Connect with us

Economie

Iar se scumpesc creditele bancare! Rata dobânzii de politică monetară a fost majorată de BNR la 2%

Publicat

Publicitate

Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României a decis luni majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 2,00 la sută pe an, de la 1,75 la sută pe an, relatează alba24.ro. Decizia se aplică de marți, 11 ianuarie și a fost luată în contextul ”incertitudinilor ridicate”.

Potrivit BNR, rata dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) se majorează la 3,00 la sută pe an, de la 2,50 la sută pe an. De asemenea, rata dobânzii pentru facilitatea de depozit se menține la 1,00 la sută pe an.

BNR a mai hotărât menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Cum motivează BNR decizia

”În ședința de astăzi, 10 ianuarie 2022, pe baza evaluărilor și a datelor disponibile în acest moment, precum și în condițiile incertitudinilor ridicate, Consiliul de administrație al BNR a hotărât majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 2,00 la sută pe an, de la 1,75 la sută pe an, începând cu data de 11 ianuarie 2022, și păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară.

Totodată, Consiliul de administrație al BNR a decis extinderea coridorului simetric format de ratele dobânzilor facilităților permanente în jurul ratei dobânzii de politică monetară la ±1,00 punct procentual, de la ±0,75 puncte procentuale, implicând majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 3,00 la sută pe an, de la 2,50 la sută pe an și menținerea ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 1,00 la sută pe an.

Aceste decizii se circumscriu procesului de normalizare treptată a conduitei politicii monetare pe care-l parcurge BNR, în condiții de mari incertitudini. În același timp, Consiliul de administrație al BNR a decis păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Publicitate

Deciziile CA al BNR vizează readucerea și menținerea ratei anuale a inflației în linie cu ținta staționară de 2,5 la sută ±1 punct procentual, inclusiv prin ancorarea anticipațiilor inflaționiste pe orizontul mai îndepărtat de timp, într o manieră care să contribuie la realizarea unei creșteri economice sustenabile în contextul procesului de consolidare fiscală, și în condiții de protejare a stabilității financiare”, precizează BNR într-un comunicat.

Influența asupra creditelor bancare

Decizia Băncii Centrale are impact în piață, ducând la creșterea celorlalte dobânzi. Ratele dependente de ROBOR se apropie de valoarea de dinainte de pandemie, de acum doi ani, potrivit unei analize digi24.ro. Acestea au crescut cu 18% față de acum 6 luni și cu 14% față de acum un an.

Indicele ROBOR la trei luni, folosit pentru calcularea dobânzilor variabile la creditele în lei contractate înainte de luna mai 2019, era, înainte de decizia BNR, de 3,05%.

La un nivel de 3,5%, rata la un credit în valoare de 225.000 lei luat pe 30 ani va crește cu circa 5%. O creștere mai mare, până la 4% va duce, însă la o majorare a ratei cu 24%.

Ratele dependente de IRCC (indicele folosit pentru calculul dobânzilor la creditele noi), adică pentru creditele luate după mai 2019, au scăzut cu 8% față de acum un an.

Pentru același credit, o creștere a IRCC până la 2, respectiv 2,5%, ar duce la o creștere a ratei cu circa 10%, respectiv 16%.

BNR, despre evoluția ratei anuale a inflației

Potrivit sursei citate, rata anuală a inflației a urcat la 7,94 la sută în octombrie 2021, de la 6,29 la sută în septembrie, iar în noiembrie a scăzut la 7,80 la sută, sub impactul plafonării și compensării prețurilor la energia electrică și gazele naturale pentru populație. A depășit ușor, la finele celor două luni din trimestrul IV, nivelul prognozat.

Creșterea ei a continuat să fie determinată în principal de componente exogene ale IPC, influențele majore venind, în acest interval, mai cu seamă din scumpirea consistentă a combustibililor, pe seama categoriei non-benzină și motorină, și într-o mai mică măsură din majorarea prețurilor LFO.

Rata anuală a inflației CORE2 ajustat a continuat să crească ceva mai alert decât s-a anticipat, mărindu-se de la 3,6 la sută în septembrie, la 4,0 la sută în octombrie și la 4,3 la sută în noiembrie.

Evoluția reflectă efectele creșterii ample a cotațiilor mărfurilor agroalimentare și a costurilor cu energia și transportul, precum și influențele blocajelor persistente în lanțurile de producție și aprovizionare, alături de cele venind din măsuri de protecție contra infecției cu coronavirus, toate potențate de așteptările inflaționiste pe termen scurt tot mai ridicate, mai arată BNR.

Rata medie anuală a inflației IPC și cea calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum s-au mărit în noiembrie la 4,5 la sută și la 3,7 la sută, de la 3,6 la sută, respectiv 2,9 la sută în luna septembrie 2021.

BNR, despre activitatea economică și PIB

BNR mai arată că activitatea economică și-a încetinit considerabil creșterea în trimestrul III 2021 – la 0,4 la sută, de la 1,5 la sută în trimestrul II –, contrar așteptărilor. Evoluția face probabilă restrângerea excedentului de cerere agregată în acest interval la o valoare mult inferioară celei prognozate, dată fiind inclusiv recenta revizuire notabilă în sens descendent a datelor statistice privind ritmul creșterii economiei în semestrul I 2021, implicând și o depășire relativ mai modestă în trimestrul II a nivelului PIB pre-pandemie.

În același timp, dinamica anuală a PIB a consemnat o scădere vizibil mai pronunțată în trimestrul III decât cea anticipată, la 7,4 la sută, de la 13,9 la sută în trimestrul II. Ea a rămas totuși înaltă din perspectivă istorică, cu aportul majoritar al consumului privat, precum și cu cel neobișnuit de mare adus, și în acest interval, de variația stocurilor. Contribuția formării brute de capital fix a devenit însă, în mod neașteptat, marginal negativă, în premieră pentru ultimele 11 trimestre, în principal ca efect al accentuării contracției lucrărilor de reparații capitale, ce a devansat, ca impact, creșterile ușoare în termeni anuali ale construcțiilor noi și ale investițiilor nete în uti¬laje (inclusiv mijloace de transport).

Și contribuția exportului net la dinamica anuală a PIB a rămas negativă, dar s-a redus semnificativ față de trimestrul anterior, chiar și în condițiile unei scăderi ceva mai pronunțate a variației anuale a exporturilor de bunuri și servicii, în raport cu cea evidențiată în cazul importurilor.

Soldul negativ al balanței comerciale și-a accelerat însă puternic creșterea în termeni anuali, în trimestrul III, pe fondul evoluției relativ mai nefavorabile a prețurilor bunurilor importurilor, în timp ce deficitul de cont curent a continuat să-și reducă dinamica anuală, deși mult mai modest decât în trimestrul II, sub influența ameliorării variației anuale a soldurilor balanțelor veniturilor.

Evoluțiile recente ale indicatorilor cu frecvență ridicată sugerează o stagnare a activității economice în trimestrul IV 2021, inclusiv în contextul valului 4 al pandemiei, al crizei energetice și al blocajelor în lanțurile de producție și aprovizionare, implicând scăderea dinamicii anuale a PIB la o valoare semnificativ mai joasă decât cea anticipată în luna noiembrie 2021.

Scăderi în comerț și servicii

Relevante sunt decelerarea semnificativă în luna octombrie a creșterii în termeni anuali a comerțului cu amănuntul, a celui auto-moto și a serviciilor prestate populației, precum și scăderea substanțială a producției industriale și a portofoliului de comenzi în industria prelucrătoare față de perioada similară a anului trecut.

În același timp, volumul lucrărilor de construcții și-a accentuat declinul în termeni anuali în luna octombrie, pe seama evoluțiilor de pe segmentul nerezidențial și de pe cel al construcțiilor inginerești, iar exporturile de bunuri și servicii și-au redus considerabil variația anuală și mult mai pronunțat decât importurile, cu consecința accelerării în continuare a creșterii în termeni anuali a deficitului comercial, potrivit analizei BNR.

Pe acest fond, dar și ca urmare a reînrăutățirii considerabile a balanțelor veniturilor, deficitul de cont curent și-a reaccelerat puternic creșterea în termeni anuali, valoarea lui cumulată pe ansamblul primelor 10 luni din an depășind-o cu circa 58 la sută pe cea înregistrată în perioada similară a anului anterior.

BNR, despre evoluția pieței muncii

Evoluțiile de pe piața muncii au resimțit în septembrie-octombrie 2021 influențe venite din deteriorarea situației epidemiologice și din înăsprirea restricțiilor de mobilitate, precum și din acutizarea blocajelor în lanțurile globale de aprovizionare și din creșterea accentuată a costurilor cu energia și cu alte materii prime, mai precizează BNR.

Astfel, efectivul salariaților din economie și-a stopat creșterea în septembrie, iar în octombrie s-a mărit marginal, depășind foarte ușor nivelul pre-pandemic. Totodată, rata șomajului și-a corectat doar parțial în septembrie creșterile semnificative consemnate în precedentele două luni, iar în octombrie a rămas constantă, menținându-se astfel vizibil peste valorile pre-pandemice.

Efectele pe piața financiară

Pe piața financiară, principalele cotații ale segmentului monetar interbancar au continuat să crească relativ alert în noiembrie și decembrie 2021, atingând maxime ale ultimelor 21 de luni, sub impulsul noii majorări a ratei dobânzii de politică monetară, precum și pe fondul caracterului restrictiv al condițiilor lichidității și al așteptărilor privind creșterea pe mai departe a ratei dobânzii-cheie, potențate și de evoluțiile din regiune, arată BNR.

Randamentele titlurilor de stat și-au prelungit, de asemenea, creșterea, deși într-un ritm relativ mai lent, inclusiv în contextul detensionării scenei politice și al comportamentului mixt al randamentelor titlurilor de stat pe termen lung din economiile dezvoltate și din cele emergente, rămânând pe toate scadențele, semnificativ deasupra celor din regiune. În această conjunctură, cursul de schimb leu/euro s-a menținut relativ stabil pe palierul mai înalt atins la finele trimestrului III.

Dinamica anuală a creditului acordat sectorului privat a continuat să urce în teritoriul de două cifre în lunile octombrie și noiembrie, ajungând la 14,1 la sută, ca medie a intervalului, de la 12,9 la sută în trimestrul III, în condițiile prelungirii ascensiunii variației deosebit de înalte a componentei în lei, inclusiv cu susținerea programelor guvernamentale, dar și pe fondul dinamizării ușoare a creditului în valută. Componenta în lei și-a accelerat creșterea anuală până la 18,5 la sută în acest interval, de la 17,8 la sută în trimestrul III, iar ponderea ei în total s-a mărit în noiembrie la 72,0 la sută.

BNR, despre creșterea ratei inflației

Potrivit actualelor evaluări, rata anuală a inflației va crește probabil gradual în următoarele luni, sub impactul șocurilor pe partea ofertei, depășind valorile evidențiate pe acest orizont de timp de prognoza pe termen mediu din luna noiembrie 2021. Determinante pentru înrăutățirea perspectivei apropiate a inflației sunt majorările mai ample de prețuri anticipate a fi consemnate de energia electrică și gazele naturale – chiar și în contextul aplicării măsurilor de compensare și plafonare –, precum și de alimentele procesate, în principal pe fondul ascensiunii cotațiilor produselor energetice și ale mărfurilor agroalimentare.

Impactul acestora este de natură să amplifice și să prelungească mai mult deviația pozitivă a ratei anuale a inflației de la limita de sus a intervalului țintei, mai ales ulterior sistării măsurilor de compensare și plafonare a prețurilor la energie, dar și să genereze pe orizontul mai îndepărtat de timp efecte de bază dezinflaționiste.

Incertitudini și riscuri

Incertitudini semnificative rămân, totuși, asociate efectelor măsurilor temporare de compensare și plafonare a prețurilor la energia electrică și gazele naturale pentru populație, precum și modului de evaluare și de includere a acestora în calculul IPC, potrivit BNR.

Incertitudini și riscuri continuă, de asemenea, să vină din evoluția cotațiilor materiilor prime, mai ales a celor energetice și agroalimentare, precum și din situația blocajelor în lanțurile globale de producție și aprovizionare.

În același timp, evoluția pandemiei și a măsurilor restrictive asociate rămâne o sursă majoră de incertitudini și riscuri la adresa previziunilor, cel puțin pe termen scurt, în contextul tendinței de extindere la nivel național a valului pandemic provocat de varianta mai contagioasă a coronavirusului, Omicron, precum și al progresului insuficient al vaccinării pe plan intern, dar și prin potențialul impact exercitat de acest val asupra economiilor europene, afectate puternic și de criza energetică și de persistența blocajelor în lanțurile de producție și aprovizionare.

Incertitudini și riscuri continuă, de asemenea, să fie asociate conduitei politicii fiscale, date fiind, pe de o parte, deficitul bugetar potențial inferior țintei înregistrat în 2021 și, pe de altă parte, coordonatele programului bugetar aprobat pentru anul în curs, ce vizează o accelerare a consolidării fiscale, conform angajamentelor asumate în cadrul procedurii de deficit excesiv, dar într-un context economic și social dificil pe plan intern și la nivel global.

O sursă de incertitudini și riscuri rămâne și absorbția fondurilor europene, în special a celor aferente programului Next Generation EU, care este condiționată de îndeplinirea unor ținte și jaloane stricte în implementarea proiectelor aprobate.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cod Galben de vânt la Botoșani: Rafale de până la 70 km/h astăzi, până la ora 17:00

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani se află astăzi, 19 octombrie, sub incidența unui Cod Galben de vânt, valabil între orele 11:40 și 17:00, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie.

Meteorologii avertizează că, în acest interval, se vor înregistra intensificări susținute ale vântului, cu viteze la rafală de 50 – 65 km/h, iar izolat, rafalele pot atinge chiar 70 km/h.

Autoritățile recomandă populației să dea dovadă de prudență și să evite deplasările în zone expuse, cum ar fi spațiile cu panouri publicitare, arbori, stâlpi de electricitate sau clădiri aflate în construcție, care pot prezenta risc de prăbușire sau de desprindere a elementelor arhitectonice.

De asemenea, botoșănenii sunt sfătuiți să își parcheze autoturismele la distanță sigură de copaci sau alte structuri instabile, să îndepărteze crengile uscate din apropierea locuințelor și să nu atingă firele electrice căzute la pământ.

„Recomandăm cetățenilor să manifeste atenție sporită în deplasări și să urmeze indicațiile autorităților. În caz de urgență, apelați imediat 112”, se arată în mesajul transmis de Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani.

Echipajele de intervenție rămân în alertă pentru a gestiona eventualele incidente provocate de vântul puternic. Autoritățile îi îndeamnă pe cetățeni să urmărească în continuare buletinele meteorologice actualizate și să evite expunerea inutilă în zone deschise sau în apropierea obiectelor care pot fi luate de vânt.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

Cadou de Crăciun. Bolojan vrea reducerea celor 13.000 de angajați din 2.000 de primării prin asumarea răspunderii în Parlament

Publicat

Publicitate

Premierul Ilie Bolojan a declarat că speră ca, în cursul lunii octombrie, coaliția de guvernare să ajungă la o decizie privind reforma administrației locale, subliniind că singura variantă posibilă pentru adoptarea rapidă a pachetului de măsuri este asumarea răspunderii Guvernului în Parlament.

”Ceea ce am propus este nu să facem pseudo-reforme, pentru că ele se întorc împotriva noastră, ci, într-adevăr, să facem niște reduceri reale, iar aceste reduceri reale înseamnă reduceri de cheltuieli structurale, adică cheltuieli fixe care se repetă lună de lună și, de exemplu, cheltuielile de personal, care în două treimi din administrația din România, în peste 2.000 de unități administrative, reprezintă peste 70% din cheltuielile totale”, a spus Bolojan, la Radio România Actualități, citat de Agerpres, în legătură cu reducerea cheltuielilor în administrația locală.

El a reiterat că dacă s-ar reduce 13.000 de angajați din primării, ar fi afectate 2.000 de primării, iar 1.000 de primării ”n-ar trebui să facă nimic”, pentru că ”s-au gospodărit suficient de bine și nu și-au aruncat banii pe geam”.

”În administrație oamenii sunt diferiți, transpolitic. Avem primari chivernisiți, care nu risipesc banii, și avem primari care, cât timp statul român le-a dat bani, câți au dorit, nu i-a interesat.

(…) Este anormal să accepți să ai acest personal supradimensionat și orice alte formule nu înseamnă decât soluții paleative, deci care nu aduc efecte. Eu nu vreau să-mi bat joc de cetățenii români, desființând posturi vacante. Nu fac asta”, a explicat Ilie Bolojan.

Reducere de personal

Trebuie făcută reducere de personal, a arătat șeful Guvernului, iar acești oameni se vor duce în economia reală, acolo unde sectorul privat are nevoie de personal.

Publicitate

”Nu este altă posibilitate pentru pachetul din administrația locală decât asumarea de răspundere. (…) Pachetul acesta este scris, este pregătit, include câteva măsuri foarte importante. În primul rând, întărește autoritatea primarilor de a-și face datoria, în așa fel încât primăriile să devină factor de dezvoltare și nu să stea în permanență cu mâna întinsă către Guvern.

Deci, vrei autonomie locală? Da, dar nu pe banii totali ai statului, ci și pe banii care-i încasezi tu. Și se creează această autoritate de a încasa impozitele, de a genera politici de dezvoltare, de a le transfera active pe care astăzi statul român le are și nu le folosește către autoritățile locale pentru a pune în valoare terenuri sau clădiri care sunt ale ministerelor”, a mai explicat Ilie Bolojan.

Potrivit premierului, acest pachet transferă dreptul autorităților locale de a autoriza sau nu în interiorul unei localități jocurile de noroc, de a stabili zone dedicate acestora și de a impune taxe speciale.

Economii de 2 miliarde de lei

El a mai spus că vor fi făcute economii de 2 miliarde lei.

”Din punctul meu de vedere, economiile nu înseamnă doar reducerea efectivă a cheltuielilor de personal. Gândiți-vă că vor fi mai puține birouri, mai puține telefoane mobile, mai puțină birocrație, mai puține blocaje în administrație și cu siguranță aceste economii înseamnă cel puțin, de exemplu, 2 miliarde de lei. Pe de altă parte, ce trebuie să precizăm: în acești ani, Guvernul României, din bugetele naționale, din fonduri europene, transferă către autoritățile locale sume importante, miliarde de lei în fiecare an”, a evidențiat Bolojan.

Citeste mai mult

Eveniment

Începe depunerea cererilor pentru ajutoarele de încălzire și suplimentul pentru energie. Termen limită – 20 noiembrie

Publicat

Publicitate

Începând de luni, 20 octombrie 2025, persoanele cu venituri reduse pot depune cererile pentru ajutorul de încălzire a locuinței și pentru suplimentul de energie, acordate pentru sezonul rece noiembrie 2025 – martie 2026. Aceste forme de sprijin se acordă în baza Legii nr. 226/2021 privind protecția consumatorului vulnerabil de energie.

Cererile se depun la primăriile de domiciliu, zilnic, de luni până vineri, între orele 09:00 – 14:00, la compartimentele de asistență socială. Termenul limită pentru depunerea dosarelor este 20 noiembrie 2025.

Cine poate beneficia

De ajutor pot beneficia:

  • Familiile cu venituri nete lunare pe membru de familie de până la 1.386 lei;

  • Persoanele singure care au venituri nete lunare de până la 2.053 lei și nu dețin bunuri de tipul celor menționate în Anexa nr. 4 la H.G. nr. 1154/2022.

Acte necesare

Pentru obținerea ajutorului, solicitanții trebuie să depună un dosar care să conțină:

Publicitate
  • Cerere-tip și declarație pe propria răspundere;

  • Copii ale actelor de identitate pentru toți membrii familiei;

  • Copie certificat de căsătorie (după caz);

  • Hotărâre de divorț sau certificat de deces (după caz);

  • Act de proprietate sau folosință a locuinței (contract de vânzare-cumpărare, comodat, închiriere etc.);

  • Adeverință de salariat și documente privind toate veniturile realizate (cupon de pensie, șomaj, indemnizație etc.);

  • Adeverință de la Registrul Agricol;

  • Factură completă de energie electrică.

Bunuri care pot duce la pierderea ajutorului

Potrivit legislației, anumite bunuri duc la excluderea acordării ajutorului:

  • Clădiri sau terenuri suplimentare (mai mari de 1.200 mp în mediul urban și 2.500 mp în mediul rural, în afara curții locuinței);

  • Mai mult de un autovehicul mai vechi de 10 ani sau autovehicule mai noi de 10 ani (cu excepția celor destinate transportului persoanelor cu dizabilități);

  • Ambarcațiuni de agrement (bărci cu motor, iahturi etc.);

  • Depozite bancare mai mari de 25.860 lei (echivalentul a trei salarii medii brute).

Obligații pentru beneficiari

Persoanele care beneficiază de ajutorul de încălzire sunt obligate să anunțe în termen de 5 zile orice modificare privind componența familiei sau veniturile acesteia.

Formularele-tip și informațiile suplimentare pot fi obținute direct de la primăriile de domiciliu, la compartimentele de asistență socială.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Începe construcția Spitalului Regional de Urgență Iași. Peste 3 miliarde de lei pentru centrul care va deservi toată Moldova

Publicat

Publicitate

Regiunea Moldovei pare să facă, în sfârșit, pasul concret către modernizarea infrastructurii medicale. Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a anunțat semnarea contractului de lucrări – faza a doua – pentru Spitalul Regional de Urgență Iași, una dintre cele mai importante investiții în domeniul sănătății din ultimii 35 de ani.

Ceremonia de semnare a avut loc la sediul Agenției Naționale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate (ANDIS), iar valoarea totală a proiectului depășește 3,23 miliarde de lei, din care 1,69 miliarde de lei reprezintă lucrările efective din această etapă. Noul spital va avea 850 de paturi și va ocupa o suprafață de peste 200.000 de metri pătrați construiți, fiind gândit ca un centru medical de excelență pentru întreaga regiune a Moldovei.

„După ani de amânări și promisiuni rămase pe hârtie, astăzi vorbim despre fapte. Începem efectiv construcția unui spital care va schimba nu doar peisajul medical al Moldovei, ci și încrederea oamenilor în sistemul de sănătate”, a explicat ministrul Alexandru Rogobete.

Proiectul face parte din programul național de dezvoltare a celor trei spitale regionale de urgență, alături de cele din Craiova și Cluj-Napoca. La Craiova, lucrările sunt deja în desfășurare, iar la Cluj licitația se află în fază finală, urmând ca în prima parte a anului viitor să fie semnat și acolo contractul de execuție.

Ministrul a subliniat că investiția marchează o premieră istorică, fiind pentru prima dată după mai bine de trei decenii când România construiește spitale noi de la zero.

„Nu cred în vorbe, ci în fapte. Oamenii trebuie să vadă că România se schimbă. Încrederea nu se câștigă din declarații, ci din lucruri care se întâmplă. Se poate! Construim un sistem medical modern, bazat pe rezultate, încredere și respect pentru oameni și pentru personalul medical”, a adăugat Rogobete.

Publicitate

Spitalul Regional de Urgență Iași va deveni, potrivit oficialilor, un reper pentru medicina românească, oferind dotări de ultimă generație, infrastructură digitalizată și condiții moderne pentru pacienți și cadrele medicale din toate județele Moldovei, de la Botoșani și Suceava și până la Galați.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending