Connect with us

Eveniment

Legea prestatorului casnic în România intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024

Publicat

Publicitate

La data de 1 ianuarie 2024, va intra în vigoare Legea prestatorului casnic în România. Această lege reglementează activitatea de prestare a serviciilor casnice şi introduce obligaţia de a încheia un contract scris între prestatorul de servicii şi beneficiar, precum şi plata unei sume minime pentru aceste servicii.

Această lege are ca scop soluţionarea problemei sociale a lucrătorilor din domeniul serviciilor casnice, care până în prezent au lucrat într-un mediu nereglementat şi au avut parte de condiţii de muncă precare şi salarii foarte mici.

Una dintre activităţile din România care se desfăşoară încă, în mare parte, în zona gri sau chiar “la negru” din punct de vedere al plăţilor către prestatori, al înregistrării legale şi al declarării muncii prestate este cea a serviciilor desfăşurate de către persoane particulare în gospodării, precum cele de menaj casnic, prepararea hranei, grădinărit, îngrijirea copiilor şi a bătrânilor sau alte activităţi casnice, scrie Business Magazin.

De cele mai multe ori, aceste servicii sunt oferite ocazional, iar plăţile dinspre beneficiar către prestator se fac în numerar şi sunt rareori fiscalizate.

Fenomenul nu este caracteristic doar României, acesta se întâlneşte în multe alte ţări europene, motiv pentru care instituţiile din Uniunea Europeană sunt preocupate de aducerea lui în legalitate.

Într-un raport publicat anul trecut de Autoritatea Europeană în domeniul Muncii (European Labour Authority – ELA), realizat pe baza datelor colectate din cele 27 de state membre UE, se arată că, din 12,8 milioane de lucrători casnici (Personal and Household Services – PHS), peste jumătate (6,8 milioane) nu erau înregistraţi în evidenţele autorităţilor locale de muncă.

Publicitate

Legea prestatorului casnic în România intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Ce stabilește legea

Altfel spus, muncesc “la negru”.

Şi în România, de cele mai multe ori, aceste activităţi nu se derulează printr-un contract care să asigure protecţie socială pentru prestator şi plata taxelor aferente către bugetul de stat.

Anvergura fenomenului rămâne însă greu de evaluat, în lipsa unor estimări oficiale în sectorul muncii nedeclarate. Indiferent dacă aceste servicii se derulează permanent sau ocazional, beneficiarii şi prestatorii persoane fizice ar trebui să opteze pentru forme legale de muncă şi plată.

În acest context, în România va intra în vigoare, începând de anul viitor, Legea prestatorului casnic (Legea nr. 111/2022) – cadrul legal în baza căruia persoanele fizice pot desfăşura activităţi casnice în schimbul unei remuneraţii acordate sub formă de tichete de activităţi casnice. Între prestator şi beneficiar se stabileşte un raport juridic prin acordul de voinţă al părţilor, fără a avea o formă scrisă, în vederea prestării activităţilor casnice.

Legea stabileşte noţiunea de activitate casnică, modalitatea prin care vor fi plătiţi cei care prestează aceste activităţi, respectiv prin tichete pentru activităţi casnice, mecanismul prin care beneficiarii serviciilor vor achiziţiona tichetele de la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti, de la poştă sau prin intermediul unei platforme electronice.

Prestatorii vor transforma tichetele în bani, în cel mult 12 luni de la data primirii acestora, la agenţii, la poştă sau prin ordin de plată/transfer în contul bancar indicat de către prestator prin platforma electronică, iar impozitele şi contribuţiile datorate de către prestatori vor fi reţinute la momentul preschimbării tichetelor în bani.

Legea prestatorului casnic în România intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului

Obligaţiile fiscale se plătesc de către agenţii, în numele prestatorilor casnici.

Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului.

Valoarea unui tichet de activităţi casnice este de 15 lei, nu este transferabil şi nu poate fi utilizat pentru achiziţia altor bunuri şi servicii. Legea defineşte activitatea casnică drept activitatea ocazională, necalificată, desfăşurată de un prestator casnic, în legătură cu gospodăria unei familii sau a unei persoane singure, în calitate de beneficiar.

Activitatea nu este efectuată în scop comercial şi include servicii de curăţenie, igienizare, spălat/călcat rufe, croitorie, preparare a hranei, îngrijire corporală, hrănire ori de supraveghere a beneficiarului casnic dependent.

Avantajele pentru prestatorii casnici, conform legii care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024:

Beneficiarii care vor cumpăra şi folosi, într-un an, cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice, vor primi de la stat, încă 75 de tichete, gratuite, ca stimulent şi vor putea fi folosite în anul următor.

În plus, angajatorii pot acorda salariaţilor proprii sub formă de primă sau bonus, în afară de salariul de bază stabilit, tichete de activităţi casnice, suportând valoarea acestora.

Pentru aceste beneficii, salariaţii vor suporta doar impozit pe venit, nu şi contribuţii sociale. Angajatorii care au cumpărat şi acordat într-un an cel puţin 600 de tichete pentru acelaşi angajat, pot beneficia gratuit de 50 de tichete în anul următor, pentru fiecare angajat pentru care au cumpărat şi acordat minimul de tichete.

De ce este binevenită noua lege?

Legea prestatorului casnic vine să umple un gol legislativ şi reglementează o zonă în care activităţile se derulează, de cele mai multe ori, nefiscalizat şi necontrolat. Legea îşi propune să aducă la suprafaţă veniturile persoanelor care desfăşoară activităţi gospodăreşti şi taxele ce s-ar datora de către acestea, printr-un mecanism de plată bazat pe tichete gestionate de către autorităţi şi, în acelaşi timp, să ofere protecţie socială acestor persoane.

Ce se întâmplă în alte ţări europene?

Mecanisme de plată prin tichete care ajută lucrătorii casnici să îşi desfăşoare activitatea legal şi fiscalizat, prin care sarcinile lor administrative sunt reduse şi simplificate, există în multe alte state europene.

În Franţa a fost introdusă în legislaţie (din anul 2006) o schemă de vouchere – “Chèque emploi service universel (CESU)” – pentru a facilita accesul la servicii casnice.

Această schemă a simplificat procedurile necesare pentru a transforma munca nedeclarată în muncă declarată şi pentru a crea noi locuri de muncă.

Voucherele permit beneficiarilor (gospodăriile private) să obţină deduceri fiscale sau finanţare pentru servicii casnice. Mai mult, companiile care achiziţionează astfel de vouchere, pentru a le acorda propriilor angajaţi ca avantaje salariale, pot beneficia de deduceri fiscale de până la 50.000 euro / an.

În Belgia a fost reglementat un sistem pe bază de vouchere încă din 2001. Beneficiarul serviciilor casnice achiziţionează un anumit număr de vouchere de la o companie emitentă şi oferă unui prestator un voucher pentru fiecare oră lucrată.

Preţul voucherului este stabilit de autorităţile publice, iar angajatul prezintă tichetele la organizaţia intermediară unde este angajat şi primeşte în schimb un salariu şi alte beneficii. Organizaţia intermediară returnează voucherele către entitatea emitentă şi primeşte în schimb o sumă de bani, subvenţionată din fonduri publice.

În Austria a fost introdusă în legislaţie în 2006 o schemă de vouchere – “Dienstleistungsschecks” – cu scopul de a reduce munca nereglementată şi de a îmbunătăţi protecţia socială a lucrătorilor casnici.

Voucherele permit persoanelor care au nevoie de servicii în propriile gospodării (precum servicii de îngrijire a copiilor, a persoanelor în vârstă, grădinărit, curăţenia casnică şi întreţinerea casei) să plătească pentru aceste servicii prin vouchere, în loc de plăţile în numerar. Prin plata acestor servicii prin vouchere, beneficiarii îndeplinesc toate obligaţiile de asigurări sociale în numele prestatorului.

În general, alte state din Uniunea Europeană au optat pentru utilizarea de vouchere, simplificarea conformării pentru prestatorii casnici şi beneficiarii serviciilor, credite fiscale şi alte stimulente. Gospodăriile şi lucrătorii din acest domeniu socio-economic au nevoie de proceduri administrative simple (instrumente declarative şi fiscale simple) care să îi ajute să-şi formalizeze locurile de muncă.

Este ceea ce România va încerca începând de anul viitor.

Pe fondul nevoilor de reformare a sistemului fiscal din România, coroborat cu intensificarea acţiunilor ANAF pentru conformarea tuturor celor care obţin venituri în diverse forme, este evident efortul autorităţilor fiscale de a reglementa şi a aduce în lumina legislaţiei şi zonele gri sau negre ale economiei naţionale.

Aceste eforturi se aliniază celor ale Uniunii Europene de a aduce o anume siguranţă păturilor sociale defavorizate, prin reglementări facile şi diverse stimulente.

Sursa: MediaFax

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Autori de referință vin la Festivalul APOLODOR din Botoșani

Publicat

Publicitate

 Gabriela Adameșteanu, Florin Bican, Svetlana Cârstean, Matei Vișniec, Mihnea Măruță, Adina Rosetti, Alex Moldovan, Veronica D. Niculescu, Adina Popescu, între invitații la prima ediție a festivalului Festivalului APOLODOR;

 Copilării povestite pe scenă – cu nostalgie și luciditate;

 Întâlniri cu autori, ateliere de lectură, de scriere creativă, de scenariu de film, de reportaj, expoziții și surprize pe care le rezervă organizatorii.

 

Festivalul de Literatură pentru Copii și Adolescenți APOLODOR din Botoșani aduce în prim-plan voci esențiale ale culturii române contemporane. Între 18 și 21 septembrie 2025, publicul va avea ocazia să întâlnească personalități remarcabile din lumea cărții.

 

Publicitate

Copilăria povestită de mari scriitori

 

Gabriela Adameșteanu, Florin Bican, Svetlana Cârstean și Matei Vișniec vor fi invitații serilor de copilării povestite pe scenă, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani. Seria de dezbateri și rememorări va fi moderată de jurnaliștii Adela Greceanu și Matei Martin, realizatori de emisiuni culturale și de actualitate ai radioului național – Radio România Cultural, și de Raluca Aftene, de la TVR Iași.

Gabriela Adameșteanu, cunoscută pentru romane precum „Dimineața pierdută” și „Drumul egal al fiecărei zile”, este una dintre cele mai importante prozatoare ale literaturii române postbelice. Perspectiva ei asupra copilăriei promite o incursiune emoționantă și lucidă într-o lume marcată de tranziții istorice și personale. ” Copilăria este vârsta pe care o purtăm în noi toată viața. Din poveștile ascultate și citite atunci ne-am ales modelele imaginare, așa cum din anturaj ne-am ales modelele umane. Conștientă de puterea deprinderilor din copilărie, o tot mai largă comunitate de părinți și profesori, psihologi și sociologi, editori, ilustratori și scriitori pentru copii, se străduie să stabilizeze obiceiul cititului de la vârstele mici care îmbogățește mințile tinere. Destinul omului, confruntat azi cu tehnologia înaltă, creată tot de el, capătă o șansă în plus prin cartea copilăriei și adolescenței. Generațiile noi de părinți par să-i înțeleagă utilitatea, iar târgurile și festivalurile se înviorează și se colorează cu un aflux de mici cititori. Dan Lungu, un remarcabil scriitor al copilăriei și adolescenței, creatorul FILIT-ului, cea mai spectaculoasă sărbătoare a cărții la noi, deschide încă odată, cu festivalul APOLODOR, o ușă nu doar spre miraculoasa lume a primelor vârste ci și spre un profil uman îmbogățit, de mâine”, ne-a declarat autoarea.

 

Florin Bican, autor foarte îndrăgit de literatură pentru copii și traducător cunoscut pentru umorul său rafinat și pentru talentul de a jongla cu cuvintele, va aduce un strop de ludic și ironie fină în acest puzzle al amintirilor. „Avem mai multe copilării – cea pe care o trăim, fără să ne dăm seama, până la o vârstă asupra căreia oamenii de știință par să nu fi căzut întru totul de acord și cea pe care ne-o amintim, și din care ne înfruptăm, la toate vârstele. Și mi se pare minunat că Festivalul Apolodor de la Botoșani le face loc pe scenă acestor copilării.”, ne-a transmis autorul, care este și unul dintre traducătorii celebrei serii Harry Potter în limba română.

Svetlana Cârstean, poetă cu o voce distinctă în peisajul literar românesc și o importantă editoare de poezie, va oferi o perspectivă intimă, profundă și poetică asupra copilăriei, înrădăcinată în sinceritate și forță emoțională.

Matei Vișniec, dramaturg, poet și prozator de renume internațional, cu o carieră remarcabilă în Franța și România, vine la Botoșani pentru a împărtăși povești din copilăria care i-a modelat imaginația și destinul artistic.

„Festivalul APOLODOR este o idee luminoasă şi benefică într-o lume în care imaginea, după ce a însoţit în mod logic şi natural cuvântul, tinde acum datorită noilor tehnologii să ia locul cuvântului. Or, educaţia şi formarea mentală a omului nu pot avea loc când diminuează ponderea cuvântului, a poveştii, a ficţiunii, a capacităţilor imaginative. Semnalul de alarmă este tras în prezent în multe ţări europene: lectura ar trebuie să fie o urgenţă naţională permanentă.

Festivalul APOLODOR îşi propune să creeze noi pasarele între publicul tânăr şi scriitori, între copii şi cărţile scrise pentru ei. Cred că municipiul Botoşani are o iniţiativă demnă de urmat şi mă bucur să-l știu în cabina de pilotaj pe Dan Lungu care are deja experienţa fabulosului Festival Internaţional de Literatură şi Traduceri de la Iaşi, unul dintre cele mai interesante manifestări de acest gen din Europa”, ne-a declarat Matei Vișniec, în așteptarea festivalului din septembrie.

 

Despre rețelele sociale și adolescența zilelor noastre

 

Un alt punct de atracție al festivalului va fi conferința susținută de Mihnea Măruță, autorul bestsellerului „Identitatea virtuală. Cum și de ce ne transformă rețelele de socializare”, jurnalist și eseist cunoscut pentru analizele sale lucide și profunde despre societatea contemporană. Tema conferinței, „Skibidi Ohio. Zece efecte ale rețelelor sociale asupra copiilor și adolescenților”, atinge una dintre cele mai actuale și incitante zone de reflecție: relația tinerilor cu tehnologia, formarea identității în era digitală și impactul AI asupra educației, creativității și relațiilor umane. Conferința va fi urmată de o sesiune de întrebări din partea publicului.

 

Unii dintre cei mai iubiți autori pentru copii, prezenți la Botoșani

 

Alți invitații care au confirmat participarea la Festivalul Apolodor sunt: criticul literar și profesoara Ioana Bot – unul dintre cei mai importanți eminescologi de astăzi, scriitorul și jurnalistul Viorel Ilișoi, scriitorul botoșănean Vasile Iftime, artistele vizuale Raluca Ioana Burcă, Sabina Drînceanu, și Bianca Simionescu.

Micii cititori vor avea ocazia să-i întâlnească pe Alex Moldovan, autorul îndrăgitei serii de romane „Olguța” (Editura Arthur) și laureat al Uniunii Scriitorilor, pe Adina Rosetti, autoare multipremiată, cu peste douăzeci de cărți pentru copii publicate, de la seria cu „Domnișoara Poimâine” până la recenta apariție pentru adolescenți „Ultima Provocare” (Editura Arthur), pe Veronica D. Niculescu, scriitoarea care i-a încântat pe copii cu cele două volume-bestseller care îl au protagonist pe condorul Isidor: „Vara lui Isidor” și „O iarnă cu Isidor” (Editura Polirom).

Vor fi prezenți la Botoșani ambii laureați ai Premiilor Cărturino de anul acesta: Mihai Mănescu, autorul romanului „Comoara lui Harap Alb” (Editura Humanitas Junior, Premiul Cărturino pentru cartea de literatură pentru copii) și Dan Ungureanu, cunoscut și apreciat ilustrator și autorul volumului „Vreau să fiu invizibil” (Premiul Cărturino pentru carte ilustrată).

Alți doi autori iubiți de copii și adolescenți, Adina Popescu („Povestiri de pe Calea Moșilor”, „Vine vacanța cu trenul din Franța” – Editura YoungArt), Mircea Pricăjan („Gașca”, „Pumn de Fier” – Editura Polirom) au acceptat și ei invitația de a participa la Festivalul Apolodor.

Spre deliciul spectatorilor mari sau mici, cântăreața Ada Milea va susține un concert pe scena Teatrului ”Mihai Eminescu”.

 

Programul întâlnirilor, dezbaterilor, atelierelor și evenimentelor va fi anunțat de organizatori la începutul lunii septembrie.

Organizator: Fundația Corona

Finanțatori: Consiliul Local și Primăria Municipiului Botoșani

Parteneri: Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, Teatrul Național ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii ‘Mihai Eminescu’, Biblioteca Județeană ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Universitatea Națională de Arte ‘George Enescu’ din Iași, Palatul Copiilor Botoșani, Casa Corpului Didactic Botoșani, Galeria ArtEast Iași, Tipografia Printco Iași, Agenția Caracteristic, CNIPT Botoșani, Asociația pentru Ospitalitate Culturală – AOC Iași, Fundația Star of Hope – SOH Iași

Edituri partenere: Editura Arthur, Editura Polirom, Editura Vlad și Cartea cu Genius, Editura YoungArt, Editura Minigrafic, Editura Humanitas Junior, Editura Gama, Editura Alice Books

Parteneri media: Radio România Cultural, TVR Cultural, TVR Iasi, Buzz Botoșani, PressHub, Revista Clivaj, Viva FM, Observator Cultural

Sponsori: Nea Ilie Bucătarul Sulița, Practic-Comerț-Strugaru S.R.L Darabani, Cofetăria Rida Botoșani, Artechwine Botoșani, Danimet Exim SRL

Gabriela Adamesteanu, rumŠnische Autorin, romanian writer, DEU, Berlin, 12.3.2013[© (c) Ekko von Schwichow, Joachim-Friedrich-Strasse 33, 10711 Berlin, Tel./Fax:+49(0)30/89 09 42 -98/99, mobil 0179699 46 45, mail@ schwichow.de, http://www.schwichow.de; (Bank Details/Bankverbindung) BLZ 100 100 10, (Account/ Konto-Nr.) Postbank:1986-47-109; IBAN: DE45 1001 0010 0198 6471 09, BIC: PBNKDEFF; (tax number/Steuernr.) 1124/529/61838 (tax office/Finanzamt) Berlin-Wilmersdorf; All rights reserved by Ekko von Schwichow .NO Model release. Contact me for any usage except editorial, Usage only with attached credit line © (c) Ekko von Schwichow/schwichow.de, voucher copy, fee and strictly under my terms and conditions. Nutzung nur gegen Honorar mit Urhebervermerk © (c) Ekko von Schwichow/schwichow.de, Belegexemplar und ausschliesslich zu meinen Liefer- und Veršffentlichungsbedingungen. Nutzung au§erhalb journalistischer Berichterstattung nur nach schriftlicher Vereinbarung. Weitergabe nur mit Genehmigung. Wenn nicht anders vereinbart, gelten die Honorare der Mittelstandsgemeinschaft Foto-Marketing/MFM -www.bvpa.org. ]

Citeste mai mult

Eveniment

Mai multe cartiere din municipiul Botoșani rămân fără apă. Nova APASERV: „Rugăm toți utilizatorii afectați să își constituie minime rezerve de apă”

Publicat

Publicitate

În vederea efectuării lucrărilor de remediere a unei avarii depistată la căminul de vane situat în zona Colegiului Economic ,,Octav Onicescu” Botoșani, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoşani anunță întreruperea furnizării apei, mâine, 12 august 2025.

Astfel, în intervalul orar 9:00-14:00, sunt afectați de lipsa furnizării apei consumatorii ce locuiesc în imobilele situate pe străzile: Trandafirilor, Nicolae Iorga, Aleea Eliberării și Aleea Slt. Ioan Frunzetti.

              Rugăm toți utilizatorii afectați să își constituie minime rezerve de apă.

              S.C. NOVA APASERV S.A. Botoșani își cere scuze față de abonații afectați și îi asigură că se va interveni cu operativitate pentru finalizarea lucrărilor, astfel încât disconfortul creat să fie cât mai redus.

Citeste mai mult

Eveniment

Ce se ascunde, de fapt, în spatele pierderilor de apă de la bloc: De ce sunt obligați proprietarii să le plătească

Publicat

Publicitate

Indiferent de anotimp, mulți proprietari ajung să achite chiar și 50 de lei în plus la întreținere, din cauza pierderilor de apă. Frustrați, aceștia solicită explicații președinților de asociație care gestionează cheltuielile.
Problema pierderilor de apă din blocuri a fost dintotdeauna un motiv de conflict între locatari și conducerile asociațiilor. Rețelele de canalizare învechite și lipsa investițiilor duc la scurgeri de sute de litri, costuri ce ajung, inevitabil, să fie suportate tot de proprietari, conform NewsWeek.

Lunar, pe lângă consumul individual raportat de fiecare apartament, pe listele de întreținere apar și cantitățile de apă pierdute. Valoarea acestor pierderi variază în funcție de oraș și de volumul de apă nejustificat consumat.

De ce sunt obligați proprietarii să plătească pierderile de apă?

Facturile emise de furnizor trebuie achitate integral, inclusiv diferențele dintre consumul înregistrat și cel declarat. Prin urmare, asociația de proprietari trebuie să stabilească o metodă corectă și legală de împărțire a acestor costuri.

Conform vechii legislații – Legea 230/2007 și Normele metodologice 1588/2007 – pierderile erau repartizate proporțional cu cota-parte indiviză aferentă fiecărui apartament

În prezent, Legea 196/2018, care reglementează funcționarea asociațiilor de proprietari, nu mai impune un sistem unic de recuperare a acestor costuri. Decizia aparține Adunării Generale a proprietarilor, organul suprem de conducere al asociației.

Publicitate

Astfel, comitetul executiv nu are autoritatea de a decide singur modul de calcul, iar menținerea unei practici vechi doar pe motiv că „așa s-a făcut înainte” nu este justificată legal.

Cum se calculează pierderile de apă?
Avocatul Gelu Pușcaș, specialist în litigii legate de asociațiile de proprietari, explică faptul că Legea 196/2018 lasă libertatea Adunării Generale să stabilească modul de repartizare a diferențelor. Fără o hotărâre oficială a acesteia, orice decizie a comitetului sau administratorului este lipsită de temei legal.

Legea permite mai multe metode de împărțire a costurilor:

-proporțional cu numărul de persoane din apartament;

-în funcție de consumul individual;

-egal pentru fiecare apartament;

-proporțional cu cota indiviză;

-prin ajustarea prețului pe metru cub.

Specialistul atrage atenția că invocarea precedentelor din trecut nu justifică o practică nealiniată la reglementările actuale.

De ce valorile diferă de la un oraș la altul?
Tarifele la apă în România variază în funcție de prețurile stabilite de operatorii locali. Calculul final include atât costul apei potabile, cât și taxa de canalizare.

De exemplu, în București, unul dintre orașele cu cele mai mici tarife, metrul cub de apă costă aproximativ 3,6 lei, la care se adaugă 2,07 lei pentru canalizare, totalul fiind de 5,68 lei. La polul opus, în Iași, prețul pentru apă este de 10,09 lei, iar taxa de canalizare poate ajunge la 9 lei, ceea ce duce costul final la aproape 19 lei/mc.

În alte orașe, valorile sunt intermediare: la Suceava, 14 lei/mc, în Cluj – 12 lei/mc, iar în Constanța și Brașov – aproximativ 15 lei/mc (în Brașov, exact 13,25 lei/mc).

Ce se întâmplă dacă nu plătești pierderile de apă?
Conform legii, asociațiile pot percepe penalități pentru orice sumă restantă afișată pe lista de plată. Penalitățile nu pot depăși 0,2% pe zi de întârziere, aplicate după 30 de zile de la termenul scadent, iar valoarea totală nu poate fi mai mare decât datoria inițială.

Proprietarii care consideră că au fost obligați pe nedrept să achite pierderile de apă pot contesta aceste sume în instanță.

Sursa: stiripesurse

Citeste mai mult

Eveniment

Rovinieta 2025: Peste 100 de camere instalate în țară monitorizează respectarea plății. Lista locațiilor

Publicat

Publicitate

Compania Națională de Drumuri are peste 100 de camere video instalate pe drumurile naționale și pe autostrăzi.

Taxa de drum, supranumită și rovinietă, este obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumuri naționale, europene, expres și pe autostradă. Aceasta trebuie să aibă o valabilitate de cel puțin o zi sau de maximumun an, potrivit Mediafax.

Pentru a identifica șoferii care circulă fără a avea rovinietă valabilă, CNAIR a montat 110 camere video. Acestea sunt amplasate pe toate drumurile naționale și pe autostrăzi. Camerele sunt conectate la un sistem automatizat de monitorizare, conectat la baza națională de date cu vehicule pentru care s-a achitat taxa de drum.

Camerele fotografiază vehiculul, iar softul automatizat „citește” numărul de înmatriculare. Dacă acesta nu e identificat în baza de date, înseamnă că mașina respectivă nu are rovinieta valabilă. Caz în care se emite o alertă iar un ofițer de poliție va analiza imaginile și va face o verificare suplimentară în baza de date.

Publicitate

Dacă se confirmă că pentru mașina respectivă nu a fost achitată taxă de drum, polițistul va întocmi un proces verbal de sancționare. Amenda e trimisă prin poștă, acasă la proprietarul mașinii, indiferent de persoana care s-a aflat la volan.

Pe toate autostrăzile din România sunt montate camere de rovinietă.

„Acestea sunt amplasate în special în zona nodurilor rutiere, acolo unde se intră sau se iese de pe autostradă. De asemenea, camere de identificare a vehiculelor pentru care nu s-a plătit rovinietă sunt montate și pe toate drumurile naționale. Ele se găsesc, în special, în afara localităților”, a explicat pentru ProMotor purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Peste 100 de camere video pe drumuri din țară, pentru control rovinietă. LISTA locațiilor

În Alba, camere de rovinietă sunt pe DN1 zona Sebeș și pe autostrăzi.

DN1 – Bărcănești/Romanești (cameră dublă)

  • DN1 – Sebeș
  • DN1 – Oșorhei
  • DN1 – Timisul de Sus
  • DN1 – Sercaia
  • DN1 – Vălcele (cameră dublă)
  • DN1A – Măneciu
  • DN1B – Albești (cameră dublă)
  • DN1C – Jucu
  • DN1F – Românași
  • DN2 – Iacobesti
  • DN2 – Motca
  • DN2 – Nicolae Bălcescu (cameră dublă)
  • DN2 – Mărăcineni (cameră dublă)
  • DN2A – Giurgeni
  • DN2B – Lacu Sărat
  • DN3 – Cuza Vodă
  • DN5 – Călugăreni (cameră dublă)
  • DN6 – Mehadia
  • DN6 – Coșoveni
  • DN6 – Drăgănești Vlașca
  • DN6 – Sânnicolau Mare
  • DN7 – Nădlac
  • DN7 – Sacamas
  • DN7 – Călimănești/Seaca
  • DN11 – Sănduleni
  • DN11 – Lunca Calnicului
  • DN11– Harman (cameră dublă)
  • DN12 – Sfantu Gheorghe
  • DN12 – Sândominic
  • DN13 – Bălăușeri
  • DN13A – District Harghita
  • DN15 – Gârleni
  • DN15 – Sângeorgiu de Mureș
  • DN15 – Vaduri
  • DN15 – Călugăreni
  • DN17 – Tiha Bârgăului
  • DN17 – Vama
  • DN18 – Moisei
  • DN19 – Decebal
  • DN21 – Bărăganul
  • DN22 – Movila Miresii
  • DN22A – Cataloi
  • DN23 – Vulturu
  • DN24 – Cosmești
  • DN24 – Popricani
  • DN24 – Crasna
  • DN24B – Rîșești
  • DN25 – Șendreni
  • DN26 – Vânători
  • DN28 – Lețcani
  • DN29 – Baisa
  • DN38 – Movilița
  • DN55 – Bratovoești
  • DN56 – Podari
  • DN58 – Soceni
  • DN59 – Jebel
  • DN64 – Ionești
  • DN65 – Pielești
  • DN65A – Buzoești
  • DN66 – Drăguțești
  • DN66 – Băcia
  • DN67 – Budești
  • DN69 – Orțișoara
  • DN71 – Ulmi
  • DN72 – Brătășanca
  • DN73 – Râșnov
  • DN75 – Mihai Viteazu
  • DN79 – Arad.
  • frontiera Bechet
  • frontiera Calafat
  • frontiera Cenad
  • frontiera Giurgiu
  • frontiera Lunga
  • frontiera Naidăş
  • frontiera Nădlac II
  • frontiera Negru Vodă
  • frontiera Ostrov
  • frontiera Porțile de Fier I
  • frontiera Săcuieni
  • frontiera Turnu
  • frontiera Vălcani.

Locația exactă a acestor camere nu este specificată de CNAIR, ci doar zona generală în care sunt amplasate.

Rovinieta 2025: se scumpește din septembrie

Din septembrie, șoferii vor plăti mult mai mult pentru taxa de drum. Pentru autoturisme, tarifele pentru rovinietă, în funcție de perioada aleasă de fiecare șofer, arată astfel:

  • 1 zi – 17.5 lei (3.5 euro)
  • 10 zile – 30 de lei (6 euro)
  • 30 de zile – 47.5 lei (9.5 euro)
  • 60 de zile – 75 de lei (15 euro)
  • 12 luni – 250 de lei (50 euro).

Pentru restul categoriilor de vehicule, prețurile vor rămâne la fel. Tarifele sunt stabilite în euro, astfel că prețul rovinietei va fluctua în funcție de cursul valutar din luna respectivă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending