Connect with us

Actualitate

GHID card de energie. Ce se întâmplă dacă factura este pe alt nume. Situații speciale privind plăți din ajutorul de 1.400 lei

Publicat

Publicitate

Cardul de energie: Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a publicat un ghid cu 27 de situații speciale privind plata facturilor la energie din ajutorul de 1.400 de lei. Este vorba despre situații concrete și ce trebuie să facă beneficiarii.

Românii vulnerabili primesc în acest an, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie în valoare de 700 lei de 2 ori/an, sub formă de card de energie.

Ajutorul este acordat pentru aproximativ 4 milioane de persoane vulnerabile, care locuiesc în aproximativ 2,8 milioane de gospodării eligibile, pentru a compensa prețul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Plăți, de la 20 februarie

La 25 ianuarie a început procesul de printare și împlicuire a cardurilor de energie, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. În continuare, potrivit calendarului asumat, începând de la 20 februarie se vor efectua plățile pentru facturile curente și restante, potrivit MIPE.

Potențialii beneficiari vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center unde angajații Poștei Române pot oferi informații suplimentare.

„Am realizat zilele acestea un ghid care vine să soluționeze toate spețele speciale ce pot să apară în procesul de acordare și utilizare a cardurilor de energie. A fost trimis deja către toate oficiile poștale din țară, pentru ca poștașii să fie pregătiți să vină în sprijinul beneficiarilor. Fiind o măsură cu un asemenea impact în ceea ce privește numărul de beneficiari, este firesc că nu poate exista un tipar standard. Noi trebuie să fim pregătiți pentru a preîntâmpina orice posibilă deficiență. În acest sens, poștașii din întreaga țară sunt pregătiți și au materialele necesare pentru a-i ajuta pe beneficiari. Am discutat cu ei zilele trecute și vom mai avea video call-uri pentru a ne prezenta realitatea de la firul ierbii. Pe această cale vreau să le mulțumesc, pentru că ei au făcut ca această măsură să fie cu adevărat posibilă”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

Publicitate

Cardul de energie: ghid cu situații speciale

Pentru a veni în sprijinul beneficiarilor, MIPE a întocmit și un ghid cu situații speciale ce pot fi întâmpinate în implementarea măsurii. Redăm mai jos situațiile speciale cuprinse în ghid:

Caz 1 – Ce documente trebuie să prezinte beneficiarul pentru plata facturilor la energie? Trebuie aduse în original?

Documentele obligatorii necesare pentru efectuarea de plăți prin mandat poștal sunt următoarele:

  • cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal, în original;
  • actul de identitate al beneficiarului de sprijin, în original;
  • documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie şi/sau, după caz, faţă de asociaţia de proprietari/locatari.

În situația documentelor justificative, certificatul de validare a datoriei trebuie prezentat în original, iar facturile la energie pot fi aduse în original sau pot fi prezentate, pe telefon, în format electronic.

În cazul reprezentantului legal/împuternicitului convențional se va prezenta și împuternicirea în original, actul de identitate al celui împuternicit în original, actul de identitate al beneficiarului de sprijin în original, certificatul de naștere al minorului (în cazul în care beneficiarul este minor).

Caz 2 – Este posibil ca titularul cardului de energie să emită împuternicire în formă olografă (scrisă de mână) pentru a efectua plăți prin serviciul de mandat poștal. Ce alte documente sunt necesare?

Împuternicirea este acceptată în situații în care beneficiarul nu are capacitate de exercițiu sau din cauza bolii sau altei situații de dificultate nu se poate deplasa la oficiul poștal, de exemplu:

  • copiii înscriși pe cardul de energie
  • persoanele încadrate în grad de handicap înscrise pe cardul de energie
  • persoanele vârstnice imobilizate la pat sau fără sprijin
  • împuternicirea/ reprezentarea  legală poate fi dovedită prin decizie/hotărâre judecătorească de instituire a tutelei/ curatelei, iar în cazul copiilor aceștia vor fi reprezentați de părinți. În acest din urmă caz, părintele trebuie să prezinte și certificatul de naștere al copilului în original.

De asemenea, se acceptă și împuternicire olografă (scrisă de mână) în situația persoanelor vârstnice imobilizate la pat /fără sprijin/alte situații în care beneficiarii sunt în nevoie. Nu este necesară autentificarea împuternicii la notar.

Atenție: Împuternicirea (în formă olografă) se va reține și se va arhiva în format electronic odată cu efectuarea plății prin servicii de mandat poștal, iar documentul prin care se va face dovada reprezentării legale se va scana.

Caz 3 – Titularul are domiciliul înscris pe cardul de energie care este același cu domiciliul înscris pe factura de energie. Factura este emisă pe un nume diferit, dar locul de consum este același. Cum procedăm?

  • Se va efectua plata prin servicii de mandat poștal pe baza documentelor obișnuite întrucât locul de consum înscris pe card este același cu locul de consum înscris pe factura de energie.

Caz 4 – Titularul cardului de energie are domiciliul înscris pe card diferit de domiciliul înscris pe factura emisă de furnizorul de energie. Factura de energie este emisă pe numele beneficiarului de card.

sau

Titularul cardului de energie este persoană diferită de persoana pe numele căreia s-a emis factură de energie. Locul de consum de pe factura de energie este diferit de domiciliul titularului înscris pe cardul de energie. Cum se procedează?

  • În aceste situații, dacă adresa de pe card și cea de pe factură sunt diferite, nu se pote efectua plata, nefiind îndeplinite condițiile legale.
  • Dacă beneficiarul dorește să efectueze plata la adresa menționată pe factură, trebuie să își clarifice situația locativă prin stabilirea reședinței la adresa pe care o dorește și ulterior va fi realizată verificarea condițiilor de eligibilitate la noul loc de consum. În funcție de rezultatele verificărilor se va emite card pentru noul loc de consum, dar plățile pot fi realizate începând cu tranșa a 2-a.

Caz 5 – Deși am primit cardul în care se menționează adresa de reședință, în fapt locuiesc la adresa de domiciliu și aș dori să plătesc facturile la domiciliu.

  • În această situație, beneficarul trebuie să meargă la direcția de evidență a persoanelor pentru a solicita încetarea valabilității mențiunii de stabilire a reședinței. Ulterior stabilirii reședinței, vor realiza demersurile de verificare a condițiilor de eligibilitate cu privire la noul loc de consum. În funcție de rezultatele verificărilor se va emite card pentru noul loc de consum, dar plățile pot fi realizate începând cu tranșa a 2-a.

Caz 6 – Titularul cardului de energie locuiește în chirie la o adresă care nu este aceeași cu adresa care este înscrisă în cardul de energie și care este adresa de domiciliu din cartea de identitate. Factura de energie este emisă pentru locul de consum unde locuiește titularul, dar unde nu și-a stabilit reședința. Cum procedăm?

  • Beneficiarul de sprijin trebuie să își soluționeze situația locativă, prin stabilirea reședinței conform situației de fapt. Ulterior stabilirii reședinței la adresa unde locuiește efectiv cu chirie, vor fi realizate verificările privind îndeplinirea condițiilor de eligibilitate la noul loc de consum. În funcție de rezultatele verificărilor se va emite card pentru noul loc de consum, dar plățile pot fi realizate începând cu tranșa a 2-a.

Caz 7 – Ce se întâmplă în situația în care am primit două carduri de energie pentru același loc de consum?

  • În această situație, care poate apărea în mod excepțional, vă rugăm să vă adresați de urgență serviciului de  Call Center al Poștei Române, care va realiza verificările necesare și pe baza informațiilor rezultate va anula unul dintre carduri.

Caz 8 – Titularul cardului de energie are locul de consum înscris pe cardul de energie, iar factura de energie conține erori cu privire la locul de consum. Factura de energie este emisă pe numele titularului de card/unuia dintre aceștia. Cum se procedează?

  • Plata prin servicii de mandat poștal poate avea loc pe baza datelor corectate de furnizorul de energie, ulterior unei solicitări din partea beneficiarului în acest sens.

Caz 9 – Cardul de energie nu a fost emis. Beneficiarul a primit înștiințare că este exclus din lista de beneficiari pe motiv că venitul de eligibilitate pentru a beneficia de sprijin depășește plafonul de 2.000 lei net/membru/locul de consum. Cum se procedează?

  • Dacă la locul de consum beneficiarul nu locuiește cu alți colocatari, deși aceștia scriptic figurează la locul de domiciliu/reședință al beneficiarului și din diferite motive nu este posibilă încetarea valabilității mențiunii acestora de stabilire a reședinței/domiciliului la locul de domiciliu, atunci beneficiarul se va adresa primăriei de care aparține pentru a se întocmi o anchetă socială din care să reiasă câți colocatari locuiesc la acea adresă în mod real împreună cu beneficiarul.
  • Ancheta socială se solicită de către beneficiarul sprijinului. Dacă beneficiarul nu se poate deplasa din motive de ordin medical, poate împuternici o altă persoană să solicite efectuarea anchetei sociale, printr-o declarație olografă. Ancheta socială se predă în termen de 10 zile la oficiul poștal de care aparține beneficiarul sprijinului. Oficiul Poștal va introduce datele cuprinse în ancheta socială în aplicația informatică și se vor face verificările necesare cu privire îndeplinirea condițiilor de eligibilitate la locul de consum. Dacă în urma verificării se constată eligilibilitate, se va emite cardul și, ulterior, acesta poate efectua plăți prin serviciul de mandat poștal.

Caz 10 – Titularul cardului de energie are adresa de domiciliu împreună cu alți beneficiari de pe raza unei unități administrativ teritoriale: comună/oraș/municipiu, situație cauzată de faptul că nu există nomenclator stradal, sau că nu este operată adresa de domiciliu în actele de identitate ale beneficiarului de card. Cum procedăm?

  • Oficiantul poștal distribuie declarații pe propria răspundere pentru beneficiarii de card pentru a face posibilă identificarea colocatarilor de la adresa de domiciliu a beneficiarilor. Oficiantul poștal predă aceste documente la Poștă pentru a fi realizate verificările necesare cu privire la locul de consum. Dacă beneficiarul de card împreună cu colocatarii de la adresa de domiciliu se încadrează în plafonul de venit de 2.000 lei net/membru/loc de consum, se va emite.
  • În situația în care, în urma verificărilor, rezultă că una dintre persoane figurează la mai multe locuri de consum, poștașul va distribui o altă declarație pe proprie răspundere în care persoana va preciza locul său de consum real și, ulterior, se vor realiza verificările și interogările datelor obținute pentru noul loc de consum. În funcție de rezultatul verificărilor, se va emite cardul de energie.

Caz 11 – Titularul cardului de energie are mai multe locuri de consum care au reieșit din verificarea bazelor de date de la evidența populației. Cardul va mai fi emis. Cum se va proceda?

  • Astfel de situații pot apărea doar în situația prelucrării declarațiilor pe proprie răspundere și a anchetelor sociale. Cardul se emite ulterior realizării verificărilor privind îndeplinirea criteriilor de eligibilitate la locul de consum unde persoana declară că locuiește efectiv. În orice situație, pe locul de consum va fi emis un singur card.

Caz 12 – Titularul are card de energie emis. În urma verificărilor din bazele de date pentru cea de-a 2-a tranșă acesta figurează la o nouă adresă de domiciliu, respectiv loc de consum. Cum vom proceda în astfel de situații?

  • Cardul de energie emis inițial pe numele beneficiarului de ajutor de sprijin se va anula, respectiv va fi emis un nou card la adresa de domiciliu la care figurează în cazul îndeplinirii condițiilor de eligibilitate la noul loc de consum.

Caz 13 – Titularul sprijinului s-a mutat la o altă adresă. Cardul de energie a fost emis la adresa de domiciliu inițială. Factura este emisă de furnizorul de energie la noua adresă de domiciliu a beneficiarului de sprijin. Cum procedăm?

  • Beneficiarul nu poate face plăți la noua adresă până ce nu se vor face noi verificări în aplicația informatică cu privire la îndeplinirea condițiilor de eligibilitate a noului loc de consum.

Caz 14 – Ce trebuie să facă beneficiarul pentru a achita de la domiciliu factura la energie, prin intermediul poștașului?

  • Beneficiarul va suna la serviciul de Call Center și va solicita prezența poștașului la locul de consum în vederea plății facturilor. Beneficiarului i se vor comunica data și intervalul orar când va veni poștașul, precum și documentele pe care trebuie să le prezinte acestuia în vederea efectuării plății.

Caz 15 – Care sunt obligațiile oficianților poștali la efectuarea unei plăți prin servicii de mandat poștal?

  • Obligațiile oficianților poștali la efectuarea unei plăți prin servicii de mandat poștal sunt următoarele:
  • Să verifice valabilitatea cardului de energie prin citirea codului de bare înscris pe cardul de energie;
  • Să verifice identitatea beneficiarului de sprijin prin confruntarea datelor de identificare înscrise pe card cu datele de identificare din cartea/buletinul de identitate. Dacă sunt mai mulți beneficiari înscriși pe card este suficientă verificarea unuia singur dintre aceștia, respectiv a beneficiarului care efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
  • Să verifice corelarea informațiilor din cardul de energie cu factura emisă de furnizorul de energie mai ales în ceea ce privește corelarea datelor cu locul de consum.
  • Să completeze dovada serviciilor de mandat poștal și să o înmâneze beneficiarului de sprijin;
  • Să predea pentru operare la oficiul poștal sau după caz să opereze plata prin servicii de mandat poștal, respectiv să transfere banii în termen de 3 zile la furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari;
  • Să se asigure de păstrarea și arhivarea electronică a documentelor justificative în baza cărora s-au efectuat plățile prin servicii de mandat poștal: facturi, chitanțe, ordine de plată, avize de însoțire a mărfii etc.

Caz 16 – Când și cum se utilizează certificatul de validare a datoriei? Cine îl eliberează? Ce documente sunt necesare pentru eliberarea certificatului?

  • Certificatul de validare a datoriilor este documentul justificativ prin care se face dovada datoriilor curente și restante pe care beneficiarul sprijinului le are la asociația de proprietari/locatari pentru furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
  • El se eliberează de către asociațiile de proprietari/locatari la solicitarea beneficiarului de sprijin, pe baza cardului de energie și a documentului de identitate al acestuia.
  • Certificatul de validare a datoriilor se înregistrează într-un registru special prin grija asociației de proprietari/locatari. Nu este transmisibil și se folosește doar de către titularul/titularii cardului de energie pentru a achita datoria față de asociația de proprietari/locatari pentru consumul de energie termică în sistem centralizat.

Caz 17 – Ce este dovada serviciilor de mandat poștal? Cine o eliberează? La ce este folositor acest document?

  • Dovada serviciilor de mandat poștal este documentul justificativ prin care C.N. POȘTA ROMÂNĂ confirmă că va efectua transferul sumei către furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari în termen de 3 zile de la data la care a fost emisă aceasta.
  • Dovada serviciilor de mandat poștal trebuie păstrată pe toată perioada utilizării sprijinului, întrucât cu ajutorul acesteia se pot corecta eventualele erori privind neoperarea la timp/operarea eronată/operarea parțială a datoriilor pe care beneficiarul de sprijin le are către furnizorii de energie/asociația de proprietari/locatari.
  • Furnizorii de energie/asociațiile de proprietari/locatari operează plata datoriilor în baza documentelor justificative emise de Poșta Română.
  • Dovada serviciilor de mandat poștal se eliberează în mod obligatoriu odată cu operarea plății prin servicii de mandat poștal. Dacă dovada serviciilor de mandat poștal nu este eliberată, beneficiarul sprijinului este obligat să solicite aceasta oficiantului poștal.

Caz 18 – Cum se pot îndrepta erorile care decurg din neoperarea în evidențele contabile a datoriei beneficiarului sprijinului față de asociația de proprietari/furnizorul de energie?

  • Beneficiarul sprijinului va apela serviciul de Call Center, la numărul 031/9966, care este operațional prin grija C.N. POȘTA ROMÂNĂ, respectiv pentru a se asigura că a avut loc transferul de bani către furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari.
  • După confirmarea că operațiunea a avut loc, respectiv că banii au fost virați de la C.N. POȘTA ROMÂNĂ către furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari, beneficiarul sprijinului va lua legătura cu furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari pentru clarificarea situației care a apărut.

Caz 19 – Cum pot deconta facturile pentru cumpărarea lemnelor de foc pe care le-am achitat în numerar?

  • Facturile pentru lemne de foc care au fost cumpărate începând cu luna august 2022 pot fi decontate în numerar de la poștași sau de la oficiile poștale pe baza documentelor doveditoare, respectiv factură și chitanță/ordin de plată pentru achitarea acestora/etc. Documentele justificative care însoțesc factura/documentul de plată sunt cardul de energie și actul de identitate în original.
  • Dacă facturile/documentele de plată nu mai există se acceptă duplicat după acestea. Duplicatul facturii de energie și a documentelor de plată se eliberează de către furnizorul de material lemnos.

Caz 20 – Unde pot suna pentru nelămuriri? Ce informații se pot obține?

Pentru orice informații în legătură cu sprijinul pentru compensarea prețului la energie se poate apela serviciul de Call Center care funcționează în cadrul C.N. POȘTA ROMÂNĂ, la numărul de telefon 031/9966.

În cadrul Call Center-ului se pot obține informații referitoare la:

  • Calitatea de beneficiar de sprijin;
  • Emiterea, distribuirea și valabilitatea cardului de energie;
  • Numărul și situația veniturilor pentru colocatarii cu care locuiește beneficiarul de sprijin;
  • Situația colocatarilor care se află la aceeași adresă de domiciliu cu beneficiarul ajutorului de sprijin;
  • Ce trebuie să facă beneficiarul în situația în care cardul este pierdut/deteriorat;
  • Modalitatea de plată a facturilor la energie și a decontării lemnelor pentru foc.

Caz 21 – Cât de vechi pot fi facturile de energie pe care urmează să le plătesc?

  • Facturile la energie/datoriile față de asociația de proprietari/locatari pot fi plătite prin servicii de mandat poștal dacă sunt emise începând cu luna ianuarie 2023.
  • În cazul decontării contravalorii lemnelor pentru foc, documentele doveditoare pot fi emise începând cu luna august 2022.
  • Pentru prima tranșă de bani, plata prin servicii de mandat poștal poate avea loc începând cu data de 20 februarie 2023.

Caz 22 – Care este valabilitatea cardului de energie? Cât timp pot efectua plăți cu cardul de energie?

Cardul de energie are valabilitatea asigurată până la 31.12.2023, dar plățile se pot efectua la oficiile poștale până în data de 27.12.2023.

În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade:

  • Pentru tranșa I – valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;
  • Pentru tranșa II – valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 – 27.12.2023

Caz 23 – Cum pot vizualiza soldul rămas pe card?

Soldul se poate interoga în două modalități:

  • Prin dovada serviciilor de mandat poștal care are înscris soldul după fiecare plată efectuată de beneficiarul sprijinului, inclusiv în cazul în care plata s-a realizat prin intermediul poștașului, la domiciliul beneficiarului;
  • Prin accesarea site-ului C.N. POȘTA ROMÂNĂ pentru afișarea electronică a acestui sold;

Caz 24 – Pot efectua plăți electronice prin servicii de e-mandat poștal?

  • Aceste servicii se pot utiliza prin accesarea site-ului C.N. POȘTA ROMÂNĂ, cu condiția să fie atașate la serviciile de mandat poștal electronice, în format scanat, următoarele documente: cardul de energie, actul de identitate și factura de furnizare a energiei sau după caz certificatul de validare a datoriei. La utilizarea serviciilor de e-mandat poștal se va introduce seria cardurilor de energie care se află înscrisă sub codul de bare al cardului.
  • În baza acestor documente și a completării formularelor, C.N. POȘTA ROMÂNĂ, după verificarea operațiunii de plată prin servicii de mandat poștal, vă va trimite în termen de maxim 3 zile prin e-mail dovada serviciilor de mandat poștal.

Caz 25 – Ce documente arhivează electronic C.N. POȘTA ROMÂNĂ odată cu efectuarea plăților prin servicii de mandat poștal?

  • Documentele care se arhivează o dată cu efectuarea plăților prin serviciul de mandat poștal sunt facturile de energie  (documentele justificative care au stat la baza efectuării plății prin serviciul de mandat poștal) scanate, certificatele de validare a datoriei, dovada serviciilor de mandat poștal, declarațiile pe proprie răspundere, anchetele sociale, cărțile de identitate scanate.

Caz 26 – Cum se îndreaptă eroarea atunci când sunt returnate ordinele de plată pentru beneficiarii ajutorului de sprijin?

  • Documentul de plată emis eronat se reemite prin grija C.N. POȘTA ROMÂNĂ, iar termenul de 3 zile pentru virarea banilor la furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari trebuie respectat.
  • Erorile bancare sunt îndreptate potrivit normelor bancare în vigoare.

Caz 27 – Care sunt obligațiile furnizorilor de energie/asociația de proprietari /locatari după primirea banilor?

  • Furnizorii de energie/asociațiile de proprietari/locatari au următoarele obligații după încasarea sumelor de bani de la Poșta Română:
  • Operarea în evidențele contabile a plății datoriei beneficiarului față de furnizorul de energie/asociația de proprietari/locatari;
  • Diminuarea datoriei beneficiarului cu suma plătită prin servicii de mandat poștal;
  • Arhivarea electronică a facturilor la energie emise pentru beneficiarii de sprijin și a certificatelor de validare a datoriei, în situația asociațiilor de proprietari/locatari.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Șoferul beat criță care a băgat în spital un bărbat, după ce a pierdut controlul mașinii pe Calea Națională din municipiul Botoșani, a fost REȚINUT

Publicat

Publicitate

Polițiștii Biroului Rutier au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, de 42 de ani, din municipiul Botoșani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

Acesta ar fi condus un autoturism pe Calea Națională, din municipiul Botoșani, fiind sub influența alcoolului, respectiv 1,21 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Mai mult decât atât, bărbatul a pierdut controlul asupra direcției de mers, împrejurare în care a întrat intr-un alt autoturism, care se deplasa regulamentar, din sens opus, al cărui conducător auto a suferit leziuni.

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J Botoșani, cercetările fiind continuate pentru infracțiunile de conducerea sub influența alcoolului și vătămare corporală din culpă.

Citeste mai mult

Eveniment

Unde pot călători românii fără viză în 2025: Cât de puternic este pașaportul românesc după ce SUA a aplicat programul Visa Waiver

Publicat

Publicitate

Pașaportul românesc este unul dintre cele mai puternice din lume și se afla înainte de aprobarea scoaterii vizelor pentru SUA între primele 15 locuri de pe mapamond potrivit clasamentului publicat de Henley & Partners. Românii pot călători fără viză în 2025 în 178 de țări, iar după intrarea în vigoare a programului Visa Waiver, pașaportul românesc va fi valabil fără viză în 180 de țări, informează alba24.ro.

Cu toate acestea înainte de a pleca într-o călătorie este necesar să te informezi cu privire la accesul în statul pe care vrei să îl vizitezi și regulile privind șederea sau tranzitul.

În cazul călătoriilor în SUA, deși vor fi eliminate vizele și birocrația aferentă obținerii acestora, românii  vor avea totuși nevoie de o autorizare electronică în sistemul „Electronic System for Travel Authorization” – ESTA.

Costul unei autorizații de călătorie este de 21 de dolari americani, a anunțat Ambasada României la Washington.

Autorizația de călătorie, care va înlocui vizele actuale, va fi valabilă timp de doi ani, are număr nelimitat de intrări/ieșiri din SUA în acest interval și poate fi utilizată pentru vizite cu o durată de cel mult 90 de zile, doar pentru turism sau afaceri.

Aplicațiile ESTA pot fi completate AICI  sau prin descărcarea aplicației „ESTA Mobile” din iOS App Store sau Google Play Store.

Publicitate

Ce este ESTA

„ESTA este un sistem automat care determină eligibilitatea vizitatorilor de a călători în Statele Unite în cadrul Programului Visa Waiver (VWP).

Autorizarea prin ESTA nu determină dacă un călător este admisibil în Statele Unite. Ofițerii Serviciului Vamal și de Protecție a Frontierei din SUA determină, la sosirea călătorilor, dacă aceștia pot intra sau nu pe teritoriul SUA.

Aplicația ESTA colectează informații biografice și răspunsuri la întrebările de eligibilitate în Programul Visa Waiver.

Cele mai puternice pașapoarte din lume pentru anul 2025

Firma de consultanță Henley & Partners a publicat clasamentul celor mai puternice pașapoarte din lume pentru anul 2025. O țară asiatică deține  cel mai puternic pașaport din lume. SUA s-au clasat pe locul nouă.

Pașapoartele sunt clasificate în funcție de numărul de destinații pe care le pot accesa fără viză sau viză electronică, bazându-se pe datele Autorității Internaționale de Transport Aerian (IATA).

Indicele include 199 de pașapoarte și ia în considerare ușurința de acces la 227 de destinații.

Țările care împart primele locuri sunt Singapore, Japonia, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Corea de Sud, Spania.

Statele Unite, care au fost pe primul loc în index în 2006 și 2014, se clasează pe locul nouă în 2024, alături de Estonia.

Pașaportul românesc – cât de puternic este în lume în 2025

Românii pot călători cu pașaportul, fără a avea nevoie de viză, în 180 de țări. Pașaportul Românesc se află pe locul 13 în lume ca putere, la același nivel cu Bulgaria și Croația.

În 2023 pașaportul românesc a oferit acces fără viză în 175 de țări din lume, pașaportul românesc situându-se pe locul 17 în clasamentul Henley Passport Index, care clasifică documentele în funcție de numărul de state care sunt accesibile fără o viză prealabilă.

Țările cu cele mai puternice pașapoarte în anul 2025

  • 1. Singapore – 195 de destinații
  • 2. Japonia – 194 de destinații
  • 3. Finlanda, Franța, Germania, Italia, Corea de Sud, Spania – 193 de destinații
  • 4. Austria, Danemarca, Irlanda și Țările de Jos, Luxembourg, Norvegia, Suedia – 192 destinații
  • 5. Belgia, Portugalia și Regatul Unit, Noua Zealandă – 190 destinații
  • 6. Australia, Grecia și Elveția – 189 destinații
  • 7. Canada , Malta și Polonia -188 destinații
  • 8. Republica Cehă, Ungaria – 187 destinații
  • 9. Estonia, SUA – 186 destinații
  • 10.  Letonia, Lituania, Si Slovenia, Emiratele Arabe Unite,  – 185 destinații

Țările în care românii pot călători fără viză

După ce SUA a ridicat vizele pentru români, pașaportul românesc a urcat pe locul 13 in topul celor mai puternice pașapoarte din lume. Pașaportul românesc ne dă acces la 180de țări unde putem călători fără viză și la încă 25 de state în care putem călători cu formalități minime.

  • Albania
  • Andorra
  • Angola
  • Anguilla
  • Antigua and Barbuda
  • Argentina
  • Armenia
  • Aruba
  • Australia E-VISA
  • Austria
  • Azerbaijan E-VISA
  • Bahamas
  • Bahrain VOA
  • Bangladesh VOA
  • Barbados
  • Belarus
  • Belgium
  • Belize
  • Benin E-VISA
  • Bermuda
  • Bolivia VOA
  • Bonaire; St. Eustatius and Saba
  • Bosnia and Herzegovina
  • Botswana
  • Brazil
  • British Virgin Islands
  • Brunei
  • Bulgaria
  • Burundi VOA
  • Cambodia VOA
  • Cameroon E-VISA
  • Canada ETA
  • Cape Verde Islands
  • Cayman Islands
  • Chile
  • China
  • Colombia
  • Comoro Islands VOA
  • Cook Islands
  • Costa Rica
  • Croatia
  • Cuba E-VISA
  • Curacao
  • Cyprus
  • Czechia
  • Denmark
  • Djibouti VOA
  • Dominica
  • Dominican Republic
  • Ecuador
  • Egypt VOA
  • El Salvador
  • Equatorial Guinea E-VISA
  • Estonia
  • Ethiopia VOA
  • Falkland Islands
  • Faroe Islands
  • Fiji
  • Finland
  • France
  • French Guiana
  • French Polynesia
  • French West Indies
  • Gabon E-VISA
  • Georgia
  • Germany
  • Gibraltar
  • Greece
  • Greenland
  • Grenada
  • Guatemala
  • Guinea E-VISA
  • Guinea-Bissau VOA
  • Haiti
  • Honduras
  • Hong Kong (SAR China)
  • Hungary
  • Iceland
  • India E-VISA
  • Indonesia VOA
  • Iran VOA
  • Iraq
  • Ireland
  • Israel ETA
  • Italy
  • Jamaica VOA
  • Japan
  • Jordan VOA
  • Kazakhstan
  • Kenya ETA
  • Kiribati
  • Kosovo
  • Kuwait VOA
  • Kyrgyzstan VOA
  • Laos VOA
  • Latvia
  • Lebanon VOA
  • Lesotho E-VISA
  • Liechtenstein
  • Lithuania
  • Luxembourg
  • Macao (SAR China)
  • Madagascar
  • Malawi VOA
  • Malaysia
  • Maldives VOA
  • Malta
  • Marshall Islands
  • Mauritania VOA
  • Mauritius
  • Mayotte
  • Mexico
  • Micronesia
  • Moldova
  • Monaco
  • Mongolia
  • Montenegro
  • Montserrat
  • Morocco
  • Mozambique VOA
  • Myanmar VOA
  • Namibia VOA
  • Nepal VOA
  • Netherlands
  • New Caledonia
  • New Zealand ETA
  • Nicaragua
  • Niue
  • North Macedonia
  • Norway
  • Oman
  • Pakistan E-VISA
  • Palau Islands
  • Palestinian Territory
  • Panama
  • Papua New Guinea E-VISA
  • Paraguay
  • Peru
  • Philippines
  • Poland
  • Portugal
  • Qatar VOA
  • Reunion
  • Russian Federation E-VISA
  • Rwanda
  • Samoa
  • San Marino
  • Sao Tome and Principe
  • Saudi Arabia VOA
  • Senegal
  • Serbia
  • Seychelles ETA
  • Sierra Leone VOA
  • Singapore
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Solomon Islands
  • Somalia VOA
  • South Africa E-VISA
  • South Korea ETA
  • Spain
  • Sri Lanka ETA
  • St. Helena VOA
  • St. Kitts and Nevis
  • St. Lucia
  • St. Maarten
  • St. Vincent and the Grenadines
  • Suriname
  • Sweden
  • Switzerland
  • Syria E-VISA
  • Taiwan (Chinese Taipei)
  • Tajikistan
  • Tanzania
  • Thailand
  • The Gambia
  • Timor-Leste
  • Togo E-VISA
  • Tonga
  • Trinidad and Tobago
  • Tunisia
  • Türkiye
  • Turks and Caicos Islands
  • Tuvalu
  • Uganda E-VISA
  • Ukraine
  • United Arab Emirates
  • United Kingdom
  • United States
  • Uruguay
  • US Virgin Islands
  • Uzbekistan
  • Vanuatu
  • Vatican City
  • Venezuela
  • Vietnam E-VISA
  • Zambia
  • Zimbabwe VOA

E-VISA: este un sistem electronic de viză care permite cetățenilor străini să solicite și să obțină o viză pentru a intra într-o anumită țară printr-un proces online, eliminând necesitatea unei vizite fizice la o ambasadă sau consulat. Acest tip de viză este frecvent utilizat de țări care doresc să simplifice procesul de obținere a vizelor și să atragă mai mulți turiști, oameni de afaceri sau alte categorii de vizitatori.

VOA înseamnă Visa On Arrival (Viză la Sosire) și reprezintă un tip de viză care poate fi obținută direct la punctul de intrare în țara de destinație, cum ar fi un aeroport, un port sau o frontieră terestră. Acest sistem permite călătorilor să aplice pentru viză fără a o solicita în avans de la o ambasadă sau un consulat.

ETA înseamnă Electronic Travel Authorization (Autorizație Electronică de Călătorie) și este un sistem digital care permite călătorilor să obțină permisiunea de a intra într-o țară fără a avea nevoie de o viză tradițională. ETA este de obicei valabil pentru șederi pe termen scurt în scopuri turistice, de afaceri sau de tranzit.

Citeste mai mult

Eveniment

Îndrăgitul duhovnic Teodosie Pleșca, starețul Mănăstirii Zosin, își sărbătorește onomastica. Slujbă impresionantă, sobor numeros

Publicat

Publicitate

Sâmbătă dimineața, la Mănăstirea Zosin, un sobor impresionant de preoți au slujit sfânta și dumnezeiasca Liturghie, în cinstea Sfântului Teodosie. În fruntea părinșilor veniți și din afara județului, a fost preacuviosul părinte arhimandrit Teodosie (Constantin) Pleşca, care își sărbătorește onomastica câștigând timp prețios pentru veșnicie.

Părintele Teodosie s-a născut în data de  16 august 1977 în oraşul Darabani, judeţul Botoşani. Este un duhovnic îndrăgit de  un număr mare de credincioşi care au fost atrași de viaţa liturgică frumoasă care se desfăşoară în mănăstire și de povățuirile care îi ajută să treacă peste situațiile dificile.

Părintele Teodosie este el însuși un exemplu de dăruire şi jertfelnicie, dar este și un administrator iscusit. A ridicat din temelii actualul ansamblu monastic compus din biserica mare de cărămidă, clopotniţa care adăposteşte pangarul mănăstirii şi un paraclis de iarnă, casa monahală ce cuprinde chiliile, trapeza, bucătăria, stăreţia şi un agheasmatar. Are de partea sa susținerea necondiționată a ucenicilor săi și a credincioșilor obișnuiți să participe la slujbe, dar în primul rând are parte de purtarea de grijă a Maicii Domnului, dar și a sfinților la care are evlavie deosebită.

 

Arhimandritul Teodosie a devenit stareț la doar 22 de ani, la câțiva ani de când a răspuns chemării lăuntrice de a îmbrăţişa viaţa monahală. A intrat în data de 26 octombrie 1992 ca vieţuitor în obştea Mănăstirii Pângăraţi, judeţul Neamţ, unde a dat dovadă de ascultare şi statornicie. În luna mai a anului 1993 a fost tuns rasofor pe seama Mănăstirii Pângăraţi, primind numele Cleopa, iar în luna august a anului 1995 a fost tuns în monahism pe seama aceleiaşi mănăstiri, primind numele Teodosie. În luna aprilie a anului 1997 a primit ascultarea de a intra în obştea Mănăstirii Popăuţi, judeţul Botoşani, pentru a ajuta la reorganizarea vieţii de obşte a acestei mănăstiri, care fusese redeschisă, amintește doxologia.ro. Aici a dovedit pricepere şi maturitate duhovnicească în ascultările ce i-au fost încredinţate. În luna ianuarie a anului 2008 a fost hirotonit de către actualul Părinte Patriarh Daniel întru ierodiacon şi mai apoi ieromonah, pe seama aceleiaşi mănăstiri. Rangul de protosinghel l-a primit pe data de 9 ianuarie 2008. În luna august a anului 1999 i s-a încredinţat ascultarea de stareţ al Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului“ – Zosin din judeţul Botoşani.

Arhimandritul Teodosie a primit de la mama și bunica sa zestrea spirituală și dragostea profundă de cele sfinte. După primul contact cu slujbele religioase a fost nelipsit de la biserică și în inima sa dorința de a-I sluji lui Dumnezeu se amplifica cu fiecare an și cu fiecare popas duhovnicesc.  La terminarea ciclului gimnazial, viitorul călugăr Teodosie, intenţiona să dea examen la Seminarul Teologic ca să devină preot de mir. Imediat după Revoluţie, mai mulţi tineri din Darabani au mers în pelerinaj la mănăstirile din Bucovina şi din judeţul Neamţ. Au ajuns şi la Mănăstirea Pângăraţi, unde l-au cunoscut pe părintele stareţ Luca Diaconu, în prezent stareţ al Mănăstirii Bistriţa, ctitoria lui Alexandru cel Bun. Părintele s-a oferit să facă pregătire cu Teodosie pentru Seminar.

Publicitate
Rămâne o taină a sufletului său ce a simțit timp de două săptămâni cât a stat acolo la final hotărând să devină ostaș al lui Hristos.  Atunci, în 1991, concurenţa la Seminar era foarte mare: 800 de candidaţi pe 60 de locuri. Între timp, a mers la Mănăstirea Neamţ şi s-a rugat la Icoana Maicii Domnului făcătoare de minuni să nu ia examenul. A fost respins la prima probă, cea medicală. A fost lucrarea lui Dumnezeu. A stat cinci ani la Pângăraţi, iar în anul 1996 a mers împreună cu părintele stareţ Luca şi încă un călugăr la Popăuţi, Mănăstirea voievodală ctitorită de Ştefan cel Mare și Sfânt. După doi ani a fost numit stareţ al Mănăstirii Zosin, ascultare de la care nu s-a abătut până astăzi, sporind duhovnicește, fiind un călăuzitor neobosit al sufletelor debusolate care își găsesc liniștea în cuvântul său stăruitor și blând.

Cu prilejul sărbătoririi zilei onomastice a Sfinției Voastre, colectivul redacțional al Botoșani24.ro vă transmite alese urări de sănătate și belșug duhovnicesc, dimpreună cu doriri de ajutor sfânt de la Dumnezeu în activitate pastorală, misionară și socială.

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din localitatea Coștiugeni a fost la un pas să se facă scrum. Cauza probabilă avansată de pompieri

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea Coștiugeni a fost în pericol, seara trecută, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.
Pompierii militari de la Garda de Intervenție Trușești au intervenit prompt și au stins flăcările înainte de a produce pagube materiale însemnate.

Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă reamintește:

– verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grunzi, astereală etc.);

– curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

– tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

– îngrășați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

Publicitate

– păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Material de informare preventivă: https://youtu.be/ixUc6UmdzHY

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending