Connect with us
Publicitate

Politică

„Invitatul Zilei” la Botoșani24.ro: Costel Șoptică, deputat PNL Botoșani, președintele organizației județene a PNL

Publicat

„Invitatul Zilei” la Interviurile Botoșani24.ro a fost astăzi deputatul PNL Costel Șoptică, președintele organizației județene a PNL Botoșani.
Deputatul Costel Șoptică a răspuns celor mai grele întrebări care vin în momentul de față din agenda publică a populației, și anume, dacă trebuie să ne fie sau nu frică de iarna care va veni. Costel Șoptică a vorbit și despre intrarea unei întregi garnituri de membri ALDE în PNL, dar și despre relația pe care filiala PNL pe care o conduce o are cu partenerii de la guvernare, respectiv cu PSD. Un interviu realizat în studioul on-line al publicației Botoșani24.ro de editorul șef Tudor Carare.
Puteți urmări interviul și pe Facebook. Comentariile și reacțiile sunt deschise:

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: David, băiețelul de 12 ani din Lunca, a fost găsit TEAFĂR de polițiști

Publicat

Zeci de polițiști au răscolit comuna Lunca în încercare de a găsi copilul de 12 ani dispărut de acasă și care parcă intrase în pământ. 

Dacă l-ați văzut sunați la 112. Un micuț de 12 ani din Lunca a dispărut de acasă și este de negăsit

Minorul a fost găsit de polițiști într-un imobil nelocuit, din localitatea Lunca. Acesta era ascuns în una dintre camere.

David nu a fost victima vreunei infracțiuni în perioada în care a lipsit de la domiciliu. Acesta urmează sa fie internat în Centrul de Primire a Copilului în Regim de Urgență, din municipiul Botoșani.

Sunt continuate verificările pentru stabilirea împrejurărilor în care minorul a părăsit domiciliul.

 

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Un îndrăgit profesor de religie a fost învestit al doilea preot la Biserica „Pacea” din municipiul Botoșani, în prezența părintelui protopop Petru Fercal

Publicat

În această perioadă, în care creștinii se luptă să sporească în rugăciunea curată, împletită cu milostenia, pe treptele ce urcă spre sărbătoarea Învierii Domnului, la Biserica „Nașterea Maicii Domnului” din municipiul Botoșani a fost prilej de popas duhovnicesc emoționant.

Părintele Constantin Bolohan a fost învestit oficial ca al doilea preot al acestei parohii, devenind astfel un ajutor destoinic părintelui Mihai-Marian Macuc. Ceremonia a fost binecuvântată de prezența părintelui protopop Petru Fercal care a sporit emoția și bucuria credincioșilor prezenți la slujba de duminică.

„Iată că Dumnezeu a rânduit ca unul dintre piloni să fiu eu, celălalt părintele Marian și această scară să o urcăm cu mare credință. Am fost hirotonit în 2014 pe seama parohiei Ciornei, Socrujeni, Botoșani, unde patru ani și jumătate am fost sub ascultarea ÎPS, după care am primit crucea Schitului Orășeni cinci ani de zile și iată că astăzi sunt încredințat tot prin ascultarea ÎPS și părintelui protopop și mulțumesc pentru că m-a încredințat Maicii Domnului în această biserică”, a spus emoționat părintele Constantin Bolohan.

L-a încurajat părintele paroh al Bisericii cunoscută drept ,,Biserica de la Pacea”, Marian Macuc, care își dorește să domine bucuria în parohia pe care o păstorește și să aibă ajutor de nădejde în noul preot, la fel de tânăr și dornic să lase în urma sa un exemplu de viețuire creștină și de slujire rodnică.

„Nu pot să ascund, eu și părintele ne cunoaștem. știam că va veni acest moment. Când am venit aici am fost trei preoți și mi-am dat seama că e frumos să slujești cu mai mulți preoți. Nu am știut cine va veni, dar m-am rugat Maicii Domnului să fie cineva cu care să mă înțeleg și dacă l-a ales pe părintele Costel, suntem colegi și nu numai, am convingerea că vom trece peste toate. Aș vrea să luăm ca model cum s-au înțeles părintele Gheorghiță cu părintele Eugen, au fost un adevărat model pentru toți preoții. Am învățat mult de la ei. Bine ați venit, părinte Constantin!”, a spus părintele Constantin Macuc, parohul bisericii Pacea.

Părintele protopop Petru Fercal a îndemnat credincioșii să nu lipsească de la Sfânta Liturghie, singurul timp petrecut cu folos pentru care Dumnezeu revarsă binecuvântări cerești.

„Preotul ortodox este cel care mărturisește tuturor celor care vor să meargă după Domnul. Deci trebuie să fiți alături de preoții care slujesc aici, să veniți la Sfânta Liturghie, duminica și în sărbători. Poate suntem asaltați de probleme administrative, serviciu sau altele, dar să nu uităm ce zice Domnul: Șase zile să lucrezi și a șaptea să te odihnești. Ajutați-vă și sprijiniți-vă unii pe alții.Veți avea bucuria că sunteți prietenii lui Dumnezeu!”, a sfătuit părintele protopop.

 

Părintele Constantin-George Bolohan este născut pe 5 aprilie 1983, în municipiul Botoșani,a terminat studiile Seminarului Teologic din oraș în  2003, după care a urmat cursurile Facultății de Teologie din Iași în anul  2007.  A fost hirotonit diacon pe 2 iulie 2014, la Biserica „Sf. Treime” din Botoșani de  PS Calinic Botoșăneanul, după care pe 12 iulie 2014 a primit haina preoției pe seama Parohiei Ciornei, Socrujeni, unde a slujit în perioada 2014 – 2018, după care a primit ascultare la Shitul Orășeni, unde a fost paroh între 2018 – 2023.

Părintele Constantin Bolohan are un master în teologie liturgico-practică, 2007-2009. Are  un master în Istorie. Este și un profesor de religie extrem de îndrăgit de elevi, în perioada 2007-2009 predând la La Colegiul Economic și din 2009 până astăzi la Liceul „Grigore Antipa” din Botoșani.

Este căsătorit cu Elena, o preoteasă inimoasă și profund credincioasă și au șase copilași: Maria, Dimitrie, Arsenie, Paisie, Nectarie, Iustina.

Părintele  Mihai – Marian Macuc este paroh la Biserica  Pacea din anul 2019, în ultimii ani încercând să aducă un suflu nou în parohie, insistând pe consolidarea bisericii vii, care este formată din credincioși cu problemele, cu bucuriile și cu tristețile lor. A construit de curând Casa „Sfânta Irina” care urmează să fie sfințită, un loc care va adăposti diverse evenimente din parohie și a antrenat copiii și tinerii în acțiuni care le-au picurat în suflet dorul de Dumnezeu. Părintele Constantin Bolohan vine cu tinerețea sa și cu infinita iubire de oameni care îl caracterizează, dar și cu disponibilitatea de a fi sub ascultare, dacă amintim că părintele Marian Macuc este parohul Bisericii „Nașterea Maicii Domnului”.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 14 aprilie 2024

Publicat

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 14 aprilie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 14 aprilie 2024:

Loto 6/49: 33, 7, 25, 48, 40, 10

Loto 5/40: 3, 23, 19, 20, 35, 22

Noroc: 9 1 6 4 2 6 4

Noroc Plus: 2 6 8 5 9 4

Super Noroc: 9 6 8 1 4 7

Joker: 22, 39, 18, 19, 36 + 9

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (238)

Publicat

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Anca Manolescu, în „Dilema veche” nr. 714 din 2017, prezintă cartea lui Bogdan Tătaru-Cazaban „Corpul îngerilor. Fragmente dintr-o istorie a ierarhiilor cereşti” din care reţine câteva dimensiuni ale îngerilor: 1. „funcţia de mesager – aggelos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 2. „foc cunoscător” (Clement Alexandrinul); 3. „făptură necorporală – asomatos” (Bogdan Tătaru-Cazaban); 4. „naturi intelectuale care nu pot fi sesizate decât prin intelect” (Grigore din Nazianz); 5. „râu care curge din prima Lumină şi participă la ea” (Grigore din Nazianz); 6. „oglinzi perfect transparente care primesc raza luminii originare” (Dionisie Areopagitul); 7. „dans neînce6tat în jurul veşnicei cunoaşteri a lui Dumnezeu” (Dionisie Areopagitul); „fiinţe de interval”(Andrei Pleşu) etc.;

Sorin Lavric, în România literară” nr. 28 din 2016, prezentându-ne trei metode (direcţii) de depăşire a vieţii cotidiene. Ele sunt preluate din lucrarea „Eseuri  eretice despre filosofia istoriei” a fenomenologului ceh Jan Patocka, fost elev a lui Husserl şi Heidegger: 1. direcţia orgiastică („este supapa hedonistă: fugim de ritmul plat al zilei spre a ne arunca în plăceri, dezordinea voluptăţii fiind remediul la ordinea mediocră a programului de muncă. Căci munca e o povară, o molestare la care omul consimte spre a supravieţui, dar de cum are prilejul de a întrerupe lucrul, ţinta imediată e orgia, exaltarea, în sensul de haos al simţurilor cu efect regenerator”); 2. direcţia demonică („nu are nimic malefic în ea, Patocka folosind termenul în accepţia lui  platonică. La Platon, erosul nu e nimic altceva decât un demon, adică o forţă urcătoare a cărei tensiune ne ridică spre lumea ideilor divine. Exact acesta e sensul pe îl dă Patocka laturii demonice: atunci când degringolada impulsurilor orgiastice ameninţă să ne surpe echilibrul, imboldul demoniac vine să aducă ordine în anarhia simţurilor”); 3. direcţia sacră ( e exaltarea pe care o dă credinţa: sastisit de ritmul laic al muncii tembele, omul are tresărirea instinctivă de a-şi compensa platitudinea printr-o înnobilare de altfel, o consacrare pe care o resimte atunci când se închină unui zeu”;

Reţinute cu privire la Caragiale: 1. Gelu Negrea: „Un Caragiale bidimensional: comicul dezlănţuit şi tragicul extrem, care coabitează oximoronic şi îşi dispută întâietatea”; Eugen Ionescu: „Caragiale este un pionier al noii orientări de anvergură continentală”; George Ranetti (despre „Momente…”): „Nu Momente, ci monumente”;

Specialistul în grafoscopie Cristian Dumitrescu, în „Ziarul Lumina” din 2 noiembrie 2017, despre scrierea olografă: 1. „scrierea olografă se va păstra în următorii 50 de ani”; 2. „ scrisul este o formă de manifestare a sufletului prin lumina conţinută în cuvintele exprimate”; 3. „mecanismul scrierii este alcătuit dintr-o componentă „hard”, reprezentată de aparatul biomecanic al fiecărui scriptor (mâna cu muşchi, oase, tendoane, vase sanguine, creierul etc.)şi o componentă „soft”, sub formă de trasee neurale, care alcătuiesc stereotipul dinamic prin care se manifestă deprinderea de a scrie”; 4. „treptat, poate se va renunţa la modelul caligrafic al literelor în scrierea olografă şi va fi utilizat din ce în ce mai mult modelul tipografic al acestora”; 5. „pe termen lung este posibil ca scrisul caligrafic să ajungă o activitate la îndemâna exclusivă a unor profesionişti sau specialişti, care să poată citi scrierile vechi sau să execute anumite lucrări scripturale cu valoare artistică, adică un fel de scrib al vremurilor ce vor veni”; 6. „să nu uităm că limbajul este despre cuvânt şi suflet, iar scrisul este despre cum le transmitem”;

 

Andreea Blaga, în „Ziarul Lumina” din 3 noiembrie 2017, despre Tolstoi: „Moşier bogat şi conte mai târziu, a rămas orfan de mamă la 2 ani şi de tată la 9 ani. La 16 ani va încerca să studieze la Universitatea din Kazan Filologia, secţia arabă-turcă, dar după un an se va hotărî pentru drept. Intră voluntar în Armată pentru a lupta în Caucaz pe la 19 ani şi apoi se angajează militar, devenind căpitan, pentru a lupta în Crimeea. Începe să scrie pe la 22 de ani. Se va căsători la 34 de ani cu Sofia Tolstoi şi vor avea 13 copii. Fire frământată, caută de tânăr adevărul şi raţiunea pentru care merită omul să trăiască pe pământ. Fondează o şcoală pe moşia sa, Iasnaia Poliana. Iubitor de muncă fizică, de călărie, tenis, înot, se bucură de o rezistenţă şi o forţă fizică ieşită din comun. Scrie 8-10 ore pe zi fără să obosească. Se îmbracă asemenea ţăranilor de pe moşie, munceşte alături de ei şi, văzându-i cineva muncind şi vorbind, nu poate înţelege cine este marele boier, contele Tolstoi. Un singur lucru îl diferenţiază totuşi: privirea”; 

Mihai Buzea, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, prezentând  conceptele de „lemă”, „anti-lemă” şi „di-lemă” raportate la selecţia în organizaţii, într-un excepţional eseu cu titlul „D`ale arboretului”: 1. lemă: „contraselecţia naturală e una dintre caracteristicile oricărei organizaţii, comunistă sau capitalistă, şi nu ţine de personalitatea liderului suprem (al organizaţiei), ci de gradul de osificare (al organizaţiei). Cu alte cuvinte, cu cât organizaţia este mai veche, cu atât este mai mare şansa proştilor de a fi numiţi în funcţii de conducere („numiţi” nu „aleşi”); 2. anti-lemă: „organizaţiile care-şi construiesc structura ierarhică pe contraselecţie naturală dispar, mai devreme sau mai târziu, pentru că legile naturii li se aplică şi lor, ca oricui altcuiva (în cazul acesta, buna şi bătrâna lege a selecţiei naturale)”; 3. di-lemă: „dar dacă vieţuiesc într-un mediu controlat, ca paraziţi ai unor organisme mai mari, atunci prosperă numai dacă devin din ce în ce mai proaste, mai osificate şi mai puţin adaptabile, altfel spus, numai dacă mecanismul contraselecţiei naturale funcţionează perfect (desigur, dacă moare organismul mai mare, atunci dispare şi organizaţia-parazit, acesta cu contraselecţia)”;

Cătălin Pavel, în „Dilema veche” nr. 715 din 2017, publică eseul „Arta cusurgelii” în care dă un răspuns la întrebarea „Care e cea mai bună metodă de a critica munca altuia atunci când el nu se poate apăra?”  Atenţionându-ne că la răspuns nu a ajuns încă, vine cu nişte convingeri parţiale: 1. „Cred de pildă că este veninos să scrii o recenzie dedicată nu cărţii, ci greşelii de la pagina 38 a cărţii, chiar dacă la pagina 38 se află într-adevăr un argument falacios, un exemplu de documentaţie ştirbă etc.”; 2. „Tipic pentru veninosul ştiinţific mai este şi să demonteze pufnind un argument greşit adus de autor în sprijinul tezei lui, ignorând celelalte 49 de argumente corecte din restul cărţii, mai mult decât suficiente altminteri ca să stabilească adevărul tezei”; 3. „La fel de necinstit este să reformulezi, cu dibace şi discrete (sau nu) amendări, teza generală a autorului, astfel încât  ea să devină un perfect sac de box pentru pumnii tăi cronicăreşti”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 11 din 2017, publică un interviu pe care îl ia scriitorului Radu Jorgensen (Radu Georgescu) despre conceptul de „politically correct” (PC) american. Spune Radu Jorgensen:  „Mai întâi, 1968-1990. Înainte, învăţământul universitar tradiţional era oarecum conservator, respecta valorile. 1968: revoluţie, ieşire în stradă. Exact ca la toate revoluţiile, sunt acolo idei – unele, legitime, rămân în picioare şi azi – care fură oamenilor mintea şi la care te gândeşti că nu ai cum să nu  te alături . Şi au furat chiar şi mintea unor vârfuri. Bătălia pentru minţi! Vin apoi anii nouăzeci, războiul rece dispare ca problematică, oamenii răsuflă uşuraţi, dar presa americană…are nevoie de o direcţie nouă pe termen lung. Şi „corecţii” propun imediat ceva în loc. Publicaţii importante virează spre „progresism” şi spre corectitudine politică. Alţii îi contrează. Toată lumea crede că peisajul s-a reechilibrat. De unde? Manipularea masivă a populaţiei prin mijloace de presă şi prin universitate, care durează, să zicem, de vreo 15 ani, a dus până acolo că lumea aproape că a acceptat că, da, „corecţii” au luat definitiv puterea. Până în toamna anului trecut, când populaţia a votat, pe neaşteptate, contra lor. Dar mişcarea PC nu s-a pierdut, este tot acolo, pe poziţii, prea puţin şifonată”; 

Acelaşi Cristian Pătrăşconiu, în acelaşi „Orizont” nr. 11 din 2017,  publică ancheta „De ce recitiţi? Reţinem: Alexandru Călinescu: 1. „recitirea a servit ca terapie”; 2. „pentru depăşirea momentelor de tristeţe sau plictis”; 3. „există  texte făcute parcă anume pentru relectură”; Teodor Baconschi: 1. „a reciti înseamnă a consacra lăuntric un templu populat cu autorii de căpătâi”; 2. „prima lectură ascultă de resorturi exterioare: canon şcolar, snobism, accident, mimetism”; 3. „relectura e cea care fixează  nu doar harta nostalgiilor active, ci şi înţelesul maturizat, sedimentat, demn de salutul definitiv al afinităţilor elective”; 4. „ieşim pe terenul libertăţii esenţializate”; Martin S. Martin: 1. „revii chemat de semnale secrete din colţurile minţii tale, unde ai pus la păstrare amintirea deliciilor dăruite cândva de cărţi”; Victor Bârsan: 1. „când mă urmăreşte câte o formulare fascinantă”; Simona Preda: 1. „reciteşti ca să te recuperezi, ca să retrăieşti ce a fost cândva”; 2. „a reciti presupune din start şi a pune întrebări, a problematiza, a fi critic, a căuta, a fi dispus să interoghezi şi să vezi detaliul, a fi mai cerebral faţă de actul lecturii ca prima dată”; Andreea Răsuceanu: 1. „recitesc deci ca să-mi reconfirm valoarea unor cărţi”; 2. „din motive profesionale”; 3. „mă fascinează cât de multe detalii poţi să descoperi la relectură”; 4. „fiindcă întotdeauna mai găseşti un sens, o semnificaţie ascunsă”; Tudor Călin Zorojanu: 1. „o carte nu-ţi „aparţine”, nu face parte din construcţia ta spirituală dacă nu o reciteşti măcar o dată”; 2. „recitesc pentru a asimila, pentru a aprofunda, pentru a integra în noi”; 3. „o carte citită e o cunoştinţă: coleg, vecin, vânzător în magazinul de la parter”; 4. „o carte recitită e un prieten, o rudă de gradul întâi, un partener de viaţă”;

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate
Publicitate

Trending