Connect with us

Educație

Grădinița din Botoșani cu principii nemțești. Își propune să formeze cetățenii model de mâine

Publicat

Publicitate

O grădiniță din județul Botoșani este de peste 25 de ani un adevărat etalon al unui sistem pedagogic german, numit Planul Jena. Copiii sunt învățați să devină independenți, să-și folosească creativ și util calitățile, să se implice în comunitate și să devină membri utili societății, scrie Adevărul.

La începutul secolului al XX-lea, în Europa în special, a avut loc o reformă educațională. Practic, se rupeau legăturile cu sistemele educaționale mai vechi, bântuite încă de rigiditate și de formalism, și se căuta o cale prin care interesul demersului didactic să fie centrat pe elev și pe nevoile sale reale: se dorea găsirea unei modalități de a forma cetățeni utili societăţii, capabili să contribuie la progresul acesteia. Așa au apărut concepte pedagogice precum Montessori, Planul Dalton şi Waldorf. Alături de acestea, unul dintre cele mai de succes proiecte educaționale ale noului val a fost Planul Jena.

Propriu-zis, este un sistem educațional german, apărut în 1920 și conceput de profesorul și pedagogul neamț Peter Petersen. Acest proiect a fost aplicat în premieră în 1924 la Universitatea din Jena, de unde i-a rămas și numele. Toate aceste sisteme au câștigat și încă câștigă popularitate la nivel mondial, fiind considerate alternative viabile la învățământul de tip clasic. Printre toate unitățile de învățământ care la nivel mondial aplică Planul Jena cu mare succes se află și o grădiniță din municipiul Botoșani, în nordul extrem al României. Este vorba despre grădinița de stat „Șotron“. Acolo, Planul Jena se aplică de 25 de ani, fiind o grădiniță-pilot pentru acest sistem educativ, singura din Moldova care-l aplică. „Avem peste 25 de ani de experiență. Grădinița noastră are deja tradiție fiindcă am fost cooptați în Planul Jena încă din anul 1995. Motivul pentru care a fost aleasă această alternativă educațională este fiindcă vine clar în sprijinul familiei și al comunității“, precizează pentru „Weekend Adevărul“ Adriana Avădăni, profesoară cu experiență în învățământul preșcolar, dar și directoare a grădiniței „Șotron“.

Copii educați după model familial într-o grădiniță modernă

„Șotron“ este o unitate de învățământ de stat, cu program prelungit, și este o oază de verdeață și culoare, ascunsă între blocurile de locuințe. Este găzduită de o clădire spațioasă, cu săli de grupă moderne, spații de luat masa, locuri destinate pentru diferite activități, cabinet medical, dar și o sală de spectacole pentru cei mici. În curtea grădiniței este amenajată o grădină special, dar și un spațiu de joacă foarte primitor. Grădinița a fost modernizată și reabilitată complet anul trecut, printr-un proiect al Primăriei Botoșani, prin Programul Operațional Regional, în valoare de 4 milioane de lei.

Pentru cele câteva grupe de preșcolari, acest spațiu devine un adevărat incubator pentru a-i transforma de mici în cetățeni-model. Așa cum spun și principiile Planului Jena, copiii sunt grupați după model familial și învață că au drepturi, libertăți, dar și obligații. Copiii nu sunt grupați după vârstă, ca în sistemul clasic, cu grupa mică, mijlocie sau mare, ci eterogen. Adică în aceeași grupă se află copii de vârste diferite, de la cei de 3 ani, care abia au sosit la grădiniță, până la cei de 6 ani, care se pregătesc de clasa pregătitoare. Ideea este una simplă, ca în familie, cei mici învață de la cei mari, și se simt ocrotiți, cei mari sunt responsabilizați să aibă grijă de ceilalți și să-i sprijine – exact ca într-o familie cu mai mulți copii. „Trăiesc după model familial. Cei mari îi sprijină pe cei mici, iar cei mici copiază comportamentele dorite ale celor mai mari și se adaptează foarte ușor la viața de grup“, precizează Adriana Avădăni, precizează  Adevărul.

Publicitate

Autoevaluarea, principiu de bază

Copiii sunt învățați respectul, independența și spiritul de inițiativă. Sunt de fapt principiile după care se ghidează întregul sistem educativ de la „Șotron“. Prin activitățile pe care le fac, micuții își dezvoltă creativitatea și totodată își descoperă aptitudinile, iar odată descoperite, sunt încurajate și dezvoltate de educatoare. Copiii sunt învățați să se manifeste liber, imaginativ, prin joc sau diverse activități, dar totodată învață că prin libertatea individuală nu trebuie să o lezăm pe a celorlalți. În aceste micro-comunități, de vârste diferite, copiii învață și respectul de sine, dar și față de ceilalți, cum să se descurce singuri, cu sarcinile de zi cu zi, inclusiv cu îmbrăcatul, încălțatul sau schimbatul după somnul de la amiază. Pe scurt, învață să se integreze în societate de la o vârstă fragedă. „Învață respectul pentru ceilalți, învață cum să aibă spirit de inițiativă și cum să-și manifeste aptitudinile în comunitate“, adaugă profesoara Avădăni.

Copiii din Planul Jena, după cum spun educatorii, sunt independenți, creativi, adaptabili, respectuoși și protectori față de ceilalți membri ai comunității. Preșcolarii sunt învățați și cum să se autoevalueze. Prin joc și activități, copiii observă singuri ce au învățat și care sunt lecțiile pe care trebuie să le rețină după fiecare săptămână. „Recapitulăm tot ceea ce am învățat. Și este foarte important că ei învață să se autoevalueze, să vadă ce au învățat, ce au reținut. În plus, ne dăm seama și noi ce metode putem aborda ulterior“, spune Lavinia Parasca, profesoară pentru învățământ preșcolar.

„Planul Jena înseamnă adaptarea copilului la societate”

Unul dintre scopurile sistemului educațional Planul Jena este acela de a crea membri de bază ai comunității, implicați și activi, cetățeni utili. Iar grădinița „Șotron“ aplică cu succes și aceste principii. Pe tot parcursul anului școlar, copiii sunt angrenați în activități comunitare. De exemplu, sunt implicați în ample acțiuni de ecologizare. În toamnă, grupele de copii au mers la strâns deșeurile aruncate la întâmplare prin Parcul „Mihai Eminescu“, unul dintre cele mai frumoase și mai vechi din România, preferatul poetului căruia îi poartă numele. Mai apoi, preșcolarii sunt implicați în acțiuni de sortare a deșeurilor, fiind învățați, de exemplu, să recicleze separat bateriile.

Nu în ultimul rând, cei mici sunt învățați să doneze. De exemplu, la „Șotron“ există o săptămână a fructelor și legumelor donate, iar copiii, cu ajutorul părinților, strâng alimente sănătoase pentru cei care au nevoie. Anual este organizat Târgul Șotroneilor Antreprenori, prin care preșcolarii confecționează diferite obiecte sau strâng bunătăți cu ajutorul părinților, pe care apoi le vând în cadrul unei expoziții deschise. Învață bazele antreprenoriatului, dar fac și o faptă bună, exersând generozitatea, pentru că târgul este însoțit de o campanie numită „Jucării pentru alții copii“.

Tot în cadrul activităților comunitare, copiii învață despre diferitele meserii, despre funcționarea diferitelor instituții sau servicii, cum să acorde primul ajutor și cum să traverseze în siguranță strada. De exemplu, micuții de la „Șotron“ au participat la proiectul „Vreau să fiu un salvator“, în colaborare cu Serviciul Județean de Ambulanță, unde au învățat despre această meserie, ce fac ambulanțele și cum să acorde primul ajutor. Apoi a fost proiectul „Micul pieton“, realizat cu sprijinul Poliției Rutiere, dar și vizita Jandarmeriei. „Planul Jena înseamnă adaptarea copilului mic la societate prin parteneriate cu comunitatea, dar și prin orientarea în mediul înconjurător. Copiii învață despre meserii, despre ce fac anumite structuri sau instituții în societate, dar și cum ar trebui să procedăm în anumite situații. Este o bună pregătire pentru viață“, spune directorul grădiniței. Copiii fac și plimbări lungi cu educatoarele, dar și mici excursii. „Pentru diferite activități, am dus copiii la ferme, de exemplu. Să vadă prin experiență directă cum se comportă animalele și care este modul lor de viață“, explică Avădăni.

Mai mult timp pentru familie

Un alt scop educațional al grădiniței botoșănene este acela de a aduce împreună familia. Acest lucru se realizează prin activitățile la care sunt rugați să ia parte copiii, părinții, dar și alți membri ai familiei. De exemplu, se organizează Festivalul Toamnei, unde părinții și copiii sunt puși să lucreze împreună la realizarea unor decorațiuni cu specific autumnal. „Entuziasmul copiilor de a-i avea alături ne-a umplut inimile de bucurie, pentru că timpul petrecut împreună cu părinții e cel mai minunat“, spun reprezentanții grădiniței. Părinții sunt implicați în foarte multe proiecte ale grădiniței, inclusiv „Donează o carte“, prin care se dorește realizarea unei biblioteci cât mai mari a unității de învățământ. „Părinții sunt o parte esențială și încercăm să-i aducem împreună alături de cei mici să petreacă timp împreună, care este neprețuit“, adaugă directoarea grădiniței.

La rândul lor, părinții sunt bucuroși că au o șansă în plus de a petrece timp și de a se juca cu copiii. „De multe ori ne luăm cu treaba și amânăm să stăm mai mult cu ei. Și uite așa copiii cresc, dar, din păcate, fără ca noi părinții să petrecem suficient timp cu ei. Aici, la grădiniță, găsim multe prilejuri de a ne reuni cu cei mici ai noștri. Lucrăm împreună, ne distrăm, învățăm unii de la alții. Este chiar minunat“, spune mama unei fetițe de la „Șotron“.

Grădina de relaxare, liniște și învățare

Grădinița „Șotron“ face parte și din proiectul-pilot GRLI (Grădina de relaxare, liniște și învățare), în parteneriat cu Ministerul Educației. Practic, în curtea grădiniței a fost amenajată o grădină, cu un spațiu generos de joacă, unde copiii se pot relaxa în natură, pot descoperi natura singuri și în același timp au parte și de liniștea necesară. Este un mod de învățare și descoperire, prin propria experiență, în acord cu principiile Planului Jena.

„Pornind de la faptul că se depășește spațiul educațional din grupele de copii, organizarea centrelor de relaxare, liniște și învățare a oferit copiilor o oportunitate de a explora natura cu mijloace simple, dar în același timp atractive. Grădina oferă un spațiu ideal pentru mișcare, unde copiii pot alerga, sări și explora, stimulându-le curiozitatea și dorința de a descoperi mai multe despre lumea înconjurătoare. Aceștia învață să lucreze împreună, să împărtășească responsabilități și să rezolve conflicte, dezvoltându-și astfel abilitățile sociale. Mediul natural oferă oportunități nelimitate pentru jocuri imaginative, copiii inventând povești și jocuri“, precizează profesoara Lavinia Parasca. Bineînțeles, în aceste grădini se organizează diferite festivaluri pentru copii, la care participă și părinții.

Roboți umanoizi de la grădiniță

Instituția botoșăneană este implicată și în numeroase proiecte educaționale și parteneriate la nivel european. Aici au loc schimburi de experiență cu alte țări, prin diferite programe educaționale. Unul dintre acestea este „Automatism“, în parteneriat cu Scuola di Robotica Genova și Secondo Instituto Compresivo, Francavilla, ambele din Italia. Propriu-zis este vorba despre experimentarea unui robot umanoid, NAO, care ar urma să fie achiziționat și folosit în procesul didactic.

„Acest proiect și-a propus experimentarea robotului umanoid, NAO, urmărind utilizarea noilor tehnologii în realizarea obiectivelor educației incluzive la nivel preșcolar, primar și gimnazial. O echipă de cadre didactice de la grădinița noastră a participat la Genova, alături de partenerii italieni, la o întâlnire de proiect și la un curs de formare, în care participanții și-au îmbogățit competențele digitale și de utilizare a noilor tehnologii în activitatea didactică, au analizat rezultatele cercetării până la acest moment și au stabilit împreună pașii următori necesari implementării cu succes a acestui proiect“, precizează directoarea grădiniței.

Sursa:  Adevărul

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Autoritățile liniștesc populația după incidentul de la Cernobîl: „Nu a afectat România”

Publicat

Publicitate

Autoritățile liniștesc populația după incidentul de la Cernobîl: Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a transmis, vineri, că incidentul de la Cernobîl privind o dronă care a lovit sarcofagul de protecție al reactorului nuclear, nu a afectat România, scrie alba24.ro.

Potrivit instituției, evoluţia radioactivăţii mediului la nivel național se situează în limitele obişnuite.

”Incidentul, care a avut loc în timpul nopţii trecute, la Cernobîl, după ce o dronă a lovit învelişul din beton care protejează rămăşiţele Reactorului 4 al fostei centrale nucleare, din Ucraina, nu reprezintă un pericol pentru români.

În România, Reţeaua Naţională de Supraveghere a Radioactivităţii Mediului (RNSRM), aflată în subordinea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) şi coordonată de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), monitorizează permanent evoluţia radioactivăţii mediului la nivel national, iar valorile înregistrate după acest eveniment se situează în limitele obişnuite, specifice acestei perioade”, au transmis, vineri, reprezentanţii ANPM.

O dronă rusească a lovit în noaptea de joi spre vineri scutul de protecție al reactorului 4 de la Cernobîl, provocând o explozie urmată de incendiu, relatează Reuters.

Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) a anunțat că nivelurile de radiații rămân stabile.

Publicitate

Personalul de securitate în caz de incendiu și vehicule au răspuns în câteva minute şi nu au fost raportate victime, informează AIEA.

Citeste mai mult

Educație

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Condițiile propuse de Ministerul Educației

Publicat

Publicitate

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Această facilitate urmeaă să fie disponibilă și în anul școlar următor. Ministerul Educației a pus în dezbatere proiectul privind condițiile admiterii fără examenul de Evaluare Națională, relatează alba24.ro.

Este vorba despre Metodologia de înscriere în clasa a IX-a, în anul școlar 2025 – 2026, a elevilor care au obținut, pe parcursul gimnaziului:

  • premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației și Cercetării
  • premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării

Absolvenții menționați pot participa la procesul de înscriere în clasa a IX-a într-un singur județ, fără susținerea evaluării naționale și fără susținerea probelor de aptitudini, respectiv a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă.

Acestora nu li se calculează media de admitere și sunt înscriși peste numărul maxim de elevi în formațiunile/clasele de liceu.

Înscrierea se face pe baza listei privind corespondența specificului olimpiadei naționale/competiției internaționale cu filiera/profilul/ specializarea/domeniul de pregătire profesională.

Înscrierea și repartizarea absolvenților se realizează până la data de 31 august 2025

Publicitate

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Etape de înscriere

Etapele înscrierii și repartizării în clasa a IX-a, în anul școlar 2025 – 2026, a absolvenților clasei a VIII-a care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiile menționate, sunt următoarele:

  • depunerea dosarelor la inspectoratul școlar
  • analizarea dosarelor de către comisia de admitere județeană/a municipiului București
  • comunicarea rezultatului repartizării absolvenților
  • preluarea dosarelor absolvenților de la inspectoratul școlar și depunerea acestora la unitățile de învățământ la care au fost repartizați
  • transmiterea de către unitățile de învățământ liceal, respectiv de către unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământ profesional sau învățământ dual, a situației privind finalizarea înscrierii absolvenților
  • completarea în SIIIR a datelor aferente absolvenților clasei a VIII-a înscriși în clasa a IX-a pe baza performanțelor.

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Acte necesare

Comisia de admitere primește și centralizează dosarele absolvenților de clasa a VIII-a care doresc să participe la admiterea în învățământul liceal, învățământul profesional și învățământul dual, pentru anul școlar 2025-2026, pe baza performanțelor deosebite.

Dosarele conțin următoarele acte:

  • cerere pentru înscrierea în învățământul liceal/învățământul profesional și învățământul dual, pentru anul școlar 2025-2026, pe baza performanțelor deosebite obținute la olimpiadele naționale sau la competițiile internaționale obținute pe parcursul gimnaziului
  • cu exprimarea unei opțiuni privind filiera/profilul/specializarea/domeniul de pregătire profesională și unitatea de învățământ liceal, respectiv unitatea de învățământ care are ofertă educațională pentru învățământ profesional sau învățământ dual
  • documentele doveditoare ale premiilor obținute, în original și în copie
  • cartea de identitate (dacă este cazul) și certificatul de naștere, în copie certificată „Conform cu originalul” de către persoana din comisie învestită cu astfel de competențe
  • foaia matricolă pentru clasele a V-a – a VIII-a (cu calculul mediei generale) și fișa medicală, în original și în copie

Procedura

Datele personale (numele, inițiala/inițialele tatălui și prenumele) vor fi publicate în formă anonimizată (coduri)

Comisiile de admitere:

  • pe baza unui algoritm propriu stabilit, alocă coduri de anonimizare absolvenților de clasa a VIII-a și le distribuie acestora, la depunerea cererii, pe bază de semnătură
  • comunică rezultatul repartizării absolvenților de clasa a VIII-a cu performanțe deosebite, prin afișare la sediul inspectoratului școlar și postarea pe site-ul instituției
  • eliberează foile matricole pentru clasele a V-a – a VIII-a (cu calculul mediei generale) și fișele medicale pentru absolvenții clasei a VIII-a care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiile menționate

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Lista olimpiadelor

Citeste mai mult

Cultura

VIDEO: Elevii Liceului Tehnologic Ștefan cel Mare și Sfânt din Vorona au celebrat magia cărților și iubirea, descoperind povești, personaje și lecții de viață

Publicat

Publicitate

De Ziua Națională a Lecturii elevii Liceului Tehnologic Ștefan cel Mare și Sfânt din Vorona au celebrat magia cărților descoperind povești, personaje și lecții de viață. Prin acțiunile lor au încercat să arate că fiecare pagină citită ne apropie mai mult de cunoaștere și de frumusețea cuvintelor.

Concluzia desprinsă în urma activităților este că trebuie să păstrăm vie această bucurie a lecturii, nu doar în ziua în care este omagiată, ci în fiecare zi!

Cand spui unui om „te iubesc” , îi spui ca va trai vesnic. Stim ca nu e nevoie de o zi speciala pentru a sărbători iubirea dar uneori un moment dedicat sufletului ne aminteste cat de pretioasa este ea. Asta au făcut elevii clasei a III a de la Liceul Tehnologic Ștefan cel Mare și Sfânt din Vorona, care reușit să- facă pe cei din jur să simtă iubirea in forma sa cea mai inocentă! Copilașii au lecturat, au rostit împrună Imnul Dragostei”, care parcă a sunat mai profund din inimile lor calde.

Mai jos vă prezentăm câteva imagini de la eveniment

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Muncitor din Republica Moldova, depistat de polițiștii de imigrări că lucra ilegal la o firmă din Botoșani. A primit interdicție pentru șase luni

Publicat

Publicitate

În această săptămână a.c., polițiștii de imigrări din Botoșani, împreună cu jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani și reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă, au desfășurat o acțiune pe raza de competență, având ca scop prevenirea și combaterea șederii ilegale a străinilor și a muncii nedeclarate.

În cadrul verificărilor, a fost controlată o societate comercială cu obiect de activitate în domeniul întreținerii și reparării autovehiculelor. Au fost legitimate cinci persoane, dintre care patru cetățeni români și un cetățean din Republica Moldova, în vârstă de 26 de ani.

În urma verificărilor efectuate, echipa de control a constatat că cetățeanul moldovean desfășura activități lucrative fără a deține forme legale de angajare. Ca urmare, societatea comercială a fost sancționată contravențional, iar pe numele cetățeanului străin a fost emisă o decizie de returnare, cu termen de plecare voluntară în 15 zile.

De asemenea, față de acesta a fost dispusă măsura interzicerii intrării în Uniunea Europeană, Spațiul Economic European și Confederația Elvețiană pentru o perioadă de 6 luni, în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending