Connect with us

Botoșani

Din ianuarie 2022 amenzile rutiere vor crește cu peste 75%. Valoarea punctului de amendă va ajunge la 255 de lei

Publicat

Publicitate

Amenzile rutiere s-ar putea mări din ianuarie 2022, dacă autorităţile nu intervin şi nu mențin punctul de amendă la nivelul actual. Majorarea salariului minim ar putea însemna şi creşterea punctului de amendă.

Codul Rutier actual prevede că punctul de amendă are o valoare de 10% din salariul minim brut pe economie, iar odată cu creșterea salariului minim și punctul de amendă va crește.

Totuși, de câțiva ani, valoarea punctului-amendă este plafonată, astfel că, deși valoarea salariului minim a tot crescut, nivelul amenzilor a rămas același. Concret, ultima creștere a amenzilor de circulaţie a avut loc în 2017, când punctul de amendă a fost majorat de la 125 la 145 de lei. Atunci, salariul minim brut pe economie era de 1.450 de lei.

Punctul de amendă a fost plafonat apoi, anual, prin ordonanţe de urgenţă.

De la 1 ianuarie, salariul minim brut va creşte de la 2.300 de lei cât este în prezent, la 2.550 de lei.

După lege, asta înseamnă că valoarea punctului de amendă ar trebui să urce cu aproape 76%, la 255 de lei, dacă Guvernul nu decide menținerea nivelului actual. Decizia se va lua, însă, într-o perioadă în care statul are mare nevoie de bani.

Publicitate

Salariul minim se va acorda maxim doi  ani

În acest an, deficitul bugetar rămâne ridicat, peste 7% din Produsul Intern Brut, în ciuda creşterii economice. Anul viitor, însă, el va trebui redus. Acest lucru se face prin reducere de cheltuieli, creșterea încasărilor la buget sau ambele. Încasările vor crește și din majorarea salariului minim. Chiar dacă salariul minim brut va crește cu 250 de lei, la oameni vor ajunge doar 138 de lei.

Restul intră în vistieria statului sub formă de impozitul pe venit, și contribuții sociale. Totodată, creşterea salariului minim va trage în sus şi alte salarii care sunt apropiate ca valoare, spun reprezentanții mediului de afaceri. Iar asta înseamnă o presiune în plus pe firme, care şi aşa se confruntă cu creşteri de preţuri în mai multe sectoare, în special cel energetic.

Salariul minim va fi acordat pentru cel mult doi ani. După această perioadă cele două părți trebuie să convină fie creșterea salariului, fie desfacerea contractului de muncă.

Se presupune că, în doi ani, acel angajat va evolua profesional astfel încât să obțină un salariu mai mare. Aproape unu din trei angajaţi din România este remunerat cu salariul minim pe economie.

Punctele amendă prevăzute în legislația rutieră din România

Constituie contravenții și se sanctionează cu 2 sau 3 puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțîn 10km/hsub limita minimă obligatorie stabilă pe tronsonul de drum respectiv ;
  • nerespectarea obligației de semnalizare a manevrei de schimbare a direcției de mers;
  • nerespectarea de către pietoni a normelor privind circulăția pe drumurile publice;
  • neîndeplinirea obigației proprietarului sau a utilizatorului de autovehicul de a solicită documentul de constatare a avariilor produse acestuia în alte împrejurări decât în urma unui accident de circulație;
  • nerespectarea normelor privind circulația pe drumurile publice de către conducătorii coloanelor militare, ai grupurilor organizate autorizate și cortegiilor;
  • nerespectarea semnificației semnalului luminos intermediar de forma uneia sau a unor săgeți de culoare galbenă ori albă cu vârful orientat în jos spre dreapta, care anunță schimbarea semnalului de culoare verde în cazul benzilor de circulație reversibilă;
  • conducerea unui vehicul avariat peste termenul de de 30 de zile de la dată eliberării documentului de constatare a avariei;
  • nerespectarea obligației conducătorului de autovehicul și a pasagerilor acestuia de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, centură sau dispozitivele de siguranță omologate;
  • nerespectarea obligației de către conducătorul de motocicletă sau moped de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, cască de protecție omologată;
  •  nerespectarea obligației conducătorului de vehicul de a lăsa liber traseul tramvaiului la apropierea acestuia, când drumul are o singură bandă;
  • nerespectarea regulilor de circulație de către conducătorii de animale;
  • nerespectarea obligației de a aplică semnul distinctiv pe autovehicule conduse de persoane care au mai puțin de un an vechime de la dobândirea permisului de conducere;
  • lăsarea liberă în timpul conducerii a volanului, ghidonului sau a manetei de comandă a vehiculului;
  • nerespectarea de către pasageri sau călători a obligațiilor ce le revin atunci când se află în vehicule;
  • nerespectarea semnificației culorii galbene a semaforului;
  • conducerea unui vehicul ale cărui plăcute cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt deteriorate, murdare ori acoperite cu gheață sau zăpadă de natură a împiedică identificarea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;
  • conducerea unui vehicul pe ale cărui plăcute cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt aplicate folii sau alte dispozitive care nu permit citirea numărului de înmatriculare ori plăcuțele nu corespund standardelor în vigoare;
  • conducerea pe drumurile publice a unui vehicul cu defecțiuni tehnice, altele decât cele prevăzute la art .102 alin .(3) lit. b)ori care are lipsa unul sau mai multe elemente de caroserie sau această este deteriorată vizibil;

Constituie contravenții și se sancționează cu 2 puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul care circulă din sens opus;
  • folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepția celor prevăzute cu dispozitive de tip „mâini libere”;
  • nerespectarea obligației de a purta, în timpul circulației pe drumurile publice, centură de siguranță ori căștile de protecție omologat, după caz;
  • depășirea cu 10-20 de km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • circulăția pe un sector de drum pe care accesul este interzis;
  • nerespectarea regulilor privind manevră de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers;
  • nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei, pe autostrăzi, drumuri expres și pe drumuri naționale europene (E);
  • staționarea neregulamentară;
  • refuzul înmânării actului de identitate, a permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, a celorlalte documente prevăzute de lege, la cererea polițistului rutier, precum și refuzul de a permite verificarea vehiculului;

Constituie contravenții și se sancționează cu 3 puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • oprirea nejustificată sau circulația pe bandă de urgență a autostrăzilor ori oprirea pe partea carosabilă a drumurilor expres sau a drumurilor naționale europene (E);
  • depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • nerespectarea regulilor privind manevră de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers, dacă prin această s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
  • nepastrarea unei distanțe corespunzătoare față de vehiculul care îl precede, dacă prin această s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
  • nerespectarea semnifiactiei indicatorului „ocolire”, instalat pe refugiul stațiilor de tramvai;
  • pătrunderea într-o intersecție atunci când circulăția în interiorul acesteia este blocată;

Constituie contravenții și se sancționează cu 4 puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • nerespectarea obligațiilor care îi revin în cazul vehiculelor rămase în până sau avariate;
  • nerespectarea semnificației indicatorului „STOP”;
  • depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • circulația în timpul nopții sau ziua, pe timp de ceață, ninsoare abundență sau ploaie torențială, cu un autovehicul fără lumini sau fără semnalizare corespunzătoare;
  • conducerea unui autovehicul sau tractarea unei remorci atunci când dovadă înlocuitoare a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare este eliberată fără drept de circulăție sau durata acesteia a expirat;

Constituie contravenții și se sancționează cu 4 sau 5 puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • nerespectarea semnalelor polițiștilor de frontieră în punctele de trecere a frontierei de stat a României, ale indrumatorilor de circulăție ai Ministerului Apărării, ale agenților de cale ferată, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulăției, pe sectoarele de drum pe care se execută lucrări de reabilitare a acestora, precum și cele ale patrulelor școlare de circulație și ale nevăzătorilor;
  • nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră de către conducătorii de vehicule, cu excepția celor care conduc autovehicule prevăzute la art . 32 alin .(2) lit .a) și b);
  • nerespectarea semnificației indicatoarelor și marcajelor de obligare;
  • neîndeplinirea obligației de a solicită autorității competențe, în termenul prevăzut de lege, eliberarea unui duplicat al permisului de conducere sau al certificatului de înmatriculare ori de înregistrare, în cazul în care acestea au fost declarate furate, pierdute, deteriorate sau nu mai corespund din punctul de vedere al formei și conținutului celor în vigoare;
  • lipsa dotărilor specifice la autovehiculele destinate învățării conducerii auto, prevăzute în reglementările în vigoare;
  • conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori sunt uzate peste limita admisă;
  • conducerea unui autovehicul care, în mers sau staționare, poluează fonic sau emană noxe peste limita legal admisă;
  • nerespectarea traseelor stabilite de poliția rutieră pentru pregătirea practică sau susținerea examenului pentru obținerea carnetului de conducere;
  • nerespectarea obligației de a circulă pe un singur șir, indiferent de direcția de deplasare, într-o intersecție în care circulă și tramvaie și de a lasă liber traseul tramvaiului atunci când spațiul dintre șina din dreapta și trotuar nu permite circulația pe două șiruri;
  • efectuarea de către conducătorul unui vehicul a unor activități de natură a-i distrage atenția de la conducere ori folosirea instalațiilor de sonorizare la un nivel de zgomot care afectează deplasarea în siguranță a lui și a celorlalți participanți la trafic;
  • nerespectarea obligației ce revine conducătorului de motocicletă sau moped de a avea în funcțiune, în timpul zilei, luminile de întâlnire în circulăția pe drumurile publice;
  • neutilizarea echipamentului de protecție-avertizare fluores-cent-reflectorizant de către persoană care execută lucrări în zona drumului public sau de către agentul de cale ferată care asigura trecerea la nivel;
  • conducerea unui autovehicul care nu este dotat cu trusa medicală, triunghiuri reflectorizante și stingator pentru incendii, omologate;

Constituie contravenții și se sancționează cu 6 puncte amenda următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnica a acestuia;
  • nerespectarea semnificației semnalelor regulamentare ale agenților de cale ferata care dirijează circulația la trecerile la nivel cu calea ferata;
  • depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • conducerea unui vehicul înmatriculat sau înregistrat care nu are montata una dintre plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;
  • circulația sau staționarea pe spațiul interzis care separă sensurile de circulație pe autostradă;
  • staționarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate și semnalizate;
  • executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulația sau traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediana sau racordurile dintre cele doua parti carosabile;
  • nerespectarea semnificației indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simpla, fară bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fară bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferata;
  • schimbarea direcției de mers prin viraj spre stânga, daca prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulație;
  • pătrunderea într-o intersecție dirijata prin semafoare, daca prin aceasta se produce blocarea circulației în interiorul intersecției.

Constituie contravenții și se sancționează cu 6-8 puncte amenda următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • conducerea unui autovehicul cu permis de conducere a cărui valabilitate a expirat;
  • conducerea unui autovehicul de către o persoană care nu a preschimbat permisul de conducere national romanesc la schimbarea domiciliului sau reședinței, în termenul prevăzut de lege;
  • conducerea unui autovehicul de către o persoană cu domiciliul în România care nu a preschimbat permisul de conducere obținut în alt stat, în termenul prevăzut de lege;
  • neîndeplinirea obligațiilor de preschimbare a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului ori remorcii în cazurile prevăzute de lege;
  • nepastrarea distantei laterale suficiente față de vehiculul care circula din sens opus;
  • nerespectarea de către conducătorul de vehicul a semnificației indicatoarelor și marcajelor de interzicere sau restricție ori a celor temporare, cu excepția celor care interzic accesul sau depășirea care se încadrează în alta clasa e sancțiuni;
  • nerespectarea obligației de a permite părăsirea intersecției conducătorului vehiculului rămas în interiorul acesteia;
  • nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor și mopedelor;
  • nereducerea vitezei în cazurile prevăzute de regulament;
  • montarea la autovehicul, remorcă sau tramvai a luminilor de alta culoare sau intensitate, a altor lumini ori dispozitive de avertizare sonoră sau accesorii ori modificări neomologate;
  • circulația cu un autovehicul, remorcă sau tramvai cu defecțiuni la sistemul de iluminare sau de avertizare sonora ori când acestea lipsesc;
  • nerespectarea regulilor în cazul imobilizării involuntare în pasaje subterane și tuneluri;
  • nerespectarea regulilor privind transportul persoanelor și al obiectelor în sau pe vehicule;
  • pornirea de pe loc a autovehiculului sau tramvaiului cu ușile deschise, circulația cu ușile deschise ori deschiderea acestora în timpul mersului; deschiderea ușilor autovehiculului atunci când acesta este oprit sau staționat, fară asigurarea că nu se pune în pericol siguranță deplasării celorlalți participanți la trafic;
  • oprirea autovehiculelor destinate transportului public de persoane în alte locuri decât în stațiile semnalizate că atare;
  • nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi;
  • conducerea pe drumurile publice a vehiculelor cu două roti, fară a se asigura contactul cu partea carosabila pe ambele roti.

Constituie contravenții și se sancționează cu 6-9 puncte amenda plus suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile

  • a) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depășirea sau trecerea la culoarea roșie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au
  • rezultat avarierea unui vehicul sau alta pagube materiale;
  • b) nerespectarea interdicției temporare de circulație instituite pe un anumit segment de drum public;
  • c) nerespectarea regulilor de circulație la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea într-o astfel de coloana;
  • d) circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentarmanevra de depășire.

Constituie contravenții și se sancționează cu 9-20 puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice

  • conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat;
  • conducere ape drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
  • conducerea unui vehicul cu tracțiune animală neînregistrat;
  • neefectuarea radierii vehiculelor din evidență, în cazurile și termenele prevăzute de lege;
  • conducerea unui autovehicul destinat transportului public de persoane sau de mărfuri fără a deține atestatul profesional;
  • neefectuarea verificării medicale periodice;
  • neîndeplinirea de către medicul de familie a obligațiilor prevăzute la art. 22 alin. (6) în cazul implicării, cu vinovăție, a conducătorului de vehicul aflat în evidență să într-un accident de circulație în urmă căruia au rezultat numai pagube materiale;
  • deținerea simultană a două permise de conducere naționale, dintre care unul eliberat de o autoritate competență străină;
  • lipirea de afișe, inscripțîi sau înscrisuri pe indicatoare sau dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutieră, inclusiv pe suporturile acestora;
  • deținerea, montarea sau folosirea în circulația pe drumurile publice a mijloacelor speciale de avertizare sonoră sau luminoasă pe vehiculele care nu au acest drept;
  • deținerea, montarea sau folosirea în circulația pe drumurile publice a dispozitivelor care perturbă funcționarea normală a dispozitivelor de măsurare a vitezei;
  • folosirea nejustificată a mijloacelor speciale de avertizare luminoase sau sonore de către conducătorii autovehiculelor care au regim de circulație prioritară;
  • nerespectarea semnalelor regulamentare ale agenților de cale ferată la trecerea la nivel;
  • necomunicarea de către proprietarul sau utilizatorul unui vehicul, la solicitarea poliției rutiere, a identitățîi persoanei căreia i-a încredințat vehiculul spre a fi condus;
  • neîndeplinirea obligațiilor ce îi revin conducătorului de vehicule care efectuează transport public de persoane sau de mărfuri;
  • nerespectarea obligațiilor ce revin conducătorilor de vehicule cu tracțiune animală;
  • nerespectarea dispozițiilor art. 74 privind circulăția pe autostrăzi;
  • neîndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 79 alin. (2) în cazul implicării conducătorului de autovehicul într-un accident de circulație din care au rezultat numai pagube materiale;
  • efectuarea transportului de mărfuri sau persoane cu autovehicule și remorci care circulă în baza autorizației pentru probe;
  • conducerea unui autovehicul care circulă în baza autorizației pentru probe în afară județului sau a municipiului București în rază căruia își are sediul titularul autorizației;
  • nerespectarea semnificației luminii roșii a dispozitivelor instalate pentru semnalizarea benzilor cu circulație reversibilă;
  • săvârșirea de către conducătorii de vehicule sau pasagerii acestora de gesturi obscene, proferarea de injurii, adresarea de expresii jignitoare sau vulgare participanților la trafic;
  • aruncarea, lăsarea ori abandonarea pe drumul public de obiecte, materiale, substanțe sau vehicule, după caz;
  • nerespectarea regulilor privind remorcarea vehiculelor;
  • neprezentarea, în mod nejustificat, în termenul stabilit la unitatea de poliție rutieră la care au fost invitate pentru soluționarea oricărei probleme legate de calitatea de participantla trafic sau de proprietar ori utilizator de vehicul;
  • pătrunderea pe drumurile publice modernizate cu un vehicul care are pe roți sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabilă ori din care cad sau se scurg produse, substanțe sau materiale ce pun în pericol siguranță circulației;
  • transportul copiilor în vârstă de până la 12 ani sau al animalelor pe locurile din față ale vehiculelor;
  • conducerea autovehiculului cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheață, zăpadă sau polei, fără a avea montate pe roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate;
  • neaplicarea, în partea din spate a unui vehicul înmatriculat într-un stat care nu este semnatar al Convenției asupra circulației rutiere, a semnului distinctiv al statului care a efectuat înmatricularea;
  • staționarea neregulamentară pe drumurile publice în condiții de vizibilitate redusă;
  • lovirea, deteriorarea sau ocolirea porților de gabarit instalate înaintea trecerii la nivel cu calea ferată;
  • lovirea și/sau deteriorarea pasajelor superioare de pe drumurile publice, prin nerespectarea gabaritului de liberă trecere semnalizat corespunzător;
  • montarea pe autovehicul a unui sistem antifurt sonor a cărui durata a semnalului depășește mai mult de un minut consecutiv, iar intensitatea semnalului depășește pragul fonic prevăzut de lege;
  • neaplicarea, în partea din spate a autovehiculului care efectuează transport public de persoane sau de mărfuri, a indicatorului cu limitele de viteză admise pentru categoria din care face parte vehiculul condus;
  • aplicarea tratamentelor chimice sau a foliilor pe parbriz, lunetă sau pe geamurile laterale, cu excepția celor omologate și/sau certificate de către autoritatea competență și care sunt marcate corespunzător;
  • aplicarea de afișe, reclame publicitare, înscrisuri sau accesorii pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale care restrâng sau estompează vizibilitatea sub limita legal admisă ori împiedică sau diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare și semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare;
  • încălcarea obligațiilor referitoare la circulația pe drumurile publice a vehiculelor care transporta produse sau mărfuri periculoase ori a vehiculelor cu masă și/sau gabaritul depășit;
  • nerespectarea obligației de comunicare prevăzute la art. 80 sau comunicarea de date inexacte sau incomplete.

Constituie contravenții și se sancționează cu 9-20 puncte amendă plus suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 90 de zile

  • a) conducerea sub influență băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracțiune;
  • b) conducerea vehiculului cu defecțiuni grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcție, constatate de poliția rutieră împreună cu specialiștii Registrului Auto Român;
  • c) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
  • d) nerespectarea dispozițiilor prevăzute la art. 35 alin.(3);
  • e) depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic.

Constituie contravenții și se sancționează cu 21-100 de puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice sau juridice

  • nesemnalizarea sau semnalizarea nerespunzatoare a drumului public sau a trecerilor la nivel cu calea ferată, conform standardelor în vigoare; neinlaturarea obstacolelor care împiedică vizibilitatatea conducătorilor de vehicule la trecerile la nivel cu calea ferată;
  • neîndeplinirea obligațiilor de instalare a mijloacelor de semnalizare rutieră, precum și a dispozitivelor speciale de acest fel;
  • nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare, conform standardelor în vigoare, a obstacolelor sau lucrărilor aflate în zona drumului public;
  • neasigurarea stării de viabilitate a părții carosabile potrivit standardelor în vigoare, precum și neluarea măsurilor de înlăturare a obstacolelor aflate pe partea carosabilă;
  • amplasarea în zona drumului public de dispozitive care pot fi confundate cu indicatoarele ori instalațiile care servesc la semnalizarea rutieră ori realizarea de construcții sau instalații ori ceearea de alte obstacole de natură să le limiteze vizibilitatatea sau eficacitatatea;
  • instituirea de restricții de circulăție pe drumurile publice fără autorizația administratorului drumului și avizul poliției rutiere;
  • nerespectarea termenelor și condițiilor stabilite de administratorul drumului public și de poliția rutieră privind amplasarea și executarea de lucrări în zona drumului public;
  • nerespectarea obligațiilor de către executant sau, după caz, beneficiar că, după terminarea lucrărilor în partea carosabilă, acosta-ment sau trotuar, să readucă drumul public cel puțin la starea inițială;
  • neîndeplinirea obligațiilor ce le revin, potrivit normelor legale, în legătură cu vehiculele și conducătorii acestora;
  • necomunicarea, în termen, la cererea poliției rutiere, a identitățîi persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice;
  • lipsa dotărilor specifice obligatorii pentru admiterea și menținerea în circulație a vehiculelor;
  • neasigurarea insotirii deplasării vehiculelor care efectuează transport de mărfuri sau produse periculoase, precum și a celor cu mase sau gabarite depășite;
  • nerespectarea obligației de a echipa personalul de execuție a lucrărilor în zona drumului public cu echipamente de protecție-avertizare fluorescent-reflectorizant;
  • amplasarea stațiilor mijloacelor de transport public de persoane fără avizul poliției rutiere;
  • practicarea actelor de comerț pe trotuar, pe acostament sau pe partea carosabilă, iar în afară localităților, în zona de siguranță a drumului public;
  • refuzul nejustificat de a înmatricula sau de a înregistra un vehicul ori de a elibera plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori de a menționa în certificatul de înmatriculare datele de identificare a utilizatorului;
    17. neîndeplinirea, de către proprietarul sau deținătorul mandatat al vehiculului, a obligației de a solicită autorității competențe înscrierea în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a datelor de identificare a utilizatorului;
  • neîndeplinirea obligațiilor ce revin organizatorilor întrecerilor autorizate de a lua toate măsurile necesare pentru desfășurarea în siguranță a acestora, precum și pentru protecția celorlalți participanți la trafic;
  • neîndeplinirea obligației, de către autoritățile publice locale, de a efectua amenajări rutiere destinate circulației pietonilor, bicicliștilor, vehiculelor cu tracțiune animală și calmarii traficului, precum și nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare a acestora;
  • încredințarea unui vehicul destinat transportului public de persoane sau de mărfuri pentru a fi condus pe drumurile publice de către un conducător de autovehicul sau tramvai care nu are atestat profesional;
  • dispunerea efectuării transportului de mărfuri și produse periculoase sau a vehiculelor cu masă și/sau gabaritul depășit fără autorizație specială emisă în condițiile legii ori pe alte trasee decât cele stabilite de autoritatea competență;
  • neîndeplinirea obligației de înștiințare a poitiei rutiere de pe a cărei rază de competență pleacă transportul de mărfuri sau produse periculoase cu privire la traseul stabilit și localitatea de destinație;
  • neîndeplinirea obligației de către autoritățile administrației publice locale de a amenaja drumuri laterale în condițiile art. 71 alin. (2);
  • nerespectarea obligației administratorului drumului public sau autorității publice locale de a execută sau, după caz, de a desființa amenajările rutiere, în termenul stabilit împreună cu poliția rutieră ;
  • punerea în aplicare a planurilor de urbanism generale, zonale sau de detaliu, fără că acestea să fie avizate în prealabil de către administratorul drumului public și poliția rutieră;
  • încălcarea dispozițiilor legale privind efectuarea de modificări și completări în certificatul în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori în cartea de identitate a vehiculului, precum și verificarea tehnică periodică a acestuia fără solicitarea prezentării de către proprietar a dovezii existenței asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de autovehicule;
  • neîndeplinirea obligației de întreținere a drumului public pe timp de iarnă, potrivit reglementărilor în vigoare;
  • nerespectarea obligației de comunicare prevăzute la art .80 sau comunicarea de date inexacte ori incomplete.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Autobuzul cu Povești”, ediția a III-a. Activitate organizată de Primăria Municipiului Botoșani cu ocazia Zilei de 1 Iunie

Publicat

Publicitate

Cu ocazia Zilei Internaționale a Copilului, Primăria Municipiului Botoșani, în parteneriat cu Societatea Eltrans, organizează cea de-a treia ediție a proiectului „Autobuzul cu Povești”, un eveniment dedicat copiilor din municipiul Botoșani.

Perioada desfășurării:
29 – 31 mai 2025

Rute implicate:
101 și 102

Intervale orare:
09:30 – 12:30 și 13:30 – 17:00

Pe parcursul celor trei zile, autobuzele Eltrans se vor transforma în adevărate scene de poveste, unde cei mici vor putea întâlni personaje îndrăgite din basme, vor asculta povești și vor primi surprize pregătite special pentru ei.
Proiectul urmărește să aducă bucurie copiilor și să încurajeze lectura, creativitatea și interacțiunea prin intermediul unei experiențe inedite de transport urban.

„Autobuzul cu Povești este mai mult decât o plimbare prin oraș – este o călătorie în imaginație, într-o lume unde fiecare copil este eroul principal. Invităm toți botoșănenii să ofere celor mici ocazia de a trăi aceste momente magice”, a declarat Cosmin Andrei, Primarul Municipiului Botoșani.

Publicitate

Evenimentul face parte din seria de activități organizate de municipalitate pentru a celebra copilăria și pentru a consolida legătura comunității cu cei mai tineri cetățeni ai orașului.

Primăria Municipiului Botoșani urează tuturor copiilor un sincer „La mulți ani!” și o copilărie plină de povești frumoase!

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (355)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Andrei Pleşu, în „Dilema veche” nr. 824 din 2019, despre personalitatea reală şi falsa personalitate: „Personalitatea reală atrage fără efort, stârneşte şi absoarbe interesul public prin isprăvi profesionale verificabile şi coagulează spontan spiritul comunitar, lăsându-l să prevaleze asupra vanităţilor proprii. Falsa personalitate nu face decât să se reverse egolatru peste ceilalţi, să-şi sufoce, să-şi intoxice ambianţa, în sursa ei neruşinată spre afirmarea contrafăcută a sinelui propriu şi a intereselor lui meschine”;

Ce mai este poezia: Milo de Angelis – poet italian: „o creatură sălbatică incapturabilă”;  Milo de Angelis: „un drum prin memorie”; Vladimir Streinu: „o sălbăticiune căreia îi găseşti mereu vizuina caldă, dar pe sălbăticiune nu o poţi  prinde niciodată”; Octavian Soviany: „o aventură metafizică”; Ion Mureşan: „ceea ce rămâne când, după ce acoperi o oglindă cu respiraţia ta, ştergi apoi suprafaţa aburită”; Emil Cioran: „o uriaşă inutilitate în armonie”;

 

Publicitate

Tudor Arghezi, în „Moşii”, citează o strigătură, un fel de text de publicitate al vânzătorilor de limonadă: „Aici, aici / La băiatu sprâncenatu /Litra, opt / Cinzeaca, patru ,/ Cine bea / Rămâne grea.”;

 

Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 51-52 din 2019, publică eseul „Un capitol lipsă”. Reţinem un paragraf: „Înainte de 1989 am stat de vorbă cu mulţi scriitori şi ziarişti din ţări care n-au trecut prin experienţa tristă a comunismului. Le-am explicat ce s-a întâmplat la noi după război, dar n-am  reuşit să mă fac înţeles (sau crezut. Unii dintre ei m-au rugat să le recomand un roman edificator, de genul celor scrise de Soljeniţîn ( „O zi din viaţa lui Ivan Denisovici”, „Pavilionul canceroşilor”).  Îi interesa viaţa trăită, nu aceea descrisă în termeni generali. Am găsit cu greu câteva exemple; dar şi ele erau ale unor cărţi cuprinzând doar referiri sumare sau aluzii la comunism. Un capitol important lipseşte din istoria literaturii române”;

 

Răzvan Voncu, în „România literară” nr. 51-52 din 2019, despre poezia lui Corneliu Coposu: „În mod evident, Corneliu Coposu nu este un poet modern (neomodern, post-modern etc.), dar asta trebuie, oare,  să însemne că nu este poet? Dacă acum poetului i se cere să fie mai mult nebun decât înţelept, înţelepciunea lui, aşezată cu răbdare în iambi, trohei, dactili şi alte forme de prozodie din cărţile de şcoală, ne va împiedica să descoperim şi să admirăm durerea adâncă din care s-a născut şi din care se ridică, pentru cei ce îndrăznesc să vadă, aura misterioasă a poeziei de totdeauna.”;

 

. Gheorghe Grigurcu, în „România literară” nr. 51-52 din 2019, face o clasificare a scriitorilor în comunism: 1. „literaţii care au marşat fără rezerve pe calea compromisului cu puterea abuzivă (formând un soi de aripă propagandistică a acesteia); 2. „autorii nevoiţi a pleca în exil”; 3. „cei ce s-au străduit a-şi conserva dreapta conştiinţă”;

Virgil Nemoianu, în „Convorbiri literare” nr. 7 din 2004, despre intelectuali: „O bună parte din aceştia se mulţumesc să repete papagaliceşte tot ce e mai îndoielnic (şi mai neplăcut) din mişcarea de idei a Apusului. Mă deprimă treaba asta, nu în primul rând fiindcă sunt în dezacord cu opiniile respective, ci pentru că o consider un soi de trândăvie a minţii care e foarte periculoasă pentru cei în cauză”;

Daniela Şontică, în „Ziarul Lumina” din 13 decembrie 2019, reţine câteva puncte de vedere ale  reginei Elisabeta-Carmen Sylva cu privire la satul românesc: 1. „gura poporului e cântecul răpitor al privighetorii, care aduce la auzul nostru sunetele limpezi ale naturii ce ies din freamătul vorbitor al  codrilor României şi plutesc peste poieni strălucitoare şi printre valurile aurite ale câmpiilor şi lanurilor noastre”; 2. „din gura poporului tragi învăţătura mare și trainică precum din sânurile nesecate ale tainicului Sfinx!; 3. „gura poporului e izvorul limpede care iese din stânca sănătoasă spre a răcori necurmat sufletele setoase”; 4. „gura poporului e înţelepciunea nesfârşită, iar cântecul poporului e cea mai înaltă poezie, căci el dă viaţă şi viaţa-i suferinţă”; 5. „cântecul poporului este poezia cea mai sublimă, căci nimeni nu ştie cine a făcut-o, fiecare l-a cântat pentru întâiaşi dată şi sute de ani în şir”; 6. „cântecul poporului este cea mai profundă poezie, căci fiecare l-a simţit pentru întâiaşi dată. El este suferinţă şi numai acela se poate numi poet care a dat de aceste simţiri”;

Mircea Mihăieş despre  reprezentarea femeii în filmul de azi: „Ultimii ani au impus pe ecrane două tipuri feminine: fie vampa cu creier de bibilică, dar cu craci devastatori şi silicoane magnetice, fie muierocul cu glas tunător şi maniere de plutonier ce l-a surprins pe răcan dormind în pat”;

Gabriela Melinescu, în „Acasă printre străini” (p. 109): „Am fost lovită de un gând teribil: cel care are două patrii nu are niciuna”;

 

. În „Apostrof” nr. 11 din 2019, Mircea Moţ publică un eseu interesant: „Caragiale şi mersul trenurilor”. Autorul reţine un citat care aparţine lui Vasile Fanache: „Mereu în mişcare, în căutare de senzaţii şi de senzaţional, lumea caragialiană conferă trenului funcţii aproape magice, similare cu acelea pe care, într-o anumită literatură, le ocupă diligenţa, corabia sau vaporul”. Apoi  eseul se dezvoltă pe două proze ale lui Caragiale: „Bubico” şi „D-l Goe”. Dacă în prima se lasă impresia că trenul este total desconsiderat, în a doua trenul se bucură de toată consideraţia. De remarcat că autorul reia o explicaţie a lui Viorel Mureşan privind numele de Goe: „…citit invers devine Ego, semn al orgoliului cu care s-a impus în centrul universului feminin în care fiinţează”.

 

Sintagme, termeni, concepte: Ortega y Gasset: „organizarea speranţei”; Vasile Gogea: „organizarea deznădejdii”; Mihai Firică: „amintirile-mirese rătăcite”; Matei Vişniec: „inventator de cuvinte liniştite”; Erich Rudolf Jaensch: „viziune eidetică”;

 

Nicolae Manolescu, în „Apostrof” nr. 11 din 2019, despre şcoală: 1. „Părinţii sunt un mare pericol pentru şcoală. Vin cu obişnuinţele lor, cu dorinţele lor, cu frustrările lor.”; 2. „Autoritatea în şcoli a dispărut. Nu e, nu mai trebuie, nu e bună, de fapt acum e o mentalitate generală că şcoala nu mai e bună”; 3. Disoluţia autorităţii şcolii „a început de foarte multă vreme, în Europa a început în Franţa, în mai 1968. Cu mişcarea studenţească, nu? La 40 de ani de la mişcările studenţeşti, francezii le-au evocat de curând. Inclusiv protagoniştii spuneau că li se pare o prostie ce-au făcut atunci.” etc.;

Alex Ştefănescu, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 11-12 din 2019, ţine rubrica „Viaţă şi operă”. Reţinem: 1. „Premiul Nobel pentru Literatură se acordă pentru literatură, nu pentru moralitatea autorului. Se răsplăteşte opera, nu biografia”; 2. „Lupul din povestea „Capra cu trei iezi” a lui Ion Creangă plăteşte şi el cui viaţa plăcerea de a participa la un chiolhan”; 3. „Ştefan cel Mare a fost glorificat pentru faptele lui de arme, dar şi pentru aventurile lui galante”; 4. „În romanul „Oblomov”, Goncearov studiază lenea dintr-o altă perspectivă, filosofică şi psihologică, reprezentând printre primii neantul existenţial. În ceea ce mă priveşte n-am nicio înţelegere pentru lene, pe care o consider o formă de complicitate cu moartea. Hărnicia este antientropică, este esenţa însăşi a vieţii. Lenea este entropică şi produce mortificarea fiinţei omeneşti”;  5. „Literatura este în esenţa ei o minciună (o născocire, o invenţie, o ficţiune, o fabulaţie). Dar asta se ştie. Mai trebuie adăugat că este o minciună declarată. Scriitorul îi propune cititorului un joc: eu am să-ţi povestesc ceva,imaginat de mine, iar tu te prefaci că mă crezi”; 6. „Plagierea este o faptă reprobabilă, dar dovedeşte, totuşi, indirect valoarea unei cărţi. Merită compătimiţi autorii pe care nu simte nimeni, niciodată, nevoia să-i plagieze”;

Nicolae Iorga despre Eminescu: „…minte setoasă de a şti, suflet doritor de a se împărtăşi altora, inimă revărsându-se în bunătate, ochi puternici ţintind necontenit idealul”(citat redat de Toma Grigorie în „Ramuri” nr. 11 din 2019);

 

Citeste mai mult

Educație

Botoșani: Conferințe antidrog de amploare, sub genericul „Educația – element esențial în prevenția consumului de droguri”

Publicat

Publicitate

În perioada 27–28 mai 2025, în Municipiul Botoșani, au avut loc două conferințe antidrog de amploare, desfășurate sub genericul „Educația – element esențial în prevenția consumului de droguri”, evenimente organizate la inițiativa Asociației MLNR, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

Prima zi, 27 mai 2025, a reunit, în Aula Magna a Colegiului Național „A.T. Laurian”, peste 150 de părinți ai elevilor de liceu, implicați într-un dialog deschis despre rolul familiei în prevenirea consumului de substanțe interzise în rândul adolescenților. Moderatorul conferinței, prof. univ. dr. Cătălin Țone, expert antidrog, a evidențiat importanța comunicării autentice între părinți și copii, dar și necesitatea unui parteneriat solid între familie și școală.

A doua zi, 28 mai 2025, a adus în prim-plan, vocea tinerilor. Peste 400 de elevi de la liceele din județul Botoșani au participat activ la conferința desfășurată la Teatrul „Mihai Eminescu”, interesându-se de riscurile consumului de droguri și despre modalitățile concrete de prevenție. Mesajul central transmis a fost acela că educația, informarea corectă și sprijinul comunității sunt piloni esențiali în lupta împotriva consumului de substanțe psihoactive.

 

„Trăim vremuri în care pericolele se ascund tot mai des în alegerile pe care le facem zi de zi. Drogurile nu iartă, nu aleg, nu negociază. Tocmai de aceea, educația și prevenția sunt primele linii de apărare ale unei societăți sănătoase.

Faptul că, timp de două zile, părinți, elevi și cadre didactice din întreg județul au ales să fie prezenți, să asculte și să învețe împreună, este o dovadă că suntem pe drumul cel bun. Le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat în organizarea acestor conferințe și, mai ales, tinerilor care au înțeles că forța unei generații stă în alegerile pe care le face.

Publicitate

Vă îndemn să rămâneți informați, să vorbiți deschis și să nu ezitați să cereți ajutor atunci când simțiți că este nevoie. Doar împreună putem construi un viitor în care drogurile nu-și mai găsesc locul.” a transmis inspectorul școlar general, prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Eforturile pompierilor au vizat evacuarea persoanelor din locuințele amenințate de revărsările pârâurilor Horoghiuca, Gornit și Miletin. Bilanț după 48 de ore

Publicat

Publicitate

Pompierii, împreună cu polițiștii, jandarmii și autoritățile locale din județul Botoșani au acționat, în ultimele 48 de ore, pentru sprijinirea populației, prevenirea unor situații de urgență generate de ploile însemnate cantitativ, dar și pentru limitarea efectelor produse de inundații.

Eforturile echipelor de intervenție s-au concentrat pe evacuarea persoanelor din locuințele amenințate de revărsările pârâurilor Horoghiuca, Gornit și Miletin, precum și de scurgerile de pe versanți. Totodată, s-a acționat pentru protejarea gospodăriilor prin formarea de diguri din saci de nisip, evacuarea apei din curți și subsoluri, dar și pentru decolmatarea șanțurilor, podurilor, podețelor și a rigolelor.

Potrivit datelor statistice, de la instituirea Codului portocaliu de precipitații însemnate cantitativ au fost înregistrate efecte în opt unități administrative-teritoriale, respectiv Botoșani, Dorohoi, Săveni, Răchiți, Coșula, Flămânzi, Lunca și Vorona.

37 de persoane din localitățile Prisăcani, Chițoveni, Stroiești și Horoghiuca au fost evacuate din locuințe. Acestea au fost cazate temporat în spațiile puse la dispoziție de Primăriile Coșula și Flămânzi, la rude sau vecini. Totodată, au fost afectate peste 50 de gospodării.

La misiunile de salvare a oamenilor și bunurilor materiale, dar și de prevenire a unor situații de urgență, au participat peste 300 de pompieri de la Botoșani și Cluj, polițiști, jandarmi, drumari, specialiști de la Sistemul de Gospodărire a Apelor, dar și reprezentanți ai Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență și Comitetele Locale pentru Situații de Urgență.

Polițiștii rutieri au acționat în teren pentru supravegherea și dirijarea traficului în zonele afectate de inundații, pentru a facilita intervenția echipelor de salvare și evacuarea în siguranță a persoanelor. Conducătorii auto sunt rugați să respecte indicațiile forțelor de ordine și să evite deplasările în zonele cu risc.

Publicitate

Acțiunile din teren au fost coordonate de prefectul județului, Dan Nechifor și inspectorul șef al ISU Botoșani, colonel Dan Decebal Muraru.

Echipele de intervenție rămân mobilizate în teren pentru monitorizarea permanentă a situației și pentru acordarea sprijinului necesar comunităților afectate.

Reamintim faptul că județul Botoșani se află în următoarele ore sub incidența a patru coduri de ploi abundente, vânt puternic și inundații, astfel:

– până pe 29 mai, la ora 03:00, cod portocaliu de ploi însemnate cantitativ. În intervalul menționat, vor fi ploi însemnate cantitativ și se vor acumula 50-70 l/mp, iar izolat peste 80 l/mp;

– până pe 29 mai, la ora 14:00, cod roșu de inundanții pe râul Jijia și afluenții acestuia;

– până pe 29 mai, la ora 24:00, cod portocaliu de inundanții pe râurile Siret, Jijia și afluenții acestora;

– până pe 30 mai, la ora 12:00, cod portocaliu de inundanții pe râul Prut și afluenții acestuia.

Evoluţia fenomenelor hidro-meteorologice este permanent monitorizată, atât prin Centrul Operaţional al ISU Botoșani, cât și în teren de către Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență și pompieri militari de la ISU Botoșani și Cluj. Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite pentru a interveni în cel mai scurt timp în sprijinul cetățenilor.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending