Discuția secretă / DS este un festival de literatură nouă ajuns în 2024 la a 13-a ediție. Se desfășoară la Arad din 2014. Din 2022, Discuția secretă devine singurul festival de literatură itinerant din România, cu ediții integrale sau evenimente punctuale organizate și în alte orașe decît Aradul: Cluj-Napoca, București și Timișoara.
În Arad, locul tradițional de desfășurare este Cafeneaua literară Joy’s. În Cluj, unde au avut loc până acum trei ediții DS, serile de lectură au loc la Planetarium Café.
Inițiatorul și curatorul principal al Discuției secrete este scriitorul Cătălin Lazurca. Din echipa festivalului au făcut sau încă mai fac parte scriitorii Bogdan Coșa, Lavinia Braniște, Andrei Dósa, Márton Evelin, Emilia Faur și Ivett Szabó (curatori și moderatori) și artiștii vizuali Sorin Neamțu și Ciprian Hord.
Organizatorul instituțional este un ONG independent, Grupul pentru Management și Mediere Culturală / GMMC.
Discuția secretă este numele unei conversații neîntrerupte purtate pe Messenger, încă din 2012, de un grup de scriitori, poate cei mai reprezentativi pentru generația 2000: Dan Sociu, Rareș Moldovan, Adrian Schiop, Ruxandra Novac, Lavinia Braniște, Ionuț Chiva, Mihai Duțescu, Bogdan Coșa, Gabi Eftimie, Vlad Moldovan, Andrei Dósa, Dmitri Miticov, Cristina Ispas, Silviu Gherman ș.a. Festivalul a încercat să păstreze spiritul liber și exigența axiologică manifestate în interiorul acestui grup.
„Proiectul Discuția secretă a derivat din vechiul Club Literar, un fel de cenaclu pe internet foarte activ și pe val prin anii 2000. Aventura conștiinței colective a DS a început în 2012 (moment în care Club Literar simțea că moare, dar ar fi preferat să se transforme) printr-un act de hijacking virtual (…), un desant grunge care urmărea în același timp, oarecum contradictoriu, să aducă un pic de anarhie și să atace impostura, injectând și dezordine, și spirit critic. (…) Dar, în fond, această volatilitate ridicată, această efemeritate asumată sunt exact genul de acțiuni adaptate lumii post-hârtie a Facebookului și a celorlalte platforme interactive. (…) Discuția secretă a supraviețuit într-o formă duală, de tip Dr Jekyll și Mr Hyde. Fața ei secretă este chiar secretă și conține discuțiile membrilor și membrelor DS. Fața ei publică stă în Festivalul Discuția secretă” (Mihai Iovănel, Scena9).
Publicitate
Conceptul și formatul festivalului. Focusul evenimentului este pe autor și textul său. Astfel, festivalul constă în principal în sesiuni de lectură nocturnă, vreme de 2-4 zile, circa trei-patru ore pe seară, după căderea întunericului. Textul citit este proiectat pe un ecran pentru o mai bună receptare din partea publicului, indiferent de limba textului original.
Sesiunile de lectură sînt precedate de scurte dialoguri între autorul invitat și unul dintre curatorii festivalului. Serile DS se încheie de obicei cu un moment muzical.
Încă de la început, Discuția secretă a fost un festival al literaturilor din România, adică literaturile scrise de autori născuți în România care scriu în română, de autori născuţi aici dar care scriu în alte limbi (maghiară, germană, sârbă), dar și de poeţi sau prozatori din alte țări care scriu în română.
Festivalul a editat pînă acum trei antologii de literatură contemporană: Dacă nu o viață liniștită, atunci măcar o viață lentă (2017, Editura Universității de Vest), Stelele de abia pîlpîind, ca și cum cerul ar da erori (2022, self-published) și Lumea asta-i 66% Atunci și 33% Acum / Ez a világ 66% Akkor és 33% Most (bilingvă, română-maghiară, 2023, OMG Publishing). Pregătește pentru acest an o nouă antologie de poezie, O amintire a restului sau a apei. (Toate titlurile reprezintă versuri preluate din David Berman, poet și muzician american, unul dintre invitații legendari ai festivalului).
Ediția a 14-a, Botoșani, Zilele Eminescu 2025. Pentru prima dată, Discuția secretă ajunge în Moldova, evenimentul fiind inclus în programul prestigioaselor Zile Eminescu organizate de Memorialul Ipotești. Serile de lectură vor avea loc, în mod obișnuit pentru DS, într-un local, Wenge, începând cu ora 20.00, în 16 și 17 ianuarie.
Autorii invitați la această ediție specială, în ordine alfabetică: Vlad Alui Gheorghe, Șerban Axinte, Ștefan Baghiu, Iustin Butnariuc, Rita Chirian, Vlad Constantinescu, Andrew Davidson-Novosivschei, Kata Győrfi, Claudiu Komartin, V. Leac, Márton Evelin, Cosmina Moroșan, Oana Paler, Sorina Rîndașu, Dan Sociu, Szántai János
Moderatoare sunt Emilia Faur și Márton Evelin, curator – Cătălin Lazurca.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
FOTO&VIDEO: Micuții din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, de la Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, au sărbătorit 100 de zile de școală
La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală.
Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui even…
La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală. Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui eveniment. Părinții au dat dovadă de foarte multă responsabilitate, implicându-se în pregătirea tuturor activităților.
O sută de zile de școală reprezintă doar un pas în lumea minunată a cunoașterii. Vor urma nenumărate zile de școală , iar ,,razele de lumină ” se vor înțelepți din ce in ce mai mult, pentru a deveni oamenii mari de mâine.
Studenţii îşi pot cumpăra online, de miercuri, bilete şi abonamente cu reducere de 90% prinplicaţia disponibilă pe site-ul CFR Călători, scrie alba24.ro. De astăzi, 5 martie 2025, CFR Călători pune la dispoziția studenților posibilitatea cumpărării online de bilete și abonamente cu reducere 90% prin aplicația disponibilă pe site www.cfrcalatori.ro sau descărcabilă pe dispozitive mobile (smartphone, tabletă etc.), precum și de la automatele de vânzare kiosk din stațiile de cale ferată.
Biletele și abonamentele cu reducere de 90% se emit pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studentul este înmatriculat, în condițiile prevăzute la art. XXIX alin. (1) a OUG nr. 156/2024, pe baza ID student, eliberat pentru confirmarea calității de student și a rutei pentru care beneficiază de reducere.
Pentru obținerea ID student este necesar ca studenții să se prezinte o singură dată la orice casă de bilete în timpul programului de lucru, cu actul de identitate și legitimaţia de student pentru reducere la transport.
În tren, studenții vor prezenta legitimația de călătorie cu reducere (bilet, abonament) și legitimaţia de student pentru reducere la transport.
Mai multe detalii sunt disponibile pe site www.cfrcalatori.ro la secțiunea Trafic intern/ Facilități/ Reduceri pentru studenți sau de la personalul nostru de la casele de bilete din stațiile de cale ferată și de la agențiile de voiaj, a precizat miercuri seară, CFR Călători.
Informații despre circulația trenurilor:
Publicitate
la telefon 0219521 – INFO CFR (trafic intern).
la numerele de telefon din stațiile CFR publicate pe www.cfrcalatori.ro la secțiunea INFORMAȚII TELEFONICE – https://www.cfrcalatori.ro/informatii-telefonice/
în aplicația TRENUL MEU (https://bilete.cfrcalatori.ro/ro-RO/Itineraries), se introduce numărul exact al trenului în căsuţa indicată şi click pe Informații tren. Se obțin informaţii în timp real despre opriri, întârzieri, minutele de staţionare în următoarea gară şi timpul estimat de sosire.
pe site-ul companiei www.cfr.ro sunt funcționale și actualizate permanent camerele web din gările București Nord, Aeroport Henri Coandă, Timișoara, Craiova, Brașov, Iași, Cluj Napoca și Constanța care indică ora de sosire/de plecare a trenurilor.
pe site-ul www.cfrcalatori.ro la Mers tren trafic intern.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…
BONUS PASTOR: Model epic propus de criticul şi istoricul literar Dan Mănucă în „Lectură şi interpretare” şi care reprezintă „o propunere autohtonă, întemeiată pe argumente specifice, propunere făcută în epoca atât de dramatică de după înfrângerea paşoptismului. De fapt ar reprezenta ceea ce a mai rămas şi ceea ce s-a transformat din specificul nostru”;
DOUĂMIISMUL CA MOMENT SINGULAR:În revista „Apostrof” nr. 1 din 2017, Emanuel Modoc are un punct de vedere: „Douămiismul reprezintă, în contemporaneitate, un moment singular: nu există, în momentul de faţă, nici un raport de antagonism generaţional cu acesta. Douămiismul – fie că a fost emulat în proiect de căutare a propriei individualităţi, fie că a fost de-a dreptul reiterat în imediat următoarea paradigmă de creaţie – nu a existat nici un moment în care acesta să fie contestat din raţiuni de legitimitate estetică. Chiar dacă poezia aşa-numită „postdouămiistă” (termen pe care nu l-aş recomanda tocmai pentru că douămiismul este considerat, pe bună dreptate, ultima generaţie de creaţie din literatura română) este deosebit de activă şi proteică, glisând între acalmie meditativă, nerv post-avangardist, nou ruralism şi postumanism deopotrivă, aceasta şi-a îmbrăţişat precursorii imediaţi, găsind în ei modele de referinţă pentru raportarea la realităţile sociale ale spaţiului autohton postcomunist. În acest context, reciclările neoexpresioniste sau biografist-minimaliste din producţiile apărute în acest deceniu au dat măsura influenţei generaţiei douămii în aceeaşi măsură în care au făcut-o şi despărţirile faţă de milenarism (şi aici mă refer nu la o detaşare violentă faţă de precursori, cât la prezenţa vădită a exerciţiului mimetic „de probă”, prin care poezia ultimilor cinci-şase ani şi-a dobândit o oarecare autonomie” ;
Publicitate
BUTADA MEDIULUI ACADEMIC:Am găsit-o preluată, în „Dilema veche” nr. 681 din 9-15 martie 2017, de prorectorul Universităţii Bucureşti, Liviu Papadima: „Noi suntem plătiţi pentru ce predăm şi promovaţi pentru ce cercetăm”;
OBSERVAŢIA LUI BELU ZILBER:„La noi comunismul este o combinaţie de stalinism şi Caragiale”;
ADÂNCIMEA ARTISTICĂ SUSKIND:Vine de la Patrik Suskind care, într-o povestire din tinereţe, pune problema ADÂNCIMII ARTISTICE. Povestirea se găseşte prezentată de Ioana Pavelescu într-un eseu din „România literară” nr. 25 din 1998: „O tânără pictoriţă de talent citeşte într-o cronică a unui critic de artă că pânzele ei n-ar avea adâncime. Iniţial nu dă nici o importanţă acuzei, pe care de altfel n-o înţelege dar, cum rezerva se va repeta, pictoriţa încearcă să afle ce înseamnă adâncime. Studiază cu atenţie pânzele unor artişti celebri, vizitează expoziţii, încearcă să picteze altfel de cât o face până atunci, dar nimic nu-i mai reuşeşte. Un bărbat care o place fuge de ea când pictoriţa îi mărturiseşte că n-are adâncime. Tânăra intră într-o criză de creaţie din care nu va mai ieşi. Începe să bea, renunţă la pictură după ce a mânjit nenumărate pânze şi în final se sinucide aruncându-se de pe o clădire de zece etaje. Criticul care schimbase, inconştient, destinul pictoriţei va deplânge moartea unei tinere „promisiuni”, descoperind acum adâncimea în pânzele rămase în atelier”. Conceptul se atribuie artiştilor care tot caută „…un secret al operei de artă şi care îi va rămâne pentru totdeauna neînţeles, depărtat, necunoscut. Nu are acces la el pentru că îl vrea explicit, tradus în termeni concreţi, de reţetă”;
LEGILE DISCURSULUI DIARISTIC:
a) Legea Eugen Simion: „să fie fragmentar, intermitent, adică să aibă confesiuni fără legătură una cu cealaltă”;
b) Legea Maurice Blanchot (a calendarităţii): „să se respecte calendarul”;
c) Legea simultaneităţii: „timpul trăirii” să fie sincronizat cu „timpul mărturisirii”, altfel devine memorialistică”;
d) Legea Roland Barthes (a sincerităţii): „sinceritatea diaristului trebuie să fie o exigenţă”;
e) Legea relaţiei autor – narator – personaj: „să fie una şi aceeaşi persoană”;
REGULA DE AUR A UNUI ROMAN:Am întâlnit-o enunţată de Mihai Zamfir în „România literară nr. 5 din 2020: „Or, o regulă de aur rareori aplicată mi se pare a fi aceea că respectivul alter ego din roman nu trebuie niciodată exaltat şi dat ca exemplu. Cu cât el va fi un martor mai şters şi eventual mai „negativ”, cu atât romanul va ieşi mai bun”;
CAMPIONATUL MONDIAL DE MINCIUNI:Există aşa ceva şi se ţine anual, la 15 noiembrie, în staţiunea turistică Wasdale din Marea Britanie. În „Adevărul” din 17 XI 2003 se spune: „Organizarea concursului a fost inspirată de povestirile lordului Will Roston, proprietar al hanului Bridge, care susţine că are în ograda sa un vultur năzdrăvan, mare cât o casă. El nu pierdea niciun prilej în care să nu spună că vulturul lui poate anihila orice duşman cât ai clipi, că poate trece cu uşurinţă peste toate clădirile din sat, ba chiar că are darul vorbirii”. Politicienii şi avocaţii nu sunt acceptaţi în concurs.
VISUL LUI HENRIC AL IV-LEA:A fost prefigurat acum 400 şi ceva de ani: „Visul meu este ca fiecare francez să aibă, duminica, o găină în oală”.
IMORALITATEA MORALEI PARŢIALE:Observaţia aparţine cunoscutului scriitor şi ziarist Cristian Tudor Popescu (CTP) şi am întâlnit-o în „Adevărul” din 28 noiembrie 2003 în formularea: „MORALA PARŢIALĂ POATE NAŞTE ORICÂND IMORALITATE”. Ea a fost făcută atunci când, referindu-se la CNSAS, Andrei Pleşu, membru în comisia amintită, a ţinut să precizeze: „nu suntem vidanjori morali ai societăţii”. De aceea, continuă CTP, „de la bun început, fiinţarea CNSAS este moralmente ilogică. Sancţionăm măciuca şi accesoriile ei, cât priveşte pe cei care o ţineau în mână, nu e treaba nostră”. Adică, CNSAS sancţionează securitatea (măciuca) şi nu şi comunismul (cel care ţinea măciuca în mână).
ŢARA LUI GUFI:Ţară inventată de dramaturgul Matei Vişniec în piesa sa cu acelaşi nume. Alex Ştefănescu, în „Românialiterară” nr. 46 din 2003, descrie astfel această „ţară”: „….este una a orbilor, condusă de un văzător, Gufi, în preajma căruia se află un chior, Lulu, cu statut de clovn. Supuşii au fost obligaţi de suveran să nu vadă, acesta având intenţia pretins nobilă de a-i feri de deziluzii. Pentru a constrânge populaţia ţării la orbire, Gufi a desfiinţat culorile, acoperind printre altele picturile murale din palat cu o tencuială pământie”.
Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 8-29 martie 2025, în spațiul in, Galeriilor de Artă „Ștefan Luchian” Botoșani, expoziția națională ,,Arta… la feminin”. Invitata de onoare a evenimentului este artista Marinela Măntescu Isac, membru U.A.P.R. București.
Expoziția, ajunsă la cea de-a VI-a ediție, este organizată de Societatea Culturală ,,Expo-Art” Botoșani și este dedicată doamnelor artei românești contemporane. Evenimentul are rolul de a aduce pe simeze cele mai recente lucrări de artă vizuală semnate de artiste din diverse școli și generații din întreg arealul românesc, dar și de a valorifica expozițional patrimoniul valoros deținut de instituția muzeală botoșăneană.
Din 2020, de la debutul evenimentului, fiecare ediție a fost dedicată unei artiste ale cărei lucrări se regăsesc în pinacoteca botoșăneană. Ediția din acest an este dedicată artistei Ligia Macovei (1916-1998), cunoscută pictoriță și graficiană, care s-a afirmat pe scena graficii românești cu desenele realizate pentru ilustrarea liricii eminesciene. A avut o contribuție însemnată și la ilustrarea versurilor lui Tudor Arghezi, cele mai reprezentative creații de acest fel figurând în volumul „Poeziiˮ (Editura Minerva, 1970).
Artista a expus la numeroase saloane naţionale, dar şi la Bienala de la Veneţia din 1956. De-a lungul carierei, a avut expoziții personale la: Roma, Galleria Penelope (1962); Teheran, Galeria de Artă Negar (1964), cu aproximativ 80 de lucrări de pictură în ulei, guașă și desene în tuș; Viena, Künstlerhaus (1965); Tunis, Galeria I Information (1975). A participat și la numeroase expoziţii de grup organizate în străinătate.
Ligia Macovei a fost conferenţiar la Institutul de Arte Plastice din Bucureşti, iar în 1958 a îndeplinit funcţia de delegat permanent al Republicii Populare România pe lângă UNESCO (Paris), fiind numită şi comisar al pavilionului românesc la cea de-a XXIX-a Bienală de la Veneţia. În 1964, a primit o menţiune specială la târgul de Carte de la Leipzig, pentru volumul ilustrat ,,Poeziiˮ, de Mihai Eminescu.
Pe simeze, alături de lucrări semnate de Ligia Macovei, vor fi expuse peste 90 de opere realizate în diverse tehnici: pictură, grafică, tehnică mixtă, dar și artă decorativă, artă textilă și fotografie, cu o tematică ce cuprinde toate genurile, de la arta figurativă (portret, peisaj, natură statică, compoziții) la arta abstractă. Lista artistelor participante va completa ulterior afișul.
Publicitate
În cadrul vernisajului, care va avea loc sâmbătă, 8 martie 2025, ora 11.30, cei prezenți vor putea audia un minirecital de vioară, susținut de Alesia Șchiopu și Maria Roman, eleve la Liceul de Artă ,,Ștefan Luchianˮ din Botoșani. Curatorii evenimentului: Ana Coșereanu și Liviu Șoptelea.
Intrarea la vernisaj și în perioada vizitării expoziției este gratuită.