Conform FACIAS, putem amâna plata facturii de energie/gaze până la soluţionarea contestaţiei, doar în cazul în care am depus contestaţie privind cuantumul facturii de energie/gaze.
La fiecare trei luni, mulți români se trezesc cu facturi mărite nejustificat la energie. Emiterea facturilor la energie pe baza unor estimări de consum este dintre cele mai presante în această iarnă, stârnind multe îngrijorări în condițiile valului de scumpiri.
Ce puteți face dacă primiți facturi umflate la energie electrică sau la gaze: Aveți posibilitatea de a vă adresa furnizorului pentru clarificări privind factura/facturile emise. Furnizorul este obligat să vă comunice în scris și prompt explicații.
Puteți solicita furnizorului stornarea (anularea în vederea refacerii) facturilor emise eronat, conținând prețuri supra-estimate, aplicate retroactiv sau regularizate pe perioade care depășesc 3 luni anterioare (6 luni, în reglementarea în vigoare până în luna august), scrie antena3.ro.
Această solicitare este posibilă în baza indexului afișat pe contorul individual de energie electrică, index pe care îl puteți comunica furnizorului sau pe care trebuie să îl citească efectiv reprezentantul distribuitorului.
Procedura LEGALĂ pentru a contesta o factură umflată de furnizor nejustificat
În cazul în care furnizorul îți mărește nejustificat o factură, poți să depui o NOTIFICARE DE REFUZ LA PLATĂ.
Normele pe care furnizorii de energie trebuie să le respecte
Este esenţial să cunoaştem care sunt normele care trebuie respectate de către furnizor atunci când stabileşte valoarea consumului de energie electrică care stă la originea emiterii facturilor.
Dispoziţiile art. 74 al Ordinului nr. 64/2014 stabilesc, ca regulă pentru determinarea consumului de energie, autocitirea prin transmiterea indexului de consum de către client la termenul stabilit, operaţiune urmată de emiterea facturii.
În situaţia în care nu se procedează la autocitire şi la transmiterea datelor în termenul stabilit, prevederile aceluiaşi text de lege statuează că stabilirea consumului de energie se poate realiza şi prin următoarele modalităţi:
”a) pe baza unui consum lunar estimat de energie electrică, stabilit de comun acord cu clientul final printr-o convenţie de consum, convenţie care poate fi modificată oricând la iniţiativa clientului final, sau la iniţiativa furnizorului, în situaţia în care furnizorul constată diferenţe semnificative între consumul lunar estimat şi consumul realizat;
b) pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul determinat pe baza celor mai recente citiri;
c) pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul din perioada similară a anului precedent.”
Un caz care necesită o atenţie specială o reprezintă ipoteza în care este necesară recalcularea consumului de energie electrică, datorită defectării aparatului de măsurare pe o anumită perioadă.
Juridice.ro precizează că în această situaţie sunt aplicabile prevederile Ordinului nr. 18/2005 al A.N.R.E., care, la art. 12, stabileşte următoarele modalităţi de calcul, aplicabile în această ordine:
”a) pe baza înregistrărilor unui contor martor, cu acordul părţilor implicate în tranzacţia de energie electrică;
b) pe baza unui istoric de consum, stabilit pentru o perioadă de timp egală ca durată şi similară (din punct de vedere al condiţiilor de consum, determinate, de exemplu de anotimp etc.) cu cea în care grupul de măsurare nu a funcţionat;
c) pe baza măsurării energiei electrice active efectuate pentru o perioadă caracteristică, de cel puţin 7 zile, din momentul remedierii situaţiei care a condus la nefuncţionarea grupului de măsurare;
d) pe baza unei estimări a consumului, ţinând seama de numărul şi de puterea receptoarelor din dotarea consumatorului şi de durata de utilizare a fiecărui receptor (sistem pauşal), conform reglementărilor”.
Consumatorul care consideră că documentul fiscal emis pe numele său nu exprimă consumul real de energie electrică, impunându-i-se o obligaţie de plată exagerat de mare, are la îndemână posibilitatea sesizării instanţei de judecată, în vederea constrângerii furnizorului de energie la întocmirea actelor sus-menţionate, cu respectarea cerinţelor legale.
Paşi practici pentru a contesta factura la energie
Cum putem contesta factura:
la furnizor:Toţi furnizorii sunt obligaţi să ne pună la dispoziţie modalitatea de contestare şi termenele de timp.
la ANRE şi ANPC: Dacă nu suntem mulţumiţi de răspunsul furnizolului, (un răspuns standard primit este acela prin care suntem anunţaţi că s-a verificat, factura este corectă, dar ne dau posibilitatea să plătim în rate), contestăm (imediat ce am primit răspunsul de la furnizor), la ANRE şi ANPC.
Încercăm să le punem la dispoziţie toate datele necesare, pentru a analiza cât mai corect). Şi aceste două instituţii vă pun la dispoziţie informaţii despre modalitatea de contestare: pe pagina lor web şi telefonic, dacă ne încurcăm.
în instanţă: Avem răspunsurile de la ANRE şi Protecţia consumatorului (ANPC), dar tot suntem nemulţumiţi, atunci contestăm în instanţă. De cele mai multe ori, în instanţă (dacă are dreptate), consumatorul are câştig de cauză.
Cum contestăm factura în instanţă?
„Pentru a contesta facturile emise de către furnizorul de energie electrică trebuie să ne adresăm instanţei de judecată cu o cerere ”având ca obiect obligaţia de a face”.
Acest aspect este de o importanţă ridicată, luând în considerare numărul foarte mare de cetăţeni nemulţumiţi care se adresează în mod greşit instanţei de judecată cu o cerere în anulare a facturilor fiscale „factură fiscală nu poate constitui obiectul unei cereri în anulare, aceasta nereprezentând un act juridic în accepţiunea reclamată de art. 1324 din Codul Civil., şi, în raport de Legea nr. 82/1991 a contabilităţii”
Orice consumator nemulţumit de cuantumul exagerat al facturii emise de către furnizorul de electricitate şi care constată că aceasta nu îndeplineşte cerinţele legale minime de formă sau conţinut, fiind întocmită şi pe baza unui consum stabilit empiric de către operatorul economic, se poate adresa instanţei de judecată cu o acţiune împotriva acestuia din urmă, având ca obiect obligaţia de a face.
Taxa judiciară de timbru
În cazul de faţă, fiind vorba de o acţiune având ca obiect obligaţia de a face (evaluabilă în bani) se încadrează la dispoziţiile Art. 3 din OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. În funcţie de valoarea contestată (facturată) se calculează taxa judiciară astfel:
(1) Acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:
a) până la valoarea de 500 lei – 8%, dar nu mai puţin de 20 lei;
b) între 501 lei şi 5.000 lei – 40 lei + 7% pentru ce depăşeşte 500 lei;
C) între 5.001 lei şi 25.000 lei – 355 lei + 5% pentru ce depăşeşte 5.000 lei;
d )între 25.001 lei şi 50.000 lei – 1.355 lei + 3% pentru ce depăşeşte 25.000 lei;
e) între 50.001 lei şi 250.000 lei – 2.105 lei +2% pentru ce depăşeşte 50.000 lei;
f) peste 250.000 lei – 6.105 lei + 1% pentru ce depăşeşte 250.000 lei (2) Se taxează potrivit (1)şi următoarele categorii de acţiuni:
g)în constatarea nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial; cererea privind repunerea părţilor în situaţia anterioară este scutită de taxă de timbru dacă este accesorie acestor cereri;
h)privind constatarea existenţei sau inexistenţei unui drept patrimonial;
i)prin care se solicită pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de act autentic de înstrăinare a unor bunuri imobile sau de constituire a unor drepturi reale asupra acestora.
3. Facturi foarte mari după schimbarea contorului
„În situaţia în care s-a constatat, în urma reclamaţiei noastre, că într-adevăr, contorul era defect, consumul nostru de energie va fi recalculat pe durata nefuncţionării conform prevederilor Ordinului ANRE nr. 121/2015.
Recalcularea nu poate depăşi intervalul de timp de la ultima citire, şi anume 6 luni pentru clienţii casnici şi clienţii finali noncasnici mici şi 3 luni pentru clienţii finali noncasnici mari.
4. Cât timp factura este în contestare, avem dreptul să nu plătim
Conform FACIAS, putem amâna plata facturii de energie/gaze până la soluţionarea contestaţiei, doar în cazul în care am depus contestaţie privind cuantumul facturii de energie/gaze.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Satul Moara din județul Suceava a găzduit recent un eveniment cu totul aparte, încărcat de emoție și speranță. În cadrul proiectului „Punți între inimi”, 19 deținuți și-au revăzut copiii, într-un spațiu sigur și cald, departe de zidurile reci ale detenției. Pentru câteva ore, timpul parcă s-a oprit în loc, oferindu-le părinților și copiilor șansa de a se reconecta, potrivit unui comunicat de presă remis redacției de purtătorul de cuvânt al Penitenciarului Botoșani.
Într-un colț de natură luminat de soare și de râsete de copii, 39 de micuți au redescoperit bucuria de a fi cu tatăl lor. S-au jucat fotbal, au urcat în leagăne, au cules cireșe, au cântat la pian și au încercat echitația. Dar mai presus de toate, au avut timp. Timp petrecut împreună.
Scopul activității a fost clar, acela de a întări legătura dintre tată și copil, într-un mod autentic, emoțional și profund. Iar reacțiile copiilor spun totul:
„Mi-a făcut tata masaj și m-a alintat.”
„Am stat mai mult cu tata decât într-o vizită.”
„L-am văzut după 6 luni.”
„Ne-am simțit ca acasă.”
„Am mâncat cireșe și ne-am jucat cu mingile.”
Acțiunea a fost organizată de sectorul de reintegrare socială, în parteneriat cu Liceul Teoretic Filadelfia Suceava, prin implicarea profesorului Narcis Georgescu. Este un exemplu clar că reintegrarea poate începe cu gesturi simple, dar pline de sens , o privire, o îmbrățișare, o joacă.
„Le suntem recunoscători colegilor noștri din cadrul sectorului reintegrare socială și partenerilor noștri de la Liceul Teoretic Filadelfia Suceava care, prin domnului profesor Narcis Georgescu au făcut posibilă această activitate și care ne-au fost alături în această călătorie a sufletelor”, au transmis reprezentanții Penitenciarului Botoșani.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a încheiat, în această săptămână, 15 contracte pentru spitale de recuperare în toate regiunile țării, valoarea acestora fiind de 742 milioane lei, a scris, sâmbătă, pe pagina sa de socializare, ministrul de resort, Marcel Boloș.
‘Bilanțul acestei săptămâni: 15 contracte, 742 milioane lei, spitale de recuperare în toate regiunile țării. Infrastructura de recuperare medicală va primi în sfârșit ce merită. Vorbim de cea mai mare investiție din ultimii ani în acest segment esențial al sănătății – adesea ignorat, deși exact aici, în centrele de recuperare, începe drumul real spre viața de după boală. Investim în spitale din Cluj, Bihor, Constanța, București, Harghita, Prahova, Argeș, Galați, Botoșani și Arad, care vor putea primi peste 260.000 pacienți anual’, a menționat Boloș pe pagina sa de Facebook.
Potrivit acestuia, investițiile vor asigura dotarea acestor unități cu echipamente medicale de ultimă generație și implementarea standardelor de eficiență energetică nZEB.
‘Proiectele includ dezvoltarea serviciilor de recuperare neuropsihomotorie pentru copii, modernizarea centrelor de balneologie și recuperare medicală, precum și extinderea și reabilitarea infrastructurii existente. Este o investiție în capacitatea României de a oferi tratamente de calitate după ce viața a fost deja dată peste cap..fie de un accident, o boală gravă sau o intervenție chirurgicală majoră’, a mai scris Marcel Boloș. AGERPRES
Continuă exercițiul național ”SEISM 2025”, care constă în simularea unui cutremur de 7,3 grade pe scara Richter în zona Vrancea, resimțit în 23 de județe, cele mai mari pagube fiind posibil să fie înregistrate în zonele București – Ilfov, Călărași și Ialomița.
”Vorbim de un exercițiu, care a început astăzi dimineață, la 7:41, prin simularea unui cutremur cu impact pe mai multe județe, dar în principal în București – Ilfov, Călărași și Ialomița. (…) A fost un cutremur de 7,3 grade pe scara Richter, adâncime de 130,4 km în zona Vrancea. După ce cutremurul a avut loc, au început recunoașterile în teren de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență și inspectoratele județene, cutremurul fiind resimțit în 23 de județe. Toate aceste inspectorate au recurs imediat la verificarea în teren a situației. (…) Trei zone afectate grav: București – Ilfov, Călărași și Ialomița. Inspectoratul General de Aviație a ridicat un elicopter și a făcut o evaluare a zonei București-Ilfov și a transmis imagini în direct. Au început și primele măsuri de salvare a persoanelor. La acest moment, datele, de la ora 11:00, arată așa: localități afectate – 35 de municipii și o comună, populație evacuată – 287, persoane rănite – 1.059, decedați – 401, persoane dispărute – 710, persoane sinistrate – nu aveam date încă. Asupra sistemului sanitar ne așteptăm să fie o presiune mai mare. Sfatul nostru către populație – să solicite sprijin la unitățile de primire urgență numai dacă este ceva serios sau grav”, a anunțat șeful DSU, Raed Arafat, primele date ale acestui exercițiu.
Tot în cadrul acestei simulări, se ia în calcul faptul că acest cutremur a distrus 572 de locuințe, iar 155 de case au fost avariate. De asemenea, sunt afectate trei spitale din Capitală: Elias, Bagdasar și Pantelimon.
De asemenea, sunt distruse sau avariate clădiri ale administrației publice, sedii de firmă, DN1 – este blocat, trei poduri rutiere – avariate, două căi ferate sunt blocate, o pistă a Aeroportului Otopeni prezintă fisuri și este întreruptă alimentarea cu apă și energie a Capitalei.
Măsuri întreprinse de autorități până la ora 11,00: evaluarea situației din teren, verificarea gradului de afectare a unităților operative de răspuns, instituirea stării de alertă pe plan național, solicitarea de asistență internațională, scoaterea de materiale de la rezervele de stat pentru populația afectată, evaluarea spitalelor, au fost stabilite trei baze de operații pentru forțele de intervenție și se studiază unde vor fi localizate taberele de sinistrați, sunt mobilizate spitale mobile pentru a acorda ajutor de urgență răniților.
Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Broșteni, comuna Durnești. În eveniment au fost implicate două autoturisme.
La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare și două ambulanțe SAJ.
Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate.
Publicitate
Trei persoane, printre care și un copil, au primit îngrijiri medicale la fața locului. Acestea au refuzat transportul la spital.
Pompierii au acționat și pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.