Connect with us
Publicitate

Administratie

Lansare de proiect la Primăria Municipiului Botoșani

Publicat

Astăzi, în sala Mihai Eminescu a avut loc ședința de lansare a proiectului „ZUM BT PLUS – Un plus de incluziune pentru comunitățile marginalizate din municipiul Botoșani”, depus pe Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020.
Parteneri în implementarea acestui proiect sunt Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC), Direcția de Asistență Socială (DAS) și Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ).
Obiectivul general îl reprezintă creșterea coeziunii sociale prin măsuri integrate socio – medico – educaționale ce conduc la un plus de incluziune pentru comunitatea marginalizată. Numărul persoanelor care vor beneficia de servicii integrate este de 840.
Vor fi asigurate servicii sociale/medico-sociale pentru 420 persoane, respectiv analize medicale gratuite pentru 840 de persoane.
300 copii aflați în risc de sărăcie și excluziune socială vor participa la activități de tip „școală după școală”, 20 de absolvenți de școală primară – „A doua șansă” iar 50 de tineri vor beneficia de activități educaționale.
700 de persoane vor fi mobilizate în acțiuni de combatere a discriminării și segregării (voluntariat în activități de creștere a siguranței, colectare selectivă, activități intergeneraționale, campanii de promovare a multiculturalității, etc.)
Perioada de implementare:15 luni.
Valoarea totală a proiectului: 3 milioane de lei.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Supermarketurile şi restaurantele, obligate să vândă la preţ redus produsele aproape de expirare sau să le doneze

Publicat

Magazinele şi restaurantele sunt obligate să vândă la preţ redus produsele aproape de expirare sau să le doneze. Asta prevede noua lege adoptată în Parlament. Regulile vizează doar comerţul, nu şi gospodăriile. Fiecare român aruncă, anual, la tomberon mâncare în valoare de 5.000 de lei, relatează observatornews.

În România, peste 2,5 milioane de tone de mâncare ajung la gunoi anual. Asta înseamnă că fiecare dintre noi aruncăm, în medie, 70 de kilograme de mâncare într un an. Alte tone de mâncare se pierd la nivelul producţiei şi distribuţiei.

Magazinele care nu se conformează riscă amenzi de până la 20.000 de lei
Legea antirisipă nu ne schimbă nouă obiceiurile, dar va obliga supermarketurile, cantinele şi restaurantele să vândă produsele la prețuri reduse, să le doneze, să le transforme în compost sau în hrană pentru animale. Altfel, riscă amenzi pe până la 20.000 de lei. Alexandru Mantelo, administrator restaurant: Am mai avut cazuri în care să aruncăm. Pierderile in alimentatia publică, trebuie să fim constienti că sunt zilnice. Momentan mergem în direcția de a scădea prețul. Nu avem un volum foarte mare de pierdere. Am aveam undeva la 2-3 ciorbe pe zi, porții de ciorbă. Și plăcintele sunt o pierdere, cea mai mare.

La un restaurant se pierde zilnic până la 5% din mâncarea gătită, la cantine se aruncă chiar și 15%, conform datelor din piaţă.

Alexandru Mantelo, administrator restaurant: Orice nouă lege care afectează antreprenorul este greu de implementat, până se întelege ea în sine.

Multe supermarketuri oferă deja produsele care se apropie de expirare la preţuri speciale
Andrei Popescu, reprezentant supermarket online: Este un comportament din ce în ce mai frecvent. Vedem cum cei mai multi, înainte să-și plaseze comanda online intră special pe zona asta de save me, tocmai ca să vadă dacă un produs. Este la reducere la momentul respectiv. Unul din 5 clienți trec prin această sectiune să adauge produse în coș.

Există și aplicații de unde clienții pot cumpăra produse mai ieftine chiar și cu 80%.

Gregoire Vigroux, fondator aplicație: Consumatorul, prin aplicație, are acces la mâncare cu un preț foartre redus. Mâncarea respectivă expiră mâine sau pomâine. Avem 850 de parteneri în Bucuresti și în Cluj. Restaurante, cafenele, hoteluri și supermarketuri.

49% din mâncarea aruncată vine din casele românilor. Din industria alimentară 37%.

Sursa:observatornews

Citeste mai mult

Eveniment

O idilă interzisă, scânteia scandalului într-un bar din Botoșani. Un bărbat de 32 de ani i-a înjunghiat pe fratele și tatăl iubitei cu 18 ani mai mică

Publicat

O iubire interzisă a fost scânteia care a aprins scandalul într-un bar din Botoşani. Trei bărbaţi, printre care şi un minor, şi-au împărţit pumni şi picioare, după ce fratele unei adolescente şi-a prins sora împreună cu iubitul, cu 18 ani mai mare.

Furios, băiatul şi-a chemat în ajutor părintele. Când s-a văzut încolţit de tatăl şi fratele minorei, partenerul acesteia nu s-a sfiit să scoată cuţitul. Răfuiala a fost aplanată abia după apariţia mascaţilor, relatează observatornews.ro.

Incidentul s-a petrecut azi-noapte în barul din localitatea Libertatea, judeţul Botoşani. În timp ce adolescentul de 16 se distra împreună cu mai mulţi prieteni, sora sa, cu doi ani mai mică, a intrat în local împreună cu iubitul de 32 de ani. De aici până la scandal nu a mai fost decât un pas. Furios, băiatul şi-a sunat tatăl, care a pornit glonţ spre cârciumă.

Martor: De la o nimica toată, fiind un conflict mai vechi a celor două persoane.

A urmat imediat o încăierare generală între cei trei bărbaţi. La un moment dat însă, individul de 32 de ani a scos un cuţit şi fără nicio reţinere i-a înjunghiat pe tatăl şi fratele iubitei. Cei doi au căzut ca seceraţi. Martori la scenele şocante, mai mulţi indivizi din bar au încercat să-l dezarmeze pe agresor. Fără rezultat însă. Şi aceştia i-au căzut victime, mai scrie observatornews.ro.

Martor: A fost un scandal mai mare, am fost implicaţi mai mulţi. Eu sunt bandajat la gură, din cauza tăieturii.

Agresorul, calmat de mascați
Agresorul a fost potolit abia după ce în bar au ajuns mascaţii. Aflaţi în stare gravă, după ce au pierdut o cantitate însemnată de sânge, victimele au fost stabilizate la faţa locului.

Delia Nenişcu, purtator de cuvânt IPJ Botoșani: Trei persoane au fost rănite, fiind transportate la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale. Acestea prezentau plăgi tăiate la nivelul gâtului.

Poliţiştii au reţinut mai multe persoane implicate în conflicul sângeros, printre care şi pe agresorul de 32 de ani, pe numele căruia s-a deschis un dosar penal pentru tentativă de omor.

Sursa: observatornews.ro

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Aflarea moaștelor Sfinților Mucenici din Evghenia

Publicat

În vremea împăraților păgâni ai Imperiului Roman, numeroase și sângeroase prigoniri s-au abătut asupra creștinilor și foarte mulți mărturisitori ai lui Hristos au îndurat moarte de mucenici pentru statornicia lor în credința cea adevărată.

În aceste vremuri tulburi martirii erau luați în taina de credincioșii ramași în viața și înmormântați cu cinste în locuri ascunse, prin case sau prin grădini. În acest fel și în părțile Evgheniei, mai multe moaște de mucenici, au stat îngropate fără să fie știute de nimeni vreme îndelungată, până în timpul arhiepiscopului Toma (607-610) al Constantinopolului. Evghenia este un loc în marginea de răsărit a orașului Constantinopol, aproape de turnul și porțile ce se numesc ale lui Evghenie.

În acestă zonă au fost îngropate foarte multe trupuri de martiri însă cu trecerea vremi și pentru faptul că mulți dintre ei au fost îngropați noapte, de frica prigonitorilor, lumea uitase locul unde fuseseră îngropați. Însă Dumnezeu nu i-a uitat pe Mucenici Lui și de aceea în locul acela au început să se tămăduiască mulți bolnavi. Văzând aceasta Arhiepiscopul Toma al Constantinopolului, și înțelegând că se întâmplă în acel loc un lucru minunat, s-a dus acolo împreună cu un sobor de preoți, s-au rugat, apoi au săpat în acel loc. Mare le-a fost bucuria în momentul în care aceștia au găsit în acel loc trupurile a 17 mucenici.

Sfinte lor moaște erau întregi și nestricate, încât s-a împlinit cu dânșii Sfânta Scriptură: “Păzi-va Domnul toate oasele lor și niciunul dintr-însele nu se va zdrobi”. Încă și bună mireasmă ieșea din ele, și făceau minuni, toate neputințele tămăduind și duhurile cele rele și viclene din oameni gonind. Ele au fost luate cu evlavie, au fost duse într-o biserică și așezate spre închinare. Aflarea moaștelor Sfinților Mucenici din Evghenia a avut lor în anul 610 în timpul domniei împăratului Heraclie (610-641). Identitatea acestor martiri a rămas multă vreme necunoscută. Mulți ani mai târziu un anume Nicolae Caligraful s-a învrednicit de o descoperire dumnezeiască în care i s-au arătat numele a doi dintre sfinții mucenici.

Este vorba de Sfântul Andronic unul dintre cei 70 de apostoli și de Sfânta Iunia. Aceștia sunt menționați de către Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Romani “Îmbrățișați pe Andronic și pe Iunia, cei de un neam cu mine și împreună închiși cu mine”, scrie Sfântul Pavel, “care sunt vestiți între apostoli și care înaintea mea au fost în Hristos”. Aflăm astfel că erau evrei de neam care trăiau atunci în Roma și că primiseră credința înaintea Sfântului Pavel, probabil la Ierusalim. Ambii au trecut prin suferința închisorii pentru credință la fel ca Sfântul Pavel. Zelul și dedicația lor pentru propovăduire i-a învrednicit de renume între apostoli adică între misionarii creștini. Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune că Iunia era soția lui Andronic.

Erau la fel ca alte sfinte familii misionare precum Aquila și Priscilla, Sfântul Apostol Arhip, Filimon și soția lui Aphia. De la Sfântul Ipolit Romanul mai aflăm faptul că Andronic a fost episcop în Pannonia. Trecând la Domnul de moarte martirică, trupurile lor au fost îngropate într-un loc ascuns împreună cu trupurile a mulți alți martiri. Și așa, Apostolii și Mucenicii Domnului, ale căror nume au rămas necunoscute, se pomenesc în data de 22 februarie, în ziua de “Aflarea moaștelor Sfinților Mucenici din Evghenia”.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (222)

Publicat

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DE LA CLARICE, ANNELIESE, MARGARITA LUI BULGAKOV… LA PRINŢESA X

 

Ne  aflăm încă în plină postmodernitate şi scriitorii caută locuri  pentru a se retrage în zone peste care să  plieze  creaţiile lor vizibil neîncadrabile. Gabriel Alexe  o face, deşi  rămâne la un limbaj uşor inaccesibil, adesea venind dinspre un enciclopedism voit. Spun acestea fiindcă aşa s-a întâmplat să fie, ca la momentul citirii volumului “Tango în Braille” (Editura “Pim”, Iaşi, 2021) să nu-i fi citit  celelalte cinci volume de versuri: “Cameră cu păianjen” (1996), “Suflet vândut iubirii” (1998), “Arome târzii” (2000), “Asha” (2004) şi “Calea Soarelui” (2005). Aspectul reprezintă un dezavantaj în preocuparea mea de a scrie despre volumul în discuţie, dar, până la urmă, e şi un mic folos. Tentaţia de a se refugia din chingile postmodernismului este evidentă, pornind şi numai de la crearea unui univers închegat al iubirii pe traseul iniţiatic ce ocupă intervalul timp iniţial – timp final. În primele poeme ale volumului recunoaştem o asiduă pregătire a gradului de intimitate ca echivalent al preludiului prin percepţii extrasenzoriale, poetul adăugând informaţii doar cu ajutorul minţii şi folosindu-se de privire, extrase toate din  contratimpi („jarul din şemineul ochilor tăi topeşte nisipul din clepsidră”), din stările de rubin („prin vitraliile ochilor tăi am văzut prima oară neantul”), din transpoziţii („m-am internat în ochii ei ca-ntr-un azil de noapte”), din forme abia vizibile („ochii tăi  de sub cer – ochii mei de sub apă), din popasuri pline de subînţelesuri („ochii mei au făcut popas precum semnul de carte între paginile roz ale sânilor tăi). Gabriel Alexe îşi ia şi un referenţial, unul  activ, unul ușor inflamabil, nonconformist chiar, și care răspunde la numele de Clarice: „Se lasă seara prin aburi de samovar / Clarice // agonia pluteşte ca o pană de corb şi eu smulg / urzicile năpădite în tine / Clarice // vorbe limpezi spală cascada lunii prinsă în sloi / vântul îşi caută adăpost sub frunze precum răsuflarea mea / în somnul alb al palmelor tale / Clarice //  bănuiam că afară e toamnă după fereastra / în care fâlfâie ciori şi chipul tău în oglindă / Clarice // prin laguna sânilor tăi un fluviu imens se revarsă / în oceanul peste care va creşte o noapte lungă şi albă / Clarice”. Îndrăznesc  să regăsesc în acest referenţial  pe Clarice Orsini, soţia lui Lorenzo de`Medici, o nonconformistă recunoscută.

Intrând  adânc în volum, extrasenzorialul se transformă încet într-o primă formă de contact făcând loc senzorialului. Participă intens două organe de simţ, ochiul şi pielea, care accentuează  o senzaţie  concretizată într-o  metaforă a scurgerii: „noaptea se scurge”, „luna prelinsă pe geam”, „cămaşa mulată pe trup”, „trupul tău lichid ce mă inundă”, „mă scurg ca plumbul topit”, conducând către senzaţia pe care ţi-o dă preumblarea  mâinii pe trupul iubitei sau încleştarea trupurilor, ajungându-se „de la nimic la marele tot”: „Şi cu tine vorbeam despre tine / despre tine vorbeam, nu-i aşa?! / nu se face să nu ne desfacem mi-ai spus // privirile mele îţi hăituiau sânii / şi nurii  tăi vagabonzi mă vânau // cu fruntea lipită de pectorali respiri sacadat / escaladezi Everestul / din Chomolungma te arunc direct în tavan! / de vină nu-s eu ci Şerpaşul // în menghina coapselor tale vibrez / sub coama cailor verzi // iubeşte-mă ca pe un extraterestru!”(„Monolog intim”). Referenţial? Neîmblânzita Anneliese, celebra posedată demonic, dar şi de plăcerea de a se lăsa pradă momentelor de exorcizare („Trupul tău Anneliese / vişin înflorit prin care mă târăsc ca omida…”).

Intrând şi eu în logica lui Gabriel Alexe, una a analogiilor (Clarice, Anneliese, Margarita lui Bulgakov…) şi a tuşelor enciclopedice, asemăn volumul cu o bijuterie gen „Prinţesa X” a lui Brâncuşi. Prin atingeri, printr-o luptă acerbă între extrasenzorial şi senzorial, Gabriel Alexe  sculptează o femeie cu statutul de prinţesă, dar într-o formă uşor modificată celei date de Brâncuşi,  pentru care  femeia nu însemna „un zâmbet între dantele şi fard pe obraji”.  A lui Gabriel Alexe este una încă postmodernă, una  pe care o prezintă în splendoarea goliciunii sale şi gata să permită orice: „Şi ai pătruns o fantomatică dimensiune: / felină albă-n salt invers! /  festin al nopţii ca o pradă pe sânii tăi / ce-n mine cresc. // în verzi pupile mă fixezi flămândă haită de jivine! / eu în echer mă străduiesc / să pun rigla pe tine. // bule de cer şampanie extaz  / într-un miraj şi coapsa ta îmi pare / o ursitoare de cristal. // întorc privirea şi mă pierd în forma / eterului elementar. // atât de dezbrăcată… / meditez: // cât e de stranie Materia!”(”Eterică”). Aşa cum spunea cineva că după ce vezi „Păsările”  lui Brâncuşi, nu mai poţi vedea o pasăre în zbor ca înainte, la fel ţi se va întâmpla şi după ce citeşti poemele lui Gabriel Alexe: nu mai vezi femeia ca înainte.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate
Publicitate

Trending