Connect with us

Actualitate

GHID card de energie. Ce se întâmplă dacă factura este pe alt nume. Situații speciale privind plăți din ajutorul de 1.400 lei

Publicat

Publicitate

Cardul de energie: Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a publicat un ghid cu 27 de situații speciale privind plata facturilor la energie din ajutorul de 1.400 de lei. Este vorba despre situații concrete și ce trebuie să facă beneficiarii.

Românii vulnerabili primesc în acest an, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie în valoare de 700 lei de 2 ori/an, sub formă de card de energie.

Ajutorul este acordat pentru aproximativ 4 milioane de persoane vulnerabile, care locuiesc în aproximativ 2,8 milioane de gospodării eligibile, pentru a compensa prețul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Plăți, de la 20 februarie

La 25 ianuarie a început procesul de printare și împlicuire a cardurilor de energie, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. În continuare, potrivit calendarului asumat, începând de la 20 februarie se vor efectua plățile pentru facturile curente și restante, potrivit MIPE.

Potențialii beneficiari vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center unde angajații Poștei Române pot oferi informații suplimentare.

„Am realizat zilele acestea un ghid care vine să soluționeze toate spețele speciale ce pot să apară în procesul de acordare și utilizare a cardurilor de energie. A fost trimis deja către toate oficiile poștale din țară, pentru ca poștașii să fie pregătiți să vină în sprijinul beneficiarilor. Fiind o măsură cu un asemenea impact în ceea ce privește numărul de beneficiari, este firesc că nu poate exista un tipar standard. Noi trebuie să fim pregătiți pentru a preîntâmpina orice posibilă deficiență. În acest sens, poștașii din întreaga țară sunt pregătiți și au materialele necesare pentru a-i ajuta pe beneficiari. Am discutat cu ei zilele trecute și vom mai avea video call-uri pentru a ne prezenta realitatea de la firul ierbii. Pe această cale vreau să le mulțumesc, pentru că ei au făcut ca această măsură să fie cu adevărat posibilă”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

Publicitate

Cardul de energie: ghid cu situații speciale

Pentru a veni în sprijinul beneficiarilor, MIPE a întocmit și un ghid cu situații speciale ce pot fi întâmpinate în implementarea măsurii. Redăm mai jos situațiile speciale cuprinse în ghid:

Caz 1 – Ce documente trebuie să prezinte beneficiarul pentru plata facturilor la energie? Trebuie aduse în original?

Documentele obligatorii necesare pentru efectuarea de plăți prin mandat poștal sunt următoarele:

  • cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal, în original;
  • actul de identitate al beneficiarului de sprijin, în original;
  • documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie şi/sau, după caz, faţă de asociaţia de proprietari/locatari.

În situația documentelor justificative, certificatul de validare a datoriei trebuie prezentat în original, iar facturile la energie pot fi aduse în original sau pot fi prezentate, pe telefon, în format electronic.

În cazul reprezentantului legal/împuternicitului convențional se va prezenta și împuternicirea în original, actul de identitate al celui împuternicit în original, actul de identitate al beneficiarului de sprijin în original, certificatul de naștere al minorului (în cazul în care beneficiarul este minor).

Caz 2 – Este posibil ca titularul cardului de energie să emită împuternicire în formă olografă (scrisă de mână) pentru a efectua plăți prin serviciul de mandat poștal. Ce alte documente sunt necesare?

Împuternicirea este acceptată în situații în care beneficiarul nu are capacitate de exercițiu sau din cauza bolii sau altei situații de dificultate nu se poate deplasa la oficiul poștal, de exemplu:

  • copiii înscriși pe cardul de energie
  • persoanele încadrate în grad de handicap înscrise pe cardul de energie
  • persoanele vârstnice imobilizate la pat sau fără sprijin
  • împuternicirea/ reprezentarea  legală poate fi dovedită prin decizie/hotărâre judecătorească de instituire a tutelei/ curatelei, iar în cazul copiilor aceștia vor fi reprezentați de părinți. În acest din urmă caz, părintele trebuie să prezinte și certificatul de naștere al copilului în original.

De asemenea, se acceptă și împuternicire olografă (scrisă de mână) în situația persoanelor vârstnice imobilizate la pat /fără sprijin/alte situații în care beneficiarii sunt în nevoie. Nu este necesară autentificarea împuternicii la notar.

Atenție: Împuternicirea (în formă olografă) se va reține și se va arhiva în format electronic odată cu efectuarea plății prin servicii de mandat poștal, iar documentul prin care se va face dovada reprezentării legale se va scana.

Caz 3 – Titularul are domiciliul înscris pe cardul de energie care este același cu domiciliul înscris pe factura de energie. Factura este emisă pe un nume diferit, dar locul de consum este același. Cum procedăm?

  • Se va efectua plata prin servicii de mandat poștal pe baza documentelor obișnuite întrucât locul de consum înscris pe card este același cu locul de consum înscris pe factura de energie.

Caz 4 – Titularul cardului de energie are domiciliul înscris pe card diferit de domiciliul înscris pe factura emisă de furnizorul de energie. Factura de energie este emisă pe numele beneficiarului de card.

sau

Titularul cardului de energie este persoană diferită de persoana pe numele căreia s-a emis factură de energie. Locul de consum de pe factura de energie este diferit de domiciliul titularului înscris pe cardul de energie. Cum se procedează?

  • În aceste situații, dacă adresa de pe card și cea de pe factură sunt diferite, nu se pote efectua plata, nefiind îndeplinite condițiile legale.
  • Dacă beneficiarul dorește să efectueze plata la adresa menționată pe factură, trebuie să își clarifice situația locativă prin stabilirea reședinței la adresa pe care o dorește și ulterior va fi realizată verificarea condițiilor de eligibilitate la noul loc de consum. În funcție de rezultatele verificărilor se va emite card pentru noul loc de consum, dar plățile pot fi realizate începând cu tranșa a 2-a.

Caz 5 – Deși am primit cardul în care se menționează adresa de reședință, în fapt locuiesc la adresa de domiciliu și aș dori să plătesc facturile la domiciliu.

  • În această situație, beneficarul trebuie să meargă la direcția de evidență a persoanelor pentru a solicita încetarea valabilității mențiunii de stabilire a reședinței. Ulterior stabilirii reședinței, vor realiza demersurile de verificare a condițiilor de eligibilitate cu privire la noul loc de consum. În funcție de rezultatele verificărilor se va emite card pentru noul loc de consum, dar plățile pot fi realizate începând cu tranșa a 2-a.

Caz 6 – Titularul cardului de energie locuiește în chirie la o adresă care nu este aceeași cu adresa care este înscrisă în cardul de energie și care este adresa de domiciliu din cartea de identitate. Factura de energie este emisă pentru locul de consum unde locuiește titularul, dar unde nu și-a stabilit reședința. Cum procedăm?

  • Beneficiarul de sprijin trebuie să își soluționeze situația locativă, prin stabilirea reședinței conform situației de fapt. Ulterior stabilirii reședinței la adresa unde locuiește efectiv cu chirie, vor fi realizate verificările privind îndeplinirea condițiilor de eligibilitate la noul loc de consum. În funcție de rezultatele verificărilor se va emite card pentru noul loc de consum, dar plățile pot fi realizate începând cu tranșa a 2-a.

Caz 7 – Ce se întâmplă în situația în care am primit două carduri de energie pentru același loc de consum?

  • În această situație, care poate apărea în mod excepțional, vă rugăm să vă adresați de urgență serviciului de  Call Center al Poștei Române, care va realiza verificările necesare și pe baza informațiilor rezultate va anula unul dintre carduri.

Caz 8 – Titularul cardului de energie are locul de consum înscris pe cardul de energie, iar factura de energie conține erori cu privire la locul de consum. Factura de energie este emisă pe numele titularului de card/unuia dintre aceștia. Cum se procedează?

  • Plata prin servicii de mandat poștal poate avea loc pe baza datelor corectate de furnizorul de energie, ulterior unei solicitări din partea beneficiarului în acest sens.

Caz 9 – Cardul de energie nu a fost emis. Beneficiarul a primit înștiințare că este exclus din lista de beneficiari pe motiv că venitul de eligibilitate pentru a beneficia de sprijin depășește plafonul de 2.000 lei net/membru/locul de consum. Cum se procedează?

  • Dacă la locul de consum beneficiarul nu locuiește cu alți colocatari, deși aceștia scriptic figurează la locul de domiciliu/reședință al beneficiarului și din diferite motive nu este posibilă încetarea valabilității mențiunii acestora de stabilire a reședinței/domiciliului la locul de domiciliu, atunci beneficiarul se va adresa primăriei de care aparține pentru a se întocmi o anchetă socială din care să reiasă câți colocatari locuiesc la acea adresă în mod real împreună cu beneficiarul.
  • Ancheta socială se solicită de către beneficiarul sprijinului. Dacă beneficiarul nu se poate deplasa din motive de ordin medical, poate împuternici o altă persoană să solicite efectuarea anchetei sociale, printr-o declarație olografă. Ancheta socială se predă în termen de 10 zile la oficiul poștal de care aparține beneficiarul sprijinului. Oficiul Poștal va introduce datele cuprinse în ancheta socială în aplicația informatică și se vor face verificările necesare cu privire îndeplinirea condițiilor de eligibilitate la locul de consum. Dacă în urma verificării se constată eligilibilitate, se va emite cardul și, ulterior, acesta poate efectua plăți prin serviciul de mandat poștal.

Caz 10 – Titularul cardului de energie are adresa de domiciliu împreună cu alți beneficiari de pe raza unei unități administrativ teritoriale: comună/oraș/municipiu, situație cauzată de faptul că nu există nomenclator stradal, sau că nu este operată adresa de domiciliu în actele de identitate ale beneficiarului de card. Cum procedăm?

  • Oficiantul poștal distribuie declarații pe propria răspundere pentru beneficiarii de card pentru a face posibilă identificarea colocatarilor de la adresa de domiciliu a beneficiarilor. Oficiantul poștal predă aceste documente la Poștă pentru a fi realizate verificările necesare cu privire la locul de consum. Dacă beneficiarul de card împreună cu colocatarii de la adresa de domiciliu se încadrează în plafonul de venit de 2.000 lei net/membru/loc de consum, se va emite.
  • În situația în care, în urma verificărilor, rezultă că una dintre persoane figurează la mai multe locuri de consum, poștașul va distribui o altă declarație pe proprie răspundere în care persoana va preciza locul său de consum real și, ulterior, se vor realiza verificările și interogările datelor obținute pentru noul loc de consum. În funcție de rezultatul verificărilor, se va emite cardul de energie.

Caz 11 – Titularul cardului de energie are mai multe locuri de consum care au reieșit din verificarea bazelor de date de la evidența populației. Cardul va mai fi emis. Cum se va proceda?

  • Astfel de situații pot apărea doar în situația prelucrării declarațiilor pe proprie răspundere și a anchetelor sociale. Cardul se emite ulterior realizării verificărilor privind îndeplinirea criteriilor de eligibilitate la locul de consum unde persoana declară că locuiește efectiv. În orice situație, pe locul de consum va fi emis un singur card.

Caz 12 – Titularul are card de energie emis. În urma verificărilor din bazele de date pentru cea de-a 2-a tranșă acesta figurează la o nouă adresă de domiciliu, respectiv loc de consum. Cum vom proceda în astfel de situații?

  • Cardul de energie emis inițial pe numele beneficiarului de ajutor de sprijin se va anula, respectiv va fi emis un nou card la adresa de domiciliu la care figurează în cazul îndeplinirii condițiilor de eligibilitate la noul loc de consum.

Caz 13 – Titularul sprijinului s-a mutat la o altă adresă. Cardul de energie a fost emis la adresa de domiciliu inițială. Factura este emisă de furnizorul de energie la noua adresă de domiciliu a beneficiarului de sprijin. Cum procedăm?

  • Beneficiarul nu poate face plăți la noua adresă până ce nu se vor face noi verificări în aplicația informatică cu privire la îndeplinirea condițiilor de eligibilitate a noului loc de consum.

Caz 14 – Ce trebuie să facă beneficiarul pentru a achita de la domiciliu factura la energie, prin intermediul poștașului?

  • Beneficiarul va suna la serviciul de Call Center și va solicita prezența poștașului la locul de consum în vederea plății facturilor. Beneficiarului i se vor comunica data și intervalul orar când va veni poștașul, precum și documentele pe care trebuie să le prezinte acestuia în vederea efectuării plății.

Caz 15 – Care sunt obligațiile oficianților poștali la efectuarea unei plăți prin servicii de mandat poștal?

  • Obligațiile oficianților poștali la efectuarea unei plăți prin servicii de mandat poștal sunt următoarele:
  • Să verifice valabilitatea cardului de energie prin citirea codului de bare înscris pe cardul de energie;
  • Să verifice identitatea beneficiarului de sprijin prin confruntarea datelor de identificare înscrise pe card cu datele de identificare din cartea/buletinul de identitate. Dacă sunt mai mulți beneficiari înscriși pe card este suficientă verificarea unuia singur dintre aceștia, respectiv a beneficiarului care efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
  • Să verifice corelarea informațiilor din cardul de energie cu factura emisă de furnizorul de energie mai ales în ceea ce privește corelarea datelor cu locul de consum.
  • Să completeze dovada serviciilor de mandat poștal și să o înmâneze beneficiarului de sprijin;
  • Să predea pentru operare la oficiul poștal sau după caz să opereze plata prin servicii de mandat poștal, respectiv să transfere banii în termen de 3 zile la furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari;
  • Să se asigure de păstrarea și arhivarea electronică a documentelor justificative în baza cărora s-au efectuat plățile prin servicii de mandat poștal: facturi, chitanțe, ordine de plată, avize de însoțire a mărfii etc.

Caz 16 – Când și cum se utilizează certificatul de validare a datoriei? Cine îl eliberează? Ce documente sunt necesare pentru eliberarea certificatului?

  • Certificatul de validare a datoriilor este documentul justificativ prin care se face dovada datoriilor curente și restante pe care beneficiarul sprijinului le are la asociația de proprietari/locatari pentru furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
  • El se eliberează de către asociațiile de proprietari/locatari la solicitarea beneficiarului de sprijin, pe baza cardului de energie și a documentului de identitate al acestuia.
  • Certificatul de validare a datoriilor se înregistrează într-un registru special prin grija asociației de proprietari/locatari. Nu este transmisibil și se folosește doar de către titularul/titularii cardului de energie pentru a achita datoria față de asociația de proprietari/locatari pentru consumul de energie termică în sistem centralizat.

Caz 17 – Ce este dovada serviciilor de mandat poștal? Cine o eliberează? La ce este folositor acest document?

  • Dovada serviciilor de mandat poștal este documentul justificativ prin care C.N. POȘTA ROMÂNĂ confirmă că va efectua transferul sumei către furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari în termen de 3 zile de la data la care a fost emisă aceasta.
  • Dovada serviciilor de mandat poștal trebuie păstrată pe toată perioada utilizării sprijinului, întrucât cu ajutorul acesteia se pot corecta eventualele erori privind neoperarea la timp/operarea eronată/operarea parțială a datoriilor pe care beneficiarul de sprijin le are către furnizorii de energie/asociația de proprietari/locatari.
  • Furnizorii de energie/asociațiile de proprietari/locatari operează plata datoriilor în baza documentelor justificative emise de Poșta Română.
  • Dovada serviciilor de mandat poștal se eliberează în mod obligatoriu odată cu operarea plății prin servicii de mandat poștal. Dacă dovada serviciilor de mandat poștal nu este eliberată, beneficiarul sprijinului este obligat să solicite aceasta oficiantului poștal.

Caz 18 – Cum se pot îndrepta erorile care decurg din neoperarea în evidențele contabile a datoriei beneficiarului sprijinului față de asociația de proprietari/furnizorul de energie?

  • Beneficiarul sprijinului va apela serviciul de Call Center, la numărul 031/9966, care este operațional prin grija C.N. POȘTA ROMÂNĂ, respectiv pentru a se asigura că a avut loc transferul de bani către furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari.
  • După confirmarea că operațiunea a avut loc, respectiv că banii au fost virați de la C.N. POȘTA ROMÂNĂ către furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari, beneficiarul sprijinului va lua legătura cu furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari pentru clarificarea situației care a apărut.

Caz 19 – Cum pot deconta facturile pentru cumpărarea lemnelor de foc pe care le-am achitat în numerar?

  • Facturile pentru lemne de foc care au fost cumpărate începând cu luna august 2022 pot fi decontate în numerar de la poștași sau de la oficiile poștale pe baza documentelor doveditoare, respectiv factură și chitanță/ordin de plată pentru achitarea acestora/etc. Documentele justificative care însoțesc factura/documentul de plată sunt cardul de energie și actul de identitate în original.
  • Dacă facturile/documentele de plată nu mai există se acceptă duplicat după acestea. Duplicatul facturii de energie și a documentelor de plată se eliberează de către furnizorul de material lemnos.

Caz 20 – Unde pot suna pentru nelămuriri? Ce informații se pot obține?

Pentru orice informații în legătură cu sprijinul pentru compensarea prețului la energie se poate apela serviciul de Call Center care funcționează în cadrul C.N. POȘTA ROMÂNĂ, la numărul de telefon 031/9966.

În cadrul Call Center-ului se pot obține informații referitoare la:

  • Calitatea de beneficiar de sprijin;
  • Emiterea, distribuirea și valabilitatea cardului de energie;
  • Numărul și situația veniturilor pentru colocatarii cu care locuiește beneficiarul de sprijin;
  • Situația colocatarilor care se află la aceeași adresă de domiciliu cu beneficiarul ajutorului de sprijin;
  • Ce trebuie să facă beneficiarul în situația în care cardul este pierdut/deteriorat;
  • Modalitatea de plată a facturilor la energie și a decontării lemnelor pentru foc.

Caz 21 – Cât de vechi pot fi facturile de energie pe care urmează să le plătesc?

  • Facturile la energie/datoriile față de asociația de proprietari/locatari pot fi plătite prin servicii de mandat poștal dacă sunt emise începând cu luna ianuarie 2023.
  • În cazul decontării contravalorii lemnelor pentru foc, documentele doveditoare pot fi emise începând cu luna august 2022.
  • Pentru prima tranșă de bani, plata prin servicii de mandat poștal poate avea loc începând cu data de 20 februarie 2023.

Caz 22 – Care este valabilitatea cardului de energie? Cât timp pot efectua plăți cu cardul de energie?

Cardul de energie are valabilitatea asigurată până la 31.12.2023, dar plățile se pot efectua la oficiile poștale până în data de 27.12.2023.

În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade:

  • Pentru tranșa I – valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;
  • Pentru tranșa II – valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023

Caz 23 – Cum pot vizualiza soldul rămas pe card?

Soldul se poate interoga în două modalități:

  • Prin dovada serviciilor de mandat poștal care are înscris soldul după fiecare plată efectuată de beneficiarul sprijinului, inclusiv în cazul în care plata s-a realizat prin intermediul poștașului, la domiciliul beneficiarului;
  • Prin accesarea site-ului C.N. POȘTA ROMÂNĂ pentru afișarea electronică a acestui sold;

Caz 24 – Pot efectua plăți electronice prin servicii de e-mandat poștal?

  • Aceste servicii se pot utiliza prin accesarea site-ului C.N. POȘTA ROMÂNĂ, cu condiția să fie atașate la serviciile de mandat poștal electronice, în format scanat, următoarele documente: cardul de energie, actul de identitate și factura de furnizare a energiei sau după caz certificatul de validare a datoriei. La utilizarea serviciilor de e-mandat poștal se va introduce seria cardurilor de energie care se află înscrisă sub codul de bare al cardului.
  • În baza acestor documente și a completării formularelor, C.N. POȘTA ROMÂNĂ, după verificarea operațiunii de plată prin servicii de mandat poștal, vă va trimite în termen de maxim 3 zile prin e-mail dovada serviciilor de mandat poștal.

Caz 25 – Ce documente arhivează electronic C.N. POȘTA ROMÂNĂ odată cu efectuarea plăților prin servicii de mandat poștal?

  • Documentele care se arhivează o dată cu efectuarea plăților prin serviciul de mandat poștal sunt facturile de energie  (documentele justificative care au stat la baza efectuării plății prin serviciul de mandat poștal) scanate, certificatele de validare a datoriei, dovada serviciilor de mandat poștal, declarațiile pe proprie răspundere, anchetele sociale, cărțile de identitate scanate.

Caz 26 – Cum se îndreaptă eroarea atunci când sunt returnate ordinele de plată pentru beneficiarii ajutorului de sprijin?

  • Documentul de plată emis eronat se reemite prin grija C.N. POȘTA ROMÂNĂ, iar termenul de 3 zile pentru virarea banilor la furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari trebuie respectat.
  • Erorile bancare sunt îndreptate potrivit normelor bancare în vigoare.

Caz 27 – Care sunt obligațiile furnizorilor de energie/asociația de proprietari /locatari după primirea banilor?

  • Furnizorii de energie/asociațiile de proprietari/locatari au următoarele obligații după încasarea sumelor de bani de la Poșta Română:
  • Operarea în evidențele contabile a plății datoriei beneficiarului față de furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari;
  • Diminuarea datoriei beneficiarului cu suma plătită prin servicii de mandat poștal;
  • Arhivarea electronică a facturilor la energie emise pentru beneficiarii de sprijin și a certificatelor de validare a datoriei, în situația asociațiilor de proprietari/locatari.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Elevii din Botoșani, premiați la Concursul Național de Creație Literară în Limba Rromani

Publicat

Publicitate

Două eleve din județul Botoșani au obținut mențiuni la Concursul Național de Creație Literară în Limba Rromani „Ștefan Fuli”, desfășurat recent la Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu” din județul Mureș.

Maria Sotir, elevă în clasa a X-a la Liceul „Demostene Botez” Trușești, coordonată de profesorul Nelu Ștefan, a fost recompensată cu mențiune, obținând nota 8,30. O mențiune a fost acordată și elevei Lupu Mirabela Ionela, din clasa a VIII-a la Școala Gimnazială „Nicolae Călinescu” Coșula, pregătită de profesoara Claudia Bozu, care a primit nota 8,00.

La competiție a participat și eleva Lupu Larisa Valentina, tot din clasa a VIII-a la Școala Gimnazială „Nicolae Călinescu” Coșula. Întreaga delegație botoșăneană a fost însoțită de mediatorul școlar Larisa Azulufei de la Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani.

„Felicităm elevii botoșăneni pentru cele două mențiuni obținute! Talentul și munca lor contribuie la promovarea diversității culturale și a performanței în educație”, a transmis inspectorul școlar general Bogdan Gheorghe Suruciuc.

Concursul „Ștefan Fuli” are ca scop valorificarea limbii și culturii rrome prin creație literară, încurajând exprimarea autentică a elevilor în limba maternă.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Procesul de votare a început la Botoșani fără probleme

Publicat

Publicitate

La Botoșani a început astăzi procesul de votare fără probleme. IJP Botoșani a transmis că pe timpul nopții, nu au fost înregistrate incidente care să vizeze securitatea sediilor secțiilor de votare, iar în această dimineață, efectivele Ministerului Afacerilor Interne care au asigurat măsurile de protecție le-au predat președinților birourilor electorale, cu sigiliile intacte. 

În ceea ce privește misiunile de astăzi, așa cum în primul tur al alegerilor prezidențiale, a fost menținut un climat normal de ordine publică, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne au fost luate măsurile necesare pentru ca și cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale să se desfășoare în condiții de siguranță și legalitate.

Peste 1.400 de angajați ai MAI vor asigura climatul normal de siguranță la nivelul întregului județ, protecția celor peste 400 de secții de vot și verificarea sesizărilor cu privire la posibile incidente electorale.

Toate misiunile structurilor MAI legate de alegeri sunt monitorizate și coordonate prin Comandamentul Operațional constituit la nicelul I.P.J. Botoșani, care este în legătură permanentă cu efectivele din teren.

Obligația de a lua măsurile necesare pentru ca alegerile să decurgă în bune condiții revine președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare, care au atribuții și în afara secției de vot, în jurul secțiilor, precum și pe străzi și în piețe publice, până la o distanță de 500 de metri.

Refuzul oricărei persoane de a se conforma dispozițiilor președintelui biroului electoral al secției de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot și în împrejurimi constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei.

Publicitate

La nivelul județului nostru sunt peste 1.800 de solicitări pentru urna mobilă, 11 dintre acestea fiind persoane private de libertate din Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

„Vă reamintim, că cetățenii români pot vota în baza unuia dintre următoarele acte: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie,  buletinul de identitate și, în cazul elevilor din școlile militare, carnetul de serviciu militar. Pentru exercitarea votului, documentul de identitate trebuie să fie valabil”, a transmis Centrul Județean de Comunicare Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

România votează. Alegeri prezidențiale 2025: Ghid pentru alegători. Cum se votează, listă secții de vot, acte necesare

Publicat

Publicitate

Duminică, 18 mai, peste 18 milioane de cetățeni cu drept de vot sunt așteptați la urne pentru a-și desemna președintele pentru următorii cinci ani. Secțiile de votare din țară vor fi deschise între orele 7:00 și 21:00.

Pentru alegătorii care, la ora închiderii, se află deja în incinta secției de votare sau stau la coadă în fața acesteia, programul de vot poate fi prelungit până cel târziu la ora 23:59, pentru a le permite exercitarea dreptului de vot.

AICI, harta secțiilor de votare din țară și din străinătate.

Preşedintele României se alege prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

Este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi valabil exprimate.

Alegeri prezidențiale 2025 turul 2: ghid pentru alegători. Cine are dreptul să voteze

Au dreptul să voteze cetăţenii români care au 18 ani împliniți până în ziua alegerilor inclusiv.

Publicitate

Nu au dreptul de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie şi nici persoanele condamnate la pierderea drepturilor electorale, prin hotărâre judecătorească definitivă.

În județul Botoșani, sunt 374.762 de alegători pe listele permanente.

YouTube video

Alegeri prezidențiale 2025 turul 2. Cu ce acte se poate vota

Alegătorii votează cu un act de identitate valabil în ziua votării, emis de statul român, respectiv:

  • cartea de identitate sau
  • cartea electronică de identitate
  • cartea de identitate provizorie
  • buletinul de identitate
  • paşaportul diplomatic
  • paşaportul diplomatic electronic
  • paşaportul de serviciu
  • paşaportul de serviciu electronic
  • carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din școlile militare).

Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic și paşaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetăţenii români care votează în străinătate sau de cetăţenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România.

Alegeri prezidențiale 2025 turul 2. Unde se poate vota

La alegerile din 18 mai, alegătorul își poate exprima dreptul constituțional la una dintre următoarele secții de votare:

  • în cazul în care se află în unitatea administrativ-teritorială unde își are domiciliul sau reședința, poate vota numai la secția de votare la care este arondată strada sau localitatea unde își are domiciliul ori reședința, conform legii
  • alegătorul cu domiciliul sau reședința în municipiul București nu își poate exercita dreptul de vot la o secție de votare situată în alt sector al municipiului București decât cel în care are domiciliul sau reședința, dar își poate exercita dreptul de a alege la orice secție de votare aflată în alt județ
  • în cazul în care se află în altă unitate administrativ-teritorială decât cea unde își are domiciliul sau reședința, poate vota la orice secție de votare din cadrul acesteia
  • în cazul în care se află în străinătate, poate vota la orice secție de votare organizată în străinătate
  • în cazul în care îndeplinește funcția de membru al biroului electoral al secției de votare sau de operator de calculator al unei secții de votare ori asigură menținerea ordinii, votează la secția unde își desfășoară activitatea
  • în cazul în care are mobilitate redusă poate vota la orice secție care îi asigură accesul la urne
  • persoanele cu cărți electronice de identitate votează la o secție de votare unde sunt înscriși în lista electorală suplimentară.

AICI pot afla alegătorii secția de votare la care sunt arondați.

Alegeri prezidențiale 2025 turul 2. Procedura de vot

Alegătorii îşi prezintă actele de identitate operatorilor de calculator, care preiau şi introduc datele personale ale alegătorilor în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV).

SIMPV semnalează dacă:

  • persoana care s-a prezentat la vot nu a împlinit vârsta de 18 ani până în ziua votării inclusiv
  • persoanei care s-a prezentat la vot i s-a interzis exercitarea dreptului de vot
  • alegătorul care s-a prezentat la vot este arondat la secţia de votare respectivă
  • alegătorul care s-a prezentat la vot este arondat la altă secţie de votare
  • alegătorul care s-a prezentat la vot este omis din lista electorală permanentă
  • alegătorul care s-a prezentat la vot figurează că şi-a mai exercitat dreptul de vot la acelaşi scrutin
  • alegătorul care s-a prezentat la vot figurează că a votat prin corespondenţă, votul prin corespondenţă transmis de acesta fiind recepţionat de biroul electoral competent.

Alegătorii votează separat în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea „VOTAT” înăuntrul patrulaterului care cuprinde numele candidatului pentru care optează.

Alegătorul care, din motive temeinice, constatate de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabina de votare un însoţitor ales de el, pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din rândul persoanelor acreditate, al membrilor biroului electoral al secţiei de votare sau al candidaţilor.

După ce a votat, alegătorul are obligaţia de a introduce buletinul de vot în urnă.

Ștampila încredințată pentru votare se restituie președintelui sau acelor membri ai biroului electoral al secției de votare desemnați de acesta.

Tentativa unei persoane de a vota de mai multe ori sau fără a avea acest drept se pedepsește conform legii penale.

Alegeri prezidențiale 2025 turul 2. Ordinea candidaților pe buletinele de vot

  • poziția 1 – George Nicolae Simion (Alianța pentru Unirea Românilor)
  • poziția 2 – Nicușor-Daniel Dan (candidat independent)

Alegeri prezidențiale 2025 turul 2. Reguli, sancțiuni, amenzi, infracțiuni

Se pedepsește cu amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei:

  • persoana care refuză să se conformeze dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot şi în împrejurimi
  • comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice în spaţiul de protecţie al secţiei de votare, în ziua votării, în intervalul orar 7.00-21.00
  • continuarea propagandei electorale şi sfătuirea alegătorilor la sediul secţiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit candidat

Se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi:

  • oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat
  • persoanele care votează de două sau de mai multe ori, votează fără a avea acest drept, introduc în urnă mai multe buletine de vot decât au dreptul, utilizează un act de identitate nul ori fals sau un buletin de vot fals
  • împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales
Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secţiei de votare se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

Violarea, prin orice mijloace, a secretului votului se pedepsește cu amendă. Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secției de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.

Fotografierea sau filmarea buletinului de vot, interzisă

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidențiale este interzisă. Alegătorul care, din motive temeinice, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabină, în scopul de a-l ajuta, un însoțitor ales de el.

Potrivit BEC, candidații, membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare și oricare alegător au dreptul să conteste identitatea persoanei care se prezintă la vot, prin orice mijloc de comunicare.

În acest caz, identitatea se stabilește de președintele biroului electoral al secției de votare prin oricare mijloace legale.

”Verificările se vor derula cu tact și respect față de persoana a cărei identitate este contestată, urmărind evitarea situațiilor inconfortabile sau alte comportamente nepotrivite”, arată BEC.

În cazul în care contestația este întemeiată, președintele biroului electoral al secției de votare va opri de la votare pe alegătorul contestat, va consemna faptul într-un proces-verbal și va sesiza această situație autorităților publice competente prin predarea procesului-verbal personalului care asigură paza secției de votare din țară sau personalului misiunii diplomatice sau oficiului consular competente teritorial, în cazul secțiilor de votare din străinătate.

Incidentul se va anunța pe cale ierarhică de către reprezentanții autorităților publice care au primit procesul-verbal.

Când poate fi chemat însoțitor în cabina de vot

Alegătorul care se prezintă la secția de votare și, din motive temeinice, constatate de președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabină, în scopul de a-l ajuta, un însoțitor ales de el.

Acesta nu poate fi din rândul persoanelor acreditate/observatorilor, al membrilor biroului electoral al secției de votare sau al candidaților.

Prin motiv temeinic care împiedică alegătorul să voteze singur se înțelege situația obiectivă sau condiția medicală care îl pune pe alegător în imposibilitatea de a parcurge singur, în cabina de votare, activitatea de răsfoire a buletinului de vot și de aplicare a ștampilei cu mențiunea ”VOTAT” pe competitorul electoral pe care dorește să îl aleagă.

Motivul temeinic trebuie să poată fi constatat cu ușurință de către președintele biroului electoral al secției de votare cu propriile simțuri sau din analiza unor înscrisuri doveditoare pe care le prezintă alegătorul, fără a fi necesare verificări suplimentare, menționează BEC.

Invocarea neștiinței de carte nu este motiv pentru ca alegătorul să nu voteze singur

Invocarea neștiinței de carte, a analfabetismului, a necunoașterii legii sau a necunoașterii limbii române nu constituie motiv temeinic care împiedică alegătorul să voteze singur.

Totodată, în situația în care alegătorul, din motive bine întemeiate, constatate de către președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate semna în lista electorală, președintele face o mențiune în lista electorală, confirmată prin semnătura sa și a unui alt membru al biroului electoral.

Numărarea voturilor în secții, înregistrată video

Operațiunile de numărare a voturilor în secții, duminică, după închiderea urnelor, sunt înregistrate prin intermediul unei tablet. Președintele biroului electoral deschide buletinele unul câte unul și citește cu voce tare prenumele și numele candidatului votat și arată buletinul celor prezenți.

Potrivit BEC, după încheierea votării și închiderea localului secției de votare din țară, președintele biroului electoral se va asigura că operatorul de calculator va accesa, în aplicație, butonul de închidere a secției, numai după ce au fost validate în sistem

  • datele persoanelor care și-au exercitat dreptul de vot prin intermediul urnei speciale
  • și/sau după ce au fost preluate și validate datele alegătorilor, menționate în ”Formularul de înscriere a CNP-urilor alegătorilor care se prezintă la vot pe durata disfuncționalității SIMPV’, dar nu mai târziu de ora 23:59.

Cum va fi monitorizată numărarea voturilor

Operatorul de calculator va așeza tableta într-un loc fix, astfel încât să asigure o imagine cât mai clară asupra întregului proces de numărare a voturilor. Va porni înregistrarea audio-video a operațiunilor din secția de votare. El va lua măsurile tehnice necesare pentru asigurarea continuității înregistrării audio-video a operațiunilor din secția de votare.

Președintele biroului electoral al secției de votare din țară sau străinătate, în prezența celorlalți membri, numără voturile și deschide buletinele de vot unul câte unul;

  • la deschiderea fiecărui buletin de vot, președintele citește cu voce tare prenumele și numele candidatului votat și arată buletinul de vot celor prezenți;
  • buletinele de vot deschise se grupează pe candidați, se numără și se leagă separat.

Toate aceste operațiuni sunt înregistrate prin intermediul tabletei.

Tot președintele biroului electoral al secției de votare va lua măsuri pentru ca înregistrarea audio-video a operațiunilor realizate de la încheierea votării și până la transmiterea în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal a formularelor de verificare a corelațiilor să decurgă în mod neîntrerupt, fără a fi obstrucționată de către nicio persoană prezentă în secție.

Consemnarea rezultatelor votării

Totodată, președintele biroului electoral al secției de votare din țară organizează activitatea de consemnare a rezultatelor votării și stabilește sarcinile pe care membrii biroului electoral sunt obligați să le ducă la îndeplinire în cadrul acestei operațiuni.

În prezența membrilor biroului electoral al secției de votare și a celorlalte persoane care au dreptul să asiste la operațiunile de numărare a voturilor și de consemnare a rezultatului scrutinului (candidați sau persoane acreditate), președintele acestuia efectuează următoarele operațiuni:

  • verifică starea sigiliilor de pe urnele de votare, sigilează fanta urnelor, introduce ștampilele cu mențiunea ”VOTAT’ într-un plic care se sigilează prin aplicarea ștampilei de control a secției. Dispariția uneia sau mai multor ștampile sau a amprentei de cauciuc cu mențiunea ”VOTAT’ se va consemna în procesul-verbal
  • anulează buletinele de vot neîntrebuințate
  • stabilește numărul alegătorilor prezenți la urne, prin numărarea semnăturilor înscrise pe listele electorale existente în secția de votare, respectiv lista electorală permanentă, lista electorală suplimentară și extrasul de pe listele electorale cu care s-a deplasat urna special
  • desigilează urna de vot și urna specială, numără voturile și consemnează rezultatele votării.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mucenic Teodot

Publicat

Publicitate

Sfantul Teodot a fost hangiu in timpul domniei imparatului Diocletian. El ii adapostea in han pe crestinii prigoniti. Teodot ii ajuta in taina cu toate cele necesare pe crestinii care scapasera de persecutii. Aduna trupurile crestinilor omorati si le ingropa.

In acea vreme, sapte fecioare au fost torturate pentru credinta lor in Hristos, iar in cele din urma inecate intr-un lac. Una dintre ele, Sfanta Tecusa, i-a aparut in vis lui Teodot si i-a cerut sa scoata trupurile lor din lac si sa le ingroape. In urma acestui vis, Teodot a iesit impreuna cu un credincios sa implineasca dorinta mucenitei. Condusi de un inger al Domnului, el a reusit sa afle trupurile fecioarelor si sa le ingroape. Dar acest insotitor l-a tradat pe Teodot judecatorului. Dupa ce a fost supus la mai multe chinuri, a primit mucenicia prin taierea capului.

Sfantul Mucenic Teodot

Mucenicul Tau, Doamne Teodot, intru nevointa sa, cununa nestricaciunii a dobandit de la Tine, Dumnezeul nostru; ca avand puterea Ta pe chinuitori a invins; zdrobit-a si ale demonilor neputincioasele indrazniri. Pentru rugaciunile lui mantuieste sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Tot astazi, facem pomenirea:
– Sfintii Mucenici Petru, Dionisie si Hristina;
– Sfintilor Mucenici Andrei, Pavel si a sapte fecioare care au patimit impreuna cu Sfanta Hristina;
– Sfintilor Mucenici Iraclie, Paulin si Venedim;
– Sfintelor sapte Fecioare Mucenite din Anghira Galatiei: Tecusa, Alexandra, Claudia, Faini, Eufrasia, Matroana si Iulia;
– Sfintei Eufrasia;
– Sfantului Stefan cel Nou, patriarhul Constantinopolului;
– Sfantului Mucenic Iulian;
– Sfintei Anastaso si a Sfantului Cuvios Martinian;
– Sfantului Mucenic Teodot, papa al Romei.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending