Connect with us

Actualitate

Înscriere la grădiniță și creșă 2023-2024: calendarul oficial, procedură, acte necesare. Detalii pentru părinți

Publicat

Publicitate

Înscrieri la grădiniță 2023-2024: Ministerul Educației a stabilit calendarul înscrierilor la grădiniță. Părinții vor putea reînscrie copiii la grădiniță și creșă începând cu 6 iunie 2023, iar înscrierile pentru cei care nu au mers la grădiniță până acum vor începe în 15 iunie.

Ordinul de ministru privind înscrierile a fost publicat în Monitorul Oficial din 31 mai, potrivit edupedu.ro.

Calendar înscrieri – copii antepreșcolari și preșcolari – în anul școlar 2023—2024

(unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare)

6-14 iunie 2023: Etapa de reînscrieri

  • Sunt reînscriși copiii care au frecventat unitatea de învățământ în anul școlar curent și care   urmează să o frecventeze și în anul școlar următor, ca urmare a exprimării acestei opțiuni de către părinții/reprezentanții legali ai acestora, printr-o cerere scrisă.
  • Pentru unitățile de învățământ care  au și grupe de nivel antepreșcolar, în baza continuității, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi  reînscriși în grupa mică de la grădiniță, în limita locurilor disponibile pentru acest nivel de vârstă și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru.
  • În situația în care, prin aplicarea criteriului vârstei, numărul cererilor depășește numărul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice de departajare.

14 iunie 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după finalizarea etapei de reînscrieri

Vezi Model declaratie raspundere gradinita 2023

Publicitate

15-30 iunie 2023– Etapa I din cadrul procesului de înscrieri

Copiii sunt înscriși în această etapă, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri.

Etapa I are trei faze:

Faza 1, între 15-20 iunie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă opțiune și se generează lista cererilor respinse

Faza a II-a, între 21-26 iunie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse

Faza a III-a, între 27 – 30 iunie 2023

  • Faza a III-a — se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor respinse care
    pot intra, la solicitarea părinților, pe baza unei noi cereri, în evaluare în a doua etapă a înscrierilor, pe locurile rămase libere.

30 iunie 2023 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după prima etapă de înscrieri

3-18 iulie 2023 Etapa a II-a din cadrul procesului de  înscrieri

În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse.

Etapa a II-a are trei faze:

Faza 1, între 3 – 6 iulie 2023

  • se evaluează cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă opțiune și se generează lista cererilor respinse

Faza a II-a, între 7 – 12 iulie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse

Faza a III-a, între 13 – 18 iulie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor respinse care pot intra în evaluare, pe locurile rămase libere, în etapa de ajustări, la solicitarea părinților/reprezentanților legali.

18 iulie 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

20-30 august 2023 – Etapa de ajustări

În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar.

La această etapă au acces următoarele categorii de copii:

  • copiii care au rămas nerepartizați după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani;
  • copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
  • copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în învățământul preșcolar, cu respectarea prevederilor art.23 alin (1^1) din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

31 august 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după etapa de ajustări

8 septembrie 2023, ora 16 – Introducerea în SIIIR a tuturor copiilor înscriși în anul școlar 2023 – 2024, în unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar.

Etapa reînscrierilor 6-14 iunie 2023

Potrivit metodologiei, reînscrierea este operațiunea prin care părinții solicită menținerea în aceeași unitate și în anul școlar următor a copiilor care au frecventat o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în anul școlar curent.

Pentru solicitarea de reînscriere părintele/reprezentantul legal al copilului completează o cerere scrisă adresată conducerii unității de învățământ respective.

Dacă nu mai sunt locuri la creșă, copiii de 3 ani care ar trebui să fie grupa mare la creșă, pot fi înscriși la grupa mică la o grădiniță.

În cazul unui număr mai mare de copii de 3 ani decât numărul locurilor alocate prin planul de școlarizare pentru grupa mică de nivel preșcolar, cererile părinților/reprezentanților legali care solicită reînscrierea la unitatea de învățământ pe care aceștia au frecventat-o și în anul școlar anterior se procesează în ordinea descrescătoare a vârstei.

În limita capacității de școlarizare a unității de învățământ preuniversitar de stat cu grupe de nivel preșcolar și antepreșcolar, inspectoratele școlare pot aproba suplimentarea numărului de locuri/grupe mici de nivel preșcolar pentru reînscrierea copiilor de 3 ani.

Părinții/Reprezentanții legali ai copiilor care împlinesc 3 ani la începutul anului școlar și care nu sunt reînscriși în grupa mică la grădiniță pot depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.

Copiii de 5-6 ani care îndeplinesc criteriile pentru înscrierea în învățământul primar dar fie nu s-au adaptat la regimul școlar al clasei pregătitoare fie nu au primit aviz favorabil al centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), ar putea reveni în anul școlar următor la grădinița pe care au frecventat-o pentru a se asigura continuitatea.

Înscrierea copiilor pentru prima oară la creșă sau grădiniță

Înscrierea este operațiunea prin care sunt înregistrați și admiși într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, copiii care urmează să frecventeze o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în anul școlar următor, în baza unor criterii generale și specifice.

În cazul înscrierii la creșă sau grădiniță părintele are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni în cererea-tip de înscriere.

Când se depune dosarul, părintele sau reprezentantul legal trebuie să aibă și actul de identitate propriu și certificatul de naștere al copilului, în original, precum și copii ale acestora pentru a fi certificate conform cu originalul de către membrul desemnat din cadrul comisiei de înscriere de la nivelul unității de învățământ.

Copiii din grupa mare — nivel antepreșcolar (n. red adică cei care au 3 ani) care nu sunt reînscriși pentru că nu sunt suficiente locuri la această grupă de vârstă se pot înscrie la o altă unitate de învățământ.

Grupa mijlocie la grădiniță, unde se pot înscrie copii de 4-5 ani, obligatorie din toamnă

Numărul de locuri care se acordă, prin cifra de școlarizare, asigură, cu prioritate, înscrierea/reînscrierea tuturor copiilor de 4 ani în grupa mijlocie și a copiilor de 5 ani în grupa mare din învățământul preșcolar.

Copiii preșcolari cu vârste de 4 ani și 5 ani care trebuie să fie școlarizați în anul școlar pentru care se organizează înscrierea, dar care nu au fost înscriși sau nu au participat la cele
două etape de înscriere sunt distribuiți de comisia județeană/a municipiului București, cu respectarea interesului superior al copilului, a prevederilor prezentei metodologii-cadru și ținând cont de solicitările părinților/reprezentanților legali.

Consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare pot ajusta planul de școlarizare pentru a asigura accesul la educație, în grupa mare, respectiv în grupa mijlocie a învățământului preșcolar, al tuturor copiilor care împlinesc 4 ani și, respectiv, 5 ani în anul școlar pentru care se organizează procesul de înscriere.

Alegerea unității de învățământ la care va fi înscris copilul

Părinții copiilor cu vârste de la naștere la 3 ani pot solicita înscrierea copiilor lor la creșe.

Copiii cu vârste între 3 și 6 ani pot fi înscriși în grădinițe, prin depunerea unei cereri la unitatea de învățământ aleasă, pe locurile libere rămase după operațiunea de reînscrieri (23-30 mai).

Numărul locurilor libere este stabilit ca diferență între numărul de locuri alocate pentru nivelul preșcolar și/sau antepreșcolar, pe grupe de vârstă, prin planul de școlarizare și numărul de copii care au ocupat locuri în etapa de reînscrieri.

Începând cu anul școlar 2023 – 2024 au loc înscrieri în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare. Copiii antepreşcolari şi preşcolari pot fi înscrişi în serviciile de educaţie timpurie complementare și în timpul anului şcolar, în situaţii deosebite (reîntoarcerea familiei din străinătate, lipsa locurilor în creșe și grădinițe în momentul în care mama urmează să reia serviciul sau începe serviciul, situații medicale care pot împiedica înscrierea copilului în cadrul serviciului de educație timpurie complementar în perioada stabilită prin calendarul înscrierii aprobat anual de Ministerul Educației).

Criterii de departajare pentru înscrierea la creșă

Criteriile generale de departajare pentru înscrierea la creșă, inclusiv pentru cele pentru care autoritatea publică locală are statutul de fondator și care au solicitat includerea ofertei de școlarizare în aplicația informatică utilizată pentru înscriere, sunt următoarele:

  • a) copilul are vârsta de 2 ani împliniți la începutul anului școlar
  • b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere
  • c) ambii părinți ai copilului lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în termen de 30 de zile de la data înmatriculării sau părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului
  • d) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • e) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți
  • f) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
  • g) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă
  • h) părintele copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar).

Criterii de departajare pentru înscrierea la grădiniță

Criteriile generale de departajare:

  • a) copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la începutul anului școlar
  • b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere
  • c) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • d) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți; situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți
  • e) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
  • f) ambii părinți ai copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă
  • g) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului
  • h) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

Criterii de departajare pentru creșe și grădinițe din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare

Criteriile generale de departajare (grădiniță comunitară, ludotecă/grup de joacă):

a) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere

b) părintele copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și nu și-a putut înscrie copilul în vârstă de 3 – 6 ani la nici o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar din apropierea domiciliului – pentru serviciul tip grădiniță comunitară

c) existența unei dovezi privind solicitarea înscrierii copilului într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a respingerii înscrierii acestuia ca urmare a lipsei de locuri – atât pentru serviciul tip grădiniță comunitară, cât și pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă

d) copilul are vârsta de până la 1 an sau vârsta cuprinsă între 3 – 4 ani și părinții/reprezentanții legali nu au făcut demersuri pentru înscrierea acestuia într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar – pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă.

Acte necesare pentru înscriere

la creșă, grădiniță sau la serviciul de educație timpurie complementar:

  • a) copie de pe certificatul de naștere al copilului
  • b) copie de pe actele de identitate ale părinților/ reprezentantului legal
  • c) adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire copil, pentru tipul de program
    prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar
  • d) alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere
  • e) adeverință de la medicul de familie în care se menționează că respectivul copil este sănătos clinic; adeverința este necesară în prima zi de prezentare a copilului în unitatea de
    învățământ
  • f) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare, întocmit(ă) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat(ă) de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile înainte de a începe frecventarea unității.

Înscrierea copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare se face prin depunerea unei cereri-tip de înscriere însoțită de documente justificative.

Cererea-tip de înscriere se poate transmite prin e-mail, prin poștă sau se poate depune la sediul unității de învățământ la care părintele dorește înscrierea copilului, în perioada prevăzută de Calendarul înscrierii copiilor. În cazul înscrierii la creșă sau grădiniță părintele are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni în cererea-tip de înscriere.

În situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă, părintele va transmite unității de învățământ declarația-tip pe proprie răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.

Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie și se face la unitatea de învățământ la care părintele solicită înscrierea sau prin intermediul mijloacelor electronice și constă în compararea datelor introduse în aplicația informatică cu documentele transmise/depuse de către părinte.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (385)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

POLITICIANUL, O ÎNTRUCHIPARE A DIAVOLULUI

 

Între miile de pagini de critică scrise de-a lungul timpului despre clasici, romantici, moderni și neomoderni, sesizăm de fapt sindromul neputinței acestora. Stăpâni pe zona …ACOLO, ei n-au putut crea o breșă semnificativă în P2 (poarta dintre …ACOLO și… DINCOLO) ca deschidere spre orizont. Chinuindu-și simțurile la nivelul lui „a vedea”, aspect important totuși, Dumnezeu l-a creat pe Nichita Stănescu din momentul în care în poezia lui „CUVINTELE AU ÎNCEPUT SĂ SE VADĂ”, ocupând definitiv orizontul. Nu-i reușește la nivelul la care i-a reușit lui Brâncuși, însă îl putem considera un salvator al clasicilor, romanticilor, modernilor și neomodernilor.

În muzică, un echivalent al lui Nichita Stănescu a fost găsit în Johnny Răducanu. Aspectul a fost sesizat de Alex Ștefănescu, obligat de evidențe să afirme: „În momentele lor de inspirație când nu le mai ajung SUNETELE / CUVINTELE, apelează la NESUNETE / NECUVINTE”. Lucian Blaga stabilește o lege a LUMII ROMÂNEȘTI (L.R.). Aceasta s-ar defini ca o pendulare între două planuri: LUMEA ORGANICULUI (L.O.) și LUMEA TRANSCENDENȚEI (L.T.). Ca orice lege ce se poate exprima exprima printr-o formulă matematică, ecuația ar fi: (L. R.) = (L. O.) + (L. T.). Pentru Blaga ar exista un… AICI și un …DINCOLO. Între ele s-ar găsi o singură poartă (Pz) pe care o numește „ZARIȘTE”. Lucian Blaga observă că trecerea din L.O. în L.T. se face prin „înălțarea în ortodoxie”. Observația are, într-adevăr, caracter de generalitate, pentru că e aplicabilă și oamenilor simpli, fără prea multă carte. Cei școliți mai au și altă cale de trecere în L.T. decât calea „înălțării în ortodoxie”. Mai au calea „înălțării prin poezie”. Să n-o fi observat-o Blaga, măcar el? Ce fac cei care nu reușesc pe propria speță „trecerea” prin una dintre cele două căi? Apelează la alții, la un fel de punte, cum ar fi sectele, grupările de idei sau chiar prin politică. Politicienii sunt întruchiparea diavolului. Lor li se potrivesc vorbele „Scripturii”: „OCHI AU ȘI NU VĂD”. Nicolae Steinhardt spunea: „Oamenii politici sunt plini de cunoaștere, au material informativ mult, dar n-au discernământ, clarviziune”. (din Georgică Manole, „Eseu despre antigeometrie”, Editura „Agata”, Botoșani, 2002)

Publicitate

 

 

Citeste mai mult

Educație

Învățătorii vor face ore de educație remedială pentru elevii din clasele primare. Precizările ministrului Daniel David

Publicat

Publicitate

Învățătorii vor putea face cu elevii ore de educație remedială, precizează ministrul Educației, Daniel David. Se referă la o formă de meditații la clasă, astfel încât să înțeleagă mai bine materiile predate la școală, scrie alba24.ro.

 
„Un efect secundar pozitiv al acestor măsuri de criză, nu a fost intenționat, dar este un efect secundar pozitiv, faptul că la nivelul învățământului primar vom avea cele două ore de educație remedială pentru copii.

Noi întotdeauna ne-am dorit să avem program național remedial, dar nu am avut buget. Ei, uite că vom avea două ore pe săptămână la nivelul învățământului primar, în care învățătorul va lucra cu copii să-și consolideze și să-și fixeze competențele dobândite, să corecteze competențele pe care ar fi vrut să le formeze și copii n-au reușit să le asimileze”, a declarat, la RFI, Daniel David, citat de Mediafax.

Întrebat dacă aceste ore remediale sunt un fel de meditații la clasă oferite de învățător, Daniel David a răspuns: „Dacă vreți, da, puteți să le spuneți așa, dar eu prefer să le spun ore remediale”.

Testări pentru elevi

Întrebat ce presupune asta pentru învățători, ministrul Educației a precizat: „Înseamnă cele două ore din normă. De exemplu, pe săptămână ai 40 de ore norma de lucru. Până acum, să presupunem, în medie, din cele 40 de ore aveai 18 ore de predare. Acum, din cele 40 de ore norma de lucru vei avea 20 de ore de predare, iar din cele două ore în plus în zona învățătorilor, cele două ore se vor focaliza pe componenta de învățare remedială”.

Publicitate

Daniel David spune că „testările pe care le facem, clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, am introdus pentru prima dată să avem și itemi în logica PISA, că până acum aveam itemi legați direct de programe”. Este vorba, potrivit ministrului, despre „cum utilizezi conținuturile, competențele dobândite la Științe, la Matematică, în viața de zi cu zi, adică pentru probleme de viață”.

Schimbări la gimnaziu și liceu
Daniel David anunță de asemenea unele schimbări la gimnaziu și liceu: „Am reglementat că 25% din timpul alocat fiecărei discipline, un lucru care este prins în lege, dar am spus ce aș aștepta să facem acolo, 25% din timpul alocat fiecărei discipline, la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu să fie din nou alocat unor activități remediale, ca în învățământul primar.

Pentru că noi avem o zonă de analfabetism funcțional foarte mare, avem olimpici, ne lăudăm cu ei, dar când vezi că 50% dintre copii se află în zonă de analfabetism funcțional, este clar că trebuie să investești în zona de învățământ remedial.

Și atunci la fiecare disciplină, 25% din timp nu o să mai fie lecția și ora, ci activități care merg pe consolidare, corectarea competențelor pe care nu le-au dobândit copiii, utilizarea în viața de zi cu zi și sigur, dacă vor dori profesorii și pregătirea pentru performanță”.

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii locali vor putea utiliza dispozitive portabile de înregistrare audio-video de tip Bodycam. Proiect la Senat

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali vor putea utiliza dispozitive portabile de înregistrare audio-video de tip Bodycam, în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu, potrivit unei propuneri legislative depuse la Senat, scrie alba24.ro.

Proiectul, inițiat de 30 de parlamentari PNL, completează în acest sens Legea nr. 155/2010 privind poliția locală, transmite AGERPRES.

Actul normativ prevede crearea unui cadru juridic expres și adecvat pentru utilizarea camerelor audio-video portabile de tip Bodycam de către poliția locală, ”în scopul eficientizării activităților acesteia și al protejării atât a cetățenilor, cât și a polițiștilor locali”, arată inițiatorii în expunerea de motive.

Conform proiectului, ”polițiștii locali pot efectua înregistrări audio-video și pot realiza fotografii cu mijloacele tehnice din dotare, privind acțiuni desfășurate în spațiul public, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, fără consimțământul persoanelor vizate, în scopul prevenirii și combaterii faptelor ilegale, al menținerii ordinii publice și pentru protejarea propriilor intervenții, în condițiile prezentei legi”.

”Poliția locală este autorizată să efectueze înregistrări audio-video sau fotografii, cu mijloacele din dotare, cu privire la acțiuni ori evenimente desfășurate în locuri publice, fără consimțământul persoanelor vizate, atunci când există motive verosimile să se bănuiască pregătirea sau săvârșirea de infracțiuni ori alte fapte ilegale sau o posibilă tulburare a ordinii și siguranței publice”, mai prevede actul normativ.

De asemenea, datele cu caracter personal obținute prin intermediul înregistrărilor foto, audio sau video se prelucrează exclusiv în scopurile de menținere a ordinii publice, prevenire a și combatere a faptelor ilegale sau cercetarea infracțiunilor – cu respectarea prevederilor Legii nr. 363/2018 și ale Regulamentului (UE) 2016/679.

Publicitate

Este interzisă utilizarea acestor date în alte scopuri decât cele pentru care au fost colectate, cu excepția situațiilor expres prevăzute de lege și numai sub condiția implementării garanțiilor necesare protejării drepturilor persoanelor vizate.

Actul normativ mai prevede că polițistul local are obligația de a activa dispozitivul audio-video portabil Bodycam și de a înregistra audio-video intervenția în situațiile de legitimare și stabilirea identității unei persoane, de conducere a unei persoane la sediul poliției locale sau al altei autorități competente, pe durata oricărei intervenții ce implică utilizarea forței fizice, a mijloacelor de constrângere ori a materialelor din dotare, cum ar fi cătușele, bastoanele sau sprayurile iritant-lacrimogene, în timpul constatării unei infracțiuni ori contravenții și al aplicării sancțiunilor sau măsurilor legale corespunzătoare.

De asemenea, polițiștii vor trebui să activeze Bodycam-ul și în cursul oricărei acțiuni sau intervenții desfășurate în spațiul public, în care există riscul tulburării ordinii și siguranței publice sau al apariției unor situații violente.

‘Polițistul local mai are obligația ca, în măsura în care circumstanțele permit, să informeze persoana vizată că aceasta este înregistrată audio-video sau că urmează să fie fotografiată.

De asemenea, instituția de poliție locală aduce la cunoștința publicului faptul că utilizează mijloace portabile de înregistrare, inclusiv prin afișarea unor semne vizibile pe uniformele sau echipamentele polițiștilor și prin publicarea informațiilor relevante’, se mai arată în proiect.

Înregistrările audio-video vor fi păstrate cel mult 6 luni de la data producerii, cu excepția cazului în care acestea fac obiectul unei proceduri judiciare sau disciplinare.

Polițiștii locali vor putea utiliza Bodycam, dar cu limite
Actul normativ mai prevede interzicerea utilizării în scop personal a acestor înregistrări realizate de poliția locală cu ajutorul camerelor audio-video portabile Bodycam, iar cele colectate nu vor putea fi făcute publice, distribuite sau puse la dispoziția unor persoane neautorizate.

Totodată, accesul la aceste înregistrări va fi permis numai persoanelor autorizate, în condițiile legii, și exclusiv în scopurile prevăzute de prezenta lege.

”Este strict interzis orice acces neautorizat ori divulgarea neautorizată a acestor înregistrări către terți. Ștergerea sau distrugerea înregistrărilor se efectuează cu respectarea termenelor și a procedurilor stabilite de lege, fiecare astfel de operațiune fiind consemnată într-un registru special, pentru a asigura posibilitatea de audit și control”, mai prevede actul normativ.

În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii vor fi elaborate normele de aplicare. În termen de cel mult 12 luni de la intrarea în vigoare a legii, fiecare autoritate publică locală poate elabora un plan de implementare a sistemului Bodycam, poate dota și operaționaliza acest sistem.

Proiectul va intra în dezbaterea Senatului, Camera Deputaților fiind for decizional.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: A fost sărbătoare la biserica ctitorită de părintele Patriarh Teoctist Arăpașu, din satul Victoria, comuna Stăuceni

Publicat

Publicitate

Ctitoria părintelui Patriarh Teoctist Arăpașu, Biserica cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului” din satul Victoria, comuna Stăuceni, județul Botoșani, a îmbrăcat luni veșmânt de sărbătoare, în cinstea ocrotitoarei acestui sfânt lăcaș. Biserica a fost împodobită cu trandafiri albi și crizanteme, dar de departe cele mai frumoase flori au fost enoriașii, care au venit în număr mare pentru a primi binecuvântare divină în ziua hramului.

Sărbătoarea a început duminică seară, cu slujba Vecerniei cu Litie, oficiată în sobor. Din soborul de preoți a făcut parte și părintele Nicolae Cărăușu, de la biserica din Stăuceni care a ținut și cuvântul de învățătură. Slujba a fost înfrumusețată de un grup de tineri la strană, care a oferit răspunsurile liturgice. Printre enoriași s-a rugat cu evlavie și primarul comunei Stăuceni, fiu al satului Victoria, un apărător al credinței strămoșești în zonă, dar și păstrător al tradițiilor lăsate de înaintași.

Acum, acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor…” a răsunat în lăcașul de cult închinat Maicii Domnului, din glasurile preoților și a enoriașilor prezenți la popasul duhovnicesc de sâmbătă seară.

La finalul slujbei, prin rugăciunea Litiei, au fost binecuvântate pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public de către părintele Nicolae Cărăușu care a pus la sufletul credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură electrizant.

Sărbătoarea a continuat luni, 8 septembrie, de la ora 7:30, cu slujba Utreniei și Acatistul Nașterii Maicii Domnului. Apoi, începând cu orele 9:00 s-a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, în sobor de preoți, urmată de parastasul pentru ctitorii bisericii și pentru toți cei adormiți.
La sfârșitul Sfintei Liturghii s-au citit rugăciunile de binecuvântare pentru copiii care au început un nou an școlar.

Enoriașii au ținut să o omagieze la final și pe prezbitera Ana-Maria Azamfirei, care prin blândețea sa, vocea blândă și spiritul de sacrificiu a reușit să atragă simpatia copilașilor care vin cu drag la slujbele bisericii și participă numeroși la activitățile organizate în pridvorul sfântului lăcaș.

Publicitate

Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi cu al Său Har și cu a Sa iubire de oameni! Amin”, a spus părintele Bogdan Azamfirei, parohul comunității din Victoria.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending