Connect with us
Publicitate

Actualitate

Examenele la colegii se vor da după Evaluarea Națională. Acestea vor fi mai devreme cu o săptămână

Publicat

Publicitate

Absolvenţii clasei a VIII-a vor susţine Evaluarea Naţională mai devreme cu o săptămână. Concursul de admitere în colegii va fi susţinut pe baza programelor şcolare, relatează alba24.ro, ulterior examenului de Evaluare Naţională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unităţii de învăţământ” – conform măsurilor agreate în urma consultărilor Ministerului Educaţiei cu federaţiile sindicale.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a comunicat că au fost agreate următoarele 5 propuneri de îmbunătățire a textului proiectului Legii învățământului preuniversitar – „România Educată”, în urma discuțiilor cu Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

Măsurile se vor regăsi în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern:

Concurs propriu de admitere la colegii naționale

1. Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Evaluarea Națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD.

Publicitate

Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de Evaluare Națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.

Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.

Aceste prevederi ar urma să fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.

Publicitate

Bacalaureat 2027 – româna, inclusiv gramatica – probă distinctă

2. Referitor la examenul național de bacalaureat a fost agreat ca limba și literatura română (inclusiv gramatica) să constituie o probă distinctă în cadrul acestui examen. Structura probei de limba română va permite evaluarea competențelor specifice, eliminând accentul pus pe învățarea mecanică. Promovarea examenului național de bacalaureat va fi condiționată de obținerea mediei 6, pe baza notelor obținute la proba de limba și literatura română și la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe socio-umane).

Referitor la proba E, prevăzută la art. 75 alin. (4), a fost agreat faptul că își va păstra caracterul facultativ, deoarece va avea un nivel de dificultate corespunzător pentru a putea fi baza acordării unei calificări de nivel 4, conform art. 76 alin. (5) și art. 76 alin. (3) și a putea fi luată în considerare atât la admiterea în învățământul superior în condițiile autonomiei universitare, cât și pe piața muncii.

Pentru încurajarea participării absolvenților de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiționa promovarea examenului național de bacalaureat.

A fost prezentată modalitatea în care evaluarea la bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator): acest fapt nu înseamnă că toți itemii vor fi de tip grilă! Vor fi și itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu etc. Esențiale sunt modalitatea de colectare a datelor și modalitatea de interpretare a informațiilor la nivel de competență – de exemplu, un răspuns care se referă la o cauzalitate (cauză-efect) va fi evaluat și în cadrul itemilor de la disciplinele istorie, geografie, fizică, matematică etc., iar interpretarea rezultatelor la nivel de competență va fi extrem de utilă în fundamentarea politicilor educaționale.

Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri-cadru și a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generație care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024.

Liceele și filierele

3. Asumarea filierei la nivel liceal este apreciată ca fiind o măsură oportună, în măsură să susțină creșterea calității procesului de învățământ și profesionalizarea  resursei umane (un profil profesional adaptat al cadrului didactic).

Unitățile de învățământ liceal vor funcționa  cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere (teoretică, vocațională sau profesională) printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru.

Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de  „Liceu tehnic și profesional” și asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unitățile de învățământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educație al elevilor vor putea fi justificate și aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepții de la această măsură. Astfel, în proiectul de lege va fi reglementată această posibilitate prin raportare la motive obiective care țin de asigurarea dreptului la educație, dar și de nevoia de continuare, spre exemplu, a susținerii performanței sportive la nivelul unor licee tehnice și profesionale care au înregistrat performanțe în acest domeniu și nu numai.

Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate

4. Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară. Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ.

Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din  domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităților de educație extrașcolară și vor fi administrate de către consiliile de administrație, conform legii.

Integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual

5. În condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă) pentru asigurarea școlarizării elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale acestora, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică.

În funcție de nivelul de sprijin vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora prin strategii de adaptare, augmentare, modificare, compensare, dispensare, tehnologii asistive și de acces, planuri educaționale personalizate, planuri educaționale individualizate și planuri de intervenție personalizată. Centrul Național de Educație Incluzivă va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.

Marți, 23 august, începând cu ora 10:00, va continua dezbaterea cu federațiile sindicale pe cele mai importante aspecte din proiectul Legii învățământului preuniversitar-România Educată.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

surse: edu.ro, agerpres.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Carduri educaționale 2024: Cererile pentru a primi cei 500 de lei se depun până pe 3 octombrie. Condiții

Publicat

Publicitate

Părinții copiilor de grădiniță și elevilor defavorizați care au venituri reduse și se încadrează în condițiile prevăzute de ordonanța nr. 83/2023 trebuie să depună la secretariatul școlii o cerere pentru a primi cardurile educaționale în valoare de 500 de lei, până în data de 3 octombrie, scrie alba24.ro.

De precizat, toți cei care s-ar încadra în condițiile programului, trebuie să facă o cerere indiferent dacă au deja cardul de anul trecut, transmite Edupedu.

Până în data de 3 octombrie părinții pot depune la secretariatul școlii cerere pentru obținerea cardului de 500 de lei.

Dacă au card de anul trecut, trebuie să depună doar cererea pentru bani.

Data de 3 octombrie coincide cu cele 25 de zile prevăzute de lege, numărate de la începerea școlii.

Carduri educaționale 2024: Cine poate primi bani

În cazul preșcolarilor calcularea venitului la care se raportează se modifică față de anii trecuți pentru că începând cu luna ianuarie 2024, ajutorul social și alocația  pentru susținerea familiei vor fi înlocuite cu venitul minim de incluziune (VMI).

Publicitate

 

a) copiii dezavantajați din învățământul de stat preșcolar înscriși în învățământul de stat care îndeplinesc condițiile, în luna iulie a fiecărui an, pentru obținerea sprijinului educațional acordat copiilor din familii defavorizate;

Condițiile de acordare a sprijinului:

Publicitate

Acordarea stimulentelor educaționale este condiționată de frecvența regulată la grădiniță a copiilor din familiile beneficiare ale stimulentului educațional prevăzut de prezenta lege.

În sensul prezentei legi, prin frecvență regulată se înțelege prezența zilnică a copilului la grădiniță în luna monitorizată, cu excepția absențelor motivate.

Se consideră absențe motivate, ce nu afectează acordarea tichetelor sociale, următoarele cazuri, cu condiția ca acestea să nu depășească 50% din zilele de grădiniță:

  • a) absențe medicale: motivate, numai dacă părinții aduc scutiri medicale corespunzătoare perioadelor în care au lipsit copiii, la revenirea acestora la grădiniță. În caz excepțional, o singură dată pe an școlar, copiii pot beneficia de tichete sociale și dacă în luna monitorizată au lipsit mai mult de 50% din zilele de grădiniță, din motive medicale;
  • b) învoiri: copiii pot fi învoiți de către părinți în limita a 3 zile pe lună, cu condiția anunțării cadrelor didactice.
  • b) copiii dezavantajați din învățământul de stat primar înscriși în învățământul de stat primar care întrunesc criteriile de venit stabilite în Programul național de rechizite școlare, conform Ordonanței Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreținerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe țară;
  • c) copiii dezavantajați din învățământul de stat gimnazial înscriși în învățământul de stat gimnazial, care întrunesc criteriile de venit stabilite în Programul național de rechizite școlare, conform Ordonanței Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreținerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe țară.

Carduri educaționale 2024: Condițiile de eligibilitate pentru anul școlar 2024/2025

Preșcolarii înscriși în învățământul de stat care îndeplinesc cumulativ, următoarele
criterii, potrivit anunțurilor postate de mai multe școli:

  • venitul lunar net pe membru de familie pentru copiii din învățământul de stat preșcolar este de maxim 692 lei
  • venitul lunar net pe membru de familie pentru copiii din învățământul de stat primar și gimnazial realizat în luna iulie 2024 să fie de maxim 1.850 lei.

Se vor lua toate veniturile, inclusiv:

a) salariile obținute de membrii familiei

b) indemnizațiile de șomaj

c) creanțe legale, convenții civile de întreținere aflate în executare, indemnizație cu caracter permanent

d) alocație de stat pentru copii

e) alocații de întreținere pentru copiii dați în plasament

f) burse pentru elevi și studenți

g) chirii

h) venituri agricole

Citeste mai mult

Eveniment

Doina Federovici: „Guvernarea locală și centrală a PSD a adus multe beneficii botoșănenilor”

Publicat

Publicitate

Comitetul Politic Județean al PSD Botoșani s-a reunit astăzi într-o ședință tehnică pentru pregătirea alegerilor prezidențiale și parlamentare. La întâlnire au participat ca invitați secretarul general al PSD, Paul Stănescu, vicepremierul Marian Neacșu, Adrian Câciu, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, europarlamentarii Victor Negrescu, Claudiu Manda și Dragoș Benea, președinții aleși ai CJ Timiș și Suceava, Alfred Simonis și Gheorghe Șoldan și secretarul de stat din Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Alexandru Stoica.

Analiza conducerii centrale a fost că PSD Botoșani a demonstrat de-a lungul timpului că este una dintre cele mai performante organizații din țară, fapt confirmat și de victoriile obținute la ultimele alegeri locale și europarlamentare, față de care rezultatul de la scrutinul pentru președinția Consiliului Județean a fost doar un accident.

„Aș vrea să le mulțumesc botoșănenilor pentru că au votat în număr mare cu PSD la alegerile locale. Votul politic de la acest scrutin ne-a arătat că botoșănenii sunt în continuare alături de PSD. Am convingerea că organizația se va mobiliza bine și va obține din nou victorii clare la alegerile prezidențiale și parlamentare. Guvernarea locală și centrală a PSD a adus multe beneficii botoșănenilor”, a declarat Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.
În cadrul ședinței au fost abordate și principalele probleme cu care se confruntă administrațiile locale.
Săptămâna aceasta, Cabinetul Ciolacu a aprobat o Hotărâre de Guvern prin care a alocat 7,56 miliarde de lei pentru continuarea investițiilor publice inițiate de autoritățile locale din România. Din această sumă, 2,56 miliarde lei vor fi distribuite în principal către autoritățile publice locale pentru achitarea facturilor constructorilor în proiectele din Programul „Anghel Saligny” (1,66 miliarde lei), dar și pentru proiectele din PNDL I și II și în PNRR. Restul de 5 miliarde lei au fost transferate pentru investițiile desfășurate prin Programul National de Construcții de Interes Public sau Social (PNCIS), derulat de Compania Națională de Investiții.
„În județul Botoșani sunt în desfășurare nu mai puțin de 127 de proiecte de investiții prin Programul Anghel Saligny, care vor putea beneficia de fondurile alocate de Guvernul Ciolacu”, a declarat Marius Budăi, prim-vicepreședintele PSD Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Recomandări generale pentru a evita situațiile de risc cauzate de fenomenele meteorologice

Publicat

Publicitate

Cetățenilor li se recomandă să urmărească în permanență anunțurile autorităților și să respecte indicațiile acestora, astfel încât să fie evitate situațiile de risc.

Conducătorilor auto li se recomandă să evite, pe cât posibil, deplasările în zonele afectate de inundații sau care se află sub avertizări de vreme severă. De asemenea, să se intereseze din timp asupra stării vremii atunci când intenționează să plece la drum.

În cazul creșterii debitelor pe anumite cursuri de apă, facem apel la cetățeni să nu traverseze cursurile de apă și să nu se apropie de malurile acestora.
Persoanele din zonele vizate de avertizări trebuie să ia măsuri pentru curățarea șanțurilor și a rigolelor de scurgere pentru a facilita evacuarea normală a apelor pluviale.
În situația manifestării vântului puternic, recomandăm populației să rămână în spații închise, care asigură protecția, și să evite deplasarea în zone cu copaci, panouri publicitare sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți.

Reamintim că orice situație de pericol poate fi semnalată apelând numărul unic de urgență 112.

Citeste mai mult

Eveniment

Unei femei i s-a făcut rău în timp ce participa la sfințirea casei praznicale a bisericii din satul Saucenița

Publicat

Publicitate

În această dimineață, jandarmii au acordat sprijin unei femei căreia i s-a făcut rău, în timp ce participa la sfințirea casei praznicale de la biserica din satul Saucenița.

Jandarmii au așezat-o într-o poziție de siguranță și au solicitat prin apel 112 prezența unei ambulanțe, iar femeia a fost preluată în vederea acordării îngrijirilor medicale de specialitate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending