Connect with us
Publicitate

Actualitate

Ghid ANAF 2023 pentru persoanele care oferă servicii de înfrumusețare. Autorizare, obligații fiscale, termene de plată

Publicat

Publicitate

ANAF a publicat luni Ghidul obligațiilor fiscale pentru persoanele care prestează servicii de înfrumusețare sau întreținere corporală. Sunt detalii legate de înregistrare, autorizare, declarații fiscale și termene de plată, cu exemple de calcul.

Înregistrare și autorizare

Persoanele fizice care intenționează să obțină venituri din prestarea unor activități de înfrumusețare/ întreținere corporală își pot desfășura activitatea în următoarele forme de organizare:

  • a) individual și independent, ca persoane fizice autorizate
  • b) ca întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale
  • c) ca membri ai unei întreprinderi familiale.

Orice activitate economică desfășurată permanent, ocazional sau temporar în România de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale trebuie să fie înregistrată și autorizată, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.44/20081.

Publicitate

Autorizarea funcționării nu exonerează persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale de obligația de a obține, înainte de începerea activității, autorizațiile, avizele, licențele și altele asemenea, prevăzute în legi speciale, pentru desfășurarea anumitor activități economice.

Persoanele fizice care intenționează să obțină venituri din prestarea unor activități de înfrumusețare/întreținere corporală au obligația să solicite oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunalul din județul în care își stabilesc sediul profesional, înregistrarea și autorizarea funcționării, înainte de începerea activității economice, ca persoană fizică autorizată, respectiv ca întreprinzător titular al unei întreprinderi individuale.

Reprezentantul întreprinderii familiale are obligația să solicite înregistrarea în registrul comerțului și autorizarea funcționării înainte de începerea activității economice.

Publicitate

Obligații fiscale declarative și de plată

Depunerea Declarației unice Ulterior înregistrării în registrul comerțului și autorizării funcționării, persoanele fizice au obligația de a depune la organul fiscal:

Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212).

În cazul în care încep activitatea în cursul anului fiscal, persoanele fizice vor depune Declarația unică în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Publicitate

În declarația unică contribuabilul va completa în mod corespunzător Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate, prin intermediul căruia contribuabilii își exercita și opțiunea privind determinarea venitului net anual:

  • pe baza normelor de venit

sau

  • în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

În situația în care persoana fizică începe activitatea în luna decembrie a anului de impunere, aceasta va depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul I. Date privind veniturile realizate până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de impunere.

Publicitate

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit și calculul impozitului pe venit

În cazul în care venitul net anual din activități independente se determină pe bază de norme de venit, la stabilirea acestuia se utilizează normele de venit de la locul desfășurării activității. Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra normei de venit.

Normele anuale de venit sunt disponibile pe portalul ANAF, www.anaf.ro, secțiunea „Asistență contribuabili”.

Dacă activitatea se desfășoară pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă activității se reduce proporțional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care s-a desfășurat activitatea respectivă.

Exemplu:

O persoană fizică își va începe activitatea la data de 01.04.2023 și va desfășura această activitate, în București, în mod continuu, până la finele anului. În acest caz, pentru stabilirea impozitului pe venit este avută în vedere norma de venit de la locul de desfășurare a activității, redusă proporțional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care se va desfășura activitatea.

Norma anuală de venit, publicată pe portalul ANAF, pentru București, este în cuantum de
36.000 lei.

Norma anuală de venit corespunzătoare perioadei de desfășurare a activității se calculează astfel:

  • norma de venit calculată proporțional unei zile: 36.000 lei : 365 zile = 98,6301 lei/zi;
  • norma de venit se recalculează aferent perioadei de desfășurare a activității (perioada 01.04-31.12), astfel: 98,6301 lei/zi x 275 zile = 27.123 lei (venit net anual recalculat);
  • impozitul pe venit aferent se determină prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net annual recalculat, impozitul datorat fiind 2.712 lei (27.123 lei x 10% = 2.712 lei).

Contribuabilul în cauză va datora, pe lângă impozit pe venit, și contribuția de asigurări sociale de sănătate, întrucât norma anuală de venit recalculată este cuprinsă între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară.

Nu va datora contribuția de asigurări sociale, întrucât norma anuală de venit recalculată este sub nivelul de 12 salarii minime brute pe țară.

În situația în care o persoană fizică desfășoară două sau mai multe activități care generează venituri din activități independente (activități de producție, comerț și prestări de servicii) venitul net din aceste activități se stabilește prin însumarea nivelului normelor de venit corespunzătoare fiecărei activități.

În situația în care persoana fizică desfășoară o activitate inclusă în nomenclatorul activităților pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit și o altă activitate independentă, care nu este inclusă în nomenclator, venitul net anual se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Ajustarea normei anuale de venit

Persoana fizică poate ajusta norma anuală de venit prin completarea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate.

Ajustarea normelor anuale de venit se realizează prin aplicarea coeficienților de corecție publicați de către Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice asupra normelor anuale de venit. Coeficienții de corecție sunt menționați în cuprinsul normelor anuale de venit ce sunt publicate pe portalul ANAF.

Exemplu:

O persoană fizică în vârstă de 67 de ani își începe activitatea la data de 01.01.2023, activitate ce se va desfășura în mod continuu până la finele anului, în București. Norma anuală de venit este de 36.000 lei.

Persoana fizică beneficiază de reducerea normei de venit potrivit coeficienților de corecție, în cotă de 40%.

Norma anuală de venit ajustată se va calcula astfel:

  • calcularea reducerii de 40%: 36.000 lei x 40% = 14.400 lei
  • calcularea normei anuale de venit ajustate 36.000 lei – 14.400 lei = 21.600 lei.
  • impozitul pe venit aferent se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual recalculat, astfel: 21.600 lei x 10% = 2.160 lei.

Contribuabilul în cauză va datora, pe lângă impozit pe venit, și contribuția de asigurări sociale de sănătate, întrucât norma anuală de venit ajustată este cuprinsă între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 12 salarii minime brute pe ţară. Nu va datora contribuția de asigurări sociale, întrucât norma anuală de venit ajustată este sub nivelul de 12 salarii minime brute pe țară.

Începerea activității în cursul lunii decembrie

În situația în care persoana fizică începe activitatea în luna decembrie a anului de impunere, trebuie să depună Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de
persoanele fizice – Capitolul I. Date privind veniturile realizate până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de impunere.

Încetarea activității/Întreruperea temporară a activității

În situația în care contribuabilul încetează activitatea în cursul anului, respectiv activitatea se întrerupe temporar, contribuabilul are obligația ca, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, să depună la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II – Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate și să recalculeze impozitul pe venit.

Realizarea unui venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro

În cazul în care venitul net se determină pe bază de norme de venit, dar în anul 2023 înregistrează un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro, începând cu anul fiscal următor contribuabilul va avea obligația determinării venitului net anual în sistem real.

Cursul de schimb valutar care trebuie utilizat pentru determinarea echivalentului în lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Națională a României, la sfârșitul anului fiscal.

În această situație contribuabilul va completa în mod corespunzător și va depune la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.

Termenul de plată al impozitului pe venit

Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.

Registrul de evidență fiscală

În cazul în care contribuabilul optează pentru determinarea venitului net pe bază de norme de venit, acesta are obligația să completeze Registrul de evidență fiscală, numai în partea referitoare la venituri și nu are obligații privind evidența contabilă.

Stabilirea venitului net anual în sistem real, pe baza datelor din contabilitate și calculul impozitului pe venit

În situația în care contribuabilul a optat pentru stabilirea venitului net anual din activități independente, în sistem real, venitul net anual din activități independente se determină pe baza datelor din contabilitate, ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri.

Contribuția de asigurări sociale

Pentru veniturile realizate din activități independente, contribuabilul datorează contribuția de asigurări sociale dacă estimează pentru anul curent venituri din activități independente și venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice.

Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale

Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente, o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:

  1. a) nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară
  2. b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației unice, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară.

Cota de calcul al contribuției de asigurări sociale

Contribuția de asigurări sociale se calculează prin aplicarea cotei de 25% asupra bazei anuale de calcul.

Exemplu:

O persoană fizică își începe activitatea la data de 01.01.2023, activitate ce se va desfășura în mod continuu până la finele anului, iar venitul net anual determinat în sistem real/normă de venit anual este cel puțin egal cu plafonul de 12 salarii minime brute pe țară.

Aceasta datorează contribuție de asigurări sociale și iși alege baza minimă de calcul (în anul 2023, salariul minim brut este de 3.000 lei, iar baza minimă anuală de calcul este 36.000 lei).

Contribuția de asigurări sociale aferentă se calculează prin aplicarea cotei de 25% asupra bazei anuale de calcul, astfel:

36.000 lei x 25% = 9.000 lei (CAS)

Persoana fizică respectivă datorează, pe lângă contribuția de asigurări sociale, și impozit pe venit în cuantum de 10% din venitul net anual, respectiv contribuție de asigurări sociale de sănătate întrucât venitul net anual este cuprins între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompierii botoșăneni, prezenți la Bursa locurilor de muncă cu oferta de școlarizare în instituțiile de resort

Publicat

Publicitate

Pompierii botoșăneni prezenți la „Bursa locurilor de muncă”

Tinerii interesați de o carieră de salvator au aflat, astăzi, la „Bursa locurilor de muncă”, mai multe informații despre instituțiile de învățământ care pregătesc ofițerii și subofițerii de pompieri și protecție civilă. Organizată de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani, acțiunea a reunit, la Sala Polivalentă „Elisabeta Lipă” din municipiul Botoșani, persoane aflate în cautarea unui serviciu, standul pompierilor fiind unul dintre cele mai vizitate.

Astfel, specialiștii Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani le-au prezentat tinerilor prezenți la bursă mai multe informații despre admiterea la Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție “Alexandru Ioan Cuza” – sesiunea ce avea loc în această vară, dar și la Şcoala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești, pentru sesiunea din toamna acestui an.

Publicitate

A fost pus accent pe facilitățile asigurate elevilor, printre care se numără: școlarizare gratuită; condiții de cazare și hrănire, fără costuri; locul de muncă asigurat după absolvire, prin repartiţie și multe altele.

Mai multe detalii referitoare la admitere și procesul de formare în cadrul
Școlii de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă “Pavel Zăgănescu” Boldești și Facultății de Pompieri sunt disponibile pe site-urile instituțiilor: www.scoaladepompieri.ro și https://academiadepolitie.ro/facultatea-de-pompieri/ .

Informații suplimentare pot fi obținute de la Serviciul Resurse Umane al ISU Botoșani, de luni până vineri, între orele 09:00-15:00, telefonic, la numărul 0231/508 128.

Publicitate

Publicitate

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: 10 ani de închisoare pentru o femeie din Suceava care a vrut pensie, deși nu a lucrat nici măcar o zi din viața ei

Publicat

Publicitate

A vrut să păcăleacă sistemul de pensii dar a fost prinsă. Acum a primit o condamnare de la oamenii legii.

O femeie din Suceava, în vârstă de 64 de ani, și-a depus dosarul de pensionare, deși nu a lucrat nici măcar o zi din viața ei.Pe data de 15 mai 2024, femeia a fost condamnată la 10 luni de închisoare cu suspendare, după ce a încercat să păcălească sistemul, informează stiridinbucovina.ro.

Suceveanca s-a prezentat, pe data de 16 mai 2022, la Casa de Pensii pentru a depune dosarul de pensionare, din care reieșea că a muncit 13 ani ca muncitor necalificat la o firmă din municipiu, în perioada 01.05.1987 – 01.12.2000.

Publicitate

Funcționarii Casei de Pensii au făcut verificări și au aflat că suceveanca falsificase adeverința, așa că au dat-o pe mâna Poliției.

Astfel, Judecătoria Suceava a condamnat-o la 10 luni de închisoare cu suspendare sub supraveghere pentru o perioadă de doi ani, pentru tentativă la înșelăciune și uz de fals.

”Cunoscând caracterul fals al conținutului adeverinței nr. 428 din 21.06.2018, a prezentat-o funcționarilor publici din cadrul Casei Județene de Pensii Suceava. Urmarea imediată constă în starea de pericol pentru relațiile sociale referitoare la încrederea publică pe care trebuie să o inspire înscrisurile introduse în circuitul civil”, a argumentat Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava trimiterea în judecată a femeii, notează Adevărul.

Publicitate

În fața judecătorilor, femeia și-a recunoscut fapta și chiar a cerut și ca judecata să se facă în baza procedurii simplificate pentru a beneficia de o reducere cu o treime a pedepsei.

”Este necesară o soluție de condamnare a inculpatei, pentru motivele arătate în cadrul analizei situațiilor de fapt și de drept, referitoare la gravitatea infracţiunii, la lezarea obiectului juridic protejat de legea penală şi la necesitatea de conştientizare de către inculpată a situaţiei reprobabile în care s-a plasat prin propria conduită.

Raportat la aceste considerente, o soluție de amânare a aplicării pedepsei apare inoportună și insuficientă, chiar dacă inculpata este o persoană în vârstă și integrată în societate”, este concluzia instanței care a instrumentat cazul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Eusebiu- Laurențiu Cilibiu, AUR: O infrastructură rutieră modernă este pașaportul spre dezvoltarea județului Botoșani

Publicat

Publicitate

Acest subiect al modernizării infrastructurii rutiere este veșnic în toate campaniile electorale ale partidelor care vin în fața alegătorilor să ceară voturi, deci este o problemă recunoscută, asumată de toți cei care s-au perindat pe la conducerea Consiliului Județean Botoșani, dar care nu au făcut mare lucru nici până în prezent. Situația se poate vedea în teritoriu de toți cetățenii acestui județ, care fiind poziționat geografic în cea mai nordică regiune, a avut mult de suferit din cauza infrastructurii rutiere deficitare. 

Așadar, în zadar avem bogății naturale, glie roditoare și oameni muncitori,  dacă nu venim ca și județ cu o infrastructură rutieră modernă pentru investitorii români dar și străini. Cei care au decis să-și extindă afacerile în judetul nostru au toată aprecierea mea, pentru că știu că a fost un mare minus în alegerea locației starea deplorabilă a  drumurilor județene botoșănene.

De aceea, principalul punct din programul meu ca și candidat pentru președinția Consiliului Județean Botoșani este identificarea și prioritizarea sectoarelor critice ale rețelei de drumuri în vederea  modernizării pentru a avea o infrastructură rutieră demnă de anul 2024. Scopul noastru e ca toate drumurile județene să fie cuprinse în proiectele de modernizare, dar și să sprijinim autoritațile publice locale pentru ca și drumurile comunale care sunt la nivel de pietriș sau pământ  să fie  asfaltate, pentru a avea o infrastructură sănătoasă pe orice traseu rutier am circula în județul Botoșani.

Publicitate

Starea precară a drumurilor și lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate în satele și comunitățile rurale creează multiple dificultăți. Aceste drumuri sunt efectiv impracticabile în condițiile meteorologice extreme, îngreunează accesul între sate și orașe, conducând la izolarea unor comunități rurale, limitând accesul la servicii esențiale și oportunități economice.

In pofida faptului că în ultima perioadă s-a început asfaltarea mai multor drumuri județene si comunale în Botoșani situația este încă la un nivel inferior față de celelalte drumuri din țară, ceea ce evidențiază lipsa de progres în îmbunătățirea infrastructurii din partea conducerii județului nostru.

Dragi botoșăneni,  consider că merităm cu totii o infrastructură funcțională care este esențială pentru  asigurarea unui nivel de trai decent pentru toți cetățenii județului Botoșani, prin accesul la apă, electricitate, căldură și la o locuință rezistentă, dar și pentru a asigura o deplasare comodă atât a dumneavoastră cât și a altor entități, printr-o rețea de drumuri solidă. Este timpul să schimbăm partidele politice care au știut doar să promită frumos și să se prezinte în fața alegătorilor fără nicio remușcare după patru ani de mandat tot cu aceleași promisiuni electorale, este timpul pentru normalitate, este timpul să votați AUR.

Publicitate

 

ing. Eusebiu- Laurențiu Cilibiu        Candidat la președinția Consiliului Județean Botoșani

 

Publicitate

Material realizat de SC Modern Art Design SRL, la comanda partidului Alianța pentru Unirea Românilor, CMF 21240330

Citeste mai mult

Actualitate

Guvernul a stabilit numărul de locuri disponibile pentru școlarizarea elevilor și studenților pentru anul școlar următor

Publicat

Publicitate

Guvernul a stabilit numărul de locuri disponibile pentru școlarizarea copiilor, elevilor și studenților pentru anul școlar/universitar 2024-2025, inclusiv pentru etnici români din afara granițelor, cetățeni români cu domiciliul stabil în străinătate și pentru cetățeni străini în baza documentelor bilaterale în vigoare și a angajamentelor unilaterală, informează alba24.ro.

Astfel, printr-o hotărâre au fost stabilite numărul de locuri disponibile pentru școlarizarea copiilor, elevilor și studenților pentru anul școlar/universitar 2024-2025, inclusiv pentru etnici români din afara granițelor, cetățeni români cu domiciliul stabil în străinătate și pentru cetățeni străini în baza documentelor bilaterale în vigoare și a angajamentelor unilaterale.

Potrivit unui comunicat al Executivului, cifra totală de școlarizare pentru învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2024 – 2025, cu excepția învățământului preuniversitar militar, se menține la nivelul celei aprobate pentru anul școlar 2023-2024. Cifrele de școlarizare propuse cuprind locuri pentru minori care solicită sau au dobândit o formă de protecție în România, respectiv locuri pentru minori apatrizi a căror ședere pe teritoriul României este oficial recunoscută.

Publicitate

Cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar / universitar 2024-2025
Astfel, pentru educația timpurie (creșe și grădinițe) este alocat un număr de 665.000 locuri.

Pentru învățământul primar sunt prevăzute 933.000 locuri, iar pentru învățământul gimnazial cu frecvență la zi sunt prevăzute 813.000 locuri.

Pentru învățământul liceal – clasa a IX-a sunt prevăzute 134.000 de locuri pentru învățământul de zi, la care se adaugă 9.500 de locuri pentru învățământ seral şi cu frecvență redusă. Totodată, 16.000 de locuri sunt alocate pentru clasa a XI-a, învățământ seral.

Publicitate

Pentru învățământul profesional, anul I, sunt finanțate 60.000 locuri și 600 de locuri pentru stagii de pregătire practică. Pentru învățământul terțiar non-universitar (postliceal) sunt prevăzute 35.911 de locuri.

Pentru învățământul de artă, nivel primar și gimnazial, sunt prevăzute 21.500 de locuri; pentru învățământul sportiv, nivel primar și gimnazial: 15.500 de locuri; pentru învățământul sportiv suplimentar –cluburi sportive școlare: 53.000.

Pentru învățământul obligatoriu cu frecvență redusă, nivel primar și gimnazial și programului „A doua şansă”, inclusiv cel organizat în penitenciare, sunt finanţate 30.000 de locuri.

Publicitate

Pentru învățământul special pentru copii și elevi cu deficiențe și/sau boli cronice din cadrul unităților de învățământ și/sau a unităților sanitare sunt finanțate 30.450 de locuri.

Pentru învățământul superior/granturi de studii au fost alocate un număr de 113.078 de locuri, din care 68.092 de locuri pentru studii universitare de licență, 36.164 pentru studii universitare de master, 3.422 pentru studii universitare de doctorat, iar 5.400 pentru rezidențiat.

Pentru românii de pretutindeni, sunt prevăzute 1.900 de locuri pentru învățământul preuniversitar, respectiv 7.065 de locuri pentru învățământul superior cu un număr total de luni-bursă de 800.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending