Connect with us

Eveniment

Ghid chirii 2022: Ce obligații fiscale au cei care realizează venituri din închirierea imobilelor

Publicat

Publicitate

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a actualizat recent Ghidul fiscal al contribuabililor persoane fizice care realizează venituri din închirierea și subînchirierea bunurilor mobile și imobile și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, informează alba24.ro.

Cetățenii care realizează venituri din închirierea imobilelor sau a camerelor situate în locuințe proprietate personală, în scop turistic, au obligația să declare veniturile respective, să plătească impozit și contribuții la stat.

Vezi AICI – Ghid chirii 2022 (.PDF)

Potrivit documentului, veniturile din cedarea folosinței bunurilor sunt veniturile, în bani și/sau în natură, provenind din cedarea folosinței bunurilor mobile și imobile, obținute de către proprietar, uzufructuar sau alt deținător legal, altele decât veniturile din activități independente.

În această categorie de venit se cuprind veniturile din:

  • închirieri și subînchirieri de bunuri mobile și imobile din patrimoniul personal;
  • arendarea bunurilor agricole, din patrimoniul personal;
  • închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea.

Veniturile obținute din închirieri și subînchirieri de bunuri imobile sunt cele din cedarea folosinței locuinței, a caselor de vacanță, garajelor, terenurilor și altele asemenea, a căror folosință este cedată în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere, uzufruct, arendare și altele asemenea, inclusiv a unor părți din acestea, utilizate în scop de reclamă, afișaj și publicitate.

Publicitate

Închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuinţele proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistică, potrivit legislaţiei specifice, reprezintă oferirea posibilităţii de şedere pentru o perioadă de minimum 24 de ore şi maximum 30 de zile într-un an calendaristic oricărei persoane care călătoreşte în scop turistic în afara mediului său obişnuit de viaţă.

Închirieri și subînchirieri de bunuri mobile și/sau imobile din patrimoniul personal

Venitul brut realizat din contractele de închiriere de bunuri din patrimoniul personal reprezintă totalitatea sumelor în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părți, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării acestora.

Pentru stabilirea venitului brut, la sumele reprezentând chiria în bani și/sau la echivalentul în lei al veniturilor în natură se adaugă, dacă este cazul, și valoarea cheltuielilor ce sunt, conform dispozițiilor legale sau înțelegerii contractuale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal, dar sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.

Reprezintă venit brut și valoarea investițiilor la bunurile mobile și imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui deținător legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosinței bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, și care sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.

În termen de 30 de zile de la finalizarea investițiilor, partea care a efectuat investiția este obligată să comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal valoarea investiției. Proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal are obligația să declare la organul fiscal competent valoarea investiției, în declarația privind venitul realizat.

În situaţia în care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei valute, începând cu anul 2021, venitul brut anual se determină pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din anul de realizare a venitului.

În vederea stabilirii venitului net anual se utilizează următoarele regimuri fiscale:

  • regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare se aplică în toate cazurile dacă la data de 31 decembrie a anului anterior celui de impunere se aflau în derulare un număr de până la 5 contracte de închiriere, inclusiv, precum și în cazul în care contribuabilii nu au optat pentru determinarea venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
  • regimul de impozitare în sistem real, pe baza datelor din contabilitate se aplică:

– în cazul depăşirii numărului de 5 camere de închiriat în cursul anului fiscal, pentru anul fiscal următor;

– optional de către contribuabilii care aplică regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare de cheltuieli.

  • regimul de impozitare pe baza normelor de venit

Acest regim se aplică numai în cazul închirierii în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea.

Veniturile din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală

Veniturile realizate din închirierea în scop turistic a unor camere situate în locuinţele proprietate personală se încadrează în categoria veniturilor din cedarea folosinței bunurilor.

Regimul fiscal aplicabil acestor venituri este cel de impunere pe baza normei anuale de venit pentru închirierea în scop turistic din locuințele personale a unui număr de până la 5 camere, inclusiv.

În situația în care în cursul anului se depășește numărul de 5 camere, în anul următor regimul de impunere este cel în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Impozitul anual datorat se calculează de către contribuabil, pe baza datelor din declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit, impozitul fiind final.

Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.

Cine datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS)?

Contribuabilii care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor, indiferent de regimul fiscal de impozitare aplicabil, datorează CASS dacă realizează pentru anul curent venituri, altele decât venituri din salarii și asimilate salariilor sau venituri din pensii, a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate.

Încadrarea în plafonul anual de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară se efectuează prin cumularea veniturilor nete din cedarea folosinței bunurilor cu veniturile nete realizate din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, precum şi din alte surse, care se estimează a se realiza în anul curent.

Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10%.

Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate o reprezintă echivalentul a 12 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii declarației.

Exemple de calcul al impozitului pe venit anual datorat și al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate

  • Exemplu privind regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare în situația în care nu se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate:

O persoană fizică realizează venituri dintr-un contract de închiriere, cu chiria exprimată în lei, care începe la 01.01.2022 și se încheie la 31.12.2022. Pentru declararea venitului anual estimat, persoana fizică depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

  • Chiria lunară menționată în contractul de închiriere = 2.500 lei/ lună.
  • Stabilirea venitului brut estimat = 2.500 lei x 12 luni = 30.000 lei
  • Determinarea cheltuielilor forfetare = 30.000 x 40% = 12.000 lei
  • Stabilirea venitului net estimat = 30.000 lei – 12.000 lei = 18.000 lei
  • Calculul impozitului pe venit estimat datorat = 18.000 lei x 10% = 1800 lei

Persoana fizică nu datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), întrucât venitul net anual este sub plafonul minim de 12 salarii minime brute pe țară, respectiv sub 30.600 lei (2.550 lei x 12 luni = 30.600 lei). Salariul minim brut pe țară pentru anul 2022 este în sumă de 2550 lei.

Plata impozitului pe venit se va realiza până la data de 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului.

  • Exemplu privind regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare în situația în care chiria este exprimată în valută și se datorează CASS:

O persoană fizică a realizat în anul 2021 venituri dintr-un contract de închiriere, în care chiria reprezintă echivalentul în lei a unei valute. Contractul a fost valabil în perioada 01.03.2021-31.12.2021 (10 luni).

Chiria lunară menționată în contractul de închiriere = 1000 euro/ lună.

În anul 2021, persoana fizică a avut obligaţia depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II. Date privind
impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate, în termen de 30 de zile de la data 01.03.2021. Astfel, persoana fizică a depus
acestă declaraţie la data de 10 martie.

  • Stabilirea venitului brut estimat = 1000 euro x 10 luni x 4,8849= 48.849 lei

* 4.8849 este cursul de schimb al pieței valutare, comunicat de Banca Națională a României, din ziua precedentă celei în care se depune Declarația unică, respectiv din data de 09.03.2021.

  • Determinarea cheltuielilor forfetare = 48.849 lei x 40% = 19.540 lei
  • Stabilirea venitului net estimat = 48.849 lei – 19.540 lei = 29.309 lei
  • Calculul impozitului pe venit estimat datorat = 29.309 lei x 10% = 2.931 lei

Întrucât venitul net anual estimat pentru anul 2021 a fost peste plafonul minim de 12 salarii minime brute pe țară (2.300 lei x 12 = 27.600 lei) persoana fizică în cauză a datorat şi
contribuția de asigurări sociale de sănătate.

* 2.300 lei reprezintă salariul minim brut pe țară pentru anul 2021

Contribuția de asigurări sociale de sănătate se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul ce reprezintă echivalentul a 12 salarii minime brute pe țară, contribuția
datorată fiind: 2.760 lei (27.600 lei x 10% = 2.760 lei).

Depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – formular 212

Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, în cursul anului fiscal, sunt obligaţi să depună la organul fiscal competent Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru venitul estimat a se realiza în fiecare an fiscal, indiferent dacă în anul fiscal anterior au înregistrat pierderi, până la data de 25 mai, inclusiv, a fiecărui an.

Contribuabilii care încep o activitate în cursul anului fiscal sunt obligaţi să depună declaraţia de mai sus în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Contribuabilii pentru care cheltuielile se determină în sistem forfetar şi care au optat pentru determinarea venitului net în sistem real depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice completată corespunzător, până la data de 25 mai, inclusiv, a fiecărui an.

Declarația se depune, împreună cu anexele completate, dacă este cazul, astfel:

a) prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

  • prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”, disponibil pe www.anaf.ro;
  • pe site-ul www.e-guvernare.ro.

Formularul electronic poate fi descărcat gratuit de pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro, secțiunea Servicii online, subsecțiunea Declarații
electronice – Descărcare declarații.

b) în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Revolut introduce 3 noi funcții: Ce faci dacă îți pierzi telefonul

Publicat

Publicitate

Revolut continuă să își îmbunătățească serviciile, lansând trei noi funcții menite să sporească siguranța conturilor utilizatorilor. Aceste funcții sunt integrate în hub-ul de securitate Revolut Securitate și oferă protecție împotriva fraudelor și a furtului telefonului. Noile opțiuni îți permit să îți blochezi cardurile, să îți schimbi PIN-ul de la distanță și să îți protejezi contul împotriva accesului neautorizat, scrie playtech.ro.

Una dintre cele mai importante funcții noi este „Telefon pierdut”, care îți permite să raportezi imediat furtul sau pierderea dispozitivului pe care ai instalat Revolut. În acest fel, datele tale financiare rămân în siguranță, iar accesul la cont poate fi restricționat pentru a preveni orice tranzacție neautorizată.

În cazul unui furt, este esențial să acționezi rapid. Iată ce poți face:

  • Accesează contul Revolut de pe un alt dispozitiv și activează funcția „Telefon pierdut” din secțiunea de securitate.
  • Blochează cardurile pentru a preveni utilizarea lor de către persoane neautorizate.
  • Schimbă PIN-ul și parola contului tău pentru un plus de protecție.

Această funcție este extrem de utilă pentru românii care călătoresc des sau care vor să se asigure că fondurile lor sunt în siguranță, chiar și în situații neprevăzute.

Cum te protejezi împotriva accesului neautorizat?

Pentru a combate fraudele bazate pe inginerie socială și phishing, Revolut introduce și funcția „Logare echipament secundar”. Aceasta îți trimite o notificare instantanee în cazul în care cineva încearcă să se autentifice în contul tău de pe un dispozitiv necunoscut.

Dacă primești o astfel de notificare și nu ai inițiat tu logarea, ai la dispoziție următoarele măsuri de securitate:

Publicitate
  • Poți bloca accesul la cont pentru dispozitivul respectiv folosind recunoașterea facială sau amprenta.
  • Poți schimba parola pentru a împiedica alte încercări de acces neautorizat.
  • Poți verifica activitatea contului tău pentru a te asigura că nu au fost efectuate tranzacții suspecte.

Această măsură vine ca răspuns la numeroasele atacuri cibernetice asupra conturilor de mobile banking, care au devenit din ce în ce mai sofisticate.

Cum îți setezi limite de tranzacționare pentru mai multă siguranță?

O altă funcție importantă introdusă de Revolut este „Limitele de tranzacționare”, care îți permite să setezi un plafon zilnic pentru plăți și transferuri. Această opțiune este utilă pentru a limita eventualele pierderi în cazul în care cineva obține acces la contul tău.

Prin această funcție, poți:

  • Stabili o sumă maximă pe care o poți cheltui în 24 de ore.
  • Bloca automat tranzacțiile mari care depășesc pragul stabilit.
  • Modifica aceste limite doar prin identificare biometrică, pentru un plus de securitate.

Această măsură completează alte funcționalități de protecție, precum „Protecția fondurilor”, introdusă în 2024, oferind un nivel suplimentar de control asupra tranzacțiilor efectuate.

Noile funcții Revolut oferă utilizatorilor mai multă siguranță și control asupra conturilor lor, reducând riscul de fraudă sau de pierdere a fondurilor în cazul furtului telefonului. Prin implementarea acestor măsuri, fintech-ul demonstrează că securitatea utilizatorilor este o prioritate și că serviciile sale evoluează constant pentru a răspunde amenințărilor cibernetice.

Dacă folosești Revolut, merită să îți actualizezi aplicația și să explorezi aceste opțiuni de securitate, pentru a-ți proteja cât mai bine banii și datele personale.

Citeste mai mult

Eveniment

Premierul Ciolacu: Sistemul public nu mai poate fi încărcat cu salariați. „Elasticul de cheltuieli s-a întins suficient”

Publicat

Publicitate

Premierul Marcel Ciolacu a atras, sâmbătă, atenția asupra faptului că sistemul bugetar nu mai poate fi „încărcat” cu salariați, subliniind că „elasticul de cheltuieli în zona publică s-a întins suficient” și, „dacă îl mai întindem, se rupe”.

El a declarat, în cadrul unei conferințe de presă susținute la finalul unei vizite efectuate la Spitalul Județean Teleorman, că personalul disponibilizat din zona publică este absorbit de sistemul privat românesc.

„Vrem o administrație mai suplă sau vrem să dăm iarăși drumul și să o creștem cu 20%? Am fost în primării care funcționează cu 50% din organigramă și funcționează foarte bine.

Aici ține de fiecare manager în parte. Sistemul public nu mai poate fi încărcat. Elasticul de cheltuieli în zona publică s-a întins suficient. Dacă îl mai întindem, se rupe.

Eu cred că așezați, liniștiți, trebuie să pornim și să facem ceea ce trebuie făcut, mai ales că zona privată absoarbe această forță de muncă”, a afirmat șeful Executivului.

sursa: agerpres

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cutremur cu magnitudinea 3 în județul Vrancea

Publicat

Publicitate

Un cutremur slab cu magnitudinea 3 s-a produs sâmbătă, la ora 13:42, în județul Vrancea, zona seismică Vrancea, potrivit informațiilor publicate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP).

Seismul a avut loc la adâncimea de 111,1 kilometri, în apropierea următoarelor orașe: 49 km vest de Focșani, 56 km nord de Buzău, 66 km sud-est de Sfântu – Gheorghe, 74 km est de Brașov, 85 km nord-est de Ploiești.

De la începutul lunii martie, în România s-au produs 15 cutremure, cu magnitudini cuprinse între 2 și 3,3.

Anul trecut, cel mai important cutremur a avut magnitudinea de 5,4 și s-a produs în județul Buzău în data de 16 septembrie. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Câți români și-au găsit loc de muncă în 2024

Publicat

Publicitate

Câți români și-au găsit loc de muncă în 2024. Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă a reușit să încadreze în muncă 183.849 de persoane în 2024. Instituția și-a prezentat, vineri, bilanțul, în prezența ministrului Muncii, Simona Bucura Oprescu.

Au fost organizate 1.028 de programe de formare profesională pentru grupuri vulnerabile. S-a reușit angajarea a 45.942 de tineri sub 30 de ani.

De asemenea, 15.246 de tineri NEET (care nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare) au beneficiat de subvenții pentru angajare, notează Mediafax.

Pentru șomerii de lungă durată au fost semnate 40.481 de acorduri de integrare.

„Piața forței de muncă are cea mai mare dinamică din istorie și este esențial să ne adaptăm la noile cerințe ale economiei”, a declarat ministrul Bucura-Oprescu.

Pentru perioada următoare, prioritățile ANOFM includ dezvoltarea de noi competențe pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă și modernizarea sistemelor informatice.

Publicitate

Ce face statul pentru a-i sprijini pe șomeri să se angajeze
Pentru integrarea pe piaţa muncii, persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, înregistrate în baza de date a agenţiei teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază au domiciliul sau reşedinţa, beneficiază de pachete personalizate de măsuri active prevăzute de Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.

Persoanele care se angajează cu normă întreagă în perioada în care sunt înregistrate la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă pot beneficia de prime de încadrare.

Angajatorii care deţin locuri de muncă disponibile se pot adresa AJOFM Alba. Aceștia beneficiază de subvenţii la încadrarea în muncă pe durată nedeterminată a acestor persoane.

De asemenea, agențiile de muncă organizează cursuri de specializare în diferite meserii.

Periodic, AJOFM mediază întâlniri între firme și persoane interesate să se angajeze, prin intermediul burselor locurilor de muncă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending