În plină criză economică, context în care Guvernul a aprobat, recent, noile măsuri fiscale care, pentru mediul de afaceri reprezintă un adevărat tsunami, Ministerul Mediului se reorganizează și, pe lângă cei 62 de angajați, va fi mărit efectivul instituției până la 96 de persoane. Potrivit executivului, reorganizarea are la bază „necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor”. Dacă instituțiile care se vor desființa, prin marea reorganizare, erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat, prin înființarea celor 16 instituții se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat).În proiectul de OUG este prevăzut ca județul Constanța să treacă în subordinea Bucureștiului. Adică, înțelegem că persoanele fizice și juridice care au nevoie de un aviz de mediu vor fi nevoiți să se deplaseze în Capitală pentru a-l obține! Așadar, urmăriți mai jos detalii din culisele Ordonanței privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative.
Publicitate
facsimil ordonanța
Desființarea Agenției Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) și instituțiilor din subordine, Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Gărzii Naționale de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN), responsabilă de asigurarea controlului și implementării uniforme și unitare a regimului silvic în fondul forestier național și în vegetația forestieră din afara fondului forestier… Asta prevede un proiect de ordonanță de urgență al Guvernului Ciolacu privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative, ținând cont de prevederile art. XXIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung și având în vedere necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor. Documentul a început să circule în rândul activiștilor de mediu și în rândul instituțiilor vizate de desființare și urmează să intre în dezbatere publică.
Publicitate
Potrivit documentului, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în calitate de autoritate de reglementare în domeniul mediului, apelor și pădurilor, se reorganizează prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională de Protecția Mediului, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor preia patrimoniul de la Agenția Națională pentru Protecția Mediului, pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (11) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a protocolului de predare-primire încheiat în 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii de organizare și funcționare.
Protocolul de predare-primire prevăzut la alin. (1) cuprinde și posturile, personalul, prevederile bugetare și execuția bugetară până la data preluării. Deschiderea creditelor bugetare se efectuează din bugetele instituţiilor existente înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, până la încheierea protocoalelor de predare primire.
Publicitate
Se înființează Autoritățile Regionale de Mediu
Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Autorităților Regionale de Mediu prin fuzionarea Agențiilor de Protecția Mediului și prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Autoritățile Regionale de Mediu, Apelor și Pădurilor, denumite în continuare ARM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri. Organizarea și funcționarea ARM-urilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. ANPM și instituțiile din subordine precum și ANANP se desfiinţează la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului.
Activitatea ARM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri. Conducerea ARM-urilor este asigurată de câte un președinte cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim- ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.
ARM-urile vor avea următoarele atribuții principale:
a) asigură suportul tehnic privind consolidarea sistemului statistic de mediu, propune şi participă la elaborarea sistemului indicatorilor statistici ai dezvoltării durabile, sub coordonarea autorităţii centrale pentru protecţia mediului,
b) asigură suport tehnic pentru elaborarea documentelor din domeniul protecţiei mediului care derivă din obligaţiile României ca stat membru al Uniunii Europene sau ca parte la convenţii internaţionale;
c) asigură suport tehnic privind stabilirea condiţiilor, metodelor şi mijloacelor utilizate pentru monitorizarea calităţii factorilor de mediu;
d) urmăreşte stadiul şi asigură implementarea legislaţiei naţionale şi europene în domeniul protecţiei mediului şi chimicalelor şi întocmeşte periodic şi la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului rapoarte privind stadiul realizării acesteia;
e) urmăreşte îndeplinirea cerinţelor legislaţiei de mediu din actele de reglementare, constată neconformităţile şi ia măsurile care se impun în conformitate cu competenţele stabilite de legislaţia în vigoare;
f) elaborează rapoartele în formatele stabilite de Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu, Agenţia Europeană pentru Chimicale, EUROSTAT şi de către secretariatele convenţiilor şi protocoalelor în domeniul protecţiei mediului la care România este parte, cu excepţia rapoartelor prevăzute de legislaţia din domeniul zgomotului ambiant, şi le supune spre avizare autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului în vederea raportării acestora;
g) emite avizul de mediu pentru produse de protecţia plantelor, respectiv pentru autorizarea îngrăşămintelor, conform prevederilor legale în vigoare
Se înființează Gărzile Regionale de Mediu, Ape și Păduri
Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Gărzilor Regionale de Mediu prin fuzionarea GNM, GFN și instituțiilor din subordinea acestuia și preluarea unor atribuții din cadrul ARBDD (Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării) și ANAR (Administrația Națională „Apele Române”). Gărzile Regionale de Mediu, denumite GRM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri.
Activitatea GRM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri. Conducerea GRM-urilor este asigurată de câte un comisar regional cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim-ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.
GRM-urile reprezintă corpul specializat de inspecţie şi control, iar comisarii sunt funcţionari publici numiţi în funcţii publice specifice, în condiţiile legii, care pot lua măsuri de sancţionare, de suspendare/încetare a activităţii ca urmare a poluării şi deteriorării mediului sau pentru nerespectarea condiţiilor impuse prin actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi a măsurilor stabilite în notele de constatare şi în rapoartele de inspecţie şi control, etc.
Principalele atribuţii ale GRM-urilor
a) propune autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului elaborarea, promovarea şi reactualizarea periodică a reglementărilor, ghidurilor şi normelor tehnice privind activitatea de control şi inspecţie;
b) elaborează planul anual de activităţi, prin stabilirea obiectivelor, sarcinilor şi modalităţilor concrete de acţiune;
c) controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier naţional şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional;
d) controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic naţional;
e) controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare;
f) realizează sinteze şi analize de risc privind fondul forestier naţional şi fondul cinegetic.
g) controlează activităţile cu impact asupra mediului şi aplică, după caz, sancţiuni contravenţionale persoanelor fizice sau juridice care le desfăşoară;
h) controlează respectarea măsurilor de protecţie a mediului prevăzute în actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, verifică îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare şi planurile de acţiuni pentru activităţi economice şi asigură controlul de specialitate, etc.
Mai mulți secretari de stat
Ca urmare, se desființează Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) și instituțiile din subordine, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Garda Națională de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN) cu instituțiile din subordine, deci un nr. total de 54 instituții și se înființează 8 Autorități Regionale de Mediu (ARM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj) și 8 Gărzi Regionale de Mediu (GRM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj). Instituțiile care se desființează erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat. Însă, prin înființarea celor 16 instituții, se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat).
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Într-o atmosferă de solidaritate și energie pozitivă, Cătălin Silegeanu, candidat AUR la Senat, și Ariadna Cîrligeanu, candidată pentru Camera Deputaților, au petrecut o zi plină de întâlniri și discuții cu cetățenii din județul Botoșani. Aceștia au confirmat că vizitele lor au fost nu doar necesare, ci și revigorante, oferindu-le oportunitatea de a se conecta direct cu nevoile și aspirațiile comunităților locale.
Ziua a debutat cu o vizită la Săveni, unde cei doi candidați au fost întâmpinați de localnici dornici să își exprime opiniile și preocupările. „Astăzi, am trăit din nou bucuria de a fi alături de oameni, așa cum este firesc într-o comunitate unită și plină de viață”, a declarat Silegeanu, subliniind importanța dialogului direct cu cetățenii.
După Săveni, membrii AUR s-a îndreptat spre piața din Ungureni, un loc vibrant, unde Cătălin Silegeanu și Ariadna Cîrligeanu au discutat cu oamenii despre provocările și speranțele lor pentru viitor. „Am întâlnit oameni harnici și plini de energie, care ne-au împărtășit dorința lor de schimbare și de un trai mai bun”, a adăugat Cîrligeanu.
Publicitate
Spre seară, candidații s-au deplasat în municipiul Botoșani, vizitând zone precum ANL Bucovina și strada Pacea, continuând cu pietonalul Unirii. În toate aceste locuri, au simțit susținerea puternică a comunității față de președintele George Simion și candidații AUR la Parlament. „Am avut oportunitatea de a prezenta #PlanulSimion și viziunea noastră pentru viitorul României, construind pe valori de unitate și acțiuni concrete”, a subliniat Silegeanu.
Românii vor avea cărți de identitate digitale. Guvernul a aprobat joi un proiect prin care se promovează digitalizarea cărților de identitate. Aceste acte vor putea fi stocate pe telefoanele mobile, scrie alba24.ro.
Este vorba despre proiectul de investiţii ,,D4eID -Digitalizare pentru promovarea cărţii de identitate electronice”. Investiția este de 380 de milioane de lei, bani din PNRR.
Proiectul are ca obiectiv general sprijinirea tranziției și adoptării cărții de identitate electronice de către cetățenii români.
Publicitate
Vor fi dezvoltate și lansate în mediul online 11 servicii publice electronice.
Se va organiza și campanie de încurajare a utilizării la scară largă a cărții de identitate electronice.
Cele 11 servicii publice online vor fi accesibile prin utilizarea cărții de identitate electronice, cu un nivel de sofisticare de cel puțin „3”. Aceste servicii publice online vor include:
Publicitate
infrastructură IT&C pentru dezvoltarea, furnizarea și continuitatea sporită a serviciilor accesate prin intermediul unei cărți de identitate electronice
soluții de virtualizare pentru îmbunătățirea disponibilității infrastructurii în vederea asigurării accesului la serviciile electronice
extinderea actualei „copii de rezervă și recuperare în caz de dezastru” cu soluții modulare
Cărțile de identitate electronice. Cum vor putea fi folosite
Cu cărțile de identitate electronice, românii se vor putea autentifica în sistemele informatice ale administrației publice, inclusiv cel al Casei de sănătate.
Printre serviciile oferite se vor număra, potrivit hotnews.ro:
înregistrarea reşedinţei
eliberarea automată a certificatului de domiciliu în România
eliberarea automată a certificatului de domicilii anterioare în România
schimbarea adresei de domiciliu
primirea cererilor pentru modificarca/corectarea datelor personale
transmiterea și primirea acordurilor specifice (ex, acordul de consimțământ pentru luarea in spațiu)
verificarea valabilități documentelor de identitate
verificarea datelor personale inclusiv istoricul datelor stocate in Registrul național de evidență a persoanelor
reînnoirea certificatului digital de autentificare/semnătură electronică avansată
dematerializarea cărții electronice de identitate (crearea unui act digital care să poată fi prezentat cu un dispozitiv mobil).
Primele servicii electronice ar urma să fie disponibile la începutul anului 2025.
Publicitate
Deocamdată, implementarea cărților de identitate electronice este în teste. În țară, se derulează proiectul pilot la Cluj-Napoca.
Beneficii ale cărților de identitate electronice
acces rapid, facil și îmbunătățit la serviciile publice: cetățenii vor putea accesa serviciile publice administrative de oriunde și oricând, adaptate nevoilor proprii
securitate și confidențialitate: cartea de identitate electronic oferă un nivel ridicat de securitate și protecție a datelor personale, reducând riscul de fraudă și acces neautorizat la datele cetățenilor
incluziune digitală: promovarea utilizării tehnologiilor digitale va încuraja alfabetizarea digitală și va facilita integrarea tuturor categoriilor sociale în societatea digitală modernă
Fenomen astronomic pe cerul României, în acest weekend. Se produce maximul curentului de meteori Leonidele. Vor putea fi observate circa 10-15 ”stele căzătoare” pe oră.
Evenimentul se produce în noaptea de sâmbătă spre duminică (16/17 noiembrie).
Curentul de meteori Leonide este cunoscut mai ales pentru producerea furtunilor de meteori în anii 1833, 1866, 1966, 1999 şi 2001.
Publicitate
Este activ din 6 noiembrie până în 30 noiembrie 2024 şi ajunge la maximum de manifestare în noaptea de 16 spre 17 noiembrie 2024, când se pot vedea 10-15 meteori pe oră.
În această noapte, luna va fi plină 98%, potrivit Agerpres. Acest fenomen ar putea influența observarea meteorrilor.
Ce sunt Leonidele
Publicitate
Leonidele sunt resturile cometei Temple-Tuttle, ce a trecut la periheliu în 1998. În perioada 1998-2002, Pământul a trecut, în fiecare an, printr-o regiune plină de praful lăsat de nucleul cometei, astfel s-au produs adevărate furtuni de meteori, cu rate de 1.000 de meteori pe oră.
Începând cu 2003, maximum atins de acest curent a fost de cel mult 10 meteori pe oră. Din păcate, s-a estimat că Pământul nu va mai întâlni nori densi de resturi până în 2099.
Prin urmare, când cometa va reveni în 2031 şi 2064, nu vor fi furtuni de meteori, dar este aşteptată o activitate mai crescută ce ar putea depăşi 100 meteori / oră, la trecerea pe lângă un conglomerat de resturi ale cometei Temple-Tuttle.
Publicitate
În 2032, cometa va trece foarte aproape de Terra.
Leonidele. Cum pot fi observate
Micile particule de praf întră cu viteză mare în atmosferă (71 km/s sau 255.600 km/h). Prin frecarea cu aerul, fac ca acesta să emită lumină.
Vedem astfel dâre luminoase care durează o fracțiune de secundă. Astronomii le numesc „meteori”, iar publicul „stele căzătoare”, potrivit astro-urseanu.ro
Fenomenele astronomice se urmăresc cel mai bine din locurile cu cer curat, lipsit de lumini artificiale. Un loc bun este și la marginea orașelor mari. În zonele cu cer curat, se pot vedea maxim 15 de meteori pe oră. Din orașe se vor vedea foarte puține stele căzătoare.
Calendar fenomene astronomice până la finalul anului 2024
17 noiembrie – Planeta Uranus la opoziţie (vizibilă toată noaptea)
17 noiembrie – Maximul curentului de meteori Leonidele (ZHR = 15)
7 decembrie – Planeta Jupiter la opoziţie (vizibilă toată noaptea)
13 decembrie – ocultaţie Luna cu roiul de stele Pleiadele (seara)
14 decembrie – Maximul curentului de meteori Geminidele (ZHR = 150)
21 decembrie – Solstiţiul de iarnă.
Poliţiştii din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava au efectuat, vineri, 25 de percheziţii pe raza judeţelor Suceava, Neamţ, Botoşani şi Bacău într-un dosar de contrabandă, a anunţat, sâmbătă, purtătorul de cuvânt al IPJ, Ionuţ Epureanu.
Potrivit sursei citate, 18 percheziţii au fost făcute pe raza judeţului Suceava, cinci pe raza judeţului Neamţ şi câte una în Bacău şi Botoşani.
„Percheziţiile au fost desfăşurate în cadrul unui dosar penal aflat în supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Fălticeni, fiind documentată activitatea infracţională a mai multor persoane în perioada aprilie 2024 – până în prezent, persoanele fiind bănuite de săvârşirea infracţiunilor de contrabandă şi infracţiuni asimilate la codul fiscal, faptele vizând introducerea ilegală în ţară, depozitarea, transportul şi comercializarea ilicită a produselor accizabile, respectiv alcool şi ţigarete. Percheziţiile domiciliare au urmărit identificarea şi ridicarea de bunuri interzise la deţinere,
înscrisuri, valori şi sisteme informatice sau de stocare a datelor, utilizate sau rezultate în urma săvârşirii infracţiunilor, în vederea coroborării probelor şi mijloacelor de probă şi întăririi probatoriului în cauză”, a precizat oficialul IPJ Suceava.
Publicitate
Acesta a subliniat că în cursul dimineţii de vineri a avut loc şi capturarea în trafic a unui autoturism în interiorul căruia a fost identificată o cantitate mare de ţigarete de provenienţă extracomunitară. Şoferul maşinii, un bărbat de 54 de ani, din Fălticeni, a fost reţinut sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de „contrabandă” şi „conducerea unui vehicul fără permis de conducere”.
Totodată, în urma punerii în executare a celor 25 de mandate de percheziţie domiciliară, poliţiştii au ridicat 109.820 bucăţi ţigarete de contrabandă, în valoare de aproximativ 95.000 lei, şi aproximativ o tonă de alcool.
De asemenea, au fost ridicate la percheziţii aproape 100 de articole pirotehnice, cantităţi de detergenţi cu suspiciune de contrafacere şi alte bunuri, dispozitive informatice şi electronice şi
înscrisuri care interesează cauza.
Publicitate
Totodată, poliţiştii au dispus indisponibilizarea unui autoturism în valoare de 20.000 lei. AGERPRES