Connect with us

Actualitate

GHID ANAF pentru Declarația unică 2023: cine, cum și când trebuie să depună Formularul 212, în acest an

Publicat

Publicitate

ANAF a publicat detalii pentru contribuabili referitoare la Declarația unică – Formular 212 privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.

Fiscul recomandă ca Declaraţia unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Ghid ANAF: cine depune Declarația unică

Declaraţia se completează şi se depune de către:

  • persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal
  • profesionişti (art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil) şi persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe care au beneficiat de indemnizațiile prevăzute de OG 132/2020, OG 111/2021, OG 2/2022 (măsuri de protecție socială în contextul suspendării/limitării activităților economice determinate de pandemia COVID)
  • persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate

Vezi Formular 212 Declarația unică 2023

Vezi Anexa Formular 212 Declarația unică 2023

Vezi Instrucțiuni completare Formular 212 Declarația unică 2023

Publicitate

Ghid ANAF: când trebuie depusă Declarația unică

Declaraţia se depune:

  • în termen de 30 de zile de la data începerii activității/încheierii contractului între părți, în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice
  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale
  • până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an, pentru stabilirea şi declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, precum şi pentru declararea şi stabilirea contribuţiilor sociale datorate
  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancţiunea decăderii, în cazul exercitării opţiunii privind destinaţia unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private
  • în termen de 30 de zile de la data încetării activității/rezilierii contractului între părți, în cazul contribuabililor care încetează o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice.
  • pentru contribuabilii care realizează venituri din activități independente şi/sau din activități agricole, silvicultură şi piscicultură pentru care impozitul se determină în sistem real şi care în cursul anului fiscal îşi încetează activitatea, precum şi cei care intră în suspendare temporară a activității – în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului
  • pentru contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părţi, pentru care determinarea venitului brut se efectuează potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) din Codul Fiscal şi în care chiria este exprimată în lei sau reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută – 30 de zile de la data producerii evenimentului
  • pentru contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit, în situaţia încetării activităţii în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare – în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului trebuie să depună declaraţia la organele fiscale competente şi să îşi recalculeze impozitul pe venit
  • persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, determinate pe baza normelor de venit sau în sistem real, depun declaraţia în termen de 30 de zile de la obținerea certificatului care atestă încadrarea în gradul de handicap, în vederea recalculării venitului net anual şi a impozitului datorat

Citește și: ANAF șterge o parte din datoriile românilor

Ghid ANAF: se poate corecta Declarația unică?

Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectată de contribuabili din proprie iniţiativă, ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative.

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular.

Se bifează cu X căsuţa/căsuţele „Declaraţie rectificativă privind capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind capitolul II”; se completează, după caz, capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul …..” şi/sau capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ………..”

Declaraţia rectificativă se completează înscriindu-se toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.

La rectificarea declaraţiei se vor avea în vedere următoarele:

  • declaraţia iniţială este declaraţia care nu are nicio bifă de rectificativă selectată
  • este permisă depunerea unei singure declaraţii iniţiale
  • declaraţia rectificativă este declaraţia cu cel puţin o bifă de rectificativă selectată (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole)
  • o declaraţie rectificativă care rectifică ambele capitole (capitolul I şi capitolul II) trebuie să aibă ambele bife de rectificare selectate.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat până la data de 31 decembrie a anului de impunere, cu excepţia contribuabililor care nu au obligaţia completării capitolului I din declaraţie şi care rectifică declaraţia în condiţiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Veniturile necuprinse în declaraţia iniţială se declară prin depunerea unei declaraţii rectificative.

Ghid ANAF: Cum și unde se depune Declarația unică

ANAF recomandă ca Declaraţia unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Declarația se poate depune:

  • prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”, disponibil pe portalul www.anaf.ro
  • prin intermediul serviciului „Depunere declaraţii”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat
  • în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire

Contribuabilii care nu deţin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităţilor fiscale, cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operaţiuni:

  • înregistrarea în cadrul serviciului Spaţiul Privat Virtual
  • completarea Declaraţiei Unice
  • depunerea Declaraţiei Unice.

Lista sediilor unităţilor fiscale în care sunt puse la dispoziţia contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regăseşte pe portalul www.anaf.ro, secţiunea Asistenţă contribuabili – Servicii oferite contribuabililor.

De asemenea, contribuabilii pot solicita sprijin şi funcţionarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare şi asistenţă pentru depunerea Declaraţiei unice.

sursă: ANAF

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Simion pregătește concedieri în masă: 500.000 de bugetari vor fi puși pe liber. „Ca să evităm falimentul”

Publicat

Publicitate

Liderul AUR, George Simion, a declarat astăzi, într-o intervenție la Digi24, că România are nevoie urgentă de o reformă a aparatului administrativ. Potrivit acestuia, pentru a evita falimentul economic, este necesară reducerea numărului de bugetari cu aproximativ 500.000 de persoane.

Simion a acuzat actuala coaliție de guvernare că a amânat o reformă esențială, pe care a invocat-o doar la nivel declarativ. Într-un comentariu citat de G4Media, liderul AUR a afirmat că la începutul anului în sistemul public erau aproximativ 800.000 de angajați, iar acum cifra a crescut la 1,3 milioane.

Trebuie să ajungem înapoi, la 800.000 de angajați. 500.000 ar trebui să plece. Dar să nu alarmăm pe cineva, se va întâmpla treptat”, a precizat Simion. El a adăugat că există funcționari, inclusiv în Senat, care reacționează negativ atunci când li se solicită un raport de activitate.

Totodată, George Simion a sugerat că mulți dintre angajații din administrația centrală și locală sunt „oameni de partid”, angajați pe criterii politice. În opinia sa, programul AUR reprezintă „singura soluție” viabilă pentru ieșirea din criza actuală, afirmând că formațiunea sa intenționează să se implice activ în desemnarea persoanelor-cheie în eventualitatea preluării guvernării.

„Soluțiile AUR nu-s departe de celelalte partide, doar că la noi chiar vor fi puse în aplicare”, a completat liderul suveraniștilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Minivacanța de 4 zile cu probleme la Botoșani: Amenzi de peste 6.000 de lei, grătar ilegal în Centru Istoric și zeci de șoferi sancționați

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din Botoșani au anunțat astăzi că au fost în teren în perioada 1–4 mai 2025, acționând pentru menținerea ordinii publice și prevenirea incidentelor în minivacanța de 1 Mai. Potrivit unui comunicat oficial, în doar patru zile au fost constatate 60 de fapte contravenționale, soldate cu amenzi în valoare totală de 6.035 de lei.

Zonele vizate de controale au fost parcurile, locurile de joacă, pietonalele și piețele din municipiu, unde s-au făcut verificări privind respectarea normelor de conviețuire socială, liniște publică și comerț stradal.

Un caz aparte s-a petrecut în data de 1 mai, în Centrul Istoric, unde polițiștii locali au identificat un grătar amplasat în fața unei firme, pregătit pentru prepararea unor produse alimentare. Administratorul nu a putut prezenta niciun acord de la municipalitate pentru desfășurarea activității de picnic, conform Legii nr. 54/2012 și HCL nr. 44/2025. În plus, acesta a reacționat agresiv verbal la adresa echipajului de control, motiv pentru care a fost sancționat și în baza Legii nr. 61/1991, pentru proferarea de injurii.

Traficul rutier a fost și el atent monitorizat în zonele predispuse aglomerării, iar polițiștii locali au aplicat 19 sancțiuni contravenționale. Dintre acestea, 14 au vizat opriri și staționări interzise (OUG nr. 195/2002), iar 5 sancțiuni au fost date pentru parcări fără tichet afișat sau ocuparea abuzivă a locurilor concesionate (HCL nr. 292/2017).

Poliția Locală transmite înyr-un comunicat că acțiunile preventive vor continua, scopul principal fiind asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică pe întreg teritoriul municipiului Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Colaborare România – SUA la Botoșani: Prefectul Dan Nechifor a primit vizita unei echipe mixte specializate în cooperare civil-militară

Publicat

Publicitate

Prefectul județului Botoșani, Dan Nechifor, a primit astăzi vizita unei echipe mixte România – SUA, formată din specialiști în cooperare civil-militară și afaceri civile. Întâlnirea a avut loc în contextul consolidării colaborării instituționale și a intensificării schimbului de bune practici între cele două state în domeniul gestionării situațiilor de criză.

Discuțiile s-au concentrat pe identificarea celor mai eficiente mecanisme de intervenție în cazuri de urgență, precum și pe modalitățile concrete de sprijin reciproc pe care România și Statele Unite le pot oferi în astfel de situații. Potrivit prefectului Dan Nechifor, parteneriatul cu specialiștii americani contribuie semnificativ la dezvoltarea capacităților locale de reacție rapidă și la întărirea rezilienței comunităților din județ.

„Astfel de întâlniri nu doar că ne consolidează legăturile internaționale, dar oferă și un cadru practic de pregătire și coordonare pentru eventualele situații critice cu care ne-am putea confrunta. Este un schimb de experiență extrem de valoros”, a precizat prefectul.

Reprezentanții americani au subliniat, la rândul lor, importanța unei cooperări solide între instituții civile și militare, mai ales în contextul provocărilor de securitate tot mai complexe la nivel global. România este considerată un partener strategic de încredere al Statelor Unite, cu un angajament ferm în ceea ce privește securitatea regională și capacitatea de răspuns în situații de urgență.

Evenimentul face parte dintr-o serie de acțiuni comune desfășurate la nivel național, menite să întărească relațiile bilaterale și să eficientizeze intervenția în fața amenințărilor moderne, de la dezastre naturale la situații generate de conflicte sau pandemii.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Salariile românilor sunt mai MICI decât duminică dimineață: Cursul oficial euro a trecut astăzi de 5 lei

Publicat

Publicitate

După votul de duminică, românii se trezesc cu încă o veste proastă: euro a trecut astăzi oficial de pragul de 5 lei, potrivit cursului anunțat de BNR. Într-un context de incertitudine economică și ca urmare a votului românilor pentru dreapta extremistă, salariile au devenit mai mici ca niciodată, iar scumpirile care vin par mai greu de suportat, relatează alba24.ro. Ziua de leafă se topește rapid în fața unei inflații care dă semne a explodat din nou în România.

BNR cota euro la 5,0378 lei, iar dolarul la 4,4517 lei, marți în jurul prânzului.

Cursul a fluctuat pe parcursul zilei. A crescut și a scăzut succesiv. În jurul orei 12:00, acesta ajunsese la  5,1 lei, după care a scăzut din nou la 5,0985.

Luni, euro era cotat la 4,9775, iar vineri, înainte de alegeri, era 4,9773.

Fluctuațiile de curs sunt puse pe seama instabilității politice generate de primul tur al alegerilor, câștigat de George Simion, care a dus și la demisia premierului.

Reamintim că BNR a cheltuit 2 miliarde de euro într-o singură zi ca să mențină cursul stabil al leului după victoria lui George Simion în turul întâi, potrivit G4Media.

Publicitate

Dacă cursul leu-euro fluctuează semnificativ într-o singură zi, acest lucru poate avea o serie de efecte în economie, atât pe termen scurt, cât și mediu, în funcție de direcția și amploarea fluctuației.

Dacă leul se depreciază brusc față de euro, importurile se scumpesc, afectând consumatorii și firmele dependente de materii prime externe.

De asemenea, deprecierea leului crește inflația și deja se poate spune că astăzu salariile românilor sunt deja mai mici decât diminică dimineață, înainte de startul alegerilor prezidențiale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending