Connect with us

Eveniment

ITM Botoșani: Eliberarea adeverințelor de vechime, o obligație legală! Campanie națională de conștientizare a angajatorilor

Publicat

Publicitate

Perioada în care se desfășoară această campanie este 11.10.2024-31.12.2024.

 

Motivarea campaniei

Potrivit dispozițiilor Codului muncii și Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate.

Acest document aduce informații necesare despre perioada de activitate a salariatului, în cadrul angajatorului și cuprinde următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.

Având în vedere numărul mare de sesizări prin care sunt semnalate dificultăți întâmpinate cu privire la obținerea adeverințelor referitoare la activitatea realizată în baza unui contract de muncă, este necesară desfășurarea la nivel național a unei campanii de informare și conștientizare cu privire la eliberarea acestora.

Publicitate

 

Obiectivul campaniei

Informarea persoanelor fizice care au sau au avut calitatea de salariat cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime și informarea și conștientizarea angajatorilor și a altor deținători de arhivă,  cu privire la obligația legală de eliberare a acestora.

 

Grupul–țintă al acestei campanii sunt angajatorii, administratorii judiciari/lichidatorii judiciari, salariații/foștii salariați.

 

Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în  funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retributia tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.

Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.

Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator.

În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:

   unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;

 

–   inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.

 

  1. Angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime, astfel:

 

–  la încetarea activităţii salariatului, fără a fi  necesară vreo solicitare în acest sens, din partea acestuia;

la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de data solicitării formulate în scris.

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale in vigoare, administratorul judiciar sau, dupa caz, lichidatorul judiciar este obligat sa elibereze salariatilor, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care sa ateste activitatea desfasurata de acestia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

  1. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.

Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.

  1. În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.

 

Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.

 

Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.

 

Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.  

 

Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.

 

Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.

 

Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.

 

Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.

 

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Secțiile de vot, asigurate pe timpul nopții de efectivele MAI

Publicat

Publicitate

Datele centralizate la nivelul Comandamentului Operațional constituit la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, arată că misiunile de asigurare a protecției buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării pe timpul transportului de la locurile de depozitare către secțiile de votare s-au desfășurat conform graficului, fără să fie înregistrate probleme.

Pe timpul nopții, angajații Ministerului Afacerilor Interne vor asigura protecția secțiilor de votare, având obligația să le predea mâine dimineață președinților birourilor electorale, cu sigiliile intacte.

Pe parcursul acestei zile, structurile MAI au fost sesizate cu privire la un posibil incident electoral de continuare a propagandei electorale, care, în urma verificărilor efectuate, nu s-a confirmat.

Așa cum vă anunțam dimineață, pe parcursul acestei zile serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor au avut program cu publicul pentru a veni în sprijinul cetățenilor care nu dețineau documente de identitate valabile și doreau să voteze mâine. Astfel, astăzi, au intrat în posesia unui act de identitate cu care pot vota, 94 de persoane.

Efectivele MAI rămân mobilizate pentru menținerea ordinii publice și pentru a asigura intervenția rapidă în cazul sesizării unor incidente electorale. Totodată, așa cum v-am obișnuit, în spiritul transparenței, pe parcursul zilei de mâine, vă vom comunica în timp real informațiile de interes public din competența structurilor MAI.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 40.000 de români, printre care și botoșăneni, s-au închinat până sâmbătă la moaștele Sf. Elena aduse de la Veneția

Publicat

Publicitate

Aproximativ 40.000 de români s-au închinat până sâmbătă la moaștele Sfintei Elena aduse de la Veneția.

Arhim. Serafim Baciu, Vicar Eparhial al Arhiepiscopiei Alexandriei și Teleormanului, transmite că Mănăstirea Pantocrator din județul Teleorman, unde sunt depuse moaștele sfintei spre cinstire, rămâne deschisă permanent pentru închinători până la finalul acestui pelerinaj deosebit.

„Pelerinajul la moaștele Sfintei Împărătese Elena de la Mănăstirea Pantocrator se află în a treia zi. Până astăzi, conform datelor furnizate de Jandarmeria Teleorman, pe la racla cu cinstitele moaște au trecut aproximativ 40.000 de pelerini”, transmite părintele arhimandrit.

„În fiecare zi, mănăstirea a fost deschisă în permanență, pentru a putea primi pe toți pelerinii și închinătorii, urmând ca și de astăzi înainte să rămână deschisă, până pe 8 mai, la plecarea cinstitelor moaște către Veneția.”

În ultimele două zile de pelerinaj, Mănăstirea Pantocrator a împărțit peste 5.000 de sticle de apă pelerinilor, iar cele patru protopopiate ale Episcopiei Alexandriei și Teleormanului distribuie zilnic câte 1.000 de sandvișuri și apă plată.

În cursul serii de sâmbătă, la Mănăstirea Pantocrator este programat și un concert susținut de Corul Academic Byzantion din Iași și grupul psaltic al sfântului așezământ. Programul complet al manifestărilor liturgice și culturale poate fi consultat aici.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Alegeri prezidențiale 2025: Cum pot vota cetățenii care se află în altă localitate, duminică, 4 mai. Precizări AEP

Publicat

Publicitate

Alegeri prezidențiale 2025: cum pot vota cetățenii care se află în altă localitate, duminică, 4 mai. Peste 18 milioane de alegători sunt așteptați duminică la urne pentru a-și alege președintele pentru următorii cinci ani.

Pe teritoriul țării sunt organizate 18.979 de secții de votare, potrivit Autorității Electorale Permanente. În Capitală vor fi deschise 1.289 de secții. Românii cu drept de vot din diaspora vor vota în 965 de secții.

AICI, harta secțiilor de votare din țară și din străinătate.

La 4 mai, ora 7:00, începe votarea în țară, secțiile fiind deschise până la ora 21:00. Alegătorii care la ora 21:00 se află la sediul secției de votare, precum și cei care se află la rând în afara sediului secției pentru a intra în localul de vot, pot să își exercite dreptul până cel mai târziu la ora 23:59.

Alegeri prezidențiale 2025: ce documente de identitate sunt acceptate pentru a vota

Alegătorii votează cu un act de identitate valabil în ziua votării, emis de statul român, și anume:

  • cartea de identitate
  • cartea electronică de identitate
  • cartea de identitate provizorie
  • buletinul de identitate
  • pașaportul diplomatic; pașaportul diplomatic electronic; pașaportul de serviciu; pașaportul de serviciu electronic
  • carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din școlile militare).

Pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetățenii români care votează în străinătate sau de cetățenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România.

Publicitate

Alegeri prezidențiale 2025. Unde se poate vota

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) precizeaz ăcă, la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, alegătorul din țară își poate exercita dreptul de vot în următoarele condiții:

  • în cazul în care se află în unitatea administrativ-teritorială în care și-a stabilit domiciliul sau reședința votează numai la secția de votare unde este înscris în lista electorală permanentă
  • în cazul în care are domiciliul sau reședința în municipiul București nu își poate exercita dreptul de vot la o secție de votare situată în alt sector al municipiului București decât cel în care are domiciliul sau reședința, dar își poate exercita dreptul de vot la orice secție de votare aflată în alt județ, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară
  • în cazul în care se află într-o altă unitate administrativ-teritorială decât cea unde și-a stabilit domiciliul sau reședința poate vota la orice secție de votare, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară
  • în cazul în care are mobilitate redusă poate vota la orice secție de votare care îi asigură accesul la vot, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară, dacă acesta nu este înscris în lista electorală permanentă a secţiei de votare respective
  • în cazul în care a fost omis din lista electorală permanentă a secției de votare la care este arondată strada sau localitatea unde își are domiciliul sau reședința este înscris în lista electorală suplimentară.

Totodată, alegătorul aflat în străinătate poate vota la orice secţie de votare organizată în afara țării.

Persoanele cu cărți electronice de identitate votează la o secție de votare unde sunt înscriși în lista electorală suplimentară.

Alegeri prezidențiale 2025. Votul multiplu se sancționează

Alegătorii votează o singură dată la scrutinul din 4 mai. Tentativa unei persoane de a-și exercita dreptul constituțional de mai multe ori la același scrutin constituie infracțiune, care se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.

În ziua votului, cetățenii care vin la urne își prezintă actele de identitate operatorilor de calculator, care preiau și introduc datele personale ale alegătorilor în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV).

În cazul în care SIMPV semnalează, la o secție de votare din țară sau străinătate, faptul că alegătorul care s-a prezentat la vot figurează deja în sistem, președintele biroului electoral al secției va lua următoarele măsuri:

  • informează alegătorul că SIMPV a semnalat faptul că s-a mai prezentat la vot la același scrutin
  • aduce la cunoștința alegătorului prevederile legale potrivit cărora fapta unei persoane care votează de două sau mai multe ori constituie infracțiunea de fraudă la vot, care se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.

Citeste mai mult

Eveniment

Comemorarea a 70 de ani de la trecerea în eternitate a lui George Enescu

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani organizează duminică, 4 mai 2025, începând cu orele 13.00, comemorarea a 70 de ani de la trecerea în eternitate a lui George Enescu și sfințirea casei memoriale a muzicianului din comuna natală.

Obiectivul muzeal a fost recent restaurat în cadrul proiectului ‘History and Music – Values that Bring Us Together’ (MUHIS, 1.HARD/2.1/101), finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Programului Operațional Comun România – Republica Moldova 2014-2020, lucrările de reabilitare infrastructurală finalizându-se în 2023.

Manifestările se vor desfășura în incinta Casei Memoriale ‘George Enescu’ din Liveni, fiind organizate în colaborare cu Protopopiatul Dorohoi și Primăria Comunei George Enescu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending