În plină criză economică, context în care Guvernul a aprobat, recent, noile măsuri fiscale care, pentru mediul de afaceri reprezintă un adevărat tsunami, Ministerul Mediului se reorganizează și, pe lângă cei 62 de angajați, va fi mărit efectivul instituției până la 96 de persoane. Potrivit executivului, reorganizarea are la bază „necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor”. Dacă instituțiile care se vor desființa, prin marea reorganizare, erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat, prin înființarea celor 16 instituții se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat).În proiectul de OUG este prevăzut ca județul Constanța să treacă în subordinea Bucureștiului. Adică, înțelegem că persoanele fizice și juridice care au nevoie de un aviz de mediu vor fi nevoiți să se deplaseze în Capitală pentru a-l obține! Așadar, urmăriți mai jos detalii din culisele Ordonanței privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative.
facsimil ordonanța
Desființarea Agenției Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) și instituțiilor din subordine, Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Gărzii Naționale de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN), responsabilă de asigurarea controlului și implementării uniforme și unitare a regimului silvic în fondul forestier național și în vegetația forestieră din afara fondului forestier… Asta prevede un proiect de ordonanță de urgență al Guvernului Ciolacu privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative, ținând cont de prevederile art. XXIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung și având în vedere necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor. Documentul a început să circule în rândul activiștilor de mediu și în rândul instituțiilor vizate de desființare și urmează să intre în dezbatere publică.
Publicitate
Potrivit documentului, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în calitate de autoritate de reglementare în domeniul mediului, apelor și pădurilor, se reorganizează prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională de Protecția Mediului, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor preia patrimoniul de la Agenția Națională pentru Protecția Mediului, pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (11) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a protocolului de predare-primire încheiat în 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii de organizare și funcționare.
Protocolul de predare-primire prevăzut la alin. (1) cuprinde și posturile, personalul, prevederile bugetare și execuția bugetară până la data preluării. Deschiderea creditelor bugetare se efectuează din bugetele instituţiilor existente înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, până la încheierea protocoalelor de predare primire.
Se înființează Autoritățile Regionale de Mediu
Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Autorităților Regionale de Mediu prin fuzionarea Agențiilor de Protecția Mediului și prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Autoritățile Regionale de Mediu, Apelor și Pădurilor, denumite în continuare ARM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri. Organizarea și funcționarea ARM-urilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. ANPM și instituțiile din subordine precum și ANANP se desfiinţează la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului.
Activitatea ARM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri. Conducerea ARM-urilor este asigurată de câte un președinte cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim- ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.
ARM-urile vor avea următoarele atribuții principale:
a) asigură suportul tehnic privind consolidarea sistemului statistic de mediu, propune şi participă la elaborarea sistemului indicatorilor statistici ai dezvoltării durabile, sub coordonarea autorităţii centrale pentru protecţia mediului,
b) asigură suport tehnic pentru elaborarea documentelor din domeniul protecţiei mediului care derivă din obligaţiile României ca stat membru al Uniunii Europene sau ca parte la convenţii internaţionale;
c) asigură suport tehnic privind stabilirea condiţiilor, metodelor şi mijloacelor utilizate pentru monitorizarea calităţii factorilor de mediu;
d) urmăreşte stadiul şi asigură implementarea legislaţiei naţionale şi europene în domeniul protecţiei mediului şi chimicalelor şi întocmeşte periodic şi la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului rapoarte privind stadiul realizării acesteia;
e) urmăreşte îndeplinirea cerinţelor legislaţiei de mediu din actele de reglementare, constată neconformităţile şi ia măsurile care se impun în conformitate cu competenţele stabilite de legislaţia în vigoare;
f) elaborează rapoartele în formatele stabilite de Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu, Agenţia Europeană pentru Chimicale, EUROSTAT şi de către secretariatele convenţiilor şi protocoalelor în domeniul protecţiei mediului la care România este parte, cu excepţia rapoartelor prevăzute de legislaţia din domeniul zgomotului ambiant, şi le supune spre avizare autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului în vederea raportării acestora;
g) emite avizul de mediu pentru produse de protecţia plantelor, respectiv pentru autorizarea îngrăşămintelor, conform prevederilor legale în vigoare
Se înființează Gărzile Regionale de Mediu, Ape și Păduri
Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Gărzilor Regionale de Mediu prin fuzionarea GNM, GFN și instituțiilor din subordinea acestuia și preluarea unor atribuții din cadrul ARBDD (Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării) și ANAR (Administrația Națională „Apele Române”). Gărzile Regionale de Mediu, denumite GRM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri.
Activitatea GRM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri. Conducerea GRM-urilor este asigurată de câte un comisar regional cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim-ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.
GRM-urile reprezintă corpul specializat de inspecţie şi control, iar comisarii sunt funcţionari publici numiţi în funcţii publice specifice, în condiţiile legii, care pot lua măsuri de sancţionare, de suspendare/încetare a activităţii ca urmare a poluării şi deteriorării mediului sau pentru nerespectarea condiţiilor impuse prin actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi a măsurilor stabilite în notele de constatare şi în rapoartele de inspecţie şi control, etc.
Principalele atribuţii ale GRM-urilor
a) propune autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului elaborarea, promovarea şi reactualizarea periodică a reglementărilor, ghidurilor şi normelor tehnice privind activitatea de control şi inspecţie;
b) elaborează planul anual de activităţi, prin stabilirea obiectivelor, sarcinilor şi modalităţilor concrete de acţiune;
c) controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier naţional şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional;
d) controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic naţional;
e) controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare;
f) realizează sinteze şi analize de risc privind fondul forestier naţional şi fondul cinegetic.
g) controlează activităţile cu impact asupra mediului şi aplică, după caz, sancţiuni contravenţionale persoanelor fizice sau juridice care le desfăşoară;
h) controlează respectarea măsurilor de protecţie a mediului prevăzute în actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, verifică îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare şi planurile de acţiuni pentru activităţi economice şi asigură controlul de specialitate, etc.
Mai mulți secretari de stat
Ca urmare, se desființează Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) și instituțiile din subordine, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Garda Națională de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN) cu instituțiile din subordine, deci un nr. total de 54 instituții și se înființează 8 Autorități Regionale de Mediu (ARM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj) și 8 Gărzi Regionale de Mediu (GRM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj). Instituțiile care se desființează erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat. Însă, prin înființarea celor 16 instituții, se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat).
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Antreprenorii își vor putea înființa sedii sociale în oficiile poștale. Antreprenorii români care vor să-și înființeze o firmă sau doresc relocarea sediului social pot accesa noul serviciu de business „StartPost”, a anunțat, luni, directorul general al Companiei Naționale „Poșta Română” (CNPR), Valentin Ștefan, scrie alba24.ro.
„(…) ne-am gândit să dezvoltăm <Poșta Română – ghișeu universal> și să oferim românilor posibilitatea de a-și înființa sedii sociale și firme în oficiile poștale.
Sunt convins că ați observat și dumneavoastră dezbaterea din societate, în ultimele zile, în ultimele săptămâni, în care vedem mii de firme înființate în tot felul de locuri obscure, fie că sunt apartamente dezafectate sau pur și simplu în câmp, unde nu există niciun fel de construcție, se identifică sedii sociale ale firmelor. (…) ne-am spus că este bine să venim în sprijinul antreprenorilor români și să încercăm să-i ajutăm cu un mod facil de a înființa o firmă. Nu în ultimul rând, eu cred că statul român își dorește mai degrabă să interacționeze cu Poșta Română decât cu Dumnezeu știe ce alte locații greu de accesat.
Acest serviciu – StartPost – pe care astăzi îl inițiem și îl lansăm are obiective multiple și sperăm să fie de bun augur și bine primit în societate. Ne așteptăm ca foarte mulți antreprenori români să nu-și mai bată capul unde să-și găsească un sediu social de unde să înceapă un business, ci să vină la Poșta Română și să plece acasă cu contractul în zece minute dacă sunt pregătiți cu toate documentele sau în maximum o zi, dacă e nevoie să aducă și alte documente. Deci, toți cei aproape 80.000 de români care își înființează firme în fiecare an au această variantă (…)”, a explicat Ștefan, într-o conferință de presă, citat de Agerpres.
Potrivit șefului CNPR, statul român are un „monopol traumatizant” pe anumite servicii, ce poate fi rezolvat prin „acordarea unei mai mari încrederi Poștei Române”.
„Am stat o perioadă mai lungă în America, aproape 10 ani de zile, și mă gândeam ca orice bun diasporez român, ce o să fac când mă întorc acasă și ce pot să învăț din societatea în care trăiesc. Evident că nu anticipam unde o să ajung când mă întorc acasă, dar nu am putut să nu observ simplitatea cu care societatea americană este construită pentru interacțiunea cu cetățeanul și unul dintre aceste lucruri este comasarea serviciilor.
Publicitate
La Poșta din America poți să te duci să-ți faci pașaportul. Acest monopol pe care îl are statul român, într-un mod traumatizant atât pentru stat, cât și pentru cetățeni, pe anumite servicii, cred că poate fi rezolvat prin acordarea unei încrederi mai mari Poștei Române.
În programul de guvernare este prins <Poșta Română – ghișeu universal>. Acum puțin peste o lună de zile, Guvernul României a hotărât să recomande Poștei să devină un ghișeu universal pentru serviciile statului, motiv pentru care noi am îmbrățișat acest lucru și ne-am uitat la experiențele din alte țări, cum a fost în America unde pașapoartele sunt făcute la oficiul poștal, astfel încât statul american să nu mai aibă această presiune în a gestiona interacțiunea cu cetățenii ca să le colecteze datele.
Pe de altă parte, ne uităm și la portofoliul de servicii pe care Poșta Română îl are în prezent, și anume faptul că se pot plăti taxele și impozite la Poștă. Acest lucru se poate generaliza, astfel încât primăriile să nu mai aibă nevoie de salariați care să lucreze doar două sau trei luni pe an, în primăvară, când se plătesc taxele, ci să fie externalizate către Poșta Română, așa cum fac un număr mare de primării din țară”, a explicat Valentin Ștefan.
Ce reprezintă serviciul „StartPost – Găzduire sedii sociale”
Poșta Română a organizat, luni, conferința de lansare a unui nou produs business, dedicat mediului de afaceri.
Astfel, „StartPost – Găzduire sedii sociale”, disponibil din 1 august, este o inițiativă concepută pentru a sprijini antreprenorii, start-up-urile și companiile care au nevoie de o soluție accesibilă, sigură și legală pentru găzduirea sediului social.
Scopul înființării acestui serviciu este să susțină dezvoltarea mediului de afaceri prin următoarele avantaje:
contract de închiriere pentru sediul social al companiei, disponibil rapid și la costuri reduse, oriunde în țară;
adresă oficială de sediu social, recunoscută de Registrul Comerțului;
contract legal, parafat fie fizic, fie electronic, prin portalul online dedicat;
primirea și notificarea corespondenței oficiale (ANAF, instanțe etc.) prin SMS;
cutiile poștale securizate și numerotate, amplasate în oficii poștale; suport digital dedicat antreprenorilor.
Ce documente sunt necesare
Documentele necesare pentru înființarea firmei sunt:
dovada denumirii, înregistrării și rezervării la ONRC,
actul constitutiv,
cartea de identitate a administratorului.
În același timp, pentru categoria de relocare a sediului social vor fi necesare acte, precum: CUI firmă, cartea de identitate a administratorului și certificatul constatator.
Cât costă noul serviciu
Contractele se pot perfecta cu Poșta Română pe o perioadă de 1, 2, 3 sau 4 ani.
În situația în care clientul optează pentru doi ani, acesta primește o bonificație de 5%, în situația accesării pentru trei ani, o reducere de 7%, iar pentru contractul perfectat pe patru ani o bonificație de 10%.
Costul lunar este 100 de lei, plus TVA.
CNPR este operatorul național din domeniul serviciilor poștale și deține, în prezent, o rețea de peste 5.000 de subunități poștale la nivel național. Dintre acestea, 676 sunt oficii poștale și 1.054 ghișee poștale.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Botoșani le reamintește angajatorilor că au la dispoziție șase luni pentru a se înregistra în noua platformă REGES-ONLINE, începând cu data de 27 martie 2025, odată cu intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 295/2025.
Ce trebuie să știe angajatorii?
În această perioadă de tranziție, firmele sunt obligate să introducă în REGES-ONLINE toate datele legate de contractele de muncă active, date care nu se regăsesc în actualul sistem REVISAL. Practic, orice informație lipsă trebuie completată integral în noua platformă.
ATENȚIE:
Angajatorii care nu aveau registre transmise până la data de 27 martie 2025, vor folosi exclusiv REGES-ONLINE.
Cei care au folosit REVISAL până acum mai pot transmite date din această aplicație, însă doar până la momentul înregistrării lor în REGES-ONLINE.
Important de reținut este că, indiferent dacă un angajator externalizează acest serviciu, responsabilitatea legală pentru corectitudinea datelor rămâne exclusiv a angajatorului.
Ce riscă angajatorii care nu se conformează?
Publicitate
Neînregistrarea în REGES-ONLINE la termen: amendă între 15.000 lei și 20.000 lei.
Netransmiterea și necompletarea tuturor elementelor contractuale: amendă între 5.000 lei și 10.000 lei.
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor revine inspectorilor de muncă.
ITM Botoșani vine în sprijinul angajatorilor
Echipa ITM Botoșani, condusă de Inspector-Șef Daniela Petronela Lozneanu, a transmis că este pregătită să acorde sprijin angajatorilor pentru o tranziție cât mai facilă către noua platformă digitală.
Guvernul vrea să reducă cu 20% numărul de posturi din administrația publică, atât centrală, cât și locală, a anunțat luni ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, scrie alba24.ro.
Potrivit acestuia, reducerile ar urma să se aplice diferențiat, în funcție de gradul localităților și de numărul de locuitori.
„Sunt prevăzute propuneri de reducere a personalului bugetar pe partea de autorități ale administrației publice locale.
Înainte de a spune despre ele, vă spun că este nevoie de eficientizare pe ambele laturi, adică pe partea autorităților locale, cât și pe partea autorităților centrale. Și pe partea autorităților centrale, la ministere și la structurile subordonate ministerelor, vor trebui luate măsuri”, a explicat ministrul, într-o intervenție la B1 TV.
Ministrul Dezvoltării a precizat că obiectivul apare și în programul de guvernare, unde este menționată „o reducere cu 20% a numărului de posturi în administrația publică, fie ea centrală, fie ea locală”.
Publicitate
De asemenea, propunerea a fost susținută și în discuțiile purtate de minister cu autoritățile locale, unde s-a conturat această idee de reducere a numărului de posturi cu 20%.
Scăderea cu 20% a numărului de posturi se va aplica diferențiat
„Este o propunere care s-ar aplica pe Ordonanța 63/2010, care stabilește limitele minimale și maximale de posturi în funcție de gradul localității, comună, oraș, municipiu, județ și așa mai departe sectoare și municipul București, și în limita numărului de populație.
Acest sistem, scăderea cu 20% a numărului de posturi pe acest sistem Ordinanța 63, are un avantaj pe care noi îl susținem și anume acela că nu taie de la toată lumea la fel.
În sensul în care o autoritate locală unde s-a gestionat eficient activitatea și unde organigrama nu este complet folosită, această reducere s-ar putea să nu determine în mod obligatoriu eliberarea din funcție, reorganizarea instituției, în sensul în care trebuie unei angajați să fie dați afară.
În schimb, acolo unde organigrama este plină, adică unde poate eficiența a lăsat de dorit de-a lungul timpului, acolo va fi nevoie de o reorganizare, pentru că reducerea numărului de posturi cu 20% înseamnă și reducerea posturilor ocupate.
Unde primarul a fost mai eficient, a fost mai corect și a gestionat situația într-un cadru de resurse umane mai limitat, dar eficient, acolo va fi oarecum în câștig. Adică acest sistem permite de a face diferențieri între merituoși și mai puțin merituoși”, a anunțat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.
Polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 3 Hlipiceni au organizat, pe 4 august 2025, o acțiune de verificare în trafic și prevenire a faptelor antisociale, menită să crească siguranța rutieră în localitatea Hlipiceni și împrejurimi.
Pe parcursul raziei, au fost legitimate aproximativ 100 de persoane și controlate 46 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, polițiștii au aplicat 8 sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind 4.000 de lei.
Acțiunile de acest tip vor continua și în perioada următoare, pentru prevenirea accidentelor rutiere și descurajarea comportamentelor care pun în pericol siguranța publică.