Connect with us

Educație

Grădinița din Botoșani cu principii nemțești. Își propune să formeze cetățenii model de mâine

Publicat

Publicitate

O grădiniță din județul Botoșani este de peste 25 de ani un adevărat etalon al unui sistem pedagogic german, numit Planul Jena. Copiii sunt învățați să devină independenți, să-și folosească creativ și util calitățile, să se implice în comunitate și să devină membri utili societății, scrie Adevărul.

La începutul secolului al XX-lea, în Europa în special, a avut loc o reformă educațională. Practic, se rupeau legăturile cu sistemele educaționale mai vechi, bântuite încă de rigiditate și de formalism, și se căuta o cale prin care interesul demersului didactic să fie centrat pe elev și pe nevoile sale reale: se dorea găsirea unei modalități de a forma cetățeni utili societăţii, capabili să contribuie la progresul acesteia. Așa au apărut concepte pedagogice precum Montessori, Planul Dalton şi Waldorf. Alături de acestea, unul dintre cele mai de succes proiecte educaționale ale noului val a fost Planul Jena.

Propriu-zis, este un sistem educațional german, apărut în 1920 și conceput de profesorul și pedagogul neamț Peter Petersen. Acest proiect a fost aplicat în premieră în 1924 la Universitatea din Jena, de unde i-a rămas și numele. Toate aceste sisteme au câștigat și încă câștigă popularitate la nivel mondial, fiind considerate alternative viabile la învățământul de tip clasic. Printre toate unitățile de învățământ care la nivel mondial aplică Planul Jena cu mare succes se află și o grădiniță din municipiul Botoșani, în nordul extrem al României. Este vorba despre grădinița de stat „Șotron“. Acolo, Planul Jena se aplică de 25 de ani, fiind o grădiniță-pilot pentru acest sistem educativ, singura din Moldova care-l aplică. „Avem peste 25 de ani de experiență. Grădinița noastră are deja tradiție fiindcă am fost cooptați în Planul Jena încă din anul 1995. Motivul pentru care a fost aleasă această alternativă educațională este fiindcă vine clar în sprijinul familiei și al comunității“, precizează pentru „Weekend Adevărul“ Adriana Avădăni, profesoară cu experiență în învățământul preșcolar, dar și directoare a grădiniței „Șotron“.

Copii educați după model familial într-o grădiniță modernă

„Șotron“ este o unitate de învățământ de stat, cu program prelungit, și este o oază de verdeață și culoare, ascunsă între blocurile de locuințe. Este găzduită de o clădire spațioasă, cu săli de grupă moderne, spații de luat masa, locuri destinate pentru diferite activități, cabinet medical, dar și o sală de spectacole pentru cei mici. În curtea grădiniței este amenajată o grădină special, dar și un spațiu de joacă foarte primitor. Grădinița a fost modernizată și reabilitată complet anul trecut, printr-un proiect al Primăriei Botoșani, prin Programul Operațional Regional, în valoare de 4 milioane de lei.

Pentru cele câteva grupe de preșcolari, acest spațiu devine un adevărat incubator pentru a-i transforma de mici în cetățeni-model. Așa cum spun și principiile Planului Jena, copiii sunt grupați după model familial și învață că au drepturi, libertăți, dar și obligații. Copiii nu sunt grupați după vârstă, ca în sistemul clasic, cu grupa mică, mijlocie sau mare, ci eterogen. Adică în aceeași grupă se află copii de vârste diferite, de la cei de 3 ani, care abia au sosit la grădiniță, până la cei de 6 ani, care se pregătesc de clasa pregătitoare. Ideea este una simplă, ca în familie, cei mici învață de la cei mari, și se simt ocrotiți, cei mari sunt responsabilizați să aibă grijă de ceilalți și să-i sprijine – exact ca într-o familie cu mai mulți copii. „Trăiesc după model familial. Cei mari îi sprijină pe cei mici, iar cei mici copiază comportamentele dorite ale celor mai mari și se adaptează foarte ușor la viața de grup“, precizează Adriana Avădăni, precizează  Adevărul.

Publicitate

Autoevaluarea, principiu de bază

Copiii sunt învățați respectul, independența și spiritul de inițiativă. Sunt de fapt principiile după care se ghidează întregul sistem educativ de la „Șotron“. Prin activitățile pe care le fac, micuții își dezvoltă creativitatea și totodată își descoperă aptitudinile, iar odată descoperite, sunt încurajate și dezvoltate de educatoare. Copiii sunt învățați să se manifeste liber, imaginativ, prin joc sau diverse activități, dar totodată învață că prin libertatea individuală nu trebuie să o lezăm pe a celorlalți. În aceste micro-comunități, de vârste diferite, copiii învață și respectul de sine, dar și față de ceilalți, cum să se descurce singuri, cu sarcinile de zi cu zi, inclusiv cu îmbrăcatul, încălțatul sau schimbatul după somnul de la amiază. Pe scurt, învață să se integreze în societate de la o vârstă fragedă. „Învață respectul pentru ceilalți, învață cum să aibă spirit de inițiativă și cum să-și manifeste aptitudinile în comunitate“, adaugă profesoara Avădăni.

Copiii din Planul Jena, după cum spun educatorii, sunt independenți, creativi, adaptabili, respectuoși și protectori față de ceilalți membri ai comunității. Preșcolarii sunt învățați și cum să se autoevalueze. Prin joc și activități, copiii observă singuri ce au învățat și care sunt lecțiile pe care trebuie să le rețină după fiecare săptămână. „Recapitulăm tot ceea ce am învățat. Și este foarte important că ei învață să se autoevalueze, să vadă ce au învățat, ce au reținut. În plus, ne dăm seama și noi ce metode putem aborda ulterior“, spune Lavinia Parasca, profesoară pentru învățământ preșcolar.

„Planul Jena înseamnă adaptarea copilului la societate”

Unul dintre scopurile sistemului educațional Planul Jena este acela de a crea membri de bază ai comunității, implicați și activi, cetățeni utili. Iar grădinița „Șotron“ aplică cu succes și aceste principii. Pe tot parcursul anului școlar, copiii sunt angrenați în activități comunitare. De exemplu, sunt implicați în ample acțiuni de ecologizare. În toamnă, grupele de copii au mers la strâns deșeurile aruncate la întâmplare prin Parcul „Mihai Eminescu“, unul dintre cele mai frumoase și mai vechi din România, preferatul poetului căruia îi poartă numele. Mai apoi, preșcolarii sunt implicați în acțiuni de sortare a deșeurilor, fiind învățați, de exemplu, să recicleze separat bateriile.

Nu în ultimul rând, cei mici sunt învățați să doneze. De exemplu, la „Șotron“ există o săptămână a fructelor și legumelor donate, iar copiii, cu ajutorul părinților, strâng alimente sănătoase pentru cei care au nevoie. Anual este organizat Târgul Șotroneilor Antreprenori, prin care preșcolarii confecționează diferite obiecte sau strâng bunătăți cu ajutorul părinților, pe care apoi le vând în cadrul unei expoziții deschise. Învață bazele antreprenoriatului, dar fac și o faptă bună, exersând generozitatea, pentru că târgul este însoțit de o campanie numită „Jucării pentru alții copii“.

Tot în cadrul activităților comunitare, copiii învață despre diferitele meserii, despre funcționarea diferitelor instituții sau servicii, cum să acorde primul ajutor și cum să traverseze în siguranță strada. De exemplu, micuții de la „Șotron“ au participat la proiectul „Vreau să fiu un salvator“, în colaborare cu Serviciul Județean de Ambulanță, unde au învățat despre această meserie, ce fac ambulanțele și cum să acorde primul ajutor. Apoi a fost proiectul „Micul pieton“, realizat cu sprijinul Poliției Rutiere, dar și vizita Jandarmeriei. „Planul Jena înseamnă adaptarea copilului mic la societate prin parteneriate cu comunitatea, dar și prin orientarea în mediul înconjurător. Copiii învață despre meserii, despre ce fac anumite structuri sau instituții în societate, dar și cum ar trebui să procedăm în anumite situații. Este o bună pregătire pentru viață“, spune directorul grădiniței. Copiii fac și plimbări lungi cu educatoarele, dar și mici excursii. „Pentru diferite activități, am dus copiii la ferme, de exemplu. Să vadă prin experiență directă cum se comportă animalele și care este modul lor de viață“, explică Avădăni.

Mai mult timp pentru familie

Un alt scop educațional al grădiniței botoșănene este acela de a aduce împreună familia. Acest lucru se realizează prin activitățile la care sunt rugați să ia parte copiii, părinții, dar și alți membri ai familiei. De exemplu, se organizează Festivalul Toamnei, unde părinții și copiii sunt puși să lucreze împreună la realizarea unor decorațiuni cu specific autumnal. „Entuziasmul copiilor de a-i avea alături ne-a umplut inimile de bucurie, pentru că timpul petrecut împreună cu părinții e cel mai minunat“, spun reprezentanții grădiniței. Părinții sunt implicați în foarte multe proiecte ale grădiniței, inclusiv „Donează o carte“, prin care se dorește realizarea unei biblioteci cât mai mari a unității de învățământ. „Părinții sunt o parte esențială și încercăm să-i aducem împreună alături de cei mici să petreacă timp împreună, care este neprețuit“, adaugă directoarea grădiniței.

La rândul lor, părinții sunt bucuroși că au o șansă în plus de a petrece timp și de a se juca cu copiii. „De multe ori ne luăm cu treaba și amânăm să stăm mai mult cu ei. Și uite așa copiii cresc, dar, din păcate, fără ca noi părinții să petrecem suficient timp cu ei. Aici, la grădiniță, găsim multe prilejuri de a ne reuni cu cei mici ai noștri. Lucrăm împreună, ne distrăm, învățăm unii de la alții. Este chiar minunat“, spune mama unei fetițe de la „Șotron“.

Grădina de relaxare, liniște și învățare

Grădinița „Șotron“ face parte și din proiectul-pilot GRLI (Grădina de relaxare, liniște și învățare), în parteneriat cu Ministerul Educației. Practic, în curtea grădiniței a fost amenajată o grădină, cu un spațiu generos de joacă, unde copiii se pot relaxa în natură, pot descoperi natura singuri și în același timp au parte și de liniștea necesară. Este un mod de învățare și descoperire, prin propria experiență, în acord cu principiile Planului Jena.

„Pornind de la faptul că se depășește spațiul educațional din grupele de copii, organizarea centrelor de relaxare, liniște și învățare a oferit copiilor o oportunitate de a explora natura cu mijloace simple, dar în același timp atractive. Grădina oferă un spațiu ideal pentru mișcare, unde copiii pot alerga, sări și explora, stimulându-le curiozitatea și dorința de a descoperi mai multe despre lumea înconjurătoare. Aceștia învață să lucreze împreună, să împărtășească responsabilități și să rezolve conflicte, dezvoltându-și astfel abilitățile sociale. Mediul natural oferă oportunități nelimitate pentru jocuri imaginative, copiii inventând povești și jocuri“, precizează profesoara Lavinia Parasca. Bineînțeles, în aceste grădini se organizează diferite festivaluri pentru copii, la care participă și părinții.

Roboți umanoizi de la grădiniță

Instituția botoșăneană este implicată și în numeroase proiecte educaționale și parteneriate la nivel european. Aici au loc schimburi de experiență cu alte țări, prin diferite programe educaționale. Unul dintre acestea este „Automatism“, în parteneriat cu Scuola di Robotica Genova și Secondo Instituto Compresivo, Francavilla, ambele din Italia. Propriu-zis este vorba despre experimentarea unui robot umanoid, NAO, care ar urma să fie achiziționat și folosit în procesul didactic.

„Acest proiect și-a propus experimentarea robotului umanoid, NAO, urmărind utilizarea noilor tehnologii în realizarea obiectivelor educației incluzive la nivel preșcolar, primar și gimnazial. O echipă de cadre didactice de la grădinița noastră a participat la Genova, alături de partenerii italieni, la o întâlnire de proiect și la un curs de formare, în care participanții și-au îmbogățit competențele digitale și de utilizare a noilor tehnologii în activitatea didactică, au analizat rezultatele cercetării până la acest moment și au stabilit împreună pașii următori necesari implementării cu succes a acestui proiect“, precizează directoarea grădiniței.

Sursa:  Adevărul

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Botoșaniul a intrat în era fermelor inteligente: 120.000 de găini crescute cu roboți și senzori de ultimă generație

Publicat

Publicitate

Într-un sat din Botoşani, un medic veterian a pus în practică „afacerea viitorului”, construind de la zero o fermă de păsări în care hrănirea, aerisirea și asigurarea microclimatului pentru 120.000 de găini sunt complet robotizate, relatează adevărul.ro.

Una dintre cele mai moderne ferme de păsări din România se află într-un sat din Moldova, Cătămărăști Deal, comuna Mihai Eminescu, județul Botoșani, găzduiește 120.000 de găini și reprezintă o investiție de 4 milioane de euro, realizată cu sprijin de la stat. Toate procesele din fermă, de la hrănire și aerisire, până la încălzire, controlul umidității și iluminat, sunt complet automatizate şi asigură eficiență maximă, potrivit proprietarului.

Medicul veterinar Cătălin Todireanu, proprietarul fermei, a construit proiectul de la zero, beneficiind de programul de susținere a sectorului avicol și suin.

„Proiectul este un deziderat al meu încă de acum 10 ani, să zicem, când am preluat o fermă veche de la părinții mei. Am achiziționat un teren la distanțele care trebuie pentru a dezvolta o fermă la standarde europene. De aceea am și avut răbdare până am găsit o finanțare”, a declarat Cătălin Todireanu.

Construcţia acesteia a început în 2024, iar proiectul a fost gândit în aşa fel încât „roboţii” să preia întreaga muncă în ferma de păsări, potrivit Agrointeligenţa.

„Diferența dintre această fermă și celelalte ferme este exact acest lucru. Faptul că este la ultimele standarde din domeniu, ceea ce pune pe primul loc bunăstarea puilor, pentru că eu sunt și medic veterinar și îmi pasă într-adevăr de pui, adică nu este doar un business pentru mine, este ceva ce fac din plăcere și acea plăcere se vede în momentul în care ai un efectiv sănătos. În momentul în care ai senzori pentru dioxid de carbon, senzori de amoniac, senzori de umiditate, senzori de temperatură și toate acestea sunt controlate de un calculator care reglează ventilație, căldură și tot microclimatul, inclusiv lumina, iluminatul, dau puiului poate un confort chiar mai bun decât îl are la curtea omului”, a mai declarat proprietarul fermei.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Nu pleacă până nu ne înfundă de tot. Ilie Bolojan: E simplu să demisionezi, să dezertezi, dar e mai greu să stai să faci ce trebuie

Publicat

Publicitate

Premierul Ilie Bolojan, președintele PNL, a declarat, sâmbătă, la o întâlnire cu tinerii liberali din județul Maramureș, desfășurată la Sighetu Marmației, că ar fi foarte simplu pentru politicieni să ‘dezerteze’ și că mai greu este să rămână și să facă ceea ce trebuie pentru țară, relatează ageropres.ro.

Plecând de la exemplele unor mari politicieni și amintind despre cei care s-au sacrificat pentru țară, Bolojan a adăugat că este de datoria celor aflați la guvernare să-și asume responsabilități într-un context dificil.

‘Toți cei care avem o funcție în PNL, mai mică sau mai mare, atunci când copiii noștri încep să înțeleagă despre ce e vorba, cred că trebuie să-i aducem aici ca să înțeleagă de ce sunt într-un fel și nu suntem altfel și să continuăm lucrurile pe care le facem. (…) În felul acesta înțelegem că noi avem o responsabilitate suplimentară, inclusiv politică. Programul pe care l-a propus colegul nostru Dan Motreanu, ‘Modernizare cu rădăcini’, înseamnă că asta este responsabilitatea noastră suplimentară față de cei care au făcut ceva, dar și față de generațiile următoare și suntem aici cu o parte din colegii noștri tineri. Venind pe drum încoace, vorbeam cu colegul meu, cu domnul Boc ce mică responsabilitate avem noi astăzi față de ce au făcut acești oameni față cea ce au suportat. Și uneori nu ne place dacă suntem înjurați, dacă trebuie să luăm decizii rele, dar, gândindu-ne la ce au făcut alții, ne dăm seama că trebuie să facem și noi ceea ce ni se cere pentru țara noastră. Și asta este și o responsabilitate politică pe care o avem. E simplu să demisionezi, să dezertezi, e foarte simplu, dar e mult mai greu să stai să faci ceea ce trebuie’, a transmis premierul Ilie Bolojan, după o vizită la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței.

El a subliniat că astăzi nu sunt ”vremuri ușoare’, dar ca lider de partid și prim-ministru, este decis să facă tot ceea ce ține de el ‘pentru țara noastră’.

‘E foarte simplu, dar e mult mai greu să stai și să faci ceea ce trebuie. Și astăzi nu sunt niște vremuri ușoare, dar, cât timp sunt președintele partidului și cât timp avem o responsabilitate și un mandat, sunt decis să fac ceea ce ține de mine pentru țara noastră. Asta e și formă de respect pentru tinerii noștri’, a menționat Ilie Bolojan.

Șeful Guvernului a efectuat, sâmbătă, o vizită în județul Maramureș. El a depus o coroană de flori în Cimitirul Săracilor și a mers la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței. El a participat la deschiderea oficială a Școlii Memoriale ‘Gheorghe I. Brătianu’ – ediția a XVI-a, unde le-a vorbit tinerilor liberali despre ceea ce a însemnat regimul comunist pentru România.

Publicitate

‘Pentru mine, ca premier, a fost o onoare să fac asta și a fost și o obligație morală ca atâta timp cât sunt pe funcție să mă duc în locuri unde sunt borne ale demnității noastre, și Sighet este un astfel de loc. Cât suntem aici, mai ales cei tineri, venim să înțelegem ce înseamnă un sistem totalitar, un sistem care guvernează prin teroare, care calcă libertățile oamenilor și demnitatea lor în picioare. Asta a însemnat sistemul totalitar comunist și dacă nu înțelegem asta, mai ales cei tineri, riscăm să cădem pradă unor soluții care par simple și de succes. Suntem aici ca să nu uităm ce a însemnat instalarea comunismului în România, crimele regimului comunist, strivirea destinelor unor oameni, distrugerea elitelor noastre (…) Suntem aici să ne aducem aminte de oameni care ne-au dat exemple de demnitate, de ceea ce înseamnă atașament față de valori și pe care nu trebuie să-i uităm’, a mai spus premierul Ilie Bolojan.

Declarația premierului vine în contextul în care deciziile luate de Ilie Bolojan de la numirea pe funcție a dus la cea mai mare stare conflictuală din ultimii 35 de ani din societatea românească, la dublarea impozitelos și taxelor în mai puțin de șase luni, la sărăcirea populației prin scăderea la aproape jumătate a puterii de cumpărare, blocarea investiților, explozia prețurilor, etc…

Citeste mai mult

Eveniment

Ce poți păți dacă „faci curat după alții” în fața blocului. Scandal pe strada Bucovina: Un locatar a aruncat cu apă și cu ouă crude spre gospodarul asociației

Publicat

Publicitate

O scenă incredibilă s-a petrecut pe strada Bucovina din municipiul Botoșani, unde un gospodar al unei asociații de proprietari a ajuns să fie stropit cu apă și chiar „bombardat” cu ouă crude în timp ce își făcea treaba și mătura frunzele din fața blocului. Totul a fost raportat Poliției Locale în dimineața zilei de 17 noiembrie 2025, în jurul orei 08:50, printr-un apel venit de la președinta asociației.

Potrivit celor relatate, un locatar din zonă ar fi început să arunce de la balcon cu apă spre gospodarul care făcea curățenie. Bărbatul aflat la măturat a povestit ulterior polițiștilor locali că nu doar apa a fost „proiectilul” folosit, ci și ouă crude, care însă, din fericire, nu l-au nimerit.

La fața locului au ajuns rapid polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine și Liniște Publică, care l-au găsit pe gospodar continuându-și treaba, vizibil deranjat, dar totuși determinat să termine curățenia. Agresorul plecase însă de acasă, astfel că polițiștii au decis să revină pentru identificarea acestuia.

Când au ajuns din nou în zonă, situația a izbucnit și mai tare. Vecinul reclamat era în fața blocului, iar la vederea polițiștilor a rupt-o efectiv la fugă. Gospodarul le-a indicat imediat că acesta este autorul incidentului, iar polițiștii locali au pornit în urmărirea bărbatului până pe scara blocului, somându-l să se oprească. L-au prins înainte să apuce să intre în apartament.

În loc să coopereze, locatarul a refuzat să-și decline identitatea și a continuat să vorbească jignitor și amenințător la adresa gospodarului. Potrivit Poliției Locale, tocmai aceste nemulțumiri l-ar fi determinat să arunce de la balcon cu apă și ouă crude.

Bărbatul a fost condus la sediul instituției pentru stabilirea identității și a fost sancționat contravențional conform art. 2, pct. 1 și 4 din Legea 61/1991. A primit o amendă cumulată de 300 de lei, cu posibilitatea de a achita jumătate din minimul prevăzut de lege.

Publicitate

Reprezentanții Poliției Locale Botoșani reamintesc că legislația sancționează clar actele de injurii, amenințările și aruncarea de obiecte asupra persoanelor sau clădirilor, atunci când acestea tulbură ordinea publică ori pun în pericol integritatea celor din jur.

Citeste mai mult

Administratie

Ce măsuri a stabilit MAI Botoșani pentru campania electorală de la Mihai Eminescu: Reguli și recomandări pentru alegători

Publicat

Publicitate

Campania electorală pentru alegerile locale parțiale din comuna MIhai Eminescu a început oficial  pe 22 noiembrie, urmând să se încheie în dimineața zilei de sâmbătă, 6 decembrie, înainte de ziua votului. În județul Botoșani, Ministerul Afacerilor Interne anunță că toate structurile din subordine au activat măsurile specifice pentru ca această perioadă să se desfășoare în condiții de deplină siguranță.

Accentul forțelor de ordine va fi pus pe comuna Mihai Eminescu, singura localitate din județ în care se organizează alegeri parțiale. Aici, patrulele vor acționa suplimentar pentru menținerea ordinii publice, monitorizarea manifestărilor electorale și intervenția rapidă în cazul oricărei sesizări privind posibile incidente.

Reprezentanții MAI au transmis într-un comunicat că toate sesizările, indiferent de persoanele implicate, vor fi verificate imediat. „Prioritatea noastră este respectarea legii și aplicarea ei în mod echilibrat și transparent”, transmit autoritățile, care încurajează cetățenii să semnaleze orice neregulă.

Au drept de vot cetățenii români care au împlinit 18 ani până la data alegerilor, precum și cetățeni ai altor state UE care au domiciliul sau reședința în România. Pentru a putea vota, este obligatorie prezentarea unui act de identitate valabil. Cetățenii sunt îndemnați să verifice din timp valabilitatea documentelor și, dacă este necesar, să solicite eliberarea unora noi.

O precizare importantă vizează alegătorii care utilizează cartea electronică de identitate: aceștia nu mai trebuie să prezinte dovada domiciliului sau a reședinței. Totodată, potrivit legii, dreptul de vot se exercită doar în comuna în care alegătorul are domiciliul sau reședința, cu condiția ca reședința să fie stabilită cu mai mult de șase luni înainte de ziua votului.

Autoritățile reamintesc și principalele interdicții electorale, astfel încât cetățenii să poată evita contravențiile sau infracțiunile în această perioadă. În plus, MAI atrage atenția asupra unui aspect devenit tot mai sensibil: răspândirea informațiilor false. Experiența alegerilor precedente arată că această perioadă este vulnerabilă la manipulări, motiv pentru care botoșănenii sunt sfătuiți să se informeze doar din surse oficiale și să nu distribuie mesaje neverificate.

Publicitate

Echipele MAI dau asigurări că sunt pregătite să gestioneze orice situație, astfel încât campania electorală din comuna Mihai Eminescu să se desfășoare în mod corect, sigur și transparent pentru toți participanții.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending