Connect with us

Eveniment

Legea prestatorului casnic în România intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024

Publicat

Publicitate

La data de 1 ianuarie 2024, va intra în vigoare Legea prestatorului casnic în România. Această lege reglementează activitatea de prestare a serviciilor casnice şi introduce obligaţia de a încheia un contract scris între prestatorul de servicii şi beneficiar, precum şi plata unei sume minime pentru aceste servicii.

Această lege are ca scop soluţionarea problemei sociale a lucrătorilor din domeniul serviciilor casnice, care până în prezent au lucrat într-un mediu nereglementat şi au avut parte de condiţii de muncă precare şi salarii foarte mici.

Una dintre activităţile din România care se desfăşoară încă, în mare parte, în zona gri sau chiar “la negru” din punct de vedere al plăţilor către prestatori, al înregistrării legale şi al declarării muncii prestate este cea a serviciilor desfăşurate de către persoane particulare în gospodării, precum cele de menaj casnic, prepararea hranei, grădinărit, îngrijirea copiilor şi a bătrânilor sau alte activităţi casnice, scrie Business Magazin.

De cele mai multe ori, aceste servicii sunt oferite ocazional, iar plăţile dinspre beneficiar către prestator se fac în numerar şi sunt rareori fiscalizate.

Fenomenul nu este caracteristic doar României, acesta se întâlneşte în multe alte ţări europene, motiv pentru care instituţiile din Uniunea Europeană sunt preocupate de aducerea lui în legalitate.

Într-un raport publicat anul trecut de Autoritatea Europeană în domeniul Muncii (European Labour Authority – ELA), realizat pe baza datelor colectate din cele 27 de state membre UE, se arată că, din 12,8 milioane de lucrători casnici (Personal and Household Services – PHS), peste jumătate (6,8 milioane) nu erau înregistraţi în evidenţele autorităţilor locale de muncă.

Publicitate

Legea prestatorului casnic în România intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Ce stabilește legea

Altfel spus, muncesc “la negru”.

Şi în România, de cele mai multe ori, aceste activităţi nu se derulează printr-un contract care să asigure protecţie socială pentru prestator şi plata taxelor aferente către bugetul de stat.

Anvergura fenomenului rămâne însă greu de evaluat, în lipsa unor estimări oficiale în sectorul muncii nedeclarate. Indiferent dacă aceste servicii se derulează permanent sau ocazional, beneficiarii şi prestatorii persoane fizice ar trebui să opteze pentru forme legale de muncă şi plată.

În acest context, în România va intra în vigoare, începând de anul viitor, Legea prestatorului casnic (Legea nr. 111/2022) – cadrul legal în baza căruia persoanele fizice pot desfăşura activităţi casnice în schimbul unei remuneraţii acordate sub formă de tichete de activităţi casnice. Între prestator şi beneficiar se stabileşte un raport juridic prin acordul de voinţă al părţilor, fără a avea o formă scrisă, în vederea prestării activităţilor casnice.

Legea stabileşte noţiunea de activitate casnică, modalitatea prin care vor fi plătiţi cei care prestează aceste activităţi, respectiv prin tichete pentru activităţi casnice, mecanismul prin care beneficiarii serviciilor vor achiziţiona tichetele de la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti, de la poştă sau prin intermediul unei platforme electronice.

Prestatorii vor transforma tichetele în bani, în cel mult 12 luni de la data primirii acestora, la agenţii, la poştă sau prin ordin de plată/transfer în contul bancar indicat de către prestator prin platforma electronică, iar impozitele şi contribuţiile datorate de către prestatori vor fi reţinute la momentul preschimbării tichetelor în bani.

Legea prestatorului casnic în România intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului

Obligaţiile fiscale se plătesc de către agenţii, în numele prestatorilor casnici.

Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului.

Valoarea unui tichet de activităţi casnice este de 15 lei, nu este transferabil şi nu poate fi utilizat pentru achiziţia altor bunuri şi servicii. Legea defineşte activitatea casnică drept activitatea ocazională, necalificată, desfăşurată de un prestator casnic, în legătură cu gospodăria unei familii sau a unei persoane singure, în calitate de beneficiar.

Activitatea nu este efectuată în scop comercial şi include servicii de curăţenie, igienizare, spălat/călcat rufe, croitorie, preparare a hranei, îngrijire corporală, hrănire ori de supraveghere a beneficiarului casnic dependent.

Avantajele pentru prestatorii casnici, conform legii care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024:

Beneficiarii care vor cumpăra şi folosi, într-un an, cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice, vor primi de la stat, încă 75 de tichete, gratuite, ca stimulent şi vor putea fi folosite în anul următor.

În plus, angajatorii pot acorda salariaţilor proprii sub formă de primă sau bonus, în afară de salariul de bază stabilit, tichete de activităţi casnice, suportând valoarea acestora.

Pentru aceste beneficii, salariaţii vor suporta doar impozit pe venit, nu şi contribuţii sociale. Angajatorii care au cumpărat şi acordat într-un an cel puţin 600 de tichete pentru acelaşi angajat, pot beneficia gratuit de 50 de tichete în anul următor, pentru fiecare angajat pentru care au cumpărat şi acordat minimul de tichete.

De ce este binevenită noua lege?

Legea prestatorului casnic vine să umple un gol legislativ şi reglementează o zonă în care activităţile se derulează, de cele mai multe ori, nefiscalizat şi necontrolat. Legea îşi propune să aducă la suprafaţă veniturile persoanelor care desfăşoară activităţi gospodăreşti şi taxele ce s-ar datora de către acestea, printr-un mecanism de plată bazat pe tichete gestionate de către autorităţi şi, în acelaşi timp, să ofere protecţie socială acestor persoane.

Ce se întâmplă în alte ţări europene?

Mecanisme de plată prin tichete care ajută lucrătorii casnici să îşi desfăşoare activitatea legal şi fiscalizat, prin care sarcinile lor administrative sunt reduse şi simplificate, există în multe alte state europene.

În Franţa a fost introdusă în legislaţie (din anul 2006) o schemă de vouchere – “Chèque emploi service universel (CESU)” – pentru a facilita accesul la servicii casnice.

Această schemă a simplificat procedurile necesare pentru a transforma munca nedeclarată în muncă declarată şi pentru a crea noi locuri de muncă.

Voucherele permit beneficiarilor (gospodăriile private) să obţină deduceri fiscale sau finanţare pentru servicii casnice. Mai mult, companiile care achiziţionează astfel de vouchere, pentru a le acorda propriilor angajaţi ca avantaje salariale, pot beneficia de deduceri fiscale de până la 50.000 euro / an.

În Belgia a fost reglementat un sistem pe bază de vouchere încă din 2001. Beneficiarul serviciilor casnice achiziţionează un anumit număr de vouchere de la o companie emitentă şi oferă unui prestator un voucher pentru fiecare oră lucrată.

Preţul voucherului este stabilit de autorităţile publice, iar angajatul prezintă tichetele la organizaţia intermediară unde este angajat şi primeşte în schimb un salariu şi alte beneficii. Organizaţia intermediară returnează voucherele către entitatea emitentă şi primeşte în schimb o sumă de bani, subvenţionată din fonduri publice.

În Austria a fost introdusă în legislaţie în 2006 o schemă de vouchere – “Dienstleistungsschecks” – cu scopul de a reduce munca nereglementată şi de a îmbunătăţi protecţia socială a lucrătorilor casnici.

Voucherele permit persoanelor care au nevoie de servicii în propriile gospodării (precum servicii de îngrijire a copiilor, a persoanelor în vârstă, grădinărit, curăţenia casnică şi întreţinerea casei) să plătească pentru aceste servicii prin vouchere, în loc de plăţile în numerar. Prin plata acestor servicii prin vouchere, beneficiarii îndeplinesc toate obligaţiile de asigurări sociale în numele prestatorului.

În general, alte state din Uniunea Europeană au optat pentru utilizarea de vouchere, simplificarea conformării pentru prestatorii casnici şi beneficiarii serviciilor, credite fiscale şi alte stimulente. Gospodăriile şi lucrătorii din acest domeniu socio-economic au nevoie de proceduri administrative simple (instrumente declarative şi fiscale simple) care să îi ajute să-şi formalizeze locurile de muncă.

Este ceea ce România va încerca începând de anul viitor.

Pe fondul nevoilor de reformare a sistemului fiscal din România, coroborat cu intensificarea acţiunilor ANAF pentru conformarea tuturor celor care obţin venituri în diverse forme, este evident efortul autorităţilor fiscale de a reglementa şi a aduce în lumina legislaţiei şi zonele gri sau negre ale economiei naţionale.

Aceste eforturi se aliniază celor ale Uniunii Europene de a aduce o anume siguranţă păturilor sociale defavorizate, prin reglementări facile şi diverse stimulente.

Sursa: MediaFax

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Măsuri de ordine publică pentru meciul dintre F.C. Botoșani și Universitatea Craiova

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, 22 februarie 2025, va avea loc meciul de fotbal dintre echipele F.C. Botoșani și Universitatea Craiova.  Partida, contând pentru etapa a XXVIII-a a Superligii României, se va desfășura pe stadionul municipal din Botoșani și va începe la ora 18.00.

Pentru menținerea ordinii și siguranței publice, Gruparea de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” Bacău si Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani vor forma un dispozitiv integrat, acționând alături de celelalte structuri teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne. Scopul principal este asigurarea unui climat de securitate optim atât în zona stadionului, cât și pe traseele de deplasare ale suporterilor.
Pentru prevenirea introducerii în stadion a materialelor pirotehnice și a altor obiecte interzise conform legislației în vigoare, se vor aplica măsuri suplimentare de control al autovehiculelor care intră în incinta arenei sportive. De asemenea, spectatorii vor fi supuși unui control corporal preventiv înainte de accesul pe stadion, care va fi permis începând cu ora 16:00.
Recomandăm tuturor celor care doresc să asiste la meci să se prezinte din timp la porțile de acces pentru a evita aglomerația și pentru a facilita intrarea tuturor spectatorilor înainte de startul partidei.

Recomandări pentru spectatori:

Pentru evitarea incidentelor, jandarmii transmit următoarele recomandări:
* Colaborați cu forțele de ordine pentru reducerea timpului de așteptare și evitarea aglomerațiilor la accesul în stadion.
* Evitați implicarea în incidente care pot perturba ordinea și liniștea publică și delimitați-vă de orice formă de violență. Orice încălcare a legii va fi sancționată ferm de către forțele de ordine.
Pentru a preveni situațiile neplăcute, reamintim că:
* Este interzis accesul în stadion cu obiecte pirotehnice și orice tip de recipient cu capac.
* Este interzisă afișarea de inscripții care instigă la ură națională, rasială, de clasă sau religioasă, la discriminare ori violență.
* Spectatorii nu au voie să staționeze pe coronamentul arenei sportive sau pe scările de acces către scaune, pentru a nu bloca intervenția pompierilor în caz de urgență.
* Este strict interzisă pătrunderea spectatorilor pe terenul de joc, atât în timpul partidei, cât și după finalul acesteia.

Prevederi legale și sancțiuni:

Recomandăm tuturor participanților să adopte un comportament civilizat și să respecte legislația în vigoare. În acest sens, reamintim câteva dintre prevederile Legii nr. 4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței la competițiile sportive:
Art. 20 – Spectatorilor le este interzis:
* m) să comită acte sau gesturi obscene, să adreseze injurii, expresii jignitoare ori amenințări cu violență la adresa altor spectatori, oficiali, jucători sau bunurile acestora;
* n) să profereze injurii, expresii jignitoare sau vulgare la adresa forțelor de ordine sau a personalului de securitate.
Conform art. 22 din Legea nr. 4/2008, aceste fapte constituie contravenții dacă nu au produs vătămări corporale sau pagube materiale. Sancțiunile sunt:
* Amendă între 150 și 400 lei sau 70-120 ore de muncă în folosul comunității.
* Pentru amenințarea forțelor de ordine (art. 20, lit. o), amenda este între 250 și 750 lei, iar sancțiunea complementară prevede 100-150 ore de muncă în folosul comunității și interzicerea accesului la competițiile sportive timp de 6 luni.
Forțele de ordine asigură condițiile necesare pentru desfășurarea meciului în siguranță, protejând toți participanții și persoanele aflate în spațiul public, atât înainte de startul partidei, cât și după finalul acesteia.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Care este suma maximă de bani cash cu care poți cumpăra o mașină în România. Limitele pe care nu le poți depăși

Publicat

Publicitate

Care este suma maximă de bani cash cu care poți cumpăra o mașină: În România, legislația privind plățile în numerar este strict reglementată pentru a combate evaziunea fiscală și a încuraja utilizarea mijloacelor electronice de plată, scrie alba24.ro.

Achiziționarea unui autoturism cu numerar este supusă unor plafoane specifice, care variază în funcție de statutul vânzătorului și al cumpărătorului.

Achiziția de la o persoană juridică (dealership sau firmă) 

Conform Legii nr. 70/2015, actualizată prin OUG nr. 15/2023, plățile în numerar între persoane fizice și persoane juridice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei per persoană. Adică 2.000 de euro.

Aceasta înseamnă că, dacă intenționați să cumpărați un autoturism de la un dealer auto sau o companie, suma maximă pe care o puteți plăti în numerar într-o singură zi este de 10.000 lei.

Pentru sumele care depășesc acest plafon, este obligatorie utilizarea instrumentelor de plată fără numerar, precum transferurile bancare, precizează ANAF.

Care este suma maximă de bani cash cu care poți cumpăra o mașină: achiziția de la o persoană fizică

În cazul tranzacțiilor între două persoane fizice, legislația permite plăți în numerar până la un plafon de 50.000 lei pe zi.

Publicitate

Astfel, dacă achiziționați un autoturism de la un alt particular, puteți efectua plata în numerar până la această sumă.

Pentru orice sumă care depășește 50.000 lei, diferența trebuie achitată prin mijloace de plată fără numerar.

Aspecte importante de reținut

  • Fragmentarea plăților: Este interzisă divizarea unei sume mai mari în plăți mai mici pentru a evita respectarea plafoanelor legale. De exemplu, nu puteți efectua mai multe plăți de 10.000 lei în zile consecutive către o persoană juridică pentru a achita o datorie totală mai mare.

  • Documentarea tranzacției: Indiferent de modalitatea de plată, este esențial să documentați corespunzător tranzacția printr-un contract de vânzare-cumpărare și, dacă este cazul, să înregistrați vehiculul la autoritățile competente.

  • Sancțiuni: Nerespectarea plafoanelor legale pentru plățile în numerar poate atrage sancțiuni atât pentru cumpărător, cât și pentru vânzător.

În concluzie, dacă doriți să achiziționați un autoturism în România și să efectuați plata în numerar, trebuie să respectați plafoanele menționate: până la 10.000 lei pentru tranzacțiile cu persoane juridice și până la 50.000 lei pentru tranzacțiile între persoane fizice.

Pentru sumele care depășesc aceste limite, este necesară utilizarea mijloacelor de plată electronice.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Ambulanță implicată într-un accident în municipiul Suceava

Publicat

Publicitate

O ambulanță a fost implicată, vineri seară, într-un accident rutier în municipiul Suceava, au anunțat reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU).

Potrivit acestora, autospeciala sanitară a intrat în coliziune cu un autoturism.

‘Au intervenit pompierii militari, cu o autospecială pentru descarcerare, și două ambulanțe SMURD (Echipaj de prim-ajutor și Terapia intensivă mobilă), cu sprijinul unui echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean’, precizează ISU.

În eveniment au fost implicate patru persoane, dar acestea nu au necesitat transportul la spital. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cât costă un an de vechime. Calculul exact în funcţie de cât vrei să cumperi, în 2025

Publicat

Publicitate

În România, există mai multe opțiuni pentru cei care doresc să se pensioneze mai devreme, însă nu toți românii pot beneficia de aceleași condiții. Unele persoane pot ieși la pensie fără penalizări, în timp ce altele trebuie să își cumpere ani suplimentari de vechime pentru a se încadra în cerințele necesare pensionării. În 2025, legea prevede mai multe posibilități pentru cei care vor să își completeze stagiul de cotizare, însă acest proces nu vine fără costuri, informează playtech.ro.

Reducerea vârstei de pensionare pentru cei cu stagiu complet

Românii care au contribuit la sistemul public de pensii timp de 40 de ani pot ieși la pensie cu 5 ani mai devreme față de vârsta standard, fără a fi penalizați.Aceștia nu vor avea nicio diminuare a pensiei, iar perioada de studii universitare sau de serviciu militar poate fi luată în calcul la vechimea în muncă.

Vârsta la care femeile pot ieşi la pensie dacă au stat în concediu pentru creşterea copilului. Ce scrie în lege exact
Diferențele dintre pensii și venituri în Europa: cum se compară România cu restul țărilor
Acest lucru oferă o mare flexibilitate celor care doresc să se bucure de pensie mai devreme, fără a suporta scăderi semnificative ale venitului lunar.

Boala incurabilă de care suferă Cosmina Păsărin. De asta are mereu la ea acest obiect: „Nu o să scap niciodată”
Mulți români se gândesc la pensionare mai devreme, în special după vârsta de 55 de ani, când unii își reevaluează opțiunile pentru un trai mai liniștit.

Pensionarea anticipată și penalitățile pentru stagiul incomplet

Publicitate

Pe de altă parte, românii care nu au realizat stagiul complet de cotizare, între 35 și 40 de ani, pot beneficia de pensie anticipată. Totuși, aceștia vor înregistra o pensie mai mică, întrucât se aplică o penalizare.

Dacă o persoană își începe pensia la 60 de ani, iar stagiul de cotizare este de 35 de ani, penalitatea poate ajunge până la 24%. Totuși, aceasta a scăzut față de 35%, cât era în trecut, iar penalizarea se reduce pe măsură ce persoana se apropie de vârsta standard de pensionare de 65 de ani.

În cazul mamelor, există reduceri pentru fiecare copil născut și crescut până la vârsta de 14 ani, iar în anumite domenii de activitate, cum ar fi industria de apărare sau pentru sudori, există reduceri semnificative ale vârstei de pensionare.

Ce pot face cei care nu au vechimea necesară

Pentru cei care nu au vechimea necesară, există opțiunea de a cumpăra ani suplimentari de vechime. În 2025, costul unei luni de vechime este de aproximativ 1.000 de lei, iar pentru un an întreg, suma ajunge la peste 11.000 de lei.

De asemenea, este important de menționat că persoanele care aleg să își cumpere ani de vechime nu vor beneficia de pensionare anticipată pe baza acestor contribuții. Până la șase ani pot fi cumpărați, iar plata acestora se poate face în mai multe tranșe.

Așadar, opțiunile pentru pensionare mai devreme sunt diverse, iar românii au posibilitatea să își regleze stagiul de cotizare, inclusiv prin achiziționarea de ani suplimentari. Totuși, acest lucru vine cu costuri, iar fiecare persoană trebuie să facă un calcul atent înainte de a lua o decizie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending