Connect with us
Publicitate

Actualitate

Ghid ANAF 2023 pentru persoanele care oferă servicii de înfrumusețare. Autorizare, obligații fiscale, termene de plată

Publicat

Publicitate

ANAF a publicat luni Ghidul obligațiilor fiscale pentru persoanele care prestează servicii de înfrumusețare sau întreținere corporală. Sunt detalii legate de înregistrare, autorizare, declarații fiscale și termene de plată, cu exemple de calcul.

Înregistrare și autorizare

Persoanele fizice care intenționează să obțină venituri din prestarea unor activități de înfrumusețare/ întreținere corporală își pot desfășura activitatea în următoarele forme de organizare:

  • a) individual și independent, ca persoane fizice autorizate
  • b) ca întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale
  • c) ca membri ai unei întreprinderi familiale.

Orice activitate economică desfășurată permanent, ocazional sau temporar în România de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale trebuie să fie înregistrată și autorizată, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.44/20081.

Publicitate

Autorizarea funcționării nu exonerează persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale de obligația de a obține, înainte de începerea activității, autorizațiile, avizele, licențele și altele asemenea, prevăzute în legi speciale, pentru desfășurarea anumitor activități economice.

Persoanele fizice care intenționează să obțină venituri din prestarea unor activități de înfrumusețare/întreținere corporală au obligația să solicite oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunalul din județul în care își stabilesc sediul profesional, înregistrarea și autorizarea funcționării, înainte de începerea activității economice, ca persoană fizică autorizată, respectiv ca întreprinzător titular al unei întreprinderi individuale.

Reprezentantul întreprinderii familiale are obligația să solicite înregistrarea în registrul comerțului și autorizarea funcționării înainte de începerea activității economice.

Publicitate

Obligații fiscale declarative și de plată

Depunerea Declarației unice Ulterior înregistrării în registrul comerțului și autorizării funcționării, persoanele fizice au obligația de a depune la organul fiscal:

Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212).

În cazul în care încep activitatea în cursul anului fiscal, persoanele fizice vor depune Declarația unică în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Publicitate

În declarația unică contribuabilul va completa în mod corespunzător Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate, prin intermediul căruia contribuabilii își exercita și opțiunea privind determinarea venitului net anual:

  • pe baza normelor de venit

sau

  • în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

În situația în care persoana fizică începe activitatea în luna decembrie a anului de impunere, aceasta va depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul I. Date privind veniturile realizate până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de impunere.

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit și calculul impozitului pe venit

În cazul în care venitul net anual din activități independente se determină pe bază de norme de venit, la stabilirea acestuia se utilizează normele de venit de la locul desfășurării activității. Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra normei de venit.

Normele anuale de venit sunt disponibile pe portalul ANAF, www.anaf.ro, secțiunea „Asistență contribuabili”.

Dacă activitatea se desfășoară pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă activității se reduce proporțional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care s-a desfășurat activitatea respectivă.

Exemplu:

O persoană fizică își va începe activitatea la data de 01.04.2023 și va desfășura această activitate, în București, în mod continuu, până la finele anului. În acest caz, pentru stabilirea impozitului pe venit este avută în vedere norma de venit de la locul de desfășurare a activității, redusă proporțional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care se va desfășura activitatea.

Norma anuală de venit, publicată pe portalul ANAF, pentru București, este în cuantum de
36.000 lei.

Norma anuală de venit corespunzătoare perioadei de desfășurare a activității se calculează astfel:

  • norma de venit calculată proporțional unei zile: 36.000 lei : 365 zile = 98,6301 lei/zi;
  • norma de venit se recalculează aferent perioadei de desfășurare a activității (perioada 01.04-31.12), astfel: 98,6301 lei/zi x 275 zile = 27.123 lei (venit net anual recalculat);
  • impozitul pe venit aferent se determină prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net annual recalculat, impozitul datorat fiind 2.712 lei (27.123 lei x 10% = 2.712 lei).

Contribuabilul în cauză va datora, pe lângă impozit pe venit, și contribuția de asigurări sociale de sănătate, întrucât norma anuală de venit recalculată este cuprinsă între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară.

Nu va datora contribuția de asigurări sociale, întrucât norma anuală de venit recalculată este sub nivelul de 12 salarii minime brute pe țară.

În situația în care o persoană fizică desfășoară două sau mai multe activități care generează venituri din activități independente (activități de producție, comerț și prestări de servicii) venitul net din aceste activități se stabilește prin însumarea nivelului normelor de venit corespunzătoare fiecărei activități.

În situația în care persoana fizică desfășoară o activitate inclusă în nomenclatorul activităților pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit și o altă activitate independentă, care nu este inclusă în nomenclator, venitul net anual se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Ajustarea normei anuale de venit

Persoana fizică poate ajusta norma anuală de venit prin completarea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate.

Ajustarea normelor anuale de venit se realizează prin aplicarea coeficienților de corecție publicați de către Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice asupra normelor anuale de venit. Coeficienții de corecție sunt menționați în cuprinsul normelor anuale de venit ce sunt publicate pe portalul ANAF.

Exemplu:

O persoană fizică în vârstă de 67 de ani își începe activitatea la data de 01.01.2023, activitate ce se va desfășura în mod continuu până la finele anului, în București. Norma anuală de venit este de 36.000 lei.

Persoana fizică beneficiază de reducerea normei de venit potrivit coeficienților de corecție, în cotă de 40%.

Norma anuală de venit ajustată se va calcula astfel:

  • calcularea reducerii de 40%: 36.000 lei x 40% = 14.400 lei
  • calcularea normei anuale de venit ajustate 36.000 lei – 14.400 lei = 21.600 lei.
  • impozitul pe venit aferent se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual recalculat, astfel: 21.600 lei x 10% = 2.160 lei.

Contribuabilul în cauză va datora, pe lângă impozit pe venit, și contribuția de asigurări sociale de sănătate, întrucât norma anuală de venit ajustată este cuprinsă între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară. Nu va datora contribuția de asigurări sociale, întrucât norma anuală de venit ajustată este sub nivelul de 12 salarii minime brute pe țară.

Începerea activității în cursul lunii decembrie

În situația în care persoana fizică începe activitatea în luna decembrie a anului de impunere, trebuie să depună Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de
persoanele fizice – Capitolul I. Date privind veniturile realizate până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de impunere.

Încetarea activității/Întreruperea temporară a activității

În situația în care contribuabilul încetează activitatea în cursul anului, respectiv activitatea se întrerupe temporar, contribuabilul are obligația ca, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, să depună la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate și să recalculeze impozitul pe venit.

Realizarea unui venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro

În cazul în care venitul net se determină pe bază de norme de venit, dar în anul 2023 înregistrează un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro, începând cu anul fiscal următor contribuabilul va avea obligația determinării venitului net anual în sistem real.

Cursul de schimb valutar care trebuie utilizat pentru determinarea echivalentului în lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Națională a României, la sfârșitul anului fiscal.

În această situație contribuabilul va completa în mod corespunzător și va depune la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.

Termenul de plată al impozitului pe venit

Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.

Registrul de evidență fiscală

În cazul în care contribuabilul optează pentru determinarea venitului net pe bază de norme de venit, acesta are obligația să completeze Registrul de evidență fiscală, numai în partea referitoare la venituri și nu are obligații privind evidența contabilă.

Stabilirea venitului net anual în sistem real, pe baza datelor din contabilitate și calculul impozitului pe venit

În situația în care contribuabilul a optat pentru stabilirea venitului net anual din activități independente, în sistem real, venitul net anual din activități independente se determină pe baza datelor din contabilitate, ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri.

Contribuția de asigurări sociale

Pentru veniturile realizate din activități independente, contribuabilul datorează contribuția de asigurări sociale dacă estimează pentru anul curent venituri din activități independente și venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice.

Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale

Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente, o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:

  1. a) nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară
  2. b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară.

Cota de calcul al contribuției de asigurări sociale

Contribuția de asigurări sociale se calculează prin aplicarea cotei de 25% asupra bazei anuale de calcul.

Exemplu:

O persoană fizică își începe activitatea la data de 01.01.2023, activitate ce se va desfășura în mod continuu până la finele anului, iar venitul net anual determinat în sistem real/normă de venit anual este cel puțin egal cu plafonul de 12 salarii minime brute pe țară.

Aceasta datorează contribuție de asigurări sociale și iși alege baza minimă de calcul (în anul 2023, salariul minim brut este de 3.000 lei, iar baza minimă anuală de calcul este 36.000 lei).

Contribuția de asigurări sociale aferentă se calculează prin aplicarea cotei de 25% asupra bazei anuale de calcul, astfel:

36.000 lei x 25% = 9.000 lei (CAS)

Persoana fizică respectivă datorează, pe lângă contribuția de asigurări sociale, și impozit pe venit în cuantum de 10% din venitul net anual, respectiv contribuție de asigurări sociale de sănătate întrucât venitul net anual este cuprins între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

(P) Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu sprijină producătorii locali din Ștefănești

Publicat

Publicitate

Astăzi, Cătălin Silegeanu, Prim Vicepreședinte AUR și candidat la Senat, alături de Ariadna Cîrligeanu, candidat la Camera Deputaților, au vizitat piața din Ștefănești, unde s-au întâlnit cu producătorii locali pentru a discuta despre problemele cu care aceștia se confruntă și pentru a le oferi sprijinul necesar.

Cătălin Silegeanu a declarat: „Ne dorim să implementăm un cadru legal care să protejeze acești fermieri autentici de revânzătorii, cunoscuți sub numele de ‘samsari’, care nu produc, ci doar dețin un certificat de producător. Este esențial să asigurăm un mediu echitabil pentru cei care aduc pe piață produse de calitate.”

Ariadna Cîrligeanu a subliniat importanța susținerii micilor producători și a comunităților locale: „Este crucial să sprijinim inițiativele care contribuie la bunăstarea comunităților locale, sprijinind pe cei care muncesc pământul și aduc produse sănătoase pe masa fiecărui consumator.”

Publicitate

În cadrul discuțiilor, comercianții și-au exprimat îngrijorările în legătură cu scăderea puterii de cumpărare, o problemă care afectează activitatea piețelor locale și veniturile producătorilor. „Mulți oameni reușesc să facă cumpărături doar în zilele de salariu, ceea ce împiedică prosperitatea comunităților,” a adăugat Silegeanu.

AUR Botoșani se angajează să rămână alături de micii producători și să promoveze politici care să sprijine sustenabilitatea și dezvoltarea comunităților rurale din România.

CMF 11240014

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 14 noiembrie 2024

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 14 noiembrie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 14 noiembrie 2024:

Loto 6/49: 11, 21, 18, 30, 10, 24

Publicitate

Loto 5/40: 12, 19, 34, 15, 29, 22

Joker: 14, 5, 13, 45, 6 + 4

Noroc: 0 8 7 2 7 3 3

Publicitate

Noroc Plus: 4 2 8 2 4 4

Super Noroc: 3 6 1 8 3 2

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cine ar putea intra în turul II cu Marcel Ciolacu în alegerile prezidențiale. Sondaj INSCOP Research cu clasamentul pe procente

Publicat

Publicitate

Un nou sondaj INSCOP Research pentru alegerile prezidențiale arată că Marcel Ciolacu (PSD) conduce în clasamentul intenţiei de vot pentru turul I al alegerilor prezidenţiale, cu 25,3%, urmat de George Simion (AUR), cu 19,1%. Sondajul a fot realizat la comanda cotidianului „Libertatea” în perioada 7-12 noiembrie 2024, relatează alba24.ro.

Potrivit sursei citate, pe locurile următoare figurează Elena Lasconi (USR), 14,3%, Mircea Geoană (independent), 13,3%, urmat de Nicolae Ciucă (PNL), 9,1%.

Publicitate

„Raportat la cei care şi-au exprimat preferinţa pentru un candidat din listă, indiferent dacă declară că vin sau nu vin sigur la vot (74,6% din total eşantion) 25,3% dintre alegători ar vota pentru Marcel Ciolacu (PSD), 19,1% pentru George Simion (AUR), 14,3% pentru Elena Lasconi (USR), 13,3% pentru Mircea Geoană (independent), 9,1% pentru Nicolae Ciucă (PNL).

Rezultate asemănătoare în privința primelor două poziții au relevat și rezultatele unui sondaj CURS, de acum o săptămână.

Publicitate

Pentru Călin Georgescu (independent) ar opta 5,4% dintre alegători, pentru Cristian Diaconescu (independent) 4,6%, pentru Kelemen Hunor (UDMR) – 4,1%, pentru Cristian Terheş (PNCR) – 2,1%, pentru Ludovic Orban (PMP şi FD) – 1%.

Ana Birchall (independent) ar obţine 0,8%, Alexandra Păcuraru (ADN) – 0,6%. 0,3% dintre respondenţi indică alt candidat”, precizează comunicatul INSCOP Research, transmis joi AGERPRES.

Conform aceleiaşi surse, raportat la cei care şi-au exprimat preferinţa pentru un candidat din listă şi declară că vin sigur la vot (56,4% din total eşantion), 24,8% dintre alegători ar vota pentru Marcel Ciolacu (PSD), 21,3% pentru George Simion (AUR), 14,3% pentru Elena Lasconi (USR), 12,2% pentru Mircea Geoană (independent), 8,8% pentru Nicolae Ciucă (PNL).

Publicitate

Pentru Călin Georgescu (independent) ar opta 5,5% dintre alegători, pentru Cristian Diaconescu (independent) ar opta 4,5%, pentru Kelemen Hunor (UDMR) – 4,3%.

Pentru Cristian Terheş (PNCR) ar vota 2% dintre alegători, pentru Ludovic Orban (PMP şi FD) ar vota 0,7%. Ana Birchall (independent) ar obţine 0,7%, iar Alexandra Păcuraru (ADN) 0,7%. 0,2% dintre respondenţi indică alt candidat.

„Sondajul INSCOP realizat la comanda Libertatea arată faptul că Marcel Ciolacu şi George Simion continuă să se afle pe primele două locuri. Prezenţa estimată raportată la populaţia rezidentă în România este de 56%.

Elementele de noutate sunt: ponderea nehotărâţilor (14% raportat la total eşantion şi aproape 10% raportat la respondenţii care declară că vor merge sigur la vot), ceea ce creşte nivelul de incertitudine cu privire la rezultatul final al alegerilor prezidenţiale şi ascensiunea oarecum neaşteptată a candidatului Călin Georgescu, care depăşeşte 5%, posibil pe fondul unei prezenţe active în spaţiul online, dar fără apariţii consistente în mass-media tradiţionale.

Pe simulările de tur 2, candidaţii care performează cel mai bine sunt Marcel Ciolacu şi Mircea Geoană, dar scorurile sunt foarte strânse”, declară Remus Ştefureac, director INSCOP.

Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research, membru corporate al ESOMAR, la comanda cotidianului Libertatea.

Datele au fost culese în perioada 7-12 noiembrie 2024. Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului.

Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eşantionului fiind de 1100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupaţie) pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste.

Eroarea maximă admisă a datelor este de ą 2.95%, la un grad de încredere de 95%, precizează INSCOP Reserch.

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Florin Gavril: PSD e singurul partid cu măsuri de stimulare a tinerilor care se angajează pentru prima dată și a companiilor

Publicat

Publicitate

Am participat la scrierea programului de guvernare pentru următorii 4 ani și am stabilit alături de colegii mei din toată țara că e nevoie de măsuri fiscale concrete prin care tinerii să fie sprijiniți să se angajeze pentru prima dată, când toate firmele cer experiență, iar aceștia nu o au ca proaspăt absolvenți. Soluțiile noastre sunt: prime de stabilitate pentru 2 ani pentru fiecare nou angajat, subvenție pentru companiile care îi angajează pe tinerii fără experiență pe piața muncii și programe de ucenicie pentu tinerii care vor să învețe o meserie”, a declarat Florin Gavril candidat PSD pentru Camera Deputaților.

Principalele măsuri prin care PSD susține tinerii absolvenți pentru primul loc de muncă:

  • Primă de stabilitate pe 2 ani pentru tinerii absolvenți care se angajează pentru prima dată pe un loc de muncă, cu contract pe perioadă nedeterminată. Valoarea primei este de 1.000 de lei lunar în primele 12 luni și 1.250 de lei lunar, în următoarele 12 luni.
  • Subvenție de 2.250 lei acordată angajatorilor timp de 12 luni pentru fiecare tânăr angajat pentru prima dată pe piața muncii sau un tânăr, cu vârsta sub 30 de ani, aflat în șomaj pe termen lung, de peste 6 luni, cu condiția menținerii raporturilor contractuale de muncă 18 luni de la data încadrării în muncă.
  • Programe pentru ucenicie destinate tinerilor. 320 milioane de lei pentru sprijinirea antreprenorilor care au nevoie să angajeze personal calificat, urmând ca angajatorul să asigure calificarea la locul de muncă pentru cei angajați.

PSD e singurul partid cu măsuri de stimulare a tinerilor care se angajează pentru prima dată și a companiilor care le oferă joburi stabile. Față de toate celelalte partide politice, PSD a organizat la nivel național consultări cu tinerii și companiile pentru a veni cu un program dedicat absolvenților de liceu și facultate, care nu au experiența cerută de toți angajatorii. Aceste măsuri sunt singura șansă de a integra sute de mii de tineri pe piața muncii într-un timp foarte scurt și de a beneficia de forță de muncă calificată și bine plătită pe domeniile de interes pentru companiile românești și internaționale care activează în țara noastră”, a subliniat candidatul PSD Botoșani pentru Camera Deputaților.

Publicitate

https://www.facebook.com/share/p/LgaBxQStdy3D9Xwq/

CMF11240017

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending