Connect with us

Actualitate

Furnizorii de energie sunt obligaţi să dea explicaţii consumatorilor cu privire la valoarea facturilor

Publicat

Publicitate

Consumatorii dacă nu sunt mulţumiţi de răspuns, pot să depună plângeri la Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), la alte instituţii şi chiar în justiţie, informează romania24.ro. ANRE recomandă clienţilor să încheie o convenţie de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale

„Clienţii finali care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuţie pentru clarificări, acesta având obligaţia transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată”, spun reprezentanţii ANRE.

Citește și Șeful ANPC o dă la pace cu furnizorii de energie: Facturile vor fi mari din cauza pieței, nu pentru că furnizorii vor să fure

ANRE recomandă clienţilor să încheie o convenţie de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale; să solicite citirea lunară a contorului; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul şi să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condiţiilor contractuale, în special modificarea preţurilor/tarifelor.

Clientul final are dreptul să sesizeze ANRE

Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită perioadă de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţa de judecată.

„Precizăm că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare”, se mai arată în comunicatul reglementatorului din energie.

Consumatorii pot apela call-centerul ANRE la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în reţeaua Orange, apelabil din toate reţelele) şi la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în reţeaua Telekom, apelabil din toate reţelele).

Publicitate

Consumatorii pot depune petiţii pentru aspecte care ţin de încălcarea cadrului de reglementare şi a legislaţiei primare

De asemenea, consumatorii pot depune petiţii pentru aspecte care ţin de încălcarea cadrului de reglementare şi a legislaţiei primare incidente, prin intermediul rubricii Petiţii pe pagina web a ANRE.

ANRE a continuat acţiunile de control la principalii furnizori de energie electrică şi gaze naturale pentru a verifica următoarele aspecte: respectarea obligaţiei privind emiterea de facturi care să cuprindă informaţii corecte, transparente, clare şi complete referitoare la plafonarea preţului final al energiei electrice şi al gazelor naturale precum şi consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensaţiei; respectarea obligaţiei de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamaţiile consumatorilor referitoare la facturi şi plata compensaţiilor aferente în cazul depăşirii termenului; respectarea obligaţiei de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal;

Care sunt furnizorii de energie verificați

Furnizorii de energie electrică verificaţi sunt Electrica Furnizare, E.ON Energie România, Hidroelectrica, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, CEZ Vânzare, Tinmar Energy.

Furnizorii de gaze naturale verificaţi sunt Engie România, E.ON Energie România, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, Premier Energy, Energia Gas & Power, Gaz Vest. Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vouchere de vacanță 2025: Când se aprobă noile condiții de accesare a voucherelor. Anunțul ministrului Economiei

Publicat

Publicitate

Vouchere de vacanță 2025. Proiectul de Hotărâre de Guvern care stabilește noile norme pentru accesarea voucherelor de vacanță a fost trimis luni spre avizare, a anunțat marți ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, scrie alba24.ro.

Este vorba despre voucherele care se utilizează pentru plata a 800 de lei la achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.

”Hotărârea de Guvern am trimis-o ieri în ciclul de avizare. Sper să o adoptăm săptămâna asta, în ședința de Guvern de mâine, într-o formă cât mai simplă, în care oamenii să vină pe bază de declarație pe proprie răspundere că au pus ei cofinanțarea de 800 lei, au folosit cei 800 lei din partea Guvernului și aduc o factură de minimum 1.600 lei care să ateste acest lucru”, a precizat ministrul.

El a mai spus că declarația pe proprie răspundere se va face ulterior, după ce se aduce factura pentru folosirea unui pachet turistic. ”E același mecanism ca și până acum, doar că diferența este că beneficiarii vor avea aceleași taxe aferente celor 800 lei, nu aferente sumei de 1.600 lei, ca la edițiile anterioare”, a menționat ministrul Ivan, potrivit Agerpres.

Acesta a arătat că a căutat împreună cu cei din Ministerul Finanțelor și cu cu operatorii din turism un mecanism cât mai simplu de decontare, ”pentru a nu încurca nici companiile, nici angajatorii, nici beneficiarii”.

”Și eu mi-aș dori să revenim la vechiul sistem de vouchere cu 1.600 de lei. Sunt încântat că am reușit în negocierile de la finalul anului trecut, când bugetul arăta cum arăta, să avem măcar această oportunitate de 800 lei. Am avut multiple discuții cu operatorii din turism și le mulțumesc pentru opiniile lor. Cred că acești 800 de lei sunt mai mult decât zero în orice calcul am face”, a afirmat Bogdan Ivan.

Publicitate

Vouchere de vacanță 2025. Condiții prevăzute

OUG nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025 prevede că instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, precum și serviciile publice autonome de interes național, cu personalitate juridică, reglementate prin Legea nr. 41/1994:

acordă vouchere de vacanță în cuantum de 800 lei, în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, personalului ale cărui salarii de bază nete din luna anterioară acordării acestora sunt de până la 8.000 lei.

Voucherele de vacanță emise în cursul anului 2025 se utilizează pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate, respectiv 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.

Conform proiectului privind Normele metodologice pentru acordarea voucherelor de vacanță, pentru anul 2025, salariații din instituțiile publice care îndeplinesc condițiile din ordonanța de urgență și optează pentru acordarea voucherelor de vacanță își exprimă în scris angajamentul de a le utiliza pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate, respectiv 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei și de a suporta suma de 800 lei din fonduri proprii, potrivit formularului prevăzut ca model în anexa proiectului.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Viitorii aristocrați ai tehnologiei sunt acum în Botoșani

Publicat

Publicitate

Învățământul românesc sărbătorește în aceste zile întâlnirea celor mai strălucite minți pasionate de informatică, Botoșaniul fiind in prezent onorata gazdă a Olimpiadei de Informatică pentru Gimnaziu.

Un nucleu de profesori pasionați, cu rezultate remarcabile in pregătirea concursurilor naționale și internaționale activează în centrele de excelență din întreaga țară și inițiază elevii de gimnaziu în drumul spre înalta performanță. Județul nostru are reprezentanți de seamă în această comunitate a profesorilor îndrumători, mai exact fiind vorba despre Adrian Panaete, profesor la Colegiul Național „A. T. Laurian” Botoșani, cetățean de onoare al municipiului Botoșani, alături de colega sa Afrodita Giocaș, de la același colegiu, membră a Comisiei Tehnice și de Petru Simion Oprița, profesor la Liceul „Regina Maria” din Dorohoi, vicepreședinte al Comisiei Tehnice.

Concursurile de informatică adresate elevilor de gimnaziu au o istorie de peste 30 ani in Romania. In acest an, însă, organizarea olimpiadei are un aspect inedit, mai exact locația de desfășurare. Cei 360 de elevi din clasele V-VIII, participanți sosiți la Botoșani din întreaga țară, se întrec în a-și demonstra abilitățile informatice într-o sală de mari dimensiuni amenajată la o pensiune de renume din municipiul reședință de județ. Micuții informaticieni au și surprize pregătite de organizatori, după concurs fiind planificat un workshop „Algolymp”, dar și un „Hatch the code” (Vânătoare de ouă) în Parcul Primăriei. Miercuri, 16 aprilie, olimpicii vor afla rezultatele probelor, într-o festivitate de premiere ce se va desfîșura la Teatrul „Mihai Eminescu”, acolo unde a fost și deschis evenimentul, iar joi va avea loc barajul de selecție a lotului național de juniori.

Aceasta este a doua olimpiadă națională organizată la Botoșani în această primăvară, după cea de matematică, evenimentele fiind o bucurie pentru structurile din domeniul HORECA, precum și pentru cele din rețeaua muzeistică.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Acțiune a polițiștilor de investigare a criminalității economice. Zeci de agenți economici, verificați

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, împreună cu reprezentanți ai Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Comisariatului pentru Protecția Consumatorului și Direcției de Sănătate Publică au acționat în municipiul Botoșani, pentru verificarea modului de respectare a legislației privind comerțul cu produse de natură agro-alimentară.

 

În cadrul activităților desfășurate au fost verificați 37 de agenți economici, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 17 sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 80.000 de lei. În același context, au fost confiscați 1.600 de lei, reprezentând numerar nefiscalizat.

 

De asemenea, în cazul unui agent economic, a fost dispusă măsura complementară de suspendare a activității, pentru nerespectarea măsurilor igienico-sanitare.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 61 de ani, din județul Botoșani, reținut după ce ar fi omorât doi câini pe care îi crescuse în curtea sa

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au emis ordonanță de reținere, pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, de 61 de ani, din județul Botoșani, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de uciderea animalelor cu intenție, fără drept.

 

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că acesta, în ziua de 14 aprilie a.c.,  ar fi legat cu o sârmă în jurul gâtului, două exemplare canine, de talie medie, pe care le creștea liber în gospodărie, apoi le-a agățat într-un copac, provocându-le decesul.

 

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending