Connect with us

Actualitate

Examenele la colegii se vor da după Evaluarea Națională. Acestea vor fi mai devreme cu o săptămână

Publicat

Publicitate

Absolvenţii clasei a VIII-a vor susţine Evaluarea Naţională mai devreme cu o săptămână. Concursul de admitere în colegii va fi susţinut pe baza programelor şcolare, relatează alba24.ro, ulterior examenului de Evaluare Naţională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unităţii de învăţământ” – conform măsurilor agreate în urma consultărilor Ministerului Educaţiei cu federaţiile sindicale.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a comunicat că au fost agreate următoarele 5 propuneri de îmbunătățire a textului proiectului Legii învățământului preuniversitar – „România Educată”, în urma discuțiilor cu Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

Măsurile se vor regăsi în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern:

Concurs propriu de admitere la colegii naționale

1. Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Evaluarea Națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD.

Publicitate

Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de Evaluare Națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.

Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.

Aceste prevederi ar urma să fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.

Bacalaureat 2027 – româna, inclusiv gramatica – probă distinctă

2. Referitor la examenul național de bacalaureat a fost agreat ca limba și literatura română (inclusiv gramatica) să constituie o probă distinctă în cadrul acestui examen. Structura probei de limba română va permite evaluarea competențelor specifice, eliminând accentul pus pe învățarea mecanică. Promovarea examenului național de bacalaureat va fi condiționată de obținerea mediei 6, pe baza notelor obținute la proba de limba și literatura română și la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe socio-umane).

Referitor la proba E, prevăzută la art. 75 alin. (4), a fost agreat faptul că își va păstra caracterul facultativ, deoarece va avea un nivel de dificultate corespunzător pentru a putea fi baza acordării unei calificări de nivel 4, conform art. 76 alin. (5) și art. 76 alin. (3) și a putea fi luată în considerare atât la admiterea în învățământul superior în condițiile autonomiei universitare, cât și pe piața muncii.

Pentru încurajarea participării absolvenților de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiționa promovarea examenului național de bacalaureat.

A fost prezentată modalitatea în care evaluarea la bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator): acest fapt nu înseamnă că toți itemii vor fi de tip grilă! Vor fi și itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu etc. Esențiale sunt modalitatea de colectare a datelor și modalitatea de interpretare a informațiilor la nivel de competență – de exemplu, un răspuns care se referă la o cauzalitate (cauză-efect) va fi evaluat și în cadrul itemilor de la disciplinele istorie, geografie, fizică, matematică etc., iar interpretarea rezultatelor la nivel de competență va fi extrem de utilă în fundamentarea politicilor educaționale.

Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri-cadru și a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generație care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024.

Liceele și filierele

3. Asumarea filierei la nivel liceal este apreciată ca fiind o măsură oportună, în măsură să susțină creșterea calității procesului de învățământ și profesionalizarea  resursei umane (un profil profesional adaptat al cadrului didactic).

Unitățile de învățământ liceal vor funcționa  cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere (teoretică, vocațională sau profesională) printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru.

Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de  „Liceu tehnic și profesional” și asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unitățile de învățământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educație al elevilor vor putea fi justificate și aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepții de la această măsură. Astfel, în proiectul de lege va fi reglementată această posibilitate prin raportare la motive obiective care țin de asigurarea dreptului la educație, dar și de nevoia de continuare, spre exemplu, a susținerii performanței sportive la nivelul unor licee tehnice și profesionale care au înregistrat performanțe în acest domeniu și nu numai.

Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate

4. Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară. Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ.

Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din  domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităților de educație extrașcolară și vor fi administrate de către consiliile de administrație, conform legii.

Integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual

5. În condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă) pentru asigurarea școlarizării elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale acestora, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică.

În funcție de nivelul de sprijin vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora prin strategii de adaptare, augmentare, modificare, compensare, dispensare, tehnologii asistive și de acces, planuri educaționale personalizate, planuri educaționale individualizate și planuri de intervenție personalizată. Centrul Național de Educație Incluzivă va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.

Marți, 23 august, începând cu ora 10:00, va continua dezbaterea cu federațiile sindicale pe cele mai importante aspecte din proiectul Legii învățământului preuniversitar-România Educată.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

surse: edu.ro, agerpres.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții Mărturisitori Visarion Sarai, Nicolae Oprea și Sofronie de la Cioara

Publicat

Publicitate

Aceşti Sfinţi Mărturisitori au strălucit cu propovăduirea dreptei credinţe şi cu sfinţenia vieţii în veacul al XVIII-lea, fiind apărătorii Bisericii Ortodoxe din Transilvania, împotriva unirii ei silnice cu Roma.

Sfântul Visarion Sarai

Cuviosul Visarion Sarai s-a născut în Bosnia, din părinţi de neam român. A călătorit pe la multe locuri sfinte, şi îndeosebi la Ierusalim şi la Muntele Athos şi a intrat de tânăr în monahism la Mănăstirea Sfântului Sava. Îndurerat de suferinţa românilor pentru credinţă, a călătorit prin Transilvania, propovăduind pretutindeni credinţa ortodoxă.

Era primit în tot locul ca un înger din cer. Drumul lui până la Braşov a fost un adevărat alai de biruinţă creştină, aprinzând în sufletele celor dreptslăvitori dragostea de legea strămoşească. Pentru râvna sa în apărarea credinţei ortodoxe, a fost întemniţat la Sibiu şi, în cele din urmă, în fioroasa închisoare din Kufstein, unde a murit, pentru mărturisirea credinţei ortodoxe.

Sfântul Sofronie de la Cioara

Cuviosul Mărturisitor Sofronie s-a născut în satul Cioara, din părţile Orăştiei, ca fiu al unei familii preoţeşti. Ucenicia în călugărie şi-a făcut-o în Ţara Românească. Reîntors la Cioara, a întemeiat un schit în mijlocul codrilor, învăţând pe români calea mântuirii.

Publicitate

Pentru râvna lui faţă de Legea ortodoxă, a fost închis în temniţa de la Bobâlna. Eliberat de mulţime, Cuviosul Mărturisitor a plecat în Munţii Apuseni, îndemnând pe credincioşi să ţină credinţa cea adevărată. A fost prins din nou şi închis la Abrud.

Eliberat încă o dată, mergea din loc în loc, ţinând soboare, adică adunări, şi învăţând poporul: „Stricaţi silnica unire cu Roma, învăţa el, cereţi episcop român şi ortodox în Transilvania!”. Iar când a înţeles că şi-a împlinit chemarea, s-a retras la Mânăstirea Argeşului, unde s-a săvârşit cu pace.

Sfântul Oprea Nicolae

Cel de al treilea luptător pentru dreapta credinţă a fost ţăranul Oprea Nicolae, născut în Săliştea Sibiului. Tată de familie, plugar, mirean şi bun creştin, gata de jertfă pentru credinţa străbună, fericitul Oprea a primit, ca pe o mare cinste, sarcina să ducă „la împăratul”, plângerile românilor: „Noi cerem, ziceau ei, în numele poporului, vlădică de legea noastră”.

La început, curajul şi îndrăzneala românilor au fost întâmpinate cu ameninţări şi izgoniri. Cu timpul, ele s-au repetat şi au stârnit prigoană şi multe întemniţări. În cele din urmă, în loc să i se împlinească cererile, fericitul Oprea a fost închis pe viaţă, în vestita temniţă de la Kufstein, şi nu s-a mai întors niciodată, primind cununa nemuritoare a Mutcenicilor.

Citeste mai mult

Eveniment

Săveni, în prim-planul campaniei „Ziua Armatei României în școli”: Elevii descoperă mândria de a purta uniforma militară

Publicat

Publicitate

Campania națională „Ziua Armatei României în școli” a debutat oficial și în județul Botoșani, odată cu activitățile organizate de Biroul informare-recrutare al Centrului Militar Județean Botoșani.

Evenimentul, ajuns la ediția a XIII-a, are ca scop promovarea valorilor și a oportunităților carierei militare în rândul tinerilor și se desfășoară în mai multe unități de învățământ din județ.

Elevii botoșăneni, față în față cu viața de militar

Prima zi a campaniei a avut loc la Școala Gimnazială nr. 1 Săveni și la Liceul Tehnologic Plopenii Mari, unde reprezentanții Centrului Militar Județean Botoșani au prezentat elevilor detalii despre învățământul militar liceal și despre etapele unei cariere în uniformă.

Atmosfera a fost una deschisă și prietenoasă, elevii având ocazia să interacționeze direct cu tineri care studiază deja în licee militare. Aceștia au împărtășit din propria experiență – despre disciplina, spiritul de echipă, responsabilitatea și mândria de a face parte din familia militară.

„Ne-am bucurat să îi avem alături pe elevii instituțiilor de învățământ militar liceal, care le-au vorbit colegilor lor despre viața în uniformă și despre valorile care definesc Armata României”, au transmis reprezentanții Centrului Militar Județean Botoșani.

Publicitate

Reprezentanții instituției au mulțumit cadrelor didactice pentru primirea călduroasă și deschiderea cu care au primit echipa armatei în mijlocul elevilor.

Campania va continua și în alte unități de învățământ din județ, urmând să aducă mai aproape de tineri mesajul respectului, al disciplinei și al devotamentului față de țară – valori care definesc profesia militară.

„Scopul acestor întâlniri este de a-i ajuta pe elevi să cunoască mai bine oportunitățile oferite de sistemul militar de învățământ și să descopere ce înseamnă să fii parte din Armata României”, au precizat organizatorii.

Campania „Ziua Armatei României în școli” este organizată anual, în preajma Zilei Armatei României – 25 octombrie, și are ca obiectiv promovarea profesiei militare, a educației în spiritul patriotismului și a respectului față de instituțiile de apărare ale statului.

Citeste mai mult

Eveniment

Dispariție la Dorohoi: Un tânăr de 36 de ani a fost dat în urmărire după ce nu a revenit acasă

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Dorohoi, județul Botoșani, desfășoară activități de căutare pentru găsirea unui bărbat de 36 de ani, care a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, la data de 20 octombrie 2025, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au fost sesizați cu privire la dispariția lui Florea Andrei-Valentin, domiciliat în municipiul Dorohoi.

Din primele verificări, s-a stabilit că bărbatul a plecat voluntar de la locuință și nu a mai revenit, iar familia nu a reușit să ia legătura cu acesta până în prezent.

Semnalmentele persoanei dispărute

Conform datelor oferite de poliție, Florea Andrei-Valentin are următoarele semnalmente:

Vârstă: 36 de ani
Înălțime: aproximativ 1,70 m
Greutate: circa 90 kg
Păr: șaten
Ochi: căprui

Publicitate

La momentul dispariției, poliția nu a precizat cum era îmbrăcat, însă orice informație despre locul unde s-ar putea afla este esențială pentru anchetă.

Autoritățile fac apel la cetățenii care pot oferi detalii despre bărbatul dispărut să contacteze cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune de urgență la 112.

„Rugăm persoanele care pot furniza informații ce pot conduce la depistarea bărbatului să anunțe imediat Poliția Municipiului Dorohoi sau să apeleze numărul unic de urgență 112”, au transmis reprezentanții IPJ Botoșani.

Cazurile de dispariții voluntare în rândul adulților sunt tratate cu prioritate de autorități, iar fiecare sesizare declanșează proceduri de căutare la nivel județean și național. Polițiștii verifică locurile frecventate de persoana dispărută, contactează rudele și prietenii apropiați și colaborează cu alte structuri pentru localizare.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani, tras pe linie moartă: Trenurile spre Suceava suspendate din cauza datoriilor CFR Călători

Publicat

Publicitate

Circulația mai multor trenuri operate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ‘CFR Călători’ SA va fi suspendată, începând de marți, ca urmare a neachitării la termen a unor sume restante de peste 100 milioane de lei, aferente achitării Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), conform obligațiilor contractuale, a anunțat CFR SA.

„Compania Națională de Căi Ferate ‘CFR’ SA, în calitate de manager al infrastructurii feroviare naționale, informează publicul că, începând cu data de 21 octombrie 2025, ora 00:01, se suspendă temporar circulația unui număr de trenuri operate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ‘CFR Călători’ SA, ca urmare a neachitării la termen a sumelor restante aferente achitării Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), conform obligațiilor contractuale. La această dată, sumele restante aferente achitării TUI-ului se ridică la 100.203.237,65 lei”, se menționează în comunicat.

Potrivit CFR SA, trenurile Regio suspendate începând cu 21 octombrie 2025 sunt: R 5431, R 5432: Bacău – Suceava Nord și retur; R 5539, R 5540: Pașcani – Suceava Nord și retur; R 5568, R 5570: Botoșani – Suceava Nord și retur; R 7035, R 7038 (din 25.10.2025): București Nord – Urziceni și retur; R 8003: București Obor – Fetești; R 8005: București Obor – Constanța; R 5106, R 5107: Mărășești – Buzău și retur; R 5071, R 5072: Brazi – Buzău și retur; R 3030: Brașov – București Nord; R 3029: București Nord Gr. B – Brașov; R 3115, R 3116, R 3117, R 3118: Timișoara Nord – Oradea și retur; R 3126, R 3129: Gurahonț – Arad și retur; R 3127, R 3128: Arad – Brad și retur; R 4105, R 4106: Bistrița Nord – Cluj Napoca și retur; R 5002, R 5003, R 5016, R 5017: Buzău – București Nord și retur; R 4331, R 4338: Oradea – Halmeu și retur.

Totodată, alte trenuri Regio care vor fi suspendate sunt: R 4332: Satu Mare – Oradea; R 4401, R 4402, R 4405, R 4406: Satu Mare – Halmeu și retur; R 4502: Siculeni – Brașov; R 4533, R 4536: Târgu Mureș – Războieni și retur; R 2441, R 2443: Târgu Mureș – Sibiu și retur; R 2445, R 2447: Teiuș – Târgu Mureș și retur; R 2560, R 2561: Mediaș – Sibiu și retur; R 2563: Sibiu – Sighișoara; R 2564: Beia Hm – Sibiu; R 2567, R 2568: Sibiu – Sighișoara și retur.

Conform CFR SA, trenurile InterRegio (IR) suspendate începând cu 7 noiembrie 2025, până la noi dispoziții, sunt: IR 1634 și IR 1633: Brașov – București Nord și retur; IR 1661 și IR 1662: București Nord – Iași și retur; IR 1571 și IR 1574: București Nord – Galați și retur; IR 1599 și IR 1590: București Nord – Drobeta Turnu Severin și retur; IR 1531: Timișoara Nord – Baia Mare; IR 1530: Baia Mare – Timișoara Nord (anulat din 8 noiembrie 2025); IR 1532: Satu Mare – Timișoara Nord; IR 1533: Timișoara Nord – Satu Mare (anulat din 10.11.2025); IR 1537 și IR 1539: Timișoara Nord – Oradea și retur; IR 1743 și IR 1744: Arad – Oradea și retur și IR 1745 și IR 1746: Târgu Mureș – Cluj Napoca și retur.

CFR SA subliniază că aceste măsuri au caracter temporar, urmând ca circulația trenurilor să fie reluată imediat ce restanțele vor fi achitate integral. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending