Connect with us

Eveniment

Dispar Garda de Mediu și Agenția Națională de Mediu! ARM Suceava va prelua județele Botoșani, Neamț, Iași, Suceava, Harghita

Publicat

Publicitate

În plină criză economică, context în care Guvernul a aprobat, recent, noile măsuri fiscale care, pentru mediul de afaceri reprezintă un adevărat tsunami, Ministerul Mediului se reorganizează și, pe lângă cei 62 de angajați, va fi mărit efectivul instituției până la 96 de persoane. Potrivit executivului, reorganizarea are la bază „necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor”. Dacă instituțiile care se vor desființa, prin marea reorganizare, erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat, prin înființarea celor 16 instituții se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat). În proiectul de OUG este prevăzut ca județul Constanța să treacă în subordinea Bucureștiului. Adică, înțelegem că persoanele fizice și juridice care au nevoie de un aviz de mediu vor fi nevoiți să se deplaseze în Capitală pentru a-l obține! Așadar, urmăriți mai jos detalii din culisele Ordonanței privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative.

 

facsimil ordonanța

Desființarea Agenției Națională pentru Protecția Mediului  (ANPM) și instituțiilor din subordine, Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Gărzii Naționale de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN), responsabilă de asigurarea controlului și implementării uniforme și unitare a regimului silvic în fondul forestier național și în vegetația forestieră din afara fondului forestier… Asta prevede un proiect de ordonanță de urgență al Guvernului Ciolacu privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative, ținând cont de prevederile art. XXIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung și având în vedere necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor. Documentul a început să circule în rândul activiștilor de mediu și în rândul instituțiilor vizate de desființare și urmează să intre în dezbatere publică.

Publicitate

Potrivit documentului, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în calitate de autoritate de reglementare în domeniul mediului, apelor și pădurilor, se reorganizează prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională de Protecția Mediului, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor preia patrimoniul de la Agenția Națională pentru Protecția Mediului, pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (11) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a protocolului de predare-primire încheiat în 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii de organizare și funcționare.

Protocolul de predare-primire prevăzut la alin. (1) cuprinde și posturile, personalul, prevederile bugetare și execuția bugetară până la data preluării. Deschiderea creditelor bugetare se efectuează din bugetele instituţiilor existente înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, până la încheierea protocoalelor de predare primire.

 

Se înființează Autoritățile Regionale de Mediu

Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Autorităților Regionale de Mediu prin fuzionarea Agențiilor de Protecția Mediului și prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Autoritățile Regionale de Mediu, Apelor și Pădurilor, denumite în continuare ARM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri. Organizarea și funcționarea ARM-urilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. ANPM și instituțiile din subordine precum și ANANP se desfiinţează la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului.

Activitatea ARM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri.  Conducerea ARM-urilor este asigurată de câte un președinte cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim- ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.

 

 

ARM-urile vor avea următoarele atribuții principale:

a) asigură suportul tehnic privind consolidarea sistemului statistic de mediu, propune şi participă la elaborarea sistemului indicatorilor statistici ai dezvoltării durabile, sub coordonarea autorităţii centrale pentru protecţia mediului,

b) asigură suport tehnic pentru elaborarea documentelor din domeniul protecţiei mediului care derivă din obligaţiile României ca stat membru al Uniunii Europene sau ca parte la convenţii internaţionale;

c) asigură suport tehnic privind stabilirea condiţiilor, metodelor şi mijloacelor utilizate pentru monitorizarea calităţii factorilor de mediu;

d) urmăreşte stadiul şi asigură implementarea legislaţiei naţionale şi europene în domeniul protecţiei mediului şi chimicalelor şi întocmeşte periodic şi la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului rapoarte privind stadiul realizării acesteia;

e) urmăreşte îndeplinirea cerinţelor legislaţiei de mediu din actele de reglementare, constată neconformităţile şi ia măsurile care se impun în conformitate cu competenţele stabilite de legislaţia în vigoare;

f) elaborează rapoartele în formatele stabilite de Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu, Agenţia Europeană pentru Chimicale, EUROSTAT şi de către secretariatele convenţiilor şi protocoalelor în domeniul protecţiei mediului la care România este parte, cu excepţia rapoartelor prevăzute de legislaţia din domeniul zgomotului ambiant, şi le supune spre avizare autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului în vederea raportării acestora;

g) emite avizul de mediu pentru produse de protecţia plantelor, respectiv pentru autorizarea îngrăşămintelor, conform prevederilor legale în vigoare

 

Se înființează Gărzile Regionale de Mediu, Ape și Păduri

Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Gărzilor Regionale de Mediu prin fuzionarea GNM, GFN și instituțiilor din subordinea acestuia și preluarea unor atribuții din cadrul ARBDD (Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării) și ANAR (Administrația Națională „Apele Române”). Gărzile Regionale de Mediu, denumite GRM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri.

 

Activitatea GRM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri. Conducerea GRM-urilor este asigurată de câte un comisar regional cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim-ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.

 

GRM-urile reprezintă corpul specializat de inspecţie şi control, iar comisarii sunt funcţionari publici numiţi în funcţii publice specifice, în condiţiile legii, care pot lua măsuri de sancţionare, de suspendare/încetare a activităţii ca urmare a poluării şi deteriorării mediului sau pentru nerespectarea condiţiilor impuse prin actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi a măsurilor stabilite în notele de constatare şi în rapoartele de inspecţie şi control, etc.

 

Principalele atribuţii ale GRM-urilor

a) propune autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului elaborarea, promovarea şi reactualizarea periodică a reglementărilor, ghidurilor şi normelor tehnice privind activitatea de control şi inspecţie;

b) elaborează planul anual de activităţi, prin stabilirea obiectivelor, sarcinilor şi modalităţilor concrete de acţiune;

c) controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier naţional şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional;

d) controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic naţional;

e) controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare;

f) realizează sinteze şi analize de risc privind fondul forestier naţional şi fondul cinegetic.

g) controlează activităţile cu impact asupra mediului şi aplică, după caz, sancţiuni contravenţionale persoanelor fizice sau juridice care le desfăşoară;

h) controlează respectarea măsurilor de protecţie a mediului prevăzute în actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, verifică îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare şi planurile de acţiuni pentru activităţi economice şi asigură controlul de specialitate, etc.

Mai mulți secretari de stat

Ca urmare, se desființează Agenția Națională pentru Protecția Mediului  (ANPM) și instituțiile din subordine, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Garda Națională de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN) cu instituțiile din subordine, deci un nr. total de 54 instituții și se înființează 8 Autorități Regionale de Mediu (ARM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj) și 8 Gărzi Regionale de Mediu (GRM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj). Instituțiile care se desființează erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat. Însă, prin înființarea celor 16 instituții, se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Protest anunțat la Ungureni: Localnicii ies în stradă nemulțumiți de starea drumului spre Săveni care „o ia la vale”

Publicat

Publicitate

Nemulțumire generală a locuitorilor din comuna Ungureni, județul Botoșani, care a ajuns la punctul de fierbere. Zeci de oameni intenționează să iasă duminică, 19 octombrie 2025, în stradă, pentru a protesta față de starea deplorabilă a drumului național DN 29, km 58+250, care traversează localitatea.

Organizatorii spun că acțiunea este autorizată și se va desfășura începând cu ora 12:00, într-un mod pașnic, cu steaguri tricolore și fără blocarea traficului rutier. „Avem toate avizele necesare și îi așteptăm pe toți cei nemulțumiți să vină alături de noi. Nu vom tulbura ordinea publică, vrem doar să ne facem auzită vocea. Drumul acesta s-a degradat de ani de zile, iar participanții la trafic sunt expuși pericolelor”, au transmis organizatorii protestului într-o postare pe rețelele de socializare.

Oamenii acuză nepăsarea autorităților și cer intervenții urgente pentru consolidarea și modernizarea sectorului de drum care, spun ei, „se surpă cu fiecare ploaie”.

De cealaltă parte, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași a transmis o reacție oficială, recunoscând existența problemelor și anunțând că a fost efectuată o expertiză tehnică asupra sectoarelor afectate. Potrivit instituției, degradările sunt cauzate de alunecări de teren și slăbirea structurilor de sprijin, iar specialiștii au stabilit soluții tehnice de intervenție pentru remedierea acestora.

„DRDP Iași a demarat demersurile pentru obținerea finanțării necesare elaborării Studiului de Fezabilitate „Modernizare DN 29 km 44+100 ÷ 75+200”. Documentația este în curs de avizare la ANAP, urmând să fie publicată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Până la execuția lucrărilor, zona va fi monitorizată constant, semnalizată corespunzător și se vor efectua reparații locale”, se arată în comunicatul instituției.

Reprezentanții DRDP susțin că sunt „preocupați de implementarea acestei investiții” și fac apel la înțelegere din partea participanților la trafic, promițând că vor asigura siguranța circulației până la începerea lucrărilor propriu-zise.

Publicitate

Protestul de la Ungureni vine pe fondul unei nemulțumiri tot mai mari în rândul locuitorilor din zona de nord a județului, care spun că infrastructura rutieră lasă de dorit, în timp ce autoritățile de la drumuri naționale „amână soluțiile concrete de la un an la altul”.

Citeste mai mult

Administratie

Botoșani va avea un parc senzorial „George Enescu”, cu fântână muzicală, alei tematice și plante rare. Proiect comun cu municipiul Bălți

Publicat

Publicitate

Un nou proiect cu finanțare europeană va schimba imaginea parcului din vecinătatea Primăriei Botoșani, care urmează să devină un spațiu modern, interactiv și prietenos cu mediul, a anunțat astăzi administra publică de la Botoșani.

Este vorba despre parcul „George Enescu”, ce va fi transformat într-un parc senzorial în cadrul proiectului SENSE – „Explorare senzorială pentru o experiență sustenabilă bazată pe natură”, finanțat prin Programul Interreg NEXT România – Republica Moldova 2021–2027.

Proiectul aduce în prim-plan un concept inovator, care îmbină natura, arta și tehnologia. Noul parc va include alei senzoriale cu texturi variate – piatră, nisip, scoarță sau lemn –, o fântână muzicală dedicată lui George Enescu, mobilier verde și un mini-amfiteatru în aer liber destinat activităților culturale.

De asemenea, va fi instalată o ramă foto uriașă, vor fi replantate specii rare de flori, precum Papucul Doamnei și Laleaua Pestriță, iar întregul sistem de irigare va funcționa ecologic, cu apă pluvială colectată de pe clădirea Primăriei și pompe alimentate cu panouri solare.

Durata de execuție este estimată la opt luni, iar la final, botoșănenii se vor bucura de un parc care nu doar înfrumusețează orașul, ci și promovează o experiență educativă și culturală bazată pe sustenabilitate.

Proiectul este rezultatul colaborării dintre municipiul Botoșani și municipiul Bălți din Republica Moldova. În acest context, a avut loc o ședință de lucru comună între reprezentanții celor două administrații, premergătoare implementării efective a proiectului.

Publicitate

„Continuăm dezvoltarea orașului prin investiții care pun accent pe calitatea vieții, protejarea mediului și promovarea valorilor culturale botoșănene”, a transmis primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andre.

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii botoșăneni, în mijlocul elevilor: 34 de școli implicate în campania „Scoate violența școlară din anonimat”

Publicat

Publicitate

De la începutul lunii octombrie, polițiștii din cadrul Biroului Siguranța Școlară al Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au desfășurat activități de prevenire în 34 de unități de învățământ din județ, atât în mediul urban, cât și în cel rural, în cadrul proiectului național „Scoate violența școlară din anonimat”, parte a campaniei „Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția.”

Scopul principal al acțiunilor este creșterea gradului de conștientizare în rândul elevilor, părinților și cadrelor didactice privind importanța unui climat sigur și echilibrat în mediul școlar. Polițiștii au discutat cu elevii despre formele de violență care pot apărea în școală, despre consecințele legale și emoționale ale acestora, dar și despre riscurile pe care le implică pasivitatea martorilor la astfel de comportamente.

Deși datele arată o scădere a numărului de fapte violente raportate în anul școlar precedent, violența verbală rămâne o problemă mai frecventă decât cea fizică, iar multe situații nu sunt semnalate autorităților. „E important ca elevii să înțeleagă că tăcerea nu este o soluție. Fiecare dintre noi poate contribui la un mediu școlar sigur, vorbind și cerând ajutor atunci când este nevoie”, au subliniat reprezentanții poliției.

În perioada următoare, acțiunile vor continua cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani și al autorităților locale, prin întâlniri cu părinți și membri ai comunității. Evenimentele vor aborda teme precum implicațiile legale ale comportamentelor violente, drepturile și obligațiile minorilor în funcție de vârstă, dar și pericolele expunerii necontrolate pe rețelele de socializare.

Prin aceste activități, polițiștii își propun nu doar să prevină violența, ci și să promoveze curajul de a vorbi — un pas esențial în protejarea siguranței elevilor și în consolidarea unui mediu educațional sănătos.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

ANAF: „Cine nu poate să justifice maşina scumpă de peste 100.000 de euro cu care se plimbă va fi controlat”

Publicat

Publicitate

Președintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Adrian Nica, a dezvăluit că aproximativ 200 de persoane se află în prezent în analiza instituţiei sale, întrucât au averi ce nu pot justificate.

Șeful ANAF a avertizat că ”fiecare bombardier” ar trebui să se gândească bine înainte să urce la volanul unei mașini foarte scumpe, întrucât poate veni ANAF să o confiște.
„Cine nu poate să justifice maşina scumpă de peste 100.000 de euro cu care se plimbă va fi controlat”
Şeful ANAF, Adrian Nica, a vorbit despre cazurile aflate în analiza instituţiei, referitoare la diferenţele între avere şi venitul declarat.

”Fiecare cetăţean care nu poate să justifice maşina scumpă de peste 100.000 de euro cu care se plimbă prin oraş, sfidând pe unii dintre noi, va avea în perioada următoare un control de la ANAF pentru a clarifica de ce datele pe care dânsul le înregistrează la ANAF, respectiv avere versus venituri declarate, au o discrepanţă aşa mare. Avem cazuri în analiză, am început deja acţiunile, vom veni cu rezultatele, avem peste 200 de persoane în analiza aceasta”, a afirmat şeful ANAF, Adrian Nica.

 

Acolo unde averile nu pot fi justificate, ANAF va confisca 70% din sumele deținute
El a precizat că, acolo unde averile nu pot fi justificate, ANAF va confisca 70% din sumele deţinute.

”Aşa că profit de această ocazie, să le atrag atenţia că, poate, săptămâna următoare o să-şi aducă aminte să-şi declare veniturile, pentru că ANAF-ul, indiferent cum îl cheamă, nu va mai tolera acest tip de comportament şi, să citez aici o colegă de-a dumneavoastră, fiecare bombardier din ţara asta să se gândească de trei ori înainte, atunci când se urcă într-o maşină şi nu are venituri, că există posibilitatea ca ANAF să o confişte”, a adăugat Adrian Nica.

Publicitate

 

În 9 octombrie, ANAF anunţa că va verifica peste 3.700 de case de amanet şi puncte de lucru ale acestora, după ce analizele de risc au ridicat semne de întrebare. Sunt vizate, în general, firmele care apar cu pierderi sau aproape inactive, dar au acţionari sau asociaţi cu averi semnificative.

 

De asemenea, ANAF a intensificat în ultimele luni, în contextul deficitului bugetar cu care se confruntă România, controalele fiscale asupra contribuabililor persoane fizice care au obţinut venituri din investiţii.

 

Fiscul a pus ochii și pe investitorii la bursă
Printre măsurile aplicate se numără emiterea de notificări către persoanele care nu au depus la termen declaraţia unică, formularul fiscal prin care se declară, printre altele, şi veniturile din investiţii. Potrivit ANAF, sunt vizaţi în mod direct investitorii la bursă şi în mod special tranzacţiile bursiere externe.

 

Agenţia avertizează că, în cazul în care contribuabilul nu răspunde în termen la notificare, ANAF poate stabili din oficiu obligaţiile fiscale, iar sumele impuse pot fi mai mari decât cele datorate în realitate.

 

În plus, neconformarea poate duce la blocarea conturilor bancare sau la reţinerea sumelor restante prin intermediul angajatorului.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending