Conform FACIAS, putem amâna plata facturii de energie/gaze până la soluţionarea contestaţiei, doar în cazul în care am depus contestaţie privind cuantumul facturii de energie/gaze.
La fiecare trei luni, mulți români se trezesc cu facturi mărite nejustificat la energie. Emiterea facturilor la energie pe baza unor estimări de consum este dintre cele mai presante în această iarnă, stârnind multe îngrijorări în condițiile valului de scumpiri.
Ce puteți face dacă primiți facturi umflate la energie electrică sau la gaze: Aveți posibilitatea de a vă adresa furnizorului pentru clarificări privind factura/facturile emise. Furnizorul este obligat să vă comunice în scris și prompt explicații.
Puteți solicita furnizorului stornarea (anularea în vederea refacerii) facturilor emise eronat, conținând prețuri supra-estimate, aplicate retroactiv sau regularizate pe perioade care depășesc 3 luni anterioare (6 luni, în reglementarea în vigoare până în luna august), scrie antena3.ro.
Această solicitare este posibilă în baza indexului afișat pe contorul individual de energie electrică, index pe care îl puteți comunica furnizorului sau pe care trebuie să îl citească efectiv reprezentantul distribuitorului.
Procedura LEGALĂ pentru a contesta o factură umflată de furnizor nejustificat
În cazul în care furnizorul îți mărește nejustificat o factură, poți să depui o NOTIFICARE DE REFUZ LA PLATĂ.
Normele pe care furnizorii de energie trebuie să le respecte
Este esenţial să cunoaştem care sunt normele care trebuie respectate de către furnizor atunci când stabileşte valoarea consumului de energie electrică care stă la originea emiterii facturilor.
Dispoziţiile art. 74 al Ordinului nr. 64/2014 stabilesc, ca regulă pentru determinarea consumului de energie, autocitirea prin transmiterea indexului de consum de către client la termenul stabilit, operaţiune urmată de emiterea facturii.
În situaţia în care nu se procedează la autocitire şi la transmiterea datelor în termenul stabilit, prevederile aceluiaşi text de lege statuează că stabilirea consumului de energie se poate realiza şi prin următoarele modalităţi:
”a) pe baza unui consum lunar estimat de energie electrică, stabilit de comun acord cu clientul final printr-o convenţie de consum, convenţie care poate fi modificată oricând la iniţiativa clientului final, sau la iniţiativa furnizorului, în situaţia în care furnizorul constată diferenţe semnificative între consumul lunar estimat şi consumul realizat;
b) pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul determinat pe baza celor mai recente citiri;
c) pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul din perioada similară a anului precedent.”
Un caz care necesită o atenţie specială o reprezintă ipoteza în care este necesară recalcularea consumului de energie electrică, datorită defectării aparatului de măsurare pe o anumită perioadă.
Juridice.ro precizează că în această situaţie sunt aplicabile prevederile Ordinului nr. 18/2005 al A.N.R.E., care, la art. 12, stabileşte următoarele modalităţi de calcul, aplicabile în această ordine:
”a) pe baza înregistrărilor unui contor martor, cu acordul părţilor implicate în tranzacţia de energie electrică;
b) pe baza unui istoric de consum, stabilit pentru o perioadă de timp egală ca durată şi similară (din punct de vedere al condiţiilor de consum, determinate, de exemplu de anotimp etc.) cu cea în care grupul de măsurare nu a funcţionat;
c) pe baza măsurării energiei electrice active efectuate pentru o perioadă caracteristică, de cel puţin 7 zile, din momentul remedierii situaţiei care a condus la nefuncţionarea grupului de măsurare;
d) pe baza unei estimări a consumului, ţinând seama de numărul şi de puterea receptoarelor din dotarea consumatorului şi de durata de utilizare a fiecărui receptor (sistem pauşal), conform reglementărilor”.
Consumatorul care consideră că documentul fiscal emis pe numele său nu exprimă consumul real de energie electrică, impunându-i-se o obligaţie de plată exagerat de mare, are la îndemână posibilitatea sesizării instanţei de judecată, în vederea constrângerii furnizorului de energie la întocmirea actelor sus-menţionate, cu respectarea cerinţelor legale.
Paşi practici pentru a contesta factura la energie
Cum putem contesta factura:
la furnizor:Toţi furnizorii sunt obligaţi să ne pună la dispoziţie modalitatea de contestare şi termenele de timp.
la ANRE şi ANPC: Dacă nu suntem mulţumiţi de răspunsul furnizolului, (un răspuns standard primit este acela prin care suntem anunţaţi că s-a verificat, factura este corectă, dar ne dau posibilitatea să plătim în rate), contestăm (imediat ce am primit răspunsul de la furnizor), la ANRE şi ANPC.
Încercăm să le punem la dispoziţie toate datele necesare, pentru a analiza cât mai corect). Şi aceste două instituţii vă pun la dispoziţie informaţii despre modalitatea de contestare: pe pagina lor web şi telefonic, dacă ne încurcăm.
în instanţă: Avem răspunsurile de la ANRE şi Protecţia consumatorului (ANPC), dar tot suntem nemulţumiţi, atunci contestăm în instanţă. De cele mai multe ori, în instanţă (dacă are dreptate), consumatorul are câştig de cauză.
Cum contestăm factura în instanţă?
„Pentru a contesta facturile emise de către furnizorul de energie electrică trebuie să ne adresăm instanţei de judecată cu o cerere ”având ca obiect obligaţia de a face”.
Acest aspect este de o importanţă ridicată, luând în considerare numărul foarte mare de cetăţeni nemulţumiţi care se adresează în mod greşit instanţei de judecată cu o cerere în anulare a facturilor fiscale „factură fiscală nu poate constitui obiectul unei cereri în anulare, aceasta nereprezentând un act juridic în accepţiunea reclamată de art. 1324 din Codul Civil., şi, în raport de Legea nr. 82/1991 a contabilităţii”
Orice consumator nemulţumit de cuantumul exagerat al facturii emise de către furnizorul de electricitate şi care constată că aceasta nu îndeplineşte cerinţele legale minime de formă sau conţinut, fiind întocmită şi pe baza unui consum stabilit empiric de către operatorul economic, se poate adresa instanţei de judecată cu o acţiune împotriva acestuia din urmă, având ca obiect obligaţia de a face.
Taxa judiciară de timbru
În cazul de faţă, fiind vorba de o acţiune având ca obiect obligaţia de a face (evaluabilă în bani) se încadrează la dispoziţiile Art. 3 din OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. În funcţie de valoarea contestată (facturată) se calculează taxa judiciară astfel:
(1) Acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:
a) până la valoarea de 500 lei – 8%, dar nu mai puţin de 20 lei;
b) între 501 lei şi 5.000 lei – 40 lei + 7% pentru ce depăşeşte 500 lei;
C) între 5.001 lei şi 25.000 lei – 355 lei + 5% pentru ce depăşeşte 5.000 lei;
d )între 25.001 lei şi 50.000 lei – 1.355 lei + 3% pentru ce depăşeşte 25.000 lei;
e) între 50.001 lei şi 250.000 lei – 2.105 lei +2% pentru ce depăşeşte 50.000 lei;
f) peste 250.000 lei – 6.105 lei + 1% pentru ce depăşeşte 250.000 lei (2) Se taxează potrivit (1)şi următoarele categorii de acţiuni:
g)în constatarea nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial; cererea privind repunerea părţilor în situaţia anterioară este scutită de taxă de timbru dacă este accesorie acestor cereri;
h)privind constatarea existenţei sau inexistenţei unui drept patrimonial;
i)prin care se solicită pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de act autentic de înstrăinare a unor bunuri imobile sau de constituire a unor drepturi reale asupra acestora.
3. Facturi foarte mari după schimbarea contorului
„În situaţia în care s-a constatat, în urma reclamaţiei noastre, că într-adevăr, contorul era defect, consumul nostru de energie va fi recalculat pe durata nefuncţionării conform prevederilor Ordinului ANRE nr. 121/2015.
Recalcularea nu poate depăşi intervalul de timp de la ultima citire, şi anume 6 luni pentru clienţii casnici şi clienţii finali noncasnici mici şi 3 luni pentru clienţii finali noncasnici mari.
4. Cât timp factura este în contestare, avem dreptul să nu plătim
Conform FACIAS, putem amâna plata facturii de energie/gaze până la soluţionarea contestaţiei, doar în cazul în care am depus contestaţie privind cuantumul facturii de energie/gaze.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Într-o atmosferă de profundă rugăciune și bucurie duhovnicească, comunitatea din satul Icușeni Vale și-a serbat, în data de 20 iulie, ocrotitorul spiritual, Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul. Ca în fiecare an, hramul bisericii a devenit un prilej de comuniune, recunoștință și întărire în credință pentru credincioșii locului, dar și pentru oaspeții veniți din împrejurimi.
Biserica din Icușeni Vale, cu hramul „Sfântul Ilie”, frumos împodobită ca o mireasă a lui Hristos, se înalță ca o candelă vie în inima satului, păstrând vie flacăra credinței moștenită din străbuni. În această zi sfântă, biserica și curtea s-au umplut de glasuri smerite, de chipuri luminate și de rugăciuni rostite cu lacrimi în ochi. Sfântul Ilie, cunoscut ca „focul ceresc” al dreptei credințe, a fost invocat cu nădejde pentru ploaie binecuvântată, sănătate și pace în lume.
Sărbătoarea a început sâmbătă seară, cu slujba Vecerniei Mari cu Litie în cinstea ocrotitorului bisericii, popasul duhovnicesc extrem de emoționant aducând împreună zeci de credincioși și slujitori ai Altarului. Din soborul care a slujit au făcut parte pr. Mădălin Gîlcă, din Parohia Şendreni, secretar la Sectorul Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, pr. Ionuț Simionică, pr. Andrei Anușca, pr. Teodor Cenușă și părintele paroh Dumitru Anușca. La lumina lumânărilor, atmosfera de rugăciune și înaltă trăire duhovnicească a fost țesută de cântăreții de la strană, printre aceștia regăsindu-se arhidiaconul Adrian Matei, de la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava și Simon Petru Mihai, de la Biserica Izvorul Tămăduirii Botoșani. Pe parcursul slujbei s-au alăturat la strană frații preoți Dumitru și Andrei Anușca, redând un adevărat „program” duhovnicesc în cel mai pur stil bizantin, reușind să facă inimile să vibreze.
La finalul slujbei, părintele Ionuț Simionică a binecuvântat, prin rugăciunea Litiei, pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public, după care a ținut un frumos cuvânt de învățătură în care a îndemnat credincioșii să fie fie curajoși și neclintiți în credință, așa cum a fost Sfântul Ilie.
Duminică, în ziua prăznuirii sfântului, după slujba liturgică, tradiția a fost cinstită printr-o agapă frățească, pregătită cu grijă de femeile satului, dar și prin obiceiuri locale păstrate cu sfințenie. Copiii au primit iconițe și dulciuri, iar bătrânii au fost înconjurați cu cinste și grijă, semn că în Icușeni sărbătoarea nu este doar un prilej de evlavie, ci și de înnoire a legăturilor dintre oameni. Pașii credincioșilor, care au plecat acasă cu sufletele pline, mărturisesc că hramul nu e doar o zi în calendar, ci o întâlnire cu sfințenia.
Un sfânt cu glas de tunet și inimă de foc
Publicitate
Pentru comunitatea din Icușeni, Sfântul Ilie este mai mult decât un nume din calendar: este ocrotitorul grădinilor, al ogoarelor, dar mai ales al sufletelor încercate. Cu tunetul dreptății, dar și cu blândețea care s-a arătat în pustie, el rămâne un exemplu de curaj, rugăciune și ascultare de Dumnezeu.
„Ce învățăm de la Sf. Ilie? De ce e atât de mare acest bărbat?
Fierbinteala, efervescența, tăria credinței lui, zelul misionar, supraomenesc, neostoit și nedrămuit.
Faptul că Dumnezeu și adevărata credință au însemnat totul pentru el, faptul că a trăit ca să dea mărturie dreaptă, ca să transmită cuvântul Domnului nealterat și necosmetizat oamenilor din vremea lui, indiferent de statutul lor social, fără a-și prețui egoist securitatea, timpul individual, confortul etc. Este fascinantă afierosirea și loialitatea deplină față de Dumnezeu. E rarisimă. De asta și strălucește atât de tare Sf. Ilie într-o lume a inconsecvenței, a dublei măsuri, a duplicităților de tot felul. El, ascetul, profetul, sfântul, alesul Domnului, şi-a dăruit Domnului toată viața, cu un patos şi o fervoare rarisime. De fapt, omenește este imposibil să facem asta. Doar cu putere de la Dumnezeu putem să ardem și noi de credință şi iubire jertfelnică. Inima aprinsă de focul harului, îndulcindu-se continuu din Adevăr, are o repulsie şi o intransigență radicală față de tot ce înseamnă minciună, ipocrizie, neorânduială”, a rostit în predica sa părintele profesor Dumitru Anușca, parohul Bisericii din Icușeni Vale.
Un sătuc cu rădăcini adânci în cer
Icușeni Vale nu e doar un punct pe hartă, ci o comunitate care și-a păstrat vie legătura cu cerul. Într-o lume grăbită și uneori lipsită de sens, zilele de hram ca aceasta devin oaze de liniște duhovnicească și un prilej perfect pentru ca enoriașii să se întoarcă la ceea ce e cu adevărat important. „O comunitate cu 65 de familii devenite o singură suflare şi mare familie parohială, adunați în jurul Potirului Euharistic, întru slava Preasfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, Treimea cea de o ființă și nedespărțită”, a descris părintele paroh Dumitru Anușca.
Dezvoltarea aplicației informatice destinate acordării voucherelor de energie se află într-un stadiu avansat, aceasta urmând să fie operaționalizată înainte de termenul de 60 de zile stabilit prin legislație, conform informațiilor furnizate de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicații Speciale, relatează agerpres.ro.
‘Procesul de dezvoltare a aplicației informatice destinate acordării voucherelor de plată a facturilor la energie (EPIDS) se află într-un stadiu avansat, urmând să fie operaționalizată înainte de termenul de 60 de zile stabilit prin legislație. În cursul acestei săptămâni, echipa de dezvoltare a STS a primit acces pentru a integra o parte dintre serviciile electronice ale instituțiilor responsabile de verificarea identității și a contractelor la locurile de consum de energie. Pe măsură ce va exista acces pentru toate interconectările stabilite prin legislație și necesare verificării condițiilor de eligibilitate, va fi posibilă testarea de performanță și de securitate, iar apoi lansarea aplicației’, se menționează în răspunsul transmis de STS la solicitarea AGERPRES.
Potrivit sursei citate, EPIDS este dezvoltată sub forma unei aplicații web, care presupune accesarea unui link, fără a fi necesară descărcarea sau instalarea. Aplicația poate fi utilizată de pe orice dispozitiv cu browser – calculator, laptop, smartphone sau tabletă.
Actul normativ ce reglementează condițiile acordării mecanismului de sprijin financiar a fost aprobat în data de 30 iunie 2025, fiind stabilit termenul de 60 de zile pentru dezvoltarea sistemului informatic.
‘Astfel, Serviciul de Telecomunicații Speciale dezvoltă aplicația într-un timp extrem de scurt, nefiind înregistrate întârzieri. Precizăm că aplicația dezvoltată de către instituția noastră va permite înscrierea tuturor persoanelor eligibile. Verificarea, validarea și stabilirea beneficiarilor de vouchere se realizează automat prin interogarea bazelor de date puse la dispoziție de autoritățile stabilite prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică’, precizează sursa citată.
Cererile de obținere a voucherului vor putea fi depuse online de către titular sau un membru al familiei în aplicația EPIDS. De asemenea, solicitările vor putea fi depuse și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal ori al reprezentanților primăriilor unde solicitantul declară locul de consum.
Publicitate
Potrivit legislației, acordarea sprijinului financiar nu este condiționată de emiterea tichetului în format tipărit întrucât, prin automatizările realizate de aplicație, datele aferente beneficiarilor sunt preluate automat din aplicația EPIDS în sistemul electronic de plată a facturilor, subliniază reprezentanții STS.
OUG 35/2025 stabilește măsuri de protecție socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică afectați de sărăcie energetică, ulterior expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare, pentru consumul de energie electrică.
Măsurile de protecție socială se aplică în perioada 1 iulie 2025-31 martie 2026 și constau în acordarea unui sprijin financiar consumatorilor casnici care îndeplinesc condițiile legale, sub forma unui tichet electronic de energie ce poate fi utilizat de beneficiar numai pentru a efectua plăți pentru consumul de energie electrică înregistrat la locul de consum pentru care se acordă acest sprijin.
Beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie următoarele categorii de persoane și familii: persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei; familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.
Sprijinul este în valoare de 50 lei/lună și se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major. Solicitarea se depune online, în aplicația EPIDS. Tichetul electronic de energie se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declarați de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.
Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaționalizării aplicației. Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții au obligația de a se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data operaționalizării aplicației. După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare.
O femeie în vârstă de 37 de ani, din județul Suceava, a fost sancționată drastic după ce a fost surprinsă de radar circulând cu o viteză amețitoare pe DN 29C, în localitatea Vârful Câmpului, județul Botoșani.
Polițiștii din cadrul Serviciului Rutier au înregistrat autoturismul condus de aceasta rulând cu aproximativ 200 km/h, într-o zonă unde limita de viteză era mult mai redusă. Oamenii legii au efectuat semnalul regulamentar de oprire, însă conducătoarea auto nu a oprit și și-a continuat deplasarea, forțând autoritățile să pornească în urmărirea sa.
Cursa s-a încheiat în localitatea Cucorăni, unde femeia a pierdut controlul volanului și a ieșit în decor, oprindu-se în șanțul de pe marginea drumului. Din fericire, impactul nu a fost grav – femeia era singură în mașină și a suferit leziuni minore, fiind transportată la spital pentru îngrijiri medicale.
Verificările efectuate de polițiști au stabilit că nu consumase alcool sau alte substanțe interzise, iar actele autoturismului erau în regulă.
Cu toate acestea, comportamentul extrem de periculos din trafic i-a adus o sancțiune severă: amendă contravențională în valoare de 8.100 de lei și reținerea permisului de conducere pentru o perioadă de 300 de zile.
Poliția Rutieră atrage din nou atenția asupra riscurilor majore generate de viteza excesivă și de refuzul de a respecta semnalele polițiștilor, subliniind că astfel de comportamente pun în pericol nu doar viața conducătorului auto, ci și a celorlalți participanți la trafic.