Connect with us

Actualitate

Executat silit de bancă? După cât timp îți poate pune banca poprie pe conturi, dacă nu plătești rata la apartament sau mașină?

Publicat

Publicitate

Creșterea costului vieții din ultimii ani transformă ratele la bănci într-o adevărată provocare pentru români. Fie că este vorba despre credite contractate pentru apartamente sau mașini, intrarea în imposibilitate de plată atrage, într-un termen foarte scurt, procedura executării silite. Practic, dacă nu îți respecți angajamentele de plată, banca poate începe măsurile împotriva ta. În cât timp? Din păcate pentru tine, foarte repede, scrie playtech.ro.

Conform legislatiei în vigoare, daca intarzierea plății depășește 30 de zile, informatiile despre istoricul tău negativ sunt raportate in Biroul de Credit.

 

Cum te poate afecta raportarea în Biroul de Credit?

Odată ce ai fost raportat, informațiile despre întârzierea ta sunt stocate în baza de date a Biroului de Credit pentru o perioadă de 4 ani de la data achitării ultimei restanțe. Acest istoric negativ poate influența semnificativ capacitatea ta de a obține noi credite sau alte produse financiare în viitor.

În ce prăjesc gospodinele din Moldova ceapa pentru sarmale. Secretul care le schimbă gustul complet, ies mult mai bune
acces limitat la credite: băncile verifică istoricul tău de credit înainte de a-ți acorda un împrumut. Un raport negativ poate duce la refuzul cererii tale de credit sau la condiții mai puțin avantajoase;
costuri mai mari: chiar dacă obții un credit, s-ar putea să ți se ofere dobânzi mai mari din cauza riscului perceput de către creditor;
imagine financiară pătată: un istoric negativ poate afecta și relațiile cu alți parteneri financiari, precum companiile de leasing sau furnizorii de servicii.
Daca vei intarzia mai mult de 90 de zile plata ratei, risti executarea silita și/sau poprirea instituita asupra conturilor bancare. Acesta este momentul critic de care toti romanii cu datorii la banci se tem.

Publicitate

Din pacate, nu sunt deloc putini!

Conform cifrelor Centrului de solutionare alternativa a litigiilor bancare (CSALB), la finele anului 2024, aproximativ 240.000 de romani aveau restante la credite.

Ce solutii ai pentru a nu ajunge sa fii executat silit de banci?

În cazul în care ajungi în imposibilitate de plată sau anticipezi faptul că acest moment e foarte aproape de a deveni o realitate, una dintre soluțiile rapide și cu grad ridicat de succes este începerea negocierii cu banca. Primul pas ce trebuie făcut în acest sens este să înștiințezi creditorul despre situația ta și să soliciți găsirea unei soluții.

În cazul în care nu reușești să ajungi la un numitor comun cu banca de la care te-ai împrumutat, poți demara negocierile prin intermediul CSALB. E important de reținut faptul că experții instituției se ocupă gratuit de toate procedurile, după ce le furnizezi documentele necesare.

„Dacă plângerea nu a fost soluționată direct cu instituția financiar-bancară, consumatorul se poate adresa CSALB. Conciliatorii analizează situația pe baza documentelor puse la dispoziție de consumatori și comercianți și propun/impun o soluție pentru soluționarea litigiului. Soluțiile pot fi diferite de o sentință obținută în instanțele de judecată care aplică strict dispozițiile legii, pentru că, în cazul SAL, conciliatorii pot ține seama de uzanțele comerciale și de principiile generale ale dreptului și, de asemenea, pot soluționa litigiul în echitate”, conform CSALB.

Concret, vorbim despre o alternativă mai rapidă și necostisitoare în raport cu a apela la o instanță de judecată pentru a-ți căuta dreptatea în relația cu banca.

Ai șanse de reușită? Ei bine, cifrele arată că da. De la începutul activității CSALB și până în vara anului trecut, consumatorii au obținut beneficii totale de 12,8 milioane de euro în urma negocierii cu băncile în cadrul CSALB. În medie, un consumator a obținut beneficii de aproximativ 5.000 de euro în 2023 și de 3.900 de euro în 2022. În prima jumătate a acestui an beneficiile sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro.

„Am observat un fenomen interesant în activitatea de negociere a băncilor desfășurată în cadrul CSALB. Dacă în 2023 au existat 290 dosare aflate pe rolul instanțelor și care au fost rezolvate amiabil cu ajutorul conciliatorilor, acest an arată un interes mai mare în anticiparea situațiilor cu potențial litigios.

Astfel, numărul dosarelor care au venit din instanță a scăzut până la aproximativ 100 de cazuri, în schimb a crescut numărul cererilor în care consumatorii se adresează băncilor prin intermediul avocaților. Ceea ce arată că părțile sunt la un pas de litigiu, dar încearcă să rezolve problema amiabil, prin intermediul CSALB. Mai mult de o treime dintre cele 2.050 de cereri adresate băncilor, de la începutul anului, au venit prin intermediul avocaților.

Astfel, nu doar la nivelul unor bănci au fost manifestate asemenea atitudini de evitare a proceselor lungi și costisitoare, ci și la nivelul unor avocați ai consumatorilor, care au ales cu prioritate aceste metode alternative”, explica Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Așadar, cea mai neinspirată decizie pe care o poți lua este să aștepți ca iminentul să se producă. În cazul în care întâmpini dificultăți financiare în a-ți respecta angajamentele de plată în raport cu banca finanțatoare, ai la îndemână varianta negocierii.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un bărbat de 77 de ani, din Dumeni, a avut nevoie de îngrijiri medicale după ce locuința i-a fost cuprinsă de un incendiu

Publicat

Publicitate

În cursul acestei seri, echipajele de intervenție din cadrul Detașamentului de Pompieri Dorohoi au fost solicitate să intervină pentru stingerea unui incendiu izbucnit într-o locuință din localitatea Dumeni. A fost afectată o cameră a casei, iar în urma evenimentului, proprietarul, un bărbat în vârstă de 77 de ani, a suferit arsuri.

 

Se pare că victima se afla într-una dintre camere și efectua lucrări de reparație la o drujbă, moment în care, cel mai probabil, vaporii de combustibil acumulați în încăpere s-au aprins, declanșând incendiul.

 

La fața locului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi cu o autospecială de stingere, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță. La sosirea forțelor de intervenție, bărbatul fusese evacuat din locuință de către un vecin. Împreună cu echipajul medical, pompierii i-au acordat imediat primul ajutor și au acționat pentru localizarea și lichidarea incendiului, prevenind extinderea acestuia.

 

Publicitate

Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Nicolae Iorga” al județului Botoșani recomandă cetățenilor să evite efectuarea lucrărilor care implică substanțe inflamabile în spații închise, neventilate. Manipularea necorespunzătoare a carburanților sau a echipamentelor ce funcționează pe bază de combustibil poate duce la acumularea de vapori inflamabili și, implicit, la producerea unor evenimente tragice.

Citeste mai mult

Eveniment

Furnizorii de energie sunt obligați de ANRE să informeze clienții despre noile prețuri începând cu 1 iulie 2025

Publicat

Publicitate

Comitetul de Reglementare al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a adoptat un ordin pentru stabilirea unor măsuri de informare a clienților finali de energie electrică. Măsurile adoptate urmăresc creșterea gradului de informare a consumatorilor, în vederea unei tranziții clare și echitabile la încheierea, începând cu data de 1 iulie 2025, a schemei de sprijin instituită de stat.

Astfel, furnizorii de energie electrică vor avea obligația de a transmite, până cel târziu la data de 10 iunie 2025, o informare scrisă, adresată fiecărui client din portofoliu propriu, cu privire la:

încetarea schemei de sprijin pentru energie electrică începând cu 1 iulie 2025;
revenirea la prețul contractual stabilit între părți, fie cel agreat la semnarea contractului, fie cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice;
modul de stabilire a prețului pentru clienții aflați în regim de furnizare de ultimă instanță, dacă este cazul;
posibilitatea schimbării furnizorului, proces care este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic;
modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare în regim concurențial și accesul la aplicația „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice”, de pe site-ul ANRE.
Pentru clienții care nu vor înregistra modificări de preț contractual de la 1 iulie 2025, furnizorii au obligația de a comunica explicit prețul actual aplicabil, pentru a permite o informare corectă și decizii fundamentate privind schimbarea furnizorului sau negocierea unui nou contract.

Informarea se va transmite anexată facturii sau prin modalitatea agreată contractual astfel încât fiecare client final să primească în timp util toate datele esențiale.

ANRE a desfășurat un proces de consultare publică asupra proiectului de ordin, în perioada 1–14 aprilie 2025, implicând activ operatorii economici din domeniu și organizațiile reprezentative ale consumatorilor. Propunerile primite au fost analizate și integrate, acolo unde s-a considerat justificat din punct de vedere tehnic și legal.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cum recunoști un zvon sau o manipulare online? DNSC îți arată ce înseamnă o informare corectă

Publicat

Publicitate

În spațiul digital, delimitarea clară între realitate și dezinformare devine tot mai dificilă. Mesajele false, livrate convingător și repetitiv, pot modela percepții și influența decizii.

Impactul primei expuneri la o informație este semnificativ. Tocmai de aceea, este esențial să verificăm înainte de a crede sau distribui, au transmis sâmbătă reprezentanții Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Potrivit DNSC, gândirea critică, verificarea informațiilor și prudența digitală sunt elemente-cheie în combaterea manipulării online.

Cum poți identifica un conținut manipulator sau un zvon?

  • Evaluează sursa – Are credibilitate? E semnată de un autor cunoscut?
  • Solicită dovezi – Date verificabile, surse transparente, nu doar opinii.
  • Analizează contextul – Informația este completă și actualizată?
  • Observă tonul – Este emoțional, alarmist sau lipsit de asumare?
  • Verifică în mai multe surse – Preferabil din zona instituțională sau media consacrată.

Resurse utile despre percepție, tehnici de manipulare și strategii de protecție cognitivă pot fi găsite pe platforma sigurantaonline.ro/fakenews.

Citeste mai mult

Eveniment

Panică într-un bloc din municipiul Botoșani: Incendiu izbucnit la centrala termică

Publicat

Publicitate

O femeie din municipiul Botoșani a trecut prin clipe de groază, în această după-amiază, după ce un incendiu a izbucnit în apartamentul său. Aflată în bucătărie, proprietara a observat că centrala termică a luat foc în urma unui scurtcircuit. S-a evacuat imediat și a solicitat ajutor.

La caz s-au deplasat două echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, care au reușit să împiedice extinderea flăcărilor la celelalte bunuri din locuință. Proprietara, în vârstă de 61 de ani, a suferit un atac de panică și a primit îngrijiri medicale de la echipajul medical din cadrul Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani, aflat la fața locului.

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu ce poate apărea pe timpul exploatării instalației electrice, trebuie adoptate următoarele măsuri:

 

✔verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat;

 

Publicitate

✔nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

 

✔nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective;

 

✔nu utilizaţi aparate electrice care au conductorii de alimentare uzaţi, deterioraţi sau care nu mai au ştecher. Firele introduse direct în priză, pe lângă pericolul electrocutării, nu asigură un contact bun şi provoacă încălzirea excesivă a conductorilor electrici;

 

✔nu alimentaţi mai mulţi consumatori electrici din acelaşi prelungitor, concomitent;

 

✔nu lăsaţi aparatele electrice sub tensiune când nu le folosiţi deoarece acestea pot fi oricând surse generatoare de incendiu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending