Connect with us

Educație

Este Ziua Drepturilor Copilului. Sondaj: ELEVII se PLÂNG că profesorii le cer bani la școală pentru FONDUL CLASEI

Publicat

Publicitate

Mai mult de jumătate dintre copiii din comunitățile dezavantajate spun că profesorii le cer bani pentru fondul clasei ca să ia diverse materiale pentru clasă (de la burete şi cretă la topuri de hârtie sau alte materiale), arată cel mai recent sondaj realizat de World Vision România, citat de Mediafax.

Sondajul a fost lansat cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, care este sărbătorită în întreaga lume astăzi, pe 20 noiembrie.

Drepturile Copilului, stipulate în Convenţia ONU pentru drepturile Copilului şi alte acorduri internaţionale, cât şi în legislaţia naţională, sunt încălcate zi de zi în rândul copiilor din România, situaţia fiind cu atât mai gravă în comunităţile vulnerabile, spune organizaţia.

Cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România a realizat un sondaj în rândul a 659 de elevi din ciclul gimnazial şi liceal, majoritatea din mediul rural sau din oraşe mici, mai relatează Mediafax.

Unul din cinci copii (21%) petrece zilnic, în medie, între trei şi patru ore pentru teme şi alte activităţi de învăţare în afara programului şcolar. Un adolescent din zece (14%) petrece chiar şi mai mult de patru ore.

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România atrage atenţia că un astfel de program poate fi extenuant pentru elevi şi cere aplicarea Ordinului de ministru privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar. Actul normativ prevede foarte clar că timpul petrecut de un elev pentru teme nu trebuie să depăşească două ore pe zi.

Publicitate

Mai mult de jumătate dintre copiii respondenţi (52%) spun că ei sau colegii lor au fost daţi afară din clasă de către profesori ca pedeapsă pentru un comportament pe care pedagogii l-au perceput ca deranjant sau deviant. În acelaşi timp, patru din zece copii spun că profesorii lor dau note mici ca pedeapsă.

Motivul cel mai des întâlnit pentru ambele practici ale profesorilor este legat de gălăgia pe care copiii o fac în clasă, urmat de întârzierea lor la ore. Pe de altă parte, conform Statutului Elevului (aprobat prin ordin al ministrului Educaţiei), singurele sancţiuni pe care le pot primi elevii sunt: observaţie individuală, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei, mutarea la o altă clasă, preavizul de exmatriculare şi exmatricularea.

Mai mult de două treimi (70%) dintre copii spun că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri şi alte caiete speciale cu exerciţii de lucru. În plus, jumătate (51%) spun că li se cer bani şi pentru fondul clasei ca să cumpere materiale pentru desfăşurarea orelor (de la topuri de hârtie şi markere la bureţi, cretă şi altele).

„Accesul la învăţământul obligatoriu de stat ar trebui să fie gratuit. Este un drept garantat prin Consituţie şi prin Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011. Profesorii care cer bani de la elevi şi părinţi comit o ilegalitate şi exercită o presiune enormă, mai ales asupra familiilor dezavantajate. Avem mai multe reglementări şi în ROFUIP (Art. 170), cât şi în Codul de Etică pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar (Art. 6), care interzic profesorilor colectarea de bani de la părinţi sau de la elevi ori chiar cer recomandarea, cu precădere, de auxiliare curriculare (culegeri şi alte asemenea) deschise şi gratuite. Din păcate, vedem că aceste prevederi nu sunt respectate de toţi profesorii”, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.

45% dintre copii spun că, în clasa lor, au colegi care discriminează alţi elevi în baza capacităţii intelectuale, apectului fizic, îmbrăcăminţii, religiei sau dizabilităţii. Totodată, o treime dintre elevii respondenţi spun că şi profesorii discriminează din motive similare.

Copiii discriminează cel mai des în funcţie de greutatatea sau înălţimea corpului şi de îmbrăcăminte. În schimb, profesorii discriminează cel mai mai mult în funcţie de capacitatea intelectuală a elevilor, mai arată sondajul realizat de World Vision România.

Potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, nu doar că orice formă de discriminare este interzisă în unităţile de învăţământ, ci ar trebui ca la nivelul fiecărei şcoli să existe o comisie permanentă pentru „prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii”.

Mai mult de patru din zece (43%) dintre elevii respondenţi spun că nu au fost consultaţi, anul trecut, nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea şi evaluarea din clasă. Alţi 28% spun că li s-a cerut doar o singură dată feedback în anul şcolar trecut.

În conformitate cu Statutul Elevului, elevii au dreptul să acorde feedback de două ori pe an (semestrial după vechea structură a anului şcolar) prin fişe anonime care să fie completate la clasă.

Aproape jumătate (47%) dintre copii simt că nu se pot exprima liber în faţa profesorilor, iar 18% au aceeaşi părere vizavi de părinţi.

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România solicită participarea copilului în procesul de luare a deciziilor să fie clar şi specific definită în legislaţia privind Protecţia şi Drepturile Copilului şi să devină obligatorie pentru fiecare structură a autorităţilor publice cu responsabilităţi în domeniu, asigurarea unei metodologii care să permită şi să susţină procesele participative cu copiii, în parteneriat cu ONG-urile care au expertiză în acest domeniu, crearea unei platforme informatice pentru copii care să integreze: informaţii la zi despre proiectele şi modificările legislative/administrative, posibilitatea transmiterii opiniilor copiilor şi a grupurilor formale sau informale care promovează participarea copiilor, precum şi asigurarea finanţării programelor dedicate participării copiilor de la bugetul autorităţilor centrale şi naţionale, mai precizează Mediafax.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O femeie de 70 de ani și-a uitat poșeta pe o bancă din Centrul Vechi al municipiului Botoșani. Polițiștii au ajuns-o din urmă

Publicat

Publicitate

Miercuri, jurul orei 10:00, polițiștii locali cu atribuții în domeniul ordinii și liniștii
publice, pe timpul patrulării în zona Centrului Istoric au observat pe o bancă, o poșetă de culoare bej. Deoarece în zonă nu a fost identificată nici o persoană căreia să-i aparțină, polițiștii locali au solicitat  sprijinul colegilor care își desfășoară activitatea în Dispecerat.

Prin derularea imaginilor, s-a observat cum,cu câteva minute înainte, o persoană de sex feminin s-a ridicat de pe bancă, uitând însă poșeta.
Semnalmentele persoanei au fost transmise polițiștilor locali din teren, în zona Centrului Istoric, fiind
identificată numita L.M. în vârstă de 70 de ani. În prezența și la solicitarea polițiștilor locali, femeia a
efectuat controlul genții, constatând că nu i-au fost sustrase bunuri.

Citeste mai mult

Economie

Apartamentele cu două camere, cele mai populare achiziții în 2025. Ce caută cumpărătorii: analiză a unui site de imobiliare

Publicat

Publicitate

Apartamentele cu două camere aflate în marile orașe din țară sunt cele mai populare locuințe în 2025 în rândul cumpărătorilor. Asta arată o analiză publicată, joi, de o platformă specializată în imobiliare, scrie alba24.ro.

Pe ansamblu, în ceea ce privește prețul, cei mai mulți potențiali cumpărători și-au propus să nu plătească mai mult de 120.000 de euro pentru viitoarea lor locuință, iar circa 34% dintre ei vor ca tranzacția să fie încheiată cu cash.

Pentru mulți alții însă, accesarea unui credit ipotecar rămâne o necesitate.

Care sunt cerințele clienților

Conform datelor Imobiliare.ro, pentru a fi considerate ideale de către 73% dintre respondenți, acestea trebuie să fie dotate cu centrală termică, să fie localizate într-o zonă care dispune de conexiuni bune la rețeaua de mijloace de transport în comun, într-un bloc care le oferă proprietarilor acces la un loc de parcare sau la un garaj.

În același timp, casele din zona peri-urbană sunt considerate o alternativă tentantă pentru cumpărători, în contextul în care pot oferi mai mult spațiu la un preț de multe ori mai scăzut decât cel al unor proprietăți aflate în oraș.

Publicitate

Acestea depășesc apartamentele cu 3 și 4 camere în topul celor mai dorite locuințe în 2025.

Cei mai mulți cumpărători interesați de realizarea unei achiziții imobiliare într-unul dintre marile orașe din țară sau în localitățile din împrejurimile acestora își doresc să găsească un apartament cu două camere care să le răspundă nevoilor.

În total, 33% dintre respondenții sondajului și-au arătat intenția de a cumpăra o astfel de locuință în 2025.

Pe locul al doilea în topul preferințelor se găsesc casele. Localizate, în general, în localitățile de la periferia principalelor centre urbane din România, acestea stârnesc anul acesta interesul a 27% dintre cei care au pornit în căutarea locuinței ideale.

Locul al treilea este ocupat de apartamentele cu trei camere, nevoia de spațiu fiind evidentă în ultimii ani pentru un segment destul de extins al pieței, în special în rândul familiilor cu copii și al celor care lucrează încă în sistem remote sau hibrid și vor să amenajeze acasă un spațiu adecvat de muncă.

Potrivit sursei citate, garsonierele și apartamentele cu patru camere ocupă ultimele poziții în top.

În București, un astfel de imobil a ajuns să se vândă cu un preț mediu de 3.030 euro/mp util, în condițiile în care media la nivel de oraș pe segmentul rezidențial nou abia atinge 2.059 euro/mp util, reiese din Indicele Imobiliare.ro.

O proprietate similară poate fi cumpărată în Timișoara cu un preț mediu de 2.328 euro/mp util versus 1.994 euro/mp util, prețul cerut la nivelul pieței locale pentru locuințele finalizate în ultimii cinci ani.

‘În timp ce românii își doresc să aibă centrale termice în case, la nivel european se fac pași spre eliminarea treptată, până în 2040, a cazanelor și sistemelor de încălzire alimentate cu combustibili fosili, în baza Directivei privind performanța energetică a clădirilor convenită de Parlamentul European și de statele membre UE.

O locuință ideală trebuie să le ofere viitorilor proprietari acces facil la mijloacele de transport în comun.

Aproape 60% dintre cei intervievați consideră că acest aspect este deosebit de important, fapt ce ne indică un interes în creștere pentru obținerea unei localizări superioare și potențiala favorizare a acesteia în detrimentul prețului.

O astfel de schimbare în comportamentul consumatorilor ar fi un semn clar al unei mai bune înțelegeri a impactului pe care îl pot avea locuințele asupra calității vieții’, se menționează în concluziile sondajului.

Pentru 54% dintre respondenți locul de parcare sau garajul nu trebuie să lipsească, în timp ce 5% afirmă că un buncăr este un element pe care și-l doresc la casa sau în blocul în care vor ajunge să cumpere un apartament anul acesta.

Piscina este ultima pe lista lor de dorințe, doar 4% dintre ei propunându-și să găsească o proprietate care să le permită accesul la o astfel de facilitate de relaxare în timpul liber.

De asemenea, peste 60% dintre cei care și-au propus să facă anul acesta o achiziție imobiliară vor să plătească cel mult 120.000 de euro pentru a deveni proprietari, potrivit rezultatelor sondajului.

Aproximativ 16% dintre respondenți vor să plătească între 120.001 și 170.000 de euro pentru viitoarea lor locuință. Doar 8% sunt dispuși să achite mai bine de 250.000 de euro.

Prețul mediu solicitat pentru apartamentele scoase la vânzare de proprietari și dezvoltatori a ajuns la nivel național la 1.710 euro/mp util, conform Indicelui Imobiliare.ro.

Locuințele s-au scumpit pe parcursul anului trecut cu 14%, față de 6% în 2023. În marile orașe, însă, avansul înregistrat la nivelul prețurilor a atins și 20%.

Doar peste o treime (34%) dintre cei care au luat parte la sondaj au declarat că intenționează să cumpere o locuință cu cash în 2025.

Alți 38% vor să apeleze la un credit ipotecar pentru a încheia tranzacția, în timp ce 28% dintre respondenți nu au luat încă o decizie finală în acest sens.

Sondajul Imobiliare.ro a fost realizat în perioada decembrie 2024 – ianuarie 2025, în rândul a aproape 3.600 de potențiali cumpărători interesați de realizarea unei achiziții imobiliare în principalele șase centre urbane din România (București, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Timișoara) sau în localitățile situate la periferia acestora.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR OLIMPIADE 2025: Etapa națională la MATEMATICĂ se va desfășura la Botoșani. Calendar și desfășurare

Publicat

Publicitate

Calendar olimpiade 2025: Ministerul Educației a publicat calendarul olimpiadelor și concursurilor școlare pentru anul 2025. Majoritatea etapelor județene sunt organizate în luna martie.

Unele etape ale olimpiadelor vor fi organizate și în timpul săptămânii (joia sau vinerea) nu doar în weekend (sâmbăta sau duminica).

OLIMPIADE NAȚIONALE 2025

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ – clasele V-VIII

  • Etapa județeană: 14 martie
  • Etapa națională: 10-13 aprilie, Râmnicu Vâlcea (Vâlcea)

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ – clasele IX-XII

  • Etapa județeană: 14 martie
  • Etapa națională: 5-9 mai, Pitești (Argeș)

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ pentru școli/secții cu predare în limbile minorităților și pentru românii din diaspora – clasele V-XII

  • Etapa județeană: 14 martie
  • Etapa națională: 10-13 aprilie, Timișoara

Olimpiada Lectura ca abilitate de viață

Publicitate

clasele V-VIII

  • Etapa județeană: 5 martie
  • Etapa națională: 8-11 mai, Craiova (Dolj)

clasele IX-XII

  • Etapa județeană: 5 martie
  • Etapa națională: proba A 27-31 martie, proba B 10-13 aprilie, Piatra Neamț (Neamț)

Olimpiada de LINGVISTICĂ ”Solomon Marcus”

  • Etapa județeană: 1 februarie
  • Etapa națională: 28-30 martie, Otopeni (Ilfov)

Olimpiada de LIMBA ENGLEZĂ

  • Etapa județeană: 1 martie proba scrisă, 8 martie – proba orală
  • Etapa națională: 24-28 aprilie, Tulcea

Olimpiada de LIMBA FRANCEZĂ

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-26 aprilie, Ploiești (Prahova)

Olimpiada de limbi romanice: SPANIOLĂ, ITALIANĂ, PORTUGHEZĂ

  • Etapa județeană: 15 martie; 12 aprilie – italiană maternă
  • Etapa națională: 26-30 aprilie, Bacău

Olimpiada de LIMBA GERMANĂ MODERNĂ

  • Etapa județeană: 6 martie
  • Etapa națională: 7-13 aprilie aprilie, Alba Iulia (Alba)

Olimpiada de Limba și literatura GERMANĂ MATERNĂ

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-25 aprilie, Sebeș (Alba)

Olimpiada de Limba și literatura MAGHIARĂ MATERNĂ ”Mikes Kelemen”

  • Etapa județeană: 29 martie
  • Etapa națională: 24-27 aprilie, Târgu Mureș (Mureș)

Olimpiada de LIMBA RUSĂ modernă

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-25 mai – Caraș-Severin

Olimpiada de LIMBA NEOGREACĂ

  • Etapa județeană: 1 martie
  • Etapa națională: 11-13 aprilie, Brașov

Olimpiada de LIMBI CLASICE: GREACA VECHE, LATINĂ

  • Etapa județeană: 21 martie
  • Etapa națională: 27-30 aprilie, Galați

Olimpiada de LIMBA RROMANI maternă

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 24-27 aprilie, Oradea (Bihor)

Olimpiada de MATEMATICĂ

  • Etapa județeană: 8 martie
  • Etapa națională: 6-11 aprilie, Buzău (clasele V-VIII), 1-6 aprilie, Botoșani (clasele IX-XII)

Olimpiada de MATEMATICĂ pentru școlile/secțiile cu predare în LIMBA MAGHIARĂ (cls. V-XII)

  • Etapa județeană: 1 februarie
  • Etapa națională: 24-28 februarie, Miercurea Ciuc (Harghita)

Olimpiada de INFORMATICĂ

  • Etapa județeană: 15 martie – liceu; 16 martie – gimnaziu
  • Etapa națională: 13-18 aprilie, Ploiești (Prahova) – liceu; 14-18 aprilie, Botoșani – gimnaziu

Olimpiada de INOVARE și creație digitală INFOEDUCAȚIE

  • Etapa județeană: 19-31 mai
  • Etapa națională: 28 iulie – 2 august, Focșani (Vrancea)

Olimpiada de INFORMATICĂ APLICATĂ – ACADNET

  • Etapa județeană: 29 martie
  • Etapa națională: 10-13 mai, București

Olimpiada de INFORMATICĂ în ECHIPE

  • Etapa regională: 17 ianuarie; 8 februarie – etapa zonală
  • Etapa națională: 4-7 martie, Piatra Neamț

Olimpiada de TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI

  • Etapa județeană: 22 martie
  • Etapa națională: 13-17 mai, Buzău

Olimpiada de SECURITATE CIBERNETICĂ

  • Etapa județeană: 16 martie
  • Etapa națională: 19-22 mai, București

Olimpiada de Inteligență artificială ONIA

  • Etapa județeană: 12 aprilie
  • Etapa națională: 16-19 mai, București

Olimpiada de FIZICĂ

  • Etapa județeană: 9 martie
  • Etapa națională: 10-15 aprilie, Slobozia (Ialomița)

Olimpiada de CHIMIE

  • Etapa județeană: 21 martie
  • Etapa națională: 23-27 aprilie, Iași

Olimpiada de BIOLOGIE

  • Etapa județeană: 7 martie
  • Etapa națională: 5-10 aprilie, Târgu Mureș

Olimpiada de ASTRONOMIE și ASTROFIZICĂ

  • Etapa județeană: 10 februarie
  • Etapa națională: 5-10 mai, Timișoara

Olimpiada de GEOGRAFIE

  • Etapa județeană: 23 martie
  • Etapa națională: 22-27 aprilie, Arad

Olimpiada națională de ISTORIE

  • Etapa județeană: 22 martie
  • Etapa națională: 14-18 aprilie, Piatra Neamț (Neamț)

Olimpiada națională de Istoria și tradițiile minorității maghiare din România

  • Etapa județeană: 22 martie
  • Etapa națională: 23-25 aprilie, Târgu Secuiesc (Covasna)

Olimpiada națională de ȘTIINȚE SOCIO-UMANE

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 23-27 aprilie, Cluj-Napoca

Olimpiada de PEDAGOGIE-PSIHOLOGIE (licee pedagogice)

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 28-31 martie proba A; 11-13 aprilie proba B, Slobozia (Ialomița)

Olimpiada națională de RELIGIE – cultul ORTODOX

  • Etapa județeană: 15 aprilie
  • Etapa națională: 22-27 aprilie, Slobozia (Ialomița) – gimnaziu; 22-27 aprilie, Bacău – liceu

 

Citeste mai mult

Eveniment

Activități pentru promovarea integrității, de Ziua Culturii Naționale și comemorării a 175 ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu, la Botoșani

Publicat

Publicitate

În data de 15.01.2025, în baza parteneriatului  încheiat între Direcția Generală Anticorupție și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și având în vedere campania națională ,,Pune stop corupției și contrabandei înainte să devină parte din viața ta”, ofițerii de poliție care desfășoară activități pe linia prevenirii corupției din cadrul Serviciul Județan Anticorupție Botoșani au desfășurat două activități preventive, de educație pentru promovarea integrității în municipiul Botoșani, pentru a marca Ziua Culturii Naționale  și comemorarea  a 175 ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu.

Prima activitate a avut loc în Sala Amfiteatru  din incinta Colegiului Economic ,,Octav Onicescu”  din municipiul Botoșani, la care au participat elevi ai claselor  a XII-a, însoțiți de  profesori coordonatori.

Raportat la ,,instrumentele” aflate la îndemâna marelui poet în perioada anilor 1880 (pana, călimara, hârtia și accesul la publicarea articolelor sale în presa scrisă), în cadrul activității au fost prezentate subiecte referitoare la instituții și instrumente de prevenire și combatere  a corupției existente în prezent în România, sectoare și domenii prioritare, identitatea  și competența DGA, consecințele corupției, atitudinea/reacția  față de corupție, modalități de sesizare, toate adaptate specificului vârstei participanților. Pentru o mai bună înțelegere a noțiunilor prezentate, au fost difuzate  materiale audio – video  și au fost dezbătute dileme care reflectă conduita şi spiritul etic pe care trebuie să-l adopte în societate, subiecte ce țin de comportamentul legal și moral, aspecte referitoare la integritate şi noţiuni de educaţie juridică.

Au fost enumerate titlurile campaniilor de prevenire inițiate de DGA, precum și unele măsuri aplicabile în prezent în scopul limitării fenomenului corupției în România, inclusiv în domeniul educației și învățământului.

Tinerilor participanți le-a fost adresat îndemnul de a urma exemplul unuia dintre cei mai mari combatanți și promotori ai luptei împotriva corupției, Mihai Eminescu, fiind invocate fragmente din opera și activitatea jurnalistică, cu accent pe metehnele din societatea contemporană poetului, asociate corupției, din care pot fi extrase lecții aplicabile și în zilele noastre.

A doua activitate s-a desfășurat în Parcul Mihai Eminescu, în spațiile dedicate poetului, intitulate Aleea ,,Floare albastră” și Aleea ,,Lacul”,  fiind făcut cunoscut cetățenilor care au tranzitat zona  sloganul campaniei naționale ,,E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA”, având ca scop conștientizarea cauzelor și consecințelor implicării în fapte de corupție, precum și încurajarea adoptării unui comportament integru.

Publicitate

Toți participanții la cele două activități au primit materiale promoționale, cu mesajul ZERO CORUPȚIE, adresându-li-se îndemnul de a urma exemplul poetului omagiat, să se informeze cu privire la activitatea de prevenire și combatere a corupției desfășurată de DGA, fiind încurajați să contribuie la reducerea incidenței cazurilor de mituire, prin raportarea lor, inclusiv prin apelarea sistemului Call-center anticorupție 0800.806.806.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending