota drept posibili consilieri în domeniul politicii externe.

‘Am lucrat cu niște oameni care m-au ajutat pe viziunea pe politică externă. În măsura în care dumnealor vor dori să se implice, cu mare plăcere. (…) Domnul Naumescu, domnul Bjola, domnul Fota’, a explicat el.

Nicușor Dan a reiterat că unul dintre obiectivele sale va fi clarificarea responsabilităților pentru modul în care s-au desfășurat alegerile prezidențiale din noiembrie 2024.

Publicitate

‘Ce s-a întâmplat la alegerile din noiembrie a fost un eșec și, ca președinte, vreau să lămurim cât de repede și cât mai temeinic chestiunea asta, pentru că nu e normal ca după șase luni, din noiembrie, să știm doar că avem un om de afaceri care a dat un milion de euro către niște influenceri. Cam acesta este rezultatul. Ca președinte voi încerca să clarific responsabilitățile pe ce s-a întâmplat în alegerile din noiembrie’, a transmis Nicușor Dan. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

FOTO: „Diferiți, dar egali”: Mobilitate de învățare pentru profesori la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești

Publicat

Publicitate

În perioada 12 -16 mai 2025, la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești a avut loc cea de-a treia mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”, o mobilitate de învățare pentru profesorii din cele patru școli partenere: Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești – ROMÂNIA; OU „Sv. sv. Kiril i Metodiy“ – BULGARIA; OOU Petar Pop Arsov – MACEDONIA DE NORD și Canakkale Provincial National Education Directorate – TURCIA.

În cele cinci zile petrecute în România, școlile partenere din cadrul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali” au participat la numeroase activități și workshop-uri în vederea dezvoltării unor competențe civice, sociale, a unor abilități de cooperare, de integrare, de învățare a obiceiurilor și tradițiilor celorlalți. Astfel, cei zece profesori prezenți la unitatea de învățământ din România au descoperit tradițiile populare românești, au participat la activități ce au presupus incluziunea, diversitatea culturală și multiculturalism, toate fiind realizate cu scopul de a fi aplicate în școlile partenere pentru a atinge obiectivul combaterii abandonului școlar, a prevenirii eșecului școlar și pentru a elimina barierele sociale, etnice și de orice altă formă de discriminare.

Programul mobilității a cuprins următoarele activități:

  1. Ziua 1: deschiderea mobilității (la care au participat inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, prof. Bogdan Suruciuc, inspector – prof. Sandu Liliana Cristina și primarul comunei Albești – Cristian Câmpanu); vizitarea Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești; participarea la workshop-ul pe tema incluziunii „Include-mă în viața ta!”; vizitarea Primăriei Albești și participarea la o masă rotundă pe tema educației și a sistemului de învățământ din școlile partenere în proiect.
  2. Ziua 2: Plantarea copacului prieteniei – simbolul proiectului Erasmus + „Diferiți, dar egali”; participarea la workshop-ul realizat în parteneriat cu părinții (vizitarea afacerilor locale ale părinților); participarea la workshop-ul pe tema diversității culturale „Încondeierea ouălor. Tradiție de zeci de ani” la Muzeul de Etnografie din Trușești.
  3. Ziua 3: Vizitarea orașului Iași. Descoperirea unor obiective turistice și culturale reprezentative pentru zona Moldovei: Palatul Culturii; Biserica Sfinții Trei Ierarhi; Biserica Sf. Nicolae Domnesc; Teatrul „Vasile Alecsandri”; Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” – Sala Pașilor Pierduți.
  4. Ziua 4: Pe urmele lui Mihai Eminescu: activități culturale care au presupus vizitarea Bisericii Uspenia (unde a fost botezat poetul); vizitarea Casei Memoriale „Mihai Eminescu” din Ipotești; vizitarea Muzeului din Ipotești și drumeție spre „lacul cu nuferi”; cina tradițională.
  5. Ziua 5: participarea la workshop-ul „Uniți prin diversitate!” – realizarea unei capsule a timpului în care fiecare țară parteneră a transmis un mesaj care va rămâne pentru eternitate; ceremonia de decernare a certificatelor; încheierea mobilității.
  6. Proiectul Erasmus + „Diferiți, dar egali”, un proiect de Educație școlară, KA2, parteneriate la scară mică, nr. ref. 2023-2-RO01-KA210-SCH-000177472, a fost implementat în școlile partenere încă din mai 2024, având ca obiective: creșterea gradului de participare a elevilor la activitatea școlară din instituțiile partenere; dezvoltarea comportamentului responsabil al comunităților școlare în raport cu egalitatea de șanse; cultivarea unei relații mai bune între părinți și școli prin inițierea unui număr sporit de activități comune școală-familie-comunitate: activități de consiliere parentală, programe educaționale dezvoltate în școlile partenere și scăderea discriminării elevilor vulnerabili din școlile partenere.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending