Connect with us

Actualitate

Înscriere la grădiniță și creșă 2023-2024: calendarul oficial, procedură, acte necesare. Detalii pentru părinți

Publicat

Publicitate

Înscrieri la grădiniță 2023-2024: Ministerul Educației a stabilit calendarul înscrierilor la grădiniță. Părinții vor putea reînscrie copiii la grădiniță și creșă începând cu 6 iunie 2023, iar înscrierile pentru cei care nu au mers la grădiniță până acum vor începe în 15 iunie.

Ordinul de ministru privind înscrierile a fost publicat în Monitorul Oficial din 31 mai, potrivit edupedu.ro.

Calendar înscrieri – copii antepreșcolari și preșcolari – în anul școlar 2023—2024

(unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare)

6-14 iunie 2023: Etapa de reînscrieri

  • Sunt reînscriși copiii care au frecventat unitatea de învățământ în anul școlar curent și care   urmează să o frecventeze și în anul școlar următor, ca urmare a exprimării acestei opțiuni de către părinții/reprezentanții legali ai acestora, printr-o cerere scrisă.
  • Pentru unitățile de învățământ care  au și grupe de nivel antepreșcolar, în baza continuității, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi  reînscriși în grupa mică de la grădiniță, în limita locurilor disponibile pentru acest nivel de vârstă și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru.
  • În situația în care, prin aplicarea criteriului vârstei, numărul cererilor depășește numărul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice de departajare.

14 iunie 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după finalizarea etapei de reînscrieri

Vezi Model declaratie raspundere gradinita 2023

Publicitate

15-30 iunie 2023– Etapa I din cadrul procesului de înscrieri

Copiii sunt înscriși în această etapă, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri.

Etapa I are trei faze:

Faza 1, între 15-20 iunie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă opțiune și se generează lista cererilor respinse

Faza a II-a, între 21-26 iunie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse

Faza a III-a, între 27 – 30 iunie 2023

  • Faza a III-a — se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor respinse care
    pot intra, la solicitarea părinților, pe baza unei noi cereri, în evaluare în a doua etapă a înscrierilor, pe locurile rămase libere.

30 iunie 2023 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după prima etapă de înscrieri

3-18 iulie 2023 Etapa a II-a din cadrul procesului de  înscrieri

În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse.

Etapa a II-a are trei faze:

Faza 1, între 3 – 6 iulie 2023

  • se evaluează cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă opțiune și se generează lista cererilor respinse

Faza a II-a, între 7 – 12 iulie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse

Faza a III-a, între 13 – 18 iulie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor respinse care pot intra în evaluare, pe locurile rămase libere, în etapa de ajustări, la solicitarea părinților/reprezentanților legali.

18 iulie 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

20-30 august 2023 – Etapa de ajustări

În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar.

La această etapă au acces următoarele categorii de copii:

  • copiii care au rămas nerepartizați după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani;
  • copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
  • copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în învățământul preșcolar, cu respectarea prevederilor art.23 alin (1^1) din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

31 august 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după etapa de ajustări

8 septembrie 2023, ora 16 – Introducerea în SIIIR a tuturor copiilor înscriși în anul școlar 2023 – 2024, în unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar.

Etapa reînscrierilor 6-14 iunie 2023

Potrivit metodologiei, reînscrierea este operațiunea prin care părinții solicită menținerea în aceeași unitate și în anul școlar următor a copiilor care au frecventat o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în anul școlar curent.

Pentru solicitarea de reînscriere părintele/reprezentantul legal al copilului completează o cerere scrisă adresată conducerii unității de învățământ respective.

Dacă nu mai sunt locuri la creșă, copiii de 3 ani care ar trebui să fie grupa mare la creșă, pot fi înscriși la grupa mică la o grădiniță.

În cazul unui număr mai mare de copii de 3 ani decât numărul locurilor alocate prin planul de școlarizare pentru grupa mică de nivel preșcolar, cererile părinților/reprezentanților legali care solicită reînscrierea la unitatea de învățământ pe care aceștia au frecventat-o și în anul școlar anterior se procesează în ordinea descrescătoare a vârstei.

În limita capacității de școlarizare a unității de învățământ preuniversitar de stat cu grupe de nivel preșcolar și antepreșcolar, inspectoratele școlare pot aproba suplimentarea numărului de locuri/grupe mici de nivel preșcolar pentru reînscrierea copiilor de 3 ani.

Părinții/Reprezentanții legali ai copiilor care împlinesc 3 ani la începutul anului școlar și care nu sunt reînscriși în grupa mică la grădiniță pot depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.

Copiii de 5-6 ani care îndeplinesc criteriile pentru înscrierea în învățământul primar dar fie nu s-au adaptat la regimul școlar al clasei pregătitoare fie nu au primit aviz favorabil al centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), ar putea reveni în anul școlar următor la grădinița pe care au frecventat-o pentru a se asigura continuitatea.

Înscrierea copiilor pentru prima oară la creșă sau grădiniță

Înscrierea este operațiunea prin care sunt înregistrați și admiși într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, copiii care urmează să frecventeze o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în anul școlar următor, în baza unor criterii generale și specifice.

În cazul înscrierii la creșă sau grădiniță părintele are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni în cererea-tip de înscriere.

Când se depune dosarul, părintele sau reprezentantul legal trebuie să aibă și actul de identitate propriu și certificatul de naștere al copilului, în original, precum și copii ale acestora pentru a fi certificate conform cu originalul de către membrul desemnat din cadrul comisiei de înscriere de la nivelul unității de învățământ.

Copiii din grupa mare — nivel antepreșcolar (n. red adică cei care au 3 ani) care nu sunt reînscriși pentru că nu sunt suficiente locuri la această grupă de vârstă se pot înscrie la o altă unitate de învățământ.

Grupa mijlocie la grădiniță, unde se pot înscrie copii de 4-5 ani, obligatorie din toamnă

Numărul de locuri care se acordă, prin cifra de școlarizare, asigură, cu prioritate, înscrierea/reînscrierea tuturor copiilor de 4 ani în grupa mijlocie și a copiilor de 5 ani în grupa mare din învățământul preșcolar.

Copiii preșcolari cu vârste de 4 ani și 5 ani care trebuie să fie școlarizați în anul școlar pentru care se organizează înscrierea, dar care nu au fost înscriși sau nu au participat la cele
două etape de înscriere sunt distribuiți de comisia județeană/a municipiului București, cu respectarea interesului superior al copilului, a prevederilor prezentei metodologii-cadru și ținând cont de solicitările părinților/reprezentanților legali.

Consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare pot ajusta planul de școlarizare pentru a asigura accesul la educație, în grupa mare, respectiv în grupa mijlocie a învățământului preșcolar, al tuturor copiilor care împlinesc 4 ani și, respectiv, 5 ani în anul școlar pentru care se organizează procesul de înscriere.

Alegerea unității de învățământ la care va fi înscris copilul

Părinții copiilor cu vârste de la naștere la 3 ani pot solicita înscrierea copiilor lor la creșe.

Copiii cu vârste între 3 și 6 ani pot fi înscriși în grădinițe, prin depunerea unei cereri la unitatea de învățământ aleasă, pe locurile libere rămase după operațiunea de reînscrieri (23-30 mai).

Numărul locurilor libere este stabilit ca diferență între numărul de locuri alocate pentru nivelul preșcolar și/sau antepreșcolar, pe grupe de vârstă, prin planul de școlarizare și numărul de copii care au ocupat locuri în etapa de reînscrieri.

Începând cu anul școlar 2023 – 2024 au loc înscrieri în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare. Copiii antepreşcolari şi preşcolari pot fi înscrişi în serviciile de educaţie timpurie complementare și în timpul anului şcolar, în situaţii deosebite (reîntoarcerea familiei din străinătate, lipsa locurilor în creșe și grădinițe în momentul în care mama urmează să reia serviciul sau începe serviciul, situații medicale care pot împiedica înscrierea copilului în cadrul serviciului de educație timpurie complementar în perioada stabilită prin calendarul înscrierii aprobat anual de Ministerul Educației).

Criterii de departajare pentru înscrierea la creșă

Criteriile generale de departajare pentru înscrierea la creșă, inclusiv pentru cele pentru care autoritatea publică locală are statutul de fondator și care au solicitat includerea ofertei de școlarizare în aplicația informatică utilizată pentru înscriere, sunt următoarele:

  • a) copilul are vârsta de 2 ani împliniți la începutul anului școlar
  • b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere
  • c) ambii părinți ai copilului lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în termen de 30 de zile de la data înmatriculării sau părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului
  • d) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • e) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți
  • f) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
  • g) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă
  • h) părintele copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar).

Criterii de departajare pentru înscrierea la grădiniță

Criteriile generale de departajare:

  • a) copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la începutul anului școlar
  • b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere
  • c) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • d) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți; situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți
  • e) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
  • f) ambii părinți ai copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă
  • g) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului
  • h) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

Criterii de departajare pentru creșe și grădinițe din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare

Criteriile generale de departajare (grădiniță comunitară, ludotecă/grup de joacă):

a) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere

b) părintele copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și nu și-a putut înscrie copilul în vârstă de 3 – 6 ani la nici o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar din apropierea domiciliului – pentru serviciul tip grădiniță comunitară

c) existența unei dovezi privind solicitarea înscrierii copilului într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a respingerii înscrierii acestuia ca urmare a lipsei de locuri – atât pentru serviciul tip grădiniță comunitară, cât și pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă

d) copilul are vârsta de până la 1 an sau vârsta cuprinsă între 3 – 4 ani și părinții/reprezentanții legali nu au făcut demersuri pentru înscrierea acestuia într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar – pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă.

Acte necesare pentru înscriere

la creșă, grădiniță sau la serviciul de educație timpurie complementar:

  • a) copie de pe certificatul de naștere al copilului
  • b) copie de pe actele de identitate ale părinților/ reprezentantului legal
  • c) adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire copil, pentru tipul de program
    prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar
  • d) alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere
  • e) adeverință de la medicul de familie în care se menționează că respectivul copil este sănătos clinic; adeverința este necesară în prima zi de prezentare a copilului în unitatea de
    învățământ
  • f) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare, întocmit(ă) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat(ă) de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile înainte de a începe frecventarea unității.

Înscrierea copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare se face prin depunerea unei cereri-tip de înscriere însoțită de documente justificative.

Cererea-tip de înscriere se poate transmite prin e-mail, prin poștă sau se poate depune la sediul unității de învățământ la care părintele dorește înscrierea copilului, în perioada prevăzută de Calendarul înscrierii copiilor. În cazul înscrierii la creșă sau grădiniță părintele are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni în cererea-tip de înscriere.

În situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă, părintele va transmite unității de învățământ declarația-tip pe proprie răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.

Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie și se face la unitatea de învățământ la care părintele solicită înscrierea sau prin intermediul mijloacelor electronice și constă în compararea datelor introduse în aplicația informatică cu documentele transmise/depuse de către părinte.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Olimpiada Balcanică de Fizică 2025. Patru elevi români au obținut premii

Publicat

Publicitate

Patru elevi în lotul României și patru medalii – trei de aur (dintr-un total de cinci acordate la nivelul competiției) și una de argint, la Olimpiada Balcanică de Fizică 2025, informează Ministerul Educației.

Fericiții câștigători sunt:

– Alexandru Jicu, Colegiul Naţional Gheorghe Vrănceanu, Bacău, medalie de aur și Premiu special, pentru problemă rezolvată cu punctaj maxim

– Dragoş Popuţe, Liceul Teoretic Grigore Moisil, Timişoara, medalie de aur

– David Neaţă, Liceul Teoretic Internaţinal de Informatică Bucureşti, medalie de aur

– Antonio Stoica, Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân, Constanţa, medalie de argint

Publicitate

Competiția s-a desfășurat în perioada 26-30 iunie 2025 la Ohrid, în Macedonia de Nord. La această ediție au participat 62 elevi din 16 ţări, fiind singura olimpiadă de fizică dedicată exclusiv juniorilor.

Echipa României i-a avut ca lideri pe dl. prof. dr. Costin Dobrotă, de la Colegiul Naţional Dimitrie Cantemir din Oneşti, și pe dna. prof. Adriana Radu, de la Colegiul Naţional Mihai Viteazul din Ploieşti. Nivelul ştiinţific înalt al olimpiadei este asigurat de către Comitetul Ştiinţific Internaţional al acesteia, organism în care reprezentantul României este dl. conf. univ. dr. Sebastian Popescu, de la Facultatea de Fizică a Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi. Întreaga activitate de pregătire şi de selecţie a lotului naţional a fost coordonată de către dna. prof. Ana Naghi, inspector general în Ministerul Educației şi Cercetării.

Citeste mai mult

Eveniment

78,3% – Rata de promovare în prima sesiune a examenului național de bacalaureat 2025 în județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Rezultatele finale obținute de absolvenții studiilor liceale la probele scrise ale examenului național de bacalaureat (sesiunea iunie 2025 au fost afișate astăzi, 30 iunie, în centrele de examen și pe site-ul dedicat (h bacalaureat.edu.ro).

 

La nivelul județului Botoșani, pentru promoția curentă, rata de reușită este de 78,3%, iar pentru promoțiile anterioare – 35,4%.

 

Rata de promovare cumulată (absolvenți din promoția curentă și din promoțiile anterioare), înregistrată după soluționarea contestațiilor, este de 74,4 % (în creștere cu 2,2%, comparativ cu afișarea rezultatelor inițiale – 72,2%.

 

Publicitate

Astfel, din totalul celor 2117 candidați prezenți (1933 din promoția curentă și 184 din promoțiile anterioare) au promovat 1582 candidați: 1514 de candidați aparțin promoției 2025, iar 68 provin din promoțiile anterioare. Precizăm că procentul de promovare se calculează din totalul candidaților prezenți.

 

Nu s-au înregistrat medii de 10 (zece) în această sesiune.

 

La nivelul județului Botoșani au fost depuse 450 de cereri de vizualizare a lucrărilor: proba E) a) – 181, proba E) c) – 140, iar la proba E) d) – 129.

 

Contestațiile înregistrate au fost în număr de 758. Din acest total, 303 contestații au vizat note la proba E) a), 271 contestații la proba E) c) și 184 de contestații la proba E) d). După parcurgerea procedurii de reevaluare, notele inițiale au fost modificate, conform metodologiei, după cum urmează: 478 în plus, 245 în minus, iar 35 de lucrări au rămas cu aceeași notă.

 

A doua sesiune de examen se va desfășura în perioada 4 – 26 august 2025, fiind precedată de etapa de înscriere (14 – 21 iulie 2025).

 

„Felicitări tuturor candidaților pentru efortul depus! Celor care au reușit, vă doresc mult succes în continuare, fie că alegeți să continuați studiile în învățământul universitar, fie că doriți să vă angajați! Continuați să vă urmați visurile și să munciți cu perseverență!” a declarat Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Înscrieri la Atelierele de interpretare a textului CreativLit, ediția a VII-a, la Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție din subordinea Consiliului Județean Botoșani, intenționează să organizeze, în ultima săptămână din iulie, a VII-a ediție a Atelierelor de interpretare a textului CreativLit.

Atelierele de interpretare a textului CreativLit au drept obiectiv, pe de o parte, promovarea operei eminesciene și, pe de altă parte, medierea dialogului cu scriitorii contemporani. Astfel, programul include atât ateliere în care se comentează poezie și proză eminesciană, cât și ateliere în care se propun pentru discuții texte ale scriitorilor contemporani. Sunt invitați un poet și un prozator, aceștia fiind prezenți la discuțiile pe marginea textelor lor. Participanții la ateliere au ocazia să participe la dialoguri cu scriitorii invitați și la lecturile susținute de aceștia.

La edițiile anterioare ale Atelierelor de interpretare a textului CreativLit de la Ipotești au participat, ca scriitori-invitați: Ana Blandiana, Nora Iuga (2018), Ion Mureșan, Mina Decu, Florin Partene (2019), Ion Pop, Adrian Popescu (2021), Varujan Vosganian, Emilian Galaicu-Păun (2022), Nichita Danilov, Radu Aldulescu (2023), Andreea Răsuceanu și Claudiu Komartin (2024).

Primele cinci ediții CreativLit au fost destinate studenților de la diferite universități din România, Republica Moldova și Ucraina.

Pentru edițiile din 2024 și 2025, Memorialul Ipotești a modificat publicul-țintă al activității, invitând profesori de limba și literatura română să participe la Atelierele de interpretare a textului CreativLit, unde se vor comenta atât lucrări din opera lui Mihai Eminescu, cât și texte din doi autori contemporani (un poet și un prozator).

La ateliere ediției a VII-a sunt invitați poetul Nicolae Coande (27-28 iulie) și prozatoarea Simona Goșu (29-30 iulie). Atelierele de poezie vor fi moderate de prof. Mircea A. Diaconu, iar cele de proză – de prof. Daniela Petroșel.

Publicitate

Memorialul Ipotești invită profesorii de limba și literatura română să se înscrie la Atelierele trimițând un mesaj pe adresa Memorialului Ipotești: m.ipotesti@gmail.com până pe data de 21 iulie 2025.

            Memorialul Ipotești va asigura cazarea și masa pentru 20 de profesori, în ordinea înscrierii la Ateliere.

Citeste mai mult

Eveniment

Statistică: În anul 2024, peste 3,5 milioane de români trăiau în sărăcie

Publicat

Publicitate

În anul 2024, aproape unul din cinci români era afectat de sărăcie, iar aproximativ 19% din populația rezidentă trăia într-o gospodărie ale cărei venituri erau mai mici decât pragul stabilit la nivelul de 60% din mediana veniturilor disponibile pe adult-echivalent, relevă datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS).

 

Numărul persoanelor sărace a fost, în anul 2024, de 3,595 milioane persoane, mai puține cu 375.000 persoane față de anul 2023, reprezentând o scădere procentuală a numărului persoanelor sărace cu 9,4%.

 

În funcție de sexe, în 2024, rata sărăciei a fost mai ridicată în rândul femeilor cu 0,1 puncte procentuale decât în rândul bărbaților (19% față de 18,9%). Cea mai înaltă incidență a sărăciei s-a întâlnit în rândul persoanelor de 0-17 ani (26,2%) și a celor de 18-24 ani (22,2%).

 

Publicitate

De asemenea, rata sărăciei persoanelor care trăiau în gospodării cu minori și tineri de 18-24 ani dependenți a fost 22,6% în anul 2024 (în scădere cu 2,5 puncte procentuale față de anul 2023), dar mai mare cu 8,6 puncte procentuale decât cea a persoanelor care trăiesc în gospodării fără minori și tineri dependenți.

 

„Dacă în anul 2024 nu s-ar fi plătit pensiile și celelalte transferuri sociale, două cincimi din populație (41,4%) s-ar fi situat sub pragul sărăciei relative și în mod evident situația s-ar fi înrăutățit în cazul persoanelor vârstnice (de 65 de ani și peste) care, într-o proporție de 84,8%, ar fi fost în stare de sărăcie relativă. Aceeași situație s-ar fi înregistrat și la persoanele aflate în grupa de vârstă 55-64 de ani, dar într-o proporție mai redusă, de 43,6%”, notează INS.

 

Statistica oficială arată că, în cursul anului trecut, rata de deprivare materială și socială severă a fost de 17,2%, în scădere cu 2,6 puncte procentuale față de anul anterior, iar numărul total al persoanelor afectate de deprivare materială și socială severă a fost în anul 2024 de 3266 mii persoane, femeile fiind mai afectate (52,9%), față de bărbați (47,1%.)

 

Datele INS evidențiază faptul că deprivarea materială și socială severă afectează cu intensitate diferită populația în funcție de grupa de vârstă și veniturile gospodăriei. Astfel, în anul 2024, incidența deprivării materiale și sociale severe este mai ridicată, în principal, la persoanele în vârstă de până la 18 ani (21,2%) și la persoanele vârstnice de 65 de ani și peste (19,6%).

 

În privința muncii, dintre persoanele în vârstă de până la 65 de ani, 615.000 s-au aflat în gospodării cu intensitate foarte redusă a muncii (gospodării în care persoanele adulte în vârstă de muncă au desfășurat activități care au solicitat mai puțin de 20% din potențialul lor de muncă).

 

Comparativ cu anul precedent, ponderea persoanelor aflate în gospodării cu intensitate foarte redusă a muncii a scăzut cu un 0,9 puncte procentuale (4,3% față de 5,2%)

 

Distribuția pe sexe a acestor persoane arată că numărul femeilor l-a depășit pe cel al bărbaților în anul 2024 cu 89.000 persoane. Ponderea persoanelor în vârstă de până la 65 ani care trăiau în gospodării cu intensitate foarte redusă a muncii este mai mare în cazul femeilor comparativ cu cel al bărbaților cu 1,4 puncte procentuale (5,0% dintre femei, față de 3,6% dintre bărbați).

 

Rata riscului de sărăcie sau excluziune socială (AROPE) a fost de 27,9%, în anul 2024, corespunzătoare unui număr de 5,3 milioane persoane. Față de anul 2023, se constată o descreștere a valorii indicatorului, cu 4,1 puncte procentuale, reprezentând o scădere cu 739.000 persoane.

 

Potrivit INS, rata riscului de sărăcie sau excluziune socială afectează mai mult femeile decât bărbații (28,4% dintre femei și 27,4% dintre bărbați). Vârsta joacă un rol important, indicatorul AROPE fiind, în anul 2024, mai mare la persoanele de 0-17 ani (33,8%) și la tinerii în vârstă de 18-24 ani (31,3%) și mai scăzut la persoanele de 25-49 ani (22,9%).

 

Ponderea persoanelor în vârstă de 65 de ani și peste care se aflau în risc de sărăcie sau excluziune socială a fost de 29,3%. În anul 2024, din totalul persoanelor ocupate, în vârstă de 18 ani și peste, 17,3% s-au situat în risc de sărăcie sau excluziune socială, față de 37,5% din totalul persoanelor neocupate, din aceeași categorie de vârstă.

 

Persoanele care trăiau în gospodării fără minori și tineri de 18-24 ani dependenți au un risc mai mic de sărăcie sau excluziune socială (24,5%), în comparație cu persoanele care trăiau în gospodării cu minori și tineri de 18-24 ani dependenți (30,4%).

 

Incidența cea mai mare a indicatorului AROPE, în anul 2024, s-a înregistrat la gospodăriile formate din doi adulți cu trei sau mai mulți copii dependenți (50,9%), urmată de cea a gospodăriilor cu trei sau mai mulți adulți cu copii (37,2%)și a gospodăriilor monoparentale, cu o incidență de 36,5%.

 

În cazul gospodăriilor fără minori și tineri de 18-24 ani dependenți, cea mai mare incidență s-a regăsit în rândul gospodăriilor formate dintr-o persoană singură (34,7%), comparativ cu 17,6% în cazul gospodăriilor cu trei sau mai mulți adulți.

 

Riscul de sărăcie sau excluziune socială este inegal distribuit și în profil regional. Cea mai mare rată a riscului de sărăcie sau excluziune socială s-a înregistrat în regiunea Sud-Est (39,7%), urmată îndeaproape de regiunea Sud-Vest Oltenia (35,1%), iar cea mai mică rată s-a observat în regiunea București-Ilfov (12%).

Sursa: Institutul Național de Statistică

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending