Connect with us

Educație

Este Ziua Drepturilor Copilului. Sondaj: ELEVII se PLÂNG că profesorii le cer bani la școală pentru FONDUL CLASEI

Publicat

Publicitate

Mai mult de jumătate dintre copiii din comunitățile dezavantajate spun că profesorii le cer bani pentru fondul clasei ca să ia diverse materiale pentru clasă (de la burete şi cretă la topuri de hârtie sau alte materiale), arată cel mai recent sondaj realizat de World Vision România, citat de Mediafax.

Sondajul a fost lansat cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, care este sărbătorită în întreaga lume astăzi, pe 20 noiembrie.

Drepturile Copilului, stipulate în Convenţia ONU pentru drepturile Copilului şi alte acorduri internaţionale, cât şi în legislaţia naţională, sunt încălcate zi de zi în rândul copiilor din România, situaţia fiind cu atât mai gravă în comunităţile vulnerabile, spune organizaţia.

Cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România a realizat un sondaj în rândul a 659 de elevi din ciclul gimnazial şi liceal, majoritatea din mediul rural sau din oraşe mici, mai relatează Mediafax.

Unul din cinci copii (21%) petrece zilnic, în medie, între trei şi patru ore pentru teme şi alte activităţi de învăţare în afara programului şcolar. Un adolescent din zece (14%) petrece chiar şi mai mult de patru ore.

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România atrage atenţia că un astfel de program poate fi extenuant pentru elevi şi cere aplicarea Ordinului de ministru privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar. Actul normativ prevede foarte clar că timpul petrecut de un elev pentru teme nu trebuie să depăşească două ore pe zi.

Publicitate

Mai mult de jumătate dintre copiii respondenţi (52%) spun că ei sau colegii lor au fost daţi afară din clasă de către profesori ca pedeapsă pentru un comportament pe care pedagogii l-au perceput ca deranjant sau deviant. În acelaşi timp, patru din zece copii spun că profesorii lor dau note mici ca pedeapsă.

Motivul cel mai des întâlnit pentru ambele practici ale profesorilor este legat de gălăgia pe care copiii o fac în clasă, urmat de întârzierea lor la ore. Pe de altă parte, conform Statutului Elevului (aprobat prin ordin al ministrului Educaţiei), singurele sancţiuni pe care le pot primi elevii sunt: observaţie individuală, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei, mutarea la o altă clasă, preavizul de exmatriculare şi exmatricularea.

Mai mult de două treimi (70%) dintre copii spun că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri şi alte caiete speciale cu exerciţii de lucru. În plus, jumătate (51%) spun că li se cer bani şi pentru fondul clasei ca să cumpere materiale pentru desfăşurarea orelor (de la topuri de hârtie şi markere la bureţi, cretă şi altele).

„Accesul la învăţământul obligatoriu de stat ar trebui să fie gratuit. Este un drept garantat prin Consituţie şi prin Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011. Profesorii care cer bani de la elevi şi părinţi comit o ilegalitate şi exercită o presiune enormă, mai ales asupra familiilor dezavantajate. Avem mai multe reglementări şi în ROFUIP (Art. 170), cât şi în Codul de Etică pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar (Art. 6), care interzic profesorilor colectarea de bani de la părinţi sau de la elevi ori chiar cer recomandarea, cu precădere, de auxiliare curriculare (culegeri şi alte asemenea) deschise şi gratuite. Din păcate, vedem că aceste prevederi nu sunt respectate de toţi profesorii”, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.

45% dintre copii spun că, în clasa lor, au colegi care discriminează alţi elevi în baza capacităţii intelectuale, apectului fizic, îmbrăcăminţii, religiei sau dizabilităţii. Totodată, o treime dintre elevii respondenţi spun că şi profesorii discriminează din motive similare.

Copiii discriminează cel mai des în funcţie de greutatatea sau înălţimea corpului şi de îmbrăcăminte. În schimb, profesorii discriminează cel mai mai mult în funcţie de capacitatea intelectuală a elevilor, mai arată sondajul realizat de World Vision România.

Potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, nu doar că orice formă de discriminare este interzisă în unităţile de învăţământ, ci ar trebui ca la nivelul fiecărei şcoli să existe o comisie permanentă pentru „prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii”.

Mai mult de patru din zece (43%) dintre elevii respondenţi spun că nu au fost consultaţi, anul trecut, nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea şi evaluarea din clasă. Alţi 28% spun că li s-a cerut doar o singură dată feedback în anul şcolar trecut.

În conformitate cu Statutul Elevului, elevii au dreptul să acorde feedback de două ori pe an (semestrial după vechea structură a anului şcolar) prin fişe anonime care să fie completate la clasă.

Aproape jumătate (47%) dintre copii simt că nu se pot exprima liber în faţa profesorilor, iar 18% au aceeaşi părere vizavi de părinţi.

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România solicită participarea copilului în procesul de luare a deciziilor să fie clar şi specific definită în legislaţia privind Protecţia şi Drepturile Copilului şi să devină obligatorie pentru fiecare structură a autorităţilor publice cu responsabilităţi în domeniu, asigurarea unei metodologii care să permită şi să susţină procesele participative cu copiii, în parteneriat cu ONG-urile care au expertiză în acest domeniu, crearea unei platforme informatice pentru copii care să integreze: informaţii la zi despre proiectele şi modificările legislative/administrative, posibilitatea transmiterii opiniilor copiilor şi a grupurilor formale sau informale care promovează participarea copiilor, precum şi asigurarea finanţării programelor dedicate participării copiilor de la bugetul autorităţilor centrale şi naţionale, mai precizează Mediafax.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Care este culoarea anului 2026. Ce semnificații are și cum a fost aleasă de Institutul Pantone

Publicat

Publicitate

A fost aleasă culoarea anului 2026, a anunțat Institutul Pantone. Aceasta va influența tendințele în design, anul viitor.

Culoarea anului 2026 este „Cloud Dancer” (PANTONE 11-4201), o nuanță de alb pur, ușor aerat și echilibrat.

Specialiștii Pantone văd în acest alb-calm un simbol al resetării emoționale, al spațiului interior necesar reflecției și al reconectării cu lucrurile esențiale.

Culoarea anului 2026. Semnificații

Potrivit Institutului Pantone, culoarea anului 2026 este un „alb elevat” care inspiră liniște, deschidere și creativitate, notează Mediafax.

Nuanța permite minții „să respire” și oferă un cadru vizual ideal pentru relaxare și concentrare.

Leatrice Eiseman, director executiv al Pantone Color Institute, descrie „Cloud Dancer” drept o culoare structurală esențială, extrem de versatilă, capabilă să susțină orice paletă cromatică. Folosită fie singură, fie alături de tonuri vibrante sau pasteluri, această nuanță aduce armonie, contrast și o senzație de lejeritate în orice proiect de design, modă sau branding.

Publicitate

 

Culori Pantone din anii precedenți

Numirea culorii Pantone a anului 2026 Cloud Dancer continuă tradiția începută în 2000, când Pantone a introdus conceptul Culorii Anului, prima aleasă fiind „Cerulean Blue”.

În ultimii ani, alegerile au reflectat schimbările culturale globale: în 2024 s-a remarcat „Peach Fuzz”, o nuanță caldă și catifelată.

Pentru 2025, Pantone a optat pentru „Mocha Mousse”, un maro intens asociat cu confortul.

Procesul de selecție implică o analiză amplă a tendințelor din artă, modă, tehnologie și cultură, realizată de o echipă internațională de experți.

Prin alegerea „Cloud Dancer”, Pantone transmite pentru 2026 un mesaj puternic de calm, echilibru și claritate — un apel la simplitate, introspecție și spațiu creativ într-o perioadă marcată de schimbări accelerate.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Activități de educație pentru promovarea integrității în contextul Zilei Internaționale Anticorupție

Publicat

Publicitate

În zilele de 03 și 04 decembrie, în contextul celebrării Zilei Internaționale Anticorupție – 9 Decembrie și sub egida campaniei naționale „E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA!”, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au desfășurat activități de educație pentru promovarea integrității, dedicate funcționarilor din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor Botoșani și cetățenilor care interacționează cu aceștia.

Ne-am adresat polițiștilor examinatori și funcționarilor de la ghișee, candidaților care s-au prezentat pentru susținerea probei teoretice în scopul obținerii permisului de conducere, cetățenilor care s-au adresat în vederea prestării de servicii în legătură cu înmatricularea vehiculelor, cursanților care urmau a susține proba practică în scopul obținerii permisului de conducere, instructorilor, administratorilor școlilor de șoferi de pe raza municipiului Botoșani.

Scopul acțiunilor noastre a constat în informarea unui număr cât mai mare de cetățeni cu privire la identitatea și competența DGA, infracțiunile de corupție și noțiunile incidente domeniului, conștientizarea acestora cu privire la riscurile și consecințele implicării în astfel de fapte, promovarea atitudinii civice și de semnalare a faptelor de corupție, prezentarea canalelor de comunicare și a modurilor de sesizare, inclusiv prin apelarea sistemului telefonic Call-center anticorupție 0800806806.

La nivel județean, Direcția Generală Anticorupție este reprezentată de Serviciul Județean Anticorupție Botoșani, cu sediul în municipiul Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu nr. 57, jud. Botoșani, telefon 0231507128, fax 0231507120, e-mail botosani.dga@mai.gov.ro.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

O nouă întâlnire a Cercului de lectură la Memorialul Ipotești: Romanul „Sticlăreasa” de Tracy Chevalier, în discuție

Publicat

Publicitate

O nouă întâlnire a Cercului de lectură va avea loc luni, 8 decembrie 2025, începând cu ora 17.00. Pornind de la romanul Sticlăreasa, scris de Tracy Chevalier și tradus de Veronica D. Niculescu, participanții vor explora teme precum arta, dragostea și reziliența.

Întâlnirea va avea loc într-un cadru potrivit cu tema romanului, în atelierul unei creatoare de „bijuterii” (Atelierul „Agnes Design”). Invitatele, dna Alina Caliniuc (Atelierul „Agnes Design”), dna Felicia Nistor și Teodora Prodan (elevă la Liceul de Artă „Ștefan Luchian”), creatoare de bijuterii, vor prezenta tehnici de realizare a acestora, oferindu-le participanților prilejul de a descoperi o parte dintre „secretele” acestui delicat meșteșug. Cercul de lectură este organizat de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”.

Moderatoare: Loredana Carcea.

Citeste mai mult

Educație

La Botoșani elevii învăța legea prin artă, film, joc de rol și vizite la Tribunal. Proiectul „Cunoaște-ți drepturile, respectă-ți obligațiile!” a ajuns în școli

Publicat

Publicitate

Un proiect educațional de amploare a debutat în acest an în școlile din județul Botoșani. Intitulat „Cunoaște-ți drepturile, respectă-ți obligațiile!”, programul este coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și îi are în prim-plan pe elevii de gimnaziu, care vor învăța legea într-un mod complet diferit: prin film, desen, joc de rol, vizite tematice și activități colaborative.

Inițiativa, aflată la prima ediție, se desfășoară între octombrie 2025 și iunie 2026, implicând aproximativ 1.500 de elevi, alături de cadre didactice, părinți și parteneri din comunitatea locală. Proiectul își propune să îi ajute pe copii să înțeleagă nu doar drepturile pe care le au, ci și responsabilitățile pe care le presupune viața de zi cu zi.

Reprezentanții Inspectoratului subliniază că demersul vine într-un moment în care elevii au nevoie de instrumente clare pentru a naviga situațiile juridice și civice cotidiene. „Legea poate fi prietena copiilor atunci când este înțeleasă. Vrem ca elevii să dobândească o cultură juridică de bază și să se raporteze responsabil la lumea din jur”, a transmis inspectorul școlar pentru disciplinele socio-umane din cadrul ISJ Botoșani, profesor Ana Gabriela Tănasă.

Activități pentru fiecare lună: de la afișe și filme educative la simulări de procese

Proiectul include nouă activități principale, distribuite pe durata întregului an școlar. Fiecare etapă are un obiectiv clar și implică elevii în forme variate de exprimare:

„Legea e prietena noastră!” (octombrie 2025) – elevii realizează afișe tematice despre rolul legii, reunite ulterior într-un colaj digital comun.

Publicitate

„Drepturile mele, respectul tău!” (noiembrie 2025) – copii ilustrează drepturile copilului, iar lucrările sunt publicate într-un album digital interșcolar.

„Legea pe ecran!” (decembrie 2025) – vizionarea unui film educativ, urmată de reflecții scrise, selectate și centralizate într-un document comun.

„Fapta are consecințe” (ianuarie 2026) – elevii devin „judecători pentru o zi” în simulări de procese, totul fiind filmat și montat într-un video colectiv.

„Spune NU violenței – Legea te apără” (februarie 2026) – campanie anti-violență cu mesaje pe pancarte, transformate într-un poster digital comun.

„Legea în desen, cuvânt și culoare” (martie 2026) – concurs interșcolar de artă juridică, una dintre cele mai vizibile activități ale proiectului.

„Campionii legii!” (aprilie 2026) – quiz online simultan, cu întrebări despre Constituție, răspunderea minorului și situații reale.

„Legea la ea acasă!” (mai 2026) – vizite la Tribunalul Botoșani, unde elevii descoperă direct cum funcționează sistemul juridic.

„Legea în viața mea!” (iunie 2026) – activitate finală cu prezentări, interviuri, feedback și un raport de evaluare.

Concursul-cheie: „Legea în desen, cuvânt și culoare”

Cea mai amplă componentă a proiectului este concursul de educație juridică „Legea în desen, cuvânt și culoare”, care le oferă elevilor libertatea de a crea desene, postere, colaje sau eseuri originale pe tema educației juridice.

Lucrările vor fi transmise digital către Inspectoratul Școlar Botoșani, în perioada 1–25 martie 2026, iar cele mai inspirate creații vor fi premiate cu diplome de merit. Toți participanții vor primi diplome de participare.

Concursul pune accent pe mesaj, originalitate, claritate și expresivitate artistică. Profesorii vor centraliza lucrările, iar rezultatele vor fi anunțate pe 30 martie 2026, pe pagina oficială a ISJ Botoșani.

Parteneriate solide și impact asupra comunității

Proiectul beneficiază de sprijinul unei rețele extinse de instituții partenere: Tribunalul Botoșani, Casa Corpului Didactic, Round Table 20 Botoșani, licee și școli din întreg județul. Vizitele tematice vor aduce elevii în contact direct cu profesioniști ai dreptului, pentru a înțelege cum se aplică legea în situații reale.

Impactul proiectului este unul semnificativ: creșterea nivelului de responsabilitate civică, reducerea comportamentelor violente, dezvoltarea creativității și consolidarea relației dintre școală, familie și comunitate. Profesorii subliniază că activitățile sunt gândite astfel încât elevii să simtă că legea nu este o noțiune abstractă, ci un instrument care protejează și organizează viața cotidiană.

Elevii, în centrul unui demers educațional modern

Proiectul are un buget estimat de 1.000 de lei, dedicat achiziționării materialelor necesare, iar toate activitățile sunt gândite cu accesibilitate, implicare și relevanță pentru vârsta gimnazială.

„Ne dorim ca fiecare copil să înțeleagă, prin ochii lui, ce înseamnă să fii responsabil, să îți cunoști drepturile și să respecți legea. Activitățile sunt create special pentru ei, astfel încât legea să devină un subiect ușor de înțeles și apropiat de realitatea lor”, a transmis și unul dintre inițiatorii proiectului, prof. Anca Colescu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending