Connect with us

Actualitate

Factură de energie electrică sau gaze, mărită nejustificat: Cum o poți contesta

Publicat

Publicitate

Conform FACIAS, putem amâna plata facturii de energie/gaze până la soluţionarea contestaţiei, doar în cazul în care am depus contestaţie privind cuantumul facturii de energie/gaze.

La fiecare trei luni, mulți români se trezesc cu facturi mărite nejustificat la energie. Emiterea facturilor la energie pe baza unor estimări de consum este dintre cele mai presante în această iarnă, stârnind multe îngrijorări în condițiile valului de scumpiri.

Ce puteți face dacă primiți facturi umflate la energie electrică sau la gaze: Aveți posibilitatea de a vă adresa furnizorului pentru clarificări privind factura/facturile emise. Furnizorul este obligat să vă comunice în scris și prompt explicații.

Puteți solicita furnizorului stornarea (anularea în vederea refacerii) facturilor emise eronat, conținând prețuri supra-estimate, aplicate retroactiv sau regularizate pe perioade care depășesc 3 luni anterioare (6 luni, în reglementarea în vigoare până în luna august), scrie antena3.ro.

Această solicitare este posibilă în baza indexului afișat pe contorul individual de energie electrică, index pe care îl puteți comunica furnizorului sau pe care trebuie să îl citească efectiv reprezentantul distribuitorului.

Procedura LEGALĂ pentru a contesta o factură umflată de furnizor nejustificat

În cazul în care furnizorul îți mărește nejustificat o factură, poți să depui o NOTIFICARE DE REFUZ LA PLATĂ.

Publicitate

Documentul poate fi descărcat de AICI.

Normele pe care furnizorii de energie trebuie să le respecte

Este esenţial să cunoaştem care sunt normele care trebuie respectate de către furnizor atunci când stabileşte valoarea consumului de energie electrică care stă la originea emiterii facturilor.

Dispoziţiile art. 74 al Ordinului nr. 64/2014 stabilesc, ca regulă pentru determinarea consumului de energie, autocitirea prin transmiterea indexului de consum de către client la termenul stabilit, operaţiune urmată de emiterea facturii.

În situaţia în care nu se procedează la autocitire şi la transmiterea datelor în termenul stabilit, prevederile aceluiaşi text de lege statuează că stabilirea consumului de energie se poate realiza şi prin următoarele modalităţi:

  • ”a) pe baza unui consum lunar estimat de energie electrică, stabilit de comun acord cu clientul final printr-o convenţie de consum, convenţie care poate fi modificată oricând la iniţiativa clientului final, sau la iniţiativa furnizorului, în situaţia în care furnizorul constată diferenţe semnificative între consumul lunar estimat şi consumul realizat;
  • b) pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul determinat pe baza celor mai recente citiri;
  • c) pe baza unui consum estimat de către furnizor, având în vedere consumul din perioada similară a anului precedent.”

Un caz care necesită o atenţie specială o reprezintă ipoteza în care este necesară recalcularea consumului de energie electrică, datorită defectării aparatului de măsurare pe o anumită perioadă.

Juridice.ro precizează că în această situaţie sunt aplicabile prevederile Ordinului nr. 18/2005 al A.N.R.E., care, la art. 12, stabileşte următoarele modalităţi de calcul, aplicabile în această ordine:

  • ”a) pe baza înregistrărilor unui contor martor, cu acordul părţilor implicate în tranzacţia de energie electrică;
  • b) pe baza unui istoric de consum, stabilit pentru o perioadă de timp egală ca durată şi similară (din punct de vedere al condiţiilor de consum, determinate, de exemplu de anotimp etc.) cu cea în care grupul de măsurare nu a funcţionat;
  • c) pe baza măsurării energiei electrice active efectuate pentru o perioadă caracteristică, de cel puţin 7 zile, din momentul remedierii situaţiei care a condus la nefuncţionarea grupului de măsurare;
  • d) pe baza unei estimări a consumului, ţinând seama de numărul şi de puterea receptoarelor din dotarea consumatorului şi de durata de utilizare a fiecărui receptor (sistem pauşal), conform reglementărilor”.

Consumatorul care consideră că documentul fiscal emis pe numele său nu exprimă consumul real de energie electrică, impunându-i-se o obligaţie de plată exagerat de mare, are la îndemână posibilitatea sesizării instanţei de judecată, în vederea constrângerii furnizorului de energie la întocmirea actelor sus-menţionate, cu respectarea cerinţelor legale.

Paşi practici pentru a contesta factura la energie

Cum putem contesta factura:

  • la furnizor:Toţi furnizorii sunt obligaţi să ne pună la dispoziţie modalitatea de contestare şi termenele de timp.
  • la ANRE şi ANPC: Dacă nu suntem mulţumiţi de răspunsul furnizolului, (un răspuns standard primit este acela prin care suntem anunţaţi că s-a verificat, factura este corectă, dar ne dau posibilitatea să plătim în rate),  contestăm (imediat ce am primit răspunsul de la furnizor), la ANRE şi ANPC.
  • Încercăm să le punem la dispoziţie toate datele necesare, pentru a analiza cât mai corect). Şi aceste două instituţii vă pun la dispoziţie informaţii despre modalitatea de contestare: pe pagina lor web şi telefonic, dacă ne încurcăm.
  • în instanţă: Avem răspunsurile de la  ANRE şi Protecţia consumatorului (ANPC), dar tot suntem nemulţumiţi, atunci contestăm în instanţă. De cele mai multe ori, în instanţă (dacă are dreptate), consumatorul are câştig de cauză.

Cum contestăm factura în instanţă?

„Pentru a contesta facturile emise de către furnizorul de energie electrică trebuie să ne adresăm instanţei de judecată cu o cerere ”având ca obiect obligaţia de a face”.

Acest aspect este de o importanţă ridicată, luând în considerare numărul foarte mare de cetăţeni nemulţumiţi care se adresează în mod greşit instanţei de judecată cu o cerere în anulare a facturilor fiscale „factură fiscală nu poate constitui obiectul unei cereri în anulare, aceasta nereprezentând un act juridic în accepţiunea reclamată de art. 1324 din Codul Civil., şi, în raport de Legea nr. 82/1991 a contabilităţii”

Orice consumator nemulţumit de cuantumul exagerat al facturii emise de către furnizorul de electricitate şi care constată că aceasta nu îndeplineşte cerinţele legale minime de formă sau conţinut, fiind întocmită şi pe baza unui consum stabilit empiric de către operatorul economic, se poate adresa instanţei de judecată cu o acţiune împotriva acestuia din urmă, având ca obiect obligaţia de a face.

Taxa judiciară de timbru

În cazul de faţă, fiind vorba de o acţiune având ca obiect obligaţia de a face (evaluabilă în bani) se încadrează la dispoziţiile Art. 3 din OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. În funcţie de valoarea contestată (facturată) se calculează taxa judiciară astfel:

(1) Acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:

  • a) până la valoarea de 500 lei – 8%, dar nu mai puţin de 20 lei;
  • b) între 501 lei şi 5.000 lei – 40 lei + 7% pentru ce depăşeşte 500 lei;
  • C) între 5.001 lei şi 25.000 lei – 355 lei + 5% pentru ce depăşeşte 5.000 lei;
  • d )între 25.001 lei şi 50.000 lei – 1.355 lei + 3% pentru ce depăşeşte 25.000 lei;
  • e) între 50.001 lei şi 250.000 lei – 2.105 lei +2% pentru ce depăşeşte 50.000 lei;
  • f) peste 250.000 lei – 6.105 lei + 1% pentru ce depăşeşte 250.000 lei (2) Se taxează potrivit (1)şi următoarele categorii de acţiuni:
  • g)în constatarea nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial; cererea privind repunerea părţilor în situaţia anterioară este scutită de taxă de timbru dacă este accesorie acestor cereri;
  • h)privind constatarea existenţei sau inexistenţei unui drept patrimonial;
  • i)prin care se solicită pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de act autentic de înstrăinare a unor bunuri imobile sau de constituire a unor drepturi reale asupra acestora.

3. Facturi foarte mari după schimbarea contorului

„În situaţia în care s-a constatat, în urma reclamaţiei noastre, că într-adevăr, contorul era defect, consumul nostru de energie va fi recalculat pe durata nefuncţionării conform prevederilor Ordinului ANRE nr. 121/2015.

Recalcularea nu poate depăşi intervalul de timp de la ultima citire, şi anume 6 luni pentru clienţii casnici şi clienţii finali noncasnici mici şi 3 luni pentru clienţii finali noncasnici mari.

4. Cât timp factura este în contestare, avem dreptul să nu plătim

Conform FACIAS, putem amâna plata facturii de energie/gaze până la soluţionarea contestaţiei, doar în cazul în care am depus contestaţie privind cuantumul facturii de energie/gaze.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Zece kilometri de piste uni sau bidirecționale pentru bicicliști vor fi amenajate în municipiul Botoșani. Valoarea proiectul

Publicat

Publicitate

Botoșănenii care obișnuiesc să se deplaseze cu bicicleta vor avea posibilitatea să utilizeze rute special concepute în acest sens.

A fost semnat contractul pentru execuția lucrărilor în cadrul obiectivului de investiții „Susținerea transportului alternativ prin realizarea unui circuit de piste de biciclete la nivelul municipiului Botoșani”, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis.
Valoarea contractului, de 14 milioane de lei, va fi asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În baza licitației publice, constructorul desemnat pentru execuția acestor lucrări este SC CORNELL’S FLOOR SRL.
Proiectul propune 10 kilometri de piste uni sau bidirecționale, în funcție de caracteristicile zonei, prevăzute cu marcaje orizontale și verticale și amenajate în zona de trotuar.
Traseul 1 va cuprinde Bulevardul Mihai Eminescu, de la intersecție cu Șoseaua Iașului, până pe strada Sucevei.
Traseul 2: Pietonalul Unirii – Parcul Mihai Eminescu – str. Vârnav – Aleea Scipione Bădescu – str. Primăverii – str. Octav Onicescu – str. Pacea.
Traseul 3: Bulevardul George Enescu, de la intersecția cu Bulevardul Mihai Eminescu – str. Pacea – str. Sucevei – Parc Cornișa.
Pe traseele menționate vor fi amenajate 15 locații cu rastele pentru parcarea bicicletelor și 15 locații cu stații self service.
În zona Pietonalului Unirii vor fi demolate construcțiile existente destinate aranjamentelor florale, care prezintă pericol pentru pietoni și bicicliști iar sistemul
rutier al zonei va fi refăcut.
Aranjamentele florale vor fi înlocuite cu arbuști ornamentali plantați în ghivece de mari dimensiuni și cu jardiniere.
Fântânile arteziene nu vor fi demolate și vor intra într-un proces de reabilitare.
„Pistele de biciclete vor fi amenajate pe marginea Pietonalului, pe partea stângă, pe sensul cu Muzeul Județean. Pentru că spațiul pe care îl vom dobândi în urma demolărilor va fi generos, vom reloca și băncile de odihnă, astfel încât pista de biciclete să fie în spatele acestora. Traficul se va desfășura în condiții de siguranță, atât pentru bicicliști cât și pentru pietoni”, a menționat primarul Cosmin Andrei.
Termenul pentru finalizarea lucrărilor este de 12 luni de la data înscrisă pe ordinul de începere.

Citeste mai mult

Eveniment

Zeci de gospodării de pe zona de șes a localității Broscăuți au fost inundate, după ce apele râului Jijia au ieșit din albie. Ipoteză exersată de autorități

Publicat

Publicitate

Pregătirea pentru gestionarea situațiilor de urgență fie că vorbim despre incendii, inundații, grindină, vijelii, vânt puternic, alunecări de teren, înzăpeziri sau cutremur este foarte importantă. Reușita fiecărei misiuni depinde și de modul în care autoritățile locale acționează premergător, pe timpul sau după producerea unor astfel de evenimente.

Perfecționarea deprinderilor necesare se realizează prin intermediul unor exerciții și instruiri.

Acesta este și motivul pentru care, astăzi, specialiștii Centrului Operațional, ai Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților și ai Inspecției de Prevenire din cadrul ISU Botoșani s-au întâlnit cu Comitetul Local pentru Situații de Urgență Broscăuți. Potrivit scenariului, aproximativ 50 de gospodării de pe zona de șes a localității Broscăuți au fost inundate, după ce apele râului Jijia au ieșit din albie, în urma precipitațiilor abundente.

Pompierii militari au discutat cu membri CLSU Broscăuți despre modul de cunoaștere, organizare și desfășurare a activităților de avertizare, alarmare publică și evacuare a populației din zonele de risc.

Activitatea s-a desfășurat în baza Planului de pregătire în situații de urgență pentru 2025, aprobat prin Ordin al Prefectului, fiind organizată în contextul sărbătoririi „Săptămânii Zilei Protecției Civile”.

Informare preventivă:

Publicitate

Reguli de comportare și acțiune la inundații:

1. Când inundațiile vă surprind acasă, dacă aveți timp, luați următoarele măsuri pentru protejarea bunurilor:

– aduceți în casă unele lucruri sau puneți-le culcate la pământ într-un loc sigur (mobilă de curte, unelte de grădina sau alte obiecte care se pot muta și care pot fi suflate de vânt sau luate de apă);
– blocați ferestrele, astfel încât acestea să nu fie sparte de vânt, de apă, de obiecte care plutesc, sau de aluviuni;
– evacuați animalele și bunurile de valoare în locuri de refugiu, dinainte cunoscute;
– încuiați ușile casei și ferestrele dupa ce inchideți apa, gazul și instalațiile electrice.

2. Dacă inundatia este iminentă, procedați astfel:

– mutați obiectele care se pot mișca în partea cea mai de sus a casei, deconectati aparatele electrice și, împreună cu întreaga familie, părăsiți locuința și deplasați-vă spre locul de refugiu dinainte stabilit (etaje superioare, acoperișuri, înălțimi sau alte locuri dominante) care nu pot fi acoperite de nivelul cotelor maxime ale apelor;
– în cazul în care sunteti surprins în afara locuinței (pe străzi, în școli, în parcuri, gări, autogări, magazine, alte locuri) este necesar să respectați cu strictețe comunicările primite și să vă îndreptați spre locurile de refugiu cele mai apropiate.

3. Dacă se ordonă evacuarea, respectați următoarele reguli:
– respectati ordinea de evacuare stabilită: copii, bătrâni, bolnavi din zonele cele mai periclitate;
– înainte de părăsirea locuinței întrerupeți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, energie electrică și închideti ferestrele;
– scoateți animalele din gospodărie (grajduri, adăposturi) și dirijați-le către locurile care oferă protecție;
– la părăsirea locuinței luați documentele personale, o rezervă de alimente, apă, trusă sanitară, un mijloc de iluminat, un aparat de radio, iar pe timp friguros și îmbrăcăminte mai groasă;
– după sosirea la locul de refugiu, comportați-vă calm, ocupaț locurile stabilite, protejați și supravegheați copiii, respectați măsurile stabilite.

4. La reîntoarcerea acasă respectați următoarele:

– nu intrați în locuință în cazul în care aceasta a fost avariată sau a devenit insalubră;
– nu atingeți firele electrice;
– nu consumați apa direct de la sursă, ci numai după ce a fost fiartă;
– consumați alimente numai după ce au fost curățate, fierte și, după caz, controlate de organele sanitare;
– nu folosiți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, electricitate, fără aprobarea organelor de specialitate;
– acordați ajutor victimelor surprinse de inundații;
– executați lucrări de înlăturare a urmărilor inundației, degajarea malului, curățirea locuinței și mobilierului, dezinfectarea încăperilor, repararea avariilor.

Reguli și măsuri ce trebuie îndeplinite preventiv pentru diminuarea efectelor produse de inundatii:

* curățarea, adâncirea sau realizarea șanturilor de preluare a apelor pluviale;
* drenarea și asigurarea curgerii apei către șanturile de captare, astfel încât în gospodării aceasta să nu mai băltească;
* regularizarea unor pârâie, curățirea lor, a canalelor și tuburilor colectoare, a vâlcelelor pentru a asigura preluarea eventualilor torenți formați;
* crearea de bazine de rezervă pentru captarea viiturilor;
* deținatorilor de construcții situate pe direcția viiturilor de pe versanți li se recomandă realizarea unor canale de captare și dirijare a apei;
* curățarea pilonilor de susținere a podurilor, punților și podețelor de materialele aduse de viituri, pentru a se evita formarea unor adevărate baraje ce pot afecta împrejurimile sau chiar rezistența acestora;
* achiziționarea de saci pentru a putea fi umpluți cu nisip în scopul protejării împotriva pătrunderii apei sau a întăririi malurilor și digurilor;
* executarea unor lucrari de drenare a apei rezultate din precipitatii în zonele afectate de alunecări de teren pentru a împiedica pătrunderea acesteia prin crăpăturile formate în scopul prevenirii reactivării acestora;
* întreținerea unor lucrări de îmbunătățiri funciare, protejari de maluri și diguri;
* achizitionarea, la nivelul fiecarei localitati, a unor motopompe, acestea fiind necesare evacuarii apei din clădirile instituțiilor și populatiei din zone respective, pentru că în situații majore forțele Inspectoratului pentru Situații de Urgență nu sunt suficiente.

Citeste mai mult

Eveniment

Șeful ANPC, Piedone a dat un nou ordin către toți comisarii din țară. Noua procedura de verificare a spitalelor.

Publicat

Publicitate

Cristian Popescu Piedone a dat un nou ordin comisarilor ANPC. Aceștia au primit ordin de la șeful ANPC să oprească controalele în unitățile medicale din țară, însă nu definitiv. Mai exact să facă cereri către DSP și să continue operațiunea în echipe mixte, scrie alba24.ro

Mai exact să meargă alături de inspectorii DSP în unitățile medicale. În acest sens, Piedone a dat un mesaj vocal pe un grup al inspectorilor ANPC la nivel național.

La nivelul județului Alba, ANPC nu mai are ce controla deoarece a controlat trei unități medicale în primele zile ale acestei săptămâni. Mai exact, chiar dacă reprezentanții ANPC Alba fac o cerere către DSP pentru a forma echipe mixte, aceștia nu mai au ce verifica.

Mesajul lui Piedone către comisarii ANPC

”Către comisarii județelor, toate județele, vă rog respectos în clipa asta, încetați controlele către minister (n.r. Ministerul Sănătății, controale care au vizat bucătăriile spitalelor din România).

Rafila a semnat acel ordin, ok, dar toți astăzi, unul dintre voi, unul din comisari, se întoarce la sediu comisariatelor județene și face adrese către autoritatea locală să constituie în echipe mixte începând de mâine și mergeți în echipe mixte și scoate și faceți voi ce e mai bine și filmați, vă rog, toate aceste acțiuni comune.

Publicitate

Și dacă cei de la Direcția de Sănătate Publică nu constată sau trec pe lângă ceva, voi să fiți în spatele lor, să constatați în procesele verbale care se fac separat și nu comune, se menționază exact ceea ce constatați.

Echipe mixte cu DSP
Eu voi emite și eu un ordin în acest sens după constituirea echipelor mixte, dar toți faceți cereri, că începând de mâine, până vineri, se continua acțiunea mixtă cu cei de la Ministerul Sănătății.

Recepționat, toată lumea să se conformeze. Unul se duce și face și aceaste adrese sau le duce personal, dar luați numeri de registrare absolut tot de la autoritatea locală competentă care facem echipe mixte.

Începând de mâine (n.r. joi, 27 februarie) rezolvați-vă problemele în teritoriu, sunteți probabil în urmă, duceți-vă la birou și rezolvați din sesizări sau vă duceți pe sesizări concrete unde aveți efectuați controle în baza prerecuativelor pe care le aveți și, mă repet, sesizărilor primite. Iar de mâine, două zile, joi și vineri, echipe mixte.

Să vedem cum răspund dacă vin în echipe mixte și repet, repet, repet, constatați, constatați și băgați-vă frumos să aveți halate să fie în regulă tot. Băgați-vă pe cântările de față cu DSV-ul. Să vedem ce zice atunci DSV-ul.
El ne spune că carnea e ok sau nu e ok, nu e treaba noastră, că n-am întrebat niciodată dacă carnea din ciorbă e expirată sau am dus-o la laborator. Important, porțiile de față cu DSV-ul. Repet, plan și foto ale voastre personal, filmulețe ale voastre personal. Intrați în obiective din clipa asta”, a spus Piedone către comisarii ANPC.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Ministrul Educației: Se face pregătire cu profesorii, pentru a putea detecta primele semne ale consumului de droguri în școli

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat miercuri, că se face pregătire cu profesorii, astfel încât aceștia să fie capabili să detecteze primele semne ale consumului de droguri, scrie alba24.ro.

El a susținut că dealerii de droguri trebuie ”scoși din jurul școlilor”, așa cum au fost scoase fast-food-urile.

”Consumul de droguri – vă propun să avem o dezbatere separată. Suntem în discuții cu Ministerul de Interne. În primul rând, acțiunea trebuie să fie foarte dură acolo. Așa cum am scos fast-food-urile din jurul școlilor, trebuie să scoatem și dealerii din jurul școlilor.

În același timp, facem pregătire cu profesorii pentru a fi capabili să detecteze primele semne ale consumului de droguri. În același timp, facem același lucru cu părinții și cu Ministerul Sănătății’, a explicat ministrul, potrivit Agerpres.

David a subliniat că absolventul de liceu trebuie să fie bun specialist, bun cetățean, protector al democrației, dar și un om echilibrat, mulțumit cu propria viață.

”Absolventul de liceu, am spus-o foarte clar și în lansarea planurilor-cadru: bun specialist, bun cetățean, care pentru mine înseamnă un român protector al democrației, și, în același timp, un om echilibrat și mulțumit de propria viață. Așa cred că trebuie să arate un absolvent de liceu”, a transmis ministrul Educației

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending