Connect with us
Publicitate

Actualitate

GHID ANAF pentru Declarația unică 2023: cine, cum și când trebuie să depună Formularul 212, în acest an

Publicat

Publicitate

ANAF a publicat detalii pentru contribuabili referitoare la Declarația unică – Formular 212 privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice.

Fiscul recomandă ca Declaraţia unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Ghid ANAF: cine depune Declarația unică

Declaraţia se completează şi se depune de către:

Publicitate
  • persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal
  • profesionişti (art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil) şi persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe care au beneficiat de indemnizațiile prevăzute de OG 132/2020, OG 111/2021, OG 2/2022 (măsuri de protecție socială în contextul suspendării/limitării activităților economice determinate de pandemia COVID)
  • persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate

Vezi Formular 212 Declarația unică 2023

Vezi Anexa Formular 212 Declarația unică 2023

Vezi Instrucțiuni completare Formular 212 Declarația unică 2023

Publicitate

Ghid ANAF: când trebuie depusă Declarația unică

Declaraţia se depune:

  • în termen de 30 de zile de la data începerii activității/încheierii contractului între părți, în cazul contribuabililor care încep o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice
  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea declarării venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale
  • până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an, pentru stabilirea şi declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza în fiecare an fiscal, precum şi pentru declararea şi stabilirea contribuţiilor sociale datorate
  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor, sub sancţiunea decăderii, în cazul exercitării opţiunii privind destinaţia unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/câştigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private
  • în termen de 30 de zile de la data încetării activității/rezilierii contractului între părți, în cazul contribuabililor care încetează o activitate în cursul anului fiscal sau al celor care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală şi care nu au avut, până la acea dată, obligaţia depunerii declaraţiei unice.
  • pentru contribuabilii care realizează venituri din activități independente şi/sau din activități agricole, silvicultură şi piscicultură pentru care impozitul se determină în sistem real şi care în cursul anului fiscal îşi încetează activitatea, precum şi cei care intră în suspendare temporară a activității – în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului
  • pentru contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părţi, pentru care determinarea venitului brut se efectuează potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) din Codul Fiscal şi în care chiria este exprimată în lei sau reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută – 30 de zile de la data producerii evenimentului
  • pentru contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit, în situaţia încetării activităţii în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare – în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului trebuie să depună declaraţia la organele fiscale competente şi să îşi recalculeze impozitul pe venit
  • persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente/activităţi agricole, în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, determinate pe baza normelor de venit sau în sistem real, depun declaraţia în termen de 30 de zile de la obținerea certificatului care atestă încadrarea în gradul de handicap, în vederea recalculării venitului net anual şi a impozitului datorat

Citește și: ANAF șterge o parte din datoriile românilor

Ghid ANAF: se poate corecta Declarația unică?

Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectată de contribuabili din proprie iniţiativă, ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative.

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular.

Publicitate

Se bifează cu X căsuţa/căsuţele „Declaraţie rectificativă privind capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind capitolul II”; se completează, după caz, capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul …..” şi/sau capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate pentru anul ………..”

Declaraţia rectificativă se completează înscriindu-se toate datele şi informaţiile prevăzute în capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferă faţă de declaraţia iniţială/anterioară.

La rectificarea declaraţiei se vor avea în vedere următoarele:

Publicitate
  • declaraţia iniţială este declaraţia care nu are nicio bifă de rectificativă selectată
  • este permisă depunerea unei singure declaraţii iniţiale
  • declaraţia rectificativă este declaraţia cu cel puţin o bifă de rectificativă selectată (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole)
  • o declaraţie rectificativă care rectifică ambele capitole (capitolul I şi capitolul II) trebuie să aibă ambele bife de rectificare selectate.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat până la data de 31 decembrie a anului de impunere, cu excepţia contribuabililor care nu au obligaţia completării capitolului I din declaraţie şi care rectifică declaraţia în condiţiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Veniturile necuprinse în declaraţia iniţială se declară prin depunerea unei declaraţii rectificative.

Ghid ANAF: Cum și unde se depune Declarația unică

ANAF recomandă ca Declaraţia unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Declarația se poate depune:

  • prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”, disponibil pe portalul www.anaf.ro
  • prin intermediul serviciului „Depunere declaraţii”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat
  • în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire

Contribuabilii care nu deţin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităţilor fiscale, cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operaţiuni:

  • înregistrarea în cadrul serviciului Spaţiul Privat Virtual
  • completarea Declaraţiei Unice
  • depunerea Declaraţiei Unice.

Lista sediilor unităţilor fiscale în care sunt puse la dispoziţia contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regăseşte pe portalul www.anaf.ro, secţiunea Asistenţă contribuabili – Servicii oferite contribuabililor.

De asemenea, contribuabilii pot solicita sprijin şi funcţionarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare şi asistenţă pentru depunerea Declaraţiei unice.

sursă: ANAF

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Bani pentru primării prin programul Anghel Saligny: Se vor putea depune documentații și după luna iunie

Publicat

Publicitate

În ședința de marți, Guvernul examinează o ordonanță de urgență care va permite beneficiarilor Programului Anghel Saligny să depună documentele pentru încheierea contractelor de finanțare și după luna iunie 2024.

Decizia vine în contextul în care în procesul de analiză a documentaţiilor depuse au fost identificate „o serie de situaţii care determină întârzierea finalizării” acestora, potrivit Agerpres.

Este vorba despre lipsa cadastrării amplasamentelor, suprapuneri de amplasamente, neclarităţi în ceea ce priveşte regimul proprietăţii bunurilor, greutăţi întâmpinate în constituirea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară; perioade lungi pentru obţinerea avizelor, acordurilor, autorizaţiilor; necesitatea efectuării unor exproprieri.

Publicitate

„Toate acestea implică realizarea unor operaţiuni de durată şi instituirea unor termene a căror nerespectare conduce la eliminarea unor beneficiari din program, funcţionând practic ca o sancţiune pentru aceştia, ceea ce reprezintă o măsură disproporţionată în raport cu motivele care determină aceste întârzieri, motiv pentru care intervenţia legislativă propusă creează cadrul legal pentru ca beneficiarii programului să poată depune documentaţia necesară încheierii contractelor de finanţare, să efectueze procedurile de achiziţie publică şi să realizeze investiţia în perioada de derulare a programului, respectiv cel târziu până la data de 31 decembrie 2028, fără a fi condiţionaţi de termene şi fără a genera întârzieri în derularea investiţiei, pentru că mecanismul de decontare în cadrul programului este stabilit pe baza principiului ‘primul venit-primul servit’”, reiese din documentul citat.

OUG pentru adunarea unor bani la fondul de rezervă

Pe agenda Executivului figurează şi un proiect de ordonanţă de urgenţă conform căreia ordonatorii principali de credite ar putea fi obligaţi să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în termen de o zi de la solicitarea Ministerului Finanţelor, 10% din valoarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament.

„Se propune ca, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în termen de o zi de la solicitarea Ministerului Finanţelor, creditele de angajament şi creditele bugetare reţinute în proporţie de 10%, în conformitate cu prevederile art. 21 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Publicitate

De asemenea, se creează temeiul legal ca din fondurile prevăzute la titlurile aferente proiectelor cu finanţare externă să poată fi cedate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului economiile înregistrate în cursul exerciţiului bugetar”, se precizează în nota de fundamentare.

Guvernul va analiza şi un memorandum elaborat de Ministerul Energiei pe tema scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră rezervate şi neutilizate.

„Ministerul Energiei supune analizei şi aprobării Guvernului României ca certificatele de emisii de gaze cu efect de seră rezervate şi neutilizate pentru alocarea tranzitorie cu titlu gratuit să fie utilizate conform articolului 10 c, lit. (a) din Directiva ETS revizuită, respectiv un număr de 5.600.000 certificate GES se vor adăuga la cantitatea totală de certificate pe care România urmează să le scoată la licitaţie în temeiul articolului 10 alineatul (2) din Directiva ETS revizuită”, prevede documentul.

Publicitate

Un alt memorandum de pe ordinea de zi se referă la suplimentarea limitelor de credite bugetare aprobate pe luna mai pentru Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Este vorba despre o sumă de peste 950 de milioane de lei, dintre care 204 milioane pentru proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR. Totodată, 750 de milioane sunt destinate efectuării transferurilor de sume în cadrul Programului Naţional de Investiţii Anghel Saligny, respectiv în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Locală, etapele I şi II, în baza solicitărilor conforme, neonorate la acest moment.

De asemenea, un alt memorandum prevede suplimentarea cu 364 de milioane de lei a limitelor de credite de angajament şi credite bugetare aprobate pe luna mai pentru Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

„Pentru asigurarea condiţiilor necesare efectuării plăţilor pentru toate formele de sprijin unui număr de peste 250.000 de beneficiari este necesară suplimentarea limitei de credite bugetare şi credite de angajament pentru luna mai 2024 cu valoarea sumelor autorizate la plată în luna aprilie 2024 potrivit Hotărârii Guvernului nr. 124/2024 pentru aprobarea plafoanelor alocate ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectorul zootehnic, pentru anul de cerere 2023, în sumă de 365.000 mii lei”, precizează documentul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Cătălin Flutur: Ne vedem în cartierul Tudor Vladimirescu

Publicat

Publicitate

Dragi prieteni,

În cele 3 mandate de primar, am implementat proiecte capitale pentru Botoșani, însă pentru unele dintre ele nu a fost răgaz să le duc la bun sfârșit. Constat acum că lucrurile au rămas acolo unde le-am lăsat, dacă nu cumva se află într-o stare mai rea.

Vreau să ne întâlnim față în față, să vorbim, să analizăm problemele zonale și să propunem idei constructive pentru ca fiecare cartier să își atingă maximul de potențial în viitorul cel mai scurt.

Publicitate

Miercuri, 15 mai, voi fi printre dumneavoastră, locuitorii din cartierul Tudor Vladimirescu, așteptându-vă să veniți în număr cât mai mare.

Începând cu ora 17,00, ne vedem la Transformator, în intersecția străzilor Drumul Tătarilor cu Grigore Antipa și Cireșoaia, iar de la ora 18,00 – la intersecția străzilor Popa Șapcă cu Tudor Vladimirescu, Bujor, Humăriei și Militari.

Gândul cel bun și inima deschisă, Cătălin Flutur”

Publicitate

C.M.F. 21240015

Citeste mai mult

Economie

REPARAȚIILE auto, tot mai scumpe: Costurile cu ora de manoperă pentru reparațiile auto au crescut cu 21%, în 2023

Publicat

Publicitate

Costurile cu ora de manoperă la reparaţiile auto au crescut cu 21% anul trecut, faţă de 2022, iar în intervalul 2020 – 2023 a fost înregistrată o creştere medie de 36%, conform unei analize realizate de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), relatează agerpres.ro.

Cercetarea vizează peste 490.000 de calcule efectuate prin intermediul programului Audatex, de unităţile reparatoare din România.

“Potrivit datelor colectate, în intervalul 2020 – 2023 (media pe ani), se observă o creştere medie cu 36% , respectiv 21% în 2023, comparativ cu 2022. Această dinamică accentuată reflectă o tendinţă constantă de majorare a tarifelor de manoperă pentru lucrările de caroserie”, se menţionează în comunicat.

Publicitate

În ce priveşte situaţia pe judeţe, din analiza menţionată se poate constata faptul că tariful mediu pe ora de manoperă prezintă variaţii semnificative de la un judeţ la altul. Judeţele în care se observă constant cel mai ridicat nivel al acestui indicator sunt: Brăila (226 lei), urmat de Tulcea (187 lei), Satu Mare (183 lei) şi Bucureşti (179 lei), conform datelor din 2023.

“Nu în ultimul rând, analiza tarifelor pe ora de manoperă în cazul principalelor mărci de autovehicule comercializate în România a scos în evidenţă creşteri importante pentru majoritatea acestora, cele mai relevante fiind: Seat +50%, Volvo +45%, Honda şi Chevrolet +44%, Mitsubishi +40%”, arată studiul.

Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) este organizaţia responsabilă cu supravegherea şi analiza costurilor asociate reparaţiilor auto în România, oferind date şi soluţii relevante pentru industria asigurărilor auto.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

26 de autobuze electrice vor ajunge în toamnă în școlile din județul Botoșani iar alte 10 vor fi cumpărate. Cum arată

Publicat

Publicitate

Consiliul Județean Botoșani a anunțat astăzi că a achiziționat nu mai puțin de 26 de autobuze electrice școlare prin intermediul unei finanțări PNRR cu bani de la Uniunea Europeană de peste 7,2 milioane de euro.

Microbuzele vor fi livrate în această toamnă și sunt destinate școlilor din comunele: Albești, Avrămeni, Călărași, Cândești Cristești, Cristinești, Corni, Coșula, George_Enescu, Gorbănești, Hilișeu_Horia, Hlipiceni, Leorda, Lozna, Mihălășeni, Roma, Păltiniș, Prăjeni, Santa_Mare, Stăuceni, Todireni, Tudora, Ungureni, Văculești, Vorniceni și Vorona.

În fața Palatului Administrativ de la Botoșani, furnizorul care a câștigat licitație organizată de către Consiliul Județean Botoșani, a prezentat astăzi microbuzul care, din toamnă, va transporta elevii din cele 26 de comune. Acesta este are 16 locuri, din care unul destinat persoanelor cu dizabilități. Are cel mai puternic motor și bateria cu cea mai mare capacitate din gama sa, asigurând o autonomie de rulare de 270 de kilometri.

Publicitate

“În urma licitației, Consiliul Județean Botoșani a făcut o economie de 2 milioane de euro, bani pe care-i vom folosi pentru achiziționarea a încă 1o microbuze electrice, pentru că necesarul este foarte mare. Ca autoritate județeană căutăm cele mai bune soluții pentru a asigura transportul elevilor, motiv pentru care avem în derulare o nouă licitație pentru achiziționarea a 18 autobuze hibrid printr-o finanțare asigurată de Fondul de Mediu. Aceste microbuze vor ajunge: 2 la școlile speciale (Sfântul Stelian Botoșani și Ion Pillat Dorohoi) și 16 la școlile din județ:  Darabani, Săveni, Bălușeni, Cordăreni, Corlăteni, Curtești, Frumușica, Hudești, Ibănești, Manoleasa, Mileanca, Mitoc, Românești, Suharău, Șendriceni și Vlăsinești”, a transmis președintele Consiliului Județean Botoșani, Doina Elena Federovici.

Aceeași sursă a mai precizat că la începutul anului școlar alte 3 microbuze au fost achiziționate printr-un program al Ministerului Dezvoltării au ajuns în comunele Coțușca, Dângeni și Havârna.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending