Creșterea costului vieții din ultimii ani transformă ratele la bănci într-o adevărată provocare pentru români. Fie că este vorba despre credite contractate pentru apartamente sau mașini, intrarea în imposibilitate de plată atrage, într-un termen foarte scurt, procedura executării silite. Practic, dacă nu îți respecți angajamentele de plată, banca poate începe măsurile împotriva ta. În cât timp? Din păcate pentru tine, foarte repede, scrie playtech.ro.
Conform legislatiei în vigoare, daca intarzierea plății depășește 30 de zile, informatiile despre istoricul tău negativ sunt raportate in Biroul de Credit.
Cum te poate afecta raportarea în Biroul de Credit?
Odată ce ai fost raportat, informațiile despre întârzierea ta sunt stocate în baza de date a Biroului de Credit pentru o perioadă de 4 ani de la data achitării ultimei restanțe. Acest istoric negativ poate influența semnificativ capacitatea ta de a obține noi credite sau alte produse financiare în viitor.
În ce prăjesc gospodinele din Moldova ceapa pentru sarmale. Secretul care le schimbă gustul complet, ies mult mai bune
acces limitat la credite: băncile verifică istoricul tău de credit înainte de a-ți acorda un împrumut. Un raport negativ poate duce la refuzul cererii tale de credit sau la condiții mai puțin avantajoase;
costuri mai mari: chiar dacă obții un credit, s-ar putea să ți se ofere dobânzi mai mari din cauza riscului perceput de către creditor;
imagine financiară pătată: un istoric negativ poate afecta și relațiile cu alți parteneri financiari, precum companiile de leasing sau furnizorii de servicii.
Daca vei intarzia mai mult de 90 de zile plata ratei, risti executarea silita și/sau poprirea instituita asupra conturilor bancare. Acesta este momentul critic de care toti romanii cu datorii la banci se tem.
Din pacate, nu sunt deloc putini!
Conform cifrelor Centrului de solutionare alternativa a litigiilor bancare (CSALB), la finele anului 2024, aproximativ 240.000 de romani aveau restante la credite.
Ce solutii ai pentru a nu ajunge sa fii executat silit de banci?
În cazul în care ajungi în imposibilitate de plată sau anticipezi faptul că acest moment e foarte aproape de a deveni o realitate, una dintre soluțiile rapide și cu grad ridicat de succes este începerea negocierii cu banca. Primul pas ce trebuie făcut în acest sens este să înștiințezi creditorul despre situația ta și să soliciți găsirea unei soluții.
În cazul în care nu reușești să ajungi la un numitor comun cu banca de la care te-ai împrumutat, poți demara negocierile prin intermediul CSALB. E important de reținut faptul că experții instituției se ocupă gratuit de toate procedurile, după ce le furnizezi documentele necesare.
„Dacă plângerea nu a fost soluționată direct cu instituția financiar-bancară, consumatorul se poate adresa CSALB. Conciliatorii analizează situația pe baza documentelor puse la dispoziție de consumatori și comercianți și propun/impun o soluție pentru soluționarea litigiului. Soluțiile pot fi diferite de o sentință obținută în instanțele de judecată care aplică strict dispozițiile legii, pentru că, în cazul SAL, conciliatorii pot ține seama de uzanțele comerciale și de principiile generale ale dreptului și, de asemenea, pot soluționa litigiul în echitate”, conform CSALB.
Concret, vorbim despre o alternativă mai rapidă și necostisitoare în raport cu a apela la o instanță de judecată pentru a-ți căuta dreptatea în relația cu banca.
Ai șanse de reușită? Ei bine, cifrele arată că da. De la începutul activității CSALB și până în vara anului trecut, consumatorii au obținut beneficii totale de 12,8 milioane de euro în urma negocierii cu băncile în cadrul CSALB. În medie, un consumator a obținut beneficii de aproximativ 5.000 de euro în 2023 și de 3.900 de euro în 2022. În prima jumătate a acestui an beneficiile sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro.
„Am observat un fenomen interesant în activitatea de negociere a băncilor desfășurată în cadrul CSALB. Dacă în 2023 au existat 290 dosare aflate pe rolul instanțelor și care au fost rezolvate amiabil cu ajutorul conciliatorilor, acest an arată un interes mai mare în anticiparea situațiilor cu potențial litigios.
Astfel, numărul dosarelor care au venit din instanță a scăzut până la aproximativ 100 de cazuri, în schimb a crescut numărul cererilor în care consumatorii se adresează băncilor prin intermediul avocaților. Ceea ce arată că părțile sunt la un pas de litigiu, dar încearcă să rezolve problema amiabil, prin intermediul CSALB. Mai mult de o treime dintre cele 2.050 de cereri adresate băncilor, de la începutul anului, au venit prin intermediul avocaților.
Astfel, nu doar la nivelul unor bănci au fost manifestate asemenea atitudini de evitare a proceselor lungi și costisitoare, ci și la nivelul unor avocați ai consumatorilor, care au ales cu prioritate aceste metode alternative”, explica Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
Așadar, cea mai neinspirată decizie pe care o poți lua este să aștepți ca iminentul să se producă. În cazul în care întâmpini dificultăți financiare în a-ți respecta angajamentele de plată în raport cu banca finanțatoare, ai la îndemână varianta negocierii.