Connect with us
Publicitate

Actualitate

Doi din cinci copii spun că au fost jigniți sau au primit mesaje supărătoare pe internet

Publicat

Publicitate

Vizionarea de conținut video și jocurile sunt principalele activități ale copiilor pe internet. Vizionarea de conținut video are incidența maximă la copiii cu vârsta sub 5 ani, arată o anchetă efectuată de Organizația SALVAȚI COPIII.

Salvati Copiii marchează Ziua Siguranței pe Internet 2024 prin acțiuni menite să combată abuzurile online

 

Publicitate
  • Intervalul de vârstă în care utilizarea rețelelor sociale devine semnificativă este de 5-10 ani, spre exemplu 32% dintre părinții cu copii de această vârstă afirmă ca fiul / fiica lor utilizează TikTok, 21% Instagram, 19% Facebook și 17% Snapchat.
  • Vizionarea de conținut video are incidența maximă la copiii cu vârsta sub 5 ani, de aproximativ 80% și scade spre 50% în cazul adolescenților.
  • 34% dintre adolescenții de 16 – 17 ani sunt online între 4-6 ore pe zi și 14% depășesc 6 ore pe zi;
  • Doi din cinci copii spun că au fost jigniți sau au primit mesaje supărătoare pe internet, în creștere cu aproximativ 3 puncte procentuale, comparativ cu 2021, arată cel mai recent studiu realizat în rândul copiilor.

 

București, 6 februarie 2024: Vizionarea de conținut video și jocurile sunt principalele activități indicate de părinți, întrebați ce face fiul / fiica pe internet, cu mențiune că vizionarea de conținut video are incidența maximă la copiii cu vârsta sub 5 ani, de aproximativ 80% și scade spre 50% în cazul adolescenților. Utilizarea rețelelor de socializare crește semnificativ odată cu vârsta, cu un accent deosebit pentru Instagram și Whatsapp, accesate de 86% dintre adolescenți, urmate de TikTok (70%). Conform datelor din cel mai recent sondaj derulat de Organizația Salvați Copiii în rândul părinților în luna ianuarie 2024, adolescenții de 16-17 ani petrec o perioadă considerabilă de timp navigând pe internet, cu 34% dintre ei fiind online între 4-6 ore pe zi și 14% depășind 6 ore pe zi.

 

Publicitate

Un procent semnificativ de părinți (75%) declară că cea mai mare îngrijorare a lor legată de utilizarea internetului de către copii este expunerea acestora la conținut nepotrivit pe internet sau de posibilitatea ca aceștia să fie contactați online de persoane pe care nu le cunosc în viața reală (70%). În plus, 59% dintre părinți se tem că copiii lor ar putea fi victime ale infracțiunilor pe internet. Aceste cifre arată o conștientizare crescută a riscurilor online și subliniază nevoia de strategii eficiente pentru protecția copiilor în mediul digital.

 

Date din cercetare: 

Publicitate
  • Vizionarea de conținut video și jocurile sunt principale activități indicate de părinți întrebați ce face fiul / fiica pe internet. Observăm că vizionarea de conținut video are incidența maximă la copiii cu vârsta sub 5 ani, de aproximativ 80% și scade spre 50% în cazul adolescenților.
  • Intervalul de vârstă în care utilizarea rețelelor sociale devine semnificativă este de 5-10 ani, spre exemplu 32% dintre părinții cu copii de această vârstă afirmă ca fiul / fiica lor utilizează TikTok, 21% Instagram, 19% Facebook și 17% Snapchat.
  • Doar 9% dintre părinți declară că știu faptul că copilul lor s-a confruntat în ultimul an cu o situație neplăcută online, procentul fiind mai mare (13%) în cazul părinților ai căror copii au vârsta între 13 și 15 ani și mai mic (7%) în cazul părinților ai căror copii au între 16-17 ani.
  • 11% dintre părinți declară că nu știu dacă copiii lor s-au confruntat cu probleme pe internet, în timp ce 80 % dintre ei susțin faptul că copiii lor nu au experimentat probleme în mediul online.

 

Prin comparație cu percepția părinților asupra comportamentului online al copiilor, ancheta derulată în 2023 de Salvați Copiii printre copiii cu acces la internet, cu vârsta cuprinsă între 8 și 17 ani, arată că:

 

  • Doi din cinci copii spun că au fost jigniți sau au primit mesaje supărătoare pe internet, în creștere cu aproximativ 3 puncte procentuale, comparativ cu 2021;
  • Doar 17% dintre copii admit că au trimis altora astfel de mesaje cu conținut ofensator;
  • Ponderea fetelor care afirmă că au fost jignite pe internet este cu 12 puncte procentuale mai mare decât a băieților care au avut o astfel de experiență, iar copiii din mediul rural afirmă într-o măsură mai ridicată că au fost jigniți /deranjați pe internet comparativ cu cei din mediul urban;
  • 77 % dintre copii afirmă că petrec cel puțin 3 ore zilnic, pe internet.

 

Studiile realizate de către Organizația Salvați Copiii de-a lungul timpului arată că fenomenul de cyberbullying continuă să reprezinte principala amenințare pentru copii în mediul virtual.

 

Astfel, doar 3 din 10 victime ale abuzului cibernetic au avut încredere să discute cu cineva despre incident, de obicei un prieten. Pentru că traumele le afectează modul de funcționare și randamentul școlar, este crucial ca părinții și profesorii să înțeleagă că într-o astfel de situație toți copiii implicați sunt victime, indiferent de rolul pe care îl au (victimă, agresor, martor) și au nevoie de ajutor din partea adulților pentru a gestiona situația și a reduce efectele.

 

Pentru a marca Ziua Siguranței pe Internet din acest an, Organizația Salvați Copiii pune la dispoziția părinților ghidul „Copilul tău este în siguranță pe internet?”, o resursă practică creată pentru a-i ajuta să aibă o mai bună înțelegere a pericolelor online și pentru a le oferi suport în sprijinirea copiilor și adolescenților în navigarea lor sigură pe internet. Ghidul, care poate fi descărcat de pe oradenet.ro, poate fi adaptat pentru orice grupă de vârstă și abordează aspecte precum importanța implicării în educația online a copilului sau identificarea riscurilor principale online, oferind modalități de intervenție și sprijin. Acesta promovează, totodată, construirea de legături puternice cu copilul atât în mediul offline, cât și în lumea online. Ghidul răspunde, de asemenea, la întrebări și curiozități comune din partea părinților și îi invită la dezbateri și schimb de experiențe.

 

În lumea digitală de astăzi, siguranța copiilor noștri pe internet este o responsabilitate comună. Este esențial ca autoritățile să ne ofere sprijinul necesar, părinții să fie bine informați și să lucrăm împreună pentru a elimina abuzurile online. Organizația Salvați Copiii, prin proiectul european dedicat siguranței online pe care îl implementează din anul 2008, se angajează activ în realizarea periodică de studii și cercetări pentru a înțelege mai bine provocările digitale ale zilelor noastre. Misiunea noastră este de a oferi sprijin cuprinzător prin resurse informative accesibile tuturor, contribuind astfel la educarea și conștientizarea publicului larg. De asemenea, punem la dispoziție o linie de consiliere pentru a aborda problemele întâmpinate pe internet și o linie de raportare a conținuturilor ilegale sau dăunătoare, lucrând în strânsă colaborare cu autoritățile competente. Eforturile noastre comune sunt esențiale pentru a asigura un mediu online sigur pentru copiii noștri. Este esențial să dezvoltăm în continuare strategii în cadrul politicilor publice care să garanteze respectarea drepturilor copiilor în mediul online”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

 

Salvați Copiii lansează invitația tuturor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, de a derula, pe parcursul lunii februarie, sesiuni de informare la clase, care să abordeze principalele riscuri cu care copiii se confruntă online, având ca suport didactic materialele puse la dispoziție de echipa Ora de Net, disponibile gratuit pe platforma www.oradenet.ro.

___________________________________________________________________________

Note pentru redactori:

  • Ora de Net (Safer Internet) este un program sprijinit de Comisia Europeană, care cuprinde centre naţionale active în Uniunea Europeană, având ca obiectiv comun promovarea utilizării în condiţii de mai mare siguranţă a Internet-ului şi a noilor tehnologii online de către copii.
  • Pentru a combate fenomenul imaginilor şi materialelor video care înfățișează abuz sexual asupra copiilor, Organizația Salvaţi Copiii coordonează la nivel national, din anul 2008, proiectul Ora de Net (Safer Internet), în cadrul căruia funcţionează linia de raportare esc_ABUZ (www.oradenet.ro/esc-abuz), unde utilizatorii de Internet pot raporta conţinutul ilegal. Punctul de raportare operat de Salvați Copiii face parte din rețeaua globală INHOPE și se derulează în parteneriat cu Inspectoratul General al Poliției Române. Acesta are ca scop protejarea copiilor de conținutul ilegal accesibil pe internet, combaterea abuzului și exploatării sexuale a copiilor prin mijloace informatice, prin înaintarea rapoartelor primite către autorităţile competente.
  • Ghidul pentru părinți: AICI
  • Mai multe informații despre rezultatele studiului: AICI
  • Mai multe informații detaliate despre Organizația Salvați Copiii și proiectul Ora de Net sunt disponibile pe www.oradenet.ro şi www.salvaticopiii.ro.

 

Persoană de contact:

Claudia Oprescu, Coordonator program siguranță online | Salvaţi Copiii România

Tel.: 0723 649 885 | E-mail: claudia.oprescu@salvaticopiii.ro.

_______________________________________________________

 

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii:

De 34 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg.  În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în 118 ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. Peste 3.700.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Netflix, tarife mai MARI la pentru clienții din România. Noile prețuri

Publicat

Publicitate

Netflix a anunțat că scumpește abonamentele pentru clienții din România după ce și alte patforme de streaming au aplicat deja majorări de prețuri.

Noile prețuri la abonamente Netflix 

Publicitate
  • planul Basic (streaming la o rezoluție 720p pe un singur dispozitiv): 5,99 euro pe lună
  • planul Standard (Full HD 1080p, pe 2 dispozitive concomitent): 10,99 euro pe lună
  • planul Premium (4 dispozitive simultan, calitate UltraHD 4K, sunet Dolby Atmos): 13,99 euro pe lună.

Pentru abonamentele Basic și Standard, prețurile cresc cu un euro pe lună. Pentru pachetul Premium, scumpirea este cu doi euro.

Cei care dețin pachet Standard pot adăuga un extra abonat, pentru 3,99 euro pe lună fiecare, potrivit Netflix.

Publicitate

Pentru planul Premium, opțiunea este de până la 2 extra abonați.

Citeste mai mult

Economie

Sistemul de Garanție-Returnare tot mai ACCESIBIL și micilor comercianți. Noi îmbunătățiri anunțate de RetuRO

Publicat

Publicitate

Se împlinește un an de când Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) a devenit parte din viața noastră, după ce a fost lansat pe 30 noiembrie 2023. SGR s-a dovedit un instrument important pentru un viitor mai bun și schimbarea obiceiurilor de consum, încurajând responsabilitatea față de mediu pentru fiecare dintre noi.

Sistemul de Garanție-Returnare este o premieră pentru România, iar pentru provocările întâmpinate în faza inițială, inerente unui program de o asemenea complexitate și anvergură, s-au căutat permanent soluții prin colaborare între toți actorii implicați.

Publicitate

Încă de la început, RetuRO, administratorul sistemului, a susținut un dialog direct și constant cu toate părțile implicate pentru a le înțelege nevoile și a găsi împreună soluții eficiente care să facă sistemul deopotrivă ușor de utilizat de către consumatori și simplu de adoptat de către comercianți.

În ceea ce privește comercianții, aceștia sunt o verigă cheie în sistem, întrucât reprezintă liantul între SGR și consumatori. În efortul de a susține adoptarea sistemului de către comercianți, RetuRO le-a oferit constant sprijin personalizat, a organizat periodic întâlniri cu aceștia, oferindu-le ocazia să adreseze întrebări și să împărtășească dificultățile întâmpinate, și a demarat o amplă campanie de informare pentru a prezenta pașii necesari pentru înscrierea în sistem.

Publicitate

De asemenea, RetuRO a adus îmbunătățiri permanente sistemului, adaptând fluxurile operaționale și simplificând procedurile în aspecte cheie.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă adaptarea frecvenței și a modalității de preluare a ambalajelor colectate, astfel încât ele să nu devină o povară pentru operatorii din HoReCa și micii comercianți, care au semnalat adesea lipsa spațiului de depozitare.

Astfel, începând cu cea de-a doua comandă de ridicare a ambalajelor SGR, ele sunt preluate de către transportatorii RetuRO în maximum 2 zile. La prima comandă sunt necesare 7 zile pentru a putea adăuga adresa magazinului pe ruta transportatorilor. Prin îmbunătățirea timpilor de ridicare a sacilor cu ambalaje de la comercianți, punctele de returnare pot funcționa fără întreruperi cauzate de lipsa spațiului de depozitare.

Publicitate

O altă veste bună este aceea că, în  curand, sacii necesari colectării vor fi oferiți gratuit comercianților și operatorilor HoReCa, fără a mai fi facturați de către Administratorul SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare.

Această măsură vine ca un real avantaj pentru micii comercianți, întrucât ei sunt mai predispuși să resimtă presiunea costurilor operaționale. Aceștia nu vor mai trebui să aloce resurse pentru achiziționarea sacilor SGR, ceea ce le va permite să-și concentreze bugetele pe alte nevoi importante pentru afacerea lor. Practic, devine mult mai simplu și accesibil pentru aceștia să intre în Hora Reciclării, ceea ce poate crește în mod semnificativ numărul punctelor de colectare disponibile pentru consumatori.

Rolul comercianților în SGR și principalele beneficii

Indiferent de dimensiunea afacerii, comercianții joacă un rol esențial în funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare, întrucât fiecare ambalaj colectat este un pas înainte spre un mediu mai curat.

Restaurantele, cafenelele, magazinele de cartier și micii retaileri devin, astfel, parteneri activi în eforturile de a reduce cantitatea de deșeuri din natură.

Cu mai multe puncte de colectare în rețea, se reduce aglomerația și timpul de așteptare în fiecare punct de colectare, iar asta înseamnă o experiență mai plăcută atât pentru consumatori, cât și pentru comercianți.

Înscrierea în SGR și organizarea unui punct de colectare poate însemna pentru micii comercianți și o oportunitate de a atrage noi clienți, care caută soluții simple, în proximitatea casei, pentru a returna ambalajele SGR, și implicit o creștere a vânzărilor, ajutând afacerea să prospere.

Înscrierea în SGR, o obligație legală

Conform legislației în vigoare, toți comercianții care vând produse ambalate în recipiente precum sticle de plastic, doze de aluminiu sau ambalaje din sticlă care fac parte din Sistemul de Garanție-Returnare sunt obligați să se înregistreze pe platformă, să semneze contractul cu administratorul sistemului și să colecteze ambalajele returnate de către consumatori. Măsura vizează  atât marii retaileri, cât și micii comercianți, în timp ce reprezentanții HoReCa trebuie să colecteze ambalajele SGR ale produselor consumate în unitatea lor.

Calea spre o țară mai curată

Pornit de la zero, în doar 10 luni de la lansare, SGR a înregistrat o performanță impresionantă – românii au returnat peste 2,3 miliarde de ambalaje, cu volume în creștere de la o lună la alta. Zilnic, zeci de milioane de ambalaje sunt recuperate prin SGR și trimise spre cele 7 centre regionale RetuRO de numărare și sortare din țară, cu scopul de a fi pregătite pentru reciclare. Astăzi, SGR este un element central al politicii de mediu din România, cu impact semnificativ în reducerea deșeurilor de ambalaje și îmbunătățirea calității mediului.

Trebuie avut în vedere că implementarea unui nou sistem, așa cum este SGR, are nevoie de timp pentru a intra pe un făgaș normal. Este important să privim evoluția pe termen lung și să recunoaștem că schimbările durabile necesită timp și efort, sprijinul și implicarea tuturor.

Citeste mai mult

Eveniment

Marius Budăi a prezentat soluțiile PSD pentru a opri plecarea tinerilor din țară și a criticat PNL că doar îi atacă pe alții fără să spună ce pot face ei pentru cetățeni (P)

Publicat

Publicitate

Prim-vicepreședintele PSD Botoșani, Marius Budăi, a prezentat o parte dintre soluțiile PSD pentru a opri plecarea tinerilor din țară. Social-democratul a făcut o comparație cu măsurile luate în trecut de PSD care au oprit plecarea medicilor din țară, arătând că soluția este de a da posibilitatea tinerilor de a obține un venit decent în România. În acest sens, Budăi a prezentat mai multe propuneri din Programul PSD:

  1. Primă de 1.000 de lei/lună, pe lângă salariu, pentru tinerii botoșăneni care se angajează prima oară sau pentru cei care se întorc în țară!
  2. Primă de 12.500 de lei pentru botoșănenii care se întorc în România și se angajează pe perioadă nedeterminată.
  3. Vouchere de până la 800 de euro, pentru botoșănenii care vor să învețe o meserie mai bine plătită.
  4. Finalizarea Autostrăzii Moldovei până la Botoșani, astfel încât să aducem investiții și locuri de muncă mai bine plătite în județul nostru!

Budăi a mai precizat că oricât de mult îl vor ataca cei de la PNL în această campanei, va continua să prezinte soluțiile din programul PSD. „Datoria candidaților e să spună ce sunt ei în stare să facă pentru oameni, nu să-i atace pe ceilalți candidați. […] Știți de ce PNL nu prezintă soluțiile lor? Pentru că e mai comod să-i ataci pe alții decât să construiești un program coerent. Vă amintesc doar că în programul electoral, PNL nu a scris nimic despre sistemul public de pensii”, a precizat Budăi.

https://www.facebook.com/100057810201244/posts/984163606853970/?rdid=N6ndophqcLZzFvr0#

Publicitate

CMF11240017

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Ierarh Grigorie Taumaturgul, Episcopul Neocezareei

Publicat

Publicitate

Sfântul Grigorie a trăit în zilele împăratului Aurelian (214-275) şi era din părinţi elini şi de tânăr a ales partea cea bună, cunoscând adevărata credinţă în Hristos. Crescând el în vârsta, creştea şi dreapta credinţă într-însul.

Iar din pricina mărimii şi mulţimii minunilor ce făcea, a dobândit numele său, căci a fost chemat făcător de minuni. Aflându-se încă la scoală în Alexandria, după obicei învăţând filozofia, a venit la el o femeie desfrânată cu gândul ca apoi să-l clevetească, îndemnată fiind de alţi ucenici ce erau cu dânsul. Însă cuprinsă fiind de demon care o zbuciuma, sfântul a tămăduit-o cu rugăciunea sa. A văzut sfântul şi pe Preasfânta Născătoarea de Dumnezeu, împreună cu Ioan cuvântătorul de Dumnezeu, aievea învăţându-l taina Sfintei Treimi.

Şi după ce a fost hirotonit episcop al Neocezareii de Fedim, episcopul Amasiei, şi după ce a mers la biserica ce i s-a dat, se spune că a făcut multe minuni, care nu s-au auzit, şi mai mari decât se pot crede. Că a pornit cu rugăciunea o piatră mare cât un munte şi a mutat-o în altă parte. Şi fiind sfântul călător s-a abătut de a intrat într-o capişte idolească, unde a gonit demonii de acolo şi după ce s-a dus sfântul, n-au mai cutezat să intre demonii acolo. Aceasta aflând cel ce purta grija capiştei, s-a mâniat pe sfântul. Iar sfântul a scris pe o hârtie: „Eu, Grigorie, poruncesc ţie, satano, intră”, şi punând-o în capişte, au intrat iarăşi demonii în ea. Iar mai-marele capiştei s-a îngrozit de această minune şi a devenit ucenic lui Hristos, apropiindu-se de marele Grigorie. Şi un lac mare, ce făcea valuri ca marea, l-a secat şi l-a făcut uscat, secând împreună şi vrajba pe care doi fraţi o aveau între dânşii, zicând fiecare că a fost lacul lui. Oprit-a şi calea unui râu, rugat fiind de locuitorii de acolo, înfigându-şi toiagul în udătura pământului cea repede, făcând atunci minuni peste minuni.

Publicitate

Căci se vedea unde se întorcea apa înapoi, ca şi cum s-ar fi temut a se atinge de toiag, care toiag, uscat fiind şi lipsit fiind de firească umezeală, s-a făcut copac verde şi frumos, şi nici îndelungarea vremii n-a stricat minunea, ci şi acum, precum se spune, apa ocoleşte pe departe, iar copacul stând de atâţia ani propovăduieşte puterea lui Hristos arătată prin marele Grigorie.  Afară de aceasta, pe un evreu, ce se prefăcea că este mort zăcând răsturnat, l-a făcut cu adevărat mort, precum el se prefăcea. Altădată iarăşi făcând rugăciune în munte, s-a arătat ca fiind copac celor ce căutau să-i facă rău.

Deci, venind vremea trecerii către Domnul, a mulţumit lui Dumnezeu că, primind cetatea sa cu mulţi oameni şi fiind plină de necredincioşi şi păgânătate, a lăsat-o cu toţi aşezaţi în credinţă.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending