Connect with us

Actualitate

Înscriere la grădiniță și creșă 2023-2024: calendarul oficial, procedură, acte necesare. Detalii pentru părinți

Publicat

Publicitate

Înscrieri la grădiniță 2023-2024: Ministerul Educației a stabilit calendarul înscrierilor la grădiniță. Părinții vor putea reînscrie copiii la grădiniță și creșă începând cu 6 iunie 2023, iar înscrierile pentru cei care nu au mers la grădiniță până acum vor începe în 15 iunie.

Ordinul de ministru privind înscrierile a fost publicat în Monitorul Oficial din 31 mai, potrivit edupedu.ro.

Calendar înscrieri – copii antepreșcolari și preșcolari – în anul școlar 2023—2024

(unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare)

6-14 iunie 2023: Etapa de reînscrieri

  • Sunt reînscriși copiii care au frecventat unitatea de învățământ în anul școlar curent și care   urmează să o frecventeze și în anul școlar următor, ca urmare a exprimării acestei opțiuni de către părinții/reprezentanții legali ai acestora, printr-o cerere scrisă.
  • Pentru unitățile de învățământ care  au și grupe de nivel antepreșcolar, în baza continuității, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi  reînscriși în grupa mică de la grădiniță, în limita locurilor disponibile pentru acest nivel de vârstă și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru.
  • În situația în care, prin aplicarea criteriului vârstei, numărul cererilor depășește numărul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice de departajare.

14 iunie 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după finalizarea etapei de reînscrieri

Vezi Model declaratie raspundere gradinita 2023

Publicitate

15-30 iunie 2023– Etapa I din cadrul procesului de înscrieri

Copiii sunt înscriși în această etapă, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri.

Etapa I are trei faze:

Faza 1, între 15-20 iunie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă opțiune și se generează lista cererilor respinse

Faza a II-a, între 21-26 iunie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse

Faza a III-a, între 27 – 30 iunie 2023

  • Faza a III-a — se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor respinse care
    pot intra, la solicitarea părinților, pe baza unei noi cereri, în evaluare în a doua etapă a înscrierilor, pe locurile rămase libere.

30 iunie 2023 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după prima etapă de înscrieri

3-18 iulie 2023 Etapa a II-a din cadrul procesului de  înscrieri

În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse.

Etapa a II-a are trei faze:

Faza 1, între 3 – 6 iulie 2023

  • se evaluează cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă opțiune și se generează lista cererilor respinse

Faza a II-a, între 7 – 12 iulie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse

Faza a III-a, între 13 – 18 iulie 2023

  • Se evaluează cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor respinse care pot intra în evaluare, pe locurile rămase libere, în etapa de ajustări, la solicitarea părinților/reprezentanților legali.

18 iulie 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri

20-30 august 2023 – Etapa de ajustări

În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar.

La această etapă au acces următoarele categorii de copii:

  • copiii care au rămas nerepartizați după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani;
  • copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
  • copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în învățământul preșcolar, cu respectarea prevederilor art.23 alin (1^1) din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

31 august 2023, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după etapa de ajustări

8 septembrie 2023, ora 16 – Introducerea în SIIIR a tuturor copiilor înscriși în anul școlar 2023 – 2024, în unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar.

Etapa reînscrierilor 6-14 iunie 2023

Potrivit metodologiei, reînscrierea este operațiunea prin care părinții solicită menținerea în aceeași unitate și în anul școlar următor a copiilor care au frecventat o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în anul școlar curent.

Pentru solicitarea de reînscriere părintele/reprezentantul legal al copilului completează o cerere scrisă adresată conducerii unității de învățământ respective.

Dacă nu mai sunt locuri la creșă, copiii de 3 ani care ar trebui să fie grupa mare la creșă, pot fi înscriși la grupa mică la o grădiniță.

În cazul unui număr mai mare de copii de 3 ani decât numărul locurilor alocate prin planul de școlarizare pentru grupa mică de nivel preșcolar, cererile părinților/reprezentanților legali care solicită reînscrierea la unitatea de învățământ pe care aceștia au frecventat-o și în anul școlar anterior se procesează în ordinea descrescătoare a vârstei.

În limita capacității de școlarizare a unității de învățământ preuniversitar de stat cu grupe de nivel preșcolar și antepreșcolar, inspectoratele școlare pot aproba suplimentarea numărului de locuri/grupe mici de nivel preșcolar pentru reînscrierea copiilor de 3 ani.

Părinții/Reprezentanții legali ai copiilor care împlinesc 3 ani la începutul anului școlar și care nu sunt reînscriși în grupa mică la grădiniță pot depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.

Copiii de 5-6 ani care îndeplinesc criteriile pentru înscrierea în învățământul primar dar fie nu s-au adaptat la regimul școlar al clasei pregătitoare fie nu au primit aviz favorabil al centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), ar putea reveni în anul școlar următor la grădinița pe care au frecventat-o pentru a se asigura continuitatea.

Înscrierea copiilor pentru prima oară la creșă sau grădiniță

Înscrierea este operațiunea prin care sunt înregistrați și admiși într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, copiii care urmează să frecventeze o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în anul școlar următor, în baza unor criterii generale și specifice.

În cazul înscrierii la creșă sau grădiniță părintele are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni în cererea-tip de înscriere.

Când se depune dosarul, părintele sau reprezentantul legal trebuie să aibă și actul de identitate propriu și certificatul de naștere al copilului, în original, precum și copii ale acestora pentru a fi certificate conform cu originalul de către membrul desemnat din cadrul comisiei de înscriere de la nivelul unității de învățământ.

Copiii din grupa mare — nivel antepreșcolar (n. red adică cei care au 3 ani) care nu sunt reînscriși pentru că nu sunt suficiente locuri la această grupă de vârstă se pot înscrie la o altă unitate de învățământ.

Grupa mijlocie la grădiniță, unde se pot înscrie copii de 4-5 ani, obligatorie din toamnă

Numărul de locuri care se acordă, prin cifra de școlarizare, asigură, cu prioritate, înscrierea/reînscrierea tuturor copiilor de 4 ani în grupa mijlocie și a copiilor de 5 ani în grupa mare din învățământul preșcolar.

Copiii preșcolari cu vârste de 4 ani și 5 ani care trebuie să fie școlarizați în anul școlar pentru care se organizează înscrierea, dar care nu au fost înscriși sau nu au participat la cele
două etape de înscriere sunt distribuiți de comisia județeană/a municipiului București, cu respectarea interesului superior al copilului, a prevederilor prezentei metodologii-cadru și ținând cont de solicitările părinților/reprezentanților legali.

Consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare pot ajusta planul de școlarizare pentru a asigura accesul la educație, în grupa mare, respectiv în grupa mijlocie a învățământului preșcolar, al tuturor copiilor care împlinesc 4 ani și, respectiv, 5 ani în anul școlar pentru care se organizează procesul de înscriere.

Alegerea unității de învățământ la care va fi înscris copilul

Părinții copiilor cu vârste de la naștere la 3 ani pot solicita înscrierea copiilor lor la creșe.

Copiii cu vârste între 3 și 6 ani pot fi înscriși în grădinițe, prin depunerea unei cereri la unitatea de învățământ aleasă, pe locurile libere rămase după operațiunea de reînscrieri (23-30 mai).

Numărul locurilor libere este stabilit ca diferență între numărul de locuri alocate pentru nivelul preșcolar și/sau antepreșcolar, pe grupe de vârstă, prin planul de școlarizare și numărul de copii care au ocupat locuri în etapa de reînscrieri.

Începând cu anul școlar 2023 – 2024 au loc înscrieri în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare. Copiii antepreşcolari şi preşcolari pot fi înscrişi în serviciile de educaţie timpurie complementare și în timpul anului şcolar, în situaţii deosebite (reîntoarcerea familiei din străinătate, lipsa locurilor în creșe și grădinițe în momentul în care mama urmează să reia serviciul sau începe serviciul, situații medicale care pot împiedica înscrierea copilului în cadrul serviciului de educație timpurie complementar în perioada stabilită prin calendarul înscrierii aprobat anual de Ministerul Educației).

Criterii de departajare pentru înscrierea la creșă

Criteriile generale de departajare pentru înscrierea la creșă, inclusiv pentru cele pentru care autoritatea publică locală are statutul de fondator și care au solicitat includerea ofertei de școlarizare în aplicația informatică utilizată pentru înscriere, sunt următoarele:

  • a) copilul are vârsta de 2 ani împliniți la începutul anului școlar
  • b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere
  • c) ambii părinți ai copilului lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în termen de 30 de zile de la data înmatriculării sau părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului
  • d) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • e) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți
  • f) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
  • g) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă
  • h) părintele copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar).

Criterii de departajare pentru înscrierea la grădiniță

Criteriile generale de departajare:

  • a) copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la începutul anului școlar
  • b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere
  • c) cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali ai copilului urmează o formă de învățământ la zi
  • d) existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți; situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți
  • e) existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte
  • f) ambii părinți ai copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă
  • g) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului
  • h) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

Criterii de departajare pentru creșe și grădinițe din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare

Criteriile generale de departajare (grădiniță comunitară, ludotecă/grup de joacă):

a) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele depune cererea de înscriere

b) părintele copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și nu și-a putut înscrie copilul în vârstă de 3 – 6 ani la nici o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar din apropierea domiciliului – pentru serviciul tip grădiniță comunitară

c) existența unei dovezi privind solicitarea înscrierii copilului într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a respingerii înscrierii acestuia ca urmare a lipsei de locuri – atât pentru serviciul tip grădiniță comunitară, cât și pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă

d) copilul are vârsta de până la 1 an sau vârsta cuprinsă între 3 – 4 ani și părinții/reprezentanții legali nu au făcut demersuri pentru înscrierea acestuia într-o unitate de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar – pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă.

Acte necesare pentru înscriere

la creșă, grădiniță sau la serviciul de educație timpurie complementar:

  • a) copie de pe certificatul de naștere al copilului
  • b) copie de pe actele de identitate ale părinților/ reprezentantului legal
  • c) adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire copil, pentru tipul de program
    prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar
  • d) alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere
  • e) adeverință de la medicul de familie în care se menționează că respectivul copil este sănătos clinic; adeverința este necesară în prima zi de prezentare a copilului în unitatea de
    învățământ
  • f) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare, întocmit(ă) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat(ă) de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile înainte de a începe frecventarea unității.

Înscrierea copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare se face prin depunerea unei cereri-tip de înscriere însoțită de documente justificative.

Cererea-tip de înscriere se poate transmite prin e-mail, prin poștă sau se poate depune la sediul unității de învățământ la care părintele dorește înscrierea copilului, în perioada prevăzută de Calendarul înscrierii copiilor. În cazul înscrierii la creșă sau grădiniță părintele are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni în cererea-tip de înscriere.

În situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă, părintele va transmite unității de învățământ declarația-tip pe proprie răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.

Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie și se face la unitatea de învățământ la care părintele solicită înscrierea sau prin intermediul mijloacelor electronice și constă în compararea datelor introduse în aplicația informatică cu documentele transmise/depuse de către părinte.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tânăr din Botoșani, prins la graniță la volan cu permis canadian, dar fără drept legal de a conduce în România

Publicat

Publicitate

Un tânăr de 25 de ani, din județul Botoșani, este cercetat de polițiștii de frontieră după ce a fost surprins conducând un autoturism de lux fără a deține permis internațional de conducere.

Incidentul a avut loc pe 23 iunie 2025, în jurul orei 10:00, în Punctul de Trecere a Frontierei Sculeni. Botoșăneanul s-a prezentat la control la volanul unui autoturism înmatriculat în România și a prezentat un permis de conducere emis de autoritățile canadiene.

În urma verificărilor, polițiștii de frontieră au constatat că bărbatul nu deține un permis de conducere internațional, document necesar pentru a putea conduce pe drumurile publice din România, în cazul șoferilor care provin din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sau ale Convenției asupra circulației rutiere.

Pe numele tânărului a fost deschis un dosar penal, acesta fiind cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de conducere a unui vehicul pe drumurile publice de către o persoană care nu are acest drept.

Poliția de Frontieră reamintește că, potrivit legislației române, permisele de conducere emise de state non-UE, care nu fac parte din Convenția internațională privind circulația rutieră și care nu au tratat de recunoaștere reciprocă cu România, nu sunt valabile pe teritoriul țării fără prezentarea unui permis de conducere internațional.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Wizz Air redeschide baza operațională de la Aeroportul Suceava și lansează opt rute directe către destinații europene

Publicat

Publicitate

După o pauză de doi ani, compania aeriană Wizz Air anunță redeschiderea bazei sale operaționale la Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava, începând din luna decembrie 2025. Operatorul low-cost va aloca două aeronave și va lansa opt rute noi către destinații europene importante.

Noile zboruri directe vor lega Suceava de Viena (VIE), Bologna (BLQ), Milano Bergamo (BGY), Veneția (VCE), Baden-Baden (FKB), Birmingham (BHX), Larnaca (LCA) și Bruxelles Charleroi (CRL).

🇦🇹 Viena, 3️⃣ frecvențe pe săptămână;
🇧🇪 Charleroi, 2️⃣ frecvențe pe săptămână;
🇨🇾 Larnaca, 2️⃣ frecvențe pe săptămână;
🇩🇪 Karlsruhe/Baden-Baden, 3️⃣ frecvențe pe săptămână;
🇬🇧 Birmingham, 3️⃣ frecvențe pe săptămână;
🇮🇹 Veneția, 3️⃣ frecvențe pe săptămână;
🇮🇹 Bologna, 3️⃣ frecvențe pe săptămână;
🇮🇹 Bergamo, 4️⃣ frecvențe pe săptămână.

Wizz Air operează pe aeroportul din Suceava din august 2016, când a inaugurat prima rută directă către Milano. De atunci și până în prezent, compania a transportat peste 3 milioane de pasageri din și spre regiune. În prezent, pasagerii au acces și la zboruri directe spre Londra, Roma, Milano, Dortmund și Memmingen.

Reprezentanții aeroportului sucevean subliniază că redeschiderea bazei operaționale înseamnă o creștere semnificativă a conectivității, o poziționare strategică mai bună în rețeaua națională – Aeroportul Suceava ocupând în prezent locul 5 la nivel național în ceea ce privește traficul de pasageri – și o șansă importantă de dezvoltare economică și turistică pentru regiune.

„Ne apropiem de 10 ani de parteneriat cu Wizz Air, o colaborare care a contribuit decisiv la creșterea vizibilității și atractivității aeroportului. Este un parteneriat pe care îl dorim consolidat, în beneficiul pasagerilor noștri”, au transmis reprezentanții aeroportului într-un comunicat.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Programul „Euro 200”: 68 de elevi din Botoșani primesc bani de la stat pentru a-și cumpăra calculatoare. Vezi lista nominală

Publicat

Publicitate

Un număr de 68 de elevi din județul Botoșani se află pe lista beneficiarilor Programului „Euro 200” în anul 2025, potrivit documentului publicat recent în Monitorul Oficial. Programul oferă un ajutor financiar echivalent cu 200 de euro, în lei, pentru achiziția unui calculator, fiind destinat elevilor și studenților proveniți din familii cu venituri reduse.

La nivel național, doar 1.805 tineri beneficiază în acest an de sprijinul guvernamental, în scădere față de anii anteriori: 1.912 în 2024 și 2.170 în 2023, potrivit datelor publicate de edupedu.ro.

Lista nominală a elevilor eligibili a fost întocmită pe baza cererilor depuse și a condițiilor socio-economice verificate de autoritățile din învățământ.

Elevii admiși în program vor putea achiziționa calculatoare de la furnizori autorizați, pe baza bonurilor valorice ce urmează a fi distribuite în perioada următoare.

AICI, LISTA beneficiari Program Euro-200 în 2025

Potrivit calendarului publicat de Ministerul Educației, pot fi depuse contestații privind această listă, în perioada 1-4 iulie.

Publicitate

Programul „Euro 200” în anul 2025. Cine poate primi bani

De acest sprijin beneficiază elevii și studenții din învățământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 500 lei pe membru de familie.

Venitul brut lunar pe membru de familie s-a majorat de la 250 de lei la 500 de lei, anul trecut, urmare a evoluției indicelui prețului de consum comunicat de Institutul Național de Statistică.

Configurația minimă recomandată a calculatoarelor pentru achiziționarea cărora se acordă sprijinul financiar este următoarea:

  • pentru desktop: procesor cu frecvență nominală minimum 3.0 GHz, HDD minimum 500 GB sau SSD minim 240 GB, RAM tip DDR3 sau DDR4 minimum 8 GB, monitor LCD sau LED cu diagonală minimum 18.5“ și rezoluție minimum 1920 x 1080, tastatură, mouse optic, cameră WEB;
  • pentru laptop sau notebook, ultrabook sau dispozitive echivalente: procesor cu minimum 2 nuclee, RAM tip DDR3 sau DDR4 minimum 8 GB, HDD minimum 500 GB sau SSD minimum 240GB, diagonală minimum 14“, rezoluție minimum 1.366 x 768, cameră WEB.

Programul „Euro 200” în 2025. Calendar

  • până în 16 mai: depunerea cererilor/documentelor doveditoare
  • până în 6 iunie: efectuarea anchetelor sociale și evaluarea cererilor de către comisiile din unitățile și instituțiile de învățământ, împreună cu comisiile de anchetă socială
  • 20 iunie: afișarea listei beneficiarilor, la minister
  • 27 iunie: afișarea listei beneficiarilor, în unitățile de învățământ
  • 1-4 iulie: depunerea contestațiilor
  • 14 iulie: afișarea rezultatului contestațiilor în unitățile de învățământ
  • 25 iulie: afișarea listei finale a beneficiarilor

Programul Euro 200: Cum se pot cumpăra calculatoare

Potrivit programului guvernamental, elevii și studenții pot primi 200 de euro pentru achiziția de calculatoare sau laptopuri.

De acest ajutor financiar pot beneficia elevi sau studenți în învățământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani. Condiția este să aibă venit brut lunar pe membru de familie mai mic sau egal cu 500 de lei.

Beneficiarii se prezintă cu bonul valoric la orice comerciant de calculatoare. Dacă este diferență de preț, aceasta este achitată de beneficiar. Dacă magazinul acceptă, diferența de preț poate fi plătită de beneficiar și în rate. Nu se acorsă însă rest de bani la bonul valoric.

Agentul economic vânzător va elibera elevului/studentului beneficiar o factură sau o factură fiscală, după caz, corespunzătoare valorii calculatorului achiziționat. Pe aceasta se va nota faptul că inspectoratul școlar/instituția de învățământ superior va achita echivalentul în lei al sumei de 200 de euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României pentru ultima zi a lunii precedente achiziției.

Agentul economic care vinde calculatorul este obligat să emită un certificat de garanție pe o perioadă de 24 de luni de la data vânzării calculatorului.

Citeste mai mult

Eveniment

Oamenii de știință au dezvăluit câtă mișcare este necesară pentru a „compensa” statul pe scaun

Publicat

Publicitate

Un nou studiu arată pentru prima dată câte minute de activitate fizică intensă pe zi sunt suficiente pentru a contrabalansa efectele negative ale statului prelungit pe scaun, relatează mediafax.ro.

Cercetarea a analizat rezultatele a nouă studii anterioare, care au inclus un eșantion de 44.370 de persoane din patru țări. Participanții purtau dispozitive care le monitorizau nivelul de activitate fizică, potrivit publicației Science Alert.

Rezultatele araă că persoanele care fac 30-40 de minute de exerciții moderate până la intense au un risc de deces mult mai mic, similar cu cel al persoanelor care nu petrec mult timp pe scaun.

„La persoanele active care fac aproximativ 30-40 de minute de activitate fizică de intensitate moderată până la viguroasă, asocierea dintre timpul petrecut în poziție sedentară și riscul de deces nu este semnificativ diferită de cea a persoanelor cu un timp redus petrecut în poziție sedentară”, explică cercetătorii.

Activități recomandate

Activitățile recomandate includ ciclismul, mersul în ritm alert și grădinăritul.

Publicitate

Avantajul acestui studiu față de altele este că s-a bazat pe date obiective de la dispozitive portabile, nu pe informații raportate de participanți.

Cercetarea susține recomandările OMS din 2020: 150-300 de minute de activitate fizică moderată sau 75-150 de minute de activitate intensă săptămânal. Pentru cei care nu pot face imediat 30-40 de minute, experții sugerează să înceapă cu pași mici – urcatul scărilor, joaca cu copiii, yoga, dansul sau treburile casnice.

„Oamenii își pot proteja în continuare sănătatea și pot compensa efectele nocive ale inactivității fizice”, spune Emmanuel Stamatakis de la Universitatea din Sydney.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending