Connect with us

Administratie

Lege modificată: În cât timp se va elibera certificatul de naștere al unui copil

Publicat

Publicitate

Cadrul legislativ al certificatelor de stare civilă a fost modificat, potrivit unei legi care a intrat în vigoare de luni, relatează alba24.ro. Una din principalele schimbări vizează înregistrarea nașterii unui copil.

Nașterea unui copil trebuie declarată în termen de 30 de zile pentru copilul născut viu și în termen de trei zile pentru copilul născut mort, așa cum prevede Legea 119/1996 cu privire la actele de stare civilă.

Dacă copilul născut viu a decedat în interiorul termenului de 30 de zile, declararea nașterii se face în termen de 24 de ore de la data decesului.

Eliberarea certificatului de naștere în situațiile în care declararea se face ulterior

În cazul în care declarația de naștere se face după aceste termene, dar nu mai târziu de un an de la naștere, certificatul de naștere se va elibera în termen de 30 de zile de la solicitarea părintelui. Este necesară și aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale, a șefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră al României, în raza căruia a avut loc nașterea.

Totodată, dacă declarația de naștere se face după trecerea unui an de la naștere, certificatul va fi eliberat în termen de 90 de zile de la data depunerii solicitării. Este necesar, pe lângă aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale pe raza căruia a avut loc nașterea, și un aviz conform al serviciului comunitar județean/al municipiului București de evidență a persoanelor, potrivit avocatnet.ro.

Procedura ce stă la baza eliberării certificatului de naștere se face, indiferent de perioada de la naștere când este depusă cerererea, la fel ca și până acum.

Publicitate

Acte necesare

Declarația de naștere trebuie depusă în mod obligatoriu de oricare dintre părinții copilului, iar dacă, din diferite motive, nu o pot face, obligația declarării revine medicului, persoanelor care au fost de față la naștere, asistentului social sau persoanei care a aflat de nașterea copilului.

Celelalte acte necesare sunt:

  • actul de identitate al mamei
  • cel al persoanei care declară nașterea
  • certificatul medical constatator al nașterii
  • certificatul de căsătorie al părinților, dacă există.

În lipsa actului de identitate al mamei, certificatul de naștere se întocmește pe baza documentelor amintite mai sus, a documentului elaborat de reprezentantul poliției cu ocazia verificărilor efectuate la solicitarea spitalului unde a avut loc naștere, cu privire la datele de identificare a mamei și a verificărilor în registrele de stare civilă sau în Registrul național de evidență a persoanelor.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Aleea Gheorghe Hasnaș, din municipiul Botoșani, va fi reabilitată și modernizată. Termenul de finalizare este de 6 luni

Publicat

Publicitate

Unitatea administrativ – teritorială continuă programul de reabilitare și modernizare a rețelei de infrastructură rutieră a orașului.

Următorul șantier care se va deschide vizează reabilitarea și modernizarea Aleii Gheorghe Hasnaș.
A fost semnat contractul de execuție, în valoare totală de 1,9 milioane de lei, pentru lucrări de:
– amenajare a unui sistem de colectare ape pluviale, inclusiv montarea unui separator de hidrocarburi;
– amenajare trotuare și accese;
– turnare strat de asfalt pe cele două tronsoane ale drumului;
– realizare lucrări de semnalizare rutieră.
„Kilometru cu kilometru, reușim să modernizăm întreaga rețea de infrastructură a municipiului Botoșani”, precizează primarul Cosmin Andrei.
Termenul de finalizare este de 6 luni de la ordinul de începere a lucrărilor.

Citeste mai mult

Economie

ADR: Platformele Ghișeul.ro, SEAP, PCUE și SIAE vor redeveni funcționale miercuri, la ora 18:00

Publicat

Publicitate

Termenul pentru repunerea în funcțiune a Ghișeul.ro, Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), Punctul de Contact Unic Electronic (PCUE) și Sistemul Informatic de Atribuire Electronică în Transporturi (SIAE) a fost prelungit până miercuri, la ora 18:00, informează Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), într-un comunicat de presă transmis AGERPRES.

‘Procesul de remediere a defecțiunilor apărute, ca urmare a problemelor din rețeaua publică electrică din dimineața zilei de 11 februarie, necesită un timp mai mare decât cel estimat inițial. Experții Autorității pentru Digitalizarea României sunt implicați în soluționarea problemelor, pentru reluarea funcționalităților fiind azi, începând cu ora 18.00. Subliniem faptul că sistemele (datele/fișierele) nu sunt afectate, dar prezentarea lor în Internet depinde de procesul de restaurare’, notează sursa citată.

ADR transmisese, marți, că funcționalitatea platformelor online administrate de către instituție va fi restabilită în cel mai scurt timp.

‘În contextul întreruperilor în furnizarea energiei electrice din cursul dimineții de astăzi, care au dus la afectarea serviciilor platformelor ADR SEAP, PCUE, SIAE și Ghișeul.ro (…) specialiștii Autorității pentru Digitalizarea României monitorizează permanent funcționalitatea tuturor aplicațiilor și se implică activ în soluționarea problemelor. Funcționalitatea va fi restabilită în cel mai scurt timp. Acest incident reprezintă o nouă dovadă că decizia de accelerare a procesului de migrare a sistemelor informatice în infrastructuri sigure și scalabile de tip cloud este una corectă și necesară. Autoritatea pentru Digitalizarea României prioritizează acest proces, 2025 fiind anul migrării în cloud’, a precizat Autoritatea.

Platforma Ghișeul.ro, SEAP, PCUE și SIAE, aflate în gestionarea ADR, au devenit indisponibile de marți dimineață, din cauza unor fluctuații de tensiune la rețeaua de energie electrică. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Ce mâncăm în zilele cu „HARȚI” din calendar? Zilele de dezlegare sau suspendare a totală a postului

Publicat

Publicitate

Zilele cu „harți” sunt rânduite fie pentru a marca bucuria unor sărbători precedente, fie pentru a-i întări pe credincioşii care se pregătesc să țină un post prelungit.

Termenul „harţi” este folosit în calendarul ortodox pentru a însemna zilele de dezlegare sau suspendare a totală a postului.

Aceste zile se găsesc pe durata întregului an bisericesc:

  • Între Nașterea Domnului și Botezul Domnului;
  • În săptămâna de după Învierea Domnului (Săptămâna Luminată);
  • În săptămâna de după Pogorârea Duhului Sfânt;
  • În prima săptămână a Triodului (după Duminica vameșului și a fariseului).

Din punct de vedere etimologic, cuvântul „harți” este o prescurtare din limba neogreacă a termenului „άρτγιβούρτγι”, forma armeană a lui „araciavorat”, care înseamnă postul premiţiilor sau postul premergător Păresimilor. Acesta se termină la armeni în sâmbăta Sfântului Serghie (Sarchis), cu două săptămâni înainte de Postul Paştilor (de aceea, la armeni se mai numeşte şi postul Sfântului Serghie).

Zilele cu „harți” sunt rânduite fie pentru a marca bucuria unor sărbători precedente, fie pentru a-i întări pe credincioşii care se pregătesc să țină un post prelungit. Așadar, în zilele respective vom putea consuma orice fel de alimente (carne, lapte, brânză, ouă, pește etc.).

Sursa: Doxologia

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Tragedie la Călărași: Un bărbat de 42 de ani și-a pierdut viața într-un incendiu care i-a cuprins locuința

Publicat

Publicitate

Pompierii au fost solicitați să intervină, în această dimineață, pentru stingerea unui incendiu izbucnit într-o casă din localitatea Călărași. Vecinii au observat flăcările și au sunat după ajutor.

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, două echipaje din cadrul Gărzii de Intervenție Ștefănești, cu o autospecială de stingere și ambulanța SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Călărași. Aceștia au constatat faptul că ardeau două din cele patru camere, precum și o parte din acoperișul casei. Întrucât existau informații că proprietarul, în vârstă de 42 de ani, ar putea fi în interior, pompierii au început căutările, concomitant cu acțiunea de stingere.

Din nefericire, acesta a fost găsit decedat, într-una dintre camerele care nu au fost cuprinse de flăcări.

Cel mai probabil, evenimentul a fost provocat de jarul căzut din sobă pe materiale combustibile.

Pentru evitarea unor astfel de tragedii, ISU Botoșani vă recomandă:

– nu lăsați sobele și alte mijloace de încălzire nesupravegheate pe timpul funcţionării;

Publicitate

– nu introduceți în sobă lemne cu lungimea mai mare decât vatra focarului;

– nu lăsați ușa sobei deschisă;

– nu supraîncălziți soba;

-montați pe pardoseală, în fața ușii de alimentare cu combustibil a mijlocului de încălzire, o bucată de tablă cu dimensiuni de 0,50 x 0,70 metri;

– nu puneți haine la uscat pe sobe sau în imediata lor apropiere;

– stingeți focul pe timpul nopții;

– nu lăsați, niciodată, copiii singuri în casă, mai ales într-o încăpere unde este în funcțiune un mijloc de încălzire.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending