Connect with us

Actualitate

Examenele la colegii se vor da după Evaluarea Națională. Acestea vor fi mai devreme cu o săptămână

Publicat

Publicitate

Absolvenţii clasei a VIII-a vor susţine Evaluarea Naţională mai devreme cu o săptămână. Concursul de admitere în colegii va fi susţinut pe baza programelor şcolare, relatează alba24.ro, ulterior examenului de Evaluare Naţională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unităţii de învăţământ” – conform măsurilor agreate în urma consultărilor Ministerului Educaţiei cu federaţiile sindicale.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a comunicat că au fost agreate următoarele 5 propuneri de îmbunătățire a textului proiectului Legii învățământului preuniversitar – „România Educată”, în urma discuțiilor cu Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

Măsurile se vor regăsi în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern:

Concurs propriu de admitere la colegii naționale

1. Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Evaluarea Națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD.

Publicitate

Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de Evaluare Națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.

Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.

Aceste prevederi ar urma să fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.

Bacalaureat 2027 – româna, inclusiv gramatica – probă distinctă

2. Referitor la examenul național de bacalaureat a fost agreat ca limba și literatura română (inclusiv gramatica) să constituie o probă distinctă în cadrul acestui examen. Structura probei de limba română va permite evaluarea competențelor specifice, eliminând accentul pus pe învățarea mecanică. Promovarea examenului național de bacalaureat va fi condiționată de obținerea mediei 6, pe baza notelor obținute la proba de limba și literatura română și la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe socio-umane).

Referitor la proba E, prevăzută la art. 75 alin. (4), a fost agreat faptul că își va păstra caracterul facultativ, deoarece va avea un nivel de dificultate corespunzător pentru a putea fi baza acordării unei calificări de nivel 4, conform art. 76 alin. (5) și art. 76 alin. (3) și a putea fi luată în considerare atât la admiterea în învățământul superior în condițiile autonomiei universitare, cât și pe piața muncii.

Pentru încurajarea participării absolvenților de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiționa promovarea examenului național de bacalaureat.

A fost prezentată modalitatea în care evaluarea la bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator): acest fapt nu înseamnă că toți itemii vor fi de tip grilă! Vor fi și itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu etc. Esențiale sunt modalitatea de colectare a datelor și modalitatea de interpretare a informațiilor la nivel de competență – de exemplu, un răspuns care se referă la o cauzalitate (cauză-efect) va fi evaluat și în cadrul itemilor de la disciplinele istorie, geografie, fizică, matematică etc., iar interpretarea rezultatelor la nivel de competență va fi extrem de utilă în fundamentarea politicilor educaționale.

Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri-cadru și a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generație care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024.

Liceele și filierele

3. Asumarea filierei la nivel liceal este apreciată ca fiind o măsură oportună, în măsură să susțină creșterea calității procesului de învățământ și profesionalizarea  resursei umane (un profil profesional adaptat al cadrului didactic).

Unitățile de învățământ liceal vor funcționa  cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere (teoretică, vocațională sau profesională) printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru.

Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de  „Liceu tehnic și profesional” și asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unitățile de învățământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educație al elevilor vor putea fi justificate și aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepții de la această măsură. Astfel, în proiectul de lege va fi reglementată această posibilitate prin raportare la motive obiective care țin de asigurarea dreptului la educație, dar și de nevoia de continuare, spre exemplu, a susținerii performanței sportive la nivelul unor licee tehnice și profesionale care au înregistrat performanțe în acest domeniu și nu numai.

Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate

4. Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară. Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ.

Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din  domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităților de educație extrașcolară și vor fi administrate de către consiliile de administrație, conform legii.

Integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual

5. În condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă) pentru asigurarea școlarizării elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale acestora, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică.

În funcție de nivelul de sprijin vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora prin strategii de adaptare, augmentare, modificare, compensare, dispensare, tehnologii asistive și de acces, planuri educaționale personalizate, planuri educaționale individualizate și planuri de intervenție personalizată. Centrul Național de Educație Incluzivă va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.

Marți, 23 august, începând cu ora 10:00, va continua dezbaterea cu federațiile sindicale pe cele mai importante aspecte din proiectul Legii învățământului preuniversitar-România Educată.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

surse: edu.ro, agerpres.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Târg de Crăciun, organizat  la Trușești. „Crăciunul, darul iubirii lui Dumnezeu pentru oameni!”, activitate a elevilor de la Liceul „Demostene Botez”

Publicat

Publicitate

„Crăciunul, darul iubirii lui Dumnezeu pentru oameni!”, a fost activitatea elevilor de la Liceul „Demostene Botez” Trușești și a Ansamblului Folcloric „Flori de Busuioc” în cadrul Târgului de Crăciun organizat  la Trușești.

Crăciunul e sărbătoarea care umple de nemurire viaţa noastră muritoare prin coborârea lui Dumnezeu la noi. Iisus a venit ca să ne ridice pe noi la Cer. Acum Cuvântul a devenit Om, iar lumina sfințitoare care s-a concentrat într-o stea, vestește omenirii că începe o nouă eră de iubire și generozitate. Dragostea lui Dumnezeu pentru noi a luat chip omenesc, pentru a ne arăta nouă smerenia și bunătatea, conștientizând că Iisus a ales cea mai smerită cale de a intra în lume.

Copiii, îngeri pământești au vestit Nașterea Domnului printr-o scenetă care a reușit să unească cerul cu pământul.Este vremea colindelor, vremea bucuriei, când minunea naşterii Mântuitorului cuprinde sufletele şi le înobilează. Copiii simbolizează pe îngerii care nu doar au fost prezenți la nașterea Domnului, ci au și vestit-o! Colindele – ca punți de lumină între pământ și cer – înlesnesc comuniunea directă cu Dumnezeu din ceruri. E necesar ca noi să prețuim, să păstrăm, să promovăm și să cântăm colindele, din neam în neam, din generaţie în generaţie, ca pe un odor sfânt, ca pe o dumnezeiască liturghie a iubirii lui Dumnezeu.

„Urăturile de Anul Nou, urăturile în versuri, fac parte din tradiția și obiceiurile populare ale satului românesc. Și astăzi se păstrează datina urătorilor care merg din casă în casă anunțând venirea unui nou an, iar urăturile vechi își găsesc locul în prezent. Asadar, acestea împreună cu jocul cu măști, care este, în fond, o formă tradițională de teatru folcloric, rămân și în prezent să aline sufletele. Să aveți sărbători cu bine, cu frumos în suflete, cu dragoste față de aproapele si bunăstare în casele tuturor!”, a declarat profesoara Cătălina Gania.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Cum se taie porcul de Crăciun în gospodărie: Recomandări legate de igienă și respectarea legislației

Publicat

Publicitate

Sacrificarea porcului de Crăciun este o tradiție profund înrădăcinată în cultura românească, un moment plin de semnificație care aduce familiile împreună în pragul sărbătorilor. Totuși, pentru ca această datină să rămână o bucurie și o experiență autentică, este esențial să fie realizată cu grijă, respectând regulile, siguranța și valorile care o înconjoară, relatează alba24.ro.

Medicii veterinari reamintesc faptul că efectuarea analizelor pentru depistare trichinelozei este obligatorie.

Testul se face în cabinetele medicilor veterinari şi nu durează mai mult de trei minute.

Sacrificarea porcului de Crăciun. Recomandări: 

  • Asigurați-vă că sacrificarea porcului se face în conformitate cu legislația națională. În România, sacrificarea porcilor în gospodărie pentru consum propriu este permisă, dar trebuie notificată medicului veterinar local.
  • După sacrificare, solicitați medicului veterinar efectuarea examenului trichineloscopic pentru a evita riscul infestării cu Trichinella spiralis.
  • Sacrificarea ar trebui să se desfășoare într-un spațiu curat, ferit de praf, murdărie și de animalele de curte.
  • Pregătiți zona din timp, asigurându-vă că aveți acces la apă curentă și uneltele necesare pentru sacrificare și procesare.
  • Purtați echipament de protecție, precum mănuși și șorțuri rezistente, pentru a preveni accidentele și contaminarea cărnii.
  • Carnea și organele trebuie tranșate pe suprafețe curate și igienizate.
  • Depozitați carnea în condiții adecvate: la frigider pentru consum rapid sau la congelator pentru păstrare pe termen lung.
  • Nu consumați carne înainte de primirea rezultatelor examenului trichineloscopic.
  • Asigurați-vă că produsele obținute (cârnați, caltaboși, tobă etc.) sunt preparate și păstrate conform normelor de igienă.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 19 decembrie 2024

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 19 decembrie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 19 decembrie 2024:

Loto 6/49: 13, 25, 18, 39, 19, 41

Loto 5/40: 26, 18, 30, 7, 4, 14

Joker: 19, 24, 42, 8, 44 + 4

Noroc: 1 3 3 8 6 5 2

Publicitate

Noroc Plus: 0 6 4 3 0 2

Super Noroc: 7 6 7 2 0 3

Citeste mai mult

Economie

Vineri se DESCHIDE circulația pe Tronsonul 3 al Autostrăzii Moldovei A7. Ruta între Buzău și Focșani are o lungime de 36,1 km

Publicat

Publicitate

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat astăzi că vineri se deschide circulația pe Tronsonul 3 al Autostrăzii Moldovei A7, pe ruta Buzău-Focșani, care are o lungime de 36,1 km.

Astfel, la finalul acestei săptămâni se va circula pe aproape întreaga de secțiune Buzău-Focșani a A7 (80 km).

De asemenea, Ministrul Grindeanu a mai adăgat că săptămâna viitoare se va deschide circulația pe încă 21 de km din A7, între Dumbrava și Mizil.

Astfel, până la finalul acestui an se va circula pe aproximativ 102 km ai A7, pe 5 dintre cele 13 loturi a căror construcție este finanțată prin PNRR.

“România va avea practic la finalul anului 2024 peste 1.270 km de drum de mare viteză (autostradă și drum expres).

Dezvoltarea infrastructurii rutiere din această zonă a României reprezintă un pas vital pentru creșterea accelerată a performanțelor economice ale Moldovei în următorii ani”, a transmis Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending