Connect with us

Eveniment

Dispar Garda de Mediu și Agenția Națională de Mediu! ARM Suceava va prelua județele Botoșani, Neamț, Iași, Suceava, Harghita

Publicat

Publicitate

În plină criză economică, context în care Guvernul a aprobat, recent, noile măsuri fiscale care, pentru mediul de afaceri reprezintă un adevărat tsunami, Ministerul Mediului se reorganizează și, pe lângă cei 62 de angajați, va fi mărit efectivul instituției până la 96 de persoane. Potrivit executivului, reorganizarea are la bază „necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor”. Dacă instituțiile care se vor desființa, prin marea reorganizare, erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat, prin înființarea celor 16 instituții se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat). În proiectul de OUG este prevăzut ca județul Constanța să treacă în subordinea Bucureștiului. Adică, înțelegem că persoanele fizice și juridice care au nevoie de un aviz de mediu vor fi nevoiți să se deplaseze în Capitală pentru a-l obține! Așadar, urmăriți mai jos detalii din culisele Ordonanței privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative.

 

facsimil ordonanța

Desființarea Agenției Națională pentru Protecția Mediului  (ANPM) și instituțiilor din subordine, Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Gărzii Naționale de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN), responsabilă de asigurarea controlului și implementării uniforme și unitare a regimului silvic în fondul forestier național și în vegetația forestieră din afara fondului forestier… Asta prevede un proiect de ordonanță de urgență al Guvernului Ciolacu privind înființarea Autorităților Regionale de Mediu, Gărzii Naționale de Mediu, Ape și Păduri și modificarea unor acte normative, ținând cont de prevederile art. XXIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung și având în vedere necesitatea consolidării cadrului legal şi întărirea capacităţii de implementare, monitorizare și control în domeniul mediului, apelor și pădurilor. Documentul a început să circule în rândul activiștilor de mediu și în rândul instituțiilor vizate de desființare și urmează să intre în dezbatere publică.

Publicitate

Potrivit documentului, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în calitate de autoritate de reglementare în domeniul mediului, apelor și pădurilor, se reorganizează prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională de Protecția Mediului, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Organizarea și funcționarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor preia patrimoniul de la Agenția Națională pentru Protecția Mediului, pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (11) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a protocolului de predare-primire încheiat în 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii de organizare și funcționare.

Protocolul de predare-primire prevăzut la alin. (1) cuprinde și posturile, personalul, prevederile bugetare și execuția bugetară până la data preluării. Deschiderea creditelor bugetare se efectuează din bugetele instituţiilor existente înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, până la încheierea protocoalelor de predare primire.

 

Se înființează Autoritățile Regionale de Mediu

Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Autorităților Regionale de Mediu prin fuzionarea Agențiilor de Protecția Mediului și prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Autoritățile Regionale de Mediu, Apelor și Pădurilor, denumite în continuare ARM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri. Organizarea și funcționarea ARM-urilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. ANPM și instituțiile din subordine precum și ANANP se desfiinţează la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului.

Activitatea ARM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri.  Conducerea ARM-urilor este asigurată de câte un președinte cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim- ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.

 

 

ARM-urile vor avea următoarele atribuții principale:

a) asigură suportul tehnic privind consolidarea sistemului statistic de mediu, propune şi participă la elaborarea sistemului indicatorilor statistici ai dezvoltării durabile, sub coordonarea autorităţii centrale pentru protecţia mediului,

b) asigură suport tehnic pentru elaborarea documentelor din domeniul protecţiei mediului care derivă din obligaţiile României ca stat membru al Uniunii Europene sau ca parte la convenţii internaţionale;

c) asigură suport tehnic privind stabilirea condiţiilor, metodelor şi mijloacelor utilizate pentru monitorizarea calităţii factorilor de mediu;

d) urmăreşte stadiul şi asigură implementarea legislaţiei naţionale şi europene în domeniul protecţiei mediului şi chimicalelor şi întocmeşte periodic şi la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului rapoarte privind stadiul realizării acesteia;

e) urmăreşte îndeplinirea cerinţelor legislaţiei de mediu din actele de reglementare, constată neconformităţile şi ia măsurile care se impun în conformitate cu competenţele stabilite de legislaţia în vigoare;

f) elaborează rapoartele în formatele stabilite de Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu, Agenţia Europeană pentru Chimicale, EUROSTAT şi de către secretariatele convenţiilor şi protocoalelor în domeniul protecţiei mediului la care România este parte, cu excepţia rapoartelor prevăzute de legislaţia din domeniul zgomotului ambiant, şi le supune spre avizare autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului în vederea raportării acestora;

g) emite avizul de mediu pentru produse de protecţia plantelor, respectiv pentru autorizarea îngrăşămintelor, conform prevederilor legale în vigoare

 

Se înființează Gărzile Regionale de Mediu, Ape și Păduri

Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Gărzilor Regionale de Mediu prin fuzionarea GNM, GFN și instituțiilor din subordinea acestuia și preluarea unor atribuții din cadrul ARBDD (Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării) și ANAR (Administrația Națională „Apele Române”). Gărzile Regionale de Mediu, denumite GRM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri.

 

Activitatea GRM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri. Conducerea GRM-urilor este asigurată de câte un comisar regional cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim-ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.

 

GRM-urile reprezintă corpul specializat de inspecţie şi control, iar comisarii sunt funcţionari publici numiţi în funcţii publice specifice, în condiţiile legii, care pot lua măsuri de sancţionare, de suspendare/încetare a activităţii ca urmare a poluării şi deteriorării mediului sau pentru nerespectarea condiţiilor impuse prin actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi a măsurilor stabilite în notele de constatare şi în rapoartele de inspecţie şi control, etc.

 

Principalele atribuţii ale GRM-urilor

a) propune autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului elaborarea, promovarea şi reactualizarea periodică a reglementărilor, ghidurilor şi normelor tehnice privind activitatea de control şi inspecţie;

b) elaborează planul anual de activităţi, prin stabilirea obiectivelor, sarcinilor şi modalităţilor concrete de acţiune;

c) controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier naţional şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional;

d) controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic naţional;

e) controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare;

f) realizează sinteze şi analize de risc privind fondul forestier naţional şi fondul cinegetic.

g) controlează activităţile cu impact asupra mediului şi aplică, după caz, sancţiuni contravenţionale persoanelor fizice sau juridice care le desfăşoară;

h) controlează respectarea măsurilor de protecţie a mediului prevăzute în actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, verifică îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare şi planurile de acţiuni pentru activităţi economice şi asigură controlul de specialitate, etc.

Mai mulți secretari de stat

Ca urmare, se desființează Agenția Națională pentru Protecția Mediului  (ANPM) și instituțiile din subordine, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Garda Națională de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN) cu instituțiile din subordine, deci un nr. total de 54 instituții și se înființează 8 Autorități Regionale de Mediu (ARM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj) și 8 Gărzi Regionale de Mediu (GRM Suceava, Bacău, Ploiești, București, Râmnicu Vâlcea, Brașov, Oradea și Cluj). Instituțiile care se desființează erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat. Însă, prin înființarea celor 16 instituții, se creează un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Biroul Electoral Central: Alegerile merg ÎNAINTE. Birourile electorale rămân ACTIVE, în ciuda deciziei Curții de Apel Ploiești

Publicat

Publicitate

Biroul Electoral Central anunță că birourile electorale pentru alegerile prezidențiale din mai își continuă activitatea, chiar dacă astăzi a apărut o decizie a Curții de Apel Ploiești, care a suspendat efectele hotărârii Curții Constituționale privind anularea scrutinului prezidențial din 2024.

Activitatea tuturor birourilor electorale continuă în temeiul și pentru executarea măsurilor prevăzute de actele normative și a celor administrative cu caracter normativ care vizează actuala procedură de alegere a președintelui României, a anunțat joi Biroul Electoral Central.

Într-un comunicat de presă, BEC spune că procesul electoral aflat în desfășurare va continua.

„În vederea corectei informări a publicului în contextul pronunțării de către Curtea de Apel Ploieşti a Sentinței nr. 135/24.04.2025, în dosarul nr. 301/42/2025, BEC aduce următoarele clarificări:

Actuală procedură electorală în vederea alegerii Preşedintelui României este reglementată atât de acte normative cât şi de acte administrative cu caracter normativ, respectiv:

  • Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parțiale din anul 2025;
  • Hotărârea de Guvern nr. 4/2025 privind stabilirea datei alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025;
  • Hotărârea Guvernului nr. 17/2025 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025;
  • Hotărârea Guvernului nr. 68/2025 privind stabilirea măsurilor pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025;
  • Hotărârea Guvernului nr. 79/2025 privind stabilirea bugetului şi a cheltuielilor necesare pregătirii, organizării şi desfăşurării în bune condiții a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.

În aceste condiții, activitatea tuturor birourilor electorale continuă în temeiul şi pentru executarea măsurilor prevăzute de actele normative şi a celor administrative cu caracter normativ care vizează actuala procedură de alegere a Preşedintelui României”, se arată în comunicatul de presă al BEC.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

Centura Botoșaniului prinde contur: Constructor desemnat pentru prima etapă. Investiție de 58 milioane de euro

Publicat

Publicitate

Un nou pas important pentru infrastructura municipiului Botoșani a fost făcut astăzi, odată cu desemnarea constructorului pentru prima etapă a Variantei de Ocolire a orașului.

Anunțul a fost făcut de primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, care a explicat că acest proiect, considerat vital pentru scoaterea traficului greu din municipiu și pentru fluidizarea circulației, va lega zona Curtești de intersecția Lebăda, pe un traseu modern, în lungime de 10 kilometri.

Lucrările vor fi realizate de o asociere de firme condusă de Big Conf Botoșani, alături de Construct Com Botoșani și Straco Holding București. Valoarea totală a investiției depășește 58 de milioane de euro, din care doar 2% reprezintă contribuția municipalității, restul fiind asigurat prin fonduri europene, prin Programul de Transport 2021–2027.

Traseul centurii va cuprinde trei puncte-cheie de intersecție: un nod rutier cu pasaj suprateran în zona Baisa și două sensuri giratorii amplasate strategic la Băiceni și Lebăda, menite să asigure conexiuni rapide și sigure pentru șoferi.

În paralel cu acest proiect, autoritățile locale au anunțat că este aproape finalizată și documentația pentru etapa a doua a centurii, care va continua traseul prin comunele Bălușeni și Stăuceni, cu ieșire spre Victoria. Contractul de finanțare pentru această a doua etapă urmează să fie semnat în prima parte a lunii mai, la București.

Autoritățile locale subliniază că această realizare nu ar fi fost posibilă fără sprijinul direct al parlamentarilor PSD Botoșani, Doina Federovici și Marius Constantin Budăi, care au susținut demersurile de la stadiul de idee până la obținerea finanțării și atribuirea contractului.

Publicitate

Un rol esențial l-a avut și Zona Metropolitană Botoșani, care a gestionat întregul proces de licitație, analizând oferte complexe și asigurând o selecție transparentă, în beneficiul botoșănenilor.

Noua variantă de ocolire a municipiului Botoșani reprezintă una dintre cele mai mari investiții în infrastructura rutieră din județ, cu un impact major asupra traficului, siguranței rutiere și dezvoltării economice pe termen lung.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 24 aprilie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 24 aprilie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 24 aprilie 2025:

Loto 6/49: 17, 12, 22, 8, 2, 19

Loto 5/40: 39, 7, 32, 20, 24, 23

Joker: 34, 18, 4, 27, 41 + 18

Noroc: 8 6 4 9 2 4 8

Publicitate

Noroc Plus: 1 6 9 8 2 5

Super Noroc: 0 9 7 5 5 1

Citeste mai mult

Eveniment

Un pompier din Botoșani reprezintă România la una dintre cele mai prestigioase competiții internaționale de salvare, în Spania

Publicat

Publicitate

Un pompier botoșănean se află în aceste zile în Sevilla, Spania, unde reprezintă România la una dintre cele mai importante competiții internaționale dedicate salvatorilor de la înălțime – Rescue Great Day 2025.

Plutonierul adjutant șef Ionuț Honciuc, angajat al Detașamentului de Pompieri Botoșani, face parte din echipa formată din 12 alpiniști ai Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU).

Alături de colegi din județele Alba, Brașov, București-Ilfov, Cluj, Hunedoara, Sibiu și Timiș, Ionuț își testează abilitățile în perioada 24 – 27 aprilie, într-o serie de probe tactice dificile, care simulează intervenții reale de salvare de la înălțime, utilizând corzi și alte echipamente specifice. România concurează în acest an cu 41 de echipe profesioniste din întreaga lume, fiecare dintre ele demonstrând nivelul ridicat de pregătire al salvatorilor.

Ionuț Honciuc este pompier de 17 ani, iar în 2019 a intrat pentru prima dată în contact cu alpinismul de intervenție, în cadrul unui curs organizat de IGSU. De atunci, a continuat să se antreneze constant, atât alături de colegii săi de la ISU Botoșani, cât și în cadrul taberelor naționale de pregătire. A fost remarcat rapid pentru seriozitate, putere fizică și stăpânire de sine în condiții extreme.

În ultimele luni, membrii lotului național al IGSU au participat la un program intensiv de pregătire, desfășurat între februarie și aprilie 2025, care a presupus sesiuni de antrenamente în medii simulate de risc – de la înălțimi periculoase, la puțuri, structuri metalice sau traversări dificile.

Competiția Rescue Great Day este considerată una dintre cele mai exigente din lume în domeniul salvărilor de la înălțime și oferă participanților ocazia de a-și valida pregătirea în fața celor mai buni specialiști din domeniu.

Publicitate

„Hai România! Hai Ionuț!” – este mesajul transmis de colegii de la ISU din Botoșani, mândri de participarea unui reprezentant local în elita salvatorilor internaționali.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending